m

Alpha presenterar upptuffad Ace
Den här heter Jax

Precis innan jul skrev vi om Alpha Motor Corporation och deras stencoola retrostylade elbil Ace. Det vi ser här är dess lite mer ruggade syskon Jax som baseras på samma modell. Jax (som står för Junior All-terrain Crossover) har istället högre markfrigång, rejäla skärmbreddare, biffiga hjul, extraljus, frontbåge och en korg på taket. Den kommer både som fram- och fyrhjulsdriven, får dra upp till 839 kilo och gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder. Måtten är 4,56 meter i längd, 1,93 meter i bredd och 1,63 meter i höjd. Batteripacket är på 75 kWh vilket ska ge en räckvidd på 40 mil. Prislappen för Jax börjar på 38.000 dollar och sträcker sig upp till 48.000 dollar. Vanliga Ace kostar från 32.000 dollar. Video nummer två nedan visar en prestandaversion av Ace. Den ska ha dubbla motorer och klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Räckvidden ska ligga på runt 35 mil. Priset för denna är inte annonserat än. Det återstår att se om det blir några bilar från den här startupen men det vore väl lite kul? Grejerna ser ju minst sagt fräna ut. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
2020

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Torsus Terrastorm - ett fräsigare namn på Volkswagen Crafter
Specialbygge redo för tuffa äventyr

Det tjeckiska företaget Torsus har en ny modell på gång som de kallar för Terrastorm och här ser vi de första bilderna på den. Namnet antyder att det är något riktigt fräsigt på gång men i princip handlar det om en Volkswagen Crafter 4Motion som man piffat upp för att klara lite hårdare tag. Man beskriver resultatet med orden "the world’s most capable 4×4 minibus". Terrastorm ska släppas senare den här månaden och bygget har bland annat rejälare fjädring för att kunna klara av att ta sig till platser man annars inte hade kunnat nå med denna biltyp. I övrigt är den packad med smarta lösningar äventyrare skulle kunna tänkas behöva, en maffig frontbåge som ska stå pall för tuffa tag och ordentliga hjul för när asfalten tar slut. Man kommer att kunna speca sin bil på flera olika sätt beroende på vilka behov man har. Försäljningen ska dra igång under årets tredje kvartal. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2018

SCG tar fram modern version av Baja Boot
Ska slå höjdrekord

Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) är mest kända för sina superbilar men nu visar de upp en nyhet som skiljer sig en hel del från det man tidigare gjort. Det här är en modern version av Steve McQueens gamla Baja Boot från 1967 som James Glickenhaus köpte för åtta år sedan och en bil man hoppas slå höjdrekord med. Man vill också köra från New York till Paris genom Berings sund med bilen. Den nya bilen väntas komma med antingen två eller fyra dörrar och den som kör sitter i mitten. Kraften ska komma från en V8:a på 5,0 liter och man ska kunna välja mellan två- eller fyrhjulsdrift. Stötdämpare och fjädrar ska palla mycket stryk och bilen kommer bland annat att vara utrustad med militärgodkända sensorer och tätningar för att klara extrem kyla. Försäljningen förväntas dra igång någon gång 2019 eller 2020. Prislappen kommer att ligga omkring 100.000 dollar. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2017

Toyota visar äventyrsbil för framtiden
En försmak på nästa RAV4?

Ingen bilmässa utan ett par konceptbilar. I Toyotas monter i Los Angeles står den här - FT-AC. Bokstäverna står för Future Toyota Adventure Concept och det här är alltså en äventyrsbil för framtiden. En crossover som ska palla lite tuffare tag och som man ska våga åka utanför asfalten med. Det vi ser här är bara renderingar men Toyota fantiserar om att bilen har en bensinmotor kopplad till ett avancerat fyrhjulsdriftssystem med torque-vectoring. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2016
2009

Sju DRIVe-modeller från Volvo i Genève
Bara XC90, C70 och S60 utan

På Genève-salongen kommer Volvo att visa upp DRIVe-varianter av hela sju av sina tio modeller, de som man inte har brytt sig om är inte helt oväntat S60, XC90 och C70. DRIVe är ju Volvos varumärke för sin lite mer miljövänliga varianter och det är faktiskt rätt imponerande siffror man visar upp och detta mycket på grund av att start/stopp-systemet som är standard hos C30, S40 och V50. Här är siffrorna: Volvo C30, 3.9 l/100km, 104g CO2/km Volvo S40, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km Volvo V50, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km Volvo V70, 4.9 l/100km, 129g, CO2/km Volvo S80, 4.9 l/100km, 129g CO2/km Volvo XC60, 6.0 l/100km, 159g CO2/km Volvo XC70, 6.0 l/100km, 159g CO2/km Alla modeller förutom XC60 och XC70 har 1.6 liters-dieseln som ger 109 hästar och 240 Nm, XC60 och XC70 har 2.4 liters-dieseln som ger 175 hästar och 420 Nm. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0