Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 19 idag 44 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik onsdag 3 juli 2024 fortsättning Nu har första Candela C-8 Polestar Edition levererats Fint samarbete Candela är ett svenskt bolag som gör eldrivna motorbåtar och för ett tag sedan berättade vi att de skulle börja samarbeta med Polestar. Tanken var att använda batterier och styrenheter från Polestar 2 i båtarna. Smart! Förra året berättade man även att man skulle göra en Polestar-version av Candela C-8, som inte bara har Polestar-batteriet utan också har fått design från Polestar. Nu har den första båten levererats. I båten finns en guldfärgad propeller, guldfärgade bärplan, specialdesignade säten och inredning signerad av gänget på Polestar. Båten har ett batteri på 69 kWh från Polestar 2 och toppfarten är 27 knop medan marschhastigheten är 22 knop. Räckvidden ligger på 57 sjömil. Tumnagel
50.3°
0
Hyundai ändrar sin försäljning i Sverige Blir nu helägt dotterbolag Hyundai gör en massa saker, bland annat bilar. De äger också andra bilmärken, som Kia. Med den informationen kan man tycka att det är en smula konstigt att det säljs så få Hyundai och så många Kia i Sverige. Anledningen till det är att det bolag som säljer Kia i Sverige har varit ett dotterbolag till stora Kia, medan Hyundai har sålts via en importör. Men nu blir det ändring på det. Från 1 juli är det Hyundai Motor Sweden som kommer att stå för försäljningen och det bolaget är ett dotterbolag till Hyundai Motor Europe. Man ändrar också hur man säljer bilar till en så kallad agentförsäljning. Istället för att återförsäljaren köper in bilar för ett visst pris och säljer dem för det pris de känner för kommer de nu att förmedla köpet, men själva köpet kommer att ske mellan Hyundai och kunden. Det gör att det kommer att vara ett satt pris som är det samma för alla. Eller det är målet. Tumnagel
49.1°
0
BMW-fest på The Aurora i helgen Första elektriska och Rolls Spectre på plats I helgen som kommer är det dags för bilträffen The Aurora. Huvudsponsor är BMW och de kommer att ta med sig en herrans massa bilar. Förutom nya modeller kommer de att ta med lite andra godsaker. En av dessa är BMWs första elektriska bil. Modellen kallas för BMW 1602 Elektro-Antrieb och visades upp för första gången 1972 i samband med de olympiska spelen i München. Den började utvecklas 1969 och är faktiskt i helt körbart skick. Trots att den skapades för mer än 50 år sedan har den en räckvidd på upp till 60 kilometer, ett batteri på 12,6 kWh och en effekt på 32 kW. Man kan ju fundera på hur elbilarna av idag hade sett ut om vi hade fortsatt köra på elspåret... BMW äger ju Rolls-Royce och under träffen kommer den nya, och eldrivna, modellen Spectre att ha premiär. På plats kommer även framtidens el-BMWs att finnas i form av Vision Neue Klasse och Vision Neue Klasse X. Tumnagel
39.3°
0
Ikoniska instrumentpaneler i CarPlay-stil Funkar det? Apples instrumentpaneler i nya CarPlay kanske inte är det mest upphetsande vi någonsin sett, men hur hade det sett ut att göra gamla klassiska instrumentpaneler i Apples gränssnitt? Det har BlackBoxInfinite tagit reda på i sin senaste video där de gör om CarPlay för att passa i bilar som Porsche 911 Turbo, Ferrari Testarossa, Acura NSX, Honda S2000, Corvette (C4), DeLorean och Lancia Delta Integrale. Tumnagel
41.4°
0
Land Rover presenterar Defender Octa Med fet V8 från BMW Om du lhar ängtat efter en Defender med lite mer pulver är det dags att beställa nu. Nya Defender Octa beskrivs som den "mest dynamiska Defendern någonsin" och hjärtat i den är en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbos och mildhybridteknik. Den levererar 645 hästar och 750 Nm och tar kolossen till 100 km/h på 4,0 sekunder. På insidan och utsidan har man fyllt upp bilen med exklusiva detaljer. Bland annat nya performance-säten som ska vara något alldeles extra. Överlag känns bilen igen sedan tidigare, men jag gillar att den uppdateras lite då och då. Tumnagel
41.1°
0
DJI presenterar elcykeln Amflow Och drivsystemet Avinox DJI, det kinesiska företaget som är världsledande på konsumentdrönare, ger sig nu in på marknaden för elcyklar. Företaget har presenterat både en cykelmodell samt ett drivsystem som är avsett för elcyklar. DJI:s första cykelmodell kallas för "Amflow PL" och är av mountain bike-typ. Modellen går att få med 27,5 eller 29 tum stora däck. Den har ett chassi i kolfiber med en vikt på bara 2,27 kg. Den sammanlagda vikten på cykeln startar på 19,2 kg beroende på batteripaket. Amflow PL är försedd med DJI:s nya drivpaket för elcyklar vilket man gett namnet Avinox. Det består av en motor samt ett snabbladdande batteri på 800Wh eller 1000Wh. Motorn har ett drivmoment på 105Nm och en maxstyrka på 850W. Räckvidden ligger på upp till 117 km med det mindre batteriet och upp till 157 km med det större. DJI planerar att börja sälja sin cykel Amflow någon gång under årets fjärde kvartal. Prissättningen är inte helt klar ännu men det uppges landa någonstans mellan 7.000-12.000 euro, motsvarande cirka 80.000-135.000 kronor. Vad de fristående Avinox-systemen kommer att kosta finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
36.0°
0
Vi har känt på sjusitsiga Peugeot E-5008 Lite för trång för att vara en fullträff Mycket vill ha mer, så är det väl med människan. Och något som vi vill ha mer av är sjusitsiga, eldrivna bilar. Men utbudet har sannerligen inte varit stort. Förutom Kia EV9 har det varit otroligt skralt, framförallt om du vill ha en "vanlig" bil och inte en minivan. Så att Peugeot nu är på gång med sin eldrivna 5008 är otroligt trevligt. Men har du tittat på en Kia EV9 och förväntar dig att du får samma bil här fast för mindre peng så kommer du att bli lite besviken. För 5008 är mindre, 479 centimeter lång vs 501 centimeter för Kian, och 189,5 centimeter bred vs Kians 198 centimeter. Det gör att det inte blir alls lika rymligt på insidan, men du åker å andra sidan runt i en bil som inte är gigantisk, vilket har sina fördelar. Så om du har små barn eller bara åker 6 eller 7 personer då och då, kan 5008 ha ett övertag faktiskt. Tyvärr vet vi inget pris på 5008:an, vilket gör det otroligt svårt att ge något sorts betyg på den här bilen. Jag tror det hamnar runt 600.000 kronor och då är det nästan oavsett hur bra bilen är en bra deal, för det finns ingenting annat som är eldrivet och har plats för sju personer till den pengen just nu. Men hur är bilen då? Trevlig! Jag tycker den är snygg, skön att åka i (men inte kul att köra) och jag gillar den udda placeringen av skärmarna. Adaptiva farthållaren fungerar finfint och till och med filbytesfunktionen är bra. Man sitter dessutom högt och väldigt skönt på andra raden. Men man ljuger friskt om hur stort bagaget är. För det första pratar man om liter på ett sätt som inte stämmer alls, man nämner över 900 liter, men det är "vätska". Räknar man på korrekt sätt så säger man att man får plats med 748 liter. Men detta är när andra radens stolar är framdragna 15 centimeter, och då måste man ha extremt smala ben för att få plats, ingen vanlig människa vill sitta så. Så den korrekta siffran vet vi inte, men jag killgissar på runt 550-600 liter. Hur stort, eller litet, bagaget är med alla tre stolsrader uppfällda berättar man inte heller, men får du plats med två kabinväskor eller uppskattningsvis tre matkassar. Så inte mycket. Men hur är den att leva med? Kolla in videon ovan för en snabb genomgång. Ett längre test och ett riktigt betyg får vi återkomma till när vi kört den under lite längre tid och framförallt vet en prislapp. Tumnagel
39.1°
0
tisdag 2 juli 2024 Med Lotus Emeya i Tyrolen Jag har kört en rackarns trevlig gran turismo Har du redan haft en Porsche Panamera, bytt till en Taycan och letar efter något nytt? Då har jag bilen för dig! Jag drog ner till Tyskland och Österrike för att köra Lotus Emeya, och det är en rackarns trevlig bil. Men du måste nog våga sticka ut om du ska slå till på denna. Lotus är idag nästan två bilmärken i ett. Dels har vi sportbilsdelen där man idag mest säljer Emira. Man har även superbilen Evija, men den har en gigantisk prislapp och går knappt att köpa ens om man har 3 miljoner euro. Tumnagel
43.6°
0
Snittvikten på en bil har ökat med 400 kilo På bara sju år Elbilar är trevliga på alla sätt och vis, men de är tunga. Tyngre har också laddhybriderna blivit, med stora batterier och extra motorer. Och så har småbilarna till stor del försvunnit. Detta tillsammans har gjort att den genomsnittliga vikten på bilar har ökat markant. Autocar har kollat vad bilarna väger i deras tester och ökningen är inte överraskande, men det är ändå förvånande hur stor skillnaden är. På deras testbilar 2016 var den genomsnittliga tjänstevikten 1553 kilo, förra året var tjänstevikten istället 1947, en ökning med 394 kilo. Nu är detta på deras testflotta, och det finns något naturligt i att de testar fler elbilar än vad det faktiskt säljs i snitt. Men utvecklingen är inte bra. För tunga bilar är inte bara jobbigare att driva fram med samma energi som en lätt bil, slitaget på däck och vägar blir också större. Tumnagel
15.5°
0
Volvo EX30-ägare får lämna tillbaka sina bilar Efter mjukvarustrul Den brittiska tidningen Autocar berättar nu att Volvo EX30-ägare som tröttnat på mjukvaran har fått lämna tillbaka sina bilar. Problemen i bilarna rör skärmar som blir svarta, knappar som slutar fungera och autobromssystem som aktiveras slumpmässigt. – Vi förstår att detta inte är vad kunderna förväntar sig av sin Volvo, och vi arbetar för att åtgärda detta så snabbt som möjligt med minsta möjliga besvär för våra kunder, säger en Volvo-representant till tidningen. Tidningen berättar också att vissa kunder har fått lämna tillbaka sina bilar efter att de inte varit nöjda, något som inte brukar höra till vanligheterna. Tumnagel
21.8°
0
måndag 1 juli 2024 Jane har några av världens coolaste bilar Helt fritt från det vanliga tramset Jane Weitzmann är en kvinna med extremt bra smak när det gäller bilar. Hon samlar på dem, och hennes samling är något annat än de skrytiga lyxbilssamlingar som vi är vana vid. Istället hittar vi en brokig skara bilar som alla är underbara på sitt sätt. Här finns bland annat en Toyota 2000GT. Det roliga är också att hon inte bara tar hand om bilarna utan också kör och använder dem. De dyraste och mest ovanliga bilarna har hon låtit 3D-scanna så att de går att rädda om olyckan skulle vara framme. Jonny Smith har fått komma in i hennes garage och det resulterade i 46 minuter av bilkärlek. Tumnagel
46.4°
0
Koenigsegg har slagit världsrekord med Jesko Från 0 till 400 till 0 km/h Koenigsegg tog en Jesko och sin testförare Markus Lundh till ett flygfält utanför Örebro. Där satte man inte bara ett utan två rekord. Det första var att köra från 0 till 400 och sedan tillbaka till 0 km/h vilket man klarade på 27,83 sekunder. Det är nästan en sekund snabbare än det gamla rekordet, som sattes av en Koenigsegg Regera på samma flygfält. Det andra rekordet var 0 till 250 till 0 mph som man klarade på 28,27 sekunder. Man fixade det på 2144 meter. Tumnagel
62.3°
0
Skoda berättar mer om elektriska Elroq Kompakt elektrisk suv Skoda har tidigare berättat att Elroq är på gång, men nu får vi reda på lite mer information. Vi får också lite bilder på bilen, även om den är kraftigt maskerad. Bilen är mindre än Enyaq och ska bli den första som får ett nytt formspråk. Man kallar den nya fronten för "Tech-Deck Face" och detta ersätter den nuvarande Skoda-grillen. Fyra olika varianter kommer att komma med tre olika batterier. Den minsta varianten är bakhjulsdriven, har ett batteri på 52 kWh netto och en motor på 125 kW. Sen ökar detta upp till Volkswagens "vanliga" batteri på 77 kWh netto och med fyrhjulsdrift och 220 kW. Laddtiden ska ligga på 25-28 minuter beroende på variant. Som snabbast kan man ladda i 175 kW. Räckvidden ligger på upp till 560 kilometer, men det gäller såklart bara för det stora batteriet. Elroq är den första av en serie på sex olika modeller från Skoda som kommer att vara helt eldrivna. Tumnagel
41.0°
0
Polestar 4 övertygar mig inte Det är inte bara bakrutan som saknas För tre veckor sedan publicerade jag en hyllande recension av Polestar 3. Jag blev väldigt positivt överraskad över bilen, och det verkar de flesta av mina journalistkollegor också ha blivit. Nu, tre veckor senare, är det dags för en närmare titt på Polestar 4. Provkörningarna av de två Polestar-modellerna gjordes i Madrid under två dagar. Första dagen kördes Polestar 4 och andra dagen Polestar 3. Jag tror att detta var väldigt medvetet, för hade vi gått från den väldigt trevliga 3:an till den lite mer mediokra 4:an hade vi blivit rejält besvikna. Med lite mer rimliga förväntningar ska jag inte säga att jag blev besviken på Polestar 4, men det är inte en lika positiv överraskning som Polestar 3. Tyvärr. En väldigt lyckat grå färg Polestar 4 är, enligt Polestar, en prestanda-suv i D-segmentet. För mig är det väldigt oklart varför det är så viktigt att det är en suv, men det har säkert sina förklaringar. Hur som helst är konkurrenterna man vill jämföra sig och konkurrera med eldrivna Porsche Macan, BMW iX3 och X4, Mercedes EQC och Audi Q6 e-tron. En vild blandning. Tumnagel
39.1°
0
fredag 28 juni 2024 HWA:s Evo-Merca är ute och rör på sig Låter rätt så mumsigt HWA har som vi tidigare berättat byggt en egen Mercedes 190E 2.5-16 Evo II som är en hommage till originalet men förbättrad, tilltuffad och betydligt biffigare. Först fick vi se renderingar på bilen och sen var Top Gear där och kikade på ett exemplar som tagits fram. Och detta var en fungerande bil, som vi nu får se och höra när den gasar lite. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger upp till 500 hästar. Tumnagel
40.7°
0
Eldriven dumper börjar testas i gruva i Afrika Har utvecklats av Hitachi och ABB Hitachi Construction Machinery har börjat testa vad som ska vara världens första batteridrivna dumper i en gruva i Zambia. Dumpern är än så länge en prototyp som man har utvecklat i samarbete med ABB. Dumperns batterier kommer att laddas upp kontinuerligt via elledningar som är dragna utefter rutten där dumpern ska köra i gruvområdet. Det här gör att fordonet kan rulla kontinuerligt och aldrig behöver stanna för att ladda upp batterierna. I det två år gamla videoklippet som hittas nedan visas den eldrivna dumpern upp när den än så länge befann sig på konceptstadiet. Där visas även hur ett alternativ med stationära batteriladdare skulle kunna se ut. Tumnagel
45.8°
0
Nytt kit ska göra elkonvertering av DeLorean DMC-12 enkelt Adderar bara 40 kilo Det finns många som elkonverterat klassikern DeLorean DMC-12 och ärligt talat är det nog ingen som grinar över att den trötta PRV-sexan bytts ut mot elmotor. Den här typen av bil är känd för sitt utseende, inte sin prestanda och sin härliga motor, så då passar det väl perfekt att byta ut det gamla skräpet mot modern elteknik? Detta är precis vad det brittiska företaget Electrogenic har tagit fram och de erbjuder ett plug-and-play-kit som "bara" är att stoppa ner i din bil efter att du rensat bort allt uråldrigt mög. Man ska inte behöva kapa något, bygga något eller modifiera chassit för att få grejerna att passa. Och skulle man ångra sig efter en tid är det bara att återställa allt igen på ett enkelt sätt. Räckvidden anges till 24 mil, man kan snabbladda batteriet som är på 43 kWh och totalvikten ökar bara med 40 kilo. Dessutom får du mer kraft och bättre prestanda än originalet. Elmotorn ger 215 hästar och har 310 newtonmeter i vrid vilket är betydligt mer än den gamla sexan som bara gav 130 hästar. 0-100 km/h ska kunna avklaras på under fem sekunder. Kitet ska passa både för manuella och automatväxlade bilar. Priserna för kitet sträcker sig mellan 65.000 och 85.000 pund så det är ingen billig historia. Tumnagel
46.0°
0
Konfiguratorn för nya BMW M5 är igång Blir snabbt mycket pengar Nu har BMW öppnat upp möjligheten att bygga nya M5 på nätet vilket ju faktiskt kan vara lite kul även om man inte är spekulant på ett exemplar. Prislappen börjar på 1.590.000 kronor men som väntat kan denna bli väldigt mycket högre när man börjar pracka på grejer. Jag fick upp summan i 1.935.525 kronor efter att ha bockat i all extrautrustning. Tumnagel
29.2°
0
Geely släpper nytt batteri som utmanar BYD Har premiär i bilmodell i höst Geely har själva utvecklat ett nytt litiumjärnfosfatbatteri med 192Wh/kg som de kallar för Geely Bulletproof. Batteriet ska vara säkrare, ha bättre livslängd och ladda bättre och snabbare vid lägre temperaturer. Det är dessutom kortare än vanligt och har en mer kompakt volym. Och det är en direkt konkurrent till BYD:s Blade-batteri som vi har skrivit om tidigare. Batteriet kommer att ha sin premiär i elbilen Geely Galaxy E5 som har premiär i augusti. Det kommer att erbjudas i storlekarna 49 eller 60 kWh vilket ska ge 44 respektive 53 mils räckvidd enligt CLTC-cykeln. Tumnagel
40.7°
0
Snart börjar PostNords 34 meter långa lastbil rulla Kommer gå mellan Göteborg och Örebro Den 1 december förra året blev det tillåtet att köra 34,5 meter långa lastbilar på vägarna i Sverige. Detta är nästan tio meter längre än vi är vana vid och dragbilen har istället för bara ett släp två efter sig. Den extra längden ger runt 30 procent mer lastkapacitet och det i sin tur ska göra att färre fordon behövs, att utsläppen minskar och att slitaget på vägnätet blir mindre. I mitten av juni fick PostNord sitt första nya långa ekipage och snart kommer detta att börja rulla. Ett antal chaufförer kommer att få en speciell utbildning i att köra och hantera den 34 meter långa lastbilen, och när de är godkända kommer transporterna börja gå mellan Göteborg och Örebro. Tumnagel
52.8°
0
En närmare titt på Rimacs robottaxi-satsning Mate Rimac förklarar Rimacs senaste satsning Verne är ett robottaxi-bolag och här får vi oss en närmare titt på grejerna samtidigt som Mate Rimac berättar vad det hela handlar om. Tumnagel
38.1°
0
Ford ska öppna nytt utvecklingscenter för elbilar Billig plattform ska tas fram I början av nästa år kommer Ford att öppna utvecklingscentret Advanced Electric Vehicle Development Center i Douglas Park på Long Beach i Kalifornien. Här ska 450 personer jobba med att utveckla elbilar och ta fram en ny plattform för billiga elbilar. Förutom kontor kommer det finnas ett lab och en designstudio i de över 23.000 kvadratmeter stora lokalerna. Chefa kommer Alan Clarke göra och han var tidigare senior design engineer hos Tesla. Tumnagel
40.8°
0
Kia EV4 sägs börja tillverkas i mars Kias första eldrivna sedan Förra hösten visade Kia upp modellen EV4 som koncept. Det är en helt eldriven sedan som anammar utseendet från tillverkarens senaste produkter. Nu sägs det att tillverkningen av den ska dra igång i Sydkorea i mars nästa år. De första prototyperna genomgår just nu kvalitetstester. Vad den kommer att bjuda på när det kommer till räckvidd och prestanda vet vi inte just nu. Innan dess ska dock EV3 som är en mindre SUV börja tillverkas vilket kommer att ske efter sommaren. De första leveranserna av EV3 ska dra igång innan året är slut. Framöver, runt 2026, ska även EV2 lanseras. 2027 planerar Kia att sälja 1,15 miljoner elbilar varje år - en siffra som ska öka till 1,6 miljoner 2030. Tumnagel
45.2°
0
Hyundai Inster är mini på utsidan men maxi på insidan Vi har kollat in den stora lilla bilen Små bilar är fantastiska. De tar inte bara liten plats, de är också lättare att snurra runt med i stan och det är mindre problem att hitta parkering eftersom man kan sno platserna som de stora suvarna inte får plats i. Men liten bil betyder ju också lite utrymme på insidan – eller så har det varit. För nu visar Hyundai upp lilla Inster som förändrar detta. För det här är en liten bil, en pluttig bil, som har gott om utrymmen. Vi snackar om en bil som är 382,5 centimeter lång. Det är längre än en Fiat 500e som är 363 centimeter, men kortare än en Volkswagen Polo som är runt 4 meter. Volvos minsting EX30 är 423,3 centimeter, alltså mer än fyra decimeter längre. Ändå är Inster stor på insidan. Och jag fattar inte riktigt hur det går till faktiskt, för när jag sitter bakom mig själv så har jag enormt med benutrymme. Kolla in videon så ser ni vad jag menar. Bagaget är inte kombistort direkt, på pappret är det 280 liter och en del av det är under golvet där bak. Men skjuter man fram baksätet så får man plats med 351 liter, och då får man fortfarande plats i baksätet. Om vi återigen jämför med den 4 decimeter längre Volvo EX30 så får man plats med 318 liter i den, så det är ett imponerande trolleri. Det roliga är att baksätet går att fälla helt platt, så att du kan packa mer när det behövs. Dessutom går det att fälla framsätena. Fäller du passagerarsätet så kan du trycka in en surfbräda eller en bokhylla från Ikea. Fäller du båda framsätena så kan du slänga in en madrass och sova i bilen! Riktigt konstigt i en sån här liten bil. Där Inster verkligen glänser är i det roliga utseendet. Jag älskar den, tror jag. Färgen på den som jag kollade in för några veckor sedan är väl kanske inte en färg som jag hade valt, men utseendet gör mig lycklig! Hyundai fortsätter med pixeltemat och den annorlunda uppsynen lär bli rolig att se på stan. Bilen har också precis så mycket skärmar och funktioner som man förväntar sig från en modern bil, trots att priset väntas bli lågt. Plus att den har V2L, du kan alltså plugga in valfri 230V-grej i bilen. Unikt för en bil i den här storleken och prisklassen. Man hoppas att denna ska kosta under 25.000 euro när den väl kommer, vilket är relativt snart. Då får man ett batteri på 42 kWh som ger en räckvidd på runt 30 mil och en elmotor som levererar 92 hästar. En long range-version kommer, men den borde heta lite-längre-räckvidd-versionen, för batteriet är på 49 kWh och man kommer runt 355 kilometer. Om Hyundai sätter priset rätt på denna kommer den att bli väldigt intressant, framförallt i de länder som diggar det där med småbilar. Men räkna med ett pris i Sverige på runt 350.000 kronor. Tumnagel
51.9°
0
Sista The Grand Tour släpps i september End of an era I höst kommer den allra sista omgången av The Grand Tour att sändas. Då kommer vi att få se trion Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May härja runt med bilar i Zimbabwe på något vis. Det här blir troligtvis även sista gången som gubbarna jobbar ihop på det här viset, även om de såklart kommer hänga privat och inte har något emot varandra. Men efter Top Gear och The Grand Tour är det dags att gå vidare. Jeremy tågar på med sin jordbruks-serie som är rätt kul, Richard har sin YouTube-kanal och James har också sina egna program. Kommer du sakna gänget? Tumnagel
48.4°
0
Volvo kommer skeppa EX90 utan flera funktioner Ska uppdateras trådlöst senare Snart är det dags för de första leveranserna av Volvo EX90. Dessa skulle ha dragit igång tidigare men modellen har kantats av flera förseningar. Och trots att de första kunderna snart ska få sina bilar är den fortfarande inte klar. Modellen kommer att skeppas utan flera funktioner från start, något som kommer uppdateras via mjukvara vid ett senare tillfälle. Funktioner som saknas vid leverans: Apple CarPlay. Planerad OTA-uppdatering, kommer slutet av 2024 Lidar first safety scenario, kommer mitten av 2025 Cross traffic alert front automatic breaking, kommer mitten av 2025 Straight crossing path, kommer mitten av 2025 Curve speed assist, kommer mitten av 2025 Connected safety, kommer mitten av 2025 Ljust tema i center- och förardisplay, kommer mitten av 2025 Batterianvändning (automatiskt energisparläge), kommer mitten av 2025 Smart Charging, kommer mitten av 2025 Bi-directional charging (Vehicle-to-home, vehicle-to-grid), kommer mitten av 2025. Tumnagel
9.7°
0
Första exemplaren av Polestar 3 levererade Och nu kan du få den med bara bakhjulsdrift Nu drar Polestar igång de första leveranserna av den nya modellen 3 som är en lite större eldriven SUV. Den första överlämningen skedde på Polestars huvudkontor i Göteborg. Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger: "Det här är en viktig milstolpe – de första leveranserna av Polestar 3 till våra kunder. Provkörningsmöjligheter startar vid alla Polestar Spaces den här kommande helgen. Tusentals kunder som skickat in intresseanmälningar har fått inbjudningar till att uppleva vår fantastiska, lyxiga prestanda-SUV. Polestar håller på att bli en global spelare med det mest attraktiva elektriska produktutbudet." I samma veva presenteras en bakhjulsdriven version av modellen. Den har räckvidd på 65 mil, batteripack på 111 kWh, gör 0-100 km/h på 7,8 sekunder och kostar från 890.000 kronor. Tumnagel
43.3°
0
Rivian teasar fem nya modeller Tre på nya Affordable Mass Market-plattformen I samband med att Volkswagen och Rivian gemensamt meddelade att de ska samarbeta framöver skickade Rivian under en investerarpresentation ut följande bild som visar att de har fem nya modeller på gång. Alla är under skynken så det är svårt att veta exakt vad det handlar om, men man kan ju alltid spekulera. Det kan vara en mindre pickup på gång och fler suvar. Det kommer även några nya instegs-modeller med lägre prislapp. De dolda bilarna visar vilka plattformar de kommer att baseras på. Alla på raden längst till höger bygger på den ny plattformen Affordable Mass Market och är alltså för de allra billigaste modellerna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.7°
0
torsdag 27 juni 2024 Drönarplanet XQ-67A flygtestat för första gången Ska samflyga med bemannade stridsplan Det amerikanska flygvapnet har släppt bilder och videoklipp från när man testflög den obemannade flygplansmodellen XQ-67A för första gången tidigare i år. XQ-67A är tänkt att fungera som en så kallad "Loyal wingman", ett obemannat flygplan som kan flyga tillsammans med bemannade stridsflygplan. Planet ska kunna fungera både för spanings- och attackuppgifter. Tanken är att planen ska kunna flyga autonomt men under den första testflygningen fjärrstyrdes planet från marken. XQ-67A är baserad på den obemannade flygplansmodellen XQ-58A Valkyrie som det amerikanska flygvapnet visade upp för fem år sedan. Här nedan syns videoklippet från den första testflygningen med XQ-67A, vilken genomfördes i februari i år. Tumnagel
40.6°
0
Castagna Milano fixar strandbil av Fiat Topolino Ta mig till havet Castagna Milano som specialbygger bilar presenterar nu det senaste projektet och det är att man har förvandlat nya eldrivna Fiat Topolino till en öppen strandraggar-bil. Inget tak, inga dörrar utan bara frihet och sköna vibbar - om det är bra väder vill säga. Blir det för kasst finns det en tygbit man kan spänna över sittplatserna. För den som behöver ha med sig massa grejer finns det även en version som är förlängd med 30 centimeter. Den vanliga vill man ha 25.000 euro för medan den längre går loss på 35.000 euro. Tumnagel
43.7°
0
Flest A-traktorer finns i Sundsvall Finns över 57.000 i hela landet Just nu finns det över 57.000 registrerade A-traktorer i landet. Allra flest hittas i Sundsvall där 1256 exemplar finns reggade. På andra plats, med 762 traktorer, finns Örnsköldsvik. Tredje plats innehas inte av ytterligare en plats i norr utan istället i Norrtälje där det finns 683 reggade. Tittar man på länen så finns flest A-traktorer i Västra Götaland, sen Skåne och på tredje plats Stockholms län. Tumnagel
19.4°
0
Stölderna av båtar och båtmotorer har ökat kraftigt I Stockholm är det värst Trist statistik visar att stölderna av båtar och båtmotorer har ökat kraftigt under året, och flest stölder sker i Stockholm. Jämför man med förra året så har stölderna av båtar över hela landet hittills ökat med 41 procent, motorer 63 procent. Tittar man på Stockholm så är siffrorna 170 respektive 218 procent. Larmtjänst menar att det är internationella ligor som ligger bakom många av stölderna och de har siktat in sig på storstäderna. När pandemin slog till var det många som köpte båt så nu finns det även fler att sno än tidigare. Förutom själva båtarna och motorer stjäls det även mycket propellrar, växelhus och navigationssystem. Det är dock båtar och motorer som är det som ligorna tar över gränsen. Tumnagel
22.8°
0
Biltillverkare inte glada över nya autobroms-regler Kommer göra bilarna dyrare, och inte säkrare Automated emergency braking, eller AEB som det förkortas, är säkerhetsteknik i nya bilar som automatiskt bromsar bilen om föraren själv inte reagerar. Bra grej, men kostsamt och ganska "jobbigt" för biltillverkarna. Nu ska dessutom reglerna kring detta skärpas ytterligare, något som har fått flertalet stora biltillverkare att tillsammans gorma kring det hela. De nya reglerna säger att systemet måste fungera i upp till 100 km/h och att bilen då själv ska kunna undvika en kollision. Detta ska i sin tur spara hundratals liv och att man ska slippa tiotusentals skador varje år. Men enligt biltillverkarna är det istället något som bara kommer addera kostnad för kunden och inget som kommer att förbättra säkerheten varken för förare eller gångtrafikanter. Läs mer om det hela på länken nedan. Tumnagel
25.9°
0
CATL har gjort framsteg med batterier till flygplan Hoppas på elflygplan 2027 Världens största tillverkare av batterier till elbilar, kinesiska CATL, vill ut och flyga med deras produkter. Nu ska stora framsteg ha gjorts med batterier anpassade för eldrivna flygplan och målet är att kunna erbjuda sådana med 300 mils räckvidd redan 2027. Tester ska ha gjorts med ett civilt eldrivet flygplan redan och dessa föll väl ut. Batteriet man använder sig av heter Condensed Battery och det har en energitäthet på upp till 500 Wh/kg i en enda cell vilket är dubbelt jämfört med dagens elbilsbatterier. Flygplanet man hoppas kunna få upp i luften 2027 är på åtta ton och med runt 20 sittplatser. Tumnagel
46.2°
0
Rykte BMW i1 och i2 kommer 2028 Två nya instegs-elbilar BMW har två nya elbilar som kommer fungera som insteg på gång. Det handlar om i1 och i2 och det har tidigare snackats om att dessa skulle dyka upp någon gång 2027, men nu verkar det bli 2028 istället. i2 väntas bli en hatchback medan i2 sägs bli en Gran Coupé-modell. Det har även snackats om att den kan bli en kompakt crossover. Oavsett så kommer bägge att baseras på den kommande Neue Klasse-plattformen men vad de kan bjuda på i form av effekt och räckvidd är fortfarande oklart. Tumnagel
41.9°
0
Ford teasar nya Capri Har premiär i juli Fords nästa modell återupplivar modellnamnet Capri och det handlar om en coupé-version av den eldrivna crossovern Explorer. Nu får vi två teaserbilder på bilen samtidigt som det sägs att den kommer att ha sin premiär i juli. Pepp? Tumnagel
36.6°
0
Världens mest kända moped tvingas kasta in handduken Avgaskrav och elektrifiering sätter käppar i hjulet Hondas modell Super Cub 50 måste nog ändå anses vara en av världens mest kända mopeder. Den har varit i tillverkning sedan 1958 och sedan dess har över 110 miljoner exemplar blivit till. Men nästa år är det slut på detta. Striktare avgaskrav i Japan och ett ökat intresse för elektrifiering gör att det inte finns någon plats för modellen kvar längre, och detsamma gäller alla Hondas övriga moppar under 50 kubik. Att designa och ta fram katalysatorer för dessa är helt enkelt inte tillräckligt lönsamt. 1982 hade Honda sin topp då 2,78 miljoner mopeder såldes, förra året var siffran istället nere på 92.824 exemplar. Tumnagel
34.6°
0
Rykte BMW 6-serie gör comeback 2026 På ny multi-plattform Nu kommer rykten som säger att BMW kommer återlansera 6-serien om två år. Den ska då baseras på den nya Cluster Architecture-plattformen som ska fungera både för eldrift, hybrid-lösningar och förbränningsmotorer. Både coupé och cabriolet ska erbjudas, och nya sexan ska då ersätta dagens 8-serie, och kanske även 4-serien. Om dessa rykten stämmer återstår som vanligt att se. Tumnagel
38.8°
0
Hyundai presenterar lilla gulliga Inster En Casper som går på el Hösten 2021 fick vi se Hyundais modell Casper för första gången. Det första jag tänkte, och troligtvis många andra, var att den här hade ju varit najs med eldrift. Hyundai tänkte samma och i början av året fick vi reda på att en eldriven version av modellen var på väg, och nu är den här. Den heter dock inte Casper EV utan istället Inster. Den är också hela 23 centimeter längre vilket ger lite bättre utrymme för både fläsk och packning. Totalt mäter den 3,82 meter på längden, 1,61 på bredden, 1,57 på höjden och har en hjulbas på 2,58 meter. Alla säten går att fälla ner och andra raden går både att köra på räls och vinkla. I bagagen får man in 280 liter men upp till 351 liter om man skjuter fram raden helt. Instegsversionen har elmotor på 97 hästar och 147 newtonmeter. Till den kopplas ett batteripack på 42 kWh som ska ge räckvidd på 30 mil. Long Range-versionen har istället 115 hästar, batteripack på 49 kWh och räckvidd på 35,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 120 kW och det finns V2L-laddning. Inster börjar säljas i Sydkorea nu i sommar och därefter kommer den till Europa. Några prisuppgifter har vi inte fått ta del av än. Tumnagel
42.9°
0
onsdag 26 juni 2024 Waymo öppnar upp sin robottaxi i San Francisco Väntelistan är borta Waymo gör nu sin robottaxi-tjänst tillgänglig för alla i San Francisco. Tidigare behövde kunder som ville åka i företagets förarlösa bilar i staden anmäla sig till en väntelista, vilket kunde ta veckor eller månader att få plats på. Waymo började köra kommersiellt i staden i augusti 2021 och i mars 2022 började Waymo erbjuda helt förarlösa resor för sin personal. Sedan dess har de erbjudit resor till vanliga människor som registrerat sig på väntelistan, vilket cirka 300.000 personer har gjort sedan starten. Waymos förarlösa robottaxi har varit öppen för allmänheten utan väntelista sedan 2020 i Phoenix. Tumnagel
41.7°
0
Sugen på en ny Nissan Skyline GT-R R34? Built By Legends fixar, men det kostar Japanska Built By Legends är ännu ett företag som sysslar med restomods. Nu är de precis klara med ännu en ikon och det handlar om Nissan Skyline GT-R R34. Om du ger dem 450.000 dollar så fixar de till vad du ser här. Problemet är bara att bilen inte ingår i det priset, utan du måste själva ge dem en Skyline att bygga på. När företaget väl är färdiga får du en vacker skapelse med 650 hästar kopplad till en sexpetad manuell växellåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Det är ingen RB26:a som sitter under huven utan istället en Mine MB7 som är en maskin som Built By Legends tagit fram själva. Förutom uppgraderad motor får man även ny fjädring, vassare bromsar och karosspaneler i kolfiber. Hur lång tid ett bygge tar från start till mål framgår inte, men det beror nog mycket på hur bra eller dålig donatorbilen är. Tumnagel
39.1°
0
Ny Bugatti med frontmatad V16 inte omöjligt En hyper-GT med Type 57 SC Atlantic-vibbar Förra veckan dundrade Bugatti ut den nya modellen Tourbillon. En del kanske hade trott att den skulle få färre cylindrar än Chiron och Veyron men så blev det inte - under huven sitter en magnifik V16-maskin byggd av Cosworth. Och det verkar som att den här kommer att hamna i fler modeller än Tourbillon. Chefdesignern Frank Heyl utesluter inte att den komma i nosen på en bil i framtiden. "Certainly. I mean, look at the Type 57 SC Atlantic: itx27s front-engined. So, maybe later, but for now, we are super-happy that we went this way. Wex27d like to develop the brand into a Couture – few-off, one-off, unique – kind of thing." Det här betyder ju givetvis inte att en ny modell kommer att avtäckas inom kort, men samtidigt förstår man att Bugatti ändå bäddar för att motorn inte bara behöver tillägnas Tourbillon. Det är dock först och främst den man kommer att fokusera på nu, och se till att få ut den till de första kunderna under 2026 som utlovat. Tumnagel
38.8°
0
Aston Martin rullar ut racinginspirerade Valiant 745 hästar med sexpetad manuell låda Det var en specialversion av Valour som Aston Martin hade på gång och nu visas den upp. Denna har mer fokus på racing, även om det är en gatbil, och den kallas för Valiant. Endast 38 exemplar kommer att byggas och det hela är ett samarbete med F1-föraren Fernando Alonso. Debuten äger rum på årets Goodwood Festival of Speed och där kommer Fernando att köra bilen på banan. Valiant har kaross i kolfiber och under huven lurar en V12:a på 5,2 liter med dubbla turbo som ger hela 745 hästar och 752 newtonmeter i vrid. Till detta kopplas en sexpetad manuell låda med mumsig kuliss. Drivningen sker på bakhjulen. Fälgarna som mäter 21 tum är i magnesium och de har kåpor i kolfiber på sig för att bli mer aerodynamiska. Kolfiberkeramiska bromsskivor på 410 millimeter är standard. Totalt har man skalat bort över 37 kilo jämfört med Valour. De första exemplaren ska börja levereras under årets sista kvartal. Någon prisuppgift har vi inte fått, för Valour vill man ha över en miljon pund och denna lär inte vara billigare. Tumnagel
45.9°
0
Det här är den självkörande robottaxin Verne Tvåsitsig, rattlös och med ett runt takfönster Nu presenteras Verne som är ett nytt robottaxi-bolag skapat av före detta anställda på Rimac. Projektet är backat av Mate Rimac och målet är att dra igång verksamheten någon gång 2026, med start i Mates hemland Kroatien. Utvecklingen har skett på Rimacs nya Campus som ligger utanför Zagreb. Med på tåget är även mobilitetsföretaget Mobileye och bilen använder sig av deras Mobileye Drive-system som består av kameror, lidar och radar-sensorer. Bilen som är helt eldriven har skjutdörrar och en insida där två personer får plats. Den kör som sagt själv och det finns ingen ratt att ta över om det skulle gå åt pipsvängen. Istället ligger fokus på att man ska kunna chilla medan man blir transporterad, och via den medföljande appen ska man kunna styra olika funktioner inuti bilen. Framför passagerarna finns en kurvad skärm på 43 tum, och det finns en pekskärm mellan stolarna, USB-C-portar, trådlös laddning för telefonen, mugghållare och förvaringsutrymmen. Det finns även 17 högtalare man kan poppa musik från. Lutar man sig tillbaka ser man hålet i taket som enligt Verne "Is nothing like you have ever seen before, a portal to new journeys and enables new views of the cities". I varje stad där Verne kommer att finnas ska en Mothership-hub smällas upp. Det är där bilarna laddas, tvättas och inspekteras varje dag. Hittills ska man ha skrivit avtal med elva olika städer och man ska vara i förhandling med ytterligare 30. Tillverkningen kommer att ske på en ny fabrik i Zagreb. Tumnagel
40.1°
0
Teslas Cybertruck återkallas igen Strul med vindrutetorkaren och flaket Den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har nu beslutat att Tesla måste återkalla närmare 12.000 exemplar av sin SUV-modell Cybertruck efter att man har upptäckt fel på bilens vindrutetorkare och flak. Enligt NHTSA:s undersökning kan vindrutetorkaren på Cybertruck fungera felaktigt, något som kan leda till att förarens sikt försämras avsevärt i händelse av regn. När det gäller flaket så är det detaljer på detta som riskerar att trilla av och bli en trafikfara för andra trafikanter. Tesla planerar att byta ut motorn som driver vindrutetorkaren på de återkallade bilarna och fästa delar på bilens flak som riskerar att trilla av bättre. Tumnagel
29.6°
0
Polestar ger 2 längre räckvidd Och några nya designdetaljer Polestar 2 för modellår 2025 får nya designdetaljer, en ny paketstruktur, individuella tillval men framförallt längre räckvidd för alla versioner. Lackalternativen Vapour och Storm tillkommer. Den sistnämnda finns även till Polestar 4 och ersätter dagens Thunder. Sen hittar vi nya 19-tumsfälgar med aero-inlägg och nya 20-tumsfälgar. Insidan får nappaläder i färgen Charcoal och köper man Pro-paketet får man svart säkerhetsbälte med en invävd rand i Swedish Gold. Climate-paketet innehåller nu värmepump, eluppvärmt baksäte, eluppvärmd ratt och värme för spolarvätskemunstyckena. Pro-paket innehåller 20-tums aluminiumfälgar och detaljer i Swedish Gold på säkerhetsbälten och ventilhattar. Pilot-paketet, Plus-paketet och Performance-paketet finns kvar. Long range Single motor-versionen får räckvidd på 65,9 mil och Standard range Single motor får ett uppgraderat batteri från CATL på 70 kWh som ska ge räckvidd på upp till 55,4 mil. Den uppdaterade versionen lanserades i Europa och i Kanada igår. Priset är från 559.000 kronor. Tumnagel
46.0°
0
Volkswagen investerar stort i Rivian Totalt fem miljarder dollar Nu får vi reda på att Volkswagen köper in sig i Rivian. Till en början ska en miljard dollar investeras, något som i framtiden ska öka till totalt fem miljarder dollar. Tillsammans ska de båda biltillverkarna dra igång ett nytt bolag som ska fokusera på elbilar och mjukvara. Pengarna ska även gå till utvecklingen av modellerna R2 och R3. Volkswagen kommer i sin tur få ta del av Rivians plattformar och mjukvara. Gemensamt utvecklade bilar ska presenteras under andra halvan av årtiondet. Tumnagel
51.4°
0
Här har vi nya Volkswagen Golf R Har 333 hästar och ny infotainmentskärm Volkswagen har nu skickat ut en ny uppdatering av Golf R som erbjuds både som hatchback, som kombi och nu även i en Black Edition. Effekten ur den turboladdade fyran på 2,0 liter är 333 hästar och 420 newtonmeter i vrid. Maskinen kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och köper man till Performance-paketet toppar bilen 270 km/h. Bilen får ett nytt kjolpaket, upplyst logga i grillen, större fälgar, vinge på bakluckan och fyra avgaspipor där bak. På insidan hittar vi en ny skärm på 12,9 tum för infotainment-systemet och ett instrumentkluster som består av en skärm på 10,2 tum. Sportigare stolar och sportigare ratt finns också på plats. Försäljningen i Europa drar igång nu men några svenska priser har vi inte fått än tyvärr. Tumnagel
39.4°
0
Bentley rullar ut nya Continental GT Speed Nu som laddhybrid Nu presenterar Bentley nya Continental GT Speed både som coupé och cabriolet. De kallar den för ny men visst ser det mest ut som en lite kraftigare facelift? Nya grejer finns dock under skalet och det som sticker ut mest är att modellen nu blir laddhybrid. W12:an har fått tacka för sig och istället sitter det en elektrifierad V8:a under huven. Denna har dubbla turbo, är på 4,0 liter och tillsammans med en elmotor inbyggd i den åttastegade dubbelkopplingslådan anges den sammanlagda effekten till 782 och 1000 newtonmeter i vrid. Siffrorna gör denna till den mest kraftfulla Bentleyn hittills. Batteripacket är på 25,9 kWh och detta är placerat bakom bakaxeln för bäst viktfördelning. Man ska kunna köra upp till åtta mil på bara el och den totala räckvidden ska ligga på hela 85 mil. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och det roliga är slut först vid 335 km/h. På insidan har det inte hänt så mycket men det ska finnas mer ljudisolering än tidigare, alla de senaste ADAS-systemen och ett mer avancerat infotainment-system. De första leveranserna ska äga rum under årets tredje kvartal. Några prislappar har vi tyvärr inte sett till än. Tumnagel
38.7°
0
Nya BMW M5 är starkare men långsammare Väger nästan 2,5 ton Om man vill att en bil ska prestera bra är låg vikt en grej man kan titta på. Effekt är en annan, och den kan få fram på lite olika vis. Den senaste tiden med hjälp av elmotorer och de är effektiva, kompakta och enkla. Problemet är dock att de behöver batteri för att fungera, och batterier är fortfarande tunga. Nu presenterar BMW nya M5 och även om den har betydligt mer effekt än föregångaren så är den långsammare. Och det har att göra med att den numera väger in på hela 2450 kilo. Förra generationen väger 1971 kilo. Under motorhuven sitter en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo. Den ger 577 hästar och har ett vrid på 750 newtonmeter, redan från 1800 varv. Till den kopplas en elmotor på 197 hästar och 281 newtonmeter. Den sammanlagda effekten anges till 727 hästar och vridet till 1000 newtonmeter. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder vilket är 0,2 sekunder långsammare än tidigare. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men kan höjas till 305 km/h om man köper till M Driverx27s Package. Till allt kopplas en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen, men man kan få den att bara driva på bakhjulen om man vill. På bara el ska man kunna köra upp till fyra mil. Bromsarna fram mäter hela 406 millimeter och dessa greppas av sexkolvsok. Kolfiberkeramiska finns som tillval. Fälgarna är 20 tum fram, 21 bak och däcken är 285/40 ZR20 respektive 295/35 ZR21. Den globala marknadslanseringen kommer att börja i november, och i samband med detta kommer nya M5 Touring att presenteras. Svenska priset för nya BMW M5 börjar på 1.590.000 kronor. Vad tycker ni om den? Tumnagel
25.9°
0
tisdag 25 juni 2024 Kimera presenterar nya racerbilen K39 Ska tävla i Pikes Peak nästa år Efter Kimera Automobilis restomod-byggen EVO37 och EVO38 presenteras nu K39 som är en Lancia-inspirerad racerbil byggd för backtävlingen Pikes Peak där den ska medverka nästa år. En version för gatan sägs också vara på gång. K39 har en monocoque i kolfiber och en helt unik kaross, och inspirationen här kommer från racerversionen av Lancia Beta Montecarlo. Några tekniska specifikationer får vi inte ta del av just nu. Det enda vi vet är att motorn kommer låta och göra sig hörd bland bergen, så det här är ingen elbil i alla fall. Tumnagel
45.8°
0
En närmare titt på motorn i Bugatti Tourbillon Byggd av Cosworth I fredags drog Bugatti täcket av den nya modellen Tourbillon. Den må likna tidigare modeller men allt är nytt - så även motorn som numera är en V16 istället för en W16. Den är har ingen överladdning, är på 8,3 liter och bjuder på 1000 hästar. Bakom detta drömmiga bygge står Cosworth som kan ett och annat kring det här med kolvar och stakar, och här får vi oss en närmare titt på maskinen. Tumnagel
40.6°
0
Brittiskt företag återupplivar Ford Escort MK1 och RS200 Har fått tillstånd av Ford Boreham Motorworks är ett brittiskt företag som nu presenterar att de har nya, och uppdaterade, versioner av Fords klassiska rallybilar Escort MK1 och RS200 på gång. Och de har fått Fords tillstånd att bygga bilarna som kommer att bli till i Storbritannien. Båda två byggs från grunden och baseras alltså inte på några befintliga bilar. Avtäckningen kommer att ske någon gång senare i år. Först ut är RS200 som i år firar 40 år. Tumnagel
46.5°
0
Snart drar Rimac-backade robottaxi-verksamheten igång Heter Verne efter Jules Verne Det börjar närma sig sjösättning av en ny självkörande robottaxi-verksamhet som backas av Rimac och som ska ha varit under utveckling ett gäng år nu. Namnet på denna är Verne vilket kommer från den franska författaren Jules Verne. Det hela kommer att ha sin premiär i Kroatiens huvudstad Zagreb för att därefter expandera till både Storbritannien och Tyskland inom 18 månader. Taxin kommer att vara en modern eldriven "hatchback" som vi har sett teaser för tidigare, och bilderna här skulle kunna vara denna. Bilen ska baseras på en helt ny plattform som har designats kring säkerhet och komfort. De som åker i den ska kunna styra bilens infotainmentsystem via en app i telefonen. Fler detaljer kring Verne ska släppas imorgon då sajten går live. Tumnagel
38.7°
0
BMW:s eldrivna M-modell kommer få fejkade växlingar Och fejkat motorljud Många elbilar låter som symaskiner, och det är väl helt okej för elmotorer låter på det viset. Men, vissa tillverkare vill trots detta att deras elbilar ska härma hur fossilbilar låter. Hyundai gick till och med så långt att de tog fram fejkade växlingar med tillhörande motorljud i Ioniq 5 N. Nu verkar BMW vara inne på samma sak. Frank van Meel som chefar över M-divisionen gillar vad Hyundai har gjort med sin bil och vill att deras första eldrivna M-bil ska få något liknande. Enligt honom så hjälper ljud och växlingar föraren att bättre inse hur fort man kör. Speciellt om man är ute och kör på banan. "I like they way they think – that’s the way we think as well. You need to have feedback in the car. If you’re on the track you don’t have time to look at your speedometer or tachometer. If you’re racing, if you take the time to look at your display, two cars will overtake you. So what you want to have is a way to know what gear you’re in, a way to ‘feel’ the revs. In a pure EV with one gear, no sound and no emotion, you don’t know if you’re doing 125, 150 or whatever. You need a solution for that. You have to find a connection to the brain of the driver, without forcing you to look at your speedometer. So I think what Hyundai did with gear emulation and sound – which is actually what we’re working on already – is the way to go. We need something like that in our fast performance cars." Bilen som kommer att baseras på Neue Klasse-plattformen väntas lanseras någon gång 2026 eller 2027. Bonusklipp nedan. Tumnagel
26.3°
0
NTF: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm Va rädd om skallen Mätningar från Trafikverket förra året visar att bara 41 procent av de som är 16 år och äldre använder cykelhjälm när de cyklar. Bland barn under 15 år är siffran istället 69 procent. Runt hälften av alla som skadas allvarligt i vägtrafikolyckor är cyklister och inte helt oväntat är det då huvudskador som är den vanligaste skadan. 2030 är målet att cykelhjälmsanvändningen ska höjas till 80 procent. Nu vill NTF (Nationella trafiksäkerhetsförbundet) att både kommunerna och cyklisterna ska göra mer för att fler ska använda hjälm. I år stöttar NTF alla kommuner i landet med information om hur användningen ser ut för både hjälm och säkerhetsbälte i respektive kommun. De ger även tips på hur kommunerna systematiskt kan arbeta med trafiksäkerhet. Tumnagel
38.3°
0
Tesla Model Y tappar stort i Europa Från första till 18:e plats i försäljningsstatistiken Under maj månad gick Tesla Model Y från att ha legat på första plats när det kommer till försäljningsstatistiken i Europa till att halka ner till 18:e plats. Förstaplatsen innehas nu istället av Volkswagen T-Roc som man lyckades sälja 19.748 av i maj vilket är en ökning med tolv procent jämfört med föregående år. På ett år har Model Y tappat 49 procent i försäljning - från 21.225 till 10.852 sålda exemplar under maj månad. Förra året blev Model Y den första elbilen att toppa den europeiska försäljningsstatistiken. Tumnagel
52.3°
0
Aston Martin teasar ny modell Kan vara en Valour för bankörning Aston Martin har släppt en teaser som snabbt visar en ny modell som kommer att ha premiär imorgon, vilket ni kan se här nedan. Vi ser att det handlar om Valour som presenterades för ett år sedan och det kan handla om en banversion av denna. Det skulle även kunna vara en cabriolet-version av bilen. Valour har en dubbelturbomatad V12:a som ger hela 715 hästar parad med en manuell växellåda som driver bakhjulen. Endast 110 exemplar ska bli till och alla sålde slut inom två veckor efter att bilen hade presenterats. Tumnagel
37.6°
0
Yamaha presenterar automatiserad manuell växellåda Till motorcyklar Yamaha presenterar nu Y-AMT som är en automatiserad manuell växellåda till motorcyklar. Du kan välja att systemet sköter växlingen helt och hållet med två olika körprogram eller så kan du själv växla med vänsterhanden via plus- och minusknappar. Det hela går mycket snabbare än att kombinera fot och kopplingshandtag och gör även att man kan fokusera mer på körningen enligt Yamaha. Jag själv kan väl se fördelarna med det om man exempelvis befinner sig i köer där det kan bli rätt tradigt att hålla på med kopplingen hela tiden. Modeller med Y-AMT har ingen växelpedal så du behöver inte flytta din vänstra fot under körning, de har heller inget kopplingshandtag som måste tryckas in. Yamaha säger att tekniken kommer att införas på flera modeller inom kort, men vilka det handlar om framgår inte just nu. Tumnagel
40.6°
0
Audi lyfter RS Q8 - nu även som Performance Har tillverkarens kraftigaste förbränningsmotor hittills Nu rullar Audi ut en uppdaterad version av RS Q8 och adderar även en Performance-version för den som vill ha det absolut värsta. Den blir tillverkarens kraftigaste serietillverkade modell med förbränningsmotor hittills. Då får man dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 640 hästar och 850 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 280 km/h. Den här har man även tagit ut på Nürburgrings Nordslinga och där satt nytt varvrekord för kategorin med tiden 7:36.698. Väljer du vanliga RS Q8 får du nöja dig med 600 hästar, 800 newtonmeter, 0-100 på 3,8 sekunder och elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Men det kanske räcker också. Till motorn får man en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Mekanisk diff, aktiva krängningshämmare, fyrhjulsstyrning och luftjädring som kan justera bilens höjd upp till nio centimeter är standard. Bromsarna hos Performance är kolfiberkeramiska och de mäter 440 millimeter fram och 370 millimeter bak och de greppas av tiokolvsok fram. Vanliga versionen får stålskivor som är på 420 millimeter fram och 370 millimeter bak. Performance har 23-tumsfälgar, den andra 22 tum. Orderböckerna öppnar den 27 juni och för en RS Q8 får man betala 141.900 euro medan RS Q8 Performance kostar från 155.700 euro. Tumnagel
35.6°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration