m

Ford och Google inleder långtgående samarbete
Snart kommer Fords bilar att rulla på Android

Ford och Google meddelade igår på en presskonferens att de båda företagen kommer att inleda ett långtgående samarbete där flera av Googles produkter kommer att integreras i Fords framtida bilmodeller. Samarbetet löper på minst sex år och innebär bland annat att Google Cloud kommer att bli den molntjänsten som Ford kommer att använda i alla fall det är möjligt. Vidare kommer är 2023:s Ford-modeller förses med Google bilplattform Android Automotive och appar som Google Maps och Google Assistant kommer att integreras i bilarnas infotainment-system. Fords CEO David McClelland säger om det nya samarbetet med Google: "We both believe that the relationship between Google and Ford will establish an innovation powerhouse. It will accelerate the modernization of our business and Ford, and most importantly, it will let us exceed our customers expectations." Ford försäkrar dock att även om deras bilar framöver kommer att använda Android Automotive så kommer det även integreras stöd för Apple CarPlay och Amazons smarta assistent Alexa. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2019

Nu kan du beställa Uniti 1
Prislappen blir 224.000 kronor

Den svenska, eller numera svensk-engelska, bilen Uniti 1 är äntligen på gång på riktigt. Bilen har gått att förboka tidigare men nu öppnar man upp för beställningar på riktigt. Prislappen blir alltså 224.000 kronor och med 56.000 kronors miljöbonus blir kostnaden i slutändan 168.000 kronor. Det är dock med det lilla batteriet och utan en del utrustning som man kanske förväntar sig i en bil i dag. Bilen är tänkt för stan och har plats för tre personer. Föraren sitter ensam i mitten och det borde alltså ge en rätt skön övervy. Två personer till kan sitta bakom. Utsidan är helt klart annorlunda och beskrivs av Uniti själva som graciös, jag har inte riktigt bestämt mig. Vad tycker ni? Tre färger kommer att gå att få, scandium-metallic", grafit och titanium. På insidan finns det alltså plats för tre personer och placeringen av de tre sätena ska ge väldigt bra benutrymme, trots att bilen är så liten. Panoramataket är elektrokromatiskt och man kan alltså styra hur mycket ljus man vill ha in i kupén. När bilen parkeras sätts taket i mörkaste läget så att den inte ska bli onödigt varm och en massa AC ska behövas. Antalet fysiska knappar har man försökt hålla till ett minimum och man har försökt få en "smartphone-liknande känsla". Den speciella ratten som fanns i en av prototyperna är borta och ratten är numera rätt normal. I skärmen i mitten ser man räckvidd, hastighet och liknande. Till vänster finns en skärm för navigering och knappar för varningsblinkers, boost och backkamera. Till höger finns en skärm för Spotify etcetera och knappar för back, neutral och drive. Själva systemet bygger på Android Automotive så ett gäng appar som Google Maps, Waze etcetera kommer att kunna köras och man kommer att kunna styra värme och liknande med Google Assistent. Bilen kan uppdateras over-the-air. Bilen låses upp med Uniti-appen i mobilen. Bilen är alltså gjord för stan och har en motor på 68 hästar och ett vrid på 85 Nm. Det är alltså inget fartmonster, men noll till femtio går på 4,1 sekunder, noll till hundra går på 9,9 sekunder och toppfarten är 120 km/h. Två olika batterier finns, ett på 12 kWh och ett på 24 kWh. Med det största får man en räckvidd på 300 km vilket är rätt imponerande. Anledningen till den långa räckvidden trots det rätt lilla batteriet är bland annat att bilen bara väger 600 kilo. Effektiviteten ligger på 8,0 kWh/100 km. Det lilla batteriet har halva räckvidden och är det som ingår för 224.000 kronor. Vill man ha det större batteriet får man betala rätt svettiga 359.000 kronor, för de pengarna får man en Renault Zoe eller Peugeot e-208. Extra kostar också snabbladdning men då får man 80 procent på 17 minuter om man kör 50 kW CCS-laddare. Obs! Pressmeddelandet sa att priset med stora batteriet var 359.000 kronor vilket inte stämde. Man får lägga till 35.000 kronor för det stora batteriet och priset blir alltså 259.000 kronor och inget annat. På tillbehörslistan står saker som inte brukar stå på tillbehörslistan utan vara standard. Här hittar vi A/C, uppvärmt förarsäte och snabbladdning. Räkna alltså med några tusenlappar till. Beställer man nu kommer man att få sin bil någongång i sommar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Eldrivna Volvo XC40 får helt nytt infotainmentsystem
Använder Android Automotive

Den 16 oktober kommer Volvo att presentera den helt eldrivna versionen av modellen XC40. Förutom ny drivlina kommer bilen även att få ett helt nytt infotainmentsystem baserat på Android med en del trevligheter från Google, som Google Assistent och Google Play Store. Det är man faktiskt först med, även om Audi sedan tidigare har använt ett system som bygger på Android men då utan Play Store. Noterbart är att man inte kommer att kunna installera alla appar utan endast de i Play Store som har anpassats för att fungera i bilen. Systemet är uppkopplat och man kommer alltså att få samma funktionalitet i Google Maps som man får i telefonen med trafikinformation i realtid. Google Assistent kommer också att inte bara ta order kring bilen utan svara på alla andra frågor som du är van att få svar på. Systemet, både appar och själva operativsystemet, kommer att uppdateras over-the-air precis som en helt vanlig mobiltelefon. Specifika Volvo-funktioner finns så klart också. Förutom att kunna styra bilens funktioner med rösten när du är i den kommer du att kunna köra Volvo on Call-funktioner som att sätta på motorvärmaren precis som i tidigare Volvos. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Google I/O En närmare titt på Android Automotive
The Verge har kollat in Polestar 2

Igår gick Googles utvecklarkonferens Google I/O in på sin andra dag och en av grejerna man visar upp där är Android Automotive vilket är Googles infotainment-system avsett för bilar. Android Automotive är till skillnad från Android Auto ett helt fristående Android-system som inte kräver att chauffören kopplar upp sin telefon mot bilen, även om detta givetvis också är möjligt och att föredra för att kunna utnyttja systemets fulla potential. Den första bilen som kommer att levereras med Android Automotive är Polestar 2 som börjar levereras nästa år. The Verge är på plats på Google I/O i Mountain View och i klippet ovan kan ni kolla in om vad de tycker om Android Automotive i Polestar 2. Inte för att avslöja för mycket men det verkar som om de rätt så imponerade av det hela. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google öppnar upp för tredjepartsappar i Android Automotive
Kommer med Polestar 2 nästa år

Google har meddelat att Android-utvecklare inom kort kommer att kunna göra appar avsedda att användas för Googles infotainment-system för bilar Android Automotive. Detta är något som Google kommer att snacka mer om när deras utvecklarkonferens Google I/O drar igång nu på tisdag 7 maj. Tidigare i år blev det klart att Polestar 2 kommer att levereras med Android Automotive och det är även en av de första bilarna som kommer att kunna ta del av tredjepartsappar till infotainmensystemet. De första sådana appar förväntas dyka upp någon gång nästa år i samband med att Polestar 2. Bland appar som eventuellt kommer att dyka upp till Android Automotive nämns olika typer av mediaappar och navigationsappar men det kommer säkert appar till Android Automotive även i andra kategorier. Det finns dock än så länge inga uppgifter om exakt vilka tjänster som kan vara på ingång till Android Automotive via tredjepartsappar. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2017
2016
2015
2014
2013