Ny prisinformation från Telia
Telia har uppdaterat sin iPhone sida med ytterligare information om vad iPhone kommer kosta och särskilt vad den kommer kosta med andra Telia-abonnemang än de tre iPhone-specifika abonnemangen iMini, iMidi och iMaxi. Priset på själva telefonen varierar beroende på vilket abonnemang man väljer och hur lång bindningstid man vill ha. Om vi tar som exempel att man väljer abonnemanget Till Vänner, med en bindningstid på 18 månader, så kostar iPhone 8 GB 3420 kr och iPhone 16 GB 4220 kr. För kunder som redan har ett Telia-abonnemang med mer än 3 månaders bindningstid kommer iPhone 8 GB kosta 4695 kr medan iPhone 16 GB kommer kosta 5495 kr.Blir ni något klokare med denna nya information från Telia? Underlättar den era beslut om vilket abonnemang ni ska välja, om ni nu ska välja Telia överhuvudtaget?
telia.se
Mac,
iPhone,
Sverige,
Telia
37.2°
0
Emil Gustafsson
ons. 2 jul 2008, 21:51
92 kommentarer till artikeln
Jippi ! :)
av iHakke, onsdag 02 juli 2008 kl 22:02
Någon som vet hur det kommer funka för oss som redan har ett abonnemang hos Telia?
av andreasw, onsdag 02 juli 2008 kl 22:04
Nu ser man priser för företagskunder. Jag fick även svar på min fråga om man någonsin kan komma undan med att 'bara' betala månadsavgiften på annat sätt än att inte ringa. Svaret är att ingen öppningsavgift tas ut på de samtalen som tas från måndaspotten. [källa fotnot 8 i länkad PDF]
av DrDip, onsdag 02 juli 2008 kl 22:04
ja och nu när man ser alla priser undrar jag om man måste ta 18 månaders bindingstid. eller är det (som det står) bara ett prisexempel på 18 månader?
menar, jag tänker mig till vänner och fastpris data.. så har man en månadskostnad på typ 270 kr och ingen bindningstid... hade vart mer lockande för mig iaf.
av Broberg, onsdag 02 juli 2008 kl 22:04
andreasw: läs längst ner typ. där står det lite vilkor.
------
Har du redan ett mobilabonnemang hos Telia?
Om du har ett obundet mobilabonnemang eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kommer du att kunna byta till valfritt abonnemang, alternativt förlänga ditt befintliga abonnemang med 18 eller 24 månader. Pris med iPhone 3G hittar du i respektive tabell.
Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr
av Broberg, onsdag 02 juli 2008 kl 22:05
andreasw:
Ni som redan har abonnemang slipper startavgiften på 250:-. [källa fotnot 2 i länkad PDF]
av DrDip, onsdag 02 juli 2008 kl 22:06
Som i den andra tråden, där rök bingo utan bindning =(=((=(
av danielhedman, onsdag 02 juli 2008 kl 22:08
300:- kostar det i deras prislista att låsa upp iPhonen och sedan använda den i andra nät, men kan då inte använda visual voicemail som är upp till operatören att stödja.
Låsa upp får man först göra efter 12 månader av operatörslås.
[källa fotnot 7 i länkad PDF]
av DrDip, onsdag 02 juli 2008 kl 22:08
"iPhone 3G kommer inte att kunna köpas med Telia Refill."
Undrar om Telia har ordning på sin information. Jag ringde och prata med dem idag och personen på kundtjänst hävdade att den går att köpa loss utan abonemang. Frågan är bara till vilket pris?
av Kobi, onsdag 02 juli 2008 kl 22:09
DrDip: Du sitter ju fortfarande med ett dyrt abb på fickan..
av Pantera, onsdag 02 juli 2008 kl 22:12
16 gb med sommarvänner och fast pris i 24 månader ser väl rätt ok ut. blir väl totalt runt..[edit] sudda sudda. jag räknade helt fel. närmare 10738-10988 borde det bli. och då är ju vanliga telia till vänner billigare. 10452-10702 nånstans. orka räkna nu..
av henka, onsdag 02 juli 2008 kl 22:12
Kan man ha "Till Vänner" utan Prisavtal Fastpris 199kr/mån?
av Kalif, onsdag 02 juli 2008 kl 22:21
henka: men vad gör du nästa sommar när apple släpper iPhone 4G med inbyggd projektor och cigg-tändare? Vist, många kanske inte bryr sig och vill ha den i två är, men jag byter gärna telefon en gång om året. Segt att binda upp sig mer än 12 månader då :S
av Broberg, onsdag 02 juli 2008 kl 22:21
"Telias Fastprisavtal för datatrafik vi Edge/3G till en kostnad av 199 kr, vilket är något lägre än vanligt"
Definiera "vanligt". 199 kr/mån är ordinarie pris för Fastprisavtal för datatrafik.
av hugin, onsdag 02 juli 2008 kl 22:26
Broberg: Jag håller med om att två år är i lite väl långt men jag brukar inte byta telefon så ofta. Och om jag absolut måste ha iPhone 4G får jag väl förlänga abonnemanget ännu längre för det bytet. :) Om nu telia tar hem även den.
av henka, onsdag 02 juli 2008 kl 22:27
hugin: Du har rätt! Fixat!
av Emil Gustafsson, onsdag 02 juli 2008 kl 22:29
Suck, ...Telia. Till vänner hit och dit. Typ skala menyn, Ramsay's Kitchen Nightmares-style - vilket 3 är bra på.
av Spicey, onsdag 02 juli 2008 kl 22:29
dax å ta fram miniräknar'n nu då.
av free, onsdag 02 juli 2008 kl 22:35
"Till vänner" är ju skritbra, 3-4 papp för mobilen, fri data 268pix i månaden...som hittat ju :D
av AntonSilver, onsdag 02 juli 2008 kl 22:36
iPhone-abonnemangen blir ju bara sämre och sämre.
19 kr i faktureringsavgift (även för autogiro)
60 sek debiteringsintervall (1:01 debiteras alltså som 2 minuter)
av hugin, onsdag 02 juli 2008 kl 22:36
Så många val!!
Kan inte någon bara tala om för mig vilken den bästa dealen är!
Undrar fortfarande förvirrat vad priset blir om jag vill köra obundet (eller bundet i max ett år) på mitt gamla Telia abonnemang, och med fast datatrafik...
av idfix, onsdag 02 juli 2008 kl 22:38
blir så förvirrad.. vet inte hur jag ska göra.. har idag halebop och laddar på med 300kr/månad... har aldrig köpt en bunden mobil..
av macki81, onsdag 02 juli 2008 kl 22:42
Om man nytecknar/porterar till Telias iabonnemang så måste man pröjsa anslutningen på 250kr. Då är det ju bara att teckna till exempel Telia Vänner redan imorgon, där dom har som kampanj att bjuda på anslutningen fram till augusti. Den 11 juli förlänger man då sitt nya Telia abb. Redan där har du tjänat 250kr.
iMidi är ganska förmånligt har jag nog kommit fram till. Det tecknar jag i alla fall. Det var riktigt bra att uppkopplingen var gratis! Ett steg i rätt riktning.
av shoffe, onsdag 02 juli 2008 kl 22:43
Ska ringa till Telia imorgon, försökte göra det idag men då hade jag en beräknad väntetid på 38 minuter och plats 98 i kön. Inte helt okej alltså. Dessutom hatar jag deras kundtjänst där man får prata med en jävla datorröst som inte fattar ett smack. Det slutar ändå att man får knappa sig fram normalt.
Det jag tänkte kolla var lite hur portering och sådant går till och om man kan göra det kostnadsfritt efteråt. Dessutom kanske höra vad dom tycker om min idé nämnd ovan.
av shoffe, onsdag 02 juli 2008 kl 22:47
Eller "max 25" är ju klart bäst ja, om man är under 25 eller pluggar på högskola... Det är ju toppen!
av AntonSilver, onsdag 02 juli 2008 kl 22:47
Telia Vänner + fri data + iPhone 16gb lätt!
Bäst hade ju varit importerat iofs och sen telenor + mobilt bredband + tvillingkort = iPhone med gratis nät + MacBook med gratis nät resten av året och sen samma pris som telia typ.
av Joachim Bengtsson, onsdag 02 juli 2008 kl 22:48
Sagt det förut och jag säger det igen (som många andra): Jag tänker _aldrig_ stödja Felia med dem där hutlösa priserna.
Det är ju knappast bättre än AT&T's avtal med dem första iPhone-kunderna.
av Kalle Gustafsson, onsdag 02 juli 2008 kl 22:49
Det står att Telia "rekommenderar då att du kompletterar abonnemanget med tilläggstjänsten Prisavtal Fastpris". Det betyder att man inte måste teckna det, som jag förstår det.
I så fall kan man köpa en iPhone 8 GB för 3 420 kr med "Till vänner" i 18 mån för 69 kr/mån. Totalt pris för telefonen blir då 4 662 kr (18 x 69 kr = 1 242 kr). Så kan man slänga Telia-kortet i sopnedkastet och köra med valfri operatör, när man "jailbreakat" den förstås... Dyrt nöje, men ändå det billigaste sättet att få loss en iPhone i Sverige.
av mock, onsdag 02 juli 2008 kl 22:49
nu börjar FELIA vakna lite.. bra! jag som under 25 kommer antaglien fundera över "max 25", lite intressant faktiskt.:)
av Osten, onsdag 02 juli 2008 kl 22:53
Hehe jag gillar deras speciella företagspriser.....där har de ansträngt sig, nån har ju faktiskt fått räkna bort momsen ;-)
av Andyreas, onsdag 02 juli 2008 kl 22:53
iMini/midi/maxi går ju bort för deras 60s-intervall, likaså bingo.
Lutar ju klart åt sommarvänner+data nu. Dags att sondera terrängen bland kompisarnas abonnemang. Just nu känns det som att de är jämnt spridda mellan alla leverantörer (Varför börjar alla på "T"?).
Kom nyss på att jag har tre månaders uppsägningstid på Tele2. Fan också.
Men med shoffes lösning på att teckna sommarvänner redan idag och slippa inkopplingen borde det gå på ett ut. Eller gällde det bara i-abben?
av free, onsdag 02 juli 2008 kl 22:53
shoffe: njae. jag tror snarare att man förlorar 250-1250 spänn med den metoden eftersom telefonen blir dyrare om man inte nytecknar.
av henka, onsdag 02 juli 2008 kl 22:53
Telias subventioner fungerar som fölljer:
Telefonerna köps in antingen från tillverkaren eller via grossist (Brightpoint t.ex.). De köps olåsta, låsta eller låsta med egen programvara och stickers (s.k. branded).
En telefon kan köpas utan operatörslås och utan bindningstid. Då betalar man kontantpriset på telefonen. (Vissa telefoner, iPhone t.ex., köps inte in olåst.)
Lurar köps låsta från grossist och säljs med en viss subvention eftersom allt som rings kommer komma Telia till del. (Minus svinn vid upplåsning.) Så verkar man kunna köpa iPhone enligt kommentar ovan.
Låsta och brandade lurar säljs ibland paketerade med kontantkort, s.k. "kontantkortslur". Dessa är ofta riktigt billiga eftersom kontantkorten har bra lönsamhet och operatören är villig att gå med förlust, kortsiktigt, för att få en ny kund. (Så kommer inte iPhone säljas, enligt en kommentar ovanför.)
Låsta eller olåsta lurar kan även köpas med abonnemang med varierande bindningstid och förhöjd månadsavgift (delbetalning). Dena lösning ger garanterad inkomst under längre tid och har därför höga subventioner. Det här är Apple/Telias föredragna lösning. Apples avtal med AT&T gav Apple ett antal kronor i kickback per månad för iPhone. Troligen ser de internationella avtalen ut på liknande sätt.
Det här har varit uppenbart för vissa, men upprepning är alltid trevligt. =)
av Johan L, onsdag 02 juli 2008 kl 22:58
henka: Det blir den väl inte, eller har jag missat något? Jag förlänger ju mitt abb till iMidi och då gäller ju villkoren och priserna för det abbet.
Dock så kom jag på att man förmodligen inte får fri anslutning om man tecknar ett obundet abb.
av shoffe, onsdag 02 juli 2008 kl 23:03
hugin: Det kostar inget att ha e-fakura. Det är alltså vad Telia vill att alla ska använda.
I takt med att abonnemang (hos de flesta operatörer) har blivit billigare så har operatörerna letat andra sätt att få in pengar på, t.ex. högre startavgifter och längre debiteringsintervall. Det är inget som bara Telia sysslar med, utan ganska vanligt.
av Emil.B, onsdag 02 juli 2008 kl 23:11
Jag ska köpa en med at&t kontantkort...
av KattenHans, onsdag 02 juli 2008 kl 23:16
"Om du har mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr"
Ja!!!!! Gråter av lycka :)
Edit: Fast vad betyder egentligen det här?
"Eventuella rabattavtal på telefoner kan inte kombineras med iPhone 3G."
av mope, onsdag 02 juli 2008 kl 23:17
Ganska skönt att jag nappade på deras till vänner kampanj där man inte betalade något inträde plus 12mån utan abonnemangsavgift (tot 18mån). Dvs. totalkostnad för abonnemanget 414kr och då fick jag med en telefon på köpet (värd 900kr) och slängde kortet. Nu får man köpa en iPhone kontant, får tacka Telia 2ggr.. :)
av Zulee, onsdag 02 juli 2008 kl 23:18
kan man köpa iphonen för 5495kr som ovan om man har fasttelfon abonnemang mer än 3månaders bindningstid kvar?:)
av Osten, onsdag 02 juli 2008 kl 23:22
autogiro+e-faktura är grejen om man vill ha det auto och slippa fakturaavgiften...
av wwwandi, onsdag 02 juli 2008 kl 23:25
Blir bara dyrare och dyrare, 700kr helt plötsligt på engångsavgift och fakturaavgift. Debiteringsintervall alá 90tal. Värdelösa minutpriser när de fria minuterna är över. Vill man komma undan dte får man annars kosta på ytterligare månadskostander för tillägstjänster som säkerligen inte alla egentligen har nytta av jämt osv.
Dom är "smarta" dom där telia, dom vet att stollar kommer köpa den ändå bara för märket.
av ZerOne, onsdag 02 juli 2008 kl 23:37
Prisavtal fastpris enbart "fri surf"?
Om jag nu tecknar Fastpris till ett abonnemang, exempelvis Telia mobil 99, så förstår jag det som så att det enbart omfattar "Fri surf via webläsare". Förstår jag det rätt då att om jag ska använda e-mail och annan trafik till exempelvis Me.com eller Exchange så ingår inte detta i den trafiken? Hur fungerar GPS i det här sammanhanget om kartor behövs hämtas?
Så här skriver Telia på sin hemsida om Prisavtal Fastpris:
"För övrig datatrafik (t.ex. via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn."
Jag vill verkligen ha fri datatrafik och inte bara fri surf!
av Ekvatol, onsdag 02 juli 2008 kl 23:39
shoffe: du har kanske rätt. eftersom det inte var bindningstid. för trött nu. ingen mening att spekulera vidare idag :)
av henka, onsdag 02 juli 2008 kl 23:51
Efter en snabb koll ser faktiskt inte iMini sååå jäkla dålig ut. Jag menar, man måste se till sina behov - jag kommer inte övergå gränsen för de 100 fria meddelandena med mycket, inte de fria minuterna heller. Faktum är att jag lika gärna hade kunnat nöjt mig med en Touch, men telefonen i iPhone är lockande. Då man lägger sig på runt 8 600:- totalt med en 16GB i 18 mån passar det utmärkt.
Vad jag har hört så tar det ett tag innan man förbrukar sina 100MB också, och trådlösa nät finns det gott om.
Står iaf mellan iMini, Till Vänner eller Max 25.. det är ju såklart att de ska ta ut dyraste handpenningen på luren för just Max 25, som såg allra bäst ut ... :Z
av Johan B, onsdag 02 juli 2008 kl 23:57
För egen del är jag kluven.
Jag har ett Till vänner-abb. idag och månadsavgiften brukar ligga på cirka 400 kronor.
Först tänkte jag köra iMidi. Lite mer än min vanliga månadsavgift men med fördelen att jag får mycket till godo vad gäller samtal och SMS. Plus att jag tycker att 100 mb surf känns för lite.
Nu väljer jag mellan att köra iMidi eller behålla Till vänner och slänga på fastprisavtalet.
Det sistnämnda skulle dock innebära en garanterad minsta månadsavgift på cirka 450 kronor när jag räknar in ungefärliga samtals-/SMS-avgifter. Mer samtal och SMS skulle med andra ord ge en högre kostnad.
Väljer jag iMidi har jag ju gardering för just detta och får nallen för 2 istället för 4 papp (har inget emot bindingstid nämligen).
Så frågan är ju om man klarar sig med 250 mb surf?
av SirSixx, onsdag 02 juli 2008 kl 23:58
Ekvatol: Fri surf = Fri datatrafik. Tillägget "Fastpris data" kostar 199 och därtill kommer inga kostnader oavsett surf, mail, google maps. Det är bara om du surfar utomlands det kostar / MB
av hermanolsson, onsdag 02 juli 2008 kl 23:59
...blä säger jag. Moget att sälja den så dyrt i Sverige. Det blir att köpa en när man är i USA orkar med bindningstid och sen köpa den dyrt också.
av lostfable, torsdag 03 juli 2008 kl 00:45
iMini/Midi/Maxi är ju bara trams? Tack för att ni krånglar till det mer än nödvändigt telia.
av Josef, torsdag 03 juli 2008 kl 00:46
Till vänner + 16GB och 18 månader passar nog mig bäst.
av Besten, torsdag 03 juli 2008 kl 01:36
Hoppas att jag kan få behålla mitt nuvarande abb.. 0.59 öppnings, 0.59/minut, 59kr/mån.. vill inte byta till något som är dyrare.. Bara lägga till en dataplan och köpa luren :(
av omi^^, torsdag 03 juli 2008 kl 02:05
Det blir ju lätt inte Telia iallafall. Antingen USA eller annat EU-land om det blir någon iPhoneaffär över huvud taget.. Jag har verkligen svårt att tro att Telia kommer få några kunder alls på denna deal. Hoppas ingen går på den nu
av azin, torsdag 03 juli 2008 kl 02:07
Azin: Och vad är det som är jättefel nu då?
av BlackSmp, torsdag 03 juli 2008 kl 07:00
Jag tycker inte priserna är överdrivet dyra. Men det är SVÅRT att välja vilket abb man ska ta... Jag blir yr i huvudet av att titta på listorna.
Jag kan inte fatta varför inte i-abbonemangen har fri data. Men jag har iPhone nu och har svårt att tro att jag gör av med mer än 250 MB i månaden faktiskt, även om den kommer ha 3G vilket ökar användningsområdet, och därmed trafikåtgång.
Säg att jag behöver köpa extra trafik tio dagar i månaden, det är 90 kr extra. Jämfört med 199 för fastpris.
Jag tror bestämt ett iMidi verkar bäst för mig. Och 18 månaders bindning verkar lagom, mer känns läskigt.
Det kommer kosta mig ca 8964 i abb plus 2695 för telefonen 16gb. Totalkostnad 18 mån: 11659 kr. OK, det är mycket pengar på 18 månader. Men då tänker jag att jag annars har en räkning på ca 350 kr i månaden hos Tele2. Om jag tar bort det från ovanstående blir det 2300 kr jag betalar mer, dvs 127 kr mer i månaden.
Vad skulle jag vinna på att köpa en telefon i USA för 600 dollar och jailbraka och unlocka den? Då skulle jag betala ca 3700 kr för en telefon, och ca 400 kr i månaden för abb. Totalkostnad på 18 mån: 10900 kr
Det skiljer 700 kr på alternativen ovan, inte så mycket egentligen. Det jag får om jag köper och kör på Telia lagligt i Sverige är dessutom garanti och support. Och förhoppningsvis Visual Voicemail.
Så ett Telia iMidi får det bli, 18 mån bindning, en 16 GB.
Skönt att skriva ner detta och få det ur skallen...
av svennebox, torsdag 03 juli 2008 kl 07:34
Blir också väldigt förvirrad.
Tror att jag får kolla upp min telefonstatistik från mitt nuvarande abonnemang för att hitta den bästa dealen (ringer jag många korta samtal, eller få långa)
På en höft känns det som att det går jämnt ut (prismässigt);
iMidi:
+Billigare telefon
+ingår 100,100,100
-Öppningsavgift mot alla abonnemang
-Avgift att ringa alla abonnemang
Vänner:
+Billig månadskostnad
+Prisavtal fastpris
-Ingen pott att ringa för
-Dyrare att köpa ut
Max 25
+Billigaste månadsabonnemanget
-Dyraste öppningsavgift
-Dyraste telefonen
Svårt det här
av Almapeso, torsdag 03 juli 2008 kl 07:51
Åh, detta blir klurigt. Vilket av alla abonnemang ska jag välja?
Ska jag ta, iDålig, eller iSämre? Kanske Värst 99, eller Hutlöst 299? Nä jag lutar nog mest åt Högpris, det verkar vara ett bra val.
Dumma er Felia som har så många bra abonnemang att det blir svårt att välja! Jag menar, jag vill ju betala så mycket som möjligt, både för telefonen och i månaden, men samtidigt få så lite som möjligt för pengarna.
En tröst är ju att man vet att man får leva med de förmånliga priserna och den utmärkta servicen rätt länge. Vilken bindningstid tror ni är bäst; "45 år utan chans till frigivning" eller "Livstid"?
av Ambassadeur, torsdag 03 juli 2008 kl 09:50
En riktig abonnemangsdjungel det här. Jag har gjort ett litet exceldokument där man kan fylla i hur mycket man SMSar och ringer och sedan se hur mycket respektive abonnemang kommer att kosta per månad samt totaltkostnad för hela bindningstiden. Om det är någon som vill testa så hittar ni dokumentet här:
av erkalanger, torsdag 03 juli 2008 kl 10:28
om tyngdpunkten kommer ligga på data o inte en massa babblande så verkar ab. 99 tillsammans med mobilt bredband fastpris vettigt... (99:- som man kan ringa o smsa för + 199:- för att surfa obegränsat i 3G nätet samt homerun i sverige, danmark, norge, finland och litauen) tot: 298:-/mån vid e-faktura.
smakar inte alls tokigt... 16GBs versionen med 18mån bindningstid kostar då 4220:- vilket inte är mycket för världens bästa mobil! :D
förutsatt att jag läst tabellerna rätt vilket jag verkligen hoppas att jag har gjort...
eller Till vänner... eller Bingo... finns ju flera helt ok alternativ! dags att sluta gnälla :D
av mudaman, torsdag 03 juli 2008 kl 10:32
Hemligheten är att allting kostar precis lika mycket ;)
Det spelar ingen roll vilket abb man väljer. Telia kommer ändå att knulla dig i röven...
av CaptainTom, torsdag 03 juli 2008 kl 10:57
erkalanger:
Jag hamnar på Bingoabonnemanget med
Samtal / dag 3,3
SMS / dag 1,1
genomsnittlig samtalslängd: 1,5
Låter det vettigt?
Någon som testat detta abonnemang tidigare?
Erkalanger: Ska inte fältet för fri surf tas bort i beräkningen för iMini, midi maxi då detta ingår.(förutsatt att man inte spränger gränsen, men det bör man inte göra) Isåfall blir iMini totalt sett mycket billigare än Bingo (strax under 2000)
av Almapeso, torsdag 03 juli 2008 kl 11:17
jo, man kan nolla det fältet om man vill, men jag utgick från mig själv och jag tror att jag kommer att spräcka gränsen :-)
av erkalanger, torsdag 03 juli 2008 kl 11:51
Håller med "mudaman". Finns flera intressanta abonnemang. Inget som är billigt helt rätt, men sist jag kollade så var Telia ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhets inrättning. Klart att man kan bli besviken, men här verkar det ju mesta vara nån slags tävling i att tala om hur mycket Telia suger. Framför allt varför snacka om att det skulle vara si och så mycket bättre om nån operatör fått telefonen, nu fick Telia den, tought shit. Gilla läget och kör lite DiLeva style, älska istället :P
*thump, thump, thump, bränn, bränn, bränn* <--- Ljudeffekt på de rabiata telia-hatande eldkastar trollen från dimensionen la-la land som gör sig redo att gå till attack.
av Pinniewooh, torsdag 03 juli 2008 kl 13:01
Erkalanger:
Jag tror inte jag kommer spräcka gränsen efter vad jag läst om andra som använder 3G telefoner.
Kör WiFi hemma och WiFi på jobbet. Där emellan kommer jag surfa mindre (exempel hämta mail och kolla tåg/busstider)
Så om jag räknat rätt så hamnar jag på ca 360kr/månad + engångsavgift 250 vid teckandet av abbonemang + 3259 för telefonen.
Tycker det är en riktigt bra deal för en high-end telefon med 16gB minne och all den utveckling som sker i programvara mot iPhone.
av Almapeso, torsdag 03 juli 2008 kl 13:08
Yeah! Låt oss vänta vinden :D Vad är det eg. som är så hemskt?
Telia har bäst täckning, dom har blivit utvalda av Apple att sälja världens bästa mobil och abonnemangen är faktiskt inte genomruttna.
Homerungrejen är riktigt bra och så vitt jag vet kan inte dom andra erbjuda en liknande lösning.
Theres no such thing as a free lunch!
Surheten för min egen del handlade i början om att jag insåg att jag kommer bli tvungen att byta från Comviq/Tele2 som jag har haft i många år. Men so what? Man byter ju bil då och då utan att bryta ihop.
Seså, bryt upp med det gamla och casha up! Det finns inget som säger att dom andra hade varit ett dugg billigare.
Telia - förlåt för alla dumma tankar. Let's be friends, vi ses den 11:e! ;D
av mudaman, torsdag 03 juli 2008 kl 13:16
God damn it! Mitt företagsabbonemang har ingen bindningstid... och Telia vägrar sälja telefonen utan bindning. Pratade just med Telia, och den enda lösningen är att jag binder upp mig på 18 månader för att köpa telefonen. (eller binder fast mitt nuvarande abbonemang minst 12 månader innan jag köper iPhonen). Problemet är att mitt bolag vägrar skriva fast mitt abb...
av Atrus, torsdag 03 juli 2008 kl 13:33
Är det någon som har koll på om Telia räknar MMS som datatrafik? Eller saknas helt enkelt prisuppgift vad MMS kostar?
En annan fråga till er som är lite insatta. Jag har räknat och kommit fram till att jag ringer ungefär 250min per månad och skickar ungefär 100sms. Jag står mellan Mini och Midi. Mini innebär att jag kommer få betala ungefär 150kr extra när jag passerat mina gratis 100minuter, vilket gör att jag generellt kommer betala 450kr. Tar jag däremot Midi täcks det mesta in men landar på 490. Vilket verkar vettigast?
av Etyl, torsdag 03 juli 2008 kl 13:44
PS. Enligt Tele2 tar det två veckor att överföra mitt nuvarande abbonnemang till Telia. Jag orkar inte stå i 40mins telefonkö för att prata med Telias kundtjänst.
Är det någon som har koll på om detta innebär att jag inte kommer kunna använda min iPhone två veckor efter köp?
av Etyl, torsdag 03 juli 2008 kl 13:50
Nu släpper jag kanske en bomb.
iPhone 3G har ju stöd för turbo-3G men det verkar som Telias fastpris för 199kr i månaden inte innefattar turbo-3G. Bara vanlig 3G.
Är det någon som vet mer säkert hur det ligger till?
av Nightcrawler, torsdag 03 juli 2008 kl 14:14
Är det nån som vet om abonnemanget Telia Max 25 där man får ringa till andra Telia mobiler för 0 kr/min även inkluderar till mobiler med Telia Refill kontantkort?
Jag tittade runt på Telias hemsida och hittade inget klart svar. Tyckte mig se att det stod att man fick ringa för 0 kr/min till andra Telia-abonnemang. Vet inte om dom räknar Telia Refill som ett abonnemang...
Länka gärna till där den informationen finns om ni vet/hittat nåt.
Tack!
av A82, torsdag 03 juli 2008 kl 14:14
Nightcrawler:
Kolla länken nedan och titta längst ner i dokumentet. Där står det att Fastpris 199kr innefattar hastigheter upp till 7,2 mbit/s. se även fotnot 23 på sidan om.
@ Etyl
"Jag har räknat och kommit fram till att jag ringer ungefär 250min per månad och skickar ungefär 100sms. Jag står mellan Mini och Midi. Mini innebär att jag kommer få betala ungefär 150kr extra när jag passerat mina gratis 100minuter, vilket gör att jag generellt kommer betala 450kr. Tar jag däremot Midi täcks det mesta in men landar på 490. Vilket verkar vettigast?"
Det beror lite också på om du gör många korta samtal eller få fast långa samtal. Om jag höftar och säger att du gör 4 samtal / dag med en genomsnittlig samtalslängd på 2 minuter så kommer du ha. (förutsatt att du inte surfar mer än vad man får)
iMini 455,00 11 735,07
iMidi 489,00 11 747,00
Skulle du sedan någon månad prata en halv minut längre / samtal är så kostar det
504,91
543,70
Och då är Bingo ett billigare alternativ sett till månadskostnad (den totala kostnade kommer fortfarande vara 2 000 kr mer efter 18 månader)
Vad som oroar mig dock är att det krävs inte många minuter mer / dag förrän man går över för vad det skulle kosta med fast pris. Leker man med tanken att man ringer 10 samtal om dagen och de varar i 10 minuter kostar en iPhone totalt 50 000. En fastpris kommer alltid ligga på 18 400.
Detta är uträknat på erkalangens excel (tackar!)
av Almapeso, torsdag 03 juli 2008 kl 14:22
A82: Ja det gäller även telia refill. Allt på telias nät, så även halebop.
av henka, torsdag 03 juli 2008 kl 14:26
Jahapp, då har man bytt till Telia idag. Känns konstigt.
Det är smart att byta redan nu i förväg av två anledningar, en som jag nämnde tidigare är att man slipper anslutningsavgiften.
Den andra är att om du ska portera/behålla ditt gamla nummer så kan du inte använde iPhonen förens nummerflytten är igenom då du inte får ett temporärt nummer från Telia. Min nummerflytt skulle preliminärt gå igenom den 11 juli, snacka om timing.
Känns konstigt att ringa med Telia nu. Kanske vänjer mig. Förlåt Tre!
av shoffe, torsdag 03 juli 2008 kl 14:42
Jag behåller min iPhone 1G och är nöjd med den, den kommer få de flesta funktionerna som den nya har med den nya 2.0 mjukvaran.
Hoppas det inte tar lång tid innnan de crackar 2.0...
(man slipper i alla fall halvtaskiga svenska ordlistor och menyer)
av Ted, torsdag 03 juli 2008 kl 14:46
A82: Tack!
Fick nu samtidigt se att telia drar ner hastigheten rejält efter 5Gb. Men då får man nog toksurfa innan man kommer upp i det.
Annan fråga. Kan man lyssna på webradio i iPhone?
av Nightcrawler, torsdag 03 juli 2008 kl 14:46
henka: Tack för svaret! :)
Nightcrawler: Webbradio finns inte inbyggt från början men förhoppningsvis är det nån som utvecklar ett sådant program till App Store.
av A82, torsdag 03 juli 2008 kl 14:53
Vad tycker ni om ryktena som det skrivs om här på macfeber men även på www.omiphone.se om den eventuella bristen på iphones till releasen? Kommer det vara någon fara på taket? Måste man vara där i tid natten till den 11:e om man vill ha någon Iphone?
av Forsen, torsdag 03 juli 2008 kl 15:36
Med Tele2 kostar 1000 Mb extra i månaden 39kr/mån. Fri surf kostar 99 kr extra. Hur kan telia ta 199 kr, helt sjukt!
av emiand, torsdag 03 juli 2008 kl 15:42
Men Tele2 kan inte erbjuda iPhones den 11:e... det kan Telia ;-)
av mudaman, torsdag 03 juli 2008 kl 15:53
@Forsen
Absolut inte =) Av responsen från feber.se så är det knappt ingen som ska köpa iPhone i Sverige överhuvudtaget. ;) Men några av oss ska det
av Almapeso, torsdag 03 juli 2008 kl 15:58
kan man köpa iphonen för 5495kr om man har fasttelfon abonnemang med telia mer än 3månaders bindningstid kvar?:) Eller det kanks bara är för mobilt abonnemang?
av Osten, torsdag 03 juli 2008 kl 16:59
Ok nu klagar jag inte längre, nu finns det abb med överkomliga priser :)
av kainen.se, torsdag 03 juli 2008 kl 17:02
Jag undrar om det är någon som vet någonting om hur tilläggstjänsten Prisavtal Fastpris fungerar?
För på telias sida står
"Mobil surf innebär mobil frihet: Läs nyheterna, sök recept, ladda ner spel, facebook, skriv mejl eller dra nytta av någon av de andra tjänsterna i Telia SurfPort. Du kan även komma åt vanliga webbsidor om du kopplar ihop din mobil med din bärbara dator eller handdator"
Då undrar jag, om jag kan kolla youtube klipp och surfa på internet genom safari eller är jag låst till telia egna sida?
Skulle gärna uppskata annan intressant information om hur det fungerar.
av saker_man_ser, torsdag 03 juli 2008 kl 17:54
saker_man_ser: Man ska vara uppmärksam på att Telia precis har ändrat så att man kan få fri surf för 199 kr/mån. Innan gällde det bara saker du gjorde genom Telia SurfPort. Om du går till länken nedan och klickar på Prisavtal Fastpris så ser du att där inte längre står något om SurfPort. Däremot har pdf:erna för de olika abonnemangen inte uppdaterats sedan 16 juni, så där står det något annat. Men jag utgår ifrån att det är något som de jobbar på att fixa.
av Emil.B, torsdag 03 juli 2008 kl 18:19
vilket dilemma! vill köpa iphonen den 11juli, men man vet att priset kommer sjunka 1-2månader efter säljstarten.
jobbigt, lite perspektiv på vad andra kommer göra skulle sitta fint!?:)
av Osten, torsdag 03 juli 2008 kl 22:55
@Osten
Så är det ju med allt. Priserna kommer alltid sjunka. Man får göra en värdering av hur mycket det är värt att kunna använda produkten direkt, gentemot att vänta. För när man står där efter 1-2 månader så vet man att om jag väntar 1-2 månader så kommer priset att vara ännu billigare.
av Almapeso, fredag 04 juli 2008 kl 07:34
@almapeso.
exakt och då står man där med lång näsa och telia skrattar åt dig hånfullt" ha-ha,vilka lättlurade människor"
nej du telia jag importerar:)
av Osten, fredag 04 juli 2008 kl 10:16
Almapeso:
Ja och dom "några av oss" kommer förmodligen bli tvungna att vara där i tid om vi ska ha någon telefon.. Det skrivs om det här Schweiz misstaget på fler bloggar och det verkar som att misstaget skett förut att företag blandar ihop länderna!
Jag värderar absolut det högre att få telefonen direkt istället för att vänta!
Känns bara dumt!
av Forsen, fredag 04 juli 2008 kl 11:32
Om man antar att fastpris är just det, fast och utan de skumma villkoren som har setts här & där - då har Telia en nästan rimlig deal. Minuspoäng för att försöka lura på mini/midi/maxi på dem som inte orkar lusläsa abonnemangsalternativen...men jag får en konstig känsla av att telia har lyssnat på kritiken. Hmm. Vad händer härnäst? Politiker som lyssnar på väljarna?
av Arru, söndag 06 juli 2008 kl 01:57
Min tanke var att fixa abonnemang nu så att det ska gå smidigare till när jag köper iPhone på fredag men när jag skulle fixa det stod det att leveranstiden var 14 dagar.
Hur ska jag göra nu? Ska jag fixa abonnemanget nu ändå? Hur blir det om jag kommer till Telia butiken och säger att jag väntar på att få mitt abonnemang levererat? Kommer jag få köpa en iPhone eller inte?
Eller ska jag vänta och fixa allt på plats?
Tack!
av A82, söndag 06 juli 2008 kl 13:54
@A82
varför skriva på ett slavkontrakt? avvakta istället... det bästa man kan göra, om man har något förnuft kvar i huvudet!
av Osten, söndag 06 juli 2008 kl 21:37
@osten
Inte alls så jag menade. Vad jag menade var att man får överväga om man vill ha produkten nu, annars kan man vänta i all evighet. Det kommer aldrig finnas ett "bästa" pris, det kommer alltid att sjunka. Och tillslut står du utan telefon, medan vi andra som köpt den första dagen har använt telefonen och på så sätt fått mervärde.
Som att vänta på att Ps3:an ska sjunka i värde för att inse att "Ps4:an" är på väg som ersättare.
jaja, var och en gör som man vill.
av Almapeso, söndag 06 juli 2008 kl 22:46
ja " man gör som man vill":) ingen kommer att hindra dig från att köpa iphonen den 11juli eller att köpa den 1 månad efter säljstart
"Som att vänta på att Ps3:an ska sjunka i värde för att inse att "Ps4:an" är på väg som ersättare. "
I get the point;)
av Osten, söndag 06 juli 2008 kl 23:03
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration