Vill du bli av med ett jobbigt meddelande i Leopard?
Varje gång du laddar ner ett program från Internet i Leopard får du upp rutan "är du säker på att du vill öppna det här programmet från Internet". Nu finns det en liten applikation som tar bort detta meddelande, som verkligen uppskattas av oss som vet vad vi laddar ner. Ni andra kanske inte tycker det spelar så stor roll, men ni som tycker det är störande kan betala $5 för att få bort rutan. iQuarantine X som programmet heter kör inte som en bakgrundsprocess, utan är bara ett skript för att ta bort varningsrutan.
nothinggoes.com
Mac,
Mjukvara,
Leopard iQuarantine X,
Via
TUAW
37.0°
0
Carolina Sundell
tors. 24 apr 2008, 22:52
56 kommentarer till artikeln
Synd bara att man inte kan, som i Vista, välja att slippa sådana meddelande utan måste betala för det...
av Bassee, torsdag 24 april 2008 kl 23:05
WHAT? Har OS X irriterande pop-ups? Trodde Detta operativ var helt befriat från detta djävulspåhitt som M$ uppfunnit.
av ojdå, torsdag 24 april 2008 kl 23:06
fan va trevligt att macfeber äntligen börjat uppdateras!
av KattenHans, torsdag 24 april 2008 kl 23:19
och jag har inget emot dessa meddelande. De kommer ju bara upp en gång och det är inte så ofta man får de dom om man inte laddar ner en jävla massa program hela tiden.
av KattenHans, torsdag 24 april 2008 kl 23:20
Hur mycket program laddar ni egentligen hem? Jag klickar på den där max en gång i månaden, och det är väl oftast när ett program har uppdaterats.
av Hvdvrk, torsdag 24 april 2008 kl 23:38
Folk är gnälliga, så farligt är det inte.
Att jämföra detta med Vistas meddelande är lite orättvist, då dessa bara kommer upp när man laddat ner nya program. I Vista kommer det upp nästan bara man vill klicka på startmenyn
av Ragge, torsdag 24 april 2008 kl 23:42
Gjorde ett (gratis) script för det här för några månader sen, se länken.
av Henrik N, fredag 25 april 2008 kl 00:23
Tycker det meddelandet är kanonbra om man ser på säkerhet.
av mpower, fredag 25 april 2008 kl 01:26
Dask: Som sagt, med ett par tre musklick så stänger du av den funktionen. Men du verkar iofs vara en sån person som helst ska ha den funktionen på.
av petter-, fredag 25 april 2008 kl 01:46
låt oss nu säga att någon lyckas komma på ett sätt att få safari att ladda hem en fil och sedan lura systemet att köra den.. då är du körd.. det har hänt förut och safari är inte på något sätt imun mot sådant.
av dezent, fredag 25 april 2008 kl 03:31
Dask - Tur att du inte är en fanboy
av Phillip, fredag 25 april 2008 kl 09:06
Vista är ju lika säkert som pengar i en skokartong. Värdelöst...
av Ragge, fredag 25 april 2008 kl 09:24
Jag har inget emot att ha det på. Det kanske tar en sekund längre när man laddat ner ett program och man vet att inget nytt program kan köra sig självt, därav det bra med det.
Med Vista hade jag inte klarat att ha det igång. Jag kan tänka mig att det stör rytmen då det dyker upp en hel del. Och att stänga det är som att ta bort hela stommen i Vistas säkerhetssytem. Grundtanke med det är bra, men sättet som de använder det på är helt åt skogen
av Ragge, fredag 25 april 2008 kl 09:28
Dask -
"Med Vista hade jag inte klarat att ha det igång. Jag kan tänka mig att det stör rytmen då det dyker upp en hel del. Och att stänga det är som att ta bort hela stommen i Vistas säkerhetssytem. Grundtanke med det är bra, men sättet som de använder det på är helt åt skogen"
Vadå, att man klickar på en extra knapp när man ska installera mjukvara man tankat från Internet. Hur skiljer det sig från OS X? Har du ens kört Vista?
"Vista är ju lika säkert som pengar i en skokartong. Värdelöst..."
mac.feber.se
av Phillip, fredag 25 april 2008 kl 10:20
I leopard kommer den upp när man startar ett nerladdat program, i Vista dyker den upp hela jäkla tiden. När man installerat Windows är det ju en hel del saker man vill ställa in, då blir man helt jävla galen på den där popupen.
När man stänger av UAC försämrar man ju säkerheten ordentligt också, alla program körs som administratör, inte särskilt säkert.
av Börje, fredag 25 april 2008 kl 10:54
Ja du Börje, då är det ju tur att om du stör dig på popups så kan du betala fem dollar för att slippa det på din mac ;)
av Phillip, fredag 25 april 2008 kl 11:08
Herregud vilka troll ni mac-talibaner är alltså. Ni har ju verkligen ingen koll alls. Sen har ni ändå mage att tycka att MacOS är bättre...
av petter-, fredag 25 april 2008 kl 12:21
Det kanske är svenskan som språk som inte alltid är helt enkelt. Min första uppfattning rent språkligt var att "meddelandet uppskattas av oss som vet vad vi laddar ner". Eller så är det ett syftningsfel?
Drygt med allt detta Mac-Win-gnäll varenda jävla gång.
För övrigt en helt ok lösning som ett säkerhet och bekräftelse då nedladdade program körs första gången.
av midnight sun, fredag 25 april 2008 kl 12:39
men kom igen, hur många gånger per dag laddar man hem nya program. tycker snarare det känns tryggt. iof lätt att bli bortskämd när man kör världens i särklass minst irriterande os.
Vad som är riktigt störande är varning-du-har-tappat-en-frame-i-fimen-när-du-pausade-och-sen-tryckte-på-play-igen-rutan som kommer upp, just det, varje gång jag pausar och trycker på play i VLC.
Kan man stänga av skiten på nått sätt?
av Limpan, fredag 25 april 2008 kl 15:00
Ja vet någon hur man tar bort det i det annars så bra vlc?
av John Eriksson, fredag 25 april 2008 kl 16:20
Vissa filmer flyter bättre i Leopards preview läge än i vlc för mig, men man kan ju bara previewa 8 minuter.
Har inte testat i quicktime dock.. kanske borde göra det.
av Ohoy, fredag 25 april 2008 kl 17:05
petter-: Lär dig skillnaden mellan MacOS och OSX före du leker besserwisser.
Limpan: Aldrig varit med om det problemet i VLC, provat olika version av VLC?
av Carl Ericsson, fredag 25 april 2008 kl 17:13
Phillip: Vad du inte tänker på när du hänvisar till när Air:en blev hackad är att Apple har redan släppt en uppdatering till Safari där det säkerhetshålet är fixat. Så det så
av Ragge, fredag 25 april 2008 kl 17:34
Ohoy, du kan ju faktiskt köra upp det i fullskärm direkt via Preview, annars förstår jag att det är lite jobbigt :P
av Ragge, fredag 25 april 2008 kl 17:35
Här finns instruktioner för hur du gör samma sak gratis och får mycket mera kontroll över det (såg ut som iQuarantine bara hade på och av för alla).
Speciellt .php och .html störde jag mig på att den varnade för men här finns instruktioner för hur man stänger av för just dem men behåller för alla andra.
av Gabriel.N, fredag 25 april 2008 kl 17:54
"Vista är ju lika säkert som pengar i en skokartong. Värdelöst... "
Dålig jämförelse. Med skokartongen slipper man att staten får för sig att man skall skatta för redan skattade pengar bara för att man varit duktig och sparat istället för att köpa momsbeskattat skräp.
av Netzach, fredag 25 april 2008 kl 18:02
Vad jag ville ha sagt var att Vista känns inte så bra och säkert alltid.
Visst, jag förstår att Leopard inte är perfekt. Ändå sover jag gott om nätterna...
av Ragge, fredag 25 april 2008 kl 18:18
Fattar inte varför precis allt till Mac kostar pengar och ingen gillar freeware/open source. :(
av Melvin, fredag 25 april 2008 kl 20:13
Dask - "Ändå sover jag gott om nätterna." Det _kan_ ju ha och göra med att du är totalt hjärntvättad....
OS X - Verkar ju för övrigt funka så jäääävla bra. Hur amatör är man inte om man inte klarar att koda ett OS till ett fåtal hårdvaruplattformar som man själv valt ut....
mac.feber.se
Men det är klart, du kan ju säkert vrida och vända på det så det framstår som en extrafunktionalitet.
av Phillip, fredag 25 april 2008 kl 20:13
Bananboejarn: På vilket sätt kostar "allt"?
En stor del av den mjukvara jag använder är gratis, inkluderad eller öppensås.
av Netzach, fredag 25 april 2008 kl 21:09
Phillip:
Angående första artikeln;
Vem bryr sig om vad Symantec säger? Det är ju inte direkt så att de är väldigt opartiska, och hade väl inte haft något emot att sälja antivirus till OS X.
Angående andra artikeln;
Konstigt att de är snabbare när det finns så många fler hål. Att hitta hål i XP är ungefär som sand i Sahara.
Angående tredje artikeln;
Alla gör fel, tom Apple. Men det funkar ju iaf hyffsat, till skillnad mot Vista som inte funkar överhuvudtaget på mycket hårdvara.
Men någon extrafunktion kanske du har rätt i att det inte är xD
av Ragge, fredag 25 april 2008 kl 23:28
Varför urartar varenda jävla diskussion i Vista vs. OS X?
Inte en enda gång har jag läst någon som säger det verkliga läget: olika operativsystem har olika starka sidor.
Det är också en smaksak vad man själv föredrar.
Ska ni sitta och bråka om jordgubb eller hallon är godast också? Let the taste battle begin.
...
...
...
av TopBalls, lördag 26 april 2008 kl 00:59
"till skillnad mot Vista som inte funkar överhuvudtaget på mycket hårdvara"
Dask, vad svamlar du om? Du kan ju försöka sluta argumentera som en lågstadieelev och hänvisa till någon form av bevis istället för att envist hävda att du har rätt bara för att du säger det. Väx upp din hjärntvättade Mactaliban!
"Att hitta hål i XP är ungefär som sand i Sahara."
Så att OS X hackas på två minuter, men samtidigt patchas på bra mycket längre tid och slutligen inte riktigt fungerar (konstpaus) på ett system som Apple själva designat det är förstås alla tiders?
Till er andra, jag sitter inte här och argumenterar med den här nollan för att jag vill konvertera några över till Windows eller liknande. Som TopBalls säger, "olika operativsystem har olika starka sidor". Jag kan bara inte låta bli att trycka till griniga fanboys som sitter och trollar varenda jävla tråd. Jag har heller inga illusioner om att Windows är det unikt bästa operativsystemet, men för mitt ändamål är det just det, och nog fan funkar det bättre än vad Mactalibanerna säger. Har haft exakt noll problem med Vista.
av Phillip, lördag 26 april 2008 kl 08:00
Angående problemet i VLC...
Har ni testat att klicka i den där boxen som säger "visa inte detta meddelande igen"?
av Pez, lördag 26 april 2008 kl 10:31
Blev du sårad?
I alla fall, om du nu hatar allt Apple sysslar med så mycket, varför håller du dig inte borta från Macfeber då? Då hade du sluppit argumentera, som du säger att du inte vill, trots att det hela tiden verkar som om faktiskt vill det.
Men du tycker inte det var mycket gnäll när Vista kom om att man var tvungen att uppgradera och hålla på för många system var inte kraftfulla nog? Jag har sett en hel del av det.
Sen slänger du ihop tre grejer som inte berör varandra överhuvudtaget. Safari har patchats, kan inte hackas på det sättet längre och det funkar prima för 99 % av alla som använder det på en Mac. Nu dog det argumentet...
av Ragge, lördag 26 april 2008 kl 12:20
Philip: du snackar om källor och du hänvisar till PC-feber? Ironi?
av Carl Ericsson, lördag 26 april 2008 kl 12:28
Ok då, jag ska vara lite ärlig. Leopard är ju varken perfekt eller felfritt. T ex så finns det inte i sjutton olika versioner som Vista. Inte heller är det sju år gammalt som XP
Nej, Apple, nu får ni allt ta er lite i kragen!
av Ragge, lördag 26 april 2008 kl 12:36
Dask: Om nu Windows är så dåligt och Mac OSX så bra. Varför använder 50% av alla Mac-användare då Windows parallellt med Mac OSX?
av petter-, lördag 26 april 2008 kl 13:31
petter: För att man är så illa tvungen om man t.ex. ska testa sina hemsidor i I.E? Är man störst på marknaden spelar det ingen roll hur jävla kass man är, folk måste ändå använda skiten ibland.
av Carl Ericsson, lördag 26 april 2008 kl 14:46
För det första är det långt ifrån 50 %. För det andra är det Microsofts kassa webbläsare som tvingar folk till det. Det är ju inte direkt som om folk gör det frivilligt
av Ragge, lördag 26 april 2008 kl 15:34
Philip->
Du är jobbigare än alla dialogrutor som någonsin hoppat upp, oavsett OS.
Sådeså.
Mute yourself.
av vito, lördag 26 april 2008 kl 16:35
Winblows - jag anger ju iallafall en källa.
Dask - "det funkar prima för 99 % av alla som använder det på en Mac." - Lust att bjuda på en källa till det påståendet? För det kan väl inte vara så att du plockar dina argument rakt ur luften?
Vito - håll käften om du inte har nått vettigt att komma med.
av Phillip, lördag 26 april 2008 kl 17:55
Phillip: Nej, du länkar till subjektivitetens Mekka.
av Carl Ericsson, lördag 26 april 2008 kl 18:16
När jag tänker på det är nog UAC ganska bra. Det går ju att stänga av, till skillnad från Phillip
av Ragge, lördag 26 april 2008 kl 18:31
Dask du verkar ju helt verklighetsfrånkopplad .. varför skulle man inte behöva uppgradera datorn när man går från XP som faktiskt är nästan 7år gammalt nu.
av Didrik, lördag 26 april 2008 kl 18:32
Didrik: Du har rätt, man borde kanske uppgradera innan det har gått sju år. Det jag menar är att det inte är vidare bra att det tar sex år mellan olika releaser
av Ragge, lördag 26 april 2008 kl 18:34
Winblows - Lilla vän, konceptet "källa" går ut på att man redovisar vart man hittat sin källinformation.... _oavsett_ vart man hittat den. Pc-feber anger ju i sin tur vart de hittat informationen till artikeln. Ska vi börja prata om subjektivitetens mekka kanske du ska ta dig en titt i spegeln.
För övrigt så har Dask inte bara stängt av UAC utan även sin hjärna.
av Phillip, lördag 26 april 2008 kl 19:05
Då borde du veta att man länkar till ursprungskällan för den är värd mer, eller du tycker kommentarerna är trovärdiga? Feber är ingen källa, det är en sida som sätter subjektivitet och dålig grammatik på rykten.
Sen handlade en av källorna om att MS var snabbare på att patcha sina hål i IE, som var fler hålen i Safari. Hur man lyckas vända detta till att Windows är säkrare övergår mitt förstånd.
av Carl Ericsson, lördag 26 april 2008 kl 19:48
Winblows - Jo 2 minuter känns jävligt safe....
*baam-baam-baaaaaaam* Return of the Apple Zombie Squad!
av Phillip, lördag 26 april 2008 kl 20:39
Det var ju inte riktigt två minuter heller då de hade spenderat många timmar före det med att fixa till sidan som användes.
Varför hänger du ens på Macfeber om du bara ska klaga?
Och varför räckte det inte med ett l?
av Ragge, lördag 26 april 2008 kl 21:40
Bananboejarn:
nästan samtliga opensource-projekt finns redan pakterade, vi har bsd´s ports och debian´s apt, vi har gcc gmake och allt du någonsin behöver för att köra opensourceprylar och det hela bygger på en opensource-kernel (mach) och freebsd 5... developer.apple.com
så snälla sluta gnälla innan du har en aning, och sluta nämna freeware i samma mening som opensource.
av dezent, söndag 27 april 2008 kl 02:42
Winblows: Tror du verkligen att 50% av alla Mac-användare gör hemsidor?
av petter-, söndag 27 april 2008 kl 17:29
Petter: Tror du verkligen 50 % av alla Mac-användare använder Fusion eller Parallels och kör Windows därigenom?
av Ragge, söndag 27 april 2008 kl 18:11
Petter: Var står det att det är 50% och var står det att det enbart är för att de gör hemsidor?
av Carl Ericsson, söndag 27 april 2008 kl 18:37
Dask: Ja eller mer kanske, Bootcamp inräknat då. Alla jag känner gör det iaf...
av petter-, måndag 28 april 2008 kl 00:18
De du känner är knappast vidare representativa för hela gruppen av Mac-användare
av Ragge, måndag 28 april 2008 kl 03:14
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration