Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
T-Mobile får iPhone i Tyskland T-Mobile får iPhone i Tyskland Reuters rapporterar att källor i branschen nu säger att Deutsche Telekom/T-Mobile har säkrat ett kontrakt med Apple för iPhone i Tyskland. T-Mobile kommer, likt AT&T i USA, bli den exklusiva operatören för iPhone i Tyskland. Affären kommer offentliggöras nästa vecka, men en taleskvinna för T-Mobile vill inte uttala sig om en eventuell affär mellan parterna.iPhone kommer säljas på T-Mobile's försäljningsställen i Tyskland och priset blir € 399 (motsvarande $554), uppger Reuters.ThinkSecret skriver också att europeiska iPhone till en början inte kommer vara utrustad med 3G, men att Apple utvecklar en 3G-iPhone som kan lanseras först i februari 2008. today.reuters.co.uk Mac, iPhone,
37.0° 0 Emil Gustafsson Emil Gustafsson
fre. 14 sep 2007, 18:14
54 kommentarer till artikeln
Orbulon
BLÄ för operatörsexklusiva telefoner, trodde vi i Europa sluppit sånt (till stor del). Varför är det så svårt att släppa iPhone "free for all" utanför USA?
av Orbulon, fredag 14 september 2007 kl 18:51
johan_fbg
Spännande! Med tanke på att iPod touch 8GB kostar €299 låter ju priset ganka övertygande också.

Även intressant att se hur de löser aktiveringen. Om man, som i USA, kan köpa telefonen utan att binda upp sig i affären.
av johan_fbg, fredag 14 september 2007 kl 18:53
hedkvist
Vem f*n bryr sig om 3g?
av hedkvist, fredag 14 september 2007 kl 19:08
iCrap
3 752kr m.a.o. Borde landa på strax över 4000 hos Telenor? Sverige har högre moms än Tyskarna 25 vs 16% var det sist jag kollade.

Men ingen 3G ingen deal för min del. Fast jag misstänker att Sverige versionen inte dyker upp innan februari så... Kanske har dom fått rätsida på det Svenska tangentbordet tills dess, även om det är föga troligt. ;-)
av iCrap, fredag 14 september 2007 kl 19:13
iCrap
Det är hdspa man vill åt, 3G i sig spelar mindre roll. Men dom kommer visst bundlade så... ;-)
av iCrap, fredag 14 september 2007 kl 19:15
wehooo
Orbulon, om det handlar om samma sorts avtal mellan Apple och operatören här som i USA så kallas anledningen girighet.

Jag kan knappt bry mig mindre om 3g, men om den bara kommer hos telenor så blir det en Touch för min del.
av wehooo, fredag 14 september 2007 kl 21:20
Budha
Tänkte på topicen, är det ett rykte eller är det fakta? kanske lite kinkigt men det är lite aftonbladet rubrik över det hela.
av Budha, fredag 14 september 2007 kl 21:33
nisse
Älskar de som skriker om 3G, operatörslåsning och tredjepartsprogram.

De tycks inte ha använt en iPhone. Det finns tredjepartprogram och operatörslåsningen är ju ett måste för att få med alla funktioner.

Fast det finns ju de som tycker om windows med...

Telenor har kurser i början på november där innehållet ännu är mörkat. Vad kan det vara? ;)
av nisse, fredag 14 september 2007 kl 22:16
Beatnutz
älskar att du inte hade nått argument mot 3G
av Beatnutz, fredag 14 september 2007 kl 22:49
DrApa
En Telenorförsäljare försökte för ungefär 6 timmar prångla på mig ett abonnemang hos dem (en sån där stackare som säljer på provision i gallerior...).
Jag: "Enda chansen du har att sälja mig nåt är om du har en iPhone och det har du inte. So... sorry."
Söt telenorförsäljerska: I januari kommer den.
Jag: Vi ses kanske då.

Vet inte hur mycket man ska läsa in i detta, men om man kollar runt på rykten som florerar verkar Telenorförsäljare tämligen säkra på att de kan erbjuda iPhone nästa år.



av DrApa, fredag 14 september 2007 kl 22:51
wehooo
Nisse, vilken funktion kräver operatörslåsning?
av wehooo, fredag 14 september 2007 kl 23:05
p2d
Jag pallar inte att vänta till februari i alla fall .. Det är en sak som är väldigt säker! Då är det alltså bara fritt fram att beställa en iPhone och låsa upp den! Lite synd med 3g.. Men å andra sidan har man ju externt USB modem till laptopen ändå..
av p2d, fredag 14 september 2007 kl 23:09
monsteras
3g är helvetiskt långsamt, så varför acceptera edge? :E
av monsteras, fredag 14 september 2007 kl 23:11
p2d
Jag har en kompis som bor i USA.. Vad ska jag säga till henne för att jag ska få en iPhone? Roger och Mårten.. Hur gjorde ni? Behöver min kompis fylla i abonemang på något vis? Eller är det bara att gå in i en applestore och köpa en?? Utan att bli bunden på något vis? Så låser jag upp den när den kommer hit?
av p2d, fredag 14 september 2007 kl 23:12
eniko
Kan inte ni på feberredaktionen som beställt och fått hem en iPhone från USA skriva en kort artikel om hur ni gick till väga? Med lite standardinfo såsom svar på p2ds frågor, fraktkostnader osv.

Börjar bli sjukt sugen på att beställa en nu faktiskt. $399 känns ruskigt värt i och med den låga dollarkursen.
av eniko, fredag 14 september 2007 kl 23:26
p2d
Japp... komigen nu feber.. Skriv den efterlängtade artikeln! Jag skickade precis mail till kompisen nu i alla fall och förberedde henne!
av p2d, fredag 14 september 2007 kl 23:28
marnaq
Varför skulle Apple vilja missa julhandeln med några veckor? Jag tror på full Europarelease i november.

Förresten, ingen 3G, ingen deal.
av marnaq, fredag 14 september 2007 kl 23:30
Emil Gustafsson
p2d: Det enda din kompis behöver göra är att gå till en Apple Store, köpa en iPhone och sedan skicka den till dig. Man aktiverar inget abonnemang eller nåt i butiken, allt görs via iTunes. Så du behöver inte göra det!
av Emil Gustafsson, fredag 14 september 2007 kl 23:33
nisse
Beatnutz: Jag har en P990i och dess 3G ger varken något för eller minus. Wifi delen är viktigare.

wehooo: Visual voicemail kräver inställningar hos operatören.

monsteras: Kört med EDGE i USA med en iPhone? Jag tycker det är snabbare än 3G här hemma.

marnaq: November så har Telenor köpt en del tidningsannonser sa en bekant. :D

av nisse, fredag 14 september 2007 kl 23:40
marnaq
@nisse

-- faktaruta --
3G (HSDPA!) är snabbare än EDGE.
-- /faktaruta --
av marnaq, lördag 15 september 2007 kl 00:14
p2d
cool
av p2d, lördag 15 september 2007 kl 00:47
Mono
"marnaq
Varför skulle Apple vilja missa julhandeln med några veckor? Jag tror på full Europarelease i november.

Förresten, ingen 3G, ingen deal. "

de koncentrerar sig på tyskland england och frankrike vad jag har för mig, resten av europa kommer i efterhand.därav iphone tidigast i jan.
av Mono, lördag 15 september 2007 kl 00:48
p2d
Emil: Och jag kan öppna telefonen själv då med ett program? Vilket program i så fall?
av p2d, lördag 15 september 2007 kl 00:59
nisse
marnaq: I Teorin är en Ferrari snabbare än en cykel i en stad. Fast det är skillnad på teoretiska saker och faktiska. :D
av nisse, lördag 15 september 2007 kl 01:19
twi
vad snällt av dem att översätta USA-priset på $399 till €399.. svin
av twi, lördag 15 september 2007 kl 02:54
mulle meck
twi, har du hört talas om moms någong gång? Om sen DTK subventionerar mindre än AT&T så blir det några hundringar dyrare.
av mulle meck, lördag 15 september 2007 kl 06:49
Redglittercoffin
Det amerikanska priset är väl dessutom utan skatt, om jag inte har fel. Vid en introduktion i Sverige kommer priset med stor säkerhet att anges med moms, vilket säkerligen också är fallet i Tyskland.

Själv så bryr jag mig inte ett dugg om 3G. Just nu har jag en 3-lur från SE och jag tycker bara att det ger mig kass batteritid. Med deras dåliga täckning hoppas jag på bättre täckning, så hur är det med Telenor? Jag är trött på att behöva stå i balkongsdörren och snacka i telefon.
av Redglittercoffin, lördag 15 september 2007 kl 07:46
Roger Åberg
iPod touch kostar 399 dollar i USA och 3795 kr här hemma. Detsamma kommer säkerligen att gälla för iPhone.
av Roger Åberg, lördag 15 september 2007 kl 10:27
Roger Åberg
ChristianKarlsson.se: Ingen mer än du kommer att lida om du inte köper en.
av Roger Åberg, lördag 15 september 2007 kl 10:29
Emil Gustafsson
p2d: Jag har inte själv provat att låsa upp någon iPhone, men enligt vad jag läst på nätet borde Open Source-lösningen iUnlock vara den bästa.
av Emil Gustafsson, lördag 15 september 2007 kl 10:59
Roger Åberg
Test
av Roger Åberg, lördag 15 september 2007 kl 11:56
wunderbaren
ChristianKarlsson.se, du är ganska rolig nu. Hårddisk i en mobil!? Det kan Nokia hålla för sig själva, du kanske inte vet mycket om hur man bygger en mobil, men att stoppa in en hårddisk, 3g och annat trams gör att man måste ha med sig 5 batterier för att klara sig en dag.
av wunderbaren, lördag 15 september 2007 kl 12:56
Perra_himself
jag kan ju garantera att gamla kalleanka/turk-företaget Tre kommer hustla sig till ensamrätten på iPhone..
av Perra_himself, lördag 15 september 2007 kl 13:27
mark
jag hellre väntar 5-6 månader för en 32GB flash iTouch.
av mark, lördag 15 september 2007 kl 14:32
nisse
ChristianKarlsson.se; Sett försäljningssiffrorna för P990i??? Märks du inte har ett uns koll på smartphones och dess försäljning.
Sen vad skall du ha 3G till om det är så långsamt som det är i de svenska näten???


Perra_himself: Nej, 3 sitter i MS knä. De kommer inte sälja en telefon som de inte får branda plus de kräver MSN i den.

Jojje: Du har inte många som ringer dig va? Jag har i snitt 50 samtal per dag och ca 35 inspelningar på mobilsvararen. Att kunna se vilka meddelande man vill lyssna av är guld värt. Bästa featurn någonsin!

av nisse, lördag 15 september 2007 kl 15:00
nisse
ChristianKarlsson.se: Vad jämför du med? Använt EDGE i USA efter sedan Juli i år?
av nisse, lördag 15 september 2007 kl 16:42
marnaq
Vem bryr sig om EDGE är snabbt i USA? Det är Sverige vi pratar om.
av marnaq, lördag 15 september 2007 kl 17:01
Jack Daniel
nisse: Du kanske borde skaffa dig en sekreterare?
av Jack Daniel, lördag 15 september 2007 kl 17:31
nisse
marnaq: EDGE kan bli snabbt i sverige med. Den operatör som kommer köra iPhonen kommer att behöva snabba upp EDGE.

Jack Daniel: Har testat med det, blir bara en massa meddelanden ifrån sekreteraren.

av nisse, lördag 15 september 2007 kl 17:33
P2B
Perra: jag är 99% säker på att du kommer hitta en iPhone hos Tre "i höst"...
av P2B, lördag 15 september 2007 kl 17:51
p2d
Jag håller med Nisse, visualvoice kommer jag också ha nytta av! Orka ringa 333 och behöva lyssna genom 10 meddelanden innan det viktiga kommer..

Och angående att det inte är hårddisk i iPod Touch måste väl vara av en anledning? Den stora skärmen i kombination med hårddisk drar väl för mycket ström? Eller får inte plats helt enkelt? Jag vet inte, men kan tänka mig att Apple inte gör det för att jävlas i alla fall... De vill väl sälja..
av p2d, lördag 15 september 2007 kl 18:02
Converge
HDD: Tar plats, drar ström
Flash: Tar mindre plats, drar mindre ström.

Tittar man på hur både iPhone och iPod Touch (iTouch?) är ihopsatta så inser man rätt snabbt att en hårddisk varken hade fått plats, eller varit en smart idé med tanke på den drastiskt försämrade batteritiden den skulle medföra.

Flashminnen utvecklas hela tiden, och större minnen är runt kröken, så tycker man utrymmet är för snålt idag så är det bara att snällt sitta still i båten och vänta. Man kan inte få allt på en gång alltid.

Som sagt, 3 ställer säkert krav på både att ha både MSN samt deras egna musikstjänst på en eventuell 3 iPhone, något som Apple aldrig kommer gå med på.

Blir den operatörslåst i Sverige tror jag på antingen Telia eller kanske främst Telenor. Tele2/Comviq är nog (tyvärr) inte med i leken.

Hoppas de har med HSDPA-stöd i en eventuell 3G-version, det förtjänar den. Men först och främst måste de klura ut ett sätt att inte nagga för mycket på batteritiden, hur kul jag än tycker det är med assnabbt mobilt internet så spelar det mindre roll om jag aldrig har kräm kvar i mobilen till att surfa med.
av Converge, lördag 15 september 2007 kl 19:02
nisse
Converge: Mina kontakter på Apple säger Telenor och mina kontakter på Telenor bara instämmer. Så jag är till 99,999999% säker på det blir Telenor.

Telia vill inte betala till Apple för att få iPhonen. Det är därför de är ute ur leken.
av nisse, lördag 15 september 2007 kl 19:19
Gnuet
Då bessar jag en från staterna istället ^^
av Gnuet, lördag 15 september 2007 kl 19:30
p2d
Pratade precis med kompisen i USA.. Hon ska försöka köpa en så snart som möjligt och skicka den... Någon som kan rekomendera något angående leveransen? Hon pratade om att man kunde försäkra paketet osv.. Behövs det tror ni?
av p2d, lördag 15 september 2007 kl 21:00
2FLAT
Försäkrar du det för en viss summa blir det importskatt på det värdet.
av 2FLAT, lördag 15 september 2007 kl 21:04
iCrap
Är det verkligen någon som inte har förstått att det blir Telenor vid det här laget? ;-) Sen tror inte att någon europeisk operatör kommer att satsa pengar på att bygga ut EDGE, det blir take it or leve it i så fall. Därför tror jag att det blir HDSPA (3G) för hela slanten. Och Steve har faktiskt lovat en 3G iPhone på keynoten, frågan är bara när.
av iCrap, lördag 15 september 2007 kl 23:51
iCrap
P.S Avataren goes too the left. ;-)
av iCrap, lördag 15 september 2007 kl 23:53
slpr
jag VET till ett faktum att Tre, Tele2 och Telenor för förhandlingar med apple. Varav tre är vääldigt självsäkra att dom kommer att kamma hem iphone! det var en kort intervju med en högt uppsatt person för Hutchison hampoa(de som äger Tre) tror till och med att det var VD. Där han tydligt säger att han över övetygad om att Tre tar hem iphone i europa och dom är inte ett dugg oroliga att apple int kommer att lansera en 3g-version av den.


av slpr, söndag 16 september 2007 kl 00:29
dajli
sleepr_: för att verkar trovärdig är det bäst att skriva på att trovärdigt sätt.



av dajli, söndag 16 september 2007 kl 04:14
nisse
sleepr_: Sant att Apple förde samtal med alla operatörer som du nämner plus Telia. En efter en har de fallit ifrån.

Tele 2 för de har för lite intäckter per kund.
Tre för de vill kunna branda alla telefoner samt de vill ha en MSN klient i telefonen.
Telia för de inte var redo att betala det Apple vill att varje iPhone kund skall kosta. De var inte heller så pigga på visual voicemail och en del annat som kostar pengar.
Telenor lovade både betala Apple vad de vill per kund och har visat att de är redo att anpassa sitt nät så att Apple är nöjda.

Telenor är i hamn med det hela enligt flera oberoende källor.
av nisse, söndag 16 september 2007 kl 05:20
niqlas
"p2d
Jag håller med Nisse, visualvoice kommer jag också ha nytta av! Orka ringa 333 och behöva lyssna genom 10 meddelanden innan det viktiga kommer.. "

Alla pratar om visualvoice som något nytt? Tre har visualvoice på alla sina abb. sedan säkert tre år tillbaka, givetvis har de inte döpt det till visualvoice. Hos tre kan du till och med enkelt kolla din så kallade visualvoice direkt från din dator ifall du vill. Fungerar klockrent, både i mobilen och i via en dator. Använder det dagligen, har inte lyssnat av mobil svar på säkert 2år nu.
av niqlas, söndag 16 september 2007 kl 08:33
Redglittercoffin
niqlas: Jag har också tre och jag tycker inte riktigt att man kan jämföra deras tjänst med Apples. Som vanligt ligger Apple ljusår före i fråga om implementering av funktioner, något som Team Nokia här brukar missa.
av Redglittercoffin, söndag 16 september 2007 kl 09:25
dnl
Den antagna växelkursen för elektronik är väl fortfarande $1/€1/10kr?

Visual voicemail är en jättebra idé, jag har surat i många år över att röstmeddelandena inte dyker upp bland de övriga meddelandena i min telefon. Jag slutade förvisso sura över det när Telenor började MMS:a dem istället (med en larvig animation till), men iPhone-lösningen verkar tajtare.

Slutligen, det här med EDGE; EDGE är på många vis jämförbart med 3G, men risken är stor att det blir GPRS vs 3G här, och där är skillnaden dramatisk. Självklart spelar det ingen roll om man ändå inte använder data i sin mobil (som någon form av stenåldersmänniska).

P.S. jag sticker ut hakan och säger "Halebop"
av dnl, måndag 17 september 2007 kl 17:46
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration