Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 6 idag 10 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik onsdag 18 september fortsättning Dodge ska återuppliva namnet Stealth Gissa vilken biltyp det kommer hamna på? Mitsubishi 3000GT är en härlig gammal sportbil som tillverkas mellan 1990 och 2001. Den hade en systerbil i form av Dodge Stealth som Chrysler tog fram för den amerikanska marknaden. Nu går det rykten som säger att Stealth ska komma tillbaka. Men inte i form av en ny sportbil. Nej nej, så jobbar inte biltillverkarna längre. Nu för tiden så är ju Mitsubishis minibuss Space Star en minibil och Mustang en eldriven SUV, så det är precis ingen ordning på allting. Inte heller i fallet Stealth då såklart, som sägs återkomma som en SUV. Ridå. Den ska då ersätta dagens Dodge Durango när den försvinner 2027 men ska vara lite mindre storleksmässigt. Hur det blir med det hela återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
34.0°
0
Novo Energy ansöker om massa pengar för batterifabrik Men dementerar att det handlar om 12,7 miljarder Vi har skrivit om företaget Novo Energy några gånger tidigare. Det är Volvo Cars och Northvolt gemensamma satsning på en batterifabrik och i mars la man första stenen för bygget som ska stå klart i Torslanda någon gång nästa år. I helgen sas det att Novo Energy hade ansökt om 12,7 miljarder kronor i statligt stöd från Energimyndigheten men enligt bolaget stämmer inte summan och den ska vara betydligt lägre. Fabriken som mäter motsvarande 80 fotbollsplaner kommer totalt kosta 23 miljarder kronor att färdigställa. När allt väl snurrar på runt 2026 ska energikapaciteten från batterierna ligga på 50 gigawattimmar. Över 200.000 ton batterier ska tillverkas varje år och en sån omgång räcker till runt 500.000 elbilar. 2500 anställda kommer att behövas på fabriken. Tumnagel
34.4°
0
Mercedes eActros 600 är International Truck of the Year 2025 Grattis! En jury som består av lastbilsjournalister från 24 europeiska länder har nu utsett Mercedes-Benz eActros 600 till International Truck of the Year 2025. Det här är en av de finaste utmärkelserna man kan få i branschen och modellen fick beröm för sin teknik, höga energieffektivitet, aerodynamik och räckvidd. Karin Rådström som idag är vd för Mercedes-Benz Lastbilar och blivande vd för Daimler Truck säger följande: "Vi är stolta och glada över att juryn har valt vår eActros 600 som x27International Truck of the Year 2025x27. Nästan alla jurymedlemmar har redan provkört eActros 600 på vägar runt om i Europa – så de fick möjlighet att personligen uppleva lastbilens prestanda. Idag är en stolt dag för de team som har arbetat så hårt de senaste åren för att göra denna lastbil till en marknadsledare" Tumnagel
38.5°
0
Visst borde VR:s snabbtåg heta Ei saa peittää? Rösta på tågets nya namn I början av året stod det klart att den finska statliga tågoperatören VR köpt upp snabbtågsbolaget MTRX. De röda tågen har sedan dess blivit gröna och nu ska ett av de sex tågen även få nytt namn. Det heter idag Rödluvan men det rimmar ju dåligt med den nya gröna färgen så därför har VR:s medarbetare kommit med över hundra nya förslag under sommaren. Av dessa har de tre mest populära namnförslagen valts ut, och dessa kan ni vara med och rösta på fram till den 25 september. De tre förslagen är: 1. Ei saa peittää - betyder Får ej övertäckas. Vanligt förekommande på elektriska värmeelement och kanske den finska textraden som flest svenskar kan. Något av en kultfras. 2. Grönluvan - en uppdaterad variant av nuvarande Rödluvan. 3. Grodan - ännu ett grönt namn som kanske anspelar på Göteborgs sightseeing-båtar Paddan? Vilket namn det blir presenteras den 10 oktober. Namnen på de övriga fem tågen är Trainy McTrainface, Glenn, Miriam, Ingvar och Estelle. Tumnagel
40.3°
0
Vad är det som händer med elbilsförsäljningen? Lite ner men ändå upp En del länder har haft dippar i sin försäljning av elbilar, men globalt så ökar den faktiskt trots många rapporter om "elbilsdöd". Under årets första halva ökade försäljningen med 12,4 procent och många elbilsägare gillar sina bilar och har inga planer på att gå tillbaka till fossilt. Den 31 december 2035 ska den sista nya bilen med förbränningsmotor säljas men de kommer ju att leva kvar i många år efter detta. Så det är väldigt långt kvar innan elbilarna tar över helt, och när det väl börjar dyka upp billiga alternativ lär många som bara är i behov av en vardagsbil gå över till detta. Mer om det aktuella läget pratar Dan Caeser från The Fully Charged Show i klippet här ovan. Tumnagel
40.3°
0
BYD visar fyra nya eldrivna transportfordon Speciellt framtagna för den europeiska marknaden BYD har också varit på transportmässan i Hannover och ställt ut nyheter och det handlar om fyra nya eldrivna transportfordon. Alla använder sig av BYD:s senaste Blade-batteripack och det som erbjuds är en stor skåpbil, en "containerlastbil" och två storlekar på transport-lastbilar. Skåpbilen kallas för E-Valli och den kan man få i de två längderna 5,99 eller 6,99 meter. Lastkapaciteten är upp till 1450 kilo och insidan rymmer upp till 17,9 kubikmeter. Går att få med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift men oavsett val så är det batteripack på 80 kWh som gäller. Räckvidden ska vara upp till 25 mil. Containerlastbilen heter EYT 2.0 och den är anpassad för att användas i hamnar, på flygplatser och på distributionscentraler. Den har batteripack på hela 216,7 kWh och ska kunna jobba i 16 timmar innan den behöver laddas. Man kan snabbladda med upp till 130 kW och då tar från 20-80 procent en timme. Den har 354 hästar och en toppfart på 40 km/h. ETM6 är namnet på lastbilen i 7,5-tonsklassen. Den kan man få med längd upp till 7,6 meter och den får lasta upp till 3,7 ton. Lastbilen bygger på BYD:s ePlatform och den har ett batteripack på 126 kWh som ska ge räckvidd på 20 mil fullastad. ETH8 är 19-tonnaren som man kan få upp till 10,2 meter lång. Den har 245 hästar, toppfart på 90 km/h och batteripack på 255 kWh som ska ge räckvidd på 25 mil. När de nya fordonen ska lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
35.4°
0
Fyra nya betaltjänster ersätter Betala P i Stockholm Easypark, Epark, Mobill och Parkster är nu auktoriserade Den sista september slutar Stockholms egna parkeringsapp Betala P att fungera. Istället kommer Easypark, Epark, Mobill och Parkster att ta över som betaltjänster. Alla är auktoriserade och apparna tar inte ut några extra avgifter när man parkerar men de har tilläggstjänster som kostar. Framöver kan fler aktörer bli auktoriserade. Josefine Mittermaier som är enhetschef för juridik och parkering på trafikkontoret i Stockholms stad säger följande: "Det nya systemet kommer göra det möjligt för oss att säkerställa att det finns flera tjänster anpassade efter stadens och de parkerandes behov utan extra avgifter, exempelvis när behoven förändras eller ny teknik introduceras." Tumnagel
26.9°
0
Eldrivna Mini John Cooper Works får visst mer effekt 258 hästar driver framhjulen I december skrev vi att Mini John Cooper Works i eldrivet utförande inte skulle få någon mer effekt än vanliga Cooper SE. Men så blir det visst. Bilder och information från kinesiska myndigheter bekräftar nu att versionen får 258 hästar vilket är ett snäpp upp från de 218 hästar som Cooper SE bjuder på. Dock anges bilens vikt till 1670 kilo vilket är 65 kilo mer än SE, lite skumt. JCW borde använda sig av samma batteripack och stämmer det så är det 49,2 kWh som gäller. Tumnagel
37.0°
0
Mercedes säljer av sina andelar i bilmärket Denza Låter BYD ta över hela rasket 2011 skapades Denza som är ett joint venture mellan Mercedes och BYD med fokus på elbilar för den kinesiska marknaden. De första tio åren såldes 23.000 bilar och 2022 valde Mercedes att sälja av 40 procent av sitt innehav till BYD. Nu dumpar de resterande tio procent och låter BYD ta full kontroll över Denza istället. Flera nya modeller har lanserats de senaste åren och nu ska man ha sålt över 200.000 bilar men Mercedes kände ändå att de inte ville vara med på tåget. Nuvarande generation av Denza-modeller har dock ingen Mercedes-teknik i sig. Denzas framtidsplaner innehåller bland annat att etablera sig på fler marknader - bland annat Europa. Målet är att kunna erbjuda runt tio olika bilmodeller. Tumnagel
38.3°
0
tisdag 17 september Uppdaterad Renault Austral läcker ut Läcker? I mars 2022 presenterade Renault den nya crossovern Austral. Snart är det dags för modellen att få sig en facelift och nu har bilder på hur den ser ut läckt. Som vi kan se så blir Austral nu mer lik sitt större syskon Rafale. På bilden här nedan verkar det även som att grillen numera är upplyst vilket givetvis är dödsfränt - eller? När faceliften är tänkt att presenteras är dock oklart. Tumnagel
38.9°
0
Ford berättar hur stark Mustang GTD faktiskt är Har 826 hästar och 900 newtonmeter i vrid När Ford presenterade Mustang GTD i augusti förra året så sa de att detta var den starkaste Mustangen hittills och att den hade över 800 hästar. Nu delar de med sig av de SAE-certifierade siffrorna och dessa visar att motorn i bilen bjuder på hela 826 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den kompressormatade V8:an på 5,2 liter har varvstopp vid 7650 och den hjälper till att ta bilen till en toppfart på hela 325 km/h. Man säger även att den ska klara under sju minuter runt Nürburgrings nordslinga. Prislappen för ett exemplar börjar på rätt så saftiga 325.000 dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.8°
0
Dodge öppnar orderböckerna för eldrivna Charger Daytona Prislappen börjar på 59.595 dollar Nu har försäljningen av Dodge Charger Daytona dragit igång och därmed har vi fått priserna på den muskliga elbilen. Den kostar från 59.595 dollar (Charger Daytona R/T) och stiger till 73.190 dollar om du vill ha Charger Daytona Scat Pack. Den förstnämnda ger dig dubbla elmotorer på sammanlagt 462 hästar och 547 newtonmeter i vrid, fyrhjulsdrift och en 0-100-tid på strax över 4,7 sekunder. Toppfarten anges till 220 km/h och på en laddning ska du kunna ta dig 51 mil. Scat Pack ger dig istället 637 hästar, 849 newtonmeter i vrid och 0-100 på 3,4 sekunder. Toppfarten sänks dock till 216 km/h och räckvidden för denna är istället 41,8 mil. Beställer du innan den 31 oktober får du ett First Call-paket som innehåller körhandskar i läder och två dagar med bilen på Radford Racing School i Arizona. Konfiguratorn för bilen finns här om du vill leka loss lite själv. Tumnagel
41.6°
0
Brasilianska Lecar presenterar modellen 459 Hybrid Inte helt olik Tesla Model 3 och Y Lecar är en brasiliansk startup inom bilsvängen och nu visar de upp sin nya modell 459 Hybrid. Det är en crossover med räckviddsförlängare som ska ha räckvidd på 100 mil och kosta under 27.000 dollar. Planen är att dra igång tillverkningen i augusti 2026. Om inte Tesla sätter käppar i hjulen innan vill säga, för 459 Hybrid är inte helt olik deras Model 3 framifrån och Model Y i profil. Den är dock lite mer kompakt med sina 4,35 meter på längden och sin hjulbas på 2,7 meter. Vikten ska även bara ligga på 1396 kilo. Vi får inga bilder på insidan nu men där ska det finnas plats för fem och 530 liter bagageutrymme. Drivlinan består av en elmotor på 165 hästar och 258 newtonmeter som driver bakhjulen. Denna får i sin tur kraft från ett 18.4 kWh-batteri som laddas av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den sistnämnda kommer från företaget Horse som är ett joint venture mellan Renault och Geely. Bilen ska klara 0-100 km/h på 10,9 sekunder. Senare i år ska man börja bygga fabriken bilen ska bli till i. Den kommer att ligga i Espírito Santo i Brasilien. När den väl öppnar sina portar i augusti 2026 ska det finnas kapacitet för att tillverka 120.000 bilar om året här. De första prototyperna ska redan vara under testning. Tumnagel
32.2°
0
Turtle Wax släpper miljövänliga produkter Tillverkade i Sverige Jag har ingen som helst aning om Turtle Wax produkter är bra, idag känns det mest som att man hör om Tershine och andra, nyare märken. Hur som helst har de nu släppt en serie med produkter som de kallar för Promise Svanen. Alla produkterna är nu biobaserade och alla plaster och fossila kemikalier är borta. Istället använder man nedbrytbar och fossilfri råvara i hela serien. Man har sedan tidigare sålt avfettningsmedlet Prewash-T, men nu kommer även bilschampo (Streak-Free Shampoo), fälgrengöring (Wheel Cleaner), glasrengöring (Glass Cleaner) och multirengöring (Multi Cleaner). Priserna ligger på mellan 140 och 180 kronor. Tumnagel
51.6°
0
Eldrivna Nissan Micra försenas Kanske visas i slutet av året Det är en eldriven Nissan Micra på väg men vi får vänta ytterligare en stund på den. Det kan bli så att den presenteras i slutet av året, eller i början av nästa. Bilen kommer att byggas på samma plattform som nya Renault 5 och Alpine A290 och är alltså ett samarbete med Renault. Renault och Nissan ägde tidigare delar av varandra men upplägget har ändrats lite vilket i sin tur leder till förseningar, och i detta fall drabbar det Micran. 5:an och A290 har ju redan presenterats men det dröjer alltså lite till innan det är dags för Nissans nyhet. I början av 2027 vill Nissan att 40 procent av deras försäljning i Europa ska bestå av elbilar. Tumnagel
36.1°
0
Mer om nya Volkswagen Transporter och Caravelle Jason Statham approves I början av augusti drog Volkswagen täcket av sjunde generationen Transporter och Caravelle. Nu har bilarna haft sin officiella presentation på transportmässan i Hannover och vi får därmed veta lite mer om bilarna. Som vi har berättat tidigare baseras alla på samma grejer som Ford Transit Custom och Tourneo Custom. Bryr man sig inte om det så kan man istället fokusera på att utrymmena, lastvikten, dragvikten och effektiviteten alla har förbättrats jämfört med föregångaren. Precis som innan finns det turbodieselmaskin att välja på men nu även laddhybrid som kombinerar elmotor med bensinmotor och även bara eldrift om man nu hellre vill ha det. De kraftfullare dieselversionerna går att få med fyrhjulsdrift. De eldrivna är bakhjulsdrivna, fyrhjulsdrivna borde komma i framtiden. Transporter mäter upp till 5,45 meter på längden och har hjulbas upp till 3,5 meter. Man ska kunna lasta upp till nio kubikmeter och upp till 1,33 ton. På dragkroken får man hänga upp till 2,8 ton. Insidan får ett instrumentkluster bestående av en skärm på tolv tum. Infotainmentsystemet har istället en skärm på 13 tum. Transporter T7 går att beställa i Tyskland nu och den börjar på 43.768 euro inklusive skatt. Priserna för Caravelle har inte meddelats än. Tillverkningen sker i Turkiet vid sidan av Ford Transit och Tourneo Custom. Tumnagel
38.5°
0
Lotus dundrar ut eldrivna superbilen Theory 1 Har plats för tre och 1000 hästar S1 Esprit är en fantastiskt fräsig modell som Lotus tillverkade mellan 1976-2004. Nu gör de ett försök att återuppliva denna i ett eldrivet utförande för framtiden. Och man har inte sparat på krutet. Den tresitsiga superbilen med föraren i mitten har dubbla motorer som genererar inte mindre än 1000 hästar och på under 2,5 sekunder ska man nå 100 km/h medan toppfarten ligger på 320 km/h. Bilen som till mestadels består av kolfiber väger in på 1587 kilo och batteripacket på 70 kWh ska ge räckvidd på 40 mil. Som väntat är bilen fylld med massa teknik och en grej är steer-by-wire. Detta är bara ett koncept för nu men ger oss en hint om hur Lotus tänker när det kommer till framtida sport- och superbilar. Tumnagel
42.3°
0
Ny version av elbilen som kan ändra sin spårvidd Ska börja tillverkas 2026 Hösten 2021 fick vi för första gången se en liten eldriven mikrobil från det israeliska företaget City Transformer. Nu presenteras en ny version kallad CT-2 och den har lite uppdaterad design men samma grundprincip - att man kan ändra spårvidden med ett knapptryck. Då går bilen från att vara en meter bred i stadsläge med toppfart på 40 km/h till 1,3 meter för när man kommit ut från stan och istället vill ha lite mer stabilitet och kunna bränna på lite - max 90 km/h. Tanken är att man ska kunna parkera denna på motorcykelplatser och överlag kunna ta sig fram smidigare i stadstrafiken. Den mäter bara 2,5 meter på längden. Det finns ett baksäte men detta går att plocka bort och då ska man få in upp till 450 liter last. Räckvidden på en laddning ska vara upp till 18 mil. Planen är att dra igång produktionen någon gång 2026. Det kommer att ske i samarbete med det italienska företaget CeComp i Turin. Bosch kommer att bistå med motorerna, batterierna, mekaniken och kommunikationssystemen. Man säger att det redan finns över 2000 försålda exemplar och prislappen börjar på 16.000 euro. Tumnagel
39.6°
0
Nu kan du beställa Performance-versionen av RS e-tron GT Bjuder på upp till 925 hästar Om du tycker att vanliga Audi RS e-tron GT är lite slö fick du glädjande besked i somras då en Performance-version presenterades. Denna är ännu vassare och bjuder på upp till 680 kW/925 hästar och detta gör den till Audis mest kraftfulla serietillverkade bil. Nu går versionen att beställa och den kostar från 1.860.000 kronor. Vanliga RS e-tron GT kostar från 1.695.200 kronor och insteget S e-tron GT börjar på 1.460 000 kronor. Läs allt om Performance i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.7°
0
Transportstyrelsen vill att det ska bli krav på körskola Nya förslag till regeringen Transportstyrelsen har nu lämnat in några nya förslag till regeringen för att förbättra förarutbildningen för körkort B i Sverige. Det handlar bland annat om krav på två obligatoriska vägledningstillfällen på trafikskola, bättre möjligheter till privat övningskörning, förbud mot täta omprov, längre giltighetstid för kunskapsprov och information på flera språk. "Det hela handlar om att skapa ett förarutbildningssystem där de blivande förarna får bättre stöd under utbildningen och där det är tydligt att man ska komma till prov när man är redo. Vi föreslår ett paket av åtgärder som sammantaget kommer ge bättre förberedda provtagare. I förlängningen bör det innebära färre underkända prov och därmed minskade köer vid Trafikverket. Tanken med vägledningen är att blivande förare ska få en bra bild över var i utbildningsprocessen de befinner sig, och vad som krävs ytterligare för att bli tillräckligt förberedd för att genomföra proven." Läs mer om förslagen på länken nedan, hela rapporten hittar ni här. Tumnagel
28.6°
0
Detta kan vara Tesla Cybercab Maskerad bil fotad på Warner Bros. studioområde Snart är det dags för Tesla att visa upp sin självkörande taxibil, och det har spekulerats en hel del om hur den kan komma att se ut. I slutet av förra veckan publicerades en bild på en maskerad bil som fotats på filmbolaget Warner Bros. studioområde utanför Los Angeles, som många tror kan vara Teslas så kallade "robottaxi", även kallad "Cybercab". Att det handlar om Teslas robottaxi som syns på bilden ovan beror dels på att den fotades på Warner Bros. studioområde, platsen där Tesla planerar att visa upp bilen officiellt nästa månad, samt att den maskerats i den klassiska "taxi-färgen" gult. Att en annan Tesla-bil ser ut att följa den maskerade bilen hack i häl har ytterligare spätt på spekulationerna om att det här faktiskt är Teslas robottaxi. Ursprungligen var tanken att Tesla skulle visa upp sin självkörande taxi den 8 augusti. Detta flyttades dock fram och nytt datum för presentationen är den 10 oktober. Tumnagel
34.4°
0
Leveranserna av Volvo EX90 försenas ytterligare Första kvartalet 2025 är senaste budet Turerna kring Volvos flaggskepp EX90 fortsätter. Nu är det senaste att de första leveranserna av bilen skjuts framåt ytterligare. Kunder som beställde exemplar redan 2022 har nämligen fått meddelande att leverans i Sverige tidigast kommer att ske under första kvartalet nästa år. Förra månaden genomfördes de första provkörningarna av pressen och då sa Volvo att leveranserna skulle dra igång i november i år, men så blir det alltså inte. Enligt Volvo beror den ytterligare förseningen på att man har behövt justera byggplanen i fabriken i Charleston "för att säkerställa en optimal upptrappning av produktionen". Tumnagel
30.1°
0
måndag 16 september Ford berättar mer om Ranger som laddhybrid Har mer vrid än Raptor Ford har plockat med sig modellen Ranger som laddhybrid till transportmässan i Hannover och i samma veva får vi reda på lite mer kring den. En av sakerna är att den får samma lastvikt (ett ton), dragvikt (3,5 ton) och offroad-egenskaper som vanliga Ranger. Drivlinan består av en EcoBoost-fyra på 2,3 liter som paras med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 279 hästar och vridet ligger på 690 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och växellådan har tio steg. Batteripacket är på 11,8 kWh och man ska kunna köra på bara el i upp till 4,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta under fyra timmar. Man ska kunna köra sina elprylar från flaket där det finns uttag på 2,3 kW och som tillval 6,9 kW. Bilen vi ser på bilderna är i utrustningsnivån Stormtrak som bara laddhybriden erbjuds med. Då får man andra 18-tumsfälgar, annat mönster i grillen, dekaler, sidogälar med PHEV-text, Matrix-LED-strålkastare och den unika lacken Chill Grey. På insidan finns pekskärm på tolv tum, 360-kamera och ljudsystem från B&O med tio högtalare. Tumnagel
37.8°
0
M-godis till nya BMW M5 Touring Bättre eller sämre? För en månad sedan presenterade BMW nya M5 Touring och nu får vi ta del av vilka M Performance-delar man kan köpa till den om man vill spexa till utseendet lite extra. Som vanligt finns det saker som extra kolfiberdetaljer, diffusor, frontsplitter, vinge på bakluckan, andra avgaspipor och fälgar med annan design. Inga prestanda-uppgraderingar till motorn erbjuds men eftersom den sammanlagda effekten i hybrid-drivlinan är 727 hästar så kanske det inte behövs. Hur mycket betalt BMW vill ha för de olika delarna har de dock inte berättat än. Tumnagel
36.3°
0
Ny version av vätgasdrivna Renault Master Prototyp ställs ut i Hannover På IAA Transportation-mässan i Hannover kommer Renault att visa upp en helt ny Master H2-Tech-prototyp. Det är en skåpbil som drivs på vätgas och den är utvecklad av HYVIA som är ett joint venture mellan Renault Group och Plug. Räckvidden ska ligga på 70 mil enligt WLTP och man ska kunna tanka fullt med gas på fem minuter. Det finns redan versioner av nya Master med förbränningsmotorer och eldrift på marknaden och tanken är att denna med vätgasdrift ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
38.6°
0
Svenska Heart Aerospace visar upp X1 Demonstrationsmodell av framtida hybridplanet ES-30 Det svenska flygplansföretaget visade i slutet av förra veckan upp prototypen Heart X1, ett fullskalig demonstrationsflygplan som ska användas för att testa olika grejer inför deras kommande hybridflygplan ES-30. Heart X1 (Heart Experimental 1) har ett vingspann på 32 meter och kommer initialt att användas för markbaserade tester av flygplanet. Någon gång under andra kvartalet 2025 uppges planet lyfta från marken för första gången. Framöver kommer Heart även att ta fram prototypen X2 som beskrivs som en förproduktions-prototyp till ES-30. Heart Aerospace har tidigare uppgett att man hoppas kunna lansera sitt hybridplan ES-30 under 2028. Flygplanet kommer att ha kapacitet att flyga 30 passagerare runt 20 mil med eldrift och ytterligare 20 mil med vanligt flygbränsle. Här nedanför hittas lite bilder på Heart X1. Tumnagel
44.1°
0
Toyotas elbil bZ3C börjar snart att tillverkas Leveranserna i Kina drar igång nästa år I april visade Toyota upp elbilen bZ3C i produktionskläder och snart drar tillverkningen av modellen igång på Toyotas fabrik i Kina i samarbete med BYD och FAW. Bilen får batteripack från BYD och en elmotor på 200 kW/272 hästar. Hur långt man kommer på en laddning vet vi inte än men det borde handlar om 50-60 mil enligt CTLC-cykeln. bZ3C mäter 4,78 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,51 meter hög. Hjulbasen ligger på 2,88 meter och vågen stannar på 1920 kilo. Vad bilen kommer att kosta när den väl lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
36.7°
0
Kia PV5 blir först ut bland de eldrivna transportbilarna Börjar tillverkas nästa sommar För första gången i Europa visar nu Kia upp eldrivna konceptbilar från den nya fordonsklassen Platform Beyond Vehicle på transportmässan i Hannover. Detta är Kias första stora satsning på lätta kommersiella fordon och bilarna kommer i tre storleksklasser som man kallar för PV1, PV5 och PV7. Alla har nybilsgaranti på sju år eller 15.000 mil och nästa sommar ska tillverkningen av PV5 dra igång. I samma veva kommer försäljningen att dra igång men några priser är inte klara än. Den större PV7 kommer att lanseras efter PV5. Bilarna ska kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. AC-laddningen ligger på 22 kW medan DC är upp till 150 kW. V2L är standard och bilarna är förberedda för V2G (Vehicle-to-Grid). Läs mer på länken nedan. Tumnagel
44.5°
0
Två nya eldrivna arbetsfordon från Maxus En pickup och en skåpbil Imorgon och fram till och med den 22 september anordnas transportmässan IAA Transportation i Hannover. Där kommer den kinesiska elbilstillverkaren Maxus visa upp en ny pickup och en skåpbil. Pickupen heter eTerron 9 och den har elmotor som ger 442 hästar och drivning på alla fyra hjulen. Batteripacket är på 102 kWh och det ska ge räckvidd på 43 mil enligt WLTP. Man ska kunna snabbladda på 40 minuter. På flaket får man slänga upp till 620 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 3,5 ton. I nosen finns en frunk som rymmer 236 liter. Skåpbilen heter e-Deliver 5 och den baseras på en plattform som heter Mila. Batteripacket är på 64 kWh, elmotorn ger 163 hästar och räckvidden på en laddning ska enligt WLTP vara 33,5 mil. Den ska kunna lasta upp till 7,7 kubikmeter och har en lastvikt på upp till 1190 kilo. På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton. När de båda bilarna börjar säljas i Sverige och vad de då kommer att kosta är fortfarande oklart. Lansering ska ske nu under hösten. Tumnagel
35.7°
0
Mobileye lägger ner utveckling av Lidar-sensorer Kommer fokusera mer på kamerabaserade lösningar Det israeliska företaget Mobileye kommer sluta utveckla Lidar-sensorer till bilar. I ett pressmeddelande skriver företaget att man anser att den laserbaserade Lidar-tekniken kommer att bli "mindre väsentlig" i utvecklingen av framtida system för bilar. Istället kommer Mobileye att satsa mer på kamerabaserade lösningar för bilar och skriver: "This decision was based on a variety of factors, including substantial progress on our EyeQ6-based computer vision perception, increased clarity on the performance of our internally developed imaging radar, and continued better-than-expected cost reductions in third-party time-of-flight lidar units." Teslas VD Elon Musk har länge argumenterat för att Lidar-system inte behövs i självkörande bilar och att kamerabaserade system är fullt tillräckliga för detta. De flesta företag som idag utvecklar helt självkörande bilar, till exempel Waymo, använder sig dock fortfarande av Lidar-system i sina bilar. Huruvida det kommer att förändras i framtiden återstår att se. Tumnagel
34.5°
0
Renault visar en eldriven Estafette för framtiden Transportbil som är framtagen tillsammans med Volvo I mars berättade Renault Group, Volvo Group och CMA CGM att de tillsammans dragit igång bolaget Flexis som skulle ta fram eldrivna transportfordon för framtiden. Nu presenteras det första konceptet upp och det är en ny version av Renaults klassiska skåpbil Estafette som lanserades redan 1959. Den nya bilen är tänkt för kortare leveranser inom stadsgränser. Den mäter 4,87 meter på längden och är 1,92 meter bred. På höjden mäter den hela 2,59 meter vilket ska ge bra ståhöjd i lastutrymmet och göra det enklare att lasta på och av vid lastkajar. Istället för dörrar sitter det ett jalusi baktill och på bägge sidor finns skjutdörrar. Philippe Divry som är vd för Flexis SAS säger: "Vi är glada över att vara med och förverkliga den plan som Renault, Volvo och CMA CGM Group har skapat för att förändra stadstransporter. Målet är att göra transporterna mer hållbara, säkrare och bättre för både stadsmiljön, förarna och invånarna. Renault Estafette Concept är ett första exempel på hur framtidens eldrivna transportbilar kommer att se ut: designade för stadskörning, kompakta, uppkopplade och skapade för hållbara leveranstjänster." När en produktionsversion av denna kan tänkas dyka upp är fortfarande oklart. Tumnagel
43.3°
0
Chalmers har tagit fram världens starkaste elbilsbatteri Kan öka räckvidden med 70 procent Forskare vid Chalmers tekniska högskola har lyckats skapa ett batteri av kolfiberkomposit som ska vara lika styvt som aluminium och samtidigt tillräckligt energitätt för att kunna användas kommersiellt. Detta batteri kan användas som en strukturell del i det man sätter det i vilket bland annat gör att man kan få ner vikten avsevärt. Ett exempel är om batteriet sitter i en dator och att vikten på denna då skulle kunna halveras. En mobiltelefon skulle kunna göras tunn som ett kreditkort och räckvidden i en elbil skulle kunna ökas med 70 procent. Leif Asp som är professor på Chalmers och som har forskat på ämnet sedan 2007 säger följande i ett uttalande: "Investing in light and energy-efficient vehicles is a matter of course if we are to economise on energy and think about future generations. We have made calculations on electric cars that show that they could drive for up to 70 percent longer than today if they had competitive structural batteries. In terms of multifunctional properties, the new battery is twice as good as its predecessor – and actually the best ever made in the world. One can imagine that credit card-thin mobile phones or laptops that weigh half as much as today, are the closest in time. It could also be that components such as electronics in cars or planes are powered by structural batteries. It will require large investments to meet the transport industryx27s challenging energy needs, but this is also where the technology could make the most difference." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
73.9°
0
Är Onvo L60 bättre än Model Y? De första testerna rullar in Onvo är Nios nya undermärke och man hävdar att den första modellen L60 ska vara bättre än Teslas bästsäljande Model Y. I Kina kostar bilen motsvarande 320.000 kronor vilket är runt 40.000 kronor mindre än Model Y. Och förutom övertaget prismässigt så verkar L60 ha det man behöver av en bil och sägs vara i samma liga som Model Y. Y har dock funnits ett tag och snart kommer en uppdatering, och då är det inte säkert att L60 hänger med längre. Onvo ska lanseras i Europa men när är fortfarande oklart. Tumnagel
33.1°
0
Polestars före detta designchef börjar på BMW Kommer bilarna bli snyggare nu? För snart en månad sedan fick vi reda på att Polestars designchef Maximilian Missoni valt att lämna sin tjänst. Nu får vi reda på vad han ska göra istället - han ska bli designchef hos BMW. Där får han ansvaret för 5-serien och uppåt, lyxklassen och Alpina-modellerna. Vad det här kommer att innebära framöver vet vi ju såklart inte, men det kan ju faktiskt bli så att grillarna minskar lite i storlek och att designen inte framkallar illamående längre. Tumnagel
51.0°
0
söndag 15 september Så skitig och usel var dieseln 1980 Men lite billigare var det... I det här inslaget av Teknikmagasinet från 1980 får vi en tillbakablick till skitigare tider. I inslaget, som börjar 3 minuter in i klippet, får vi bland annat se hur skitigt och äckligt det var att tanka diesel på den tiden. Det krävdes handskar, och runt pumpen var det små sjöar av diesel. Vi får också reda på att dieselbilarna var betydligt långsammare än bensinbilarna. Man testar bland annat en Mercedes som i bensinversionen inte var speciellt snabb, 0-100 km/h tog 15 sekunder. Dieselversionen var hälften så snabb och tog alltså 30 sekunder på sig att komma upp i 100 km/h. Man behövde alltså en halv minut för att nå motorvägsfart. Inget för korta påfarter detta. Man konstaterar också att dieselavgaserna "nog" är farligare än bensinavgaserna. Idag kan vi smågnälla på fossilbilarna, men på den tiden var de skitiga på riktigt. Men ekonomiska var dieselbilarna, om man körde mycket. Tumnagel
44.6°
0
Här plockas nya BMW:s isär och skrotas Eftersom de inte får komma ut bland folk När man som journalist åker på provkörningar är det ofta förseriebilar som man får köra, helt enkelt eftersom tillverkningen inte har börjat på riktigt. Många av de bilar som jag har kört genom åren finns inte längre, trots att de fungerade utmärkt. Anledningen är att biltillverkarna inte vill ha dessa bilar ute bland folk, främst för att de kanske inte når upp till de krav som finns antingen hos tillverkaren eller hos myndigheterna. Om man säljer dessa bilar hamnar de till slut hos någon som inte har en aning om vad de köper, och det är inte så bra. Dessa förseriebilar tillsammans med testbilar skrotas och återvinns. Här får vi följa med till BMW:s anläggning där de gör detta jobb åt koncernen, alltså åt BMW, Mini och Rolls-Royce. Rätt intressant. Bland annat får vi se när de spränger airbags! Tumnagel
38.3°
0
"Sveriges flygplatser måste få bättre drönarskydd" Polisen och Swedavia är överens om det På senare tid har Arlanda stött på patrull när drönare har flugit omkring flygplatsen. Swedavia, som ansvarar för Arlanda flygplats, saknar förmågan att mota bort och identifiera olovliga drönare, trots de ökade säkerhetshoten. Detta står i kontrast till grannländerna Norge och Danmark, som har investerat i avancerade system för att hantera drönarhot. På Gardermoen flygplats i Oslo har man inrättat en central för drönarkontroll som effektivt kan identifiera och dokumentera drönare, men också spåra upp drönarnas piloter. I Sverige finns det inga lagkrav på flygplatser att skaffa drönarskydd. Polisen och Swedavia är dock överens om att det behövs bättre system för att avfärda drönarhot. Swedavias säkerhetsdirektör Mats Paulsson påpekar vikten av att följa utvecklingen och göra rätt investeringar, men han hade inget konkret att säga om vad de ska göra åt saken. Per Engström från Polisens nationella operativa avdelning (NOA) understryker att bristen på drönarskydd påverkar Sveriges anseende samt flygtrafikens säkerhet, och att beredskapen måste förbättras. Tumnagel
49.5°
0
Sverige, ett av Europas billigaste länder för bensin Ligger på 7:e plats På ett år har Sverige gått från att ha Europas högsta drivmedelspriser till att nu vara ett av de billigaste länderna att tanka i. I september kostar en liter bensin i snitt 16,64 kronor, vilket placerar Sverige på sjunde plats bland Europas billigaste länder. Dieselpriset ligger på 16,94 kronor, vilket ger en 14:e plats. Prissänkningen beror på ett fallande oljepris, påverkat av ekonomisk oro i Kina och USA. Den kraftigt sänkta reduktionsplikten, som minskar inblandningen av biodrivmedel, har också bidragit till de lägre priserna. Detta har dock inte gynnat omställningen till fossilfria bilar. Elbilsförsäljningen har minskat med över 30 procent i augusti, och privatleasingen av elbilar har halverats de senaste tre åren. Något som har gjort att branschen nu kräver åtgärder. Enligt Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, är det nu billigare att köpa en ny bensinbil än en elbil, trots tidigare klimatbilsbonusar och straffskatter på fossila bränslen. Han påpekar att hushållen väljer det som är mest ekonomiskt fördelaktigt, och att inblandningen av förnybara drivmedel i bensin och diesel kan minska utsläppen och möjliggöra fortsatt användning av befintliga bilar. Regeringen har nyligen meddelat att reduktionsplikten ska höjas från 6 till 10 procent, vilket fortfarande är historiskt låga nivåer jämfört med tidigare krav. Tumnagel
41.7°
0
lördag 14 september Biljakt med åkgräsklippare i Skåne Dramatik i Bromölla På fredagseftermiddagen greps tre män i 20-årsåldern efter att ha försökt stjäla en åkgräsklippare utanför Näsum i Bromölla kommun. Männen är nu misstänkta för rån efter att ha försökt fly från platsen på just den stulna åkgräsklipparen. Larmet inkom till polisen vid halv ett, då två personer upptäckte stöldförsöket och försökte stoppa männen. En av de misstänkta försökte då köra iväg på åkgräsklipparen medan de andra gick bredvid. När vittnena följde efter i bil, ska en av männen ha tagit sig in i deras bil och med våld försökt få den att köra av vägen samt försökt ta bilnycklarna. Polisen anlände snabbt, och efter en kortare, men inte allt för snabb, biljakt kunde de tre männen gripas. Åkgräsklipparen återlämnades till sin ägare, och polisen kommer att hålla förhör med både de misstänkta och vittnena. Tumnagel
43.6°
0
fredag 13 september Första exemplaret av Cadillac Escalade IQ auktioneras ut Pengarna går till välgörenhet För ett år sedan visade Cadillac upp eldrivna Escalade IQ och det allra första produktionsexemplaret är nu färdigbyggt. Men denna bil kommer inte att säljas över disk utan istället ska den auktioneras ut av Barrett-Jackson på deras höstauktion nu i oktober. Vad den kommer gå för återstår i vanlig ordning att se men förhoppningsvis så mycket som möjligt då alla pengarna kommer att gå till Detroit Children’s Fund. Det vi vet om bilen hittills är att den har batteripack på över 200 kWh, räckvidd på runt 74 mil, fyrhjulsdrift och dubbla motorer som max levererar 760 hästar och 1063 newtonmeter i vrid. Tumnagel
39.1°
0
Mansory har gett sig på Ineos Grenadier Fest på insidan Mansory är inte direkt kända för att skicka ut diskreta skapelser men jag måste ändå säga att grejerna de erbjuder till Ineos Grenadier inte får mig att vilja klösa ut ögonen med en gaffel med en gång i alla fall. Och det är ett bra betyg när det kommer till Mansory. I vanlig ordning har det smackats på kolfiber här och var, några extraljus och skärmbreddare. Man har även höjt fjädringen med 20 millimeter och man säger att man har förbättrat bilens offroad-egenskaper avsevärt. BMW-rovan under huven har även fått 64 extra hästar och ger nu 350 totalt. Vridet har ökat 110 newtonmeter till 560. Insidan är väl den som sticker ut allra mest och där kan man numera bada i blodrött läder och avnjuta kylda drycker eftersom en kyl har monterats mellan stolarna i baksätet. Bilen har även fått ett ganska flashigt innertak. Här finns en översikt av alla delarna som erbjuds. Inga priser har annonserats men i vanlig Mansory-anda lär det vara överprisat deluxe. Tumnagel
30.9°
0
Nu kan du köpa dig en Lightyear One Får dock inte köras på allmän väg Eldrivna Lightyear One från Nederländerna presenterades för fem år sedan och den benämndes som världens mest aerodynamiska bil. Turerna kring bilen har varit många och den bytte sedermera namn till Lightyear 0. Men tillverkningen hann precis dra igång innan den lades ner och företaget började satsa på andra grejer istället - bland annat modellen Lightyear 2. Nu auktioneras det allra första exemplaret av One ut på en sajt i Nederländerna. Problemet är att det är en prototyp som inte är typgodkänd vilket innebär att du inte får köra den på allmän väg. Batteripacket är på 60 kWh, räckvidden anges till 62,5 mil och har man bara tillräckligt med kräm på takets solpaneler ska räckvidden ligga på hela 100 mil. Nypriset för bilen var 250.000 euro och i skrivande stund ligger det högsta budet på 16.000 euro. Auktionen avslutas den 30 september. Tumnagel
38.0°
0
Volvo lägger ner prenumerationstjänsten Care by Volvo Vill att någon annan tar över Det har nu gått åtta år sedan som Volvo lanserade bilabonnemanget Care by Volvo. Med detta skulle du köpa din bil på nätet och få en helhetslösning med försäkring, service och hjulskifte. Man skulle även slippa kontantinsatser, restvärden och långa avtalstider. Typ en form av leasing alltså. Men nu letar biltillverkaren istället efter någon som kan tänka sig att ta över hela rasket då Volvo själva inte vill fortsätta hålla på med det. Till Autonews säger Volvo: "Volvo Cars har påbörjat processen att granska lokala marknadslösningar för att överföra aktiva kontrakt till nya partners med målet att säkerställa en smidig övergång av finansieringsleverantörer." Hur många som har varit anslutna till Care by Volvo har man inte gått ut med. Har du testat? Tumnagel
33.2°
0
Jeep släpper Wagoneer S först när den är perfekt Vill inte stressa ut nya elbilen I maj presenterade Jeep den nya helt eldrivna modellen Wagoneer S. Men ännu har inget exakt datum för när den kan börja skeppas kommit, och det kommer heller inte att ske förrän den är perfekt. Tidigare har det snackats om nu i höst men Jeep vill se till att kvaliteten är på topp innan kunder får lägga vantarna på sina exemplar. Vdn Antonio Filosa säger följande i ett uttalande: "It carries the responsibility of being a Jeep, No. 1, but also it carries the unique responsibility to be the first battery-electric vehicle for Jeep in the history of the North America market, which is the most important market. I want perfect quality, and I know that we are close, but close is not good enough. Timing is important, but more important than that is to be perfect for the consumers that will give us the privilege to buy this car. Our business is not that mysterious. You need product and marketing. You need pricing, right? And all of that we are leveraging to lead us where we should lead. That means accelerating quarter four, that means decreased dealer inventory, that means also giving even more light to this beautiful brand through marketing campaigns or marketing actions." Wagooner S börjar på 70.795 dollar. Tumnagel
40.6°
0
Kina första landet att sälja en miljon elbilar på en månad Upp 33 procent jämfört med förra året Elbilstillväxten i Kina fortsätter att växa. Nu har Kina som första landet i världen lyckats sälja en miljon elbilar på en månad. Jämfört med förra året är det en ökning med 33 procent och analytiker förväntar sig att siffran kommer fortsätta stiga. "China surpassing one million EV sales in a month is just the beginning. We anticipate this milestone to be reached multiple times before the end of the year as sales typically surge in the latter half of the year." Den globala efterfrågan på elbilar fortsätter att öka och hittills har 9,8 miljoner exemplar sålts i år vilket är en ökning med 20 procent jämfört med hur det såg ut 2023. Tumnagel
43.7°
0
30.000 Boeing-arbetare går ut i strejk Stoppar produktionen av bland annat 737 Max Över 30.000 arbetare på Boeings amerikanska fabriker i Seattle och Oregon går ut i strejk på grund av missnöje med ett föreslaget kontrakt. Arbetsgivarna har erbjudit en löneökning på 25 procent, men facket kräver en höjning på cirka 40 procent för att kompensera för ökade levnadskostnader. Strejken kommer att påverka stora delar av Boeings flygplanstillverkning. Produktionen av de flesta av företagets flygplan, inklusive deras mest sålda modell, 737 Max, stoppas av strejken. Tumnagel
50.9°
0
Fiat pausar 500e då ingen köper den Hybrid kanske kommer nästa år Nu väljer Stellantis att från och med idag pausa produktionen av eldrivna Fiat 500e i fyra veckor då efterfrågan är så låg och det helt enkelt inte är lönsamt att hålla tillverkningen igång. Men man har inte gett upp 500:an helt. 100 miljoner euro kommer att investeras i fabriken i Mirafiori då man där ska tillverka ett vassare batteri som i sin tur ska hamna i en hybrid-version av modellen framför. Denna ska komma någon gång nästa år eller 2026. Versionen med endast förbränningsmotor slutade att tillverkas i somras vilket innebär att det just nu inte tillverkas några nya 500:or alls. Det är första gången sedan 2007 detta sker i Europa. Tumnagel
32.5°
0
Mercedes nya batteri kan öka räckvidden med 80 procent Kanske kommer till elbilar innan 2030 Mercedes har tillsammans med Factorial som är ett batteriföretag från USA tagit fram ett solid state-batteri som de hävdar kan öka räckvidden i elbilar med hela 80 procent. Batteriet som man kallar för Solstice ska ha en energitäthet på 450 Wh/kg och man hoppas kunna utrusta elbilar med det innan 2030 är här. Batteriet använder en sulfidbaserad elektrolyt och det baseras på Factorials egna batteriplattform Factorial Electrolyte System Technology. Om några månader ska de första testerna börja. Tumnagel
51.5°
0
Candela har kört sin C-8 fram och tillbaka till Åland Till betydligt lägre kostnad Det finns ju viss räckviddsångest med elbilar, men med en båt känns det som att ångesten kliver upp ett steg. För att visa att man kan åka långt med elbåtar som flyger ovanför vattenytan tog Candela sin C-8 och drog till Mariehamn. Något som verkar ha gått alldeles lysande. Man säger att resan fram och tillbaka gjorde av med 230 kW energi. I videon säger man att detta kostar 40-50 euro, men då har man riktigt bra pris vid pumpen, i alla fall om man snabbladdar. Candela både snabbladdade och långsamladdade och beroende på hur man laddar skulle jag säga att kostnaden hamnar någonstans mellan 50 och 100 euro. Hur som helst är det betydligt mindre än vad följebåten som drevs med fossilt bränsle kostade att köra. Den slukade soppa för 750 euro. Tumnagel
50.3°
0
GM och Hyundai vill bygga bilar tillsammans Ska öka konkurrenskraften GM och Hyundai har nu ingått ett partnerskap där de ska undersöka om de på något bra vis kan samarbeta när det kommer till att utveckla nya bilar, drivlinor och tillhörande tekniker. Målet är att gemensamt kunna få ner både utvecklingskostnaderna och tiderna det tar att få fram produkter - allt för att kunna öka konkurrenskraften. Framöver kommer de båda biljättarna att titta på allt från passagerarfordon till arbetsfordon och det ska forskas på gemensamma förbränningsmotorer, elmotorer och vätgasdrivlinor. Även att skaffa råmaterial till batteritillverkning ska bli något man gemensamt hjälps åt med. Tumnagel
38.3°
0
torsdag 12 september Koenigseggs racerbil CCGT återigen redo för banan Kommer den äntligen få rejsa på Le Mans? För att delta i Fia GT-tävlingar tog Koenigsegg år 2007 fram modellen CCGT baserad på CCR. Den bantades ner till ett ton, har V8:a som ger över 600 hästar och till detta en sexväxlad sekventiell låda. Men det blev aldrig några tävlingar med bilen då regelverket ändrades bara två månader efter att bilen var färdig. Så bara ett exemplar tillverkades, och förra året såldes detta för över 44 miljoner kronor på auktion. Nu är bilen tillbaka från på spa-behandling i Ängelholm, redo för banan och kanske kan den äntligen få tävla på Le Mans. Tumnagel
44.5°
0
James May kollar hur raka panelerna på Tesla Cybertruck är Gillar bilen, men vill inte ha en James May har varit på USA-tripp för att sälja sin egna gin - James Gin. Han har bland annat hängt lite med Jay Leno och nu senast även gjort ett test av Teslas modell Cybertruck vilket ni kan se här. Tumnagel
37.7°
0
Fler provkörningar av Kia EV3 Kias bästa elbil hittills? Fler biltestare har nu fått klämma och känna på Kias nya modell EV3 och här har vi några inslag om detta. Bilen ser ut lite som en förkrympt EV9 och kan nog bli en rejäl utmanare till Volvo EX30 som det rullar ganska många av på våra vägar redan. EV3 kommer 60 mil med batteripacket på 81,4 kWh, har 400-voltsteknik och kan snabbladdas med upp till 128 kW. På prislappen står det från 498.300 kronor. Vad våra vänner på Teknikens Värld tycker om bilen kan ni läsa här. Reporten Jan-Erik Berggren tycker bland annat att den är väldigt lättkörd, har balanserad styrning men den direkta kontakten med vägen saknas. Andra hyllar bilen för dess räckvidd och hur den är att köra. En bra elbil med ett vettigt pris helt enkelt. Här har ni ett inslag när Kia Sverige går igenom bilen. Tumnagel
44.1°
0
Nu börjar Volkswagen Caddy som laddhybrid att säljas Kommer nästan tolv mil på el Caddy Cargo, som är Sveriges mest sålda transportbil, går i sitt senaste utförande att få som laddhybrid för första gången och nu drar försäljningen av denna och personbilsvarianten igång. Under skalet på bilen finns en bensinmotor på 1,5 liter som tillsammans med en elmotor har effekten 110 kW/150 hästar och vridmomentet 350 newtonmeter. Växellådan är en sexstegad med dubbelkoppling. Batteripacket är på 19,7 kWh och på bara el ska man kunna köra 11,9 mil och man ska kunna DC-ladda med upp till 50 kW. Caddy Cargo eHybrid kostar från 406.000 kronor exklusive moms. Går att få som vanlig Cargo eller den längre versionen Cargo Maxi. Personbilsversionen kostar från 512.500 kronor inklusive moms och den kommer också i en kort version med fem sittplatser och i en lång version med sju sittplatser. Utöver laddhybrid-drivlinan finns även en turbodiesel på 2,0 liter och en bensinare på 1,5 liter att välja på. Tumnagel
40.3°
0
Geely vill bygga bilfabrik i Polen För att slippa tullar Tidigare rykten har sagt att Geely funderat på att bygga bilfabriker i Europa, och då kanske i Sverige. Men det blir nog i Polen för just nu förhandlar biltillverkaren med den nya polska regeringen om att smälla upp en anläggning där. Det är importtullarna som är orsaken till att man vill göra detta och det är flera kinesiska biltillverkare som tänker samma som Geely. Exempelvis så ska BYD bygga fabriker i både Turkiet och Ungern och även Xpeng är sugna på att kunna tillverka bilar någonstans i Europa. Tumnagel
34.7°
0
Woom släpper nya modellen Explore För barn och ungdomar Woom har blivit ett namn för de som vill ha en bra cykel till sina kids. De började med en balanscykel en gång i tiden, men nu har de en hel flora av cyklar för barn och ungdomar. Nu släpper man modellen Explore, som finns i tre storlekar med hjul på mellan 20 och 26 tum vilket passar barn mellan 6 och 14 år. Ramen har en känsla av BMX i den minsta storleken och lite mer mountainbike i de större storlekarna. Ramkonstruktionen är helt ny och det är även handtag och sadel, som är gjord tillsammans med Selle Royal. Växelpaketet är från Shimano och levererar 7 växlar på den minsta modellenoch 8 växlar på de andra storlekarna. Alla modeller har hydrauliska skivbromsar och Billy Bonkers-däck från Schwalbe. Priserna ligger på mellan 7500 och 8500 kronor. Tumnagel
38.3°
0
Första Ionity-stationen anpassad för elbilar med släp Finns i Norge Vid Innlandsporten i Norge har Ionity nu öppnat en ny stor laddstation för elbilar och detta är deras första som är anpassad för de som även har släp bakom bilen. Totalt finns det 16 laddpunkter på platsen och av dessa är fyra av det längre slaget så att man ska få plats med sitt ekipage. Fyra av laddarna kan kräma ut 350 kW medan resterande maxar 200 kW. Bredvid parkeringen finns en snabbmatsrestaurang och ett snabbköp. Granne är även Tesla Supercharger och där finns den allra senaste generationen av deras laddare. Du hittar Ionitys station här. Tumnagel
42.9°
0
Lotus nya elbil presenteras nästa vecka Kallas för Theory 1 Den 17 september kommer Lotus att dra skynket av en ny eldriven modell som går under namnet Theory 1. Detta ska vara en sportbil som alltså ska komplettera den eldrivna suven Eletre och den eldrivna sedanen Emeya. För tillfället får vi bara en glimt av bilens bakdel och den visar logga, lite av bakljusen och en vinge. Theory 1 lär troligtvis bara vara ett koncept och kanske kan förhandsvisa hur kommande Type 135 blir - bilen som ska ersätta Emira. Tumnagel
39.0°
0
Volkswagen Tayron på väg till Europa Verkar ersätta Tiguan Allspace Volkswagen erbjuder olika modeller på olika marknader. I Kina finns exempelvis Tayron L som är en SUV som storleksmässigt placerar sig mellan Touareg och Tiguan. Nu ska den komma till Europa och troligtvis kommer den då att ersätta Tiguan Allspace. Bilen baseras på MQB Evo-plattformen och kommer säkerligen att erbjudas både som laddhybrid och mildhybrid. Europa-versionen av Tayron har premiär den 10 oktober. Tumnagel
37.5°
0
onsdag 11 september Kia börjar samarbeta med svenska laddbolaget LexEnergy Snabbladdare kan dyka upp hos återförsäljare LexEnergy är ett svenskt företag som tar fram elbilsladdare som ska smälta in i miljöerna de står utplacerade. Man kallar dessa för LexHub och på insidan finns ett energilager som kan lagra el som kan användas när kapaciteten i elnätet är begränsad. Nu börjar LexEnergy och Kia att samarbeta genom tecknandet av ett ramavtal. Detta kommer i sin tur göra det möjligt för återförsäljare av Kias bilar att installera LexEnergys laddare vid sina anläggningar. Den senaste produkten är LexHub 360 kW som är en DC-snabbladdare. Peter Himmer som är vd för Kia Sweden säger: "Det är ett viktigt samarbete som vi nu inleder för att kunna erbjuda våra kunder och även andra ultrasnabb laddning hos våra Kia-återförsäljare i Sverige. Med LexEnergy´s lösning kan vi erbjuda pålitlig laddning till fler och som dessutom kommer samhället till gagn tack vare innovativ teknik som stärker elnätet." Tumnagel
42.6°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration