m

Greta Thunberg blir frimärke
Miljön i fokus

Nu på torsdag lanseras årets första Sverigefrimärken och på ett av motiven ser vi Greta Thunberg iklädd en gul regnrock. De nya frimärkena är illustrerade av Henning Trollbäck och har temat Värdefull Natur. Fokus ligger på på miljön och de miljömål som Sveriges riksdag har satt upp för att bevara Sveriges unika natur för kommande generationer. Stina Olofsdotter på PostNord Frimärken säger följande: "PostNord uppmärksammar med hjälp av frimärken aktuella händelser och angelägna frågor. Mycket av det miljöfokus vi ser idag, både på lokal och global nivå, är tack vare Greta Thunberg och Fridays for Future. Vi är därför mycket glada att kunna berätta att Greta nu blir en frimärkssymbol för den värdefulla natur vi har och det viktiga arbete vi alla måste göra dagligen för att behålla vår natur för generationer framåt." Förutom Greta är motiven på de nya frimärkena "Storslagna fjäll med rik fjällflora", "En levande skog", "Ett rikt odlingslandskap", "Rikkärr – en typ av myr med en specialiserad och artrik flora" och "Ren luft – så ren att vår hälsa, såväl som djur, växter samt kulturvärden inte skadas". De nya frimärkena kommer att kosta tolv kronor styck. Tumnagel
54.4°
+
Bobby Green
0

I framtiden kan skor komma att få halkmärkning
Så att vi får koll på det när vi shoppar vinterskor

Det svenska forskningsinstitutet RISE håller på att ta fram en ny säkerhetmärkning för skor som i framtiden ska kunna visa hur halksäkra ett par skor är, något som kanske kan vara intressant att veta när man shoppar skor och kängor inför vintern. Viveca Wallqvist, forskare inom materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise, säger om den halkmärkningen som man håller på att ta fram: "Medvetenheten är låg. Man kan ha vinterskor som ser bra ut, men ramla ändå. Det går inte att avgöra i affären hur sulorna uppför sig när det är halt. Det är så mycket som påverkar hur halkiga skorna är, som gummiblandningen, räfflingen, temperaturen och hur åldrad sulan blivit." Trafikverket är med och finansierar arbetet med att ta fram den nya halkmärkningen som tros kunna vara klar om tre år. Varje år inträffar runt 3500 olyckor där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar, varav de flesta ska orsakas på grund av halka på is eller snö. Trafikverket har som mål att dessa ska minska med 25 procent fram till 2030. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Berkeleys sportbil Bandit återupplivas
Går att få med EcoBoost-motor eller elmotor

Berkeley Cars var en brittisk biltillverkare som byggde sportbilar mellan 1956 och 1960. Fyra stycken modeller blev till och en av dessa var en öppen liten bil som hette Bandit. Endast två stycken exemplar tillverkades innan man gick i konkurs. Nu ska industridesignern Martin Rees och motorsportingenjören Simon Scleater återuppliva märket och planen är att i april nästa år lansera en modern version av Bandit. Designen sägs vara lite retro-inspirerad och för den står Vladas Trakselis. Bilen kommer att erbjudas både som öppen roadster och som Coupé. Chassiet ska vara i komposit och man ska ha använt sig av växtbaserade material för att få ihop det hela. Bilen kommer erbjudas med Fords EcoBoost-fyra på 2,4 liter. Effekten ska ligga på 406 hästar och maskinen kopplas till en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. Roadstern som ska väga 700 kilo ska klara 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Vill man inte ha förbränningsmotor ska modellen även erbjudas som elbil, men vad det handlar om för motor eller batteripack då är oklart för tillfället. Några prisuppgifter eller liknande har vi inte fått än tyvärr. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

PufferBot gör drönare lite mindre farliga
Skyddar även drönaren från att skadas

Forskare på amerikanska University of Colorado Boulder har utvecklat ett slags säkerhetssystem som gör drönare mindre farlig för sin omgivning samtidigt som det även kan skydda drönaren från att skadas. Man kallar sitt system för PufferBot och det handlar om en slags skyddande ställning i plast som fälls ut om drönarens rörelsesensorer känner av att det är i närheten av något. PufferBot har fått sitt namn efter blåsfisken, som på engelska heter Pufferfish, en fisk som blåser upp sig vid annalkande fara, främst för att undvika att bli svald av större rovdjur. Huruvida vi kan få se skyddsanordningar som PufferBot på kommersiella drönare återstår att se. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Watch börjar närma sig perfektion
Små nyheter i Series 6

När en ny produkttyp kommer så är oftast första generationen spännande men helt ärligt rätt dålig. Andra brukar vara helt ok och tredje riktigt bra. Så var det helt klart med Apple Watch. Första generationen, som kallas för Series 0, fungerade och var rolig men var riktigt, riktigt långsam. Andra generationen, som kallas Series 1 och 2, var mer hanterbar och Series 3, som fortfarande säljs, var riktigt bra. Med Series 4 togs ett riktigt stort steg med den större skärmen och EKG och med Series 5 fick vi always-on-skärm, saker som helt klart var trevliga men som man bevisligen klarar sig utan eftersom Apple säljer Series 3 och miljoner med människor är alldeles nöjda med den modellen. TL;DR Apple Watch Series 6 är inte en så stor uppgradering från Series 5. Men betyder det att det är en dålig produkt? Tvärtom! Apple Watch börjar bli en riktigt mogen produkt och köper du en Series 6 kommer du att kunna ha den i många år framöver. Den enda riktiga konkurrenten är Apple Watch SE. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kanadas sista shelfis har kollapsat
På grund av höga temperaturer

Många delar på jorden är varmare än någonsin och en sådan del är Kanadas Arktis. Det har lett till att ett av landets största intakta shelfis nu har kollapsat och förlorade därmed mer än 40 procent av sin massa på bara två dagar. Ytan som bröts loss är på ungefär 59,1 km² som nu flyter ut i Arktiska havet. Problemet med att isblock bryts loss är att de annars bromsar landis att åka ut i haven vilket i sin tur leder till högra vattennivåer. Tumnagel
14.2°
+
Frode Wikesjö
0

Bang & Olufsen släpper sportversion av Beoplay E8
Med nytt fodral och mer svettålig design

Bang & Olufsen släppte en tredje version av Beoplay E8 tidigare i år som erbjöd lättare och nättare design. Nu har gänget presenterat en sportigare version av true wireless-lurarna som kommer med bättre vattentålighet. Medan Beoplay E8 är IP54-klassade är sportversionen IP57, vilket betyder att de kan överleva att sänkas ner i 1 meters djup i 30 minuter utan att skadas. Utöver det har höljet fått lite mer textur, vilket ska göra det lättare att interagera med lurarna samt att Bang & Olufsen skickar med vingar så att pluggarna hålls på plats när du tränar. Utöver det kommer E8 Sport med ett nydesignat fodral, men precis som med vanliga E8 går det att ladda fodralet trådlöst. Batteritiden ligger på 7 timmar i själva lurarna och ytterligare 28 timmar i fodralet. Det finns stöd för snabbladdning och du kan få upp till 1,5 timmars lyssningstid på 20 minuters laddning. Beoplay E8 Sport kommer släppas 9 juli och kommer i färgerna oxygen blue och svart. Rekommenderat pris är 350 euro. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Trailer för Project CARS 3
Släpps nu i sommar

Simply Mad Studios har gett oss en första titt på kommande bilspelet Project CARS 3 och den första trailern kan ni skåda ovan. Trailern visar lite ordentligt räserfräsande, men utvecklarna meddelar att spelet även kommer med förbättrad AI, omgjort karriärläge och PC-spelare kommer kunna ta del av VR-stöd samt lira i 12K-upplösning. Trailern i fråga har skapat lite kontrovers. I och med Codemasters uppköp av Simply Mad Studios har det spekulerats att Project CARS-serien skulle bli mer arkadig än tidigare och i trailern kan man se att bilarna inte skadas på ett realistiskt sätt. Realistiska skademodeller kommer dock finnas i spelet och för att släcka branden en aning har Simply Mad Studios-chefen Ian Bell via Twitter meddelat att spelet kommer ha realistisk fysik. Project CARS 3 väöntas släppas i sommar till PC, PS4 och Xbox One. Hur det ser ut med release på next gen-konsoler är oklart, men det vore lite underligt om det inte sker. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Kia uppdaterar Picanto
Får säkerhetssystem från sina större syskon

Kia presenterar nu en uppdaterad version av modellen Picanto och förutom smärre designförändringar har den fått säkerhetsteknik från sina större syskon. I övrigt får den telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor. Lansering sker i höst. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 4,2 tum och en pekskärm på åtta tum för infotainmentsystemet som har Apple CarPlay och Android Auto som standard. Materialvalen ska även vara bättre än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi Advanced Assistance Systems (ADAS), frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Bilen har även dödavinkelassistansen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) som varnar, korrigerar styrningen och bromsar bilen om föraren inte själv upptäcker en fara i den döda vinkeln. I Sverige kommer Picanto erbjudas med en 67-hästarsmotor och en turbomatad bensinare på 1,0 liter som ger 100 hästar. Det svagare alternativet får en ny automatiserad manuell växellåda där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Vad uppdaterade Picanto kommer att kosta får vi inte reda på just nu. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volvo och Veoneer delar upp bolaget Zenuity
Separata strategier för ADAS och autonom körning

I början av januari 2017 skapade autotechbolaget Veoneer och Volvo Cars tillsammans Zenuity som skulle utveckla mjukvara för avancerade förarassistanssystem. Nu väljer man att dela upp verksamheten så att Veoneer fortsätter med förarassistanssystemen medan Volvo Cars skapar ett nytt bolag som kommer att fortsätta med utvecklingen av mjukvaran för autonom körning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Rådgivare ville skicka Red Bulls F1-förare på coronaläger
Tyckte det var bättre att de smittas nu än senare

På grund av den pågående pandemin har årets F1-säsong flyttats fram och kommer som tidigast att dra igång någon gång i sommar. Detta verkar en rådgivare till Red Bulls F1-stall ha tyckt var ett utmärkt avbrott för att medvetet smitta stallets förare med det nya coronaviruset så att de inte blir sjuka av detta senare. I en intervju med den österrikiska tv-kanalen ORF sa Red Bulls rådgivare Helmut Marko bland annat: "We have four Formula 1 drivers, and eight or 10 juniors.The idea was to organise a camp where we could bridge this mentally and physically somewhat dead time. And that would be the ideal time for the infection to come.These are all strong young men in really good health. That way they would be prepared whenever the action starts. And you can be ready for what will probably be a very tough championship once it starts." Det verkar tack och lov som om ingen annan än Marko tyckte att detta var en bra idé. Och det är det givetvis inte heller. Att medvetet smitta någon med ett virus vi vet väldigt lite om är givetvis en vansinnigt dum idé hur man än vrider och vänder på det. Det finns idag heller inga bevis för att den som en gång varit smittad av det nya coronaviruset skulle bli immun från att smittas igen. Årets formel 1-säsong skulle ha inletts den 15 mars men är nu framflyttad till det preliminära startdatumet 14 juni då det är tänkt att Kanadas Grand Prix ska gå av stapeln. Huruvida så blir fallet återstår att se. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens letar efter bomber i Kambodja
Har tränats upp inför detta genom att studera månen

Bomber som fälldes under Vietnam-kriget ställer fortfarande till problem och nu hoppas forskare att en artificiell intelligens bättre ska kunna beräkna hur många bomber som inte detonerades när de fälldes för runt 50 år sedan. Det är forskare på Ohio State University som har utvecklat en AI som man tror har räknat ut ungefär hur bomber som inte exploderat på ett 100 kvadratkilometer stort område i närheten av Kampong Trabaek i Kambodja. Området i fråga ska utsatts för kraftiga bombanfall av USA mellan 1970 - 1973 och det ska fortfarande finnas mängder av odetonerade bomber i området. Genom att studera flygfoton över området ska AI:n ha kunnat hittat bombkratrarna som uppstått efter USA:s bombningar i Kambodjas djungel. AI som forskarna använder har tidigare tränats upp på att identifiera kratrar på månen och med lite handpåläggning kunde denna AI även börjar identifiera bombkratrar i det aktuella området i Kambodja. Baserat på den analysen kunde man, med hjälp av uppgifter om hur många bomber USA släppte över området för 50 år sedan, räkna ut att det antagligen finns runt 1600 odetonerade bomber i området. Stämmer det så innebär det att runt hälften av bomberna som fälldes över området inte detonerade vid nedslaget och alltså fortsatt innebär en fara för lokalbefolkningen i området. Enligt forskarna så har deras AI varit 160 procent bättre på att upptäcka bombkratrar än tidigare metoder man använt. Det borde göra den här beräkningen mer tillförlitlig än tidigare undersökningar där man försökt fastställa hur mycket odetonerade bomber som ligger kvar i Kambodjas djungler. Landminor och odetonerade bomber är fortsatt ett problem i många områden som drabbades under Vietnam-kriget. I genomsnitt skadas eller dödas en person i veckan i Kambodja av odetonerade bomber och sedan kriget slutade har 64.000 personer i Kambodja dött eller skadats av sådana. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare vill sänka hastigheten i svenska tätorter
Till 20 kilometer i timmen

I en opinionsbildare på DN Debatt skriver 22 forskare och opinionsbildare att hastigheten i svenska tätorter bör begränsas till 30 eller, ännu bättre, 20 kilometer i timmen. Detta för att ta nollvisionen på allvar. Nollvisionen är ett långsiktigt mål att ingen människa ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. Förutom då att en lägre hastighet skulle minska risken för dödsfall vid krock och påkörningar anser debattörerna att en lägre hastighetsgräns också skulle minska luftföroreningarna i städerna. Luftföroreningar som, enligt Svenska miljöinstitutet, leder till tusentals dödsfall varje år. Fordonshastighet påverkar inte bara trafiksäkerheten och luftföroreningar. Debattartikeln menar också att en stor mängd forskning visar att lägre hastigheter även innebär: • mindre energikonsumtion och bränsleförbrukning • mindre väg- och däckslitage • mindre trängsel och bättre framkomlighet • lägre buller­nivåer • mer byggbar mark och förtätning • högre bostadsvärden och attraktivare stadsmiljö • ökad omsättning i butiker och restauranger • ökad upplevd trygghet • mer sociala kontakter mellan grannar • jämlikare samspel mellan trafikantgrupper • fler som går och cyklar Debattörerna anser att det är både etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att sänka hastigheten i tätorter. De skriver också att huvudgator kan undantas och fortsätta ha hastigheter mellan 40 till 50 kilometer i timmen. Du hittar debattartikeln i sin helhet via länken nedan. Tumnagel
-8.7°
+
Frode Wikesjö
0

Första provkörningen av Honda E
Verkar vara riktigt trevlig!

När konceptet för Honda E kom föll jag pladask. Jag ville ha en direkt. När produktionsbilen sedan visades upp hade den tappat lite av sin uppkäftighet och såg istället söt och lite ledsen ut. Fortfarande väldigt fin, men inte på samma nivåer som konceptet. Hur som helst har den första provkörningen ägt rum och bilen är ju väldigt söt ute i det fria. Jag gillar skarpt hur de har gjort designen av inredningen, som trots allt behåller mycket från konceptet. Räckvidden må vara begränsat, men det är en stadsbil så det är inget stort problem tycker jag. Viktigare är körglädjen och lekfullheten, så länge priset blir rätt. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Ghibli-filmer kommer till Netflix med början i februari
21 stycken kommer totalt

Netflix har köpt rättigheterna till ett antal Ghibli-filmer och nu är det klart när dessa kommer. 21 filmer är det totalt och de kommer att komma stötvis. De första kommer att komma rätt snart, första februari, och sedan kommer nya en gång i månaden. Första februari kommer dessa sju filmer: Castle in the Sky (1986) My Neighbor Totoro (1988) Kiki’s Delivery Service (1989) Only Yesterday (1991) Porco Rosso (1992) Ocean Waves (1993) Tales from Earthsea (2006) Första mars kommer dessa sju filmer: Nausicaä of the Valley of the Wind (1984) Princess Mononoke (1997) My Neighbors the Yamadas (1999) Spirited Away (2001) The Cat Returns (2002) Arrietty (2010) The Tale of The Princess Kaguya (2013) Och första april kommer dessa sju filmer: Pom Poko (1994) Whisper of the Heart (1995) Howlx27s Moving Castle (2004) Ponyo (2008) From Up on Poppy Hill (2011) The Wind Rises (2013) When Marnie Was There (2014) Tumnagel
74.4°
+
Roger Åberg
0
2019

Top Gear America får nya presentatörer
Dax Shepard, Rob Corddry och Jethro Bovingdon

Det är minst sagt stökigt i motorprogram-svängen. Det hela började när Jeremy Clarkson nitade en person på inspelningsplatsen och sen var cirkusen igång. Den gamla trion försvann från Top Gear och startade eget som inte direkt imponerade i första vändan men som sen tog sig rätt bra. Nylanseingen av Top Gear föll pladask då kemin mellan de nya ansiktena var urusel. Chris Evans fick gå efter första säsongen men det blev ändå inte riktigt bra. Sen meddelade Matt LeBlanc att han hoppar av och då var det bara att börja om igen. Rory Reid åkte ut och in vid Chris Harris sida kom Andrew Flintoff och Paddy McGuinness som för många av oss säkerligen var helt okända. Personligen var jag inte alls pepp men för någon vecka sen gav jag säsongen ett försök och jag måste säga att det var ganska så kul. Trion fungerar mycket bättre tillsammans och det kom faktiskt skratt här och där, så det kan nog bli bra ändå. Top Gear finns ju som ni säkert vet även i andra länder och USA är ett av dem. Där byter man också nu ut hela programledaren-trion som tidigare bestod av William Fichtner, Tom Ford och Antron Brown till Dax Shepard, Rob Corddry och Jethro Bovingdon. Dax är skådespelare och ni kanske känner igen honom från filmer som Idiocracy och Employee of the Month. Han är väldigt intresserad av bilar och har många roliga i sitt garage. Rob Corddry är också skådespelare och honom har ni kanske sett i filmer som Blades of Glory, Hot Tub Time Machine och I Now Pronounce You Chuck and Larry. Han ska också ha ett stort bilintresse. Den tredje personen är Jethro Bovingdon som i mina ögon kommer att passa som en handske för detta uppdraget. Han har i många års tid recenserat bilar framför kameran och känns alltid kunnig och intressant att lyssna på. Inget flams utan proffsigt och engagerande. Här kan ni exempelvis se när han kör och berättar om sin Porsche 911. Det ska bli intressant att se hur den nya trion sköter sig och det här blir nog faktiskt den första gången jag kommer att lägga lite energi på att titta på Top Gear America. Den nya serien har premiär nästa vår och kommer endast att strömmas via MotorTrends app. Som om inte detta vore nog är det ju en svensk version av Top Gear på gång och den kommer att ledas av Adam Alsing, Markoolio och Tony Rickardsson. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Robert Patrick snackar om inspelningen av Terminator 2
"The ultimate badass"

I det här klippet får vi se och höra skådespelaren Robert Patrick prata om sin roll som T-1000 i Terminator 2. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Inkas Sentry Civilian - när du vill känna dig som SWAT
Eller bara vill ha något säkert till mataffären

Inkas Armored Vehicle Manufacturing presenterar nu en uppgraderad version av deras bepansrade domedagsbil Sentry Civilian. Den här är designad att fungera som en vardagsbil men som ni säkert förstår är den så mycket mer än något man bara åker till återvinningsstationen med. Bilen baseras på en Ford F-550-plattform och därefter har man moddat allt undertill för att klara hård körning och eventuella yttre attacker. På detta har man stoppat en kaross som ser riktigt badass ut och som också är designad för att stå emot dina fienders vapen. Bepansringen är i klass BR6 och förutom skottsäkra glas är gångjärnen extra förstärkta för att inte kunna brytas upp och både batteriet och ECU:n är inkapslade för att skyddas mot fiffel. Maskinen som för fram ekipaget är en turbomatad diesel på 6,7 liter som ger 330 hästar. Till den sitter det en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Som väntat kan man speca sin bil precis som man vill ha den och tillvalslistan är oändlig. Alla bilar byggs på beställning men vad frånpriset ligger på är oklart. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Forskare tar fram metallstrukturer som flyter
Kanske kan leda till osänkbara skepp i framtiden

Ett forskarlag på amerikanska Rochester University har utvecklat metallstrukturer som är mer eller mindre osänkbara i vatten så länge de inte skadas allt för mycket. För att åstadkomma detta har man använt laser för att göra mönster i metallen som gör denna extremt vattenavvisande. Detta gör att strukturen inte släpper in vatten och skapar en luftficka inuti strukturen om den sänks ned i vatten, en luftficka som ska innehålla tillräckligt med luft för att strukturen åter ska flyta upp till ytan när det som tynger ner den försvinner, något som ni kan se exempel på i animationen här nedanför. I rapporten skriver forskarna att man testat att sänka ner metallstrukturer i vatten under två månaders utan att luften i strukturen ska ha sipprat ut från luftfickan. I sina experiment har forskarna använt metallen aluminium men man tror att tekniken även skulle kunna användas på andra metaller och andra material. I dagsläget kanske inte den här tekniken har något praktiskt område. I framtiden kanske den dock kan komma att användas för att bygga osänkbara båtar, mobiltelefoner som flyter upp till ytan när man tappat dem och andra grejer som kanske helst inte vill sjunka när de tappas i vatten. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida