Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
10 idag
42 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
torsdag 18 augusti 2022
fortsättning
Dodge presenterar Charger med eldrift
Koncept som kan bli verklighet 2024
Muskelbilsmärket nummer ett, Dodge, presenterar nu Charger Daytona SRT Concept. Och även om den ser ut som en traditionell muskelbil är det något som är väldigt annorlunda under skalet - för där sitter nämligen ingen brölig V8:a utan en helt elektriskt drivlina. Den kallas för Banshee och ska vara ett rejält krutpaket med 800-voltsteknik. Vad den bjuder på i prestandaväg framgår inte nu men den ska i alla fall vara kraftigare än motorn i SRT Hellcat. Det ska göra bilen snabbare än Hellcat i alla kategorier, något man även kan tacka fyrhjulsdriften för. Till Banshee kopplas växellådan eRupt som har flera lägen och som på bästa sätt ska kännas som en klassisk manuell växellåda att använda. Och eftersom Dodge är Dodge kan de inte bygga en sån här bil utan att den också ska låta som en klassisk muskelbil. De har därför tagit fram ett "avgassystem" som de kallar för Fratzonic Chambered Exhaust som ska morra ut fräsigt ljud i 126 decibel. Oavsett vad man tycker om den här ska Dodge ändå ha cred för designen tycker jag. Klassiskt utseende och inte massa blått trams för att visa att det är en elbil. Flera inslag som flörtar med dåtiden både på in- och utsidan fast med ett modernt lyft. Jag gillar. Om allt går vägen kommer konceptet att mynna ut i en produktionsversion som ska släppas 2024.
59.4°
onsdag 17 augusti 2022
Jay Leno kör Nissan Z
Klassisk sportbil bland alla elbilar
Nu har turen kommit till Jay Leno att få sig en genomgång och en provsväng med Nissans nya Z-bil. Med bilen kom även Jonathan Buhler som är projektledare för Nissan North America och som berättade mer om den nya sportbilen och varför den är så bra.
39.0°
Porsche dundrar ut nya 911 GT3 RS
En riktig racerbil för gatan
Nu är den då här, den senaste upplagan av Porsches värstingmodell 911 GT3 RS. Det här är i princip en gatlegal version av tävlingsbilen 911 GT3 R och det innebär mängder av prylar som gör den snabb, bland annat aktiv aerodynamik. Denna får som första serietillverkade Porsche ett DRS-system (drag reduction system) som via ett knapptryck öppnar bakvingens lameller till ett horisontellt läge vilket minskar luftmotståndet. När man ställer sig på bromspedalen kommer vingarna både fram och bak att vinklas fullt vilket hjälper till att bromsa bilen ytterligare. I maskinrummet hittar vi en boxersexa på 4.0 liter som ger hela 525 hästar, utan överladdning. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h går på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 296 km/h. Kylaren är centralt placerad och istället för tre kylare som i tidigare modeller har den här en stor i fronten där bagageutrymmet brukar finnas. Det här gör bland annat att man på platsen där de annars brukar sitta, på sidorna bakom dörrarna, har kunnat integrera ännu mer aktiv aerodynamik. Totalt kan bilen ge ett marktryck på 409 kilo i 200 km/h vilket är dubbelt så mycket som föregångaren klarade av. Vid 285 km/h är marktrycket hela 860 kilo. Går att beställa nu och kostar från 2.480.000 kronor. Läs allt om bilen på länken nedan.
45.7°
Mahindra visar fem eldrivna SUV-koncept
Bygger på Volkswagen-delar
I maj skrev vi att den indiska biltillverkaren och Volkswagen Group skrivit på ett gemensamt avtal där de båda ska hjälpa varandra att bygga eldrivna bilar. Nu presenterar Mahindra sin framtidsplan som de kallar för Born Electric som är det första från det här samarbetet. Först ut är inte mindre än fem stycken suvar uppdelade i de två separata "märkena" BE och XUV. Om allt går enligt plan ska den första modellen börja levereras i Indien i slutet av 2024. Motoreffekten kommer att ligga på mellan 231 till 340 hästar, batteripacken på mellan 60 och 80 kWh och man ska kunna snabbladda med upp till 175 kW. Både två och fyrhjulsdrivna versioner kommer att släppas. Alla koncept baseras på Mahindras nya skateboard-plattform Inglo som använder delar från Volkswagens MEB-arkitektur. Läs mer på länken nedan.
36.3°
Det här är insidan på Skoda Vision 7S Concept
Den nya eldrivna suven
I mars fick vi se en suddig bild på en ny konceptbil från Skoda. Det handlar om en eldriven SUV och den går än så länge under namnet Vision 7S Concept. Bilen är en förhandstitt på Skodas nya designspråk Modern Solid som alla framtida produktionsmodeller ska få ta del av. Nu får vi se lite hur den nya bilen ser ut på insidan. Konceptet har sin premiär den 30 augusti.
38.1°
Singer presenterar sin första cabriolet
Även detta en Porsche 930
I början av året presenterade Singer sitt första överladdade restomod-bygge när de rullade ut en ny version av klassikern Porsche 930 Turbo. Nu har de ytterligare en "första" på gång och denna gång handlar det om en cabriolet av just 930. Denna är specialbeställd av en kund och är precis som Singers andra byggen ny i alla detaljer även om den ser klassisk ut. Karossen är som vanligt i kolfiber och sen har bilen lackats i färgen Cadiz Red. Där bak sitter en vidareutveckling av den luftkylda boxersexan. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo-aggregat och ger hela 517 hästar. Kraften skickas till bakhjulen via en sexpetad manuell växellåda. I övrigt är chassi, hjulupphängning, fjädring och bromsar alla anpassade för att matcha effekten och för att ge bilen ännu bättre prestanda än den hade original. Vad kunden har fått betala för det här åket framgår inte, som vanligt.
43.2°
American Airlines ska köpa 20 flygplan från Boom Supersonic
När överljudsplanet Overture väl börjar byggas
Flygbolaget American Airlines har meddelat att man kommer att köpa 20 stycken överljudsplan från den amerikanska flygplanstillverkaren Boom Supersonic. Man har även lagt in en option på att köpa ytterligare 40 stycken flygplan från Boom efter det. Boom Supersonic började utveckla sitt överljudsplan Overture 2019 och flygplanet har kallats för en modernare version av överljudsplanet Concorde. Overture är tänkt att komma upp i hastigheter på runt 1,7 Mach när planet väl är färdigbyggt. Det skulle innebära att man skulle kunna flyga London - New York på cirka fyra timmar. Boom Supersonic planerar att börja bygga Overture någon gång runt 2024. Det kommer dock dröja tills 2026 innan vi eventuellt kan få se planet i luften.
46.6°
Följ avtäckningen av nya Porsche 911 GT3 RS live
Drar igång klockan 17:00
I eftermiddag kommer Porsche att dra täcket av nya 911 GT3 RS och du kan följa spektaklet live i spelaren här ovan. Ratta in klockan 17:00 för det är då det drar igång.
38.3°
Första bilderna på Smart #1 Brabus
Sägs få 434 hästar
För ett tag sedan fick vi reda på att Brabus skulle piffa till nya helt eldrivna Smart #1 och nu får vi de första bilderna på åket. Den 26 augusti har bilen premiär och det man kommer få är andra fälgar, vissa delar lackade i rött, roligare kjolpaket, huv med luftintag, vinge på bakluckan, sportigare stolar och annan ratt. Brabus har även skruvat upp effekten, och enligt rykten ganska så rejält. Original bjuder bilen på 272 hästar men det sägs att den här istället ska få dubbla elmotorer som tillsammans genererar 434 hästar. Batteripacket som är på 66 kWh förblir nog detsamma även i Brabus-versionen, men det återstår att se vad de exakta specifikationerna blir.
38.9°
Dodge visar sin första elektrifierade modell Hornet
En Alfa Romeo Tonale i andra kläder
Dodge presenterar nu den kompakta suven Hornet. Det här är en tvilling till Alfa Romeo Tonale och den kommer att bli Dodges allra första elektrifierade modell. Ingen ren elbil dock utan det handlar om en laddhybrid. Den parar ihop en turbomatad bensinfyra på 1,3 liter med en elmotor på bakaxeln. Den kombinerade effekten anges till 285 hästar och 519 newtonmeter och drivningen sker på alla fyra. Till paketet kopplas en sexstegad automatlåda. Batteripacket är på 15,5 kWh och man ska kunna köra upp till 4,8 mil på bara el. Hornet ska komma till återförsäljare i December och kostar från 29.995 dollar. Laddhybriden är 10.000 dollar dyrare. Tillverkningen sker sida vid sida med Tonale i Italien.
34.8°
tisdag 16 augusti 2022
Tesla Shanghai har tillverkat en miljon bilar
Tesla har totalt producerat över tre miljoner bilar
Häromdagen avslöjade Elon Musk på Twitter att fabriken i Shanghai tillverkat en miljon bilar och att Tesla nu totalt tillverkat över tre miljoner bilar. Fabriken har relativt snabbt bidragit med en riktigt stor del av det amerikanska bilmärkets tillverkning, produktionen började i fabriken i slutet av 2019 och har snabbt blivit världens största elbilsfabrik. Den årliga produktionstakten översteg 800.000 bilar i slutet av 2021. Gigafactory Shanghai är nu företagets främsta exportnav, och levererar bilar till Europa och andra marknader utanför Kina.
49.0°
Ny teaser för Bentley Batur
Ser ut som en Merca
Den 21 augusti är det premiär för Bentley och Mulliners nya specialare Batur och nu får vi ytterligare en teaser inför detta. Denna gång får vi se bilen i profil och när skynket faller kan i alla fall jag inte tänka på något annat än Mercedes. Både hur strålkastaren sveper runt och hur bakljusen ser ut. Inte så mycket taklinjen men det övriga. Vad tycker ni?
37.3°
Förfalskade bildelar testas mot originaldelar
Hur bra håller de?
Du kan välja att köpa originaldelar till din bil, eller pirat. Men köper du pirat kanske de inte alls har samma hållbarhet och liknande som originalgrejerna. I det här klippet testar Donut Media vad skillnaden är.
39.9°
Nu kan man köpa Dodge Challenger som cab
Hurra
Nej, det är inte första gången man ser en Dodge Challenger av nyare snitt som cab, men det är nu första gången som du kan beställa en direkt från Dodge-handlaren. Tillsammans med Drop Top Customs börjar man från och med idag att erbjuda muskelbilen med fällbart motorstyrt tygtak för när man vill att håret ska svajja lite extra. Man köper en vanlig Challenger hos Dodge som sedan skeppar bilen direkt till Drop Top Customs som sedan börjar sätta kapen i det befintliga taket och genomföra konverteringen. När allt är klart skeppas bilen tillbaka och du får hämta ut den hos Dodge. Man kan få Challenger R/T, R/T Scat Pack och alla SRT-versioner som cab och konverteringen kostar 25.999 dollar utöver bilens prislapp.
36.4°
Det här är insidan på Mercedes EQE SUV
Har premiär den 16 oktober
Den 16 oktober är det världspremiär för Mercedes EQE SUV och nu delar tillverkaren med sig av hur modellen se rut på insidan. Inga överraskningar direkt utan det handlar om skärmar över hela instrumentpanelen blandat med lite fräsigt stämningsljus och ljus skinnklädsel i två toner. Påminner inte helt oväntat väldigt mycket om vanliga EQE och något annat hade väl kanske varit lite konstigt.
38.0°
Easee-grundare har skapat Musk City och vill träffa Elon
Snacka om fanboys
Grundarna av laddstolpeföretaget Easee, Jonas Helmikstøl och Kjetil Naesje, gillar så klart elbilar. Mest av allt gillar de Tesla och främst av allt gillar de Elon Musk. Elon ska komma till energikonferensen Offshore Northern Seas i slutet av augusti och då vill Jonas och Kjetil ta sig ett snack med honom. För att få till det så har de skapat en liten film där deras hemby Jørpeland har förvandlats till Musk City. Hur det ser ut där, om Jonas och Kjetil får bestämma, kan ni se i filmen. Grabbarna hoppas nu på att tillräckligt många ska prata om filmen så att de ska få sig ett snack med sin idol.
28.0°
Den här eldrivna barnbilen ska uppföra sig som en riktig bil
Ska lära barn trafiksäkerhet och om elbilar
Firefly Sport är en ny eldriven liten elbil för barn framtagen av det brittiska företaget Young Driver Motor Cars. Det är en leksak men med syftet att lära barn mer om hur en bil uppför sig på vägen, om trafiksäkerhet och om elbilar generellt. Den mäter 2,1 meter på längden och har plats för två barn från 4-10 år. En version där även vuxna kan åka med ska vara på gång. På insidan hittar vi en hastighetsmätare, räckviddsmätare, klocka, backkamera och knappar som styr strålkastarna, bakljusen och blinkersen. Chassiet är i aluminium, har individuell hjulupphängning, riktiga fjädrar och ratt med styrstång. Bilen är utvecklad av Steve Rawson som tidigare jobbade på Aston Martin och Dr. Ian Pogson som har jobbat både för Jaguar Land Rover och MG. Målet var alltså att bygga en liten bil som uppför sig som en stor, så att barnen kan lära sig tidigt. Drivlinan består av två stycken elmotorer på 24 volt, en växellåda och dubbla 12-voltsbatterier. Bilen kan toppa upp till 40 km/h men vad räckvidden ligger på framgår inte. Man kan spärra toppfarten till 11 km/h och stänga av bilen via fjärrkontroll om man ser att det börjar balla ur. Det finns även en sensor i fronten som stänger av den om det upptäcks hinder framför bilen. Firefly Sport kommer att finnas på Young Drivers träningsanläggningar i Storbritannien där man kan provköra den 15 minuter för 20 pund. Man kommer även att kunna köpa bilen privat men vad den kommer att kosta avslöjas först den 18 augusti på British Motor Show där den kommer att ställas ut. Tillverkningen ska dra igång den här månaden.
39.7°
Polestar O2 blir verklighet som Polestar 6
Ska lanseras 2026
I mars visade Polestar upp en öppen eldriven roadster som koncept. Den fick såpass bra respons att man nu har bestämt sig för att sätta bilen i produktion, och 2026 ska den lanseras. Intresserade kunder kommer kunna reservera ett exemplar från och med den 16 augusti här. Först ut är LA Edition som kommer tillverkas i 500 stycken exemplar. Att reservera kostar 25.000 dollar. Det förväntade priset på bilen ligger på 200.000 dollar. Vdn Thomas Ingenlath säger följande: "With the overwhelming consumer and press response, we took the decision to put this stunning roadster into production and I am so excited to make it a reality. Polestar 6 is a perfect combination of powerful electric performance and the thrill of fresh air with the top down." Polestar 6 får 800-voltsteknik, 884 hästar och 900 newtonmeter i vrid från två elmotorer och den ska göra 0-100 km/h på 3,2 sekunder och kunna toppa 250 km/h. Räckvidden anges till 60 mil.
58.9°
Skoda presenterar mjukvaru-uppdatering till Enyaq
Men du måste in på verkstad med bilen
Skoda har packat ihop en ny mjukvaru-uppdatering till Enyaq som heter ME3. Den är gratis och optimerar bilens batteripack ytterligare och gör laddningen snabbare. En ny funktion är ett batterivårdsläge som har en spärr som ser till att inte ladda över 80 procent för att öka livslängden på batteriet. Max laddkapacitet ökas även till 120 kW för bilar med 62 kWh-batteriet och till 135 kW för de med de större 82 kWh-packet. Andra uppdateringar i mjukvaran är att grafiken i infotainment-systemet är förändrad när det kommer till laddning och räckvidd. Även head-up-displayen och backkameran ändras där den sistnämnda får bättre kontrast. En av knapparna på ratten ändras också så att man enkelt kan växla mellan Adaptive Cruise Control och Travel Assist. Men. För att få ta del av de nya godsakerna måste du vänta på att din lokala Skoda-handlare kontaktar dig som Enyaq-ägare och bokar in en tid för uppdateringen - som ska ta fem timmar (!) vilket låter helt sjukt, men så är det tyvärr. När den väl är på plats sägs det dock att nästa uppdatering kommer att kunna ske OTA (over-the-air). Alla Enyaq som byggs nu har ME3-mjukvaran som standard och behöver alltså inte uppgraderas just nu. Bonusklipp nedan.
38.7°
Bugatti teasar ny specialare
Har premiär den 19 augusti
Det är snart dags för Monterey Car Week och dit kommer Bugatti att ta med sig en ny specialare. En ny ikon säger man och delar med sig av teaserklippet nedan som visar en lattjolajbans-strålkastare. Den 19 augusti ska vi få se vad det handlar om. UNLOCK AN ICON19 AUGUST 2022 | 10:20 PST (17:20 GMT)THE QUAIL, A MOTORSPORTS GATHERING#BUGATTI #MontereyCarWeek #TheQuail@TheQuailEvents pic.twitter.com/NP0v0AF2CS— Bugatti (@Bugatti) August 15, 2022
37.3°
Renderingar på Volvo Embla läcker ut
Den nya eldrivna suven
Volvo XC90 ska snart få en ersättare och det ryktas om att bilen får namnet Embla. Som vi tidigare har nämnt blir den eldriven och nu har patentritningar på bilen läckt ut så att vi får se hur den kommer att se ut. Embla hämtar en del från dagens XC90 och från Concept Recharge som presenterades förra sommaren och som var en förhandsvisning av bilen. Det här är ett syskon till kommande Polestar 3 men till skillnad från den kommer Embla att ha plats för upp till sju passagerare. Lansering kommer att ske nu i höst.
31.0°
måndag 15 augusti 2022
Nico kör en sväng med sin Rimac Nevera
Mate Rimac är co-pilot
Som vi tidigare har skrivit har nu den före detta F1-föraren och numera influencern Nico Rosberg äntligen tagit emot sin Rimac Nevera. Här får vi se när han tar sig en första tur med den eldrivna superbilen och vid sin sida har han mannen som gjorde den till verklighet - Mate Rimac.
40.2°
Dragrace mellan flera fyrhjulsdrivna Audi-modeller
Stämmer upp i femcylindrig sång
Ett av alla härliga motorljud som finns är det som Audis klassiska femcylindriga motor ger ifrån sig och här får vi mycket av den varan. Carwow har nämligen ställt upp några gamla godingar bredvid varandra för att se hur de presterar i ett dragrace. Bonusklipp nedan.
40.8°
Ford testar ny strålkastarteknik
Ska öka förares uppmärksamhet
Ford håller på att labba med ny strålkastarteknik som kan projicera vägbeskrivningar, hastighetsbegränsningar eller väderinformation på vägen så att förarens ögon istället kan ligga på vägen framför bilen. Tekniken skulle även kunna gynna medtrafikanter och gående då man skulle kunna projicera ett övergångsställe på vägen eller visa åt vilket håll man ska svänga tydligare än med bara blinkers. Projiceringen på vägbanan skulle även kunna varna föraren för halka, snöfall och dimma. När tekniken kan hitta in i produktionsbilar återstår att se.
45.9°
Masstillverkad vätgas-modell från BMW kanske kommer 2025
Med hjälp från Toyota
2021 visade BMW upp den vätgasdrivna modellen iX5 Hydrogen. Sedan dess har man genomfört mängder av tester med bilen, och i år ska den börja tillverkas i en liten upplaga. Men det kan vara en masstillverkad vätgasdriven modell från BMW på gång och för att den ska bli verklighet sägs det att tillverkaren tar hjälp av Toyota. Lansering skulle kunna ske 2025 och troligtvis handlar det om en SUV-modell som första steg.
43.8°
Aston Martin presenterar DBR22
En taklös leksak med V12:a
För att hylla sina gamla racerbilar presenterar nu Aston Martin modellen DBR22. Den saknar både tak och vindruta men under skalet finns något som inte alla andra har - en V12:a. Bilen är just nu bara ett koncept som specialavdelningen Q har snickrat ihop men den förhandsvisar en framtida produktionsmodell som kommer att säljas i en extremt begränsad upplaga till de med väldigt mycket pengar. Designmässigt har man hämtat en del inspiration från DB3 från 1953, men även från DBR1 som Carroll Shelby och Roy Salvadori vann 24-timmars på Le Mans med 1959. Motorn man har valt att använda är den välkända vinkeltolvan på 5,2 liter med dubbla turbo. Här ger den 715 hästar och har ett vrid på 752 newtonmeter. Till maskinen sitter en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder medan toppfarten ska ligga på 319 km/h. Konceptbilen kommer att ställas ut på Monterey Car Week nu till helgen.
41.1°
Varannan kör för fort utanför skolorna
Inte bra
De som kör fortast på gatan där jag bor är de som ska hämta och lämna sina ungar på förskolan vilket kan verka lite skumt, men så är det. Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar kontrollerade nyligen hastigheten utanför 18 grundskolor på 16 orter över hela landet. Man började mäta vid 07:30 fram till 08:30 och gjorde så under vecka 20-22. Resultat visade att 49 procent av förarna körde för fort utanför skolorna. De som körde fortast av alla var taxichaufförerna där en klockades för hela 81 km/h. De som var bäst på att hålla hastigheten var busschaufförerna. För att få bukt med problemet vill M Sverige se fler hastighetskontroller av polis och att hastigheten ska tvingas ner med hjälp av exempelvis gupp, chikaner och falluckor.
18.1°
Volcons elfordon får motorer och teknik från General Motors
UTV:n Stag blir först ut
Vi har tidigare skrivit om det amerikanska företaget Volcons eldrivna tvåhjulingar. De har även UTV:n Stag som presenterades förra månaden. Nu får vi reda på att alla framtida UTV-fordon från företaget kommer att använda motorer och teknik från General Motors. Stag kommer också att använda battericeller och annan teknik från GM och blir först ut i gänget med de nya grejerna. Travis Hester som är Vice President of EV Growth Operations hos GM säger följande: "General Motors has transformed from an automaker to a platform innovator, with scalable architectures designed to accelerate EV adoption across different industries and product types. Our work with Volcon is indicative of our plans and demonstrates the flexibility of the platform as well as potential applications well beyond traditional vehicles." Stag kostar från 39.999 dollar och den ska lanseras nästa sommar. Batteripacket är på 42 kWh vilket ska räcka för att ta sig 16 mil på en laddning. Den har en elmotor som ger 127 hästar och 359 newtonmeter i vrid och toppfarten ska ligga på 129 km/h. Drivningen sker på alla fyra.
38.6°
Billigare Tesla Model Y på gång
Med batterier från BYD
Vi har tidigare skrivit att Tesla skulle börja köpa batteripack av den kinesiska elbilstillverkaren BYD. Nu kan den första modellen som får dessa bli Model Y. Det skulle i så fall innebära att just denna får ett lägre pris, och det sägs att versioner med det nya batteripacket kommer att börja tillverkas i Berlin i slutet av augusti. Dessa batterier är koboltfria litiumjärnfosfat-batterier och det ska vara en del av bilens konstruktion. De har högre energitäthet än vanliga celler och ska även ha en lägre brandrisk. Nackdelen är att de laddar lite långsammare. I den kommande Modeln Y:n ska batteriet vara på 55 kWh vilket ska ge en räckvidd på 44 mil. Bilen blir endast bakhjulsdriven.
49.0°
Nya Porsche 911 GT3 RS läcker ut
Läcker?
Det är väldigt snart dags för Porsche att visa upp nya GT3 RS men internet har hunnit före och läckt ut några bilder på det extrema åket. Som väntat är det här den mest extrema GT3:an som tillverkats och den packas på med mängder av aerodynamiska prylar för att bli så vass som möjligt när det är dags att brumma bana. Nu på onsdag klockan 17:00 har bilen premiär och du kan följa eventet här.
43.6°
fredag 12 augusti 2022
Liten elbil sätter nytt rekord runt Ferraris racerbana
Undra när det kommer slås?
I år firar Ferraris egna racerbana Fiorano 50 år. Genom åren har det satts mängder av rekord där, men inga där en elbil har kört. Det ville Top Gear ändra på så de tog en Ferrari 250 Testa Rossa byggd av Little Car Company och körde med den på banan. Den 16 hästar starka elmotorn gör att den lilla skapelsen kan komma upp i 80 km/h och eftersom den faktiskt har riktiga bromsar går det även att få stopp på den när man behöver. Men. Den kostar en slant. 100.000 pund närmare bestämt. Och ska du ha de über-snygga ekerfälgarna får du hosta upp 9500 euro till. Rekordet innehas av Michael Schumacher som med en Ferrari F2004 F1-bil klockat 55.9 sekunder. Elbilen gjorde varvet på 2:26.97 så det är inget att skryta med direkt. Men oavsett ett nytt rekord på banan för elbilar, innan Ferraris riktiga modeller sätter något i framtiden.
38.8°
Ford presenterar specialversioner av Bronco
Hyllar originalet
1966 lanserade Ford modellen Bronco och som ni säkert vet har den gjort comeback. För att hylla originalet presenterar Ford nu Heritage Edition-versioner av både Bronco och Bronco Sport. Endast 1966 exemplar av varje kommer att bli till och det handlar om bilar som fått klassiska färger och retro-fälgar. På insidan får man antingen en blandning av läder och vinyl eller tyg. Prislappen börjar på 34.245 dollar. Rätt fräna skapelser och jag tar gärna en gul vanlig Bronco som på bilderna tack. Eller den röda kanske. Eller båda?
42.7°
Zyrus Engineering presenterar stylingkit till ID. Buzz
Tjockar till elbussen ordentligt
Det norska företaget Zyrus Engineering presenterar nu ett kolfiberkit de kommer börja erbjuda till Volkswagen ID. Buzz. Paketet är framtaget i samarbete med BlackfishDesign och det består av en ny front, sidokjolar, bakspoiler med diffusor och en stor vinge på bakluckan. För att runda av har man även tagit fram 22-tumsfälgar med aerodynamiska "lock" på - givetvis är allt detta också i kolfiber. Man kan välja mellan blankt eller matt utseende på alla grejerna, eller om man vill att de ska matcha färgen på bilen. Kitet börjar på 11.900 euro. Vill man även ha fälgarna får man lägga på ytterligare 4999 euro. I början av nästa år kommer allt att börja säljas.
31.5°
Brabus gör Mercedes EQS mer aerodynamisk
Kan göra att man får fem mil extra i räckvidd
Brabus presenterar nu lite uppdateringar de erbjuder till Mercedes eldrivna modell EQS. Det handlar om stylingprodukter som inte bara förändrar utseendet men som faktiskt även gör bilen ännu mer aerodynamisk. EQS har redan ett lågt Cd-värde på bara 0.20 men detta har alltså finslipats ytterligare. Enligt Brabus är bilen efter deras modifieringar 7,2 procent halare genom luften vilket i absolut bästa fall skulle kunna ge den fem mil extra räckvidd i högre hastigheter innan det är dags att tanka el igen. I paketet finns en ny frontspoiler, vinge på bakluckan och diffusor som alla givetvis är i kolfiber. På vindtunnel-bilderna ser vi även de mer täckta fälgarna som man kan få i 20 till 22 tum. Dessa sitter faktiskt lite längre in i hjulhusen än vanligt för att slimma bilen ännu mer. Man har även programmerat om luftfjädringen som här sänker bilen ytterligare. För bilen med alla prylar på vill Brabus ha 173.889 euro.
39.6°
Två små elbilar från Hyundai kommer till Europa 2024
Ersätter i10
Hyundai har två mindre elbilar på gång som ska ersätta den lilla stadsbilen i10. Båda de nya bilarna ska vara prisvärda och en av dem ska kosta under 20.000 euro. Den kan presenteras i mitten av nästa år, och den andra bilen som kan vara en eldriven version av modellen Casper borde komma året efter det. Båda ska säljas i Europa men om de kommer hit till Sverige är oklart, men säkert troligt. Förutom dessa småttingar planerar Hyundai att lansera tio andra elbilsmodeller i Europa innan 2030.
46.4°
REE presenterar eldriven skåpbil
Har fyrhjulsdrift och 24 mils räckvidd
REE Automotive från Israel fortsätter att presentera nyheter och senast ut är P7-B som är en helt eldriven skåpbil. Bilen som är i klass 3 storleksmässigt är tänkt för kortare transporter inom stadsgränser och det är också därför räckvidden bara är 24 mil. Den driver på alla fyra och elmotorerna bjuder på 544 hästar och 545 newtonmeter i vrid. Det finns fyrhjulsstyrning och tack vare att bakhjulen kan svänga i motsatt riktning såpass mycket är vändradien bara sex meter. I skåpet som rymmer 23 kubikmeter får man lasta upp till två ton. Målet är att dra igång tillverkningen både i USA och i Storbritannien nästa år, men någon prislapp finns inte för tillfället.
40.2°
torsdag 11 augusti 2022
Batur är namnet på nästa Bentley Mulliner-specialare
Ska förhandsvisa hur framtida elmodeller kommer se ut
Den 21 augusti kommer Bentleys specialavdelning Mulliner att presentera en ny skapelse på Monterey Car Week. Nu får vi reda på att bilen heter Batur och att det är en uppföljare till Bacalar som vi har skrivit om tidigare. Med denna kommer man att visa upp ett nytt designspråk som i framtiden kommer att hitta in i de eldrivna modellerna. Batur ska dock ha förbränningsmotor och tros precis som Bacalar vara baserad på Continental GT med W12:a. Rykten säger att endast 25 exemplar kommer att bli till och att varje kommer ha en prislapp på två miljoner pund.
37.8°
Rodin FZERO ska bli den snabbaste bilen på banan
Börjar snart tillverkas
Om man inte har några regler eller begränsningar att förhålla sig till kan man bygga extrema saker. Det är precis vad Rodin FZERO är. Det är en bil från Nya Zeeland som snart ska börja tillverkas och som siktar på att bli det allra snabbaste du kan köra runt en bana. Det här ska man lyckas med genom en väldigt aerodynamisk form, 1176 hästar, en vikt på bara 698 kilo och upp till 4000 kilos marktryck. Motorn som är en dubbelturbomatad V10:a på fyra liter är utvecklad av Rodin och Neil Brown Engineering och den beskrivs som världens lättaste och mest kompakta V10-motor någonsin. Vridet ligger på 910 newtonmeter och varvstoppet ska ligga på 10.000. Motorn som går på bensin har även assistans av en liten elmotor. Till paketet sitter det en åttastegad växellåda med ett 3D-printat hölje i titan. Toppfarten ska ligga på 360 km/h. För att få stopp på grejerna sitter det keramiska bromsskivor på 380 millimeter runt om. Fram greppas dessa av sexkolvsok, bak av fyrkolvsok. Fälgarna mäter 18 tum och har fläskiga däck som är 360 millimeter breda bak och hela 300 millimeter breda fram. Endast 27 exemplar ska bli till och de första ska stå färdiga någon gång nästa år. Vad man får betala för en sån här och var man kommer få lov att köra med den återstår att se.
39.3°
Världens första hängande maglev-tåg invigt i Kina
Ska vara mycket strömsnålare än traditionella maglev-tåg
I Jiangxi-provinsen i Kina har man nu invigt vad som ska vara världens första hängande maglev-tåg vilket ni kan kolla in i videoklippet här ovanför. Till skillnad från andra maglev-banor så har man fokuserat mer på att ta fram en energieffektiv lösning än att uppnå de hastigheter som vi vanligtvis kan se maglev-tåg komma upp i. Traditionellt använder maglev-tåg elektromagnetism som skapats med hjälp av elektricitet för att hålla tågen på plats och få dessa att färdas i upp till 600 km/h. Det hängande maglev-tåget använder sig istället av så kallade permanenta magneter för att hålla tåget på plats. Detta gör att tåget bara behöver en mindre mängd elektricitet för att färdas framåt. Kabinen som nu trafikerar den 800 meter långa maglev-rälsen har kapacitet att ta 88 passagerare. Maxhastigheten uppges ligga på 80 km/h men för tillfället färdas tåget i lite med beskedliga 7,5 km/h. Man kallar det hängande maglev-tåget för "Red Rail" och siktar på att framöver att bygga fler Red Rails-banor istället för att bygga nya tunnelbane-linjer. Enligt konstruktören av Red Rail så ska byggnadskostnaden för att bygga banorna för de hängande maglev-tågen ligga på en tiondel av vad motsvarande tunnelbane-linjer skulle kosta att bygga.
44.5°
Teaser för Hennessey Venom F5 Roadster
Har snart premiär
Den 19 augusti kommer Hennessey att dra täcket av Venom F5 Roadster på Monterey Car Week. Inför detta har följande två teaserbilder släppts som visar lite av hur bilen kommer att se ut. Inga överraskningar såklart, utan bara en version av bilen för den som vill köra jättesnabbt utan tak över sig.
36.8°
Uppdaterade Lamborghini Urus sätter nytt Pikes Peak-rekord
17 sekunder snabbare än Bentayga
Lamborghini har en uppdaterad version av Urus på gång. Den var man nyligen och brummade med på Pikes Peak och kunde då peta ner Bentley Bentayga från tronen som snabbaste suven på stället. Den nya tiden lyder nu 10:32.06 vilket är hela 17 sekunder bättre än Bentleyn som satte rekordet 2018. Senare den här månaden kommer versionen, som kanske får namnet Urus Evo, att avtäckas.
36.8°
Seal blir en av de första modellerna BYD säljer i Sverige
En utmanare till Tesla Model 3
Vi fick nyligen reda på att Hedin Bil kommer att börja sälja kinesiska BYD:s bilar nu i höst. Nu sägs det att modellen Seal är en av de första som kommer hit, och det är en bil som är tänkt att utmana Tesla Model 3. I Kina säljs Seal i tre olika versioner. Insteget är Standard Range med bakhjulsdrift, elmotor på 201 hästar, batteripack på 61 kW och en räckvidd på 55 mil enligt NEDC. Sen finns även Long Range och Performance. Båda dessa har fyrhjulsdrift och batteripack på 82 kWh. Long Range har 308 hästar och räckvidd på 70 mil enligt NEDC, Performance har istället 525 hästar och ska ta sig 65 mil enligt NEDC. Denna ska göra 0-100 km/h på 3,8 sekunder. Vilken av dessa eller om alla tre kommer hit återstår att se, så även vad prislappen kommer att ligga på. Enligt uppgift ska Hedin Bil berätta hur det ligger till nästa månad. Förutom Seal ska suven Tang säljas här, kanske även andra modeller i framtiden.
31.1°
Första Tesla Semi ska levereras i år
Cybertruck nästa år
Teslas eldrivna lastbil har försenats ett antal gånger men nu berättar Elon Musk att den faktiskt ska börja levereras i år. Det handlar då om den versionen som tar sig 80 mil på en laddning. Något exakt datum de första lastbilarna ska börja skeppas vet vi inte än, men det börjar alltså närma sig. Elon berättar även att pickupen Cybertruck ska börja skeppas till kunder nästa år, men vilken del av året säger han inte. Det har tidigare snackats om mitten av året så det lär nog inte bli i början i alla fall. Tesla 500 mile range Semi Truck starts shipping this year, Cybertruck next year— Elon Musk (@elonmusk) August 10, 2022
39.3°
Porsche sätter nytt Nürburgring-rekord med Taycan
Snabbaste eldrivna produktionsbilen
I september förra året satte Tesla Model S Plaid nytt rekord som den snabbaste eldrivna produktionsbilen på Nürburgring med tiden 7:35 minuter. Nu har Porsche slagit det då man med en Taycan Turbo S istället klockat tiden 7:33 minuter. Bilen var utrustad med bur och racerstolar som kraven säger och hade också det nya prestandapaketet som erbjuds. Det innehåller 21-tumsfälgar skodda med Pirelli P Zero Corsa och en mjukvaru-uppdatering för chassiet.
47.0°
Maxus blir först i Europa med eldriven pickup
Kostar 559.920 kronor exklusive moms
Allt ska elektrifieras och förutom vanliga personbilar är det eldrivna lastbilar och pickuper på gång till höger och vänster. Nu blir tillverkaren Maxus först i Europa att lansera en eldriven pickup och den heter eT90. Bilen går att beställa nu, kostar 559.920 kronor exklusive moms och börjar levereras här i Sverige i november. eT90 har plats för fem personer, ett batteripack på 88,5 kWh och en räckvidd på 33 mil enligt WLTP. Elmotorn ger 204 hästar och 310 newtonmeter i vrid. Man kan ladda med 6,6 kW, 11 kW eller CCS-snabbladda. Batterivärmare är standard. Man får lasta upp till ett ton på flaket och man kan få dragkrok, men hur mycket man får hänga på den är inte klart än. Bilen mäter 5,37 meter på längden, 1,9 på bredden, 1,8 på höjden och har en hjulbas på 3,15 meter. Läs mer här.
26.5°
onsdag 10 augusti 2022
James May snackar Dodge Charger SRT Hellcat Widebody
Har ett förakt mot skinnklädsel
Här får vi se när James May spanar in en Dodge Charger SRT Hellcat Widebody som Drivetribe har på långtest. Han gillar några grejer med den men det finns en del som imponerar mindre på honom - speciellt interiören.
39.0°
En närmare titt på Mercedes-AMG One
Nu drar tillverkningen igång
Nu drar tillverkningen av de första kundexemplaren av Mercedes-AMG One igång. Mercedes bjöd även nyligen in lite folk för den första kör-genomgången av hyperbilen och lite av hur det såg ut får vi se här ovan och nedan.
39.4°
Alpine A110 med eldrift
Just nu bara som prototyp
Alpine har nu visat upp A110 E-ternité som är en eldriven prototyp av vanliga A110. Med denna vill man fira det 60-åriga arvet tillsammans med den eldrivna framtiden. Utseendemässigt skiljer den sig inte så mycket förutom det öppna taket och den någorlunda täckta bakrutan, och avsaknaden av avgasrör då såklart. Batteripacket kommer från koncernsyskonet Renault Mégane E-Tech men man har delat upp det så fyra moduler sitter fram och åtta bak. Jämfört med Alpine med förbränningsmotor har totalvikten på bilen ökat 258 kilo och tjänstevikten ligger nu på 1378 kilo. Batterierna väger 392 kilo. Ingenjörerna utvecklade även en ny växellåda till bilen och det blev en dubbelkopplingsversion med elektronisk styrning och starkare kopplingar för att palla med det högre vridet. Elmotorn ger 242 hästar, 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Räckvidden ska ligga på 42 mil. E-ternité verkar vara ganska klar för produktion men när den kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället.
42.9°
Top Gear testar en Torsus Praetorian
På en aktiv vulkan
I höstas fick vi för första gången se Torsus Praetorian - en buss byggd för att överleva apokalypsen. Stryktålig, hög markfrigång och rejäla offroad-egenskaper. Men hur funkar den i praktiken? Top Gear har testat genom att köra den upp för en aktiv vulkan.
38.6°
VinFast ska anställa 8000 personer
Till elbilsfabriken i Vietnam
VinFast vill expandera stort och söker nu inte mindre än 8000 personer till sin fabrik i Vietnam. Företaget har för närvarande 6000 anställda som hjälper till att skapa elbilarna men man behöver bli fler. Allt från montörer till tekniker och ingenjörer behövs. Fabriken som ligger i Haiphong har för närvarande kapacitet att tillverka 250.000 bilar om året men det finns planer på att öka denna siffra till 600.000 år 2026. Företaget har även investerat två miljarder dollar i en ny fabrik i North Carolina som förutom eldrivna suvar även ska tillverka elbussar och batterier. Här ska 150.000 fordon om året bli till. I juli öppnade man den första av 30 stycken återförsäljare i Kalifornien. 2026 räknar VinFast med att sälja 750.000 bilar om året.
39.8°
TransPod visar upp FluxJet
Hyperloop-variant från Kanada
Det kanadensiska företaget TransPod har visat upp något som man kallar FluxJet, ett system där man tänker sig att transportera passagerare i höga hastigheter i poddar som färdas inuti vaakumtuber. Tekniken som TransPod använder verkar vara någorlunda likadan som den som andra så kallade HyperLoop-företag pysslat med de senaste åren. Man säger sig dock ha utvecklat ett banbrytande drivsystem utan att nämna särskilt mycket mer om vad detta innebär. Om FluxJet förverkligas i framtiden säger man att poddarna i systemet ska kunna färdas i hastigheter på upp till 1200 km/h. FluxJet-poddarna ska bli 25 meter långa och ha kapacitet att transportera 54 passagerare åt gången. Företaget planerar att bygga en 300 km lång FluxJet-bana mellan Calgary och Edmonton. Man säger att när denna är klar skulle passagerare kunna ta sig mellan de båda städerna på cirka 45 minuter och uppskattar att en biljett då skulle kosta 75 dollar. TransPod uppger att man tagit in 550 miljoner dollar i finansiering till FluxJet. Det kan antagligen behövas då bara tuben som är tänkt att gå mellan Calgary och Edmonton beräknas kosta 18 miljarder dollar att bygga. När TransPod planerar att ha sin första FluxJet-tub i drift är inget som nämns. Här nedanför hittas ett videoklipp där TransPod beskriver FluxJet-systemet lite närmare. Längst ner hittar ni även lite fler illustrationer som visar upp en FluxJet-station interiören på FluxJet-tuberna, samt FluxJet-poddarna både interiört och exteriört.
39.9°
Foxconn ska bygga självkörande eldrivna traktorer
I General Motors gamla fabrik
Foxconn är företaget som bland annat tillverkar iPhone, iPad och Amazon Kindle men förra året visade de även upp eldrivna bilar som ska komma. I samband med detta köpte de Lordstowns fabrik i Ohio, och nu får vi reda på att de där även ska tillverka självkörande eldrivna traktorer. Det är företaget DBA Monarch Tractors modeller som ska bli till här och Foxconn ska hjälpa till att bygga dessa och deras batteripack. Mk-V Series som står på tur ska börja tillverkas under nästa års första kvartal.
39.8°
Elon Musk säljer Tesla-aktier för 6,9 miljarder dollar
Efter att i april sagt att han inte planerade att sälja mer
Elon Musk har nu sålt ytterligare 7.924.107 aktier i Tesla värda cirka 6,9 miljarder dollar, efter att i april sagt att han inte planerat någon mer försäljning efter att ha sålt aktier för 8,4 miljarder dollar. Anledningen för den senaste försäljningen ska enligt Musk vara för att slippa nödförsäljning av aktier om det skulle bli så att det blir så att det krävs att han köper plattformen Twitter.
31.7°
Alfa Romeos elbilar kommer inte att sticka ut nämnvärt
Det är bara drivlinan som ändras, inte designen
Alla tillverkare håller på med elbilar och en ledande detalj verkar vara att de ska se lite märkliga ut. Helst med blåa inslag så att man verkligen förstår att det handlar om en elbil. Men vad vill folket ha egentligen? Och varför är det så svårt att bara bygga en elbil som ser ut som en vanlig bil utan massa trams? Det kommer i alla fall Alfa Romeo se till, för deras kommande elbilar kommer inte att se annorlunda ut jämfört med deras vanliga bilar. Det kommer från Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef på företaget och han säger: "Looking electric for the sake of it doesn’t make sense from my point of view. Electrification changes the way the car moves, but the character, the style, the values will remain the same. Everyone is, or will be, electric, so there is no need to say, ‘hey, hello, I’m electric, look at me." Enligt honom är det bara drivlinan som ändras och inte utseendet. Det är viktigare att kommande bilar känns som äkta Alfor och inte något annat. Elbilar gör ju dock att man kan labba lite mer med proportionerna och det kommer säkert Alfa också göra en hel del, men inte så att det ballar ur.
50.6°
Polestar 3 får batteripack på 111 kWh och 61 mils räckvidd
En del specifikationer har läckt ut
Nu får vi reda på lite mer om den kommande suven Polestar 3 då några specifikationer kring den har sipprat ut på nätet. Dessa säger att den kommer att erbjudas i två olika versioner - Long Range Dual Motor och Long Range Dual Motor Performance. Båda har fyrhjulsdrift, batteripack på 111 kWh och toppar 210 km/h. Den förstnämnda ska ha 489 hästar, 840 newtonmeter och en räckvidd på 61 mil medan den andra bjuder på 519 hästar, 910 newtonmeter och en 0-100-tid på 4,7 sekunder. Räckvidden blir dock något sämre här - 56 mil. Vi får även reda på måtten som är 4,9 meter på längden, 1,97 på bredden och att hjulbasen ska ligga på 2,99 meter. I bagaget ska man få in 484 liter men upp till 1411 om man fäller baksätet. Det sägs att Long Range Dual Motor ska kosta 88.600 euro och att Long Range Dual Motor Performance ska börja på 95.200 euro. Premiär blir det i oktober.
50.3°
tisdag 9 augusti 2022
Chris Harris kör en Lancia Delta Integrale Group A
Men inte vilken Lancia som helst
Det vi ser här är den sista fabriksbyggda Lancian som vann en WRC-tävling. Det är en Lancia Delta Integrale Group A som också fungerade som testbil och den har därför rattats av bland annat Stig Blomqvist, Ari Vatanen, Didier Auriol och Carlos Sainz Sr. Och nu då även Chris Harris, något som han verkar gilla oerhört mycket. Säljs på auktion via Collecting Cars nu på söndag.
43.5°
Första nya Bizzarrini 5300 GT Corsa är klar
Nästan identisk med originalet
Tidigare i år fick vi reda på att Bizzarrini skulle återuppstå och att 24 stycken nybyggen av den klassiska modellen 5300 GT Corsa som man rejsade med i mitten på 60-talet skulle bli till. Nu är det allra första exemplaret klart och levererat till kund. Alla bilar är en hyllning till chassinummer 0222 som körde 24-timmars på Le Mans 1965. Bilen vann då sin klass med en genomsnittshastighet på 169 km/h och bakom ratten satt Regis Fraissinet och Jean de Mortemar. Efter tävlingen körde Giotto Bizzarrini bilen hem till norra Italien igen. Alla nya bilar lackas därför i samma färg som tävlingsbilen - Rosso Corsa Bizzarrini 222. Förutom en uppdaterad bränsletank och bur ska bilen vara så nära originalet som möjligt. Motorn är en V8:a på 5,3 liter med Weber 45-förgasare på sig. Effekten anges till 406 hästar och vikten på bilen ligger på 1230 kilo. Mellan den 2-4 september kommer bilen att stå utställd på Concours of Excellence vid Hampton Court.
43.7°
Franky Zapata bjuder in till test av sin VTOL-farkost
Publikt test av JetRacer på gång
Företaget Zapata, som grundats av våghalsen Franky Zapata som vi skrivit om flera gånger tidigare, bjuder nu in allmänheten att testa deras VTOL-farkost JetRacer. JetRacer är en flygmaskin som med hjälp av tio mikro-jetmotorer kan lyfta och landa vertikalt. Topphastigheten när farkosten väl är i luften är planerad att ligga på 250 km/h på upp till 3000 meters höjd. I ett lotteri kommer nu 25 personer att få möjligheten att testa Jetracer i USA skriver Zapata på sin webbplats. När testet eller testerna kommer att ske nämns inte. Ni kan kolla in ett klipp på JetRacer här nedanför. Skulle ni vilja anmäla er till lotteriet där de 25 vinnarna får testflyga farkosten så hittas anmälan på länken här nedanför. När Zapata planerar att börja sälja JetRacer och vad den då kommer att kosta har vi inte hittat några uppgifter om.
38.5°
Rivian har börjat testa modeller med två motorer
Kommer bli billigare än de med fyra
Rivians modeller R1T och R1S har fyra elmotorer under skalet. Nu har man börjat testa versioner med "bara" två motorer istället, något som kommer att få ner prislappen en aning. Testerna pågår just nu i Nya Zeeland men det är osäkert när dessa kommer att börja erbjudas till allmänheten. En R1T kostar idag från 79.500 dollar och med två motorer ska den istället kosta från 67.500. För R1S gäller 84.500 dollar med fyra motorer, 72.500 dollar med två. Systemet man använder sig av är utvecklat av Rivian själva och kallas för Enduro. Detta använder man redan i skåpbilarna man har tagit fram åt Amazon. Rivian räknar med att kunna tillverka runt 25.000 bilar i år. Winter testing our ‘Enduro’ dual motor in New Zealand! pic.twitter.com/4yHBTbd4Dx— RJ Scaringe (@RJScaringe) August 8, 2022
42.1°
Feuerbach har unik Porsche på gång
Skapad av Ferdinands barnbarn
Företaget Feuerbach visar nu upp dunkla skisser på en Porsche 911 (997) GT3 som de håller på med. Den kallar man för Feuerbach Porsche GTL Coupé och det ser ut att bli en läcker liten sak i mycket begränsad upplaga. Företaget är grundat av Christopher Reitz som tidigare jobbade som chefsdesigner för Nissan Europa. Christopher är barnbarn till Ferdinand Porsche och han startade företaget för att ta fram något unikt och handbyggt som kan hylla Porsche-familjens arv. Förutom en annan front och bak kommer bilen få andra bakljus och en stor kolfiberpanel som går ihop med en mindre bakruta än vanligt. Man ska även ha ersatt den 3,8 liter stora boxersexan med en handbyggd på 4,3 liter istället. Den har ingen överladdning och ska leverera hela 540 hästar. Till paketet kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda, som i sin tur driver bakhjulen. Vidare är inte helt oväntat bromsar och chassi uppgraderat ytterligare. Och man ska kunna få bilen med en rad andra uppdateringar också som exempelvis bur, racingstolar och sexpunktsbälte. Prislappen väntas börja på 550.000 dollar.
40.2°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration