m

Nubias nya gamingtelefon kommer med 165Hz och 18GB ram
Perfekt om man gillar höga siffror!

ZTE-avstickaren Nubia fortsätter leverera gamingfokuserade telefoner. Nu har Red Magic 6-serien presenterats och de nya enheterna i familjen låter rätt intressanta om man gillar höga siffror. Samtliga enheter i serien kommer med AMOLED-paneler på 6,8 tum och Full HD+-upplösning med en sampling rate på 500 Hz för enkeltouch och 360 Hz för multi, vilket betyder att dina rörelser på skärmen registreras illa kvickt. Utöver detta kommer telefonerna med Snapdragon 888, kapacitiva axelklappar och samt hörlursuttag. Basic-versionen av Red Magic 6 kommer med glasbaksida och ett batteri på 5050mAh som går att ladda med upp till 66W. På insidan sitter det en intern fläkt som kan snurra i upp till 18.000rpm för att hålla telefonen relativt kall under tunga spelsessioner. Pro-versionen kommer med ett stycke aluminiumplatta på baksidan som inte bara ser ballt ut, utan ska även hjälpa värmespridningen. Batteriets kapacitet ligger på 4500mAh och är uppdelat i två delar, vilket gör det möjligt att komma upp i 120W vid laddning. Pro-versionen kommer även med en snabbare intern fläkt som kan snurra i 20.000 rpm. Det kommer även släppas en variant vid namn Pro Dao som kommer med en genomskinlig baksida, lysande fläkt och upp till 18GB ram. Nubia Red Magic 6 kommer initialt släppas släppas i Kina tillsammans med Tencent. Priset på basmodellen kommer ligga på 3799 yuan, runt 5000 kronor, och Pro-versionen kommer ha en prislapp från 4399 yuan, runt 5700 kronor. Hur det ser ut med global release kommer vi få reda på 16 mars. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
2020

Qualcomm presenterar ytterligare ett 5G-chip
Snapdragon 690 ska fixa 5G till budgetmobiler

Qualcomm har presenterat ytterligare ett chip för 5G-mobiler och den här gången handlar det om Snapdragon 690. Det är Qualcomms första 5G-chip i sin 6-serie och ett chip som primärt är avsett att användas för framtida lite billigare 5G-telefoner. Förutom det så uppger Qualcomm att Snapdragon 690 har en CPU som är 20 procent snabbare än Snapdragon 675 och att det nya chippet ska rendera grafik på mobilen upp till 60 procent snabbare än 675. Snapdragon 690 kommer även att bli Qualcomms första chip i 6-serien med stöd för 120hz-skärmar och 4K HDR. Qualcomm Snapdragon 690 förväntas dyka upp i kommande midrange-lurar med 5G-stöd från tillverkare som till exempel HMD (Nokia), LG, Motorola, Sharp samt TCL Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie är här
Kommer både som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat presenterar BMW idag uppdaterade 5-serie Sedan, 5-serie Touring och 6-serie. Gemensamt för alla är att det går att få med mildhybridteknik eller som laddhybrider. På det sistnämnda temat presenterar man även nyheten X2 xDrive25e. Bilarna har fått ett nytt uppdaterat utseende och tydligast är LED-strålkastarna, den större grillen och de nya bakljusen. Adaptiva LED-strålkastare och laserljus finns på tillvalslistan. Insidan får infotainmentsystem med skärm på upp till 12,3 tum, sporträtt i läder och nya perforerade Sensatec-komfortsäten. Dragvikten för laddhybriderna ökas från 750 till 1700 kilo. Har du fyrhjulsdriften xDrive får du dra upp till 2000 kilo. Mildhybridtekniken består av en 48-volts startgenerator som kan lagra bromskraftsenergi och vid tillfälle kan ge extra elektrisk kraft. 5-serie Sedan och 5-serie Touring har premiär i juli. Då erbjuds 530e och 530e xDrive Sedan som båda fått 40 extra hästar och som nu bjuder på 292 hästar. I höst lanseras laddhybriderna 530e Touring, 530e xDrive Touring och 545e xDrive Sedan. 6-serie Gran Turismo lanseras i slutet av sommaren. 5-serie Sedan kostar från 436.000 kronor, Touring från 454.900 kronor och 6-serie GT från 557.600 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Ansiktslyftna BMW 5-serie har premiär den 27 maj
Men vi vet ju redan hur den ser ut

På onsdag nästa vecka kommer BMW att dra skynket av uppdaterade 5-serie tillsammans med 6-serie Gran Turismo. Det hela kommer att ske på ett event i Sydkorea och inför det har man skickat ut lite teasers. Dock vet vi ju redan hur nya femman ser ut eftersom bilder på den läckte redan för en månad sedan. Hur nya 6-serie GT ser ut vet vi inte än men den verkar få samma stora grill som 5-serie och liknande strålkastare. Visa det här inlägget på Instagram ? [THE 5 AND THE 6 WORLD PREMIERE] #?????? #??????? ? ??????? ?????? ?????????? ?????????? THE 5?? THE 6. ? THE 5?? THE 6?? #?????_???????? ?? ?????????? ???????????. ? BMW?? ?????? ??????? ????????? ???????? BMW ????????? ????????? ?????? ???????????. #NEW_THE5_THE6 ? [????? ??????] THE 5?? THE 6 ????? ?????????? ????? ??????? ???????? ??????? ??????? ????? ???? ?????? ????? ???????? ? -????? ?????: 2020??? 5??? 18???(???) - 5??? 21???(???) -???????? ?????: 2020??? 5??? 25???(???), ??????? ????????? ????? ????? -??????? ??????: THE 5 AND THE 6 WORLD PREMIERE ???????(5???) -????? ??????: 2020??? 5??? 30???(??) -????? ?????: BMW ????????? ????? ? [???? ?????] *???????? ?? ????????? 1??????? ????? ?????? ????????????. *????????? ????? ?? ?????? ?????? ???? ??? ?????? ????? ????? ?????? ???????? ?????? ???????. *?????? ?????? ????? ???????? ?????? ??? ????? ????? ????? ??? ??????? ????? ?? ??????? ???????? ????????? ????????????. *??? ???????? ????? ??????? ????????? ????????? ?????? ???????? ??????????? ????? ??????? ????????????. Ett inlägg delat av BMW Korea (@bmw_korea) 18 Maj 2020 kl. 3:20 PDT Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2019

LG rullar ut stöd för Nvidia G-Sync
Noice

LG meddelade i går att årets modeller av sina OLED-apparater kommer få en mjukvaruuppdatering som gör dem kompatibla med Nvidia G-Sync. Denna uppdatering ska komma till apparaterna E9, C9 och B9. Utrullningen av stödet påbörjas nu i Nordamerika men ska komma till andra marknader direkt efter. Med detta stöd för G-Sync ska dessa tv-apparater ge en smidigare spelupplevelse utan något flimmer, tearing eller stuttering, om du nu använder ett grafikkort ur GeForce RTX 20- eller GTX 16-serien. Tumnagel
44.5°
+
Frode Wikesjö
0

IFA 2019 De flesta av Qualcomms mobilchip får 5G-modem
5G letar sig in i lite billigare mobiler nästa år

Under årets IFA-mässa fick vi se mobilchip, så kallade SoC:s (System on a Chip), med inbyggda 5G-modem från både Samsung och Huawei. Tidigare har även MediaTek presenterat ett all-in-one-chip med 5G och det är något som även marknadsledande Qualcomm satsar på. Under IFA-mässan uppgav Qualcomm att de flesta av deras SoC:s kommer att förses med 5G-modem nästa år. Det innebär bland annat att 5G antagligen kommer att leta sig in i lite billigare mobiltelefoner från till exempel Oppo, Realme, Redmi, Vivo, Motorola, Nokia och LG. I dagsläget krävs att 5G-mobiler förses med ett separat 5G-modem, något som kräver plats i telefonerna och även gör dem dyrare. Qualcomm uppger att chippen i deras 7-serie kommer att börja säljas med eller utan 5G-modem i slutet av året och att de första mobilerna med dessa chip kommer att presenteras i början av nästa år. Mobiler med Qualcomms 6-serie med stöd för 5G kommer att börja säljas någon gång i mitten av nästa år medan Qualcomm säger att man kommer att presentera planerna för 5G och deras flaggskepps-serie 8 senare i år. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är BMW 8-serie Gran Coupé här
Stor och slank

Efter lite läckor och teasers är nu BMW 8-serie Gran Coupé officiellt här. Det här blir efterträdaren till 6-serie Gran Coupé som inte finns längre och är alltså en stor sedan med coupé-vibbar. Lansering sker i september. Bilen bygger på 8-serie Coupé men är 22 centimeter längre, 30 millimeter bredare och 55 millimeter högre. Hjulbasen har också förlängts med 20 centimeter. Även om taket sluttar en hel del ska de i baksätet få plats bra lovar BMW, men är man lång blir det jobbigt såklart. Insidan hämtar mycket från övriga modeller och på förarplatsen finns ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum. Infotainmentskärmen är på 10,25. Head-up-display, trådlös laddning av telefonen och ett Harman-Kardon-system med 16 stycken högtalare finns. Motormässigt erbjuds modellen med en turbosexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 500 newtonmeter. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift går att få. 0-100 km/h avklaras på 4,9 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Gillar man diesel finns det också. Även här handlar det om en turbomatad sexa på 3,0 liter, den ger dock 320 hästar och har ett lite saftigare vrid på 680 newtonmeter. Vassast innan M8:an kommer är M850i xDrive som bjuder på en turbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 530 hästar och 750 newtonmeter. 0-100 km/h går här på snabba 3,9 sekunder. Priserna ser ut som följande: BMW 840i Gran Coupé: 827.000 kronor BMW 840i xDrive Gran Coupé: 867.000 kronor BMW 840d xDrive Gran Coupé: 917.000 kronor BMW M850i xDrive Gran Coupé:1.197.000 kronor Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0
2018

Vi har tagit en titt på OnePlus 6 Red
Rackarns fin telefon

För några dagar sedan presenterade OnePlus den nya röda versionen av 6. På insidan är telefonen densamma som tidigare, det vill säga Snapdragon 845, 8GB ram och 128GB lagring, och har likadana dimensioner som sina syskon i 6-serien. Nyheten är att enheten har fått en röd yta och den nya färgen är betydligt trevligare än Mirror Black-versionen vi fått testa tidigare. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

BMW M8 som Gran Coupé
Mer av allt

Det var en Gran Coupé-version av kommande M8 som BMW har teasat om det senaste, och nu är den presenterad och uppvisad i Genève. Bilen ska enligt tillverkaren ge mer mening till bokstaven M, och i det här fallet står M:et för More. Mer av allt helt enkelt. 8-serien, när den väl är här, kommer att ersätta dagens 6-serie. Gran Coupé heter bilarna när de har fyra dörrar och en coupé-liknande form. Vad som finns under skalet på denna är fortfarande oklart men det vore märkligt om det inte var samma grejer som i senaste M5. Det innebär i så fall en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo och en effekt omkring 600 hästar. När den här konceptbilen ska rulla ut i produktionskläder är oklart för tillfället, först ut är ju vanliga 8-serien som vi heller inte vet när den presenteras. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

BMW visar upp 8-serien med maskering
Dock vet vi ju redan hur den ser ut

Snart kommer ersättaren till BMW:s 6-serie - 8-serien. I våras fick vi information om att en M8:a kommer och i somras fick vi höra hur den låter. Nu delar BMW även med sig av en film och lite bilder på versionen som kommer att heta 850i, men bilen är fortfarande maskerad. Det gör inte så mycket i och för sig, eftersom det för två veckor sedan läckte ut helt nakna bilder på den som ni kan se här nedan. Nya 8-serien väntas ha sin premiär i Genève nästa månad. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är bilarna som tappar mest i värde!
BMWs X-serie i topp

Alla bilar tappar i värde och det handlar inte om några småsummor. Blocket har nu tagit de 20 mest annonserade bilarna och kollat hur mycket de tappar i värde och vi har en klar "vinnare". BMWs X-serie tappar nämligen 40 procent av sitt värde de första två åren. Det betyder att om du går in och köper en X5:a för 600.000 kronor så får du bara 360.000 kronor för den efter två år. Det är nätta 10.000 kronor i månaden i värdeminskning. Ouch. Överlag så toppar BMW den här listan och kniper inte bara förstaplatsen utan också andra och fjärdeplatsen. Tre är Audi med sin A6-serie. Är du sugen på en suv och inte vill tappa lika mycket i värde ska du kolla in Volvo XC60, den tappar "bara" 25 procent av värdet. Bäst av de 20 mest annonserade bilarna är VW Polo som tappar låga 11 procent i värde! Hela listan hittar ni här under. Tumnagel
44.1°
+
Roger Åberg
0

BMW presenterar 6-serie Gran Turismo
Love it or hate it

Efter den lilla läckan häromdagen är nu BMW 6-serie Gran Turismo helt officiell. Den här ersätter som sagt gamla 5-serie Gran Turismo och anammar de senaste utseendet som BMW har på sina bilar men behåller funktionen som GT bjuder på. Det handlar om en halvkombi-lucka där bak som ska se till att svälja mycket bagage samtidigt som bilen är något som inte alla andra har. Vissa älskar den, andra hatar den. Precis som det alltid kommer att vara alltså. Den nya bilen är större än sin föregångare och den mäter bland annat 5,09 meter på längden vilket är en ökning med hela 8,7 centimeter. Det gör den nästan lika lång som en 7-serie och 15,6 centimeter längre än 5-serie Sedan. Höjden har sänkts med 2,1 centimeter och mäter nu 1,53 meter, bredden är dock oförändrad och den anges till 1,9 meter. Hjulbasen ligger på strax över tre meter. Den mycket omtalade baken ska nu ligga 6,4 centimeter närmare mot marken, lite diskretare men långt ifrån osynlig. De nya måtten ska ge bättre utrymme i baksätet och i bagageutrymmet ska det gå in 610 liter bagage - 110 liter mer än tidigare. Fäller man sätesryggen ska det gå in hela 1 800 liter vilket är 100 liter mer än förut. Vikten på bilen jämfört med föregångaren har sänkts med 150 kilo. Under huven finns det till en början tre olika motoralternativ att välja mellan - två som går på bensin och en som går på diesel. Instegsmaskinen som heter 630i Gran Turismo bjuder på en tvålitersfyra med 258 hästar och ett vridmoment på 400 newtonmeter. Den driver på bakhjulen och ska ta sig från stillastående till 100 km/h på 6,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till mellan 0,62-0,66 liter per mil med ett utsläpp på mellan 142-152 gram per kilometer. Nästa version är 640i Gran Turismo som har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 450 newtonmeter. Den kan fås med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Driver den på alla fyra gör den 0-100 km/h på 5,3 sekunder, toppar 250 och drar mellan 0,77 till 0,82 liter per mil. Dieselmaskinen kallas för 630d Gran Turismo och den går också att få med drivning bara bak eller på alla fyra. Effekten ligger på 265 hästar och 620 newtonmeter och allt detta hämtas ur en sexa på 3,0 liter. Den lägsta förbrukningen som anges är 0,49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. Oavsett val av motor kopplas alla till en åttastegad Steptronic-låda. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i september och marknadslansering sker i november. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
28.9°
+
Bobby Green
0

BMW 6-serie Gran Turismo läcker ut
Läcker?

BMW:s något udda modell 5-serie Gran Turismo ska få sig en efterföljare och det är den här - 6-serie Gran Turismo. Officiella bilder på den nya skapelsen har läckt ut och det är versionen 630d xDrive GT som vi får se först. Formerna är något slankare än hos föregångaren och kanske kommer denna att få lite mindre skäll än vad 5-serien fick. Bilen bygger på CLAR-plattformen och motorerna väntas bli samma som erbjuds i nya 5-serien, dock lär vi inte få någon M-version av GT-modellen. Mer information om bilen kommer när den har släppts officiellt. Tumnagel
22.1°
+
Bobby Green
0

BMW visar upp koncept av 8-serien
Det här är framtiden för BMW

Ett koncept för en av de lyxigaste modellerna i modellprogrammet brukar ofta vara lite extra sexiga och extrema. Men det här konceptet är mer än att bara visa upp en lyxbil, den ska visa upp vad som komma skall för BMW. Man kommer att fokusera ännu mer på lyx i framtiden, men självklart kommer man också använda det formspråket i de billigare och enklare modellerna. Riktiga produktionsversionen av 8-serien kommer nästa år och är enligt BMW en liten del av den största modelloffensiven i märkets historia. 8-serien är ju helt ny och är det är lite av ett statement att man lyfter 6-serien från att vara något mellan 5 och 7 och istället vara något som är ännu fetare än 7-serien. Exteriören knyter samman dåtid och framtid enligt BMW. Det syns tydligt att det är en BMW men visar som sagt även varm man är på väg. Grillen har blivit fetare och ännu tydligare men strålkastarna har blivit smalare och argare. Interiören har två ledord: lyx och dynamik. Allt är fokuserat på föraren och att köra. 8-serien är alltså helt ny och kommer nästa år. Vad som kommer att hända med 6-serien återstår att se. Om jag får önska blir den lite mindre svulstig än dagens version. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

BMW har en ny 8-serie på gång
Här är första bilden

Knappt har nyheten att BMW lagt ned 6-serie Coupé svalnat innan vi får reda på att en liknande, om än större modell, är på väg. Det handlar om en ny generation av klassikern 8-serie, och här är en första bild på dess linjer. Den nya bilen ska visas upp i konceptutförande på Concorso d’Eleganza Villa d’Este den 26 maj. En produktionsklar version ska dyka upp först nästa år. Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

BMW har i tysthet lagt ned 6-serie Coupé
Sålde minst av trion

I februari la BMW ned produktionen av 6-serie Coupé men det är först nu vi får reda på det. Cabben och Gran Coupé kommer dock att finnas kvar i utbudet, den sistnämnda står faktiskt för över 50 procent av 6-seriens försäljning. Coupén säljs fortfarande i Tyskland och här i Sverige, men räkna inte med att det pågår så länge till. 6-serien är för tillfället inne på sin andra generation, om det blir en tredje är oklart för tillfället. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

MWC 2017 Samsung visar upp ny Gear VR
Med en liten handkontroll

Samsung visade inte bara upp surfplattor under gårdagens event, utan även ett sprillans nytt VR-headset. Sprillans nytt kanske är en liten överdrift, men senaste versionen skeppas med en ny handkontroll som du håller i ena handen medan du är i VR-världen. Kontrollen har samma funktionalitet som styrkorset på headsetets sida och används för att navigera i gränssnittet. Sedan är kontrollen utrustad med nya knappar som triggerknapp, hemknapp och volymknappar. Gear VR kommer fungera med Galaxy S7, S7 Edge, Note 5 samt Galaxy S6-serien. Troligtvis kommer headsetet även vara kompatibelt med kommande S8. Nya Samsung Gear VR kommer kosta 1 490 kronor och release sker senare i vår. Handkontrollen kommer även säljas separat och användas med tidigare versioner av Gear VR. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0
2016

Samsungs 14nm-chip kommer till midrangelurar
Mellansegmentet blir betydligt mer intressant inom kort

Samsung har meddelat att de kommer börja använda deras 14nm-process för att ta fram chip till midrangelurar. Tidigare har 14nm-chippen används i högpresterande lurar som S6-serien, men inom kort kommer även telefoner i mellansegmentet få smaka på dessa strömsnåla och kraftfulla chip. Systemkretsen i fråga heter Exynos 7 Octa 7870 och är utrustad med en åttakärnig processor på 1,6GHz samt LTE-radio och enligt Samsung är kretsen kraftfull nog att spela upp 1080p-video med 60 bilder per sekund. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0
2015

Alpina visar upp faceliftad B6 Gran Coupe
Får mer effekt än BMW M6

Alpina, den officiella leverantören av förfinade BMW-bilar, presenterar nu sin version på faceliftade BMW 6-serie Gran Coupe. Bilen får namnet B6 Gran Coupe Biturbo och effektmässigt är den faktiskt vassare än BMW:s egna M-version. Och det hör inte till vanligheterna då Alpina brukar lägga sig någonstans mittemellan. Bilen markerar Alpinas 50-årsjubileum och ur den dubbelturbomatade V8:an på 4.4 liter plockar man ut 600 hästar och 800 Nm. Och som ni säkert redan vet så lämnar den starkaste M6:an 575 hästar och 680 Nm om man har valt till Competition Package. För att åstadkomma effekthöjningen har ingenjörerna på Alpina bland annat förbättrat luftflödet in till motorn och monterat större turboaggregat och vassare kolvar. Man har även uppdaterat bränslesystemet. B6 Gran Coupe har fyrhjulsdriften xDrive och ska klara av att ta sig till 100 km/h på omkring 3.8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 320 km/h. Till motorn kopplas en uppgraderad version av ZF:s åttastegade automatlåda. Utsidan särskiljer sig genom det klassiska diskreta men ändå tydliga Alpina-paketet som innefattar kjolpaket och fälgar. Även njurarna, huven och avgassystemet är nytt. Orderböckerna öppnar i mars och de första leveranserna ska ske i juni. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2014

BMW lyfter 6-serien lite försiktigt
Jag får E63-vibbar

BMW rullar nu ut en ansiktslyft version av 6-serien och även om det är en mild sådan hände det något med mig när jag såg bilderna - jag fick E63-vibbar. Jag var inte vän med den modellen tidigare men den växte och nu hade jag gärna sett en gammal M6:a Coupé i min samling. Det är något med vinkeln snett framifrån på den lyfta F13 som får mig att drömma mig tillbaka till den trubbiga nosen som man antingen älskar eller hatar. Hursomhelst, den nya faceliften innebär lite förändringar i fronten, LED-ljus är nu standard och så har man gjort det som många klagat på - förbättrat inredningen. Motormässigt uppdateras alla turbo-spisar för att klara Euro 6-kraven när det kommer till avgasutsläpp. Standardlåda oavsett motor är en åttastegad Steptronic med paddlar bakom ratten. Fyrhjulsdrift finns som tillval till alla versioner. Starkast i gänget är fortfarande M6 som har en dubbelturbomatad V8:a på 4.4 liter som ger 560 hästar (575 med Competition Package). Insidan ska som sagt bjuda på bättre kvalitet och framförallt mer valmöjligheter. Världspremiären för hela lyfta 6-serien äger rum på Detroit Auto Show i januari. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Mazda återkallar spindelattackerade bilar
Mazda Spider?

Den japanska biltillverkaren Mazda kommer nu att återkalla 42.000 bilar av modellen Mazda6 från den nordamerikanska marknaden på grund av att små spindlar har ställt till med problem i bilens maskineri. Det handlar om en spindelart som tydligen attraheras av bensinlukt och därför krupit in i bilarna och spunnit sina spindelnät så att dessa ibland har blockerat en ventil. Detta ska i sin tur lett till att det kunnat bli skador på bensintanken vilket ökat risken för brand i bilen. Enligt Mazda ska dock inte några bränder uppstått hittills på grund av det här problemet. Redan 2011 återkallade Mazda 65.000 bilar av tidigare modeller i Mazda6-serien på grund av samma problem. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW 4-serie Gran Coupé läcker ut
Läcker?

Precis innan 2013 slog över till 2014 läckte ett par patentskisser på BMW 4-serie Gran Coupé ut. Att bilen var på väg var alltså ett faktum och nu ett tag innan premiären läcker officiella pressbilder på den färdiga vagnen ut. Mercedes startade trenden med sin CLS och sedan dess har det bara brakat på med fyrdörrarscoupéer. BMW breddar sortimentet jämte 6-serie Gran Coupé och låter även 4-serien ta del av detta nya segment. På bilderna ser vi en M-kittad 435i och när bilen lanseras finns 420i, 420d, 428i och 435i att välja mellan. Vågar vi även hoppas på en M4 Gran Coupé? Vad tycker ni om den? Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

Plextor introducerar nya M6 SSD:er
Kommer i fyra olika formfaktorer

Plextor har introducerat en ny SSD-familj i M6-serien under CES i veckan på onsdagen. Familjen består av fyra olika formfaktorer och riktar sig mot flera olika typer av persondatorer. Enheterna innehåller flera funktioner som Plextor utvecklat själva. M6-serien tillverkas med Toshibas andra generation MLC NAND-flash minne (19 mm) med toggle DDR-gränssnitt och flashkontrollern är den senaste generationen av Marvell 88SS9183 med flera kärnor som ger bra prestanda. De nya enheterna finns i 128 GB, 256 GB och 512 GB i 2,5" (M6S), mSATA (M6M), M.2 PCIe (M6e) och PCI Express-kort (M6e HHHL)-formfaktor. De första två kopplas via SATA 6 Gbps-gränssnittet och de senare två använder PCI Express 2.0-gränssnittet. M6S och M6M har hastigheter på 520 MB/440 MB per sekund för läs/skriv operationer och upp till 94k/80k IOPS. M6e och M6e HHHL ligger på 770 MB/ 625 MB per sekund samt 105k/100k IOPS. M6e-enheterna känns direkt igen av värdsystemet som AHCI-enheter och kräver inga extra drivrutiner. M6e SSD:erna testas med något som Plextor kallar för Zero-Failure Zero-Error mass testing standard och ur det räknas det fram 2,5 miljoner timmar MTBF. Varje SSD testas individuellt med temperaturtester och simulerad användning. Alla enheter i M6-serien kommer med TrueSpeed-teknologi som uppehåller prestandan över tiden och ska ge effektiv multi-tasking. De har också stöd för "Adaptive Write" som ska uppehålla prestandan vid hög belastning under garantitiden, något som Plextor själva utvecklat. Garantin ligger på 5 år och enheterna ska släppas nu under våren. Tumnagel
44.9°
+
Samuel Paulsson
0

Nu kan BMW:s bilar drifta själva
Demonstrerar ActiveAssist på CES

Bilar som klarar av att köra själva och som låter dig som förare göra annat under tiden börjar bli hett nu, riktigt hett. På CES-mässan i Las Vegas har BMW visat upp deras senast påhitt kallat ActiveAssist, och det är en teknik som till och med kan få bilen att drifta utan att du gör ett smack. Med sig för att visa upp tekniken hade BMW två prototyper, en M235i och en 6-serie Gran Coupé. Bägge bilarna kan som sagt köra själva och känna av om bilen är på väg att över- eller understyra och då göra något åt saken. The Verge har fått sig en åktur i en av bilarna och hur det såg ut kan ni se här nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2013

BMW 4-serie Coupé
BMW's bästa?

Under de två dagar som jag har hängt med BMW 4-serie Coupé blir det tydligare och tydligare att anledningen till att denna bil har en 4:a i namnet istället för en 3:a beror på en bokstav och en siffra: A och 5. Audi har haft en succé med sin A5:a och i alla fall på Stockholms gator rullar det många exemplar. Jag trodde att fyrdörrarsversionen skulle bli en succé när den kom men även de praktiska svenskarna väljer oväntat många tvådörrars bilar. Vilket är rätt så självklart, en coupé är inte en coupé med fyra dörrar. A5:an är en helt annan bil än A4:an, frågan är om BMW 4-serie är tillräckligt annorlunda mot 3-serien för att sticka ut. När man ser den själv känns det inte som att det är någon större skillnad, men jag anar att skillnaden sida vid sida är desto större. I fronten är det inte mycket skillnad, motorerna är exakt samma som finns i tre-serien. Bakom motorn ska det dock vara en rejäl skillnad, enligt BMW är 70% av coupén annorlunda jämfört med sedanen. Tumnagel
181kg
+
Roger Åberg

Vi provkör BMW 4-serie coupé
Den sitter där den ska i kurvorna

BMW fortsätter leverera nya modeller på löpande band och nu har man börjat använda siffran fyra. Först ut är 4-serie coupé och BMW levererar verkligen. Bilen är vacker som få, inte lika fet och svulstig som 6-serien men det är ju inte meningen heller. Man har dock lånat lite av känslan i rumpan på bilen från sexan, men att den heter 4 är nog mest ett marknadsföringstrick. I dag har vi tryckt på runt Lissabon på smala, kurviga vägar och det är verkligen en fröjd att köra denna godbit. Modellen vi körde i dag är 435:an med sina 306 hästar som räcker gott och väl. Sexan låter mycket trevligt, som sig bör, men är du sugen så blir du fattig - coupén börjar på 473 500 kronor. Är du snål och väljer 420d kommer du undan med 380 000 kronor men det alternativet känns, utan att ha kört den, inte riktigt rätt i magen. I morgon blir det lite bana - mer om det senare! Tumnagel
209kg
+
Roger Åberg

Lynx Points USB 3.0-bugg kräver uppdatering av hårdvaran
Fixas inte förrän i en senare revision av chipseten

Under förra veckan uppdagades det att kommande chipset till Haswell-processorerna, "Lynx Point", har problem med den integrerade USB 3.0-kontrollern och nu kommer det indikationer på att det kräver en revision av hårdvaran för att fixa problemet. Enligt en rapport hos Hardware.info så ska Intel även beslutat sig för att inte försena de nya processorerna på grund av det här problemet utan tänker istället att släppa en revision längre fram av 8-seriens chipset. Det är ett designfel i Lynx Point-chipsetet som gör att inkopplade USB 3.0-enheter kan frånkopplas när systemet vaknar upp ur strömsparläge (S3). Det kan betyda att du alltså måste koppla in dina USB 3.0-hårddiskar/flash-minnen igen, men som tur är så gör felet inte att du förlorar någon data. Det kan dock vara bra att spara sina arbeten innan man försätter datorn i strömsparläge. Under 2011 när Intel lanserade sina 6-seriens chipset, "Cougar Point", tillsammans med Sandy Bridge-processorerna så hade de en felaktig SATA 3 Gbps-kontroller som gjorde att alla produkter återkallades till fabriken för att ersättas av Rev 3.0. Det nuvarande felet med Lynx point har dock klassificerats av Intel som mer irriterande än en större bugg och därav kommer det inte åtgärdas förrän via en senare revision av chipseten. Tumnagel
35.7°
+
Samuel Paulsson
0
2012

Test Störst går först
Det tankesättet får man i BMW 640i Gran Coupé

"Typiskt BMW-förare." Den kommentaren har nog säkerligen alla hört någon gång, eller kanske även fällt. Så även jag. Man blir lite som man umgås sägs det ju. Och efter några dagar med BMW 640i Gran Coupé kan jag bara säga att jag tror att en del där ute har fällt just den kommentaren jag inleder med, fast om mig. För i den här bilen ställs hjärnan automatiskt om och matar dig med orden "Jag är störst, så därför går jag också först". Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida