Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
10 idag
13 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
fredag 20 oktober 2023
fortsättning
Ny DeLorean-modell baserad på Corvette C8
Det kanske John hade gillat
Vi har tidigare berättat att John Z DeLoreans dotter Kathryn också har en ny DeLorean på gång genom det nystartade företaget DeLorean Next Generation Motors (DNG). De ska ta fram en speciell bil som hyllar grundaren John och som kommer att heta Model JZD. Nu får vi dock reda på att ytterligare en modell, som ska vara lite mer tillgänglig, ska lanseras. Denna ska baseras på Corvette C8 vilket inte bara kommer att göra den lite billigare än Model JZD utan även blir en ordentlig hommage till John eftersom han under sina 17 år på General Motors alltid hade drömt om att man skulle ta fram just en Corvette med mittmotor. DNG Motors kommer att ta fram en helt ny kaross till bilen och givetvis kommer måsvinge-dörrar att finnas med. Designern Ángel Guerra har fått i uppdrag att ta fram några renderingar på hur den kommande modellen kan tänkas se ut. Model JZD kommer att bli företagets toppmodell och även denna får måsvinge-dörrar men en betydligt högre prislapp. Endast 42 exemplar ska bli till. Exakt när de nya bilarna kan tänkas dyka upp är fortfarande oklart.
56.8°
Ferrari presenterar 296 Challenge
Ersätter 488 Challenge Evo
Nu visar Ferrari upp bilder och ger oss lite information kring tävlingsbilen 296 Challenge. Det här blir deras nionde Challenge-modell och som väntat är den baserad på gatbilen 296 GTB. Precis som i GT3-versionen har man här valt att skippa hybrid-tekniken och gå all in på förbränningsmotorn istället. Challenge-bilen har fler aerodynamiska uppdateringar men är inte riktigt lika extrem som GT3:an. Den ska dock kunna generera över 870 kilo marktryck vid 250 km/h tack vare sina vingar och olika genomtänkta luftkanaler. Ingenjörerna har även uppgraderat den dubbelturbomatade V6:an på 3,0 liter och här ger den 700 hästar vilket är en ökning med 37 hästar. Den får även keramiska CCM-R Plus-bromsar och ett ännu vassare ABS-system. Bilen kommer att tävla i nästa års upplaga av Challenge-serien där den ersätter 488 Challenge Evo.
40.0°
Plaid-version av Tesla Model 3 läcker ut
Eller?
Vi har tidigare skrivit om rykten att uppdaterade Tesla Model 3 Highland skulle få Plaid-motorer i en kommande Performance-version. En ny reservdelskatalog verkar bekräfta att det är en vassare version på gång i alla fall, men om det rör sig om en Plaid eller typ en Performance Plus är lite oklart. Bilderna visar baken med texten Dual Motor och ett emblem ovanför, men det är inte säkert att det här är ett Plaid-emblem utan det skulle kunna vara Ludicrous Speed-emblemet vi ser. I katalogen visas även nya fälgar och även prestanda-bromsar och annan fjädring. När denna vassare version av uppdaterade Model 3 kan tänkas visas upp är oklart för tillfället.
38.3°
Ny husvagn som kan fjärrstyras och kroka på automatiskt
Kan även fungera som batteribank
Ett gäng med smartingar som tidigare jobbat för Apple, Cruise, Tesla och Volvo har gått samman och skapat Pebble Flow. Det är en futuristisk husvagn som förutom sitt spejsade utseende även har en hel del teknik under skalet. Man ska kunna fjärrstyra den om man exempelvis inte vill manövrera runt den med bilen, och den ska kunna köra fram till bilen och själv hänga sig på kroken. Dessutom ska vagnen, eftersom den har ett LFP-batteripack på 45 kWh i golvet, kunna fungera som batteribank till exempelvis huset. Vagnen mäter 7,6 meter på längden och fyra personer ska kunna sova bekvämt på insidan. Batteripacket ska göra att man kan klara sig utan landström i upp till sju dagar och på taket finns det även solpaneler som ska kunna generera upp till 1 kW. Det finns bromskraftsåtervinning som laddar batteriet när du är ute och kör och det finns även dubbla elmotorer som hjälper till att "putta" på när man kör uppför och liknande. Vagnen kommer att premiärvisas på Los Angeles Auto Show nästa månad. Den går att förhandsbeställa nu och de första leveranserna ska ske innan 2024 är över. Frånpriset ligger på 109.000 dollar, men vill du ha alla fräna tekniska detaljer får du istället hosta upp minst 125.000 dollar.
44.1°
Så här kommer Lancias eldrivna framtid att bli
Nya Gamma blir flaggskeppet
Lancias framtid är elektrisk och de nya modellerna som är på väg kommer att prydas av välkända namn. Först ut är en ny Ypsilon som kommer 2024. Den ska dock även erbjudas som hybrid vid sidan av elversionen. Sen dyker en ny Gamma upp 2026 och 2028 är det dags för en ny Delta att se ljuset. Nu får vi även reda på att den nya Gamman kommer att bli ett lyxigt flaggskepp som ska ha en räckvidd på över 70 mil. Bilen kommer att tillverkas i Italien och den ska mäta 4,7 meter på längden. Den kommer att baseras på STLA Medium-plattformen och beskrivs som en elegant fastback och insidan ska kännas som ett italienskt vardagsrum.
39.4°
Subaru släpper specialare av BRZ
För Italien
Även om man är Italienare kan man köra japanskt, tydligen. Subaru i Italien kör nu en specialversion som kommer i 60 exemplar bara, och man kallar den för BRZ Touge. På japanska betyder Touge tydligen bergspass och där mår säkerligen den här bilen bra. Det är mest kosmetiska som är speciellt på denna. Den blåa färgen, guldfälgarna från OZ och lite Touge-tecken här och där. Bak sitter ett avgassystem från Supersprint. Brum brum!
41.5°
Blocket kommer nu stoppa svartlistade bilhandlare
Pudlar efter granskning
Tidningen Råd & Rön gjorde en granskning av Blocket och den visade att det var helt okej för bilhandlare som bröt mot ARN:s (Allmänna reklamationsnämnden) rekommendationer och stod på svarta listan att annonsera på plattformen. Istället förlitade sig Blocket på att privatpersoner skulle anmäla bluffannonserna, alltså att besökarna skulle göra jobbet. Efter granskningen och skriverier på nätet väljer Blocket nu att pudla och de kommer i fortsättningen att stänga av svartlistade handlare. Två gånger om året kommer de nu att begära ut uppgifter från ARN om bilhandlare som inte följt ARNs rekommendationer. Bilhandlare som "maskerar" sig själva som privatpersoner är dock svårare att fånga upp när de bluffar men här fungerar faktiskt anmälningsfunktionen väldigt bra och annonser som jag själv har anmält brukar försvinna inom några minuter. Att de ens läggs upp på Blocket kan man ju ifrågasätta såklart, för vissa (speciellt inom bilkategorin) är skrattretande dåligt utförda och uppenbara bluffar. Men annonspengarna måste in. Så här säger Blocket i ett pressmeddelande: "Nu kraftsamlar vi mot oseriösa fordonshandlare. Med hjälp av utökade resurser till vårt proaktiva säkerhetsarbete inom området kommer vi framöver öka vår bevakning av oseriösa handlingar av fordonshandlare till att även gälla handlingar utanför Blockets plattform. Inom detta arbete ingår bland annat att två gånger per år aktivt begära ut information från ARN om vilka handlare som inte har följt deras rekommendationer. Vi jobbar ständigt för att skapa en så trygg och säker marknadsplats som möjligt och sedan vi blev uppmärksammade på behovet av att se över våra rutiner när det kommer till just ARN-ärenden har vi jobbat oerhört hårt med att se hur vi kan skärpa våra riktlinjer och bli mer proaktiva. Efter en längre tids intensivt arbete har vi nu landat i nya rutiner som kommer göra Blocket till en ännu bättre plats att köpa och sälja fordon på."
59.8°
torsdag 19 oktober 2023
Söt husvagn från Japan
Ska bara väga 750 kilo
När man drömmer om husvagnar och husbilar så drömmer man gärna om det största ekipaget som finns. Men behöver man verkligen det? Oftast inte, speciellt inte om man bara ska stanna kortare stunder och inte slå sig ner på samma ställe över en hel sommar. Det är också en stor fördel att dra något som är lätt eftersom det inte gör att man behöver tanka eller ladda så ofta. X-cabin är en liten husvagn som ska väga mindre än 750 kilo, även om vikten påverkas av vad du stoppar in i den. Den går att ha i lite olika varianter på inredningar, beroende på vad man önskar. Dörren bak finns också i två varianter, antingen med en stor dörr som öppnas uppåt som en baklucka på en bil, eller dubbeldörrar. Vagnen bygger ett chassi från AL-KO. Den går att utrusta med batteri, AC och solceller. Den byggs i Japan och är otroligt söt. Pris till kund finns inte, men om man vill vara återförsäljare och köper tre vagnar kostar de 15.500 euro plus moms.
55.3°
Stellantis nya budget-plattform grund för sju nya modeller
Fler billiga elbilar till folket!
Denna vecka presenterades den nya elbilen Citroën ë-C3 och den lockar med lågt pris samtidigt som det är en ganska så vettig bil. Den baseras på Stellantis nya så kallade "Smart Car"-plattform och denna kommer att ligga till grund för inte mindre än sju kommande modeller. Nya Fiat Panda, Opel Crossland och nästa Citroën C3 Aircross är tre av dem. Alla kommer fungera som billiga alternativ för den som inte behöver det allra värsta, och billigare elbilar är mer än välkommet. Den nya plattformen verkar vara ungefär lika stor som STLA Small-plattformen och den är troligtvis en vidareutveckling av CMP-plattformen. Den har tagits fram som ett budgetalternativ och fokus ligger på elbilsmodeller, men man ska även kunna sätta fossilmotorer i den om man vill. Bilarna som baseras på den här nya plattformen kommer att bli till på Trnava-fabriken i Slovakien. Om efterfrågan ökar såpass att man måste expandera kan det även bli aktuellt med tillverkning på fler platser i Europa eller Marocko.
47.8°
Det går bra för Dacia
Folk gillar billiga bilar
Biltillverkaren Dacia gasar vidare och i år har de hittills sålt 493.511 bilar vilket är en ökning med 17 procent jämfört med förra året. Idag finns märket på 44 olika marknader och man säljer de fyra modellerna Spring (inte här), Sandero (James Mays favorit), Duster och Jogger. Den som sålt bäst i år är Sandero med 199.516 exemplar. Av Duster har 154.460 exemplar sålts. Jogger ligger på tredjeplats med 70.932 bilar och Spring som är helt eldriven landade på 44.262. Gemensamt för alla Dacias modeller är det relativt låga priset, och det är ju något som många bilköpare gillar. En ny Sandero får du exempelvis för 179.900 kronor. Den är inte snabb, lyxig eller bäst men den är inte heller fulast i världen och sämst.
45.7°
Cake far över ännu en kontinent
Denna gång är det Jackie, Bobbie och Nordamerika
I våras tog Sinje Gottwald en Cake-båge och körde genom Afrika, en riktigt imponerande resa. Sinje jobbar på Cake och nu har en annan Cake-anställd och hennes polare bestämt sig för att göra nästan samma sak, fast denna gång var det Nordamerika som korsades. Jackie Rosenstein och Bobbie Long kör igång turen idag och man startar i New York och när man kommer till Ripley, West Virginia ska man köra Trans-America Trail. Sedan ska man via Albuquerque, New Mexico ta sig till målet i Santa Monica. Tanken är att lyckas göra detta över alla kontinenter med tiden.
40.7°
Nissan har gjort bil för influencers och online-kreatörer
Tillverkaren vill vara nere med kidsen
Nissan vet verkligen (ironi?) vad dagens kids vill ha och därför har de tagit fram konceptbilen Hyper Punk speciellt för influencers och online-kreatörer. Denna kategori vill tydligen ha en kantig crossover med futuristisk design med tillhörande 23-tumsfälgar som kan lysa upp i mörkret. Det yxiga temat fortsätter på insidan och här ska det finnas kameror som fångar upp vad som händer på utsidan av bilen och sedan med hjälp av AI kunna göra om detta till något manga-liknande som visas på skärmarna i bilen. Varför är dock oklart. Insidan har i alla fall skapats som en slags rullande studio där influensare kan skapa loss och vara kreativa. Sensorer i nackstöden ska känna av förarens humör och därefter kunna justera musik och belysning för att kunna boosta energin och kreativiteten ännu mer. Konceptet visas upp med Nissans andra knasiga nyheter på mässan Japan Mobility Show nästa vecka.
21.7°
Patentskisser avslöjar BYD:s kommande eldrivna pickup
Formerna känns igen...
BYD har en eldriven pickup på gång och nu har patentskisser på denna läckt ut vilket ni kan se här. Man ser såklart inte alla detaljer men det viktigaste, och man ser också väldigt snabbt varifrån BYD har fått sin "inspiration" till denna modell. Ehrm, Ford F-150 och Ranger, ehhr, host. När den här väl lanseras kommer den att erbjudas både som elbil och som laddhybrid. Den sistnämnda kommer att kombinera en turbomatad bensinmotor på 1,5 liter med två elmotorer och ska ha en sammanlagd effekt på 490 hästar. Några specar kring den eldrivna har inte läckt ut än.
25.8°
Volvo öppnar upp center för mjukvarutestning
I Göteborg
Mjukvara är väldigt viktigt för bilar nu för tiden, framför allt för elbilar. Det har Volvo bittert fått erfara när de nu inte kan leverera sin Volvo EX90 på grund av mjukvaruproblem. Eller som Volvo själva säger - "våra bilar är hårdvarudesignade, men mjukvarudefinierade". För att kunna leverera på detta har man nu byggt ett mjukvarutestcenter i Göteborg som ska användas för att testa mjukvaran i bilarna. Centret är på 22.000 kvadratmeter och har kostat 300 miljoner att bygga. Man har sedan tidigare center i Lund och Shanghai, men det nya centret i Göteborg är det överlägset största, säger Volvo. Dessutom kommer utvecklare från andra platser att kunna köra testning på distans dygnet runt. 100 personer kommer att jobba i centret till en början, när man är klar så kommer det att finnas 300 anställda och 500 testriggar och digitala miljöer i centret. Idag har man 200.
43.5°
BMW vill koppla bilen till huset
Tar hjälp av Eon
BMW och Eon har tagit fram ett laddningsekosystem som man kallar för Connected Home Charging. Tanken är att elbilen inte ska bli en belastning för hemmet utan istället bidra. Nu är det inte så många bilar som har V2G, alltså där bilen kan föra över energi till omvärlden, men det är på gång. Inledningsvis ser systemet till så att själva huset får den ström som behövs innan elbilen börjar laddas. Om någon drar igång luftvärmepumpen och torktumlaren får bilen helt enkelt vänta. Men i förlängningen ska alltså bilen kunna bidra i sådana situationer och laddas när det är mindre aktivitet i hemmet. Enligt Eon så använder en vanlig familj 11 kWh per dag och hushåll, och en elbil har ju ett batteri på mellan 50 och 100 kWh så den kan vara backup ett bra tag. Samarbetet börjar med BMW i5 och sedan kommer ytterligare modeller att kunna användas med systemet.
44.0°
Grounded presenterar eldriven husbil
En ombyggd budbil som tar sig 40 mil
Det amerikanska företaget Grounded presenterar nu G2 som är en helt eldriven husbil. Denna är inte något de har utvecklat från grunden själva utan de har tagit budbilen BrightDrop Zevo 600 och sedan konverterat denna till en bil man kan bo i. För detta vill man ha 195.000 dollar och för slantarna får man en ganska kompakt husbil som ska kunna ta sig upp till 40 mil på en laddning. På taket sitter solpaneler som kan ge upp till 640 extra watt. Bilen baseras på General Motors Ultium-plattform, batteripacket är på 165 kWh och drivningen sker på alla fyra hjulen. Som väntat kan man speca interiören som man själv vill ha den och det erbjuds toalett, kök med handfat, induktionshäll, kyl och frys och olika förvaringslösningar. Man kan även få bilen utrustad med Starlink. De första leveranserna väntas dra igång den här månaden.
42.8°
Lucid byggde bara 1550 bilar tredje kvartalet
Sägs förlora 338.000 dollar per bil
När vi nu summerar årets tredje kvartal är siffrorna för Lucid Motors och deras elbil Air allt annat än positiva. Endast 1550 exemplar tillverkades under dessa tre månader och det är ganska många färre än under andra kvartalet där siffran landade på 2173. Totalt levererades 1457 bilar under juli, augusti och september och det är i alla fall några fler än samma period förra året. Men enligt Bloomberg ska Lucid förlora hela 338.000 dollar per bil vilket inte direkt är en liten slant. Lucid har som mål att tillverka 10.000 bilar i år men om de kommer att nå denna siffra är just nu högst osäkert.
34.3°
En tur med en självkörande Tesla
Kör runt i Austin utan föraringrepp
Tesla har skickat ut en fem minuter lång video där de demonstrerar hur deras FSD (Full Self-Driving) fungerar i trafiken i Austin, Texas. Det handlar fortfarande om ett system i nivå 2 och en person måste hela tiden vara beredd att ta över om något skulle vara på väg att inträffa. Man måste även vidröra ratten då och då för att visa att man är med, men just denna funktion var avstängd under denna körning.
39.1°
Säljstart för Mercedes E-Klass All-Terrain
Blir din för 669.900 kronor
För några månader sedan presenterade Mercedes E-Klass All-Terrain som är en förhöjd och fyrhjulsdriven version av vanliga E-Klass. Nu drar försäljningen av modellen igång och för första gången kommer bilen nu även som laddhybrid med el-räckvidd på tio mil. Prislappen börjar på 669.900 kronor och lägger du upp det på bordet får du instegsversionen E 220 d 4MATIC All-Terrain med dieselmotor på 197 hästar. Nästa steg är laddhybriden och den kombinerar faktiskt en dieselmaskin med en elmotor. Versionen heter E 300 de 4MATIC All-Terrain och den bjuder på 313 hästar och 700 Newtonmeter i effekt. Kostar från 765.900 kronor. Toppversionen heter E 450 4MATIC All-Terrain och den har en rak bensinsexa på 3,0 liter under huven. Denna maskin ger 381 hästar och har 500 Newtonmeter i vrid. Gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och toppar 250 km/h. Blir din för 862.900 kronor. Alla versioner har fyrhjulsdrift och luftfjädring som standard. De första leveranserna här i Sverige ska ske nu i vinter.
39.3°
Leveranserna av Cybertruck drar igång 30 november
Äntligen?
Ni har hört det förr, att leveranserna av Teslas pickup Cybertruck snart ska dra igång. Och nu är det snart, sägs det i alla fall. Den 30 november ska de första leveranserna till kund ske enligt det senaste budet och om detta sker är det fyra år efter att modellen först visades upp. Tillverkningen kommer att ske på Texas Gigafactory och fabriken ska ha en kapacitet på 125.000 exemplar om året. Målet är att bygga upp till 250.000 om året men dit når man troligtvis inte förrän 2025. Tesla räknar också med att det kommer ta mellan ett år till 18 månader efter att tillverkningen har dragit igång innan bilen blir lönsam för företaget. Exakt hur mycket modellen kommer att kosta är fortfarande oklart. Initialt snackades det om att den skulle börja på 39.900 dollar. Nästa steg var en mellanversion för 49.900 och toppversionen med tre motorer skulle kosta från 69.900 dollar. Dessa priser försvann från Teslas hemsida 2021 och inget kring det har dykt upp sedan dess. Även bilens specifikationer är oklara för tillfället.
33.0°
Easypark finns nu i Göteborg
Göteborgs Stad har anslutit sig
Om du använder Easypark har det nu blivit enklare att parkera i Göteborg. Göteborgs Stad har nämligen äntligen tagit sig samman och kopplat in sina 70.000 parkeringsplatser till tjänsten. Tidigare har man varit tvungen att använda Parkering Göteborgs app eller betala i automat. – Om man inte bor i staden har man kanske inte vår app, utan har tidigare valt att betala i betalautomat. Genom att vi nu öppnar upp för andra aktörer blir det enklare även för den här kundgruppen att betala digitalt, säger Daniel Sandström på Parkering Göteborg.
50.8°
onsdag 18 oktober 2023
Hyundai släpper Disney-version av Ioniq 5
Ändå rätt diskret
Disney fyller 100 år i år och det syns både här och där. Hyundai släpper nu en version av Ioniq 5 som man kallar för Disney100 Platinum Edition. 1000 bilar ska man bygga och de har alla en unik matt, guldfärg, Disney100-loggor både här och där och istället för Hyundai-loggor när bilen startas så får man se Disney-loggor. Även fälgarna är Disney-inspirerade. Modellen verkar endast säljas i USA.
21.6°
Nästa år blir det lagligt med lowriders i Kalifornien igen
Äntligen
I början av 80-talet blev det i vissa delar av Kalifornien olagligt att ströga omkring med modifierade bilar. Det här drabbade då mest typen lowriders som var extremt låga och som showade på gatorna genom att exempelvis hoppa med fjädringen. Nu har guvernören i delstaten skrivit på att detta förbud ska tas bort från och med 1 januari nästa år.
44.6°
Mercedes visar krocktest mellan elbilar
2,2 ton smackar in i 3 ton
Vid vanliga krocktester krockar man bilarna in i en vagn eller ett fast föremål. Här gör Mercedes det istället med två bilar och man valde två elbilar - modellerna EQA och EQS SUV. Dessa väger 2,2 respektive 3 ton och de båda bilarna fick frontalkrocka i 56 km/h för att visa hur en krock "ser ut på riktigt".
40.5°
Manuell låda i Porsche 911 och 718 så länge det går
Save the manuals
De senaste 10-15 åren är det många tillverkare av prestandabilar som valt att överge den manuella växellådan och istället lägga krutet på snabba dubbelkopplingslådor och liknande. Det är ju lite roligare att köra en manuell bil men vill man vara snabbast är det dubbelkopplingslådorna som gäller. Men även om du fortsättningsvis inte kommer kunna vispa själv i en ny Ferrari eller Lamborghini så kommer du att kunna göra det i en Porsche. Nu bekräftar nämligen tillverkaren att modellerna 911 och 718 kommer behålla manuell låda som alternativ så länge det bara går. Allt eftersom kunderna fortfarande efterfrågar det såpass mycket. 718 kommer ju dock att bli en eldriven modell i framtiden och då lär det manuella alternativet försvinna för den i alla fall. För Porsche säger också att det inte kommer att bli någon manuell låda i framtida elbilar, vilket ändå får ses som något positivt.
38.3°
Rolls-Royce, BMW och Mini väljer Teslas laddkontakt
Nu är typ alla med
Nu har i princip alla märken hoppat på Teslas laddkontakt som man kallar för NACS. Efter att en rad märken bytt sida så gjorde Hyundai (med Kia och Genesis) detsamma för ett tag sedan. Nu säger även BMW att de och deras andra märken i gruppen (det vill säga Mini och Rolls-Royce) också kommer att byta till NACS. Bytet kommer att ske 2025. Detta gäller endast för Nordamerika, här i Europa håller man kvar vid CCS-kontakten.
41.5°
Teslas interiörkamera börjar räkna gäspningar och blinkningar
Meddelar dig om du börjar bli för dåsig
Flera moderna bilar kan meddela dig om du behöver ta en paus, oftast dyker det då upp en kaffekopp på instrumentpanelen för att bilen sett att du kanske är på väg att nicka till eller liknande. Nu rullar Tesla ut en liknande funktion som de kallar för Driver Drowsiness Warning i Model 3. Den använder kameran som sitter vid innerbackspegeln för att läsa av ditt beteende. Gäspar du för mycket eller blinkar extra mycket kommer du både via ett meddelande på skärmen och via ljudsignaler bli upplyst om detta. Man kan stänga av funktionen om man vill men den är nog inte så dum ändå, om man själv har svårt att inse att man borde ta en paus. Funktionen är bara aktiverad om man kör över 65 km/h och om Autopilot-funktionen inte är på.
40.7°
Nu kan du beställa nya eldrivna Mini Cooper
Kostar från 384.900 kronor
Snart börjar Mini att tillverka nya eldrivna Cooper E och Cooper SE och nu kan du beställa ett exemplar om du skulle vara sugen. E kostar från 384.900 kronor och för SE får du slanta upp 431.900 kronor. E är lite klenare och här får du 135 kW/184 hästar och 290 Newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 7,3 sekunder. Batteripacket är på 40,7 kWh och räckvidden anges till 30 mil. Går att privatleasa för 4495 kronor per månad. SE ger dig mer kraft och här bjuds det istället på 160 kW/218 hästar och 330 Newtonmeter. 0-100 km/h går på 6,7 sekunder. Batteripacket är på 54,2 kWh och räckvidden anges till 40 mil. Båda går att AC-ladda med upp till 11 kW medan Cooper E går att "snabbladda" med upp till 75 kW, Cooper SE klarar istället upp till 95 kW. De första exemplaren kommer till Sverige nästa vår. Då dyker även nya Countryman upp och senare under året lanseras Aceman.
38.5°
Uppdaterad version av Rivians R1-plattform kommer nästa år
Ska bland annat bjuda på över 1000 hästar
Det sägs att Rivian har planer på att nästa år lansera en uppdaterad version av deras plattform R1 som modellerna R1S och R1T baseras på. Då ska även en ny toppversion kallad Ascent lanseras, och köper man en sådan ska man få dubbla elmotorer som tillsammans genererar över 1000 hästar. I dagsläget bjuder Rivians vassaste version på 847 hästar så det är ett kliv upp prestandamässigt. Enligt rykten ska den nya värstingen vara såpass vass att framhjulen lyft vid accelerationstester från stillastående. Om allt detta bara är lösa rykten eller om det stämmer återstår att se.
38.4°
A-traktor-förare dåliga på att använda säkerhetsbälte
Nya filmer ska få dem att tänka till
Den 31 augusti i år damp det ner en del nya lagar när det kommer till A-traktorer. Bland annat att det numera är krav på säkerhetsbälte vilket det märkligt nog inte var innan, eftersom reglerna gällde traktorer och inte bilar som är vad kidsen kör runt i nu för tiden. Hur som helst så är det ju bra men det verkar inte ha haft så stor effekt för det är fortfarande många A-traktorförare och passagerare som struntar i bältet. Det anses väl vara töntigt eller något? Vid koll använde bara 57 procent bältet i bilen och två av tre killar kör obältade. När det kommer till mopedbilar är dock siffrorna bättre och där använde 88 procent bälte, och det var ingen skillnad mellan tjejer och killar. För att få ungdomarna att börja använda bälte har NTF i samarbete med Sveriges Trafikskolors Riksorganisation (STR) tagit fram sju nya informationsfilmer riktade till A-traktor- och mopedbilsförare och deras föräldrar. I filmerna tar man upp risker i trafiken och varför det är viktigt att använda bilbälte även i långsamtgående fordon. Alla filmerna hittas här.
37.1°
Volvo jämför nya Volvo EM90 med klassiska Duett
Känns det rätt?
Den 12 november är det premiär för nya Volvo EM90, en stor MPV som är en rak kopia av Zeekr 009 med Volvo-lyktor och Volvo-logga. Designen ska ju vara hemlig, men den läckte tidigare i veckan så nu vet vi hur den ser ut. I poster på Facebook och Instagram väljer nu Volvo att jämföra Volvo EM90 med klassiska Volvo Duett. Tycker ni att det finns likheter? Vill ni se hur den nya bilen ser ut så kan ni göra det här.
8.4°
BMW ska börja sälja bilar direkt till kund
Börjar med Mini i Sverige
Ett vinnande koncept verkar vara att sälja bilar direkt till kund och på så sätt slippa ge återförsäljarna en del av kakan. Nu tar BMW ett första kliv mot direktförsäljning och man börjar med Mini i Italien, Polen och Sverige. Den största skillnaden för kunderna kommer att bli att priser sätts per land och modell och så gäller det. Inga rabatter och annat konstigt med andra ord, du får samma pris oavsett om du känner återförsäljaren eller inte. Man kommer även att digitalisera hela köpprocessen och du kan välja om du vill köpa din bil online eller fysiskt hos en agent, som BMW nu börjar kalla sin återförsäljare. Man ska även kunna växla mellan den digitala och fysiska köpen. För återförsäljarna betyder den nya processen att man kommer att få en fast provision per såld bil och en leveranspeng om man inte säljer bilen utan bara levererar den till kunden. Om man beställer nya Mini Cooper eller Mini Countryman nu så får man den nya köpprocessen, men den införs på riktigt 1 januari nästa år.
42.6°
En titt på nya Citroën ë-C3
Hur ser den billiga bilen ut på insidan?
Igår visade Citroën upp nya modellen ë-C3, en elbil som kommer att börja på 23.300 euro. Det verkar som att ni läsare gillar modellen, eller priset, så en närmare titt är kanske på sin plats. Jag har hittat två videor som går igenom bilen och även om ingen av dem är tokbra så får vi i alla fall en titt på insidan. Den verkar vara rätt sparsmakad, såklart, men ändå ok för pengen.
43.2°
Toyota sportar till Hilux
Flörtar med Dakarrallyt
Toyota visar nu upp Hilux GR Sport II som är en lite sportigare version av den populära pickupen. Man säger att denna bygger på det mångåriga och framgångsrika arvet från Dakarrallyt där Toyota Gazoo Racing tagit hem totalsegrarna de senaste två åren. Bilen har fått rejäla skärmbreddare, andra fjädrar och dämpare, höjd markfrigång med två centimeter, svarta 17-tumsfälgar, större bromsar och röda bromsok. De tidigare bromstrummorna bak har också ersatts av skivor. Den har även fått grill, sidosteg, backspeglar, dörrhandtag och bakre stötfångare som alla går i svart. Hasplåten fram är i silver och det sitter GR Sport-märken på flera ställen. Insidan får röda inslag, sportstolar i svart mocka/skinn och GR-detaljer på informationsdisplayen och i instrumenteringen. Det hela rundas av med pedaler i aluminium. Motormässigt är det oförändrat och under huven sitter en turbomatad dieselfyra på 2,8 liter som ger 204 hästar och hela 500 Newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexväxlad automatlåda. Försäljningen drar igång under första halvåret nästa år och då drar även leveranserna igång. Några priser har vi inte fått tyvärr.
39.0°
BMW visar siluett av 5-serie touring
Stiligt?
Att BMW är på gång med en touring-variant av sin nya 5-serie är ingen hemlighet. Hur den ska se ut har också i stora drag läckt ut genom patentbilder. Men nu släpper även BMW själva en bild på hur siluetten av bilen kommer att se ut. Om vi mixtrar lite med ljuset i bilden så får vi även se nederdelen av rumpan, se bilden nedan. Man berättar även att sedan-versionen kommer att komma till handlarna strax och att de första kunderna kommer att få sina bilar i dagarna. Man säger också att i5-varianten, alltså den eldrivna, har fått väldigt många beställningar.
43.5°
tisdag 17 oktober 2023
Italdesign uppdaterar klassiskt Audi-koncept
Det som senare blev första Sciroccon
Det är nu 50 år sedan Italdesign visade upp konceptbilen Asso di Picche. Det här var en kantig sportbil med Audi-logga i fronten, och den inspirerade faktiskt en produktionsmodell. Men inte en Audi, utan första generationen av Volkswagen Scirocco. En modell som ligger mig själv varmt om hjärtat och jag har haft tre stycken (dock aldrig någon körbar). Fantastisk och tidlös design som är svårslagen. Designelement från konceptet hittade även in i första upplagorna av Lotus Esprit och Lancia Delta. Italdesign vill nu hylla originalet med den moderna tappningen Asso di Picche In Movimento som vi ser skisser på här. Det är, givetvis, en eldriven historia som har några linjer från originalet men som ändå talar sitt egna språk. Att de inte gjorde en lite bättre front med de fyra runda strålkastarna tycker jag dock är lite synd.
37.4°
IF Metall varslar om strejk hos Tesla-verkstäder
Från den 27 oktober
Idag gick IF Metall ut med varsel om total arbetsnedläggning på alla Teslas verkstäder i Sverige. Facket har i fem års tid utan framgång försökt att få Teslas verkstäder i Sverige att fixa kollektivavtal till sina anställda. Nu hotar fackförbundet med strejk från den 27 oktober på alla verkstäder i Sverige. Strejken kommer att pågå tills Tesla inför kollektivavtal och under tiden kommer alla medlemmar i IF-Metall att få en konfliktersättning som motsvarar deras lön. Ett inslag med Karl-Henrik Rosberg som är ombudsman för IF Metall finns här.
70.7°
STI-version av Subaru Solterra kommer nästa sommar
Jej?
Subarus eldrivna crossover Solterra är en Toyota bZ4X med andra logotyper på. I början av året visade Subaru upp ett STI-koncept av bilen och nu sägs det att detta ska bli verklighet. Lansering ska ske nästa sommar och troligtvis lär bilen se ut som konceptet, som ni ser på bilderna här. Det blir kjolpaket, vingar på bakluckan, röda inslag och större fälgar. Subaru har nyligen varumärkesskyddat namnet STe så det kan hända att den får heta det istället för STI. Om denna sportigare version även kommer att få bättre prestanda i form av vassare väghållning och höjd effekt är oklart, men det känns ju lite fattigt om den inte får det.
33.1°
Kompakt skåpbilskoncept från Toyota
Vill ha i campingversion!
Toyota presenterar nu skåpbilskonceptet Kayoibako. Det är en eldriven låda som lovar att vara mångsidig och anpassningsbar till vad man nu vill använda den till. Fokus verkar dock vara på att frakta grejer, även om vissa av bilderna skvallrar om camping med bilen. Den mäter 3,96 meter på längden, under 1,8 på bredden och den är 1,8 meter hög. Mycket konceptkänsla överallt och säkerligen inget som är runt hörnet produktionsmässigt, men rätt så frän var den allt.
40.4°
Framtida Audi RS-modeller ska skilja sig åt mer
I alla fall när det kommer till interiören
Köper man en riktig AMG från Mercedes är den det fetaste man kan få, precis som en riktig M-bil från BMW. Hos Audi heter prestandatillägget istället RS. Och fram tills att e-tron GT lanserades 2021 skiljde sig alltid RS-versionerna åt rätt mycket, man såg direkt att det här var det fetaste märket erbjöd. Men hos RS e-tron GT var det inte så. Inga fetare skärmar, maffigare front eller liknande. Den såg likadan ut som den vanliga versionen förutom större fälgar typ, vilket i mina ögon var lite trist. Nu meddelar Marc Lichte som är head of design hos Audi att framtida RS-modeller ska skilja sig mer åt jämfört med de vanliga versionerna, i alla fall när det kommer till interiören. Gällande hur det kommer att bli med exteriören så är det lite oklart, de breda skärmarna ska få finnas kvar sägs det i alla fall. Så här säger Marc i intervjun som ni kan läsa i sin helhet på länken nedan: "For me, what’s truly unique is that the form of Audi legends like the original quattro or Sport quattro, i.e., the muscles, the blisters, the extra wide fender flares, can be found on every current – and I can promise that – will be found on every future RS model. The RS design is so deeply anchored in Audi’s DNA that we could keep reinventing it without ever diluting its essence. In the future, we’re going to mainly build cars using two platforms – the PPE (Premium Platform Electric) platform for electric vehicles and the PPC (Premium Platform Combustion) platform for vehicles with conventional powertrains. Based on that, we carefully considered how to continue developing our RS models, going forward. The main question we asked ourselves in that regard: How can we carry the RS genes our customers have been desiring and valuing so far from the IC engine to the electric age and inspire at least as much – or even totally new – enthusiasm with them?"
39.4°
Nya Citroën ë-C3 kommer att kosta 23.300 euro
Ännu billigare version kommer 2025
I morse läckte bilder på Citroën ë-C3 och vi visste redan att priset troligen skulle bli under 25.000 euro, men nu vet vi mer. Först till prislappen: den kommer att landa på 23.300 euro. Rakt översatt till kronor betyder det runt 270.000 kronor, men vi återkommer när vi fått ett svenskt pris. Citroën lovar att man kommer att släppa en ännu billigare version som kommer att kosta 19.990 euro, men den kommer först 2025. Versionen som man släpper nu kommer att få en räckvidd på 32 mil, den kommande och billigare versionen kommer endast ha en räckvidd på 20 mil, men det räcker nog för många. I Frankrike kommer man att kunna leasa bilen för 99 euro i månaden. Batteripacket är på 44 kWh och laddningen är på 100 kW vilket för den batteristorleken är helt ok, 20 till 80 procent ska ta 26 minuter. Batteriet är förresten av LFP-typ och tillverkas av Stellantis. Motorn i bilen är på 82 kW/113 hästar. Inget fartvidunder alltså, 0-100 går på 11 sekunder. Man har en underlig skärm framför föraren som är en headup-display som ligger i instrumentbrädan, inte på rutan. Väldigt oklart varför man inte bara har satt dit en skärm. Längden på bilen är på 4.01 meter och 1,76 meter bred, så bilen är liten. Bilen är designad och kommer att byggas i Europa. Eftersom detta är en Stellantis-bil får vi hoppas att liknande modeller kommer att komma från andra Stellantis-företag som Peugeot, Opel och Fiat. Första bilarna ska levereras under andra kvartalet 2024.
54.9°
Var tredje Circle K har nu snabbladdare
100 stationer har fått dem installerade
Circle K jobbar verkligen på med att bygga ut sitt egna laddnätverk och nu har man snabbladdare installerade på 100 stationer, vilket betyder att en tredjedel av alla deras stationer nu har laddare. De 100 stationerna har tillsammans 465 laddpunkter och 160 av dessa har kommit till under det senaste året. Men man har 112 laddpunkter till som bara står och väntar på ström, nätbolagen hinner inte med att ansluta laddarna i den takt som Circle K bygger laddarna. – Det är klart att det är frustrerande att vi bygger snabbt, men sedan behöver vänta på nätanslutning. Det här har vi påtalat i många år, men vi bygger oavsett i tredubblad takt och det kommer vi fortsätta med. Med den här utbyggnadstakten når vi 1000 laddplatser under 2026, säger Jenni Alterling på Circle K. Circle K meddelar också att man jobbar vidare på laddplatser för tung trafik och inom kort ska 50 av laddplatserna i deras nätverk vara anpassade för tung trafik. I videon ovan kan ni se hur Autocharge fungerar på Circle K.
50.2°
Ny metod för att återvinna elbilsbatterier
Från forskare på Chalmers
Ett gäng forskare vid Chalmers har tagit fram en ny metod när det kommer till att återvinna elbilsbatterier. Det hela sker med hjälp av oxalsyra och metoden gör att man kan återvinna nästan hela batteriet. Om det här blir något som används i framtiden kommer det att vara både snabbare, billigare och mer miljövänligt än hur man jobbar idag med batteriåtervinning. I experimentet använder man nermalt batteripulver från batteripack som suttit i den eldrivna versionen av Volvo C30. Pulvret hälls i en reaktor där aluminiumet och litiumet lakas ut med hjälp av oxalsyra. Léa Rouqette som är doktorand vid institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers säger följande: "Hittills har ingen lyckats hitta exakt rätt förutsättningar för att separera så här mycket litium med oxalsyra – och dessutom få bort allt aluminium samtidigt. Eftersom alla batterier innehåller aluminium behöver vi kunna ta bort det utan att förlora de andra metallerna. Vi har lyckats ta vara på 99 procent av litiumet och allt aluminium, och andra värdefulla och kritiska metaller som kobolt, nickel och mangan. När battericellen är förbrukad mals innehållet ner och vi får ett pulver som liknar kaffe. Urlakning är en uråldrig teknik, det är samma princip som när du brygger kaffe. Jag använder oxalsyra för att den löser upp litium och aluminium så jag får det i flytande form, medan de andra metallerna förblir i fast form." Läs mer om projektet på länken nedan.
58.2°
Elbil tog sig 100 mil utan laddstopp
Tack vare solcellerna den har på sig
Stella Terra är en experimentbil utvecklad av studenter vid Eindhoven University of Technology i Nederländerna. Den går helt på el och är täckt med solpaneler. En gatlegal prototyp av bilen har nu tagit sig genom 100 mil av bland annat Sahara-öknen utan att besöka en endaste laddstation. Istället har det räckt med kraften från solpanelerna för att ladda batteripacket. Man startade vid Marockos norra kust och körde sedan över bergen till Sahara-öknen. Bilens toppfart ligger på 145 km/h och eftersom batteriet är relativt liten stannar vikten på hela rasket på 1200 kilo.
48.0°
Nissan visar eldriven minibuss
Med solid state-batteri
Jag diggar verkligen att minibussen är på väg tillbaka! Nu visar även Nissan ett minibuss-koncept och givetvis är denna helt eldriven. Hyper Tourer som den kallas har även solid state-batteri och ska kunna köra sig helt själv. Därför kan stolarna på insidan snurras runt ett helt varv och man kan istället arrangera dem så att man exempelvis kan ha ett litet möte. Eftersom allt än så länge bara är hittepå finns det även ett avancerat AI-system ombord som övervakar de åkandes hjärnvågor, hjärtrytm, andning och temperatur och kan därefter anpassa både musik och ljus så att det blir så mysigt som möjligt. Det här blir det tredje konceptet som Nissan kommer att ställa ut i sin monter på Japan Mobility Show 2023.
32.7°
Citroën ë-C3 läcker
Läcker?
Idag ska Citroën ë-C3 visas upp, men några timmar innan läcker bilderna på den. Ryktet säger att bilen kommer att kosta 25.000 euro vilket ju är lovande. Bilen ser dock ut att vara en storlek mindre än syskonet Jeep Avenger, så kanske inget för familjen. Vi återkommer i eftermiddag med mer information om bilen.
38.0°
Ny minibuss från Alfa Romeo inte omöjligt
Får vi se en ny Autotutto kanske?
Det dyker upp fler och fler nytillverkare minibussar igen vilket är lite kul i den stora SUV-djungeln. Nu får vi reda på att en ny sådan kanske skulle kunna komma från Alfa Romeo också i framtiden. Mellan 1954 och 1966 tillverkade de faktiskt modellen Autotutto så en modern och lyxig version av den vore väl kanske kul att se. Den skulle i så fall säkerligen vara helt eldriven och inte lika charmig som originalet, men ändå. Bonhams sålde nyligen ett fint exemplar. Skulle ni vilja att fler tillverkare började spotta ur sig minibussar igen?
41.2°
Volta Trucks har begärts i konkurs
På grund av underleverantör
Svenska ellastbilstillverkaren Volta Trucks har tyvärr begärts i konkurs. Detta på grund av att företagets batterilevereantör Proterra är i rekonstruktion vilket i sin tur har lett till osäkerhet hos intressenterna för Volta vilket lett till misslyckad finansiering i Volta. – Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör inträtt i amerikansk Chapter 11 skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, och har successivt lett till ökad osäkerhet hos olika intressenter samt till slut, trots stora ansträngningar, omöjliggjort finansiering. Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks, det säger Tomas Bergström, VD Byggmästaren som ägde 10 procent av Volta Trucks. Anledningen är inte att ingen vill ha bolagets lastbilar, de ska ha ordentligt med beställningar. Vad som nu händer med bolaget och dess modell Volta Zero är oklart.
20.8°
Före detta racerförare vill köra F1-bil upp och ner
Intressant
F1-bilar utvecklar såpass mycket marktryck att de i teorin skulle kunna köra upp och ner. Nu vill en YouTuber testa om detta faktiskt går att genomföra på riktigt. Personen i fråga är den brittiska före detta racerföraren Scott Mansell så det handlar om en snubbe som inte är helt ovan bakom ratten. Det här är dock inget enkelt projekt och det är fortfarande några frågetecken som måste redas ut innan det kan bli verklighet. Bilvalet som Scott landat i är en Empire Wraith och den har han tänkt att köra i taket på en tunnel som han själv ska bygga. När försöket kan bli skarpt återstår att se men Scott är fast beslutsam när det kommer till att lyckas med detta.
41.4°
måndag 16 oktober 2023
Bara Volvo EX90 får Plug & Charge
Inte EX30, XC40 eller C40
Idag berättade Volvo att man kommer att förbättra sin app så att Volvo-ägare kan hitta laddstationer och även starta och betala för laddningen. I samma pressmeddelande berättade man även att kommande Volvo EX90 kommer att få stöd för Plug & Charge. Det är en teknologi som är på väg ut som gör att man bara kan glida in med sin bil till laddstationen och trycka in kabeln och så sköts allt automatiskt med start av laddning och betalning. Precis som med en Tesla på en Supercharger. Förutsättningen är såklart att laddstationen har stöd för det och att du har ett konto där samt att bilen är registrerad. Tyvärr kommer Volvos övriga elbilar inte att få stöd för Plug & Charge, varken de nuvarande Volvo XC40/Volvo C40 eller kommande Volvo EX30. Inte ännu i alla fall, Volvo stänger inte fönstret för att det kan komma i framtiden men just nu är svaret negativt.
17.4°
Grundaren av Alpina Automobiles har gått bort
Burkhard Bovensiepen blev 87 år gammal
Nu nås vi av beskedet att Burkard Bovensiepen har gått bort, 87 år gammal. Namnet kanske inte de flesta känner igen men om man gillar bilar har nog förädlade BMW-modeller med Alpina-logga på sig passerat förbi någon gång, och Burkard är den som grundade just Alpina Automobiles 1965. Han började dock modifiera BMW-modeller redan 1962. Fabriksnya BMW:s köptes in, plockades ner och byggdes om för att bli vassare utan att kompromissa med komforten. Egna prestanda-delar togs fram och dessa lämnade BMW garanti på. Sedan 1983 är Alpina en egen erkänd biltillverkare och det är inte en BMW man köper från dem, det är en Alpina. Den 10 mars stod det klart att BMW köpt upp Alpina.
34.0°
Ford drar ner på produktionen av F-150 Lightning
På grund av låg efterfrågan?
Ford har gått ut och meddelat att de drar ner på skiften på Rouge Electric Vehicle Center-fabriken i Michigan och man anger komponentsbrist som orsak. Men stämmer detta? En del rykten säger att det är på grund av att efterfrågan av bilen minskat, och att man därför fokuserar på att bygga fler fossildrivna pickuper istället. Jämför man med förra året så droppade försäljningen av F-150 Lightning med hela 46 procent under tredje kvartalet. Mellan juli och september såldes strax över 3500 exemplar. I maj hade man över 200.000 reservationer av modellen, men många av dessa har aldrig gått till en riktig beställning. En försäljare hos Ford Kansas sa i juni att av de 135 reservationer han hade, hade bara 40 kunder gått vidare med köp eftersom övriga tyckte att bilen blev för dyr. Ford har försökt med prissänkningar på upp till 15.000 dollar men inte ens detta verkar ha haft så stor effekt.
35.2°
Nu drar tillverkningen av Delage D12 igång
30 exemplar blir till
Om man vill ha en superbil med grym prestanda som inte ser ut som alla andra kanske det är en Delage D12 man ska köpa? Nu drar i alla fall tillverkningen igång och har du två miljoner dollar över kan du bli ägare till en. Endast 30 ska byggas och man räknar med att alla ska vara klara om fyra till fem år. För pengarna får du något alldeles speciellt med plats för två och upp till 1100 hästar att leka med. Kraften kommer från en V12:a på 7,6 liter utan överladdning som i sin tur får lite extra draghjälp av en elmotor. Växellådan är en åttastegad automat. Delage har ytterligare en modell på gång och det kommer att vara en snabb GT-vagn med hybrid-drivlina. När denna kan tänkas presenteras återstår att se.
35.8°
Har Volvo blivit mer kinesiskt än svenskt nu?
Var Volvo EM90 spiken i kistan?
Att Volvo har kinesiska ägare är ju ingen nyhet direkt, Geely har ju ägt Volvo sedan 2010 och det har sannerligen hänt mycket i bilvärlden sedan dess, både hos Volvo och hos alla andra. Många har ju varit kritiska till kinesiska ägare, men under lång tid kändes det som att Volvo och Geely kom bra överens. Det kändes också som att Volvo kunde bidra med en massa saker till sin ägare och på så sätt fick man lite status i koncernen. 2012 kom Thomas Ingenlath till Volvo och det blev början på en rad av bilar med fantastisk design som faktiskt tog Volvo ett bra steg upp i premiumsegmentet. Först ut var nuvarande XC90 och när den presenterades fanns det en otrolig självkänsla bland Volvo-folket, den gick verkligen att ta på. Man visste att man hade något bra på gång och vd Håkan Samuelsson ledde gänget från samma år som Thomas kom, 2012. Men förra året slutade Håkan och istället tog Jim Rowan över vd-fanan. Vad som hände innanför väggarna på Volvo och i samtalen med ägaren Geely vet varken jag eller speciellt många andra, men något har hänt. Kriget för att hålla Volvo så svenskt det bara går verkar ha förlorats. I en intervju med Jim i DN från i våras fick han frågan om Volvo var ett kinesiskt företag. – Det känns mycket som ett svenskt bolag med svensk historia. Vi är listade på svenska börsen och följer alla svenska lagar och regler som kommer med det. Ett inte så tydligt svar direkt, och ett svar som förvånade mig. Var det svenska i Volvo inte viktigt längre? Min känsla, som jag hoppas är fel, är att Jim mest tyckte att frågan var oviktig och att han inte kommer att slåss för att behålla Volvo svenskt längre. Idag dök det upp bilder på kommande Volvo EM90, bolagets första MPV i modern tid. Och det är en extremt lätt förändrad variant av Zeekr 009 som, i mitt tycke, inte andas Volvo någonstans. Jag har inget emot MPVs, tvärtom, och jag tror att om den verkligen hade skapats av Volvo så hade det kunnat bli en riktigt bra bil med smarta och praktiska lösningar som tilltalade köpare inte bara i Kina utan även i Europa. Jag förstår såklart att Volvo EM90 inte alls har fokus på Europa och inte alls finns till för att göra svenska köpare lyckliga, men det är tyvärr väldigt oklart hur framtiden för Volvo ser ut och vart man är på väg om man tittar på Volvo EM90. Min känsla är att Volvo från och med nu kommer att vara mer kinesiskt än svenskt och det är lite sorgligt. Och som jag redan har sagt, jag hoppas att jag har fel. Överbevisa mig gärna Volvo! Visst kommer man fortfarande att designa bilar här i Sverige och bolaget kommer inte sluta att vara svenskt, men det känns ändå som att pendeln nu har fallit över och vi får helt enkelt acceptera faktum. Det är inte förvånande, men lite sorgligt på ett sentimentalt sätt.
-9.2°
Panasonic visar självkörande vardagsrum
Flummigt
I samarbete med mässan Japan Mobility Show har Panasonic kokat ihop ett "självkörande" vardagsrum. På mässan kommer besökare att kunna åka runt med detta i en virtuell värld och ska då få en försmak på hur det kan se ut långt in i framtiden. I "rummet" ska man kunna hänga och glasrutorna som även är skärmar ska kunna styras med hjälp av gester och ord. Lådan ska kunna ha koll på sin omgivning och undvika hinder när den väl är ute och kör. Jätteknasigt helt klart och det vore bra att få se en beskrivande video kring hur Panasonic har tänkt med denna, men jag har inte hittat någon än.
37.4°
Toyota teasar eldrivna sportbilen FT-Se
Och crossovern FT-3e
Toyota verkar inte ha några planer på att sluta namnge sina eldrivna modeller på ett märkligt vis. Nu får vi teaserbilder på sportbilen FT-Se och crossovern FT-3e som snart ska visas upp på Japan Mobility Show 2023. Sportbilen har lite Supra-drag och en yoke-ratt där överdelen saknas medan crossovern är kantig och coupé-mässig. Mässan öppnar den 26 oktober och då lär vi få reda på mer om dessa två.
39.3°
Snart enklare att ladda Volvon
Ladda direkt via appen
Volvo har tagit hjälp av Digital Charging Solutions för att få in laddning i sin app. Från och med november betyder det att de som äger en eldriven Volvo kommer att kunna hitta, starta och betala laddning direkt i Volvo-appen. Man kommer då att kunna ladda hos 1000 olika laddoperatörer och på 590.000 laddpunkter i 30 länder i Europa. Funktionen kommer som sagt i november och kommer till alla helt eldrivna modeller (XC40, C40, EX90 och EX30).
46.1°
Suzuki visar elscooter som kan gå i trappor
Och lite andra udda elfordon
Snart är det dags för Japan Mobility Show och Suzuki snålar inte på antalet saker de kommer att visa upp i år. Roligast är kanske MOQBA, en annorlunda eldriven "scooter" som har den lite udda egenskapen att den kan gå i trappor. Man sitter på den som på en motorcykel och tanken är att man faktiskt ska kunna ta med den på till exempel kollektivtrafiken. Suzu-Cargo Suzu-Ride och Suzu-Cargo är två versioner av samma fordon, ett lite annorlunda men praktiskt fordon som man sitter på. Beroende på variant så är den antingen bra på att packa saker i låda eller på flak och Suzuki tänker sig att denna passar bra för de som vill flytta runt på saker. På med en barnstol eller två och det skulle kunna vara ett alternativ till lådcykeln. Suzuki Go! Suzuki Go! är riktad till "middle senior age who continue to be active and young-hearted". Tanken är alltså att folk som inte har det så lätt att förflytta sig men som ändå vill dra runt ska kunna göra det på denna. Under sätet så kan man även placera lite saker. Den sista prylen att visa upp här är ett koncept på en utombordare. Det roliga eller intressanta med denna är att man kan plocka bort huvudenheten där batteriet sitter och ta med den för att använda som elförsörjning, och för att ladda såklart.
40.5°
Vita, svarta och gråa bilar fortfarande mest populära
Boring
Den gråa och trista trenden håller i sig. Att de flesta nya bilar är grå alltså. Eller svarta, eller vita. Inte jättespännande tyvärr. De bilar som är färgglada är oftast superbilarna, och de ser man ju inte så ofta. I USA är 78,9 procent av de begagnade bilarna vita, svarta eller gråa. Sedan pandemin har dock bilar med lite färg på sig hållit sitt värde bättre, och det är ju lite positivt i alla fall. Nu för tiden är det ju inte lika kostsamt längre att helfoliera sin bil. Så om man nu är rädd för värdetapp på grund av att man köpt fel färg kan man ju alltid foliera sin tråkiga gråa bil under tiden man äger den och sen bara klä av den igen när det är dags att byta. Vilken färg har din bil om du nu äger någon?
35.0°
Minst antal kuggade uppkörningar i Östersund
Andelen godkända körkortsprov dock rekordlåga
Statistik från Trafikverket visar att det är enklast att ta körkort om man gör det i Östersund. Eller det är i alla fall där som sex av tio uppkörningar blir godkända. Det är nästan dubbelt så många som i Helsingborg och Järfälla i norra Stockholm. Även i Farsta, Kristianstad och Växjö är det bara 40 procent av de som kör upp som blir godkända. År 2000 godkändes 64 procent av körproven och 73 procent av teoriproven. 2013 var siffran istället 54,5 respektive 53,2 procent. 2018 hade siffrorna istället sjunkit till 46,4 procent respektive 43,8 procent och i år har siffrorna aldrig varit så låga - 45,3 respektive 40,9 procent. Tittar man på teoriprovet för körkort ligger Visby i topp med 49,9 procent godkända prov. I botten hittar vi återigen Farsa där bara 30 procent av proven godkänns. Hela listan finns på länken nedan.
35.6°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration