m

Google AMP ingår nu i OpenJS Foundation
Googles ramverk för snabbare mobila webbsidor

Google meddelade förra veckan att deras webb-ramverk AMP, "Accelerated Mobile Pages", nu kommer att ingå i den någorlunda nystartade OpenJS Foundation. AMP har varit open source ända sedan Google presenterade ramverket för snart fyra år sedan men de flesta har nog alltid sett det som ett Google-projekt. När nu AMP ansluts till OpenJS Foundation så kommer man att bli ett av flera open source-bibliotek för webbutveckling som finns där. Bland andra ramverk och javascript-bibliotek som ingår i OpenJS Foundation kan nämnas Node.js och JQuery, två javascripts-bibliotek som används av många webbtjänster på nätet, bland annat här på Feber. I ett uttalande säger Malte Ubl från AMP Project Technical Steering Committee om att AMP nu är en del av Open JS Foundation: "Now in our fourth year, AMP is excited for the next step on our journey. We’ve been considering the best home for AMP for some time. We decided on the OpenJS Foundation because we feel it’s the best place for us to help us to cater to our diverse group of constituencies. This step builds on previous moves we’ve made toward open governance and helps us focus on transparency and openness." Enligt Google själva används AMP för att leverera optimerade webbsidor på över 30 miljoner domäner runt om i världen. AMP konkurrerar primärt med Facebooks liknande ramverk "Instant Articles", ett ramverk som presenterades något år innan Google visade upp AMP. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu blir Gmail mer dynamiskt
Kan fungera mer som webbsidor med Google AMP

Google meddelade igår att det snart kommer att bli möjligt att använda epost på ett mer dynamiskt sätt då man nu lanserar stöd för Accelerated Mobile Pages (AMP) i eposttjänsten Gmail. Det innebär att det blir möjligt för företag att göra epost-utskick där mottagaren kan börja interagera med företaget direkt i mailet utan att klicka sig vidare till en extern webbsida. Som synes i exemplet ovan kan en ehandlare visa upp en större del av sitt sortiment direkt i epost-meddelandet men det kan även handla om hantera bokningar i kalendrar, svara på enkäter och liknade. Google lanserade AMP 2015 och kan väl enklast beskrivas som en nedbantad version av HTML och andra webbsidetekniker. Primärt utvecklade Google AMP för att andra skulle göra AMP-sidor som laddades snabbare på mobilen och andra enheter. Google skriver i ett blogginlägg att många av världens största eposttjänster också kommer att börja stödja AMP i epost och bland dessa nämns Yahoo Mail, Outlook.com samt Mail.Ru. Tumnagel
30.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Google ryktas bygga om Google News
Satsar mer på video

Branschtidningen AdAge uppger att Google har tagit fram en ny design på sin nyhetstjänst Google News. Med den nya designen så tar Google News ett steg närmare rörlig bild och börjar publicera nyhetsrelaterade videoklipp. Det handlar om videoklipp från YouTubes nyhetssektion som framöver även kommer att dyka upp på Google News. Förutom det så kommer Google Play Newsstand integreras i Google News. Newsstand verkar för övrigt vara på att läggas ner någon gång i framtiden. Nya Google News kommer att byggas på Googles AMP-teknik (Accelerated Mobile Pages) vilket gör att den antagligen kommer att bli lite snabbare än vad som nu är fallet. Nästa vecka drar Googles utvecklarkonferens Google I/O igång och skulle uppgifterna om ny design på Google News stämma så kommer detta antagligen att presenteras där. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gmail kommer att få stöd för AMP
Google vill göra eposten lite mera interaktiv

Google skriver i ett blogginlägg att man planerar att implementera sitt ramverk AMP (Accelerated Mobile Pages) i sin eposttjänst Gmail senare i år. Genom att ge Gmail stöd för AMP ges även möjlighet till att göra eposten lite mera interaktiv. Man kan till exempel tänka sig att ett epostmeddelande alltid är uppdaterat i realtid med de senast aktuella hotellerbjudanden. Det skulle i ett sådant exempel även bli möjligt att till exempel genomföra hela bokningsprocessen direkt i mailet. I exemplet som syns i animationen ovan så kan en Gmail-användare pinna och interagera med funktioner på tjänsten Pinterest direkt i ett mail som skickats till Gmail. Google har släppt specifikationerna för "AMP for Email" och planerar att lansera funktionen i Gmail någon gång senare i år. AMP är öppen källkod och Google hoppas på att även andra webbaserade eposttjänster kan tänka sig att implementera stöd för AMP i sina system. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nu har FCC röstat mot nätneutraliteten
Här kan du läsa varför

När Trump fick makten satte han snabbt Ajit Pai som ordförande för FCC, som är den amerikanska varianten på Post- och Telestyrelsen. Hans största mål blev direkt att ta bort de regler för nätneutralitet som Obama klubbade igenom 2015. Men varför gjorde man det? Ajit menar att Title II, som man kallar de regler som Obama satte upp, bara hindrar utvecklingen. Man menar att de reglerna gör så att bredbandsbolag inte kan släppa nya produkter i den mån de skulle vilja och han menar att detta skadar konsumenterna. Han menar också att internet innan de nya reglerna sattes upp 2015 inte var ett internet som var trasigt. Ajit säger "The internet wasnx27t broken in 2015. We were not living in some digital dystopia". FCCs ledning består av tre republikaner och två demokrater. De två senare, Jessica Rosenworcel och Mignon Clyburn röstade mot att ta bort Title II. Jessica säger... Todays vote is a rash decision that puts the FCC “on the wrong side of history, the wrong side of the law, and the wrong side of the American public. This vote gives internet providers the green light to go ahead and discriminate and manipulate your internet traffic. Ajit menar istället som sagt att detta inte skedde innan 2015 och att det är orättvist att de som tillhandahåller internetaccess lever efter hårda regler men andra, som Facebook och Apple, kan bestämma precis vad de vill att du ska se utan att regleras. Dagens omröstning är så klart ett beslut men det finns fortfarande sätt att hindra detta. Olika parter planerar redan att ta detta till domstol och kongressen kan även sätta sig emot beslutet. Nedan kan ni läsa Ajits hela uttalande. Tumnagel
-85.1°
+
Roger Åberg
0

Rykte Google bygger snapchat-liknande discover-funktion
Google Stamp blir en del av deras sökmotor?

Wall Street Journal rapporterar att Google håller på att bygga upp en funktion som liknar Snapchats så kallade "Discover"-funktion där användare kan utforska bild, video och text i ett slags historie-liknande flöde. Enligt WSJ kommer funktionen att kallas för "Stamp" vilken är en sammanslagning av "Stories" och "AMP" (Accelerated Mobile Pages). AMP är Googles konkurrent till Facebook Instant Articles som ger publicister möjlighet att använda Googles teknik för att skapa snabbladdade nyhetssidor. Enligt WSJ så ska Google redan ha inlett samarbeten med Vox Media, CNN, Mic, Washington Post samt Time Inc. för att dessa ska ta fram material till Google Stamp. Exakt var Google Stamp kommer att dyka upp finns det inga uppgifter om men det är väl antagligen ingen vild gissning om att funktionen blir en del av den mobila versionen av Googles sökmotor. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Google lanserar Accelerated Mobile Pages
AMP är Googles motsvarighet till Facebooks Instant Articles

De senaste månaderna har Google testat systemet Accelerated Mobile Pages (AMP) vilket gör att webbsidor kodade i det formatet laddar betydligt mycket snabbare, lite som Facebooks initiativ Instant Articles. Enligt Google använder AMP upp till tio gånger så lite data som en traditionell webbsida även om den innehåller bilder och videoklipp och webbsidor i AMP laddas upp till fyra gånger så snabbt jämfört med om de inte använt AMP. Gör man en sökning på Google nu så markeras AMP-sidor med en liten grön ikon med en vit blixt inuti. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Google drar igång AMP tidigt nästa år
Accelerated mobile pages

AMP, eller accelerated mobile pages som det också kallas, är Googles svar på Instant Articles på Facebook som ska göra att det går riktigt snabbt att leverera innehåll som artiklar och liknande på mobilen. Google presenterade projektet för drygt en månad sedan och har sedan dess varit i kontakt med ett gäng medier som The Guardian, Washington Post, Buzzfeed och Vox för att få dessa att använda den nya tjänsten. Utöver utgivarna har Google också snackat med annonsörer som Outbrain, AOL, OpenX, DoubleClick och AdSense för att få dessa att leverera reklam till systemet. AMP kommer som sagt att dra igång tidigt nästa år och förhoppningsvis kommer systemet göra att vi kommer kunna se kattvideor från Buzzfeed ruskigt snabbt. Vill du testa AMP redan nu kan du öppna denna länk på din mobiltelefon: Accelerated mobile pages. Mer om AMP kan ni för övrigt läsa på Googles AMP-blogg via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0