Valves grundare dissar Apples spelagenda
Det amerikanska spelmagasinet Kikizo har intervjuat Gabe Newell – en av grundarna av Valve (företaget bakom bl.a. HalfLife och CounterStrike).När Gabe får frågan om spel på Mac passar han på att utdela en rejäl känga till Apple för deras (enligt Gabe) uppenbara ointresse i spelfrågan:
We tried to have a conversation with Apple for several years, and they never seemed to... well, we have this pattern with Apple, where we meet with them, people there go "wow, gaming is incredibly important, we should do something with gaming". And then we'll say, "OK, here are three things you could do to make that better", and then they say OK, and then we never see them again.
And then a year later, a new group of people show up, who apparently have no idea that the last group of people were there, and never follow though on anything. So, they seem to think that they want to do gaming, but there's never any follow through on any of the things they say they're going to do. That makes it hard to be excited about doing games for their platforms. Intressant det där med Apple och Spel. Företaget har ju visserligen visat visst intresse för spel på senare tid i och med samarbetet med bl.a. EA, men visst känns det som ett ganska halvhjärtat försök?
Mac,
Mjukvara,
spel,
37.0°
0
Mårten Björk
ons. 3 okt 2007, 19:15
25 kommentarer till artikeln
Gabe kan gå och slänga sig i väggen. Han är spelvärldens största lögnhals. Hoppas han dör!
av Naw, onsdag 03 oktober 2007 kl 19:27
Även om Gabe är en lögnhals så har Blizzard sagt att de har likande problem, speciellt då vissa ati drivrutiner (som Apple skeppar med sina uppdateringar) inte funkar så bra, det resulterar i att en del maskiner (inklusive nyaste imacen) inte fungerar som den ska i t.ex. WoW. Så Apple har definitivt en del saker att förändra som man verkligen vill bli bra på spel.
av Kian, onsdag 03 oktober 2007 kl 19:38
Det känns absolut inte som om apple satsar på spel.
Som det är idag måste man köpa Mac Pro eller Macbook Pro om man alls vill ha någon form av spelprestanda och det är ju inga konsumentmaskiner direkt. Macbook och Mac Mini går bort direkt, och grafikkortet i iMacen är inget att hänga i julgranen.
av Perc, onsdag 03 oktober 2007 kl 19:47
håller med Perc. Vill Apple bli stora på spel måste dom ha hårdvara för konsumenter. En uppdatering på åtminstone iMacen grafikkort nu.
av badmojo, onsdag 03 oktober 2007 kl 19:57
Snacka inte skit om Gabe nu! Hans företag har levererat de två bästa spelen nånsin!
av Adam K, onsdag 03 oktober 2007 kl 19:57
perc, precis. och det känns som att spelande är något för konsumenter och inte något som det ska krävas pro-maskiner för. Fast det är klart, iMacen funkar väl att spela på.
Som tur är så kommer ju den orangea boxen till Xbox också.
av wehooo, onsdag 03 oktober 2007 kl 19:59
Men vem bryr sig egentligen, spel är ju tråkigt.
av Åland, onsdag 03 oktober 2007 kl 20:05
Är det nått att ta åt sig av dÅ?
av Smirra, onsdag 03 oktober 2007 kl 20:07
Jag tycker Apple gör rätt som inte fokuserar på spelen, det är bättre att Apple-produkter är till för seriösa människor som inte har tid för spel, så kan de som vill spela spel använda andra maskiner.
av Wallraffer, onsdag 03 oktober 2007 kl 20:26
Naw: Ramlade du i kool-aidgrytan när du var liten?
av skammen, onsdag 03 oktober 2007 kl 20:40
Gabe Newell is zeh mann.
av brunkryss, onsdag 03 oktober 2007 kl 21:01
mjeh, samma dag som jag kan flasha en efi firmware till mitt grafik- och moderkort installerar jag os x i vilket fall.
av pnilz, onsdag 03 oktober 2007 kl 23:47
Gabe är för spel vad 'heliga' Steve är för datordesign.
Jag väljer t.ex. bort mac (som huvuddator) pga det dåliga spelstödet.
Spel är i högsta grad seriöst och kommer att växa något enormt framöver. Apple skjuter sig nog tyvärr i foten.
Apple har starkast stöd i kreativa branscher; Film, ljud, grafik, 3D m.m. Vad består ett spel av?
___________
| <- i skamvrån
Naw |
Wallraffer |
___________|
av ett.ufo, onsdag 03 oktober 2007 kl 23:57
Rätta mig om jag har fel men det är väl inte Valve som ligger bakom CounterStrike. CounterStrike var ju från början, när jag själv var ung o en liten gamer, ett, av någon grupp härliga programmerare, tillägg till HalfLife som Valve från bröjan inte hade ngt med att göra.
av ottomatic, torsdag 04 oktober 2007 kl 00:26
Naw,
Vilka spel lirar du själv på din Mac? Marathon? Myst?
Och att spelstödet fortfarande är lika uselt sen de gick över till Intelprocessorer övergår verkligen mitt förstånd.
Förklaring någon som fattar?
av Ligga sked, torsdag 04 oktober 2007 kl 01:21
Jag håller med honom. Mac-datorer är fortfarande skit precis som för 5-10 år sedan. Värdelösa grafikskort och höga priser är Apples strategi.
Inte konstigt att Windows fortfarande regerar.
av dv9074ea, torsdag 04 oktober 2007 kl 01:48
Naw,
Det är väldigt goda odds på att din förhoppning blir sann en dag...
Tills dess kan du väl knipa tyst?
av Tiny, torsdag 04 oktober 2007 kl 07:32
Det är ett problem för Apple både i det korta och i det långa perspektivet att det finns så lite spel till deras plattform. Hade de varit mer tillmötesgående tidigare hade de kanske kunna knyta fler utvecklare till sin nuvarande Universal Binary-strategi. Om Apple kommer att skaka liv i NeXTs gamla YellowBox med "Write once, deploy everywhere"-stuket hade det kunnat utvecklas ganska mycket program för Mac som sedan enkelt kan portas till Windows, liknande Safari för Windows som är ett Cocoa-program. Men om det är sant vad som sägs i artikeln får de finnas sig i att det bara kommer WINE-portade grejer i framtiden.
av Redglittercoffin, torsdag 04 oktober 2007 kl 08:09
ottomatic: Du har rätt. Valve ligger inte alls bakom Counter Strike. Det är Mårten som fått det om bakfoten =/
I övrigt så finner jag inget nöje i spel så jag bryr mig föga om macarnas spelkompabilitet.
av Kiwii, torsdag 04 oktober 2007 kl 08:32
Jag har inget emot spel på macen. Jag ser gärna att fler spel släpps till mac. Men innerst inne önskar jag att Gabe blir svårt sjuk och att det amerikanske sjukförsäkringssystemet nekar honom hjälp så han dör NU! Hatar honom nästan mer än vad jag hatar Reinfeldt.
Nu för tiden spelar jag främst på min PC då jag inte kommer så långt i spelväg på min macbook. Jag brukar dock spela gammla godingar som starcraft och warcraft3 på min macbook utan några som helst problem. Den kickar dessutom min PC som har långt värre grafikkort (6800GT 256MB) i WC3.
En sak som jag dock aldrig kommer få till i huvudet. Varför valde dom ATi kort i den nya iMacen? MacBook pron har ju bättre grafikkort än vad den nya imacen har.
av Naw, torsdag 04 oktober 2007 kl 10:52
det här är synd... om det är sant...
microsofts äckliga directx-monopol borde motarbetas, synd att de som har bäst möjligheter att göra det - inte gör det.
Tills dess spelar jag bara på konsoll.
av iZO, torsdag 04 oktober 2007 kl 12:11
"...Mac-datorer är fortfarande skit precis som för 5-10 år sedan. Värdelösa grafikskort och höga priser är Apples strategi.
Inte konstigt att Windows fortfarande regerar."
Mac-datorer är verkligen inte alls som de var för 5-10 år sedan. En väldig massa har hänt på senare år. OS X är ett riktigt schysst operativsystem som är mycket trevligt att ha och göra med både vad gäller att arbeta i och administrera. Här på jobbet har jag i princip ensam hand om cirka 160 Mac-datorer plus ett gäng serverar. Skulle bra gärna vilja se hur det sett ut om vi kört Windows...
Konstigt att Windows fortfarande regerar (men det är väl bara en tidsfråga). Det går ju förresten också fint att köra Windows på Mac om man vill.
Håller med om grafikkorten dock. Vore bra om Apple kunde hänga med mer där.
av star-affinity, torsdag 04 oktober 2007 kl 14:39
--> Naw
Nu blir jag nyfiken.
Kan du inte förklara orsaken till ditt hat av Gabe. Känns som ett lite udda val av hatobjekt.
Själv gillar jag honom skarpt bara pga att han givit mig HL & HL2 (och snart Portal + TF)...
av ett.ufo, torsdag 04 oktober 2007 kl 14:54
ett.ufo:
Av den enkla anledningen att han har ljugit så himla mycket på alla E3 mässor han varit på. Ljugit om saker som ska finnas i spel hit och dit som sen inte finns i spelen.
Sen att hans företag allmänt är rötägg gör ju inte saken bättre. Gillar honom inte helt enkelt. Han har gjort bra spel, det har han men han ljuger alldeles för mycket och hans företag är jävla slött, det är vad dom är också.
av Naw, torsdag 04 oktober 2007 kl 20:18
Ut2004 kostar 590 spänn på applestore, WTF,WTF.
Du kan ju lungt hitta det spelet för knappt en hundring till pc. Tre år gamla spel till överpriser kommer inte att få folk som mig att gå mac någonsin.
Vill apple vinna, gör så att jag kan köra skräpet på min pc eller sluta sälja apple datorer till monopol priser.
av Ramlösa, torsdag 04 oktober 2007 kl 21:53
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration