Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Nyhetsbrev från Telia Nyhetsbrev från Telia Telia har skickat sitt första nyhetsbrev om iPhone till alla som anmält intresse. Nyhetsbrevet innehåller inte så mycket ny information förutom att man talar om att iPhone till en början endast kommer säljas i Telias butiker samt på telia.se. Mac, iPhone, Telia
37.3° 0 Emil Gustafsson Emil Gustafsson
ons. 18 jun 2008, 15:53
49 kommentarer till artikeln
Phillip
Ja, det är en riktigt konstig formulering. Finns det fler sätt att köpa en mobil från telia än i butik och på telia.se?
Känns ju rätt taffligt uttryckt om de menar att man kan köpa den från helt andra leverantörer då många säkerligen kan tänka sig att vänta för att slippa telia. Men vem vet, telia kanske menar att säljare som antastar folk på stan är en till försäljningsform som kommer senare. Eller så är det bara att man kommer kunna köpa den på apple.se. Vad tror ni?
av Phillip, onsdag 18 juni 2008 kl 16:04
irrbloss
Totalt menlöst nyhetsbrev.
av irrbloss, onsdag 18 juni 2008 kl 16:04
Hillbill
WTF håller Telia på med. De uppträder så slapphänt runt iPhone. Vad är idén med att skicka ut ett nyhetsbrev helt befriat från nyheter?

Det är en sak när Apple spelar hemlighetsfulla men Telia sluta tro att ni sitter på någon superhemlig information. Vakna! Ge oss abbonemangsalternativen nu! :D
av Hillbill, onsdag 18 juni 2008 kl 16:05
LucasKrown
Jag är ganska säker på att den kommer hos andra operatörer senare. Speciellt efter att ha läst på danska telias sida där det står: "Telia bliver den første danske mobilutbyder, der forhandler iPhone 3G."

Antar att det samma kommer gälla i Sverige och Norge också.
av LucasKrown, onsdag 18 juni 2008 kl 16:12
Qonqa
"Nyhetsbrev"
av Qonqa, onsdag 18 juni 2008 kl 16:15
MrAronsson
håller med Hillbill woooord!
av MrAronsson, onsdag 18 juni 2008 kl 16:16
Jckssn
Phillip, konstig formulering?

Jag ser det som att till en början kommer den bara säljas på telia.se och i teliabutiker, sen i efterhand kommer den antagligen säljas på fler ställen (ONOFF, Elgiganten m.fl.) med telia-abbonemang.

Hillbill, visst är det småjobbigt utan att veta exakta priset.
Men det är fortfarande gott om tid till realese.
Priset spelar mig ingen större roll, jag köper en iaf.

/Jocke


av Jckssn, onsdag 18 juni 2008 kl 16:21
Jezper
Edit:
Jckssn hann före.
av Jezper, onsdag 18 juni 2008 kl 16:21
frankhellyeah
Jag förväntar mig det största reklamkampanjen i världshistorien. Eller ivf att man på något sätt utnyttjar att man nu får sälja en sådan här eftertraktad produkt.

Men någonting säger mig att jag har för höga förhoppningar...
av frankhellyeah, onsdag 18 juni 2008 kl 16:25
emil
eftersom man inte kan vara säker på vad de menar av de två alternativen föreslagna här ovan så är det en konstig och dålig formulering.

eftersom de inte har några nyheter i brevet är det inte ett nyhetsbrev.

börjar bli rätt irriterad på Telia – känns som att de redan nu missbrukar sitt (än så länge bara "informations-) monopol.
av emil, onsdag 18 juni 2008 kl 16:26
englishVoodoo
Dom har säkert blivit bombade med frågor och sett sig nödgade att parera något sånär, bättre att dom visar att dom är på tårna och skickar ut ett innehållsbefriat brev (Apple är ju the top secret company så säkerligen deras "fel") än total tystnad kan jag tycka eftersom man då får reda på att man kommer få reda på när något händer, om ni hänger med.
av englishVoodoo, onsdag 18 juni 2008 kl 16:29
danielhedman
Tur man fick "nyhetsbrevet" trots man stod på listan. hrm. not.
av danielhedman, onsdag 18 juni 2008 kl 16:32
ChiliPalmr
Ja, som sagt tidigare så släpps den först hos telias EGNA säljkanaler, sedan hos de andra ÅFerna. Tror inte att det inom en snar framtid är tal om andra operatörer som släpper iphone i Sverige.

Många blir irriterade på hemligheterna, just bara för att det är Telia, gamla traditioner som sitter i hos svenskarna.. ;)

/Sami
av ChiliPalmr, onsdag 18 juni 2008 kl 16:32
Pinniewooh
Tror inte hemlighetsmakeriet som varit fram till nu berott på Telia.

Kan tänka mig att de fått informationen sent från Apple och jobbar febrilt för att hinna få abbonemang, support personal och annat redo.
Men vad vet jag...
av Pinniewooh, onsdag 18 juni 2008 kl 16:41
Spicey
Telia är så LAMA! Bestämde mig just i detta nu, inget jädra Telia-abonemang.
av Spicey, onsdag 18 juni 2008 kl 16:41
jeez
Hehe, så skoj att se irritationen över att Telia inte ser den sjukt övergudomliga statusen på en Apple-pryl!
Det är faktiskt bara en telefon.
av jeez, onsdag 18 juni 2008 kl 16:42
irrbloss
jeez: Hur ofta skickar Telia ut "nyhetsbrev" över en specifik modell från t.ex. Nokia eller SE? Hur ofta har de en "hel sida" tillägnad en specifik modell där de länkar vidare till tillverkare och ger en kort bakgrundsfakta om företaget bakom produkten? Precis, även Telia behandlar Apple speciellt, även om de inte gör det tillräckligt väl... :p
av irrbloss, onsdag 18 juni 2008 kl 17:09
Håkan
jeez: Det är väl just det dom gör? Dom håller hemligt priset, abbonnemang m.m.
Det är ju så jävla patetiskt av Telia att göra så här, ska dom bygga upp någon superhype inför den 11e? Att folk campar utanför deras butik icke vetandes om priset på iPhonen? Vad försöker dom egentligen göra?
av Håkan, onsdag 18 juni 2008 kl 17:22
Yngve
Jag pratade med en god vän på MacSupport och han berättade att de håller på att förhandla med Apple & Telia om att få sälja iPhone i deras butiker.

Han var övertygad att de och andra ÅF kommer att sälja den med Telias abonnemang men han visste inte när.
av Yngve, onsdag 18 juni 2008 kl 17:30
telecomworker
Jojje : Nej, det är inga förhandlingar kvar. Avtalet är klart. Allt är klart, men det finns strategier med att vänta på att släppa priserna.

ChiliPalmr : I Danmark ryktas det redan om en annan operatör som får sälja Apples iPhone ganska snart. Fast Telia får säkert tre månaders "monopol".

av telecomworker, onsdag 18 juni 2008 kl 17:43
aladdin
Kan det möjligen vara så att det finns människor som inte hänger på Macfeber och utländska Mac-siter? För er kanske det inte är nyheter, men vad tror ni om eran mamma eller den där killen på lagret? Om Telia bara riktade in sig på Macfeber.se besökare så får de nog problem med aktieägarna, eller vad tror ni?

Lyft blicken och se att det finns en hel värld där utanför som inte är har Macrumors i RSS-läsaren..

Det är som nämns tidigare bara en telefon. Att Telia inte marknadsför den som ni tänkt er är inget att gräva ner sig över..
av aladdin, onsdag 18 juni 2008 kl 17:46
batman
(ALADDIN!!! du var 10 sek före mig.. men låter mitt inlägg ligga kvar ändå :-) )

Jag måste nog bara försvara Telia lite med alla påhopp från folk som säger "Nyhetsbrev what?"... Det nyhetsbrevet de skickade ut spelar verkligen ingen roll för oss som läser om iPhone 4 timmar per dag och följer bloggar maniskt. Men tänk dem som hört talats om iPhone, de signar upp sig på nyhetsbrevet och får iom detta lite länkar och annat matnyttigt.

Sen tror jag säkert Telia vill gå ut med mer information, men tror Apple inte tillåter det. Vet att folk skrivit att operatörer i Italien (exempel) gått ut med pris. MEN har vi sett Teliasonera (i något land) gått ut med en prisuppgift?

Kanske diskuterar Apple med olika operatörer hur och när de får marknadsföra den och på vilket sätt.

Jag håller dock med er alla om att det vore ju sjukt trevligt att få lite prisuppgifter och det ena med det andra. Men jag har svårt att tro att Telia inte vill gå och göra reklam för den. Oavsett hur mycket vi alla här tycker Telia är inkompetenta på vissa plan.
av batman, onsdag 18 juni 2008 kl 17:46
Yngve
Jag pratade med en god vän på MacSupport och han berättade att de håller på att förhandla med Apple & Telia om att få sälja iPhone i deras butiker.

Han var övertygad att de och andra ÅF kommer att sälja den med Telias abonnemang men han visste inte när.
av Yngve, onsdag 18 juni 2008 kl 17:55
midnight sun
Ge er till tåls vetja. Produkten släpps inte innan 11 juli. Det finns säkert flera anledningar till att information inte delgivits ännu, och som absolut inte precis behöver hänga enbart på Telia.

Klart, en vecka innan vore det ju trevligt med lite fakta.
av midnight sun, onsdag 18 juni 2008 kl 18:05
Virre Vojj
Det här är ju uppenbarligen bara för att hålla intresset och hypen vid liv.
De sitter och trycker på priset så länge de kan och skickar ut det här en vecka efter att dom slängt upp "mer info kommer snart" på hemsidan.

För övrigt var det jävligt pissigt att jag inte fick det här nyhetsbrevet fastän att jag anmält intresse på deras hemsida bara minuter efter WWDC. Fy!
av Virre Vojj, onsdag 18 juni 2008 kl 18:11
telecomworker
Yngve : Skulle tippa efter tre månader. Telia vill så klart ha mer drag i butikerna och på så vis kunna sälja på dyrare tjänster än vad en ÅF gör.
av telecomworker, onsdag 18 juni 2008 kl 18:14
BlackSmp
Nja. Det är klart att det finns personer som inte hänger på MacRumours med mera men det ändå ett totalt innehållslöst mail. Bara länkar till Apples egna sidor och ingen Teliaspecifik information.

Men de måste vara totalt överraskade över intresset eftersom det liknar ju ingenting jämfört med andra telefoner. Jag har mycket svårt att tänka mig att fördröjningen nu beror på något annat än Telia eftersom det rör sig om så enkla saker som att komma ut med vilka abbonemang som ska gå att köpa med telefonen.
av BlackSmp, onsdag 18 juni 2008 kl 18:15
Jckssn
Otåliga jävlar :)
Den släpps inte en dag före 11e juli, så varför har ni så bråttom att få reda på priser?
av Jckssn, onsdag 18 juni 2008 kl 20:11
Tobias™
Tack Telia för ingenting!
av Tobias™, onsdag 18 juni 2008 kl 21:35
Spicey
MEH Telia, MEH Sverige (((2-0))).
av Spicey, onsdag 18 juni 2008 kl 21:54
James Holm
Jag är mest nyfiken på om man kommer kunna köpa den utan abonnemang den 11 eller om Telia varit så jävliga så dom lagt beslag på hela iPhone driven. Men det verkar inte nämnas så värst mycket om det, någon som vet?? Vill behålla mitt Telenor och gärna slippa Telia.
av James Holm, torsdag 19 juni 2008 kl 00:08
redandblack
Jag jobbar på en Telia butik. Tyvär så vet ingen varken chefen, butiksansvarig nåt alls om iphones priser. Vi väntar på svar från Apple vad de ska ha för priser, om det ska vara bundet/obundet, om det går köpa kontant osv. Vi väntar precis som ni andra människor.
av redandblack, torsdag 19 juni 2008 kl 00:23
Kamelbulle
Jag skulle vilja veta det som redandblack skriver om, priser och om det går att skaffa kontant, för jag vill inte ha abonnemang.

Vad tror ni andra att en iPhone kommer kosta? runt 2000?
av Kamelbulle, torsdag 19 juni 2008 kl 01:44
Christopher Anderton
Det är ju Apple som hemlighåller allt. Säg vad man vill om Telia. Men i detta fall tror jag det är Apple som tvingar dom att vara tysta.
av Christopher Anderton, torsdag 19 juni 2008 kl 02:48
tva
Kan väl inte vara Apple som hemlighåller vad Telias abonnemang kostar?Hur tänker ni?

Att Apple möjligen kan vara jäkligt sena med att tala om vad iPhone kostar för Telia i inköp är en sak, men abonnemangen hos Telia är väl inget Apple varken styr eller ska styra över...
(...mer än möjligen säga "stopp och belägg" om villkoren är helt tossiga.)
av tva, torsdag 19 juni 2008 kl 07:29
Virre Vojj
Jckssn-> För att få reda på om det är värt och köa eller om man ska köpa en från Italien istället? ;)
av Virre Vojj, torsdag 19 juni 2008 kl 10:12
Spiken
Mycket intetsägande nyhetsbrev.
av Spiken, torsdag 19 juni 2008 kl 10:23
aladdin
tva. Om du tror att Apple inte kan diktera villkoren så har du fel. De kan nog skriva in vilka rättigheter och skyldigheter som helst i sina avtal och jag tror inte Telia vill bryta dom för att blidka de redan frälsta.
av aladdin, torsdag 19 juni 2008 kl 10:53
telecomworker
aladdin : Det är INTE Apple som är de som tystar ner, för det är Telia. De sitter idag och ser på hur reaktionerna är på priser som diskuteras. Det är en katt och råttalek in i det sista. För de vill inte vara för dyra, fast samtidigt kostar telefonerna en hel del.

av telecomworker, torsdag 19 juni 2008 kl 12:03
tva
aladdin(sane) ->

Vad har du för belägg för att Apple kan styra Telias prispolitik när det gäller samtalskostnader och abonnemangsvillkor? Fram med dom!

(Att Apple kan förhöra sig om vad olika operatörer erbjuder innan de skriver avtal är en sak - men avtalet är klart sedan länge och nu är det Telia som har abonnemanget och Apple telefonen. Har du några vettiga arbument för att det ska vara som du skriver snarare så skriv gärna dom.)
av tva, torsdag 19 juni 2008 kl 12:53
Sandman
Och varför är det första generationens iPhone på bilden? iPhone 3G är slimmare i kanterna.
av Sandman, torsdag 19 juni 2008 kl 13:28
kendoka
>Att Apple möjligen kan vara jäkligt sena med att tala om vad iPhone
>kostar för Telia i inköp är en sak,

Kanske ungefär samma pris som AT&T får betala, dvs ca 2500:-/st ??

Från AppleInsider:
"A cost analysis of the 8GB iPhone suggests that the company spends just $175 to produce and sell an iPhone 3G, leaving Apple with a roughly 60 percent margin on each unit that it sells to AT&T at an estimated $400 unsubsidized price."
av kendoka, torsdag 19 juni 2008 kl 18:28
Virre Vojj
Sandman -> Du har uppenbarligen noll koll. Det där är andra generationens iPhone, min nuvarande ser verkligen inte ut sådär.
För det första så är baksidan av telefonen på bilden svart, och för det andra så ÄR den slimmare. Den gamla versionen har lika "brant" kurva både upp och ned vid kanterna. På bilden så är det tydligt att detta inte är fallet.
av Virre Vojj, torsdag 19 juni 2008 kl 19:50
Dirren
Jobbar på en Telia ÅF och allt vår Teliakontakt kunde säga om läget var att Apple detaljstyr det mesta, allt från total volym vid lansering, försäljningstakt, abonnemangsformer och deras egen provision på datatrafiken. Telia förstår ju vilken kassako se sitter på som ensam operatör och skulle mer än gärna utnyttja alla sina försäljningskanaler men Apple har tydligen sagt nej till detta under tills nån gång efter sommaren då andra Telia-återförsäljare skulle få grönt ljus. Hypen skall bevaras så långt efter lanseringen som möjligt.
av Dirren, fredag 20 juni 2008 kl 00:47
James Holm
Jag är mest nyfiken på om man kommer kunna köpa den utan abonnemang den 11 eller om Telia varit så jävliga så dom lagt beslag på hela iPhone driven. Men det verkar inte nämnas så värst mycket om det, någon som vet?? Vill behålla mitt Telenor och gärna slippa Telia.
av James Holm, söndag 22 juni 2008 kl 23:08
jeez
Virre Vojj: Noll koll igen. Nya iPhone är tjockare än nuvarande. Google and you shall find.
av jeez, måndag 23 juni 2008 kl 12:26
MacPower
Detta säger en del av Telias strategi:

"Jag är medveten om att angivna uppgifter kan behandlas för marknadsföring eller andra ändamål i enlighet med Telias allmänna och särskilda villkor."

Jaha, så ni som anmält er, förbered er på en hel del mail framöver...
Man kan inte välja att tacka nej till mailen heller, förutom att låta bli att skicka intresseanmälan då, och hur många kan låta bli?
av MacPower, måndag 23 juni 2008 kl 21:58
Virre Vojj
jeez: Jag sa aldrig att den nya skulle vara tunnare.
av Virre Vojj, tisdag 24 juni 2008 kl 10:32
jeez
"Slimmare" betyder tunnare. På svenska.
av jeez, tisdag 24 juni 2008 kl 18:33
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration