m
2020

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Autoliv utvecklar airbags till elsparkcyklar
Sparka säkrare

Autoliv håller på och utvecklar airbags till elsparkcyklar. Tanken är att airbagen ska sitta i sparkcykelns styre och skjutas uppåt när man krockar så att den som använder sparkcykeln landar på en kudde istället för till exempel en bil. Just nu håller man på med ett koncept men man kommer att börja arbeta tillsammans med partners för att få in detta i riktiga produkter framöver. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Fartgupp i höga hastigheter
Det här händer

För ett år sedan fick vi se en avskalad Mercedes E-Klass utsättas för en riktigt usel väg i Chicago för att se om airbagsen löste ut. Nu är man tillbaka med samma bil för att testa vad som händer om man kör över fartgupp i höga hastigheter. Tumnagel
27.8°
+
Bobby Green
0

Krocktest med ny bil utan airbag
Mitsubishi L200 får noll stjärnor i betyg

Ja, det går fortfarande att köpa nya bilar utan airbags. I Latinamerika är det inte lag på att basmodellerna behöver utrustas med detta vilket alltså gör att man exempelvis kan köpa en snik-utrustad Mitsubishi L200 utan kudde. Nyligen krocktestades bilen av av Latin NCAP och inte helt oväntat fick den noll stjärnor i betyg. Så här säger Alejandro Furas som är Latin NCAP Secretary General om resultatet: "The L200 result is appalling, especially for a Japanese car manufacturer brand leader like Mitsubishi. It is a great disappointment for Latin NCAP and Latin American consumers and calls into question the car makers ethics when it comes to Latin American consumers. The L200 in markets like Europe offers 7 airbags and ESC as standard among other safety features." Mitsubishi har nu efter detta gått med på att utrusta modellen med två stycken airbags fram från och med februari nästa år. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Bosch tar fram små bomber som ska göra elbilar säkrare
Spränger bort batterikabeln om bilen krockar

Bosch har utvecklat ett nytt system som kanske kan göra elbilar lite säkrare i framtiden i den händelse av att en olycka skulle vara framme. Bosch senaste nyhet på fordonsfronten är ett system som med hjälp av små sprängladdningar, liknande dem som detonerar när en airbag aktiveras, ska kapa kopplingen mellan bilens batteri och resten av bilen. Tanken är att de små bomberna ska detonera om bilen känner av att den är med om en kollision och de små explosionerna som då uppstår ska effektivt kapa kopplingen mellan bilens batteri och elsystemet. Tanken bakom systemet är att det ska förhindra att bilens kaross blir strömförande vid en olycka samt att förhindra eventuella bränder som kan uppstå på grund av detta. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Externa airbags ska skydda extra vid sidokrock
Skapar en extra krockzon

Växellådstillverkaren ZF har tagit fram ett par koncept-airbags som blåses upp utanför bilen och på så vis ger den ett externt skydd vid krasch. Redan 2016 höll man på med något liknande och nu verkar det som om man har förfinat konceptet en aning. Som vi kan se i klippet "exploderar" kudden redan innan den andra bilen har kört in i sidan. Systemet är alltså sammankopplat med sensorer som känner av om en olycka är på väg att hända och då blåser upp kudden innan smällen sker. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Toyota RAV4 är här
Dags för en femte generation

Efter en ganska lång väntan har Toyota nu presenterat den femte generationen av modellen RAV4. Designen uppdateras rejält och som väntat hittar vi en hel del Lexus-former här, men även lite från konkurrenten Honda CR-V. Lite grejer har även fått följa med från konceptbilen FT-AC som man visade upp förra året. Förutom utsidan så ska även insidan vara helt ny. Uppepå instrumentbrädan har man placerat infotainmentskärmen som får ta del av det nya Entune 3.0-systemet. Apple CarPlay är standard och det ska även finnas WiFi och integration med Amazon Alexa. Android Auto finns dock inte med. Skärmen är på sju tum men finns även på åtta tum mot en extra slant. På säkerhetssidan hittar vi åtta stycken airbags och Toyota Safety Sense som innefattar teknikerna Pre-Collision System with Pedestrian Detection, Full-Speed Range Dynamic Radar Cruise Control, Lane Departure Alert with Steering Assist, Automatic High Beam, Lane Tracing Assist och Road Sign Assist. Bilen bygger nu på TNGA K-plattformen som även är grund för modellerna Camry och Avalon vilket gör att den har något längre hjulbas än tidigare men att den ändå är kortare överlag. Bredden har ökat något medan höjden har minskat. Chassiet ska vara 57 procent styvare än föregångaren. Drivningen sker på alla fyra hjulen och nya RAV4 blir den första Toyotan som använder sig av Dynamic Torque Vectoring All-Wheel Drive with Rear Driveline Disconnect vilket innebär att 50 procent av kraften kan skickas till bakhjulen. Systemet kan även skicka kraften separat till något av bakhjulen för mer grepp. Under huven finns en rak fyra på 2,0 liter ihopkopplad med en åttastegad automatlåda. Det finns även ett hybridalternativ som kombinerar en rak fyra på 2,5 liter med en liten elmotor och en CVT-låda. Några närmare specifikationer kring drivlinorna får vi dock inte för tillfället. Europeisk lansering sker under första halvan av 2019. Svenskt pris vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Airbag hindrar spädbarn och överviktiga från att flyga
Thai inför nya regler i business class

I september förra året fick flygbolaget Thai två stycken Boeing 787-9 levererade. Planen innehåller en del nyheter, bland annat så har man installerat airbags i säkerhetsbältena i business class. Det låter ju bra, men inte för alla. De nya bältena fungerar nämligen bara om man har ett omfång på 142 centimeter eller mindre. Eftersom det sitter en airbag i bältena så är det inte heller bra att sätta fast spädbarn på dem. De förlängningar som man får till vanliga bälten om man flyger med spädbarn i knät är med andra ord inte tillåtna. På grund av nymodigheterna har alltså Thai blivit tvungna att gå ut med regler som säger att överviktiga med ett omfång på 142 centimeter eller mer samt spädbarn inte är välkomna till business class, eller royal silk class som Thai kallar det. Detta har så klart mött kritik från både stora och små. Tumnagel
58.0°
+
Roger Åberg
0

Kan potthål utlösa airbags?
Test på usel väg i Chicago

Potthål i vägen är allt annat än kul och skulle du drämma ned i ett stort sådant kan det sabba din bil. Men kan det få dina airbags att lösa ut? Här bestämde man sig för att testa på en av de sämsta gatorna i Chicago. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2017

Kan en airbag förhindra att robotar skadar människor?
Människor är mjuka, robotar är hårda

Arbetsplatsolyckor där robotar är involverade är än så länge förhållandevis ovanliga men det är sannolikt något som kommer att öka i framtiden då människor och robotar antagligen kommer att börja arbeta mer tillsammans. För att se till så att inte en robot oavsiktligt skadar eller dödar en människa har det tyska institutet DLR Robotics and Mechatronics Center börjat experimentera med att förse sina robotar med airbags. Tanken med dessa airbags att de ska fyllas upp med luft när de närmar sig en människa för att sedan släppa ut luften om det behövs för att roboten ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. Airbagsen är även försedda med LED-lampor som med färgerna rött och grönt indikerar huruvida det är "säkert" eller inte att befinna sig i robotens närhet. Ni hittar ett exempel på robot-airbagen ovan och nedan hittas en tidigare version där en av forskarna låter roboten attackera hans huvud. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford får patent på löstagbara pedaler och ratt
Om man känner för att plocka bort dem ur sin självkörande bil

Biltillverkaren Ford har fått patent för att kunna plocka bort en bils pedaler, ratt och växelspak vilket kanske skulle kunna vara intressant om man i framtiden har en bil som är självkörande men som även går att framföra manuellt. Det finns givetvis lite designproblem förknippat med detta och ett är placeringen av förarsätets airbag. Denna brukar traditionellt sett sitta i ratten och Fords lösning på detta är att installera två airbags till förarsätet. En airbag skulle då sitta i ratten och en skulle sitta i bilens instrumentbräda. Den sistnämnda skulle givetvis bara vara aktiverad när ratten är urplockad ur bilen. Det känns spontant som en förhållandevis dyr lösning på ett kanske inte särskilt stort framtida problem så vi får se om Ford någonsin väljer att utnyttja det här patentet i sina framtida självkörande modeller. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny era för Mercedes - det här är pickupen X-Klass
En Nissan Navara i nya kläder

I oktober förra året fick vi se något helt nytt från Mercedes - pickupen X-Klass. Nu är den här på riktigt och Mercedes beskriver den som den första pickupen i premiumsegmentet. Men egentligen handlar det om en uppsnoffsad Nissan Navara. Ska ha klassens rymligaste flak och på det får man lasta upp till ett ton, en lastpall ska få plats på bredden. Max släpvagnsvikt anges till 3,5 ton. Två versioner erbjuds - Progressive och Power. Den förstnämnda ska vara mer utav en skogsmulle medan den senare är den med mest lyx i. På insidan erbjuds sex stycken olika klädslar, tre olika panelalternativ och två olika typer av innertak. Lång hjulbas och en spårvidd på 162 centimeter sägs ge både bra vägegenskaper och hög komfort. Markfrigången anges till 20 centimeter men kan ökas till 22 centimeter om man väljer en annan typ av fjädring. Bilen har skivbromsar runt om och sägs ha de starkaste LED-strålkastarna bland alla pickuper. På säkerhetssidan finns bland annat sju stycken airbags, bromskraftförstärkning, körfältsvarnare och automatisk vägmärkesigenkänning. Till Sverige kommer X-Klass i höst och då med beteckningen X 250 d 4MATIC. Det innebär att det under skalet sitter en dieselfyra på 2,3 liter som ger 190 hästar och som har ett vridmoment på 450 newtonmeter. Till den kopplas en sjustegad automatlåda och bilen har inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel är standard och diffspärr finns som tillval. Priserna presenteras i september och de första bilarna kommer att dyka upp i november. Nästa år kommer toppmodellen X 350 d 4MATIC som har en diesel-V6:a på 258 hästar och permanent fyrhjulsdrift - ett alternativ till bland annat Volkswagen Amarok V6. Tumnagel
26.5°
+
Bobby Green
0

Indisk Renault Duster får noll stjärnor i krocktest
Det är bra med airbags...

Säkerhet är fina saker och bilar som säljs i Sverige är oftast lite dyrare i grundpris än samma modell i andra länder. Anledningen är att vi kräver och förväntar oss vissa saker när det gäller säkerhet här. Och vi har råd att betala för det. I andra länder är det inte ovanligt att man har riktiga snikversioner, mycket för att folk helt enkelt inte har råd att betala för säkerheten. Och tillverkarna vill inte ge bort den. I den indiska versionen av modellen Duster har man snålat. Där har man snålat så mycket att man inte ens har några airbags. Vilket resulterar i usla betyg för vuxna personer, noll stjärnor. Barn som sitter i barnskydd har det lite bättre, de får iaf två stjärnor. Tumnagel
19.4°
+
Roger Åberg
0

Fiat Chrysler återkallar 1,2 miljoner bilar efter mjukvaruproblem
Kan leda till problem om bilarna voltar

Fiat Chrysler har återkallat 1,2 miljoner av sin pickup RAM på grund av ett mjukvaruproblem som ska orsakat minst ett dödsfall samt skadat två personer när dessa bilar varit inblandade i olyckor där bilen slagit runt. Enligt Fiat Chrysler så beror problemet på att bilens mjukvara felaktigt kan ange att en av bilens sensorer är skadad när bilarna slår runt vid en olycka. Bilens säkerhetssystem är designat så att airbags inte löses ut och säkerhetsbälten inte spänns om denna sensor är skadad. Återkallningen berör modllerna RAM 1500 och 2500 mellan 2013-16 Ram samt RAM 3500 mellan 2014-2016. Utav de återkallade bilarna ska runt en miljon ha sålts på den amerikanska marknaden och cirka 270.000 stycken på andra marknader. Ingen av modellerna säljs eller har sålts av officiella Fiat Chrysler-återförsäljare i Sverige. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida