m

Firefox introducerar bättre skydd mot cookie-spårning
Kakorna får separata kakburkar i Mozillas webbläsare

Mozilla skriver i ett blogginlägg att man i den senaste versionen av deras Firefox introducerar något som man kallar för "Total Cookie Protection", en funktion som gör det svårare för annonsörer att spåra användare via cookies, de små datafiler som webbplatser skriver till datorns webbläsare när någon besöker webbplatsen. Mozilla skriver om Total Cookie Protection: "Our new feature, Total Cookie Protection, works by maintaining a separate “cookie jar” for each website you visit. Any time a website, or third-party content embedded in a website, deposits a cookie in your browser, that cookie is confined to the cookie jar assigned to that website, such that it is not allowed to be shared with any other website." Den senaste versionen av Firefox, Firefox 86, släpptes igår och går att ladda ner till Windows, macOS och Linux på länken nedan. Tumnagel
69.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger sig ha ett alternativ till cookies på gång
Som gör användare lite mer anonyma

Google har det senaste året utvecklat ett system som man säger skulle kunna ersätta så kallade tredjeparts-cookies, cookies som ofta används för att annonsörer ska kunna rikta reklam mot webbsurfare. Det är på grund av dessa cookies man nu alltid måste ge sitt godkännande till att dessa sparas på datorn på webbplatser man besöker, något som infördes som krav i EU i samband med att GDPR-lagstiftningen infördes. Googles alternativ till tredjesparts-kakor kallas för Federated Learning of Cohorts” (FLoC) och är en del av Googles så kallade Privacy Sandbox-initiativ. Det går ut på att användare med liknande profiler delas in i grupper ("flockar") istället för att spåras som enskilda användare som är fallet idag. Detta gör att FLoC inte blir lika integritetskränkande som tredjeparts-kakor då det inte lika enkelt går att identifiera en enskild användare baserat på deras surfvanor. Google skriver själva om FLoC: "Federated Learning of Cohorts (FLoC) proposes a new way for businesses to reach people with relevant content and ads by clustering large groups of people with similar interests. This approach effectively hides individuals “in the crowd” and uses on-device processing to keep a person’s web history private on the browser." FLoC har dock fått en del kritik både från reklambranschen och dess aktörer såväl som från olika organisationer som pysslar med integritetsfrågor. Bland annat så är man oroliga för att Google med FLoC kommer få makten att kontrollera en ännu större del av marknaden för annonsering på nätet än vad man redan gör idag. För att FLoC ska bli ett alternativ istället för tredjeparts-cookies krävs det att aktörer i branschen kommer överens om att börja använda systemet och börja implementera detta i webbläsare, på webbplatser och andra system där tredjeparts-cookies eller information från dessa används idag. Om så någonsin blir fallet återstår att se. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Småföretagare drabbas av Facebooks urusla kundtjänst
Artificiella intelligenser stänger ute annonsörer från sina konton

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om flera småföretagare som annonserat på Facebook och blivit utestängda från sina konton på Facebook. Detta har gjort att de inte haft någon kontroll över sina egna eller sina kunders annonskampanjer vilket har lett till att de fått lägga penga på annonskampanjer som kanske inte riktigt blivit som de hade önskat. Anledningen till att personerna blivit avstängda från Facebook beror på att Facebooks system flaggat deras konton av en eller annan anledning. När personerna sedan försökt återfå kontrollen över sina konton ska det ofta ha uppstått problem eller långa väntetider innan Facebook har kunnat verifiera användarnas identiteter. Facebook skryter med att man har över 10 miljoner på sin tjänst men kundtjänsten för många av dessa verkar vara under all kritik. Bloomberg skriver: "Facebook brags that it has 10 million advertisers, but the majority of them don’t have a regular human contact person within the social network to resolve issues. The company offers an automated chat feature for advertisers, but you need an active Facebook account to use it, which means its not available to users who have been accidentally locked out." En talesperson för Facebook säger till Bloomberg om att deras annonsörer blir utelåsta från sina konton: "While we offer tools to help small businesses connect with potential customers and grow their business, we also have systems in place to prevent abuse and protect people from scams. Our enforcement, however, isn’t perfect. We apologize for any disruption." Det lite ironiska i det hela är att Facebook så sent som förra veckan körde helsidesannonser i stora amerikanska dagstidningar där man sade sig värna om småföretagare. I annonserna kritiserade Facebook Apple och sa att Apples kommande funktion som förhindrar att iOS-användare går att spåras av Facebook skulle drabba de småföretagare som annonserade på Facebook. Efter Bloombergs reportage, vilket ni kan läsa i sin helhet på länken nedan, så ser det ut som om Facebook har en hel del internt att arbeta med om man verkligen bryr sig om småföretagare lika mycket som man sa sig göra i den Apple-kritiska annonsen. Tumnagel
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook kritiserar iOS spårningsskydd i helsidesannons
Säger att de står på småföretagares sida

Facebook kommer att köra helsidesannonser i flera amerikanska tidningar där man kritiserar Apple för en kommande funktion i iOS som låter användaren välja om de vill låta annonsörer följa hur de surfar på nätet. Det handlar alltså om ett skydd i iOS som gör det svårare för annonsföretag att samla in data om användare så att företagen mer specifikt kan visa riktade annonser mot användarna. Detta kommer givetvis att drabba jätteföretag som Facebook och Google som i mångt och mycket lever på att visa annonser för sina användare. Google, Facebook och andra annonsföretag kommer att få det svårare att visa riktade annonser mot iOS-användare som väljer att inte låta företagen samla in data om dem. Facebook anser dock i sin helsidesannons att det här kommer att drabba småföretagare och att Apple nu gör det svårare för dessa att nå ut med sitt budskap genom riktade annonser till iOS-användare. Ni kan läsa Facebooks annons i sin helhet här ovanför och hela Facebooks kampanj mot Apple hittas på länken här nedanför. Där skriver Facebook bland annat i ett meddelande som riktar sig till småföretagare: "Apple’s policy could limit your ability to use your own data to show personalized ads to people who are likely to be interested in your business. Now that 44% of small businesses are turning to personalized ads to adapt to the outbreak of COVID-191, this update will be especially hurtful to small businesses in already challenging times." Apple hade först tänkt att rulla ut förändringen där app-utvecklare måste fråga om tillåtelse för att få samla in data som kan användas till personligt riktad annonsering när iOS 14 lanserades. Detta sköts dock upp och Apple planerar nu istället att implementera den nya policyn någon gång nästa år. Facebooks ska ha köpt annonsplats för sin helsidesannons i de stora amerikanska dagstidningarna New York Times, Wall Street Journal och Washington Post skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Tumnagel
-5.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify köper podcast-företaget Megaphone
Företag som ger podcasts intäktsmöjligheter

Podcasts är fortsatt hett på streamingmarknaden och nu gör Spotify ännu ett uppköp inom den branschen. Idag uppgav Spotify att man kommer att köpa upp podcast-företaget Megaphone. Megaphone pysslar inte med att producera egna podcasts utan har istället utvecklat teknik för podcast-förläggare och annonsörer som vill tjäna pengar på reklam i podcasts skriver CNBC. Förutom det så erbjuder Megaphone hosting och distribution av podcasts. Spotify kommer att betala 235 miljoner dollar, motsvarande lite över 2 miljarder svenska kronor, för Megaphone. Spotify har tidigare köpt företag som Parcast, The Ringer och Gimlet Media som även de är verksamma på podcast-marknaden. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple flyttar fram lansering av iOS integritetsskydd för reklam
Den där funktionen som Facebook hatar

Apple ser ut att flytta fram lanseringen av den omdebatterade funktionen i kommande iOS 14 som blockerar företag från att spåra användare i olika tredjepartsappar. Tanken var att funktionen skulle lanseras samtidigt som iOS 14 släpps lite senare i år men nu kommer funktionen istället att aktiveras någon gång i början av nästa år. Anledningen till att Apple flyttar fram lanseringen av funktionen uppges bero på att man vill ge utvecklare lite mer tid på att att anpassa sina appar till denna. I en uppdatering på sin utvecklar-webb skriver Apple bland annat om funktionen som låter användare blockera annonsörer från att ta del av iOS så kallade IDFA-nyckel (Identifier for Advertisers): "In addition, on iOS 14, iPadOS 14, and tvOS 14, apps will be required to receive user permission to track users across apps or websites owned by other companies, or to access the device’s advertising identifier. We are committed to ensuring users can choose whether or not they allow an app to track them. To give developers time to make necessary changes, apps will be required to obtain permission to track users starting early next year." IDFA-funktionen i iOS har fått skarp kritik från flera annons-företag, i synnerhet Facebook, som misstänker att de kommer att få svårare att följa användare och rikta annonser till dessa baserat på hur de använt sina mobiltelefoner. Apple har gjort sig kända för att måna om sina användares integritet i olika sammanhang. Igår släppte företaget även en ny reklamfilm där man påminner användare om detta vilken ni kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google släpper Chrome-tillägg för annonsspårning
Transparens ftw!

Google har släppt ett nytt tillägg till Chrome som ger användare bättre översikt över annonser och hur annonsörer följer dig när du surfar runt. Tillägget fungerar endast med annonser via Googles egna annonsnätverk, men ger dig ändå en någorlunda klar bild varför du får reklamen i fråga. The extension includes the criteria used to show these ads, the ad tech companies helping to display these ads, and the ad platform companies serving these ads on a web page. It also lists all companies and services with a presence on the page (for example, content delivery networks or analytics providers). We are currently exploring other controls for users. Länk till tillägget har ni här nere till vänster. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0

Google sätter stopp för falsk coronarelaterad reklam
Rätt ska vara rätt

Visste ni att det är vi coronaviruset skapades i ett labb av ett gäng onda genier i hopp om att minska antalet människor på Jorden likt Thanos? Troligtvis inte, då det är påhittat. Tyvärr är det så att falsk information kring coronaviruset sprider sig som en löpeld på internet, men vissa internetföretag har bestämt sig för att sätta stopp för sådant. Google har meddelat att de kommer jobba hårdare för att sätta stopp för annonser som bestrider vetenskaplig konsensus. Den nya regeln kommer implementeras nästa månad och företag som skapar annonser med felaktig information kommer inte få skapa nya annonser. För att se till att saker och ting går till på rätt sätt kommer Google även använda sig av riktiga människor, vid sidan av auto-granskare, för att hitta företag och annonsörer som bryter mot reglerna. Bonusvideo nedan. Tumnagel
45.8°
+
André Stray
0

Facebook lovar krafttag mot hets mot minoritetsgrupper
På tiden kanske

Hets mot minoritetsgrupper är något som Facebook inte längre kommer tillåta i sina annonser. Den första frågan man sannolikt ställer sig där är varför det varit tillåtet fram till nu men bättre sent än aldrig kanske. Hur som helst så menar Mark att annonser på Facebook som framställer specifika minoritetsgrupper (ras, religion och så vidare) som hot inte längre kommer tillåtas. Facebook har också sagt att de framöver kommer vara mer aktiva med att presentera faktakollad information vid poster från politiker och samhällsaktörer. Twitter började göra detta för någon månad sedan och nu ska alltså Facebook börja göra detsamma. Detta beslut kom inte allt för långt efter ett flertal stora annonsörer meddelade att de inte kommer spendera några pengar på plattformar där det förekom hatfullt innehåll eller som aktivt sprider desinformation. Tumnagel
33.7°
+
Frode Wikesjö
0

Facebook fimpar annonskategori om pseudovetenskap
För mycket hittepå-forskare som sprider dårskap

Facebook tar nu bort den annonskategori där företag som var intresserade att rikta sitt budskap till personer som Facebook ansåg var intresserade av så kallade pseudovetenskap kunde annonser. Pseudovetenskap är "forskning" som hävdar diverse saker med oftast väldigt dåligt underbyggda, felaktiga eller rent ut lögnaktiga "fakta". Pseudovetenskaplig "forskning" ligger ofta även till grund för en hel del konspirationsteorier, till exempel den om att 5G-nätverk på något sätt kan sprida det nya coronaviruset. Enligt The Markup, vars utmärkta artikel ni kan läsa på länken nedan, så ansåg Facebook att 78 miljoner av deras användare var intresserade av denna typ av kvasiforskning och lät företag rikta sina annonser mot dessa. Detta trots att Facebook själva sagt att man ska ta i med hårdhandskarna mot framför allt annonser och inlägg som sprider osanna uppgifter om den pågående pandemin. När The Markup började ställa frågor till representanter från Facebook angående pseudovetenskap-annonskategorin i början av den här veckan tog det vara två dagar innan kategorn försvann som ett alternativ för Facebooks annonsörer. Facebook har dock än så länge inte förklarat varför kategorin fanns där från första början. Här ovanför kan ni kolla ett inslag om vad pseudovetenskap är från YouTube-kanalen "CrashCourse". Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Safari blockera alla tredjeparts-kakor
Företag får svårare att följa dig i Apples webbläsare

Igår släppte Apple en uppdatering till sin webbläsare Safaris så kallade Intelligent Tracking Prevention (ITP) som gör att denna nu blockerar alla tredjeparts-cookies som olika annonser och webbsajter försöker registrera i webbläsaren. Det innebär att företag, annonsörer och andra får svårare att följa vilka webbsidor en användare besökare vilket kanske kan kännas skönt för den personliga integriteteten. Apple lanserade ITP till Safari 2017 och har sedan dess börjar blockera annonser, videoklipp, cookies och annat som kan anses som integrietskränkande eller kanske till och med en säkerhetsrisk i vissa fall. Även Google har sagt att man ska börja blockera alla tredjeparts-cookies i sin webbläsare Chrome. Detta är dock något som Google, ett företag som får över 80 procent av sina intäkter från reklam av olika slag, inte planerar att vara klara med förrän 2022. Tumnagel
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

TV4 stoppar all reklam från Com Hem och Tele2
Det börjar hetta till i sandlådan

Efter det att Com Hem igår släckte ner sändningarna från TV4 och C More i sitt nät svarar nu TV4 med att stoppa all reklam från Com Hem och deras ägare Tele2 i sina sändningar. TV4:s presschef Charlie Forsberg bekräftar att så är fallet skriver i ett sms till TT: "De är en av många annonsörer som drabbas av Com Hems beslut att släcka ner TV4. Då Tele2/Com Hem inte längre sänder TV4:s linjära kanaler försvinner stora delar av vårt annonsutrymme. Därför måste vi göra allt vi kan för att andra annonsörer ska drabbas i så begränsad utsträckning som möjligt." Ursprunget till konflikten är att Com Hem och Tele2 vill ha ytterligare rättigheter att sända TV4 och C More än dem man haft sedan tidigare. Com Hem anser att dessa rättigheter krävs inför en stor digitalisering som ska börja genomföras nästa år men har haft väldigt svårt att exakt precisera vad det handlar om för rättigheter, något som lett till att Com Hem och Tele2 än så länge sett ut som boven i dramat. Exakt hur det ligger till med det antar jag återstår att se. Com Hem och Tele2 skickade tidigare idag ut ett pressmeddelande där man skriver att man bjudit in TV4 och deras ägare Telia till nya avtalsdiskussioner om TV4:s sändningar i Com Hems nät senare idag. I mailet skriver Tele2 att de rättigheter man kräver från TV4 innebär: * Rättigheter som ger Com Hem och Boxers kunder möjlighet att se TV4-kanalerna och C More på sin tv, surfplatta och mobiltelefon – precis som Telias kunder kan – fram till februari 2021. * För detta är Com Hem självklart redo att betala Telia ett marknadsmässigt pris, på samma sätt som Com Hem redan betalar övriga kanalbolag för motsvarande rättigheter." Huruvida Telia och TV4 kommer att möta Com Hem och Tele2 senare idag finns det än så länge inga uppgifter om. Då TV4 antagligen drabbas ekonomiskt efter det att de stängts av från Com Hems nät så antar jag dock att de helst vill lösa den här frågan så snabbt så möjligt. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV4 förstår inte vad Com Hem menar i avtalsbråket
Nu är TV4 nedsläckt för Com Hems kunder

Vid midnatt idag slutade Com Hem att sända TV4 och C More efter det att de båda parterna, och deras ägare Tele2 och Telia, inte lyckats komma överens om ett nytt avtal. Com Hem vill ha till ett nytt avtal med TV4 som de anser krävs när de nästa år ska digitalisera 1,6 miljoner hushåll säger Tele2:s vd Anders Nilsson: "Vi har efterfrågat seriösa förhandlingar i över ett halvår och ser inte hur ytterligare förhalningar kan gynna våra kunder långsiktigt. Vi ska digitalisera 1,6 miljoner hushåll nästa år och kan inte acceptera gårdagens rättigheter – vi behöver förhandla om morgondagens tv-tittande." Det Com Hem och Tele2 inte lyckats förklara något vidare är vad det handlar om för rättigheter man anser Com Hem saknar. Det verkar inte ens som om man har lyckats förklara detta för TV4 och TV4:s vd Casten Almqvist säger till Expressen: "Vi har inte ens lyckas förstå vad de menar med att de ska digitalisera Sverige för de har en mängd rättigheter i dag, väldigt exklusiva och unika rättigheter så vi har helt enkelt svårt att förstå vad de menar." Antagligen är det inte riktigt så illa att TV4 inte ens förstår vad Com Hem vill men det känns som om det här inte bara handlar om en fråga mellan TV4 och Com Hem längre. Antagligen kan det ha något att göra med att Telia nu äger Sveriges största tv-kanal TV4 och Tele2 är lite oroliga för att det på något sätt kan missgynna deras operatörsverksamhet i framtiden. Ovanstående är bara spekulationer från min egen sida och sannolikt kommer det snart att sippra ut uppgifter vad Tele2 och Com Hem egentligen vill. TV4 är nu hur som helst nedsläckt för en tredjedel av Sveriges hushåll och jag misstänker att TV4 arbetar frenetiskt med att få igång detta igen så att deras annonsörer får valuta för sina pengar. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Com Hem släcker ner TV4 vid midnatt
Telia och Tele2 lyckades inte komma överens om nytt avtal

Com Hem meddelade precis att de kommer att släcka ner TV4:s sändningar i sitt nät vid midnatt idag. Detta är något som sker efter det att Com Hems avtal med TV4 löpt ut och de båda parterna inte kommit överens om något nytt. TV4 erbjöd tidigare idag Com Hem att visa TV4 och CMore gratis utan avtal fram till 10 januari men detta verkar inte Com Hem ha nappat på. TV4 har tidigare uppgett att man erbjudit Com Hem att förlänga sitt nuvarande avtal med samma villkor som tidigare men inte heller det verkar Com Hem ha varit intresserade av. Com Hems ägare Tele2 verkar av någon anledning inte längre tro att man kan förhandla direkt med TV4 och har ikväll haft ett första möte med TV4:s nyblivna ägare Telia. Inte heller det verkar ha resulterat i något nytt avtal mellan Com Hem och TV4. I ett pressmeddelande som Com Hem precis skickat ut säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen: "Vi ser positivt på att vi haft en första seriös dialog med Telia om ett förnyat avtal. Det är dock ett misslyckande för alla parter att kunderna hamnar i kläm, då vi ännu inte lyckats hitta en långsiktig lösning som säkerställer TV4s tillgänglighet, och valfriheten för Sveriges tv-tittare. Vi kommer fortsätta göra allt vi kan för att hitta en långsiktig lösning som gör TV4 tillgänglig för alla, och under tiden kommer vi självklart kompensera våra kunder så gott vi kan." Både Com Hem och Tele2 har tidigare idag skickat ut pressmeddelanden där man skriver att det här egentligen inte är en ekonomisk fråga för dem utan att det handlar om tillgängligheten till TV4 och för tv-tittare att ta del av TV4 på olika typer av skärmar. Exakt vad det innebär har man dock inte gått in på och jag antar att alla som har internet kan kolla in TV4 via TV4 Play oavsett vilken operatör som förser dem med kabeltv. Vi kan väl hur som helst konstatera att tillgängligheten till TV4 för Com Hems tv-kunder kommer att bli obefintlig efter midnatt idag. Om nu TV4 och CMORE försvinner i Com Hems nät vid midnatt så kommer det att drabba runt en tredjedel av Sveriges tv-tittare. De av Com Hems kunder som då blir av med kanalerna kommer istället att erbjudas följande grejer som ersättning skriver Com Hem i pressmeddelandet: * Com Hem och Boxer frivisar en stor mängd linjära tv-kanaler för samtliga betalande kunder. * Premiuminnehåll från C More ersätts med motsvarande innehåll från Viasat. * Bredbandskunder med FiberKoax får 100 Mbit snabbare uppkoppling i hemmet. * Alla Com Hem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem får obegränsad mobildata. Det här är inte första gången Com Hem tvistar med en kanalägare. 2017 skedde en liknande tvist med Kanal 5:s ägare Discovery vilket ledde till att deras kanaler släcktes ner för Com Hems kunder under några dagar tills de båda parterna tecknade ett nytt avtal. Jag antar att något liknande kommer att ske även i det här fallet då TV4:s annonsörer antagligen är rätt så sugna på att visa sin julreklam även för Com Hems kunder. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - 25 år sedan banner-annonsen dök upp
Så här såg det ut när reklamen flyttade in på nätet

För lite mer än 25 år sedan gav jag mig själv ut på det så kallade World Wide Web (WWW), det vi idag oftast kallas för "webben", för första gången och det sammanföll ungefär samtidigt som det började förekomma annonser på nätet. Fram tills dess hade internet inte varit särskilt intressant för andra företag än techföretag men i takt med med att tidningarna började leta sig ut på webben så följde även deras annonsörer efter i sakta takt. Wired var med sin webbsajt wired.com en av de första tidningarna på nätet och det var även de som publicerade vad som ska vara världens första bannerannons. Det hela skedde 27 oktober 1994 och här ovan kan ni kolla in hur den annonsen såg ut. Klickade man sig vidare så kom man till en landningssida som gjorde reklam för den amerikanska telekomoperatören AT&T. Hoppar ni vidare till thefirstbannerad.com på länken nedan så kan ni läsa lite mer om historien bakom bannern från upphovsmakarna till denna. Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

De här sökorden är dyrast att köpa som annons på Google
Dyrt för annonsörer att erbjuda snabba cash

Breakit har gjort ett reportage om vilka ord och fraser som är dyrast att köpa för annonsörer som vill sökordsannonsera på Google och den sammanställningen visar att det är dyrast att annonsera för olika typer av finans- och casino-tjänster. Sammanställningen är gjord med statistik från det svenska företaget Topdog samt det ryska företaget Semrush och inte helt oväntat så handlar det i stort sett enbart om snabba cash. Alla utom det dyraste av de 100 dyraste sökorden att köpa på Google handlar om lån och casinon. Det dyraste ordet är "bitmex" vilket är en amerikansk kryptovalutabörs och skulle man vilja annonsera med det sökordet så kostar det 1991 kronor per klick. "Företagslån utan säkerhet" är den näst dyraste sökfrasen och den kostar 510 kronor per klick. Det ska observeras att det här inte handlar om någon officiell prisinformation från Google utan baseras på uppgifter som Topdog sammanställt med hjälp av statistik från Semrush. Enligt de uppgifterna är detta de tio dyraste sökorden och sökfraserna för annonsörer att köpa på Google. 1. "bitmex" 1990,95 kronor 2. "företagslån utan säkerhet" 509,87 kronor 3. "företagslån" 472,89 kronor 4. "företagslån snabbt" 472,85 kronor 5. "låna pengar företag" 448,17 kronor 6. "ansök lån" 429,08 kronor 7. "företagslån aktiebolag" 402,78 kronor 8. "företagslån utan uc" 400,84 kronor 9. "lån företag 400,47" kronor 10. "bästa företagslånet" 395,59 kronor Ni hittar vad som ska vara de 100 dyraste sökorden/sökfraserna på Google om ni hoppar vidare till Breakits artikel på länken här nedanför. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube lanserar augmented reality-annonser
Testa läppstiftet direkt i annonsen

Tidigare i år lanserade YouTube något som man kallade för "Beauty Try-On" vilket nu även har letat sig in i en del av mobilannonserna man kan få se i YouTubes app. Beauty Try-On är en augmented reality-funktion där användare kan "testa" läppstift och annat smink virtuellt för att se ut hur de passar i det innan de eventuellt köper det. I somras lanserade YouTube Beauty Try-On för utvalda partners på sin tjänst FameBit men nu ska det vara möjligt för annonsörer att köra AR-annonser med Beauty Try-On direkt i YouTubes app. Facebooks bilddelningstjänst Instagram lanserade så sent som den här månaden en liknande funktion där sminkföretag låter användare testa läppstift direkt i annonser i Instagramflödet. Här nedanför kan ni kolla in hur en Beauty Try-On-annons på YouTube kan komma att se ut. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Affärstidningen Veckans Affärer läggs ner
Har getts ut sedan 1965

Nu står det klart att affärstidningen Veckan Affärer läggs ner vid årsskiftet. Tidningen har getts ut sedan 1965 men nu är det alltså dags för den att tacka för sig. Saker som VD-nätverk och skilda event kommer dock att leva vidare under Dagens Industri. Peter Fellman som är affärschef för Di Gruppen och chefredaktör för Dagens Industri säger följande: "Vår strategi innebär att Dagens Industri ska vara vår breda nyhetskanal för näringslivet. De andra titlarna i DI-gruppen ska komplettera med fördjupande branschbevakning inom utvalda områden. Vi ser inte att VA kan erbjuda fördjupning mot någon utvald nisch och därför är det logiskt att låta de delar i VA:s erbjudande som varit mest framgångsrika bli en del av Dagens Industri. Beslutet innebär att ett tydligare erbjudande skapas både för prenumeranter och annonsörer vilket innebär att vi frigör resurser för att kunna satsa på fördjupad bevakning inom utvalda nischer." Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Har du en Nintendo Switch?
Dagens fråga!

Att ni Feber-besökare spelar mycket vet vi, men hur ser det ut med Switchandet? Alltså inte bytet mellan plattformar, utan användandet av Nintendo Switch. Har ni? Använder ni? Är ni sugna på att köpa nu när det finns lite ny hårdvara? Vi undrar för att vi är nyfikna, men också för att annonsörer för Switch-spel så klart också är nyfikna. Frågan är helt anonym och någon personlig data sparas inte. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Gårdagens fuckup på Facebook var självorsakat
Drabbade även deras tjänster Instagram och WhatsApp

Facebook och deras båda tjänster Instagram samt WhatsApp upplevde under gårdagen stora störningar under flera timmar, störningar som ni som använder någon av tjänsterna antagligen märkte av. Störningarna resulterade i att bilder inte visades på Facebook och Instagram medan det inte gick att skicka bilder, videoklipp och andra filer med Facebooks meddelandeapp WhatsApp. Exakt vad störningarna berodde på har inte Facebook uppgett ännu men man säger i ett uttalande att något gick fel under något slags rutinunderhåll på tjänsterna: "During one of our routine maintenance operations, we triggered an issue that is making it difficult for some people to upload or send photos and videos." Huruvida Facebook kommer att ersätta annonsörer vars annonser kanske inte visats som de skulle under störningarna vill företaget än så länge inte uttala sig om skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar Firefox blockera alla tredjeparts-cookies
Gör det svårare för annonsörer och andra att spåra dig på webben

Mozillas webbläsare Firefox har genom åren vidtagit allt fler åtgärder för att skydda sina användare från att spåras på webben och detta är något man fortsatt i den senaste versionen man precis släppte. I den nya versionen av Firefox kommer cookies från tredjeparts-leverantörer att blockers som standard i webbläsaren, något som är en del av det som Mozilla kallar för "Enhanced Tracking Protection ". Det innebär att annonsörer och andra inte kan spåra var Firefox-användare surfar och vad de klickar på. Detta har varit möjligt även tidigare men då har användaren varit tvungen att aktivera det manuellt. Detta på grund av att funktionen ibland kan få vissa webbsajter som är beroende av tredjeparts-kakor att se lite muppiga ut. Förutom att aktivera blockering för trejdeparts-cookies som standard så introducerar Mozilla även något som man kallar för "Facebook Container" i Firefox. Det är en funktion som förhindrar att Facebook och deras kunder kan bygga upp profiler av användare genom Facebooks like- och kommenteringsfunktioner som finns inlagda på sajter utanför Facebook. Hur det ser ut när den funktionen aktiveras syns på bilden längst ner i den här artikeln. Till sist släpper Mozilla även lösenordshanteraren "Firefox Lockwise" till desktop-versionen av Firefox. Den har tidigare bara funnits till Firefox iOS- och Android-versioner. Hur Firefox Lockwise fungerar kan ni kolla in videoklippet här nedanför. Tumnagel
66.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu släpps webbläsaren Tor till Android
Surfa krypterat och anonymt på mobilen

Anonymiserings-nätverket The Tor Project släpper nu sin webbläsare Tor Browser till Android vilken gör att myndigheter, sajtägare, annonsörer och andra kan få lite besvärligare att kontrollera vad användare besöker för grejer på nätet. Tor Browser bygger på mobilversionen av Mozillas webbläsare Firefox men till skillnad från den så kopplar den inte upp användaren direkt mot sajten som användaren önskar surfa till. Istället skickas trafiken runt till olika noder i Tor-nätverket så att det ser ut som användaren försöker ansluta till den aktuella sajten från någon annan plats. Detta är givetvis intressant om man vill vara lite anonymare när man surfar runt på webben eller om man vill ansluta till sajter och tjänster som är blockerade på lokal eller nationell nivå. Tor Browser till Android är gratis och hittas på länken nedan. På grund av vissa restriktioner i iOS har Tor Project inte haft möjlighet att göra någon iOS-version av Tor Browser. Man rekommenderar istället iPhone- och iPad-användare som är intresserade av att surfa lite mera anonymt att använda webbläsaren Onion Browser. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple introducerar annonser som inte spårar dig på webben
Det kommer inte Facebook och Google att gilla

Apple introducerar nu något som man kallar för "Privacy Preserving Ad Click Attribution" vilket är en teknik som gör att annonsörer inte kan spåra användare när den surfar mellan olika webbplatser. I dagsläget använder många annonsörer en teknik som innebär att de kan visa upp sina annonser på sajter du surfar på om du tidigare till exempel varit inne på annonsörens hemsida eller klickat på någon av företaget andra annonser. Detta har säkert de flesta av er märkt av någon gång och en del kan säkert tycka det är lite "otäckt" och känna sig "förföljda". Med Apples teknik "Privacy Preserving Ad Click Attribution" så kommer annonsören att få reda på om du har klickat på en annons, eller kanske till och med köpt något efter du klickat på en annons, men de kommer inte att kunna spåra dig när du när du sedan surfar vidare till andra webbplatser. Apple har redan implementerat "Privacy Preserving Ad Click Attribution" i utvecklingsversionen av Safari Technology Preview 82+ om man vill kolla in det hela redan nu. Apple har dessutom skickat in dokumentation om tekniken till W3C, organisationen som ansvarar för webbstandarder, i förhoppning att detta kan bli någon form av standard framöver. Annonser och företag som tjänar pengar på att distribuera annonser, till exempel Facebook och Google, kommer sannolikt inte att uppskatta "Privacy Preserving Ad Click Attribution" då det ger dem mindre kontroll över hur vi surfar runt på webben och vad vi klickar på. Det snackas dock rätt mycket om integritet och övervakning på nätet nu för tiden så det är väl inte helt omöjligt att Google, Facebook och andra snart kan känna sig tvingade, eller tvingas till, att införa tekniker som förhindrar spårning av användare via cookies och annonser. Apple har skrivit ett långt inlägg om "Privacy Preserving Ad Click Attribution" som hittas på länken nedan för er som är lite mer intresserade. Ovan hittas en förenklad bild på hur systemet fungerar och nedan en bild på hur det oftast fungerar idag. Tumnagel
66.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nyheter24-gruppen köps upp av Life of Svea
Familjeliv och Nyheter24 får nu samma ägare

Breakit rapporterar att Nyheter24-gruppen köps upp av mediehuset Life of Svea, ett företag som sedan tidigare bland annat driver den välbesökta sajten Familjeliv. I Nyheter24-gruppen ingår, förutom Nyheter24.se, även sajter som Modette, blogg.se, kwiss.me och Tyda. Peter Scheffer, ägare Life of Svea, kommenterar uppköpet för Breakit: "Det känns jättekul att vi fick till den här affären! Nyheter24-Gruppen är en väldigt bra match till våra befintliga medier, och vi har en snarlik målgrupp i form av kvinna 18-45 år. Med den här sammanslagningen öppnas många nya, spännande möjligheter upp för våra annonsörer, där vi kan ta ett samlat kreativt grepp över mediegränserna." Vad Life of Svea betalar för Nyheter24-gruppen finns det inga uppgifter om för tillfället. Nyheter24-gruppen omsatte 189 miljoner kronor förra året och gick 2 miljoner back skriver Breakit. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google ska visa mer annonser i mobilen
Tror att vi vill ha det

Under ett event som Google igår arrangerade för annonsörer i USA meddelade företaget att det snart kommer att dyka upp fler annonser i företagets mobilappar. Det ska handla om annonser på appens startsida samt fler annonser i Google Maps och när man listar bildgallerier på sökningar som görs via mobilappen. Det hela är en del av Googles så kallade Discover-tjänst och företaget sa själva att detta var något man gör för att låta användare hitta och upptäcka nya produkter. Det verkar med andra ord som om man tycker att man gör oss en tjänst genom att visa fler annonser. Nyhetsbyrån Reuters skriver att Googles satsning på fler annonser i mobilappen antagligen ska ses som ett svar till investerare som är oroliga för företagets framtida lönsamhet. En del analytiker tror att tjänster som Amazon och Instagram drar shoppingsugna kunder från Google och genom det även minskar företagets intäkter från annonser, en intäktskälla som är livsviktig för Google och deras moderbolag Alphabet. Tumnagel
-0.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Amazon ryktas starta annonsplattform för mobilen
Ska konkurrera om annonsörernas pengar med Facebook och Google

Nyhetsbyrån Bloombergs har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon håller på att testa en annonsplattform för videoannonsering. Stämmer uppgifterna så skulle Amazon antagligen kunna ta hem en lite större del av de runt 129 miljarder dollar som läggs på digital annonsering i år. När det gäller marknaden för videoannonser så domineras denna idag av Facebook och Google. Bedömare tror dock att Amazon skulle kunna ta marknadsandelar från de båda om man lanserar en plattform för videoannonser. Bloombergs källor uppger att Amazon har börjat testa videoannonser i sin iOS-app och förväntas inleda ett liknande test på android-versionen av appen inom kort. I Illustrationen ovan kan ni se exempel på annonser man kan få upp idag om man säker i Amazons app. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du köpa grejer direkt i ditt Instagram-flöde
Från H&M bland annat

Instagram kommer nu att börja låta sina användare köpa grejer direkt inuti Instagrams flöde så att användaren aldrig behöver lämna Instagram för att köpa prylar som det annonseras om där. Det ser väl ut att handla om en någorlunda traditionell ehandelslösning där användaren skickas vidare till en separat utcheckningssida hos Instagram istället för annonsörens utcheckningssida. Instagrams shoppingfunktion kommer initialt att lanseras i USA och testas tillsamman med ett 20-tal större annonsörer. Bland dessa hittas svenska H&M och andra företag som till exempel Adidas, Nike, Zara, Kylie Cosmetics, Uniqlo, Burberry, Prada samt Michael Kors. Tumnagel
28.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube har blivit ett tillhåll för pedofiler
Flera företag slutar att annonsera på Googles videotjänst

I veckan som gick så uppmärksammade youtubern Mark Watson att pedofiler utnyttjar YouTubes kommentarsfält för att söka kontakt med varandra och skriva vidriga kommentarer om sexuella övergrepp till och mot barn. Watsons "avslöjande" fick stor uppmärksamhet och ledde till att flera stora företag, till exempel Disney, Nestlé och Fortnites skapare Epic Games, bojkottade YouTube som annonskanal och drog tillbaka alla sina annonser från tjänsten. YouTube verkar ha satt igång sin krishanteringsfunktion någorlunda omgående efter pedofilringen uppmärksammats. Företaget säger nu att man har raderat över 400 kanaler på YouTube, stängt av kommentarsfunktionen på miljontals videoklipp samt anmält en hel del kommentarer till den amerikanska rättsväsendet. Det här är inte första gången YouTube uppmärksammas för att dra till sig pedofiler. 2017 skedde en liknande händelse vilket fick bland andra HP, godisföretaget Mars samt livsmedelskedjan LIDL att sluta annonsera på YouTube. Den gången raderade Google 150.000 klipp från tjänsten och stängde av kommentarsfunktionen på 625.000 videoklipp medan man samtidigt stängde av annonserna på över 2 miljoner videoklipp. Ni hittar Mark Watsons 20 minuter långa inlägg om pedofiler på YouTube i klippet här ovanför. Tumnagel
17.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter släpper verktyg för att spåra politiska annonser
Inför det kommande EU-valet

Twitter skriver i ett blogginlägg att man vill underlätta för användare att undersöka vem eller vilka som betalar för politiska annonser på Twitter och släpper nu därför verktyget "Ads Transparency Center". Med det nya verktyget kan användarna se vem eller vilka som har betalat för annonsen, hur mycket de har betalat för annonsen samt hur många gånger annonsen har visats för användare på Twitter. Förutom det så måste alla annonsörer som vill annonsera om politiska budskap inför EU-valet efter 13 mars registrera sig och godkännas av Twitter. Verktyget som Twitter nu använder togs fram inför det amerikanska mellanårsvalet förra året efter det att Twitter, och andra sociala medie-tjänster, anklagats för att ha haft en allt för slapp hållning gällande politiska annonser. Detta är något som många bedömare anser ledde till att ryska intressen eventuellt kunde påverka utgången av det amerikanska presidentvalet 2016. Twitter meddelat att annonsspårnings-verktyget man nu lanserar i EU inför EU-valet, som sker 23 - 26 maj, även kommer att lanseras i Australien och Indien, två länder som kommer att hålla nationella val i år. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reddits användare minst värda i sociala medie-världen
Åtminstone för annonsörerna

CNBC har undersökt hur mycket användare i sociala medier är "värda", det vill säga hur mycket pengar de drar in till tjänstens ägare. Det visade sig att Reddits användare är de som drar in minst annonspengar per användare utav de stora sociala medie-nätverken. Man har beräknat det hela genom att ta fram ett värde som man kallar för ARPU (average revenue per user) vilket är en beräkning på tjänstens totala antal användare delat med tjänstens intäkt. I Reddits fall var detta 330 aktiva miljoner användare per månad delat på en intäkt på 100 miljoner dollar för förra året. Det gav Reddit ett ARPU på cirka 0,30 dollar. Den sociala medie-tjänst som hade högst ARPU var Twitter som landade på 9,48 dollar per användare. Twitter hade förra året 321 miljoner aktiva användare i månaden och en intäkt på 3,04 miljarder dollar för 2018. Ni hittar hela CNBC:s lista här nedanför: Twitter ARPU: ~$9.48 Facebook: $7.37 Pinterest: ~$2.80 Snap: $2.09 Reddit: ~$0.30 I samband med att Reddit drog in 300 miljoner dollar i nytt riskkapital igår så uppgav man att en del av dessa skulle användas för att bättre kunna konkurrera om annonsörer mot framför allt Facebook och Google. Givet statistiken ovan så skulle det antagligen inte vara någon omöjlighet då det ser ut som om tjänsten har utrymme att växa på den fronten. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida