m

Även Google förbjuder annonser för kryptovalutor
Gör som Facebook

I början av året förbjöd Facebook annonser för kryptovalutor som till exempel bitcoin och nu följer Google efter dem och gör samma sak. I Googles uppdaterade riktlinjer för annonser på sina egna och sina samarbetspartners tjänster framgår det att man snart inte kommer att få göra reklam för tjänster som har med kryptovalutor att göra. Det blir även förbjudet att göra reklam för så kallade ICO:er (Initial Coin Offering) vilket är en slags finansieringsform för företag som vill ha in pengar utan överseende från statliga myndigheter. Googles nya regler som förbjuder annonsering för kryptovaluta-tjänster börjar gälla i juni. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Youtubes regler blir hårdare om man vill tjäna pengar
Rimligt?

Youtube har ändrat sina regler för de som vill tjäna pengar på plattformen. Det är så klart en effekt av de skandaler, senaste med Logan Paul, som vi sett under förra året. Tidigare var en kanal tvungen att ha 10.000 videovisningar för att få köra annonser. De nya reglerna gör att man måste ha 1000 följare och de senaste 12 månaderna haft 4000 timmar med videotittande. Man kommer även att hårdare titta på kanaler som bryter Youtubes community-regler. Gör man det ett flertal gånger så mister man rätten att tjäna pengar och är man riktigt dålig på att följa regler tas ens konto och kanal helt enkelt bort. De som är med i Google Preferred kommer att kontrolleras manuellt. Innan en video har kontrolleras kommer den inte att ha annonser. Google Preferred är Youtubes program där de gör de absolut största och hetaste kanalerna tillgängliga för annonsörer. Det är en intressant plattform för annonsörer, men också väldigt viktig del att få vara med i för innehållsskapare eftersom man får mer intäkter. Man kommer nu alltså att kontrolleras hårdare. Man kommer även att vara mer transparent mot sina annonsörer vart deras annonser visas. Enligt Youtube når man 1,5 miljarder människor på plattformen. Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0
2016

12-åring förväxlade AdWords och AdSense
Fick en räkning på 100.000 euro från Google

Att Googles namngivning på sina produkter kanske inte alltid är de smartaste fick en 12-årig pojke i Spanien surt erfara för ett tag sedan när han ville använda Google AdSense på sin YouTube-kanal. Pojken hade genom Google AdSense tänkt att tjäna lite pengar genom annonser på sin YouTube-kanal "Torrevieja llamada Los Salerosos" (typ "De roliga killarna i Torrevieja"). Istället så råkade pojken att ansluta sitt konto till Google AdWords vilket är Googles tjänst för företag och andra som vill köpa annonser som placeras på andra webbsidor. Det hela slutade med att pojken till slut var skyldig Google 100.000 euro i annonskostnader. Google insåg dock misstaget och efterskänkte hela summan till pojken. Samtidigt sa Google i ett uttalande att det finns åldersrestriktioner för att använda Google AdWords och uppmanade föräldrar att bekanta sig med Googles så kallade "Safety Center". Tumnagel
60.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google gör det enklare att köpa det modebloggare har på sig
Köp deras kläder direkt från sökmotorn

Google har implementerat en ny funktion på sin sökmotor som man kallar för "Shop the Look" vilken ska göra det enklare för deras användare att hitta lämpliga kläder att köpa. Tanken är det att användaren till exempel skriver in "cocktailklänning" i sökfältet och därefter presenteras med bilder på en rad modebloggare som bär en sådan klänning med tillhörande accessoarer. Hittar användaren något den gillar så klickar man bara på bilden och då får man erbjudande om att direkt köpa klädesplagget och de tillhörande accessoarerna. Shop the Look testas just nu på mobilsökfunktionen på den amerikanska marknaden. När eller om vi får se något liknande i Sverige finns det inga uppgifter om. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Maps kommer att få annonser
Ska visa upp verksamheter i närheten av användaren

Snart kan användare av Google Maps komma att få se reklam i samband med karttjänsten. Google meddelar i en bloggpost att de experimenterar med olika format för annonser som på olika sätt ska vara kopplade till verksamheter som finns i närheten av användarens position eller som är kopplade till olika sökningar. Med andra ord kan det exempelvis komma att poppa upp olika erbjudanden från restauranger som finns längs med den väg användaren följer. Sponsrade företag kan också komma att dyka upp längst upp i resultatlistan i de fall användarna gör en sökning på en specifik tjänst. De sponsrade sökresultaten kommer då att vara tydligt annonsmärkta. Annonserna kan enligt Google komma att dyka upp både i desktop- och mobilversionen, men de nämner inte när reklamen kommer att rullas ut i tjänsten eller vilka länder det gäller i ett första skede. Tumnagel
36.0°
+
Emmy Zettergren
0

Google ska blockera annonser för snabblån
Sådana med dåliga villkor

Från och med den 13 juli kommer Google inte längre acceptera annonser från företag som säljer snabblån. Det innebär att annonser för krediter som ska betalas tillbaka inom 60 dagar eller tidigare inte längre skall synas via sökjättens annonser. Enligt Google så är det för att skydda konsumenterna från, vad de anser, vara lån som alltid är en dålig affär för konsumenten. Annonser för bolån, billån, kreditkort och andra typer av lån som Google anser vara ok kommer fortfarande dyka upp som annonser. I USA kommer man även blockerar annonser för lån där räntan på en årsbasis är högre än 36 procent. Tumnagel
72.9°
+
Frode Wikesjö
0

Google byter position på sina annonser
Försvinner helt från högermarginalen

Google har i det tysta genomfört en designförändring gällande annonser på sin sökmotor om man söker via en en webbläsare på dator. Den här veckan försvann alla annonser som vanligtvis syns ute i högermarginalen när man söker på vissa ord eller fraser, så kallade AdWords, och istället dyker det nu upp fyra textannonser mellan sökrutan och sökresultatet. Förutom det så kan det dyka upp en till tre annonser efter sökresultatet längst ner på sidan. Förändringen upptäcktes först av TheSEMPost, en sajt med sökmotor-relaterade nyheter, och Google ska ha bekräftat att man har genomför förändringen. Google har inte lämnat någon förklaring till varför man nu ändrar designen för desktop-klienter men sannolikt är det för att man vill att efterlikna hur det ser ut när man söker via en mobil klient. Tumnagel
19.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google dumpar Flash på sina annonser
2017 är det bara HTML5 som gäller

Google meddelar att man nu planerar att fasa ut Flash helt för sina bannerannonser vilket gör att annonsörer som annonserar via Google AdWords antagligen redan nu bör förbereda sig på att inte göra flashannonser längre utan istället gå över till HTML5. Från och med den 30 juni kommer annonsörer inte längre att kunna ladda upp annonser gjorda i Flash till Google AdWords och DoubleClick Digital Marketing. Från och med den 2:a januari 2017 kommer annonser gjorda i Flash inte längre att kunna visas i Googles annonsnätverk. Flash är ett otyg och till och med Adobe som står bakom formatet har tidigare sagt att användare bör sluta tillverka webbaserade saker i formatet. Nu slår Google in ytterligare en spik i Flash kista och har vi tur så kanske vi helt kan glömma flash nästa år eller året därpå. Tumnagel
81.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Google kommer låta dig testa appar och spel i annonser
Smygtestar interaktiva annonser

Google har börjat testa ett nytt system som gör att utvecklare lättare kan få ut sina appar till användare. Detta genom att börja med interaktiva annonser som låter användare testa appen direkt i annonsen i 60 sekunder, vilket enligt Google kan leda till att användaren i sin tur laddar ner appen eller spelet. Google betatestar nu funktionen och endast vissa annonsörer kommer kunna använda dessa interaktiva annonser. Vill ni veta mer om Googles nya interaktiva annonser så hittar ni mer information på Googles Adwordsblogg som ni kommer till via länken här nere till vänster. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Chrome börjar blockera Flash i övermorgon
Ett steg närmare Flashdöden

I juni meddelade Google att deras webbläsare Chrome kommer att börjar blockera onödiga flashapplikationer på webbsidor, typ annonser och liknande, som standard och meddelar nu att detta kommer att dra igång på tisdag den 1:e september. Det innebär att annonser och liknande som är tillverkade med Adobes Flash-programvara inte kommer att börja rulla automatiskt om inte användaren själv aktiverar dem. Det här är givetvis inget som är önskvärt för annonsörer även om många användare antagligen kommer att uppskatta det och Google AdWords uppmanar nu alla annonsörer och annonstillverkare att helt överge Flash och istället ta fram HTML5-baserade annonser, något som är betydligt mycket snällare mot webbläsaren och datorns batteri och processor. Skulle du vilja aktivera flashblock på Chrome redan idag så gå till Settings -> Advanced -> Content Settings -> Plugins -> Detect and run important plugins -> Done Tumnagel
120.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida