Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Wozniak kritiserar iPhone och MacBook Air Även filmuthyrning via iTunes får kritik Wozniak kritiserar iPhone och MacBook Air Foto: Enligt Macworld så kritiserade Steve Wozniak nyligen både iPhone, MacBook Air och filmuthyrningen på iTunes.Under ett tal på en bredbandskonferens i Australien ska Woz ha sagt att det är en besvikelse att iPhone saknar 3G och att han inte förstår hur Apple kan skylla det på batteritid då hans 3G-telefoner har lika bra batteritid som de med GSM.Problemet med filmuthyrning via iTunes är enligt Wozniak att 24 timmar inte är tillräckligt med tid för att se på en film.Inte heller MacBook Air faller honom i smaken. På grund av att den tunna laptopen har för liten hårddisk och varken optisk enhet eller ethernet-koppling tror Apples andre grundare inte att den kommer bli någon hit. Mac, Mac, Apple, iPhone, MacBook Air, iTunes, Steve Wozniak Har Woz rätt? 1349 röster Ja, hans kritik är rättfärdigad! Nej, han klagar för mycket Jag gillar inte konflikter!
37.1° 0 Andreas Climent Andreas Climent
mån. 3 mar 2008, 15:47
26 kommentarer till artikeln
Mikamar
Hinner man inte se en hyrfilm senast 30 dagar efter att man hyrt den och inom 24 timmar efter att man klickat i gång filen borde man nog inte satsa på hyrfilm utan köpa filmen istället.

"På den gamla goda tiden" hyrde folk 3-4 rullar och var tvungen att återlämna allihopa dagen därpå.
av Mikamar, måndag 03 mars 2008 kl 15:55
ThomasS
Och det han får uppmärksamhet av är när han snackar om Apple... han vill ju sälja sina böcker och få fler möjligheter att vara föredragshållar. Det handlar om marknadsföring och då kan det ibland vara bra att låta avföring... komma ut ur munnen i en viss riktning.

Nota bene... han säger ju inte "I fart in your general direktion" som man gör i de flesta PC-led utan man kritiserar detaljer i Apples produktsortiment och det är ju klart.... man biter ju inte handen som ger en mat...

Kom till husse nu Woz!
av ThomasS, måndag 03 mars 2008 kl 15:57
danielhedman
3g sure, men allt de andra är ju :S:S:S
av danielhedman, måndag 03 mars 2008 kl 16:06
gurrab
Håller med Mikamart! Samt se på iMacen då den släpptes, då var diskettststionen borta... Så finns behovet så köper man (JAG), modellen med Flashminnet...
av gurrab, måndag 03 mars 2008 kl 16:07
Börje
Han har väl rätt i 3G-grejen men det andra är bara skitsnack.
av Börje, måndag 03 mars 2008 kl 16:10
Carl Ericsson
Haha, påminner mig om Fake-Steve Jobs blogg där han har ett foto på Woz och en Razr :P

Sen vill jag se en 3G lur med 8 timmars taltid, har inte N95 2 timmar eller något?

av Carl Ericsson, måndag 03 mars 2008 kl 16:14
Simon Busk
Woz är ju först och främst en gubbe, hela hans uppenbarlelse skriker ut en passion för gillestugor och öl. Gubbar har aldrig varit kända för framåt tänk. Men jag kan dock se vad hn menar, att iphone saknar 3g ter sig nästan som ett skämt i mina svenska ögon, men jag skall dock erkänna att jag vet nada om tillgänglighet och kvalle på 3g nät i usa. MBA å andra sidan kan jag inte riktigt förstå VARFÖR någon väljer att köpa idag, tillgägligheten på stabila och snabba nätverk må vara god i sverige men hur ser det ut i tyskland, spannien och frankrike? Hade jag tvingats till att sköta alla mina filöverföringar via den wifi lösning min bostadsförening kör på idag hade jag dött. Ge det fem tio år hade det nog en MBA varit lysande.

värt att påpeka är dock att när floppyn försvann ersattes den med en optisk enhet, vad har den ersatts med i MBA'n?
av Simon Busk, måndag 03 mars 2008 kl 16:46
danielhedman
simon busk:
1. välkommen till internet, ärligt använder du fortfarande skivor mer än nångång om året?
2. du vet om att det finns trådlösa routers som du kan ha HEMMA?
av danielhedman, måndag 03 mars 2008 kl 16:59
avart
"värt att påpeka är dock att när floppyn försvann ersattes den med en optisk enhet, vad har den ersatts med i MBA'n?"

värt att påpeka är att apple inte ersatte den med något, till en början... original-imac:en kunde bara spara saker via usb & ethernet och PB G3 400/500 Mhz (Pismo) kunde"bara" spara via usb, ethernet, FW & pcmcia...
av avart, måndag 03 mars 2008 kl 17:55
jeez
Intressant att 56% av rösterna tycker att kritiken är rättfärdigad, men att en enda kommentar säger nåt om det. Försvarsställning?
av jeez, måndag 03 mars 2008 kl 18:04
Halldor
Steve Wozni-who?
av Halldor, måndag 03 mars 2008 kl 18:16
Carl Ericsson
Halldor; Steve nr2, killen som fixade Apples datorer medan SJ led av jesuskomplex.

Woz största bedrift är hans Segway polo.
av Carl Ericsson, måndag 03 mars 2008 kl 18:27
tva
Jobs höll på med Macintosh och Woz höll på med Apple ][ (III).
Säger ju lite om personerna och vad de prioriterar när det gäller teknik:-)
av tva, måndag 03 mars 2008 kl 18:43
Superdude
3G: Är old news, det är inte hela världen att det inte finns, det är på tok för segt i alla fall.

Hyrfilm: Vad jag vet är filmerna idag ungefär 1.5 - 2 timmar, hur kan man inte lyckas se en film som är 1.5 - 2 timmar på 24 timmar? Snåla tjocka gubbe.

MacBook Air: Köp en 500 GB och använd när du är hemma, sen klarar du dig på de 64/80 GB som finns, även om det inte är särskilt mycket.


av Superdude, måndag 03 mars 2008 kl 19:28
Melvin
Beta: Kärleken är blind ;) t.ex. så är jag fortfarande förbluffad över hur jag fick till mitt ex ._.

Walther: Jag säger som alla andra har gjort när jag t.ex. föreslagit usb-hub till MBA, WAAAAAA DET ÄR EN EXTRAGREJ DET SKA INTE BEHÖVAS :((((
av Melvin, måndag 03 mars 2008 kl 20:22
storabajskorven
Varför skulle Woz ha något emot Kathy Griffin? Jag skulle nog snarare kritisera Kathys val av pojkvän. Men vad vet vi om Kathy eller Woz? Äh, är man äldre än sexton borde man väl lärt sig att olika människor passar med olika.
av storabajskorven, måndag 03 mars 2008 kl 21:21
Pikkadoll
Är det så att man verkligen måste ha en ethernet så är det ju inte svårare än att man helt enkelt köper macbook eller en adapter till sin MBA. Det är en portabel dator, det ska inte vara något som man ska kunna ha som stationär. Behöver du verkligen, verkligen både hddisk och ethernet, köp en MBP för samma summa. Börjar tröttna på denna MBA diskussionen nu.
av Pikkadoll, måndag 03 mars 2008 kl 21:28
Alexander Karlsson
visst, håller med. men jämför man med liknande prylar så är ju produkterna grymma tycker jag. sen kan man ju önska det han påpekar fanns
av Alexander Karlsson, måndag 03 mars 2008 kl 22:38
mimecine
Varje Netflix-film vi far hem tar i medeltal tva veckor innan de blir sedda. Eftersom vi jobbar sent sa orkar vi se 10-15 m innan vi somnar framfor filmen, sa 24h ar definitivt inte nog for oss.
av mimecine, måndag 03 mars 2008 kl 23:39
Mikamar
Mimecine:

Orkar man inte se mer än 10-15 minuter av en film innan man somnar är det väl bättre att slötitta på det vanliga tv-utbudet än att slänga pengarna på hyrfilm?
av Mikamar, tisdag 04 mars 2008 kl 04:17
Copse
Exakt Mikamar. Och mimecine - vilka är vi?
av Copse, tisdag 04 mars 2008 kl 09:53
Halldor
Winblows: Ja, nog vet jag vem The Woz är. Jag gjorde bara ett patetiskt försök att vara ironisk. Tycker egentilgen inte att Steves åsikter är värda så himla stor uppmärksamhet, detta är liksom hans personliga reflektioner och inga djuptgående analyser. Ändrar inte det faktum att jag håller med om att 3G inte skulle göra iPhone mer eller mindre attraktiv i mina ögon och att jag fortfarande inte har riktigt hajat tanken med Macbook Air.
av Halldor, tisdag 04 mars 2008 kl 10:52
Melvin
Filmer skall njuuuuuuuutas i fulla drag och det går inte om du springer på toan och "kollar färdigt imorn" osv osv. Skärpning.
av Melvin, tisdag 04 mars 2008 kl 17:28
Koprofilisten
Till alla er som tror att ni blir sårade av detta; det är fel på er.
av Koprofilisten, tisdag 04 mars 2008 kl 20:13
mattias800
Förstår inte problemet?

Det är inte alls stor skillnad mellan batteritid beroende på om man kör GSM eller 3G på samma mobil, ofta har 3G t o m längre standby-tid. Att den saknar 3G är väl en helt självklar nackdel som alla har accepterat?

Och 24 timmar för en film, ptja, man vill väl alltid ha längre, vad det än handlar om? :) Jag har inte läst något transkript från intervjun, men jag tvivlar på att han tror att iTunes Rentals kommer faila bara p g a tidsgränsen? Det hade jag ju inte hållt med om i så fall.

Men att MBA inte har ethernet är helt vansinnigt och jag tror inte heller att den kommer bli någon långvarig försäljningssuccé. Det beror dock inte på hårddiskstorlek eller avsaknande av optisk drive.

Han måste ju få uttrycka sina åsikter som alla andra. Hade jag varit produktutvecklare på Apple så hade jag fokuserat på 3G-iPhone, och jag hade pushat för en mindre MBA (säg 11"?), med trådat nätverk :)
av mattias800, tisdag 04 mars 2008 kl 23:30
Press play on tape
Två kvällar kan man väl få på sig att se klart en film. Det blir 30-36 timmar. Det kan bli knepigt att hinna se klart filmen efter man kommit hem från jobbet om man hyrde den tidigt på kvällen.
Det är ju inte som att det är i en videobutik där de måste ha tillbaka filmerna fysiskt för att kunna profitera på en annan kund.
av Press play on tape, onsdag 05 mars 2008 kl 14:02
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration