m

Pfizers vaccin kan börja användas på barn
I alla fall i USA och Kanada

Förra veckan godkände Kanadas läkemedelsmyndighet Pfizers vaccin för barn mellan 12 till 15 år. I går kväll nödgodkände även USA:s läkemedelsmyndighet FDA Pfizers och Biontechs vaccin för den åldersgruppen. Nu när vaccinet är godkänt kan skolungdomar från tolv års ålder vaccinera sig innan höstterminen startar och genom det förhoppningsvis dämpa smittspridningen som sker på skolorna och se till att de inte blir så sjuka ifall det blir smittade. Rapporter säger att även EU kommer godkänna vaccinet inom den närmsta veckan. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Gripen-flygplan testat med 3D-utskriven komponent
Kan användas om flygplan skadas i strid

SAAB har för första gången testflugit ett av sina Gripen-flygplan med en exteriör del som skrivits ut i en 3D-skrivare skriver företaget i ett pressmeddelande. Det ska handla om en ersättningsdel som skrivits ut i en nylonbaserad polymer. Det fanns ingen ritning på hur delen skulle skrivas ut sedan tidigare. För att skapa ersättningsdelen fick man scanna av originalet och sedan tillverka en skiss som användes i 3D-skrivaren. Håkan Stake, som lett utvecklingsprojektet med 3D-utskrivna delar till Gripen säger efter testflygningen: "Post-flight intial inspection of the hatch was very positive and showed no visual structural changes had occurred from the flight. The potential of this approach means that maintenance personnel in the field can get access to individually fitted spare parts and you no longer have to resort to emergency fixes nor cannibalise other broken-down aircraft for their parts, while also further reducing the small number of parts brought on a deployment. This also reduces the operational time lost in repairs" Tanken bakom att kunna skriva ut delar till flygplanen är att detta framför allt skulle kunna vara effektivt om flygplanen skadas i strid och det kanske inte finns tillgång till alla reservdelar som krävs när flygplanet sedan ska lagas. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Imoo släpper open ear-hörlurar för barn
Är strypta till 85db

Företaget Imoo släpper nu ett par trådlösa hörlurar som man säger ska vara världens första open ear-hörlurar som är specifikt riktade till barn. Barnanpassningen av "imoo Ear-care Headset" innebär att nackbandet till hörlurarna har blivit lite mindre samt att högtalarna i hörlurarna är strypta till 85db, detta för att inte barnens hörsel ska skadas. Open ear-designen på hörlurarna gör även att användarna kan höra ljud i sin omgivningen, något som kanske kan vara att föredra om hörlurarna används till exempel när barnen är ute och promenerar bland trafik. imoo Ear-care Headset har en batteritid på 8 timmar och kopplas till mobil eller annan ljudkälla via Bluetooth 5. De kostar cirka 50 euro. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo uppdaterar XC60
Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive

Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google. I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Greta Thunberg blir frimärke
Miljön i fokus

Nu på torsdag lanseras årets första Sverigefrimärken och på ett av motiven ser vi Greta Thunberg iklädd en gul regnrock. De nya frimärkena är illustrerade av Henning Trollbäck och har temat Värdefull Natur. Fokus ligger på på miljön och de miljömål som Sveriges riksdag har satt upp för att bevara Sveriges unika natur för kommande generationer. Stina Olofsdotter på PostNord Frimärken säger följande: "PostNord uppmärksammar med hjälp av frimärken aktuella händelser och angelägna frågor. Mycket av det miljöfokus vi ser idag, både på lokal och global nivå, är tack vare Greta Thunberg och Fridays for Future. Vi är därför mycket glada att kunna berätta att Greta nu blir en frimärkssymbol för den värdefulla natur vi har och det viktiga arbete vi alla måste göra dagligen för att behålla vår natur för generationer framåt." Förutom Greta är motiven på de nya frimärkena "Storslagna fjäll med rik fjällflora", "En levande skog", "Ett rikt odlingslandskap", "Rikkärr – en typ av myr med en specialiserad och artrik flora" och "Ren luft – så ren att vår hälsa, såväl som djur, växter samt kulturvärden inte skadas". De nya frimärkena kommer att kosta tolv kronor styck. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0

I framtiden kan skor komma att få halkmärkning
Så att vi får koll på det när vi shoppar vinterskor

Det svenska forskningsinstitutet RISE håller på att ta fram en ny säkerhetmärkning för skor som i framtiden ska kunna visa hur halksäkra ett par skor är, något som kanske kan vara intressant att veta när man shoppar skor och kängor inför vintern. Viveca Wallqvist, forskare inom materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise, säger om den halkmärkningen som man håller på att ta fram: "Medvetenheten är låg. Man kan ha vinterskor som ser bra ut, men ramla ändå. Det går inte att avgöra i affären hur sulorna uppför sig när det är halt. Det är så mycket som påverkar hur halkiga skorna är, som gummiblandningen, räfflingen, temperaturen och hur åldrad sulan blivit." Trafikverket är med och finansierar arbetet med att ta fram den nya halkmärkningen som tros kunna vara klar om tre år. Varje år inträffar runt 3500 olyckor där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar, varav de flesta ska orsakas på grund av halka på is eller snö. Trafikverket har som mål att dessa ska minska med 25 procent fram till 2030. Tumnagel
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Berkeleys sportbil Bandit återupplivas
Går att få med EcoBoost-motor eller elmotor

Berkeley Cars var en brittisk biltillverkare som byggde sportbilar mellan 1956 och 1960. Fyra stycken modeller blev till och en av dessa var en öppen liten bil som hette Bandit. Endast två stycken exemplar tillverkades innan man gick i konkurs. Nu ska industridesignern Martin Rees och motorsportingenjören Simon Scleater återuppliva märket och planen är att i april nästa år lansera en modern version av Bandit. Designen sägs vara lite retro-inspirerad och för den står Vladas Trakselis. Bilen kommer att erbjudas både som öppen roadster och som Coupé. Chassiet ska vara i komposit och man ska ha använt sig av växtbaserade material för att få ihop det hela. Bilen kommer erbjudas med Fords EcoBoost-fyra på 2,4 liter. Effekten ska ligga på 406 hästar och maskinen kopplas till en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. Roadstern som ska väga 700 kilo ska klara 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Vill man inte ha förbränningsmotor ska modellen även erbjudas som elbil, men vad det handlar om för motor eller batteripack då är oklart för tillfället. Några prisuppgifter eller liknande har vi inte fått än tyvärr. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

PufferBot gör drönare lite mindre farliga
Skyddar även drönaren från att skadas

Forskare på amerikanska University of Colorado Boulder har utvecklat ett slags säkerhetssystem som gör drönare mindre farlig för sin omgivning samtidigt som det även kan skydda drönaren från att skadas. Man kallar sitt system för PufferBot och det handlar om en slags skyddande ställning i plast som fälls ut om drönarens rörelsesensorer känner av att det är i närheten av något. PufferBot har fått sitt namn efter blåsfisken, som på engelska heter Pufferfish, en fisk som blåser upp sig vid annalkande fara, främst för att undvika att bli svald av större rovdjur. Huruvida vi kan få se skyddsanordningar som PufferBot på kommersiella drönare återstår att se. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Watch börjar närma sig perfektion
Små nyheter i Series 6

När en ny produkttyp kommer så är oftast första generationen spännande men helt ärligt rätt dålig. Andra brukar vara helt ok och tredje riktigt bra. Så var det helt klart med Apple Watch. Första generationen, som kallas för Series 0, fungerade och var rolig men var riktigt, riktigt långsam. Andra generationen, som kallas Series 1 och 2, var mer hanterbar och Series 3, som fortfarande säljs, var riktigt bra. Med Series 4 togs ett riktigt stort steg med den större skärmen och EKG och med Series 5 fick vi always-on-skärm, saker som helt klart var trevliga men som man bevisligen klarar sig utan eftersom Apple säljer Series 3 och miljoner med människor är alldeles nöjda med den modellen. TL;DR Apple Watch Series 6 är inte en så stor uppgradering från Series 5. Men betyder det att det är en dålig produkt? Tvärtom! Apple Watch börjar bli en riktigt mogen produkt och köper du en Series 6 kommer du att kunna ha den i många år framöver. Den enda riktiga konkurrenten är Apple Watch SE. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kanadas sista shelfis har kollapsat
På grund av höga temperaturer

Många delar på jorden är varmare än någonsin och en sådan del är Kanadas Arktis. Det har lett till att ett av landets största intakta shelfis nu har kollapsat och förlorade därmed mer än 40 procent av sin massa på bara två dagar. Ytan som bröts loss är på ungefär 59,1 km² som nu flyter ut i Arktiska havet. Problemet med att isblock bryts loss är att de annars bromsar landis att åka ut i haven vilket i sin tur leder till högra vattennivåer. Tumnagel
14.2°
+
Frode Wikesjö
0

Bang & Olufsen släpper sportversion av Beoplay E8
Med nytt fodral och mer svettålig design

Bang & Olufsen släppte en tredje version av Beoplay E8 tidigare i år som erbjöd lättare och nättare design. Nu har gänget presenterat en sportigare version av true wireless-lurarna som kommer med bättre vattentålighet. Medan Beoplay E8 är IP54-klassade är sportversionen IP57, vilket betyder att de kan överleva att sänkas ner i 1 meters djup i 30 minuter utan att skadas. Utöver det har höljet fått lite mer textur, vilket ska göra det lättare att interagera med lurarna samt att Bang & Olufsen skickar med vingar så att pluggarna hålls på plats när du tränar. Utöver det kommer E8 Sport med ett nydesignat fodral, men precis som med vanliga E8 går det att ladda fodralet trådlöst. Batteritiden ligger på 7 timmar i själva lurarna och ytterligare 28 timmar i fodralet. Det finns stöd för snabbladdning och du kan få upp till 1,5 timmars lyssningstid på 20 minuters laddning. Beoplay E8 Sport kommer släppas 9 juli och kommer i färgerna oxygen blue och svart. Rekommenderat pris är 350 euro. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Trailer för Project CARS 3
Släpps nu i sommar

Simply Mad Studios har gett oss en första titt på kommande bilspelet Project CARS 3 och den första trailern kan ni skåda ovan. Trailern visar lite ordentligt räserfräsande, men utvecklarna meddelar att spelet även kommer med förbättrad AI, omgjort karriärläge och PC-spelare kommer kunna ta del av VR-stöd samt lira i 12K-upplösning. Trailern i fråga har skapat lite kontrovers. I och med Codemasters uppköp av Simply Mad Studios har det spekulerats att Project CARS-serien skulle bli mer arkadig än tidigare och i trailern kan man se att bilarna inte skadas på ett realistiskt sätt. Realistiska skademodeller kommer dock finnas i spelet och för att släcka branden en aning har Simply Mad Studios-chefen Ian Bell via Twitter meddelat att spelet kommer ha realistisk fysik. Project CARS 3 väöntas släppas i sommar till PC, PS4 och Xbox One. Hur det ser ut med release på next gen-konsoler är oklart, men det vore lite underligt om det inte sker. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Kia uppdaterar Picanto
Får säkerhetssystem från sina större syskon

Kia presenterar nu en uppdaterad version av modellen Picanto och förutom smärre designförändringar har den fått säkerhetsteknik från sina större syskon. I övrigt får den telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor. Lansering sker i höst. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 4,2 tum och en pekskärm på åtta tum för infotainmentsystemet som har Apple CarPlay och Android Auto som standard. Materialvalen ska även vara bättre än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi Advanced Assistance Systems (ADAS), frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Bilen har även dödavinkelassistansen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) som varnar, korrigerar styrningen och bromsar bilen om föraren inte själv upptäcker en fara i den döda vinkeln. I Sverige kommer Picanto erbjudas med en 67-hästarsmotor och en turbomatad bensinare på 1,0 liter som ger 100 hästar. Det svagare alternativet får en ny automatiserad manuell växellåda där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Vad uppdaterade Picanto kommer att kosta får vi inte reda på just nu. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volvo och Veoneer delar upp bolaget Zenuity
Separata strategier för ADAS och autonom körning

I början av januari 2017 skapade autotechbolaget Veoneer och Volvo Cars tillsammans Zenuity som skulle utveckla mjukvara för avancerade förarassistanssystem. Nu väljer man att dela upp verksamheten så att Veoneer fortsätter med förarassistanssystemen medan Volvo Cars skapar ett nytt bolag som kommer att fortsätta med utvecklingen av mjukvaran för autonom körning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Rådgivare ville skicka Red Bulls F1-förare på coronaläger
Tyckte det var bättre att de smittas nu än senare

På grund av den pågående pandemin har årets F1-säsong flyttats fram och kommer som tidigast att dra igång någon gång i sommar. Detta verkar en rådgivare till Red Bulls F1-stall ha tyckt var ett utmärkt avbrott för att medvetet smitta stallets förare med det nya coronaviruset så att de inte blir sjuka av detta senare. I en intervju med den österrikiska tv-kanalen ORF sa Red Bulls rådgivare Helmut Marko bland annat: "We have four Formula 1 drivers, and eight or 10 juniors.The idea was to organise a camp where we could bridge this mentally and physically somewhat dead time. And that would be the ideal time for the infection to come.These are all strong young men in really good health. That way they would be prepared whenever the action starts. And you can be ready for what will probably be a very tough championship once it starts." Det verkar tack och lov som om ingen annan än Marko tyckte att detta var en bra idé. Och det är det givetvis inte heller. Att medvetet smitta någon med ett virus vi vet väldigt lite om är givetvis en vansinnigt dum idé hur man än vrider och vänder på det. Det finns idag heller inga bevis för att den som en gång varit smittad av det nya coronaviruset skulle bli immun från att smittas igen. Årets formel 1-säsong skulle ha inletts den 15 mars men är nu framflyttad till det preliminära startdatumet 14 juni då det är tänkt att Kanadas Grand Prix ska gå av stapeln. Huruvida så blir fallet återstår att se. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens letar efter bomber i Kambodja
Har tränats upp inför detta genom att studera månen

Bomber som fälldes under Vietnam-kriget ställer fortfarande till problem och nu hoppas forskare att en artificiell intelligens bättre ska kunna beräkna hur många bomber som inte detonerades när de fälldes för runt 50 år sedan. Det är forskare på Ohio State University som har utvecklat en AI som man tror har räknat ut ungefär hur bomber som inte exploderat på ett 100 kvadratkilometer stort område i närheten av Kampong Trabaek i Kambodja. Området i fråga ska utsatts för kraftiga bombanfall av USA mellan 1970 - 1973 och det ska fortfarande finnas mängder av odetonerade bomber i området. Genom att studera flygfoton över området ska AI:n ha kunnat hittat bombkratrarna som uppstått efter USA:s bombningar i Kambodjas djungel. AI som forskarna använder har tidigare tränats upp på att identifiera kratrar på månen och med lite handpåläggning kunde denna AI även börjar identifiera bombkratrar i det aktuella området i Kambodja. Baserat på den analysen kunde man, med hjälp av uppgifter om hur många bomber USA släppte över området för 50 år sedan, räkna ut att det antagligen finns runt 1600 odetonerade bomber i området. Stämmer det så innebär det att runt hälften av bomberna som fälldes över området inte detonerade vid nedslaget och alltså fortsatt innebär en fara för lokalbefolkningen i området. Enligt forskarna så har deras AI varit 160 procent bättre på att upptäcka bombkratrar än tidigare metoder man använt. Det borde göra den här beräkningen mer tillförlitlig än tidigare undersökningar där man försökt fastställa hur mycket odetonerade bomber som ligger kvar i Kambodjas djungler. Landminor och odetonerade bomber är fortsatt ett problem i många områden som drabbades under Vietnam-kriget. I genomsnitt skadas eller dödas en person i veckan i Kambodja av odetonerade bomber och sedan kriget slutade har 64.000 personer i Kambodja dött eller skadats av sådana. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida