Skulle du kunna tänka dig köra Mac OS X på din PC?
Foto: Gizmodo
Psystar och deras Mackloner har verkligen rört om i Apples värld, och har säkert fått folk att börja tänka på om de skulle vilja köra Mac OS X på en PC.Psystar som inte verkade ha någon lokal har dykt upp på kartan igen och Gizmodo följer utvecklingen med konstiga summor som dragits från kreditkort och om köpare verkligen får vad de beställt.
Mac,
Mac,
Mac OS X Psystar,
Via
Gizmodo
Skulle du kunna tänka dig köra Mac OS X på din PC?
1773 röster
Ja
Nej
Ja
65.08742244782853%1154 röster
Nej
34.912577552171456%619 röster
Ändra svar
Du har röstat
37.1°
0
Carolina Sundell
tis. 22 apr 2008, 19:57
72 kommentarer till artikeln
Ingen som kommer ihåg Medison?:D
av DuckHunter, tisdag 22 april 2008 kl 19:59
Absolut inte. MacOS är djävulens verktyg!
Det stavas kreditkort och inte kredit kort förresten.
av petter-, tisdag 22 april 2008 kl 20:02
Svar JA
av CrowbaR, tisdag 22 april 2008 kl 20:02
nej, har inte minsta intresse
av surak, tisdag 22 april 2008 kl 20:06
Ursäkta, men PC-Feber kanske? Och nej, jag köpte en Mac för packet av mjukvara och hårdvara.
Sen ska nog Carolina se över sina särskrivningar före hon publicerar sina artiklar.
av Carl Ericsson, tisdag 22 april 2008 kl 20:11
OS X ska inte användas på vanliga PC's!
Ah Carolina hör du de! Det är ju nästan dödsstraff på att råka göra ett space för mycket! F*n ta dig om du gör om samma misstag igen.
Sensmoral, herregud.. Att folk stör sig på något så oväsentligt..
av hyde, tisdag 22 april 2008 kl 20:19
Eftersom det är redaktionell text som hon får betalt för så ja, hon ska kunna skriva korrekt.
av Carl Ericsson, tisdag 22 april 2008 kl 20:21
Jag skulle absolut vilja kunna köra OS X på min PC (lagligt).
Eftersom jag redan har all hårdvara känns det onödigt att behöva lägga ut rätt mycket pengar för både hårdvara och mjukvara, när allt jag egentligen behöver är ett nytt operativsystem.
av Anders Magnusson, tisdag 22 april 2008 kl 20:26
winblows.. lugna dig.. med ditt fantasiskt mogna nick så tycker jag inte du ska yttra dig..
Även om hon får betalt så är det inte av oss, läsarna. Så jag tycker vi ska vara glada att feber finns.
För övrigt så hade jag kunnat tänka mig att köra OS X på min pc om man hade kunnat köra dualboot på vista o OS X
av raevenlock, tisdag 22 april 2008 kl 20:28
Tvärtom känns mer intressant.
Eller Windows Mobile på iPhone.
av jeez, tisdag 22 april 2008 kl 20:28
Nej, nej och åter nej. Jag vill inte köra OSX på något annat än en Mac och jag vill inte att det ska vara möjligt heller. Kombinationen hård-/mjukvara är en grundbult, kalla mig taliban men det var inte ens det minsta lyckat när det var sanktionerat av Apple. Och vill pöbeln plötsligt köra OSX så får de väl pynta upp för produkten. Punkt.
av callefjant, tisdag 22 april 2008 kl 20:32
raevenclock: Feber är inget utan dess läsare. De får betalt genom överdriven annonsering som genereras av oss, läsarna. Det är i deras egna intresse att skriva på bra svenska.
av Carl Ericsson, tisdag 22 april 2008 kl 20:35
När det ska börja gå att köra Vista på en PC är väl en fråga som är mer intressant?
av en annan Martin, tisdag 22 april 2008 kl 20:42
Martin, du tog orden ur munnen på mig. Klart man funderar på att emigrera när det tog 7 år för microsoft att få ur sig vista. Ett operativsystem som ändå är långt ifrån klart än.
Men ja, efter att ha haft ett antal powerbookar och nu nyligen skaffat en bärbar pc istället känns det som att det vore skönt att köra osx igen. Och då vore det ju välkommet om det gick utan att köpa en helt ny dator. Igen.
av aengel, tisdag 22 april 2008 kl 20:48
Skiter i vad det är för operativ på min peze.
Skulle aldrig falla mig in att köra den så länge ingen betalar, och när de betalar så skiter jag i om det är windows av olika versioner eller inte.
På fritiden så duger bara en riktig dator och OS X…
av tva, tisdag 22 april 2008 kl 20:49
Nej, det borde inte få användas på en PC
av Pillis, tisdag 22 april 2008 kl 20:52
winblows: absolut är det så, men sen samtidigt så behöver vi väl inte bry oss så mycket om de får betalt eller stavar fel eller särskriver lite då och då.. det är fortfarande gratis..
av raevenlock, tisdag 22 april 2008 kl 20:58
Nuförtiden är det väll ingen skillnad på hårdvaran mellan en Mac och en PC? Så svårt att förstå vissa personers agg mot PC. Att folk inte gillar Windows är en helt annan sak som jag även har förståelse för. Så teoretisk borde jag kunna bygga en PC med exakt samma hårdvara som en Mac. Svårt att se anledningen till varför jag inte borde få köra OSX på den datorn då. Men som många andra skrivit innan. OSX kommer bli ostabilt om man skulle tillåtas att installerar det på vilken dator som helst.
Och som svar på frågan säger jag JA. Jag skulle vilja prova köra OSX på min PC.
av Wayne, tisdag 22 april 2008 kl 21:01
Så in i helvete!!!
Apples datorer är inte dåliga men det finns bra mycket mer intressanta produkter att kör OS X på!
Macfjantar som inte kan tänka sig OS X på andra än Apples egena datorer bör kolla upp sin historia.
Sen har ju både petter- och Winblows rätt - det är störande med så enkla skrivfel. Tycker också det är givet att sånt inte ska förekomma.
Bra för att hälften av er som läser inte tänker på att det är ett fel betyder inte att det är ett kvasiproblem...
Men Carolina spottar ur sig nyheter - det är grymt.
av honto, tisdag 22 april 2008 kl 21:03
Jag kör redan OS X på min PC. And I love it. =)
av wennergrenare, tisdag 22 april 2008 kl 21:09
Kör OS X på 3 av mina 5 burkar varav 1 är en "äkta" Mac, varför ska man köra ett sämre OS bara för att Apple vägrar släppa OS X fritt? Sen är det ju lite pill att få igång det på en "PC", inget för nybörjaren!
av Raptor, tisdag 22 april 2008 kl 21:11
Jag är sugen på att köpa en Mac, men har inte råd. Det hade ju varit perfekt om man endast behövde köpa OSX istället för hela datorn. Har inte suttit allt för mycket i OSX, men det jag har suttit har jag njutit av det ;) tar ett litet tag inann man vänjer sig bara...
av oLjud, tisdag 22 april 2008 kl 21:13
Det finns ett stort hål i Apples utbud, nämligen mellan Mac mini och Mac Pro (om man räknar bort modellerna med inbyggd skärm). OSx86 hjälper till att fylla det hålet.
av Threepwood, tisdag 22 april 2008 kl 21:18
oLjud -> spara lite till så att du kan köpa en mac, så slipper du det fula skalet av en PC..
av Kaiser, tisdag 22 april 2008 kl 21:19
Med OSX på en PC så går man miste om den intima känslan som hård och mjukvaran bildar i en närmat erotisk allians. ;-)
av iCrap, tisdag 22 april 2008 kl 21:32
Om inte Apple börjar leverera en expanderbar "miniTower" till vettigt pris så har jag inga problem att bygga mig en egen burk att installera OS X på.
av mpower, tisdag 22 april 2008 kl 21:32
Superb ju!
Winblows: Vad är grejjen med dig? Sur för att du inte fick tjänsten kanske? ;)
av MacGyver, tisdag 22 april 2008 kl 21:36
Om jag hittade en PC i soprummet av misstag skulle jag kanske testa på kul.
av Kapris, tisdag 22 april 2008 kl 21:42
jag skulle absolut kunna tänka mig köra os x på en pc. som sagt, mac:arna är inte precis jättebilliga (speciellt i sverige)... kommer säkert få det vanliga "men du får vad du betalar för med mac" men det är iaf så jag tycker ..
en grym pc med os x hade inte skadat. sen om de kan få in apples känsla för form o allt så hade det varit ännu bättre ... ;)
av denlille, tisdag 22 april 2008 kl 21:49
Callefjant: Alltså om du har en Macintosh så måste du ju installera Windows via bootcamp för att du ska kunna använda program och kunna spela spel. Såvida du inte nöjer dig med att bara klicka runt i MacOS, Photoshop och Safari dvs.
av petter-, tisdag 22 april 2008 kl 21:50
petter- , sur för att din G3 Cube inte funkar eller vad är det?
av Carl Ericsson, tisdag 22 april 2008 kl 21:54
Skulle definitivt köra OS X på min dator, har till och med redan försökt men det vägrade installera så man är fast med XP ett tag till...
av Tobias™, tisdag 22 april 2008 kl 22:12
Så länge OSX fungerar lika smärtfritt på en PC-burk som på en Mac så visst - men då hade mycket av den underbara helheten fattats fortfarande känner jag.
Wayne: Hårdvara är inte mitt huvudämne, men det jag tycker är fint med mac är hur hård-och mjukvara tillsammans samarbetar fantastiskt ihop. Men har då någon av delarna ett antal brister etc, t ex som Vista - ja då smakar det inte lika gott längre.
av daniels, tisdag 22 april 2008 kl 22:13
Winblows: G3 vad?
av petter-, tisdag 22 april 2008 kl 22:24
Att pynta ut 12 papp på en medelbra laptop för att få köra OsX känns ju lite väl dyrt, men va fan ska man göra? Känns ju i alla fall bättre att köra MacOs på en apple än på en Dell.
av J.Olander, tisdag 22 april 2008 kl 22:25
äsch ett annat tema och avant window navigator till ubuntu får det att se ut som mac ^_^ Sen har vi lite compizgrejer för alla effekter och coola zoomfunktioner..
Hade dock varit najs om man kunde tanka ner en testversion för att prova på os:et gratis... Orka gå till macbutik eller mediamarkt liksom.
av Daverix, tisdag 22 april 2008 kl 22:33
petter-: Vad för program önskar du egentligen köra? Är du ekonom eller CADare?
Jag skulle känna mig "fullständigt" handikappad om jag tvingades sitta för länge i Windows. Stort djävla hål i marknaden av trevliga arbetsprestationsförhöjande mjukvaror när det kommer till Windows, standardutförandet av Windows har ju inte har ju inte kommit användargränssnittsmässigt speciellt mycket längre än gamla MacOS, och jag pratar verkligen inte om "snygghet".
Winblows: Vad jag vet så kom inte Kuben som G3. ;-)
av Netzach, tisdag 22 april 2008 kl 22:41
petter verkar otroligt bitter. :)
av Threepwood, tisdag 22 april 2008 kl 22:42
Nej jag blev på bättre humör efter att ha sett denna
Lysande video. Undrar varför inte Apple har hunnit stämma break.com och få bort den.
av jeez, tisdag 22 april 2008 kl 23:49
Daverix: Du tror att det handlar om ögongodis? Jävla soppa. Det är alltså det ni ägnar er åt på linux, inte undra på att det är gratis då.
av Kapris, onsdag 23 april 2008 kl 00:20
En nära integrering mellan OS och hårdvara brukar minska antalet buggar. Förre drivrutiner och möjligheter att faktiskt testa alla olika konfigurationer som OS:et kan tänkas köras på. Mac är vad jag vet betydligt bättre än något annat OS på att vila och sedan vakna upp igen korrekt. Detta torde vara betydligt svårare om17 olika leverantörer av drivrutiner/hårdvara eller rent av hemmahackare varit med och skrivit drivarna med vänsterhanden.
Men om man tycker det är värt några tusenlappar att ens burk går ned oftare och man riskerar att tappa data så är det väl bara att bryta licensavtalet och hacka in det på en PC.
En tråkig baksida är väl att Apple måste skydda OSX från att köras på annan hårdvara hårdare, vilket troligen påverkar öppenheten ännu mer negativt. Men det är klart de ska ha pengar för det de har gjort. Och hårdvaran betalar ju OSX också, speciellt när det skickas med nya Mac-datormaskiner.
av Henkis, onsdag 23 april 2008 kl 00:28
Eftersom inte OS X har stöd för så många av marknadens grafikkort så faller en stor andel (inklusive min) av PC-marknaden bort. Gissningsvis har Apple inget intresse av att förse oss med dessa drivrutiner heller (de vill ju knappt att man byter grafikkort i MacPron...)
Blir nog en XP och en OS X ett tag till.
Här är en välgjord spoof på "Switch"-reklamerna från tidigt 2000-tal:
av Tiny, onsdag 23 april 2008 kl 00:39
Jeg har OS X på min PC. En MacBook …
av Norrbagge, onsdag 23 april 2008 kl 02:34
Petter är ett troll ifall ni inte insett det..
av Atari130XE, onsdag 23 april 2008 kl 04:07
Tiny och Petter, roliga videos. Nästan lika roliga som bortförklaringarna i kommentarerna till dem. YouTube är rena guldgruvan om man vill hitta filmer på kraschande macar.
av Wayne, onsdag 23 april 2008 kl 07:23
OS X skall köras på en Applemaskin
av Kalle Anka, onsdag 23 april 2008 kl 07:28
Vad är det för idioter på den här sidan som tror att APPLE gör sin egen hårdvara?
av Ramlösa, onsdag 23 april 2008 kl 07:48
Hellre OSX på en PC än att inte köra OSX alls... Jag gillar inte fula PC-burkar men om jag inte hade någon mac så skulle jag hellre köra OSX på en ful gammal HP...
av Husak, onsdag 23 april 2008 kl 08:08
Finns mer snygga PC-burkar än vad det finns snygga MAC-burkar. Inte ett så brett utbud vad gäller MAC-burkar.
av Flow, onsdag 23 april 2008 kl 09:03
Och Hyde, det är inte oväsentligt att särskriva. Man stöter på det överallt i samhället och det är inte mer rätt för det.
Har du en lång hårig flickvän eller en långhårig?
av Geckoo, onsdag 23 april 2008 kl 09:19
"Varför ska vi behöva köpa macar bara för att Apple inte vill släppa os x fritt?"
JO, för att det är deras produkt och de gör vad fan de vill med det.
Så tills dess att Steve kliver av och kanske någon ny "mer liberal" person sitter på tronen kan ni ju sitta och gnäbba om sånt här...
Sånt snack om hårdvara hit och dit..
Du kommer inte ifrån att os x idag endast behöver passa ett fåtal modeller med kontrollerade fabrikat och dessa väldigt noga testade...
Detta är styrkan... Katterna kommer vattnas ut och bli ett aningen bättre windows om det släpps fritt...
Om äpplet är surt eller sött spelar ingen roll.. Vill du ha en tugga får du helt enkelt rätta dig efter det som är idag.
av Pez, onsdag 23 april 2008 kl 10:30
Vadå gör inte apple någon av hårdvaran i sina burkar? typ moderkort eller nåt?
av bena, onsdag 23 april 2008 kl 12:05
Jag trodde att man köpte Mac för att Apple bygger schyssta datorer och att OSX var något man fick dras med innan man installerar Windows? Nu får man de sämsta av två världar.
Jag har oturen att tvingas använda OSX i jobbet ibland och maken till ruttet OS får man ju leta efter. Jag förstår att det är bra med ett simpelt användarinterface om man inte är så van vid datorer men prestandamässigt är det rena skämtet.
Förutom alla hemskheter i själva operativsystemet så måste Apple verkligen hata sina utvecklare. Objective-C? Varför i hela friden envisas de med ett hjärndött antikt språk med så många svagheter när resten av världen har upptäckt att C++ är en mycket rimligare objektorienterad variant av C. Till och med Apples egna utvecklare erkänner dessutom att Xcode är oanvändbart för stora projekt.
Tack och lov för bootcamp så att inte alla fräcka MacBook pro går till spillo!
av rasmus b, onsdag 23 april 2008 kl 12:06
Steve är en sån stor idol till mig när han inte fattar vad hans datorer gör, han är som Christer Sjögren av datorer. Folklig och tuff!
av oteck, onsdag 23 april 2008 kl 12:31
Lunix.
av Melvin, onsdag 23 april 2008 kl 12:57
rasmus b: Leopard långsamt? Det är du nog rätt ensam om att tycka. När det gäller Objective-C kan jag hålla med dig till viss del. C# är mycket trevligare (IMHO), men C++? Om man vill att buggtestningen skall äta upp utvecklingstiden så kanske C++ är ett alternativ, eller möjligen om man vill skriva någon riktigt snabb rutin. Objective-C 2.0 har ju iallafall garbage collection. Känslan är dock lite att man sitter med kunskaperna om ett programspråk som ingen efterfrågar. Lär man sig .NET så kan man ju få jobb överallt.
av Killen, onsdag 23 april 2008 kl 13:05
En annan fråga i anslutning till detta.
Vem skulle skaffa en macintosh om OS X inte längre fanns att köpa?
Vad säger ni, är sexig hårdvara fortfarande värd sitt pris om det är windows eller linux som erbjuds.
av flygarn, onsdag 23 april 2008 kl 14:25
"Vadå gör inte apple någon av hårdvaran i sina burkar? typ moderkort eller nåt? "
Outsourceat, precis som man skall göra när man blir stor så att man inte blir en mångsysslare utan profil eller expertis. Men konfigurering av komponenter, design tillsammans med komponenttillverkare osv görs ju fortfarande. Att löda fast elektronik på en kiselplatta är inte ett högkompetensjobb.
"Varför i hela friden envisas de med ett hjärndött antikt språk med så många svagheter när resten av världen har upptäckt att C++ är en mycket rimligare objektorienterad variant av C."
Är du ett troll eller? C++ är hemskt, och äldre än Objective-C. Hela C-familjen är iofs hemsk när det kommer till kritan, det lilla jag sett av C# så är det iaf mer syntaxmässigt närmare Java. Vad vi behöver är en större utveckling av Ruby för att kunna kompilera det till riktiga binärer. :-D
av Netzach, onsdag 23 april 2008 kl 14:37
flygarn: Menar du om någon skulle betala paketpris för endast halva paketet?
av Netzach, onsdag 23 april 2008 kl 14:39
Jag hade nog köpt en noga testad apple-dator även om OSX inte fanns. Återigen, leta upp en icke apple mac pro som är billigare än vad Mac Pro är och fortfarande är en lika genomstabil dator. Som sagt, jag hade nog köpt en så pass pålitlig dator ändå och kört typ Ubuntu eller något annat trevligt... Men den dagen kommer nog aldrig och jag OSX:ar som bara den tills vidare.
av David L, onsdag 23 april 2008 kl 14:54
Killen:
Så vitt jag vet har kerneln i Leopard fortfarande extremt grovkorniga lås kring IO vilket gör att exempelvis disk snabbt blir en flaskhals om man gör något tyngre än att surfa internet eller sortera semesterbilder. Det är inte så mycket att tycka som ett tråkigt faktum.
Jag håller med om att C# är ett kanonspråk och även Java är trevligt men varför tror du att det skulle skrivas fler fel i C++? Det har högre inlärningströskel än vissa andra språk och kräver struktur och noggrannhet. Det kräver dock all programmering och den som tror något annat lurar sig grovt. Garbage Collection passar bra till vissa typer av applikationer och kan då vara en prestandavinst (möjligheten att amortera kostnaden för heapaccess över tid exempelvis) medan det passar mindre bra i andra sammanhang. Att säga att det generellt är bättre eller sämre är ganska tokigt.
Netzach:
Att säga att C-familjen av språk är hemsk är ett väldigt konstigt påstående, vad menar du med det? Jag kan förstå om man irriterar sig på exempelvis standardbibliotek eller kompilatorer. På mig låter det som en ryggradsreaktion utan substans som är så typisk för den lilla men högljudda Ruby-communityn :D
Om man tittar på lite större mjukvaruprojekt kommer du dock se att det nästan uteslutande är C/C++, Java och C# som används. C with Classes (föregångaren till C++) är lite äldre än ObjC som i sin tur är lite äldre än C++ så det är hårklyverier.
Ett stort probleme med ObjectiveC-syntaxen enligt min mening är att den är extremt inkonsekvent. Där Java, C++ och C# har använt C-liknande konstruktioner i största möjliga mån och på det viset fått något som (även om man tycker C är hemskt) är konsekvent och logiskt. I ObjC har de gjort tvärtom och ändrat så mycket det bara går så att det blir svårläst och ologiskt. Om man sedan föredrar Simula eller SmallTalk-modellen är ju helt subjektivt och utanför den här diskussionen.
av rasmus b, onsdag 23 april 2008 kl 15:39
Alltså, bara för att man har en PC (Macintosh är ju också PC) så behöver det inte betyda att man har en HP, Dell eller något annat fabrikat. Det vanligaste är att man köper delar och skruvar ihop skiten själv. Då har man också möjligheten att välja mellan hundratals olika skal.
Jag har ett Lian-Li t.ex. Tycker den är snyggare än en Macintosh Pro då den är mycket cleanare och har inte så mycket detaljer som en Macintosh Pro har.
Dessutom blir det väldigt mycket billigare också...
Och inte nog med det, alla spel och program funkar...
Och, man kan uppgradera den ännu billigare ett par år senare...
av petter-, onsdag 23 april 2008 kl 16:27
petter-: eeeh, några siffror på att "det vanligaste är att man köper delar och skruvar ihop skiten själv"? Har mycket svårt att tro det...
av Krull, onsdag 23 april 2008 kl 16:40
"Det vanligaste är att man köper delar och skruvar ihop skiten själv"
Haha, det dummaste jag hört, självklart är det vanligare att folk köper färdiga datorer!
av bena, onsdag 23 april 2008 kl 16:55
Jag menar att det finns fler 'hemmabyggda' datorer än vad det finns t.ex. Dell.
Men sen antalet märkesdatorer totalt sett är ju naturligtvis fler än hemmabyggen.
av petter-, onsdag 23 april 2008 kl 17:04
petter:- Du har så fel. Tror du företag köper sina datorer i delar och skruvar ihop själva? Haha. Skulle tippa på att det finns 10 Dells per hemmabygge, minst.
av Carl Ericsson, onsdag 23 april 2008 kl 17:10
Dell har runt 4% av marknaden... Och de är ändå en av de största aktörerna...
av petter-, onsdag 23 april 2008 kl 19:10
Petter, hur resonerar du?
av Pez, onsdag 23 april 2008 kl 21:01
Petter,
Du har sett Apples reklam, va? Du vet, "Hi, I'm a PC." "And I'm a PC"...
av Tiny, onsdag 23 april 2008 kl 22:11
petter-: Nu får du fan ta och lägga av, kolla upp siffror innan du använder dem i din argumentation. Dell har 14,9 % global marknadsandel (styrks med länk som sig bör). Inte 4 %, hittade du den siffran under nån sten?
Seså, kolla nu upp hur många som faktiskt "bygger skiten själva"...
av Krull, onsdag 23 april 2008 kl 23:27
Bygga själv och överklocka gör alla under 20. När man blir äldre så hittar man intressantare saker i livet.
av jeez, torsdag 24 april 2008 kl 00:32
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration