m

Google berättar mer om framtiden för adblockers
Kommer inte att försvinna

Google kommer att förändra hur extensions fungerar i Chrome. I och med den förändringen, eller de förändringarna snarare, så är det många som trodde att möjligheten till att ha Adblock i Chrome skulle försvinna. Eftersom Google tjänar pengar på annonser hade ju detta dessutom varit något som gagnade Google. Men nu har Google i två bloggposter (här och här) pratat om just detta. Google förklarar i dessa att man gör om hur extensions fungerar men att det inte förhindrar adblockers. Dock måste de göras om. This has been a controversial change since the Web Request API is used by many popular extensions, including ad blockers. We are not preventing the development of ad blockers or stopping users from blocking ads. Instead, we want to help developers, including content blockers, write extensions in a way that protects users’ privacy. Det verkar alltså som att det kan bli ett hack i skivan men att adblockers inte kommer att försvinna. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Nu bråkar vi lite med adblockers
Men bara lite

Vi behöver, inte så förvånande, pengar för att driva Feber. Det får vi in genom att ni tittar på annonser eller prenumererar på Feber Premium. Därför börjar vi nu småbråka lite mer er som kör adblockers då man var femte sidvisning kommer att få det som ni ser på bilden ovan. Tanken är helt enkelt att påminna om Premium om man inte tycker om annonser. Vill du börja prenumerera? Det kostar bara 29 kronor och är superenkelt! Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Nu fyller Feber 15 år och bryter sig ut från Bonnier
Nu kör vi!

Tiden går fort när man har roligt. För nästan exakt 15 år sedan på dagen startade jag Macfeber.com, en liten blogg som blev starten på det som blev något större och som du nu känner vid namn Feber. För 13 år sedan blev vi en del av Bonnier och där har vi haft det väldigt härligt, men nu är det dags att bli alldeles egna igen. Precis som en tonåring som tycker att det är dags att bli vuxen och klara sig själv kanske. Men det har inte så mycket med tonårsrevolt att göra, även om vi bryter oss fria. Feber har legat under det som kallas för Bonnier Magazines & Brands tillsammans med klassiska storheter som Teknikens Värld, Kamratposten och Damernas Värld. 1 januari blev Bonnier Magazines & Brands en del av Bonnier News, som också är hemmet för Expressen och Dagens Nyheter. Om vi var en liten del av Bonnier Magazines & Brands skulle vi bli en ännu mindre del av Bonnier News och vi kände helt enkelt inte att det passade oss. Så därför köper jag nu tillbaka Feber! Det är så klart läskigt att lämna en trygg famn men också väldigt roligt, spännande och peppande! Bonnier har alltid varit en bra ägare, vi har fått ta ansvar för vår egen verksamhet och i princip varit helt fria att göra vad vi velat. Men Febers grej har alltid varit att vara snabba, nyfikna och prova nya saker, något som går mycket bättre om man inte är en liten del av en stor organisation. Vad betyder det här för er besökare? Till en början inte så mycket. Vi kommer så klart att vara ännu mer motiverade att gå till jobbet vilket förhoppningsvis skiner igenom i det vi gör. Med tiden har vi stora drömmar och ambitioner, vi har flyttat till nytt kontor och går allt vägen så kommer det bland annat att bli mer video framöver - kanske lite Feber Live snart! Överlag hoppas vi kunna fokusera till 100 procent på att utveckla och uppdatera Feber. En ny och bättre form (som ändå behåller det vi har i dag) på Feber är under utveckling, men vi stressar inte med den utan hoppas lansera under våren. Det är viktigare att det blir rätt än att vi gör nytt. Eftersom 2018 fick handla en hel del om andra saker än kärnverksamheten så fick inte Feber Premium så mycket kärlek. Nu när vi blir egna och verkligen behöver varje krona hoppas vi så klart att ni alla stänger av adblockers eller blir medlemmar, varje person gör skillnad. Nu kommer största fokus att ligga på att leverera nyheter till er och göra Feber riktigt lönsam så att vi kan finnas kvar i många år till. För det vill vi verkligen, annars hade vi ju inte satsat! För vi älskar Feber och vi älskar er! Lite extra roligt är att ni verkligen har kommit tillbaka efter jul och nyår, första riktiga veckan som egna verkar bjuda på besöksrekord. Men måste vi inte fira att vi fyller 15 år? Självklart, men det tänkte vi göra under hela 2019! Tumnagel
?
+
Roger Åberg
0
2018

Adblockers fortsatt lagliga i Tyskland
AdBlock Plus vinner mål mot tyskt mediaföretag

Eyeo, företaget bakom annonsblockeraren AdBlock Plus (ABP), har vunnit ett mål mot det tyska mediaföretaget Axel Springer i Tysklands högsta domstol. Axel Springer ville tillsammans med andra tyska mediaföretag att Adblock Plus skulle förbjudas i Tyskland. En av anledningarna till att man anser det är för att Eyeo tar betalt av vissa företag som vill bli "vitlistade" och vars annonser då inte heller skulle rensas bort av ABP. Tysklands högsta domstol ansåg dock inte att ABP pysslade med något olagligt och programvaran är fortsatt laglig att använda i Tyskland. Axel Springer planerar att överklaga domen till Tysklands konstitutionsdomstol skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
62.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tack till er som prenumererar på Feber Premium!
Verkligen, tack!

Jag vill börja med att verkligen, verkligen tacka alla som redan har blivit prenumeranter på Feber Premium! Ni bidrar till att Feber kan finnas även i framtiden och vi hoppas att ni gillar upplevelsen ni får för pengarna. Tack! Vi har slitit med att få Feber Premium på plats och det var oerhört skönt att lansera det. Nu har nästa resa börjat, eller resorna snarare. Jag vet att en del av er tror att vi nu kommer att strunta i "vanliga" Feber och att vi kommer att göra vanliga Feber sämre. Så är det så klart inte. Vi får fortfarande den absolut största delen av våra intäkter från annonser och det vore idioti att förstöra detta. Så nu fortsätter vi med den resa som vi har hållit på med i över 14 år. Vi kommer att fortsätta ge er fantastiskt innehåll. Den mix av nyheter som vi älskar att ge er vecka ut och vecka in. Vi älskar verkligen det vi håller på med och allt vi skriver om och vi hoppas att det märks. Vi ska fortsätta med att alltid försöka bli ännu bättre. Det lovar vi verkligen. Vi tror inte på att låsa in innehåll. Vi tycker att innehåll på nätet ska diskuteras och vi vill att så många som möjligt ska läsa det vi skriver. Vi tycker att ni som besöker oss ska få se vårt innehåll utan att behöva logga in. När man tycker detta så rimmar en klassisk betalvägg illa. Så vi behövde göra något annat. Det vi tar betalt för nu är en upplevelse, saker som gör besöket på Feber lite lyxigare. Vi vill ju så klart att Premium ska vara så attraktivt som möjligt för att få in prenumeranter, men vi är också smärtsamt medvetna över att vi kommer att tappa vanliga besökare om vi gör skillnaden för stor. Ett klassiskt dilemma. Vi kommer så klart att lägga till nya funktioner och ändra lite saker då och då på Feber som vi alltid har gjort. Vi kommer dock inte bara att göra saker för Premium. Feber för alla är som sagt fortsatt extremt viktigt för oss och er som besöker oss. Jag hoppas att ni som gillar oss fortsätter eller börjar att prenumerera på Premium för att ni först och främst gillar det vi gör och jag hoppas att ni som prenumererar inser hur viktiga ni är för vår överlevnad. Vi har alltid haft stor andel besökare som använder adblockers. Vi har också genom åren haft många som har vitlistat oss, även då vi inte kunnat ge en fantastisk annonsupplevelse. Detta är vi såklart oerhört tacksamma för. Men de som kör adblock och inte vitlistar oss ger oss inga intäkter. Vi har sedan adblockers kom för snart ett decennium sedan alltid haft en förståelse för att man använder adblock. Verkligen! Men nu när vi har ett alternativ så hoppas vi så klart att ni som kör adblock börjar prenumerera på Premium trots att det inte gör någon större skillnad i er användarupplevelse. 9krvecka29krmånad99krfanboy.circleContainer { max-width: 420px; margin: 0 auto; }.circle {width:120px; height:120px; border-radius:120px; font-size:30px; color:white; line-height:40px; text-align:center; background:#333; float: left; margin: 10px;font-family: SuisseLight, HelveticaNeue-Light, "Roboto Thin", Arial, serif; -webkit-font-smoothing: antialiased; letter-spacing: 0; font-weight: 300;}.price { margin-top: 33px; }.time { line-height: 0px; font-size: 16px; }@media only screen and (max-width: 480px) {.circleContainer { max-width: 280px; }} Om ni inte redan prenumererar så klicka här för att börja prenumerera, eller välj det paket som passar dig bäst här ovanför. Man får prova gratis i två veckor och det är självklart ingen bindningstid. Så om du inte har gjort det innan, prova! Vi har en lite rolig nyhet om det vi i dag kallar för fanboy-prenumerationen, men mer om det senare när det är klart! Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har bytt annonssystem!
Testa genom att slå av din annonsblockerare...

Vi har precis bytt annonssystem och det betyder lite härliga saker för er besökare. Våra tester just nu visar att det går betydligt snabbare att ladda annonserna vilket gör att upplevelsen förhoppningsvis blir bättre för er. - Hela sidan, utan annonser, ska nu laddas på mellan 0,9 och 1,7 sekunder. - Hela sidan, med annonser, ska laddas på mellan 1,5 till 2,5 sekunder. Känslan av att sidan är laddad och redo att kolla på ska dock vara snabbare än så om du har en rimlig uppkoppling. Så varför berättar vi detta? Jo, dels för att det har fungerat lite dåligt på sistone och för att vi helt enkelt vill uppmana er att vitlista oss när det nu ska gå bra. Men vi vill också få lite feedback från er läsare. Bara för att jag upplever det som snabbare betyder ju inte att det är det för alla... Om du är en av de som inte kör adblockers eller har vitlistat oss: TACK! Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Salon låter adblockers generera kryptovalutor
Betala besök med din datorkraft

Den någorlunda populära amerikanska sajten Salon testar nu ett nytt sätt att få in lite intäkter från de som blockerar annonser på deras sajt genom att istället låta dessa generera kryptovalutor. Besöker man Salons sajt med en adblocker så får man nu valet att stänga av adblockern på Salon.com, låta Salon använda den egna datorns processorkraft för att generera kryptovalutor eller att betala för Salons annonsfria app som finns till iOS, Android och Amazon Fire. I dagsläget så använder Salon adblocker-användares datorkraft för att generera kryptovalutor men man skriver i sin FAQ att man kanske kan använda denna datorkraft till något annat blockkedje-relaterat i framtiden: "Your spare computing power may go to solving the kinds of complex math problems that form the integrity of blockchains, but it can also be used for humanitarian and scientific projects such as helping research how proteins fold, to aid in biological discovery or helping pay for misdemeanor prisoners’ bail or see if we can better predict the impact of climate change. Your spare computing power can even help analyze astronomical signals to figure out if extraterrestrials are trying to contact us. Some scholars have proposed using spare computing power to help secure voting and verify the integrity of democratic elections." Tidigare har flera lite mer tveksamma tjänster använt sig av så kallad kryptojacking där besökare, oftast ovetande, upplåter sin datorkraft för att generera kryptovalutor åt webbsajtens ägare. Huruvida detta är ett sätt för lite mer legitima sajter, till exempel Salon, för att få in intäkter i framtiden återstår att se. Skulle du kunna tänka dig att slippa annonser mot att generera kryptovalutor åt oss? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

2500 sajter låter ovetande användare gräva kryptovalutor
Kryptojacking riskerar att slöa ner datorer

Ars Technica skriver att säkerhetsforskaren Willem de Groot identifierat 2496 webbsajter på nätet som ägnar sig åt så kallad "cryptojacking". Det innebär att de "kapar" användarnas webbläsare och låter dessa ovetande generera kryptovalutor åt webbplatsens ägare eller dess annonsörer. Vi har tidigare uppmärksammat cryptopjacking några gånger, bland annat när The Pirate Bay (TPB) använde sig av tjänsten CoinHive för att generera kryptovalutan Monero till TPB. Cryptojacking har även använts av mindre nogräknade annonsörer som lurat webbplatser att köra annonser med inbäddad kod som låtit webbplatsens besökare generera kryptovalutor åt annonsören. Det är oklart om de 2496 identiferade webbplatserna själva aktivt har lagt in kod för cryptojacking eller om det handlar om annonser med inbäddad kod för cryptojacking. Cryptojacking-script riskerar inte att skada datorn eller data från denna men kan slöa ner datorn och ge användaren en mindre bekväm upplevelse på nätet. Det finns några stycken cryptojacking-blockerare som fungerar ungefär som adblockers och vi har bland annat skrivit om chrome-tillägget "No Coin" tidigare. Tumnagel
25.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

AdBlock Plus lanserar Flattr 2.0
Ska göra det enklare att donera pengar till sina favorittjänster

Adblock Plus lanserar nu en ny version av den svenskstartade mikrobetalningstjänsten Flattr som ska göra det enklare för användare att donera pengar till de webbsajterna de ofta besöker. I den tidigare versionen av Flattrs var användarna tvungna att aktivt klicka på en knapp för att donera pengar till webbtjänster men i Flattr 2.0 kommer detta att skötas automatiskt av ett tillägg till användarnas webbläsare. Användarna kommer sedan att få ange hur mycket pengar de vill donera varje månad och dessa tjänster, om de är anslutna till Flattr, kommer sedan att få betalt baserat på hur ofta användarna besöker dem. Adblock Plus är som de flesta av er antagligen känner till en av nätets mest populära så kallade adblockers och de köpte tidigare i år upp Flattr efter att ha haft ett samarbete med tjänsten sedan 2016. Flattr drog igång sin verksamhet 2010 och bland grundarna finns den tidigare The Pirate Bay-arbetaren Peter Sunde. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Feber har blivit snabbare även med annonser
Och bättre ska det bli!

Säga vad man vill om annonser, men de gör att Feber finns. Ju fler desto bättre tycker ekonomiavdelningen, helst inga alls tycker nog de flesta användare. Andelen som surfar på Feber som använder adblockers har faktiskt gått ner, något som vi både är väldigt stolta och tacksamma över. Att sälja annonser i dag är rätt knepigt mot för några år sedan, men också väldigt mycket enklare. Då gjorde man alla dealar manuellt och hela processen var rätt yxig men kontrollerad. Vi visste exakt vem som skulle annonsera när. Det här var på tiden då flash regerade, mycket tid gick åt till att bråka med annonsörer som levererade flash-banners som dödade en normal dator. Men vi visste iaf exakt vem som skulle annonsera när och om vad. I dag är det helt annorlunda. I princip alla annonsvisningar du ser på Feber, eller i alla fall 70 procent, köps på så kallade börser i realtid. En server får frågan att en annonsvisning är på gång, skickar frågan till flera olika börser och hundratals köpare som tittar på visningen (vilken site, vilken användare osv) och så vinner någon budgivningen. Då börjar annonsmaterialet skickas från en annan server till webbläsaren. Fördelen är att flash är dött och krångligt annonsmaterial skapar krångel, så materialet är oftast bara en bild. Nackdelen är att vi har sämre koll på vem som faktiskt annonserar hos oss. Och som ni förstår tar det lite tid med de där frågorna. En vanlig sida på Feber har fem annonser, så allt detta sker dessutom fem gånger. Det här har varit ett rejält gissel för oss men för några veckor sedan bytte vi lite annonssystem i kedjan och sedan dess går det faktiskt betydligt snabbare. I dag tar det två sekunder för en normal sida att laddas och två extra sekunder innan alla annonser är laddade. Jag vill påpeka att det här är innan precis allt är laddat, själva grundsidan laddas betydligt fortare, oftast på ett ögonblick. Fyra sekunder är helt ok, men vi är inte nöjda. Vi kommer att byta mer saker i kedjan under hösten så förhoppningsvis kan vi dra ner de annonssekunderna en smula till. Jag vågar inte riktigt tro på det, men vi siktar på en sekund. Själva tiden för sidinnehållet har vi haft under sekunden tidigare, så det ska vi försöka komma ner till igen. Att det har växt till två sekunder igen är faktiskt lite pinsamt. Målet är alltså en sekund för innehållet och en sekund för reklamen. Inte mer. Tack till alla er som besöker Feber och extra stort tack till er som gör det utan adblocker. Tack! Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida