m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Honda e i älgtestet
Klarade sig sådär

Här ser vi ett färskt älgtest med Hondas nya elbil e. För att klara testet måste bilen kunna passera konorna på ett säkert sätt i 77 km/h eller högre. Högsta hastigheten bilen klarade var 75 km/h så enligt de här testerna blev den inte godkänd. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

BMW M235i xDrive Gran Coupé imponerar inte i älgtest
Än slank han hit, än slank han dit

KM77 har nu kört älgtest med BMW M235i xDrive Gran Coupé och den presterade inget vidare. Problemet var att man inte fick tillbaka bilen på rätt spår tillräckligt snabbt efter att ha gjort de snabba svängarna och resultatet blev att man hamnade i konerna istället. Först när man sänkte hastigheten till 68 km/h gick det utan att några koner fick sätta livet till. Mercedes-Benz CLA 200 var dock ännu sämre och där tvingades man sänka till 66 km/h för att det skulle gå vägen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i älgtest
Kämpar mot understyrning

Här får vi se när nya Volkswagen Golf körs i ett så kallat älgtest. Testet visade att bilen understyr ganska så kraftigt och man var tvungen att sänka hastigheten till 69 km/h för att den skulle passera konerna på ett godkänt vis. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0
2019

Jaguar I-Pace gillar inte älgtest
Låser ena framhjulet

Vi har tidigare visat klipp från den spanska YouTube-kanalen km77 när de genomför älgtest med olika nya bilar. Nyligen hade de Jaguars eldrivna modell I-Pace på besök och det gick inget vidare. Den första vänstersvängen går utan anmärkning men så fort föraren rattar höger låser sig vänster framhjul och bilen kanar för en stund rakt fram. Det blev därför omöjligt att göra testet utan att smacka in i några koner. Jaguar har inte kommenterat kring detta än men det här kanske kan vara något som skulle kunna fixas till med hjälp av en mjukvaru-uppdatering. Tumnagel
25.7°
+
Bobby Green
0

Tesla Model 3 i ett älgtest
Smidig som en snok

Spanska Km77 som gör älgtester med olika nya bilar har nu kört konbanan med Tesla Model 3 och så här gick det. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Älgtest med nya Suzuki Jimny
Inget toppbetyg här heller

Jag diggar verkligen nya Suzuki Jimny, och det är många med mig som gör det. Men det är ju inte en sån bra bil egentligen. I alla fall inte om man råkar krocka, köra för nära vägräcken eller som här - behöva väja för något väldigt snabbt. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0
2016

Jeep Renegade lyfter baken vid hård inbromsning
Så här ska det ju inte vara

I mars förra året testade motorjournalisten Pablo González en Jeep Renegade med 1,6-litersmotor och framhjulsdrift. Han upptäckte då att den vid mycket kraftig inbromsning reste sig upp där bak, så mycket att bilen lättade från marken flera centimeter. Jeep sa då att bilen var trasig och att problemet skulle vara åtgärdat. Samma sak skulle alltså inte kunna inträffa igen. Tekniker inspekterade bilen och hittade då att fel med bromshydrauliken skickade på tok för mycket kraft till frambromsarna. Pablo bestämde sig för att testa experimentet igen förra månaden, fast med en fyrhjulsdriven version utrustad med den större motorn på 2.0 liter. Beteendet kvarstår - bilen lyfter i baken. Inte lika mycket som tidigare, men ändå. Klippet nedan visar när bilen genomgick ett så kallat älgtest, något som inte heller såg ut att gå särskilt bra. Någon här som äger en Renegade eller har kört en och upptäckt samma problem? Tumnagel
21.6°
+
Bobby Green
0
2014

Vi har spanat in Jaguar F-Type Coupé
Och kört den på bana

Idag har jag och Roger varit och klämt på och provkört Jaguar F-Type Coupé. Bilen kommer i tre olika versioner och vi fick tillfälle att testa alla tre, på bana dessutom. Med coupétaket på plats blir bilen inte bara mycket läckrare i mina ögon, den blir dessutom ännu mera vridstyv. Och då ska jag nämna att roadsterversionen inte är ett dugg sladdrig. Coupén ska ändå vara 80 (!) procent mer vridstyv, vilket låter helt galet. Banan är stället där man verkligen kan känna om detta stämmer, och jag tror nog att Jaguar talar sanning för herregud vad man kan slänga omkring bilen utan bekymmer. Vi körde konbanor, älgtest, bromstest, höghastighetstest och ett par varv på en bana utan hinder. Det gick galant och man känner verkligen att bilen har så mycket mer att ge än vad man själv kan ge. Och då körde vi ändå bara i standardläget utan att koppla ur något antispinn eller koppla i något sportläge. Det man har att välja på i F-Type Coupé-paletten är den vanliga Coupén, S Coupé och värstingen R Coupé. De två första har V6:or medan R:en har den mustiga V8:an som vi är vana vid när det gäller Jaguar. Alla är såklart trevliga men oj vad det skottar på i den sistnämnda. Där S Coupé rappt och direkt smackar i nästa växel sömlöst kastar R Coupé verkligen dig framåt när nästa växel läggs i. Man känner tydligt den högre effekten här, och man hör det också eftersom V8:an verkligen vrålar medan sexorna mer ylar. Provturen var snabb och intensiv men man fick ändå en bra känsla för vad bilarna klarar av, och hur mycket man faktiskt kan pressa dem. I en lång kurva var det inga problem att justera om man kände att man låg fel - utan att släppa på gasen eller bromsa. Styr och bilen styr dit du vill utan att gnälla. Det enda som skedde var att jag snällt fick pausvila lite utanför bilen när jag inte körde på grund av åksjuka. En längre provkörningsrapport kommer i framtiden när jag har levt med bilen några dagar. F-Type Coupé 679 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 340 hästar, 450 Nm. 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Toppfart 250 km/h. F-Type S Coupé 779 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 380 hästar, 460 Nm. 0-100 km/h på 4.9 sekunder. Toppfart 275 km/h. F-Type R Coupé 997 900 kronor. V8:a, kompressor, 5.5 liter. 550 hästar, 680 Nm. 0-100 km/h på 4.2 sekunder. Toppfart 300 km/h. Jaguar räknar med att sälja 40 stycken F-Type Coupé i Sverige i år. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0
2012

Nya Jeep Grand Cherokee kan köras på två hjul
Men det är knappast en bra egenskap

När Teknikens Värld testar bilar gör de ett så kallat älgtest, något som de gjort sen 70-talet. Det är precis vad det låter som och testar hur bilen reagerar när man i en paniksituation snabbt väjer. 1997 blev älgtestet en världsnyhet då Mercedes A-klass välte och fick Mercedes att konstruera om hela bilen. Tio år senare var det dags för ytterligare en fadäs när en Toyota Hilux gick upp på två hjul. Nu har samma sak som för Toyotan hänt igen, fast denna gång är den en Jeep Grand Cherokee av senast snitt som går upp på två hjul. Incidenten kan ni se i ett filmklipp på länken och det misslyckade testet kan ni läsa om i Teknikens Värld nummer 15 som finns att köpa i butik eller på nätet nu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2009

Bästa cykelhållaren är svensk
Thule FreeRide 530 tog förstaplatsen i tyskt test

Den tyska motorfordonsorganisationen Adac har nyligen genomfört ett test för att utröna vilken cykelhållare som är bäst i klassen. Allt från montering och stöldskydd till älgtest och krockprov testades och slutlig vinnare var takmonterade Thule FreeRide 530. Alla testresultat hittas här och mer finns att läsa på länken (översatt). www.adac.de Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0
2008

Fyra videos på XC60
Test av dess uppträdande i ett gäng situationer

Här kommer 4 videos som Volvo släppt på annalkande XC60. Videon ovan visar test av chassit, övriga tre under "Läs mer". Jag gillar slutklämmen I would love to have a car like this eller för den del I love this car... Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Vintertest: Volvo C30
Vi beger oss norr om polcirkeln för att vintertesta nya Volvo C30

Jag lämnar kyliga Stockholm för att bege mig långt norr om polcirkeln och Kiruna. Minus sex blir snabbt minus trettio, och här skulle jag tillbringa två dagar med Volvo C30. Det första uppdraget var att byta om till något mer rejält. Tumnagel
37.4°
+
James Hunt
0