m

Amfibiebil sjönk
"Men, den är ju osänkbar!"

Lane Museum har ett väldigt sällsynt amfibiefordon i sin samling. Skapelsen heter Hobbycar och i söndags sjönk den till botten i en sjö i Tennessee. Ingen skadades i olyckan men bilen var borta. En gemensam insats och sonar-utrustning har nu dock gjort att man hittat bilen och fått upp den på land igen. Nu är målet att städa upp det som har skadats och fundera ut vad som gjorde att den sjönk. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2014

Viking 29031 - terrängbil med amfibiekunskaper från Ryssland
Skulle kunna fungera som räddningsfordon

Ryska Aton Impulse ligger bakom bilen vi ser här - Viking 29031. Det är en högbyggd fyrhjulsdriven sak som ska klara av både tuff terräng och kunna köras i vattnet. Bilen mäter 5.3 meter på längden och ska ha plats för upp till sju personer eller 700 kilo last. På en tank ska man komma 100 mil och skulle man få soppatorsk mitt ute på vischan ska det inte vara några problem att klara sig en natt i bilen. För framfarten står en dieselsnurra på 2.0 liter som ger 140 hästar. När man ska ner i vattnet skickas kraften istället till ett vattenjet. Toppfarten i vatten ska vara 12 km/h. Tyvärr får vi ingen demonstration i videon på hur bra bilen är på att simma, men den ser ju ut att klara sig hyfsat i snön i alla fall. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Snubbe har byggt en Volvo 240 som går på vatten
Ultimate kombo

Idag är det som sagt 40 år sedan Volvo lanserade 240 och för att hylla denna magnifika modell ytterligare tänkte jag att detta klipp kunde vara på sin plats. Byggherren heter Theon Parseghian och som vi ser har han byggt om en Volvo 240 kombi till ett amfibiefordon. I videon sker jungfruresan och till synes verkar allt gå som det ska. Tumnagel
59.5°
+
Bobby Green
0
2013

Amfibiebilen WaterCar Panther nu i produktion
Kör Wrangler-liknande bil på vattnet

WaterCar har i hela 14 år fnulat på sin amfibiebil Panther och nu äntligen är den testad, godkänd och klar för produktion. Det du får är en Jeep Wrangler-liknande bil som du kan köra till vattnet, och sen doppa ner i det och köra vidare. Enligt WaterCar är det här också den snabbaste amfibiebilen du kan få tag i. Under huven sitter en 3.7-liters V6:a från Honda som ger 250 hästar. Den driver bakhjulen när man kör på land och vattenjeten när man är i vattnet. Bygget väger 1 360 kilo och kommer upp i 128 km/h på land och hela 70 km/h på vatten. Hjulen fäller du upp i hjulhusen när du väl är i drickat och sen är det bara att börja dansa på vågorna. 135 000 dollar och den är din! Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0
2012

Snart börjar Quadski att säljas
Fyrhjuling som snabbt blir en vattenskoter

Quadski vaknade som en prototyp för flera år sedan. Det är en korsning mellan en fyrhjuling och en vattenskoter och nu verkar det som att allt börjar blir klart och att den lite egensinninga mackapären ska börja massproduceras och säljas. Det coola med Quadski är att den är lika snabb på land som i vattnet, 72 km/h ska den kunna komma upp i. Väl i vattnet trycker man på en knapp varpå hjulen snabbt fälls in och man kan börja hoppa på vågorna. Förhoppningen är att maskinen ska börja säljas i USA innan året är slut och i resten av världen nästa år. Priset kommer att bli 40 000 dollar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

DARPA har ett nytt fordon för att hjälpa till vid katastrofer
Tar sig fram grymt bra på vatten

DARPAs nya katastrofhjälpmedel heter CAAT (Captive Air Amphibious Transporters) och är en amfibiebil som med sina mycket speciella larvfötter tar sig fram utmärkt på vattnet. Tanken är att man med det här fordonet ska kunna ta sig vattenvägen och leverera förnödenheter direkt upp på land. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe kör Scamander
En flummig amfibiebil skapad av förre TVR-bossen Peter Wheeler

Harry Metcalfe från Evo kör här en rätt så galen amfibiebil skapad av Peter Wheeler, som ägde biltillverkaren TVR i 23 år innan han gick bort. Tyvärr hann han aldrig se bilen blir klar men som tur är har hans fru tillsammans med ett gäng ingenjörer gjort verklighet av bilen. Scamander som den heter har en V6:a på 300 hästar, tar sig till 100 km/h på åtta sekunder och har en toppfart på omkring 180 km/h. Och det bästa med den är att man när som helst kan doppa ned den i vattnet och fortsätta att köra där när vägen tar slut. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Rolig amfibiebil till salu
Bara att slå till

Sea Lion är en amfibiebil som förutom att se asball ut alltså även kan köra på vattnet. Har du 259 500 dollar över kan den faktiskt bli den, då den nu nämligen är till salu. Den byggdes av Marc Witt och Applied Design och under skalet sitter det en wankel-motor från Mazda. När det är dags att doppa kärran i plurret fäller man upp hjulen och huven och en plogliknande del i fronten blir till en för. När den är i vattnet verkar det vara någon form av jetaggregat som ser till att man tar sig fram. Är det här den perfekta sommarbilen?! Jag tror det. Läs mer om den här. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Snabbaste amfibiebilen
Amerikansk både på land och på vatten

Phyton från WaterCar påstår sig vara den snabbaste amfibiebilen både på land och på vatten. Efter att ha sett videon tror vi dem, och vi anar att målgruppen är halvtjocka gubbar. Trots gubbigheten och sloganen "Chick Magnet" kan vi inte motstå att gilla den här, ljudet, hastigheten och det faktum att man kan öppna bildörren även i vattnet får oss att längta efter sommaren. Nu ska man bara hitta 200 000 dollar och välja färg... Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Båt och bil i ett
Modell större

Amfibiebilar är coola saker, men de gamla klassikerna är rätt mesiga. Den här modellen heter Phibian och görs av några som heter Gibbs och är långt ifrån mesig. På vattnet gör den typ 30 knop och på land ska den klara av landsvägsfarter tack vare en turbodiesel på 500 hästar. Ett och ett halvt ton eller 15 personer ska kunna fraktas runt. Perfekt för skärgårdshelgen med polarna helt enkelt! Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0
2011

Världens första amfibie-glassbil
Bra komplement till bull-båten

I Stockholm på somrarna brukar det puttar runt en båt som säljer tidningar, kaffebröd och glass. Den så kallade bull-båten. Här är något liknande, fast en amfibiebil som kränger glass istället. Bakom båtbilen ligger glassföretaget The Fredericks Dairy och de har byggt den för att hedra den nationella glassveckan som var förra veckan. Varför har inte vi i Sverige en glassvecka för? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Dagens eBay-fynd
En amfibiebil för 777 000 dollar

Nu är det ju fortfarande is på våra sjöar och även en del i havet men när den har tinat bort kanske denna lilla amfibiebil kan vara kul. Just nu är den till salu på eBay. Men den är inte billig, 777 000 dollar är priset satt till. Dobbertin HydroCar är byggd av Rick Dobbertin. Fordonet är nästan 10 meter långt och byggt på stommen till en gammal mjölktank. För att driva fram farkosten får man hjälp av en Big Block 572-Cheva motor på 762 hästar. Alla delar är handbyggda och det tog nästan nio år och 8000 timmar att bygga den, och trots det är den inte helt klar än. Så är du sugen på att pula med ett vinterprojekt den tid som finns kvar av vintern kanske detta är något för dig. Kom ihåg att ta med hästhandlarplånboken vid köp bara. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2010

Gator - ny amfibiebil från Watercar
Billigare alternativ till Python

WaterCar kommer nu med en billigare variant av amfibiebil för den som inte vill punga ut 200 000 dollar för Corvettemotorförsedda Python. Gator är en kitcar som är billigare och som du färdigställer själv innan det är dags att lägga ut från bryggan. Gator ser typ ut som en Jeep Wrangler och när du beställer kitet får du kaross i glasfiber, växellåda, vattenjet drivaxlar, komplett fjädring, strålkastare, styrningsdon och lite annat smått och gott i rostfritt stål. Kitet blir ditt för 29 500 dollar och det enda som du behöver göra är att lyfta i motor och chassi från en bubbla innan du kan ta på dig kaptensmössan och ge dig ut på det böljande blå. Något att fundera på till våren när isen smält kanske? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Spyker väcker liv i lyxsuv
4 år gammalt koncept får nytt liv tack vare Saab

Spyker är ivriga att dra igång något tillsammans med Saab. Nu berättar Spyker att utvecklingen av konceptet D12 Peking to Paris ska återupptas. Spykers lyxiga suv som man visade i Genève för fyra år sen fick snällt hålla på sig lite då Spyker hade lite viktigare saker att ta itu med först, nämligen köpet av Saab. Nu när köpet är klart och Spyker kan lägga vantarna på stora produktionsanläggningar kan den något skumma bilen bli verklighet. Under huven på lyxsuven satt en W12-motor från VW som skulle få bilen att göra 0-100 km/h på runt 5 sekunder, och toppa runt 300 km/h. Inga dåliga prestanda för en sån koloss. Vad som väntas dyka ner som hjärta denna gången är än så länge oklart. Om allt går som Spyker vill hoppas jag i alla fall att den produktionsklara modellen inte ser ut som bilen till höger. Nu ser den mest ihoptryckt ut, med framlyktor som ser ut att vara hämtade från gamla Aston Martin DB7 och en form som mest liknar en amfibiebil. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0
2009

Ryskt räddningsfordon som fixar det mesta
Riktigt fet

Ryska Aton Impulse Viking kan inte skryta med att vara snabb men det är ju inte heller allt. Toppfarten på land uppgår till 60 km/h men addera att amfibiebilen tar sig fram i både otillgänglig terräng (fixar backar med 38 graders lutning) som på vatten så blir det desto fräckare. Tumnagel
38.1°
+
Erik Svensson
0

Countach simmar
Skepp o hoj

Bilden säger mer än tusen ord - men när vi ändå är igång är det lika bra att reda ut vad som hänt. Det är inget nytt bygge utan härstammar från år 2000. Mike Ryan på företaget Sea Roader har skapat en italienare för vattnet och mer finns att läsa på länken nedan (klicka vidare till History). Hyfsat cool reklampelare för företaget, eller vad säger ni? Tumnagel
37.5°
+
Erik Svensson
0
2007

Top Gear tillbaka i rutan 7 oktober
Med ett antal nya utmaningar

På söndag är det äntligen dags. Top Gear gör comeback och har under veckan släppt ett antal ledtrådar om vad vi får se under den kommande säsongen. Vad sägs om Bugatti Veyron mot en Eurofighter Typhoon jet? En Aston Martin Vantage mot en kille med en raketmotor på ryggen? Ett 24-timmars lopp i en BMW-diesel? Och till sist så försöker de återigen bygga amfibiebilar. Utmaningen kommer att vara något mer omfattande den här gången. Och utan att avslöja allt för mycket meddelar man att racet startar i Dover... Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0