Ska ni köa för iPhone?
I USA är folk som galna och köar i dagar och veckor när Apple släpper nya prylar. I Sverige har vi kanske inte riktigt samma kultur, även om jag och många med mig köade för att köpa Leopard på Humac i Stockholm i höstas. Nu är det bara 10 dagar kvar till iPhone börjar säljas i Telias butiker. Telia säger att intresset för iPhone är större än vad de själva trott, och frågan är då om man ska köa för att köpa sin iPhone eller lugnt beställa hemma. Vad säger ni? Svara på frågan nedan och skriv gärna någon kommentar om hur ni planerar ert köp!
Mac,
iPhone,
Sverige
Ska ni köa för iPhone?
1495 röster
Ja, självklart! Det är ju halva nöjet.
Nej, så nördig är jag inte.
Ja, självklart! Det är ju halva nöjet.
18.127090301003346%271 röster
Nej, så nördig är jag inte.
81.87290969899665%1224 röster
Ändra svar
Du har röstat
37.0°
0
Emil Gustafsson
tis. 1 jul 2008, 22:34
70 kommentarer till artikeln
Jag väntar tills jag läst lite tester och fått reda på vad den kostar med andra abonnemang.
av wehooo, tisdag 01 juli 2008 kl 22:50
Köpte min för ett halvår sen.
av Ramlösa, tisdag 01 juli 2008 kl 22:50
Inte en chans, så hett är det inte. Ska dock köpa en senare när den släpps utan abonnemang.
av sandin, tisdag 01 juli 2008 kl 22:54
Tanken var att tälta men när Telia släppte priserna så dog peppet. Skall köpa en i Italien och vänta tills den blir hackad.
av oksis, tisdag 01 juli 2008 kl 23:03
Nja, det vete fan. Är inte helt nöjd med abonnemangen (som om man behöver tjata om det) och har inte riktigt bestämt mig ännu. Bor i en rätt liten stad med en Telia-butik och tvekar på om jag behöver köa för att få tag på ett ex. Jag springer nog ner och tjackar en lur den 11 ändå...
av Peekei, tisdag 01 juli 2008 kl 23:05
Hade jag kunnat hade jag köat. Nu har jag dock lyckats beställa en, så jag slipper. Den kommer vara hemma och vänta på mig när jag kommer hem en vecka efter lanseringen.
Om någon undrar så har jag genom en kontakt beställt från en telia-butik, dvs. de skickar en iPhone som de lagt udan åt mig från en telia-butik till mig.
av Sander, tisdag 01 juli 2008 kl 23:08
Heeeeelt oväntat att Telia har missbedömt hur het den är. De som har sån järnkoll på marknaden.
Vi får se hur många som handlar via Telia och hur många som köper kontantkortsvariant i utlandet (Finland €519? International-orders.com?).
För övrigt saknas alternativet: "Nej, så dum är jag inte. Jag tänker inte betala för Telias idiotabbonemang" i omröstningen.
IDG har webbfrågan "phone-abonnemang utan fri datatrafik är..." med alternativen: Superbra, Helt okej och Förjävligt. av de 2000 som hittills har svarat tycker 91% det sista alternativet..
av jonasn, tisdag 01 juli 2008 kl 23:09
Jag tror snarare Telia överdriver intresset på den för att kunna ha undanflykter när dom misslyckas med distrubuteringen av den eller dyl.
av ZerOne, tisdag 01 juli 2008 kl 23:14
Jag har bara en fråga efter att försökt få folk att förstå att priserna inte är så farliga... (vilket jag tydligen inte lyckats med)
(Måste börja med att säga att jag håller med om att det är snålt med datatrafiken, men som några som har iPhone redan bevittnat att det inte behövs obegränsad trafik)
Men min fråga är, hur försvarar ni att det är dyrt när ni överväger att betala:
först 5600 kr för själva telefonen (såg €590 här ovan), sedan de kostnader som tillkommer för alla samtal, sms och datatrafik. Ni får t.ex. inte tillgång till fritt wlan i Telias Surfzoner (det flesta finns i telias telefonkiosker och med en radie på 150 m därifrån, bara här i Gävle finns det flera).
Det lär ju lätt bli över 8871 kr på 24 månader! Jag tänker inte ta några prisexempel eftersom det beror helt på vad man har i telefonen. Men ja... uh... Blir helt trött av att läsa på feber numer...
av alekks, tisdag 01 juli 2008 kl 23:19
Det är något tragiskt över människor som inte har något bättre att göra än att stå och köa för att få köpa en mobil...
av ShrimpCracker, tisdag 01 juli 2008 kl 23:30
Väntar tills efter sommarrushen är över. Vill inte vara en oturlig "early adopter" eller gynna Telia mer än nödvändigt. Väntar och ser hur folk gillar abbonnemangen..
av Johan B, tisdag 01 juli 2008 kl 23:33
alekks: hur menar du nu? jämfört med 21 000 kr hos telia? så mycket bill jag inte betala för telia homerun
av Fredrik, tisdag 01 juli 2008 kl 23:35
jag kan köa, om jag får den gratis.
av vision, tisdag 01 juli 2008 kl 23:55
Jag svarade "Nej, ..." här ovan, men jag kommer nog att vara vid Telia-butiken här i Uppsala när de öppnar den 11/7.
av greatkingrat, tisdag 01 juli 2008 kl 23:55
köper min imorgon.. jag vill inte ha telia så jag får nöja mig med en lur utan GPS och 3G..
men de två grejer är inget jag saknar då jag inte surfar så mycket när jag är ute och en gps behöver jag bara när jag kör bil till platser jag ej varit på.. och i min bil sitter en Garmin Nüvi 760 vilket jag är mycket nöjd med
av mosmicke, onsdag 02 juli 2008 kl 00:04
Fredrik: ja men du måste ju använda något abonnemang till luren eller hur? Oavsett om abonnemanget är Telias eller någon annans så betalar du ju faktiskt 5600 kr för telefonen + eventuellt abonnemang hos telenor eller vem du nu väljer..
av RaXha, onsdag 02 juli 2008 kl 00:10
Håller med RaXha. Folk stirrar sig blinda på att det inte är fri data direkt i abonnemangskostnaden. Men för de allra flesta är det snarare en fördel än en nackdel. För 9 kr om dagen får man fri data och man betalar bara för de dagar som man utnyttjar det! Jämfört med tillägget för fri data hos Tre så motsvaras deras 199kr/mån av 22 dagar av fritt surfande genom 3G-nätet per månad hos Telia. För alla de som liksom jag känner att de inte kommer att surfa via 3G-nätet varje dag så är det alltså en fördel att bara betala för de dagar man verkligen utnyttjar det!
För övrigt är priset för iMini inte heller orimligt (299, varav hälften motsvaras av SMS och samtalstid, 100 Mb är värd en del kronor och resten är ett slags avbetalning på telefonen). Vill man jämföra vad 8Gb-telefonen kostnar i abonnemanget med kontantkortspriserna i andra länder så är 1695+120*24 = 4575 kr ett bra mätvärde.
Ni som är av en annan åsikt, hur hade ni hoppats (realistiskt sett) att Telias abonnemang skulle se ut?
av Emil.B, onsdag 02 juli 2008 kl 00:25
Trista alternativ. Jag röstar på "Nej, för det är en rätt kass deal telia ger oss". Hade det varit en bra deal hade jag verkligen nördköat!
av Spiken, onsdag 02 juli 2008 kl 00:30
Kan inte köa eller köpa den på släp-helgen då ja ska jobba o fira min brors konfirmation. Som vissa här nämner är priserna inte särskilt orimliga egentligen när man ser på vad man får. Det säger jag som student utan "fast" lön!
av The Gooch, onsdag 02 juli 2008 kl 00:49
Man kan faktiskt köpa luren med andra abonnemang, ringde telia idag. Där hade killen i kundtjänst t.o.m prisuppgifter på telefonen me andra abonnemang.
Inte för att jag tycker att iMaxi e dum, man får mycket för pengarna.
Tycker oxå att det e för mycket gnäll, telia vill ju tjäna pengar. Inget olagligt med det, eller?
Kommer inte att köa men en sväng förbi teliabutiken blir det nästa fredag:)
av özz, onsdag 02 juli 2008 kl 01:48
Har haft wireless med Telia i ett år nu på lapptoppen. Vill du veta hur ofta jag har råkat stött på en av deras fria surfzoner?
av CaptainTom, onsdag 02 juli 2008 kl 01:55
Nån som läst något om telefonen kommer kunna användas som modem till laptopen? Vet redan att at&t inte tillåter det, undrar om något annat gäller här.
av Martinnn, onsdag 02 juli 2008 kl 05:17
Avvakta! Vill först läsa lite och se om det poppar upp några andra alternativa inköpskanaler.
av mpower, onsdag 02 juli 2008 kl 06:12
Har köat i veckor står helt själv här!!
av duvel, onsdag 02 juli 2008 kl 06:20
Jag köar för viner, inte för en iPhone med Telia-abonnemang. När det kommer til andra operatörer alt låses upp kan jag däremot tänka mig att svänga förbi butiken.
av Kaiser, onsdag 02 juli 2008 kl 06:43
Ska köpa en så fort den släpps... med en ANNAN operatör än felia.
av kainen.se, onsdag 02 juli 2008 kl 06:51
Och du tror förstås att nästa operatör som lanserar iPhonen kommer att BETALA dig för att ta emot den och kasta med fri datatrafik när de ändå håller på? Nej du, de kommer nog på sin höjd att lägga sig en symbolisk summa under Telia.
av Martin Gunnarsson, onsdag 02 juli 2008 kl 07:19
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att se hur många av alla som gnäller över priserna som är i tonåren och hade hoppats på en iPhone för tusenlappen med Halebop kontantkort! :-)
No offence, men det är nog en ganska hög siffra.
av Martin Gunnarsson, onsdag 02 juli 2008 kl 07:21
Mosmicke, varför köper du inte telefonen istället utan abonnemang i Italien, Frankrike eller USA? Martinn: iPhone 2G var en av de få highend -mobiler på marknaden som tekniskt sett inte kunde användas som modem; misstänker att det gäller 3G också (men kan inte vara helt säker).
av cmlewan, onsdag 02 juli 2008 kl 07:44
@özz,
Vad sa telia om andra abb ihop med iphone? Vad blev priset för telefonen med typ ett fastpris? Vore grymt om nån visste.
av carpvik, onsdag 02 juli 2008 kl 07:48
Martin Gunnarsson: Kan bara säga en sak... Word!
av batman, onsdag 02 juli 2008 kl 07:53
Roligt att alla at&t-abb för iPhone som de släppte här om dagen har fri datatrafik.. sen om man tar och får unlimited så kostar det som telias dyraste, där telia inte har fritt. :]
och nej inte räknat några skatter för vem bryr sig.
av danielhedman, onsdag 02 juli 2008 kl 07:59
Kommer inte att köa men vara där den 11:e.
Tycker att abonnemanget är helt okey, och även om man kommer tjäna på att vänta på andra operatörer så har jag då haft min iPhone ett halvår (cirka). Det är mervärde för mig än ett par sparade hundralappar.
av Almapeso, onsdag 02 juli 2008 kl 08:29
Väntar och se vad som händer på abonnemangsfronten. Just nu ser det mörkt ut... men kommer kanske bättre tankar...
av ongdobby, onsdag 02 juli 2008 kl 08:31
Köp iPhone från Schweiz!!!
16GB modellen kostar där 3600kr med deras kontantkort :)
Snacka om att importkriget är igång snart igen ;)
av Micke_81, onsdag 02 juli 2008 kl 08:44
Edit.
av Jezper, onsdag 02 juli 2008 kl 09:11
Hur många har Telia i Sverige? 30%.
Hur många av resten är beredda att byta? 10%?
Lär ju komma med annan op. pretty soon!
av Spicey, onsdag 02 juli 2008 kl 09:14
oho import import import, att de inte ens kunnat tänka sig för och sälja upplåst utan abb. via apple.com tex. suck.
av danielhedman, onsdag 02 juli 2008 kl 09:19
499 respektive 569 euro för luren i Italien.... Frågan är bara om dom måste jailbreakas då. Står nämligen att det är till kontantkort.
av dogbrain, onsdag 02 juli 2008 kl 09:19
"Problemet är att det kostar 20kr/MB så det räcker med att du gör av med 450KB per dag för att nå upp till 9 kr... Dvs få ett mail eller nått eller bara öppna upp aftonbladet en gång."
Rätta mig om jag har fel, men Telia har väl inte presenterat den fullständiga prislistan för iPhone-abonnemanget än? Så de 20 kr/MB som du syftar på är väl hämtade från andra abonnemang? Håller med att 20 kr/MB inte passar ihop med 9 kr i maxpris/dygn (det priset kommer väl ursprunligen från maxpris på 69kr/dygn), men oavsett så tror jag att det kommer att vara flera dagar i månaden som jag bara surfar via wlan hemma, på jobbet eller hos vänner.
av Emil.B, onsdag 02 juli 2008 kl 09:20
Jezper: Det är väl nedanstående. Jag tror dock att IDG har missuppfattat. Om man läser artikeln som tipset "iPhone 3G utan kontrakt i USA" (mac.feber.se på feber länkar till så verkar det bara handla om att man inte behöver få en bindningstid. Jag tror fortfarande telefonen kommer att vara operatörslåst.
av Emil.B, onsdag 02 juli 2008 kl 09:26
Kan ni i Sverige köpa en iphone också utan ett av de förvalda "paketen"?
Jag undrar bara, för att i Finland kan man också köpa telefonen direkt för 429€(8gb) och sedan teckna ett Sonera(telia) abonnemang med egna valmöjligheter för samtalstid osv.
Det konstiga är det att fast man köper den "direkt" så kan den bara användas med Sonera(telia) och det verkar också som att den är bunden i 24mån fast man redan betalat för telefonen :s
Detta kan jag inte förstå, för ALLA andra telefoner i Finland så går att köpa utan abonnemang och då äger men ju sin egen telefon!!
Jag får liksom inte detta att stämma!?
Problemet för mig är att de abonnemang som TeliaSonera har är sjukt oprisvärda!! I Finland är Sonera betydligt dyrare än andra operatörer.
Därför skulle jag överhuvudtaget inte alls vilja använda mig av TeliaSonera :(
av -oskar-, onsdag 02 juli 2008 kl 09:29
iPhone kan inte skicka MMS väl?
Ja, jag skickar en del.
Kolla på film o hålla på att fjanta behöver jag inte i en telefon.
...Så nej, ingen ajfån för mig iaf.
av Ybran, onsdag 02 juli 2008 kl 09:33
Kolla på film är fjantigt, MMS:a är coolt?
Ooookeeej :-)
av Martin Gunnarsson, onsdag 02 juli 2008 kl 09:54
Flyttar tyill skottland 1 August så jag köper en där. MED O2 jäkligt fina abbonemang! Tänk om Telia hade kunnat kopiera deras erbjudande...
av grill, onsdag 02 juli 2008 kl 10:26
Frstn, kan inte ngn officiell Feber redaktör - typ Roger - gå igenom abbonemangen och förklara för människor att abbonemangen från Telia inte är så sjukligt dåliga som alla läsare här verkar tycka? iMini eller iMidi är båda bra abbonemang. Det som är klart är att Telia har missat i marknadsföringen av abbonemangen. De borde ha presenterat några kostnadsexempel på de olika abbonemangen så det blivit tydligare.
av grill, onsdag 02 juli 2008 kl 10:32
Köa utanför en telia butik är som att köpa en telia aktie, en dålig affär samt att du får betala för skit du aldrig vill ha.
av Lucius, onsdag 02 juli 2008 kl 10:39
Skaffa Telia Bingo, betala kontantpriset för telefonen så kommer ni undan med 99:- i månaden om ni inte ringer så mycket. Under 18 månader ingår Surfport (dock inte wlan-zonerna), billigaste abonnemanget och telefonen betalar man ju samma pris för oavsett abonnemang.
av Pepe, onsdag 02 juli 2008 kl 10:56
grill: helt fördelaktiga är de inte om jag kan köpa telefon i usa, betala skatt på den, lägga till fri surf hos tre och ändå komma undan billigare än vad de handikappade abben är hos telia. Vill de förhindra import får de väl lägga fördelaktiga abonnemang och inte sådana som är sådär 10år gamla :)
av danielhedman, onsdag 02 juli 2008 kl 11:02
Kan alla släppa det här tjatet om 20SEK/mb? Det var en rejält klantig grej av Telia att skriva, men dom har tagit bort det nu. Jag kan då inte hitta något om det iallafall.
av odbjail, onsdag 02 juli 2008 kl 11:07
Jag kommer köpa telefonen rakt av i en Teliabutik med abb osv. Orkar inte med alternativa meck. Telefonen är ett verktyg och det är värt pengar att slippa krångel, att få en telefon som är supportad osv. Händer det nåt är det ju bara gå till butiken..
av Josef, onsdag 02 juli 2008 kl 11:25
...kommer nog inte köa dock.
av Josef, onsdag 02 juli 2008 kl 11:25
De skriver att man kan använda valfritt telia-abonnemang men var står det hur mycket mobilen kostar då? Deras bingo kan man få med 0 månaders bindningstid dvs man kan byta operatör direkt.
av ville, onsdag 02 juli 2008 kl 11:51
bättre åka till USA och köpa den, om man ändå har vägarna förbi såklart!
av Osten, onsdag 02 juli 2008 kl 12:02
@osten.
Om du har ett social security nummer och är villig att skriva på ett avtal där du ska betala en fast månadsavgift så får du gärna köpa en mobil.
Inget avtal i butik, ingen mobil.
av vilden, onsdag 02 juli 2008 kl 12:16
@vilden
"The telco says a no-commitment version of the phone will be available for $599 and $699, though it looks like that will come after the initial launch."
Om du nu missat.
av danielhedman, onsdag 02 juli 2008 kl 12:20
Skilj på icke operatörslåsta telefoner och att man kan köpa telefonen utan abbonemang. Innan ni köper en utomlands så bör ni nog ha kollat att den går att jailbreaka. Annars så blir det riktigt dyrt:)
"Yes, you heard right! Ma Bell is slanging iPhones without plan obligations in the US for $400 extra without a contract. The unlocked devices will not allow users to switch SIMs however when they travel overseas which would negate most of the benefit of buying without a contract. "
av BlackSmp, onsdag 02 juli 2008 kl 12:46
Tycker att priset samt abb är riktigt bra, nästan lite för billigt. Om priset är för lågt kommer alla springa runt med en iPhone, hur kul är det att ha en telefon som ALLA har. Låt ist iPhone vara det den är, ett grymt arbetsredskap som iaf kommer underlätta mitt arbete.
Sanningen är att telia har den bästa täckningen, bästa supporten och bästa täckning med wlan och 3G.
Go Telia!
av La vite é bella, onsdag 02 juli 2008 kl 12:57
Jag är också jättenöjd med priserna, före jag visste något så bestämde jag mig för att om abbonemangskostnaden per månad är under 500 och klumpsumma på 5000 kr så skulle jag köpa. Då räknade jag med fri data vilket nu inte ingick men med den låga kostnaden (iMini 299 kr/mån) så ser jag det bara som en fördel att inte betala fast avgift för fri data. Om jag t.ex. åker utomlands slipper jag betala för något jag inte använder.
av hafah, onsdag 02 juli 2008 kl 13:06
Spicey: Inte rikigt dina siffror...
Den sista juni 2007 fanns det 9 921 000 mobilabonnemang i Sverige j Antalet privatabonnemang var 7 824 000 vilket motsvarar 80 procent av samtliga abonnemang. Fördelning mellan operatörerna är:
TeliaSonera
42.9%
Så det är klart att folk kommer klaga mycket på den som är störst. Dock har jag prövat både tele2 och tre, och ingen av dem kunde matcha Telia utan bjöd mest på problem, men därmed inte sagt att de är dåliga, jag kan ha haft otur.
Tycker också att det blev lite dyra abbonemang, men vill man vara early adopter så får man ta det, Telia bedriver ingen välgörenhet, de skall tjäna så mycket pengar det bara går, så jag förstår dem.
av Pinniewooh, onsdag 02 juli 2008 kl 13:19
Någon som vet vad samtalsminuter och sms utöver det som ingår i abonnemangen kostar?
av hafah, onsdag 02 juli 2008 kl 13:34
@danielhedman
Bättre att köpa en (16GB) i Schwetiz då den kostar 619.00 CHF = 3,625.63 SEK (www.xe.com)
då det är både närmare och billigare...
av vilden, onsdag 02 juli 2008 kl 13:45
@vilden.
men jag sa ovan" om man har vägarna förbi". inga planer att åka till schweiz, kanske beställa hem såfall(om det går). har du lite mer information möjligtvis om iphone i schweiz?
av Osten, onsdag 02 juli 2008 kl 14:04
I finland kan man nu beställa en på förhand.
av UnConnect, onsdag 02 juli 2008 kl 15:23
@osten
givetvis kan vi fixa det.
av vilden, onsdag 02 juli 2008 kl 16:49
Som sagt... glöm inte att den nya telefonen inte är jailbreakad ännu...
av BlackSmp, onsdag 02 juli 2008 kl 17:13
macäterpc: Så du menar att om för många springer omkring med en iPhone så är det helt plötsligt inte längre ett grymt arbetsredskap? Är du en sån som slutade lyssna på N*Sync när de inte längre var underground?
av daniel-san, onsdag 02 juli 2008 kl 18:00
Då har Telia presenterat sin kompletta prislista. 199 kr extra per månad för fri data (verkar kunna köpas till alla abonnemang nu), och efter 12 månader kan man göra iPhone operatörsfri för 300 kr.
Så alla som gjort mardrömskalkyler baserat på de delar av priserna som presenterats tidigare kanske ska börja tänka om. Telia har aldrig varit billigast, men jag tycker inte abonnemangen är orimligt dyra. Att man sedan kan köpa telefonen billigare någon annan stans (troligen operatörsknutet) i världen är inte så konstigt, det finns både länder som är billigare och dyrare än Sverige.
av Emil.B, onsdag 02 juli 2008 kl 21:53
Köa utanför en Telia butik? Nej tack!
av Duett58, torsdag 03 juli 2008 kl 09:44
Duett58: Vadå är ju mysigt att stå i nattkö!:)
Jag står ju hellre där och ser till att jag får en än att behöva beställa en som kommer ta ytterligare massa tid. Lika bra att gå dit! Kommer vara där i god tid så man inte blir utan!
av Kitty.Forss, torsdag 03 juli 2008 kl 11:00
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration