"New platforms are rare... we gave a lot of thought to how to start an iFund, so we decided the iFund should be $100 million."
"That should be enough to start a dozen Amazons and a few Googles... you know the Mac and iPod are truly amazing platforms... today we're witnessing history. That's the launching of the SDK, the creation of the third great platform.""It's about this great opportunity, but it's about more than the money -- it's about the great team at Apple and the great talent we can recruit together. ... if you want to build the future, the iFund wants to help you fund it. I can't wait to see the companies we'll build together." iPhone Software Roadmap-eventet avslutades med en frågestund för pressen. Detta var allt från mig för idag. Ha en trevlig kväll!
Mac,
iPhone,
Apple,
Event,
KPCB,
iFund
36.5°
0
Andreas Climent
tors. 6 mar 2008, 21:10
32 kommentarer till artikeln
Usch, hemska kapitalister att förvänta sig resultat när man ger folk pengar. ;-)
av Netzach, torsdag 06 mars 2008 kl 21:29
Fantasifullt namn, verkligen..
av daniel-san, torsdag 06 mars 2008 kl 21:32
Fruktansvärt mycket pengar är det i alla fall.
av Mr. Apple, fredag 07 mars 2008 kl 08:22
Med tanke på Sarbanes-Oxley så kan man utesluta börsnotering som exit. Man kan endast sälja produkten genom AppStore, ger inte mycket möjligheter. Varför satsa 0.61 miljarder SEK på applikationer skrivna för iPhone/Touch? Svartet måste ligga i Enterprise. För företagen är i behov av fler Enterprise-produkter än det som Apple levererar och öretagen är också villiga att betala dyra licensepengar för att kunna göra detta (genom sin egna AppStore).
0.61 miljarder SEK är en stor nyhet som borde klistras upp på förstasidorna välden över. Google själva vågar endast riskera 0.061 miljarder SEK för Android Plattformen (ges till en vinnare i tävlingen dock). Men 0.61 miljarder SEK är ett klart tecken på att iPhone är här för att stanna samt något som fler kommer ha glädje att använda (eller tvingas använda) framöver.
En annan sak jag noterade är att iPhone OS kommer att uppdateras till 2.0 i Sommar. Ska man tolka det som att iPhone version 2.0 kommer att lanseras under WWDC i juni i år? Jag tror det i alla fall.
av [DER LEIERMANN], fredag 07 mars 2008 kl 12:09
Kan man räkna med Apple TV SDK och GameStore för Apple TV under WWDC 08? Det skulle inte förvåna mig.
av [DER LEIERMANN], fredag 07 mars 2008 kl 12:40
tror inte det kommer något officiellt SDK till appleTV, möjligen att några företag kan få skapa spel till den, men tveksam ändå
av Slowmove, fredag 07 mars 2008 kl 12:58
Galet mycket pengar.. Går ju inte att jämföra satsningen med en annan telefon efter så kort tid. iPhone har helt tagit över nu.
av Ullmark, fredag 07 mars 2008 kl 17:05
Har iPhone tagit över? Det har jag inte märkt. Kom tillbaka när den sålts i lika många exemplar som Nokias telefoner. Som det är nu så har den en bråkdel av världsmarknaden. Men håller med om att det var otroligt mycket pengar. Tycker att det borde ta och satsa en del av de där pengarna för att få en bättre hårdvara i iPhonen också. Eller åtminstone att det går att kopiera och klistra in text man skrivit...
av Wayne, lördag 08 mars 2008 kl 00:12
wayne, Tänkte du på sax och papper då eller vad är det för hårdvara man ska satsa på för att få kopiera och klista text?
av wehooo, lördag 08 mars 2008 kl 14:36
Haha kul wehoo... Givetvis menar jag motsvarande funktion som finns på datorn när du använder Ctrl+C och Ctrl+V. Är ju en rätt bra och användbar funktion att ha på telefonen. Använder det mycket själv i alla fall.
av Wayne, lördag 08 mars 2008 kl 18:25
Och missförstå mig rätt nu. Har egentligen inget i mot iPhonen. Det jag inte gillar är folk som säger att det är världens bästa telefonen och att ingen annan telefon kommer ens i närheten. Det är ju inget annat än dikt och förbannade lögn...
av Wayne, lördag 08 mars 2008 kl 18:31
Wayne: Du kan inte säga att jag har fel, och jag kan inte säga att du har fel då det är en högst personlig åsikt
iPhone är världens bästa telefon!
av Ragge, lördag 08 mars 2008 kl 19:18
iPhone suger.
av ReQuaker, lördag 08 mars 2008 kl 19:24
Dask: Ja de får du tycka. Så länge det är din personliga åsikt. Så länge du inte ska försöka övertala mig att det är världens bästa telefon så är jag nöjd. För alla vet ju att det är Nokia N95...
av Wayne, lördag 08 mars 2008 kl 20:28
Wayne: Jag tror helt bestämt iPhonen är världens bästa telefon;D. Ingen kommer ju vara i närheten av att ha lika bra program och applikationer som iPhonen. För 100 miljoner kan man ju få fram lite roligs grejer.
av An apple a day..., lördag 08 mars 2008 kl 22:49
Ja men hur bra program den än får så går det inte att kompensera för att den inte har inbyggd GPS eller 3g (enligt mig). Men visst torde det komma en hel del bra program till den tycker man. Har någon räknat på hur många iPhones Apple måste sälja för att tjäna in 100 miljoner dollar? Skulle vara intressant att veta.
av Wayne, söndag 09 mars 2008 kl 00:37
Wayne, det finns ingen i denna tråd som har skrivit att iPhone är bäst (förutom An apple a day... efter att du hade gnällt).
iPhone är helt klart den mobil som är intressantast idag. Kolla bara vad som skrivs i media. Kolla in iPhone SDK med Xcode et al. Kolla in iFund! finns det i huvud taget något motsvarande för någon annan mobil plattform? tror inte det.
Allt detta har Apple klarat av att göra trots att iPhone inte har de senaste och hetaste spec. som andra telefoner har och det är absolut inte lika med att iPhone är skit. iPhone är lagom och blir bättre för varje software update.
iPhone är definitivt här för att stanna!
av [DER LEIERMANN], söndag 09 mars 2008 kl 10:26
Wayne, varför ska Apple tjäna in 100 miljoner dollar??
av [DER LEIERMANN], söndag 09 mars 2008 kl 10:28
Wayne: Det är en fond. Det är meningen att den skall placeras väl och ge bra avkastning, för att leva så länge som möjligt när de delar ut pengar.
Nobelfonden är ett exempel på väldigt bra avkastning.
av Mr. Apple, söndag 09 mars 2008 kl 11:27
Det var Ullmarks inlägg jag reagerade på. Och har inte sagt att iPhone är skit, för det hade varit en lögn det också. Men det är inte världens bästa telefon. Blir bara allmänt less på prylar som hypas. Och är medveten om att det rör sig om en fond men var bara allmänt nyfiken på hur många iPhones Apple behöver sälja för att tjäna just 100 miljoner dollar. Men om jag uttrycker mig så här då. Vad tjänar Apple per såld iPhone ungefär?
av Wayne, söndag 09 mars 2008 kl 11:47
"Apple Solid to the Core
Posted Mar 07, 2008 01:09pm EST by Aaron Task in Investing, Electronics, Software and Services, Information Technology
Related: AAPL, MSFT, RIMM
Stepping back from the market's short-term volatility, Apple's "software roadmap" event Thursday spoke volumes about the company's very bullish long-term outlook.
First, Apple's liscensing of Microsoft's ActiveSync technology is a big step in the iPhone's war with Research In Motion for corporate customers.
Second, the $100 million iFund from Kleiner Perkins to be used for future iPhone software development is a huge vote of confidence in the iPhone.
Third, and arguably most important, Silicon Valley legend John Doerr saying the iPhone could be bigger than the PC is an incredible statement about the product's potential.
Again, short-term trading is a crapshoot, but Apple shares seem to have a found a floor around $120 and the long-term view looks very good."
av [DER LEIERMANN], söndag 09 mars 2008 kl 12:33
John Doerrs argument för varför en iPhone skulle kunna bli större (egentligen ge fler möjligheter) än en PC skulle lika gärna gälla vilken smart mobil som helst, nämligen att du alltid har den på dig.
Är väldigt skeptiskt till att iPhonen skulle kunna bli en telefon för alla. För det saknar den för mycket funktionalitet i dagsläget. Eller om jag citerar Paul som kommenterade artikeln "iPhone Bigger Opportunity Than the PC"
“Is Mr. Jobs and his Apple team saavy enough create a UMPC size version of the i-Phone for the industrial user that is the core of the enterprise and SCM?”
No. After six months in testing and nine months on the market, the iPhone is still missing basic, basic stuff (I can’t search my iPhone for a contact, I can’t forward a received SMS message - I can’t even copy and paste text within an app, or from one app to another). The iPhone is a cool thing, to be sure, but a company that places essential functionality distant second to iCandy is far from ready to “dominate the business class of mobile computing for the next 20 years”.
av Wayne, söndag 09 mars 2008 kl 13:48
Wayne: Varför reta upp sig för att den inte har massa funktioner som man egentligen inte riktigt behöver. Visst kan man klaga på att den inte har 3G eller en bättre kamera men, who cares?
av An apple a day..., söndag 09 mars 2008 kl 14:09
Wayne, har du läst om enterprisefunktionerna i iPhone OS 2.0??
“Is Mr. Jobs and his Apple team saavy enough create a UMPC size version of the i-Phone for the industrial user that is the core of the enterprise and SCM?”
Intel Atom är väl en lämplig kandidat för just en sådan UMPC, och denna UMPC kommer säkert inom snar framtid.
Vad gäller "copy and paste text within an app" så får vi väl se vad iPhone OS 2.0 har att erbjuda i sommar. Innan dess är det väl ingen mening att döma ut produkten.
av [DER LEIERMANN], söndag 09 mars 2008 kl 14:32
Har inte läst om enterprisefunkttionerna i iPhone OS 2.0 då jag inte är särskilt intresserad av en iPhone. Och lägg märke till att jag skrev den saknar tillräckligt med funktioner i DAGSLÄGET. Har inte dömt ut den, bara att den inte är något för mig.
Och retar inte upp mig på att den saknar en massa funktioner utan på folk som verkar tro att detta är den bästa telefonen för alla. Och vill man ha en telefon med bra kamera, inbyggd GPS och 3g m.m mera, ja då är man tydligen fel ut enligt alla iPhone fanboys. iPhone är en telefon för folk som vill ha en iPod att ringa med, inte för folk som behöver ett arbetsverktyg. Och om man vänder på det, vem behöver egentligen ett snyggt användargränssnitt?
av Wayne, söndag 09 mars 2008 kl 14:55
Wayne, absolute inte. Jag uppskattar att du säger vad du tycker, och att du poängterar att det är iPhone så som den är idag som du inte gillar. Att du sedan retar upp dig på att det finns folk som anser att iPhone är den bästa telefonen för alla, har väl mer med dig att göra, än iPhone eller de personer som gillar iPhone. Precis som du har rätt att tycka som du vill, så har även andra rätt att tycka som de vill.
Med tanke på du inte har läst om enterprisefunktionerna i iPhone men ändå är villig att döma ut en iPhone som ett arbetsverktyg, kan jag personligen inte få ihop ditt resonemang. Att även säga att du inte är särskilt intresserad av en iPhone, men ändå har en så stark åsikt om iPhone, säger en del det med. Det känns som att det är svårt att ta dig på allvar då du tycker en massa men inte är intresserad av att veta något. Det hela känns som det är något som du tar illa vid personligen och det har väl inget med verkligheten att göra väl?
av [DER LEIERMANN], söndag 09 mars 2008 kl 15:55
@Wayne
" iPhone är en telefon för folk som vill ha en iPod att ringa med, inte för folk som behöver ett arbetsverktyg."
Jag tror att du borde titta på Keynoten från SDK-eventet. Idag är det lite pinsamt att påstå att iPhone inte har något användingsområde på arbetsplatser.
"Och om man vänder på det, vem behöver egentligen ett snyggt användargränssnitt?"
De flesta. Förutom kanske de som är stolta över att kunna använda något krångligt och användarfientligt.
av Redglittercoffin, söndag 09 mars 2008 kl 16:22
Så här ligger det till. Jag stör mig på folk som säger att användargränsnittet är viktigare än funktionen. Många iPhone fanboys har just den åsikten. Det är en av anledningen till att jag klagar. Sen att jag allmänt gillar att argumentera med folk kan vara en annan anledning...Så nej jag tar inte åt mig personligen av att folk lovprisar iPhonen. Däremot verkar många fanboys ta åt sig personligen om man kritiserar Apple eller deras produkter vilket är ett intressant fenomen enligt mig.
Skicka en länk som sammanfattar enterprise funktionerna i iPhone OS 2.0 eller om du ids sammanfatta dem så kanske jag ändrar åsikt om iPhone som arbetsverktyg. Men som den är just nu duger den som sagt inte för mig. Men om en iPhone i framtiden får samma funktionalitet som en Nokia N95:a så nog skulle jag kunna tänka mig att köpa en då.
Och när jag ändå nämnt N95:an. Varför klagar så många på dess användargränssnitt? Kan själv inte se vad som är problemet. Tycker att den är lätt att använda.
av Wayne, söndag 09 mars 2008 kl 16:38
Redglittercoffin: Ja men om du klarar av att använda en dator så klarar du av att använda vilken modern smartphone som helst. Det Apple gjort är att bara att förenkla användandet ytterligare. Så det handlar inte om att på ena sidan om att ha en telefon med en massa funktioner men som inte går att använda eller en telefon som är jättelätt att använda men som saknar en massa funktioner som iPhone förespråkarna vill ha det till. En N95:a har en massa funktioner men det går alldeles ypperligt att använda.
Och har inte sett SDK-eventet och ids inte göra det heller. Men iPhone säljs ju inte ens i Sverige än så än så länge är iPhonen inget att ha på en arbetsplats i Sverige. Kanske i framtiden, men inte just nu som sagt.
av Wayne, söndag 09 mars 2008 kl 16:51
Användargränsnittet handlar om funktion.
----
En kort sammanfattning av enterprise funktionerna i iPhone OS 2.0... Active Sync med Exchange 2003 och 2007 eller vad sägs om Cisco IPsec VPN?
----
Jag gillar och äger redan Nokia N95 8GB, så du hör inga klagomål från mig.
----
"Sen att jag allmänt gillar att argumentera med folk kan vara en annan anledning"
Är inte det samma sak som Troll??
av [DER LEIERMANN], söndag 09 mars 2008 kl 17:58
Ok. Verkar vara vettiga funktioner det där. Men tills iPhone faktiskt släpps i Sverige med de där funktionerna så står jag fast vid att en iPhone i dagsläget inte fungerar på en arbetsplats.
Och ett Troll är väll en person som skriver/säger saker avsiktligt bara för att reta upp folk. Det gör inte jag. Jag säger bara vad jag tycker.
av Wayne, söndag 09 mars 2008 kl 18:52
Snälla säg fanboys en gång till så kan vi ha jubileum ;)
av Pez, måndag 10 mars 2008 kl 17:49
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration