m

Första Lucid-kunderna får sina bilar den 30 oktober
Nu på lördag alltså

Nu på lördag kommer de allra första kunderna av Lucid Motors eldrivna sedan Air att få sina bilar levererade. Det handlar om Air Dream Edition som bjuder på 946 hästar, 0-100 km/h på 2,5 sekunder, batteripack på 118 kWh och en räckvidd på hela 83,6 mil. Från 169.000 dollar kostar den här men det är också toppversionen, den billigaste som kallas för Pure siktar på ett pris runt 77.400 dollar när den väl lanseras. Överlämningen av bilarna kommer att ske under Lucid Rally där företagets ledning kommer att presentera dem och sedan ta med kunderna på en slinga för att visa upp bilens alla funktioner och köregenskaper. Lucid Air ska komma till Europa nästa år, och man kan reservera en bil till Sverige. När den i så fall kommer att levereras och vad priserna ligger på är dock oklart för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2019

Hejdå Airbus A380
Vi ville tydligen inte ha en superjumbo

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har meddelat att man lägger ner produktionen av Airbus A380, världens största passagerarflygplan. Anledningen till detta är att modellen inte blivit så populär som Airbus hade hoppats. I dagsläget har det beställts cirka 400 stycken A380 vilket är långt ifrån de 1200 flygplan som Airbus hade hoppats kunna sälja av A380. Airbus vd Tom Enders säger i ett uttalande: "We have no substantial A380 backlog and hence no basis to sustain production, despite all our sales efforts with other airlines in recent years.Todayx27s announcement is painful for us and the A380 communities worldwide. But keep in mind that A380s will still roam the skies for many years to come and Airbus will of course continue to fully support the A380 operators." Airbus A380 tog till skyarna för första gången för 14 år sedan. 2021 är den sista A380-leveransen planerad att ske. Tumnagel
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Snart blir Boeing 747 en sällsynt syn i skyn
Tack för allt!

Boeing 747, eller jumbojeten som den populärt kallas, är en riktig ikon bland flygplan. Jätten introducerades 1969 och var till des att Airbus släppte A380 2007 världens största passagerareflygplan. Men snart är det slut på det roliga, i alla fall för de amerikanska bolagen. I morgon flyger Delta flygplanet för sista gången och då finns det inga amerikanska bolag som flyger med planet längre. Amerikanska presidenten kommer dock att flyga med 747:an ett bra tag till och det kommer också Lufthansa, British Airways och Korean Air Lines att göra. Nedan kan ni se hur överlycklig jag blev när jag fick sitta i cockpit på en United-747:a tidigare i år. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

Läskig landning med Airbus A380
Det blåste lite på Düsseldorfs flygplats i veckan...

Stormen Xavier blåste loss i Tyskland i veckan vilket ställde till problem för flygtrafiken. När den här A380:an skulle landa på Düsseldorfs flygplats blev det minst sagt dramatiskt! Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0
2016

Airbus A380 riskerar att sluta tillverkas
För få flygbolag som köper jätteplanet

Airbus riskerar att få sluta tillverka sitt jätteplan A380 efter det att modellen inte sålts i de upplagor man hade förväntat sig. Ursprungligen hade Airbus tänkt sig att sälja 1.200 stycken A380 fram till 2027 men i dagsläget har man bara sålt 193 stycken och fått beställningar på ytterligare 126 stycken. Största köparen är flygbolaget Emirates som har stått för 45 procent av beställningarna. Airbus har inte sålt ett enda A380 till något amerikanskt flygbolag. Att A380 sålt dåligt sägs bero på den ekonomiska krisen som uppstod 2009 samt att flygbolagen nu för tiden hellre satsar på Boeings "Dreamliner" 787 samt Airbus egna modell A350. De båda modellerna är både billigare att köpa in och har lägre bränsleförbrukning. De klarar även av att landa på de flesta av världens flygplatser, något som A380 inte klarar av på grund av sin storlek. En Airbus A380 kostar 433 miljoner dollar vilket motsvarar 3,7 miljarder svenska kronor. Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se när en Airbus A380 målas om
Tar femton dagar

Precis som allt annat här i världen måste flygplan då och då målas om. Här får vi följa med när Emirates målar upp en Airbus A380 på The Emirates Aircraft Appearance Centre, något som man brukar göra när planet har varit i tjänst sju-åtta år. Förra året så målade man om tre stycken A380, 22 stycken Boeing 777 och åtta plan som man skulle sälja. Ett A380 är inget litet plan. Det tar femton dagar, 34 man och 6000 mantimmar att måla om planet. Med sina 3,076 kvadratmeter yta och sju lager färg går det åt en del färg, 1,1 ton närmare bestämt. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0
2015

Världens största flygplan ska testflyga nästa år
Microsoftsgrundarens jätteplan får luft under sina vingar

Paul Allen är den lite mindre kände av de båda Microsoftgrundarna och han har sedan 2011 arbetat med ett projekt som kallas för Stratolaunch vilket kommer att bli världens största flygplan när det väl står klart. Stratolaunch har ett vingspann på 117 meter vilket är 38 meter mer än vad en Airbus A380, världens idag största passagerarplan, har. För att kunna lyfta och landa krävs det en landningsbana som är över 3,5 kilometer lång vilket gör att den inte kommer att kunna lyfta från många flygplatser i världen då deras landningsbanor ofta är anpassade till dagens passagerarplan som behöver mellan 2 till 2,5 kilometers startsträcka. Företaget bakom jätteplanet meddelar nu att man kommer att börja testflyga Stratolaunch redan nästa år. I framtiden är tanken att Stratolaunch ska användas för att skjuta upp raketer med satelliter från Stratolaunch när denna befinner sig i luften (raketen syns i mitten av planet på bilden ovan). Man tror att detta kan komma att spara mycket bränsle så då raketerna inte behöver starta stillastående från marken. Man tror att man kommer att kunna skjuta upp den första satelliten med Stratolaunch någon gång under 2018. Här nedan hittas en kort konceptvideo på det hela. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Airbus A380 fyller 10 år i dag!
Superjumbon fyller tvåsiffrigt

Tänk vad tiden går! I dag är det exakt 10 år sedan som Airbus genomförde den allra första flygningen med superjumbon A380. Modellen är det första jetdrivna passagerarplanet med två passagerardäck och ett underliggande godsdäck. En riktig bjässe som verkligen sticker ut om man har turen att se den på en flygplats. Flygplanet har kapacitet för upp till 960 passagerare och det finns flera olika klasser att flyga i beroende på hur tjock plånbok man har, allt från vanlig ekonomiklass till superlyxig lounge som har egen bar och all annan bekvämlighet man kan tänka sig. Du kan läsa mer om A380 här. Länken nedan skickar dig till en dedikerad sajt där du kan utforska flygplanet mer på egen hand. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Boeing 747-8 blir nästa Air Force One
USA:s president får nytt flygplan

Det har blivit dags för USA:s president att byta ut sitt flygplan, det så kallade Air Force One, och valet har fallit på en Boeing 747-8. Dagens Air Force One är egentligen två stycken Boeing VC-25, en militäriserad version av Boeing 747, vilka endast går under beteckningen "Air Force One" när presidenten befinner sig på planet. Det sägs att man valde mellan Boeing 747-8 och Airbus 380 när man bestämde vilket plan som skulle få äran att bli nästa Air Force One men då Boeing är ett amerikanskt företag och Airbus A380 till mesta delen tillverkas i Frankrike så antar jag att valet antagligen var förhållandevis lätt. Här nedan ser ni en bild på när ett av de nuvarande Air Force One-planen passerar Mount Rushmore. Boeing VC-25. Bild: U.S. Air Force Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Airbus funderar på att lägga ner A380
Lågt intresse för "superjumbon"

Det är nu nästan 10 år sedan Airbus visade upp sin monsterjumbo A380 för första gången men tydligen har den inte blivit den försäljningsframgång som företaget först hoppades på. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att efterfrågan på A380 har minskat och att man därför kan tänka sig att lägga ner produktionen helt av modellen redan 2018. A380 har varit uppskattad av passagerare men mindre intressanta för flygbolagen då dessa efterfrågat mindre och bränslesnålare modeller som även kan landa på mindre flygplatser. Den första Airbusen som sattes i kommersiell trafik gjorde detta 2007 av Singapore Airlines. A380 kostade Airbus motsvarande 190 miljarder kronor att utveckla så skulle man tvingas lägga ner produktionen efter bara 10 år på marknaden så kommer modellen antagligen att visa sig bli en kostsam felsatsning från Airbus sida. Tumnagel
17.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida