m

Rykte Twitter uppges undersöka premiummodeller
Där användare kan betala för att slippa annonser

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Twitter undersöker flera olika modeller för hur man eventuellt skulle kunna ta betalt för sin tjänst. Bland det Twitter uppges titta på finns bland annat en betald version av deras egen twitter-klient Tweetdeck, en klient som är hyfsat populär bland dem som hänger lite mer på Twitter. Twitter uppges även undersöka olika premiummodeller av sin tjänst som till exempel skulle låta användare betala för att slippa annonser i sitt flöde såväl som att få möjligheten att utforma sina profilsidor på tjänsten lite mera exklusivt. Huruvida ryktena stämmer och Twitter faktiskt går vidare med att skapa en eller flera premiummodeller för sin tjänst återstår att se. Det kan nämnas att det redan för fyra år sedan gick rykten om att Twitter funderade på att släppa en betalversion av Tweetdeck men att så aldrig blev fallet. Använder ni själva Twitter så hoppas vi givetvis att ni följer oss på @feber. Där postar vi med jämna mellanrum oftast de artiklar som för tillfället är hetast på Feber.se. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Över en kvarts miljon besöker Feber!
Och vi älskar er alla

Under det senaste halvåret har antalet besökare på Feber sakta men säkert ökat. Det skiljer sig så klart lite vecka från vecka, men jämför man med hösten 2019 (och ganska så lång tid innan dess) så har vi haft ungefär 50.000 fler besökare per vecka. En vecka i februari klev vi över 250.000 besökare och nu gör vi det igen, och när det inte är en engångshändelse måste vi ju få skryta lite! Samtidigt vill vi rikta ett tack till alla er som besöker oss eftersom ni är så himla fina. Ps. Passa på att njuta av ett annonsfritt Feber! Det kostar bara 9 kronor i veckan eller 299 kronor för ett år! Tumnagel
101.4°
+
Roger Åberg
0
2015

iOS Ello släpper app till mobilen
Annonsfri sociala medie-tjänst nu även i mobilen

Den annonsfria sociala medietjänsten Ello släppte den här veckan en app till iOS vilket gör att man nu kan använda tjänsten lite smidigare om man har en iPhone. Precis som med andra liknande tjänster går det att hålla koll och uppdatera sitt flöde, hålla koll på sina kontakters flöden samt ladda upp bilder, videos och annat. Appen hittas gratis till iOS på länken nedan. Ello drog igång i september förra året med ett uttalat mål att bli ett alternativ till Facebook och andra liknande annonsfinaniserade sociala medietjänster. Intresset var initialt stort och man drog in över fem miljoner dollar i riskkapital men på senare tid har jag inte hört direkt mycket om tjänsten. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brand Killer - AdBlock IRL
Augmented Reality rensar bort alla logotyper

Brand Killer är ett rätt roligt koncept som är framtaget av några snubbar i amerikanska Philadelphia vilket är ett par slags augmented reality-brillor som rensar bort logotyper från reklamtavlor, tröjor och andra saker där dessa förekommer. Man har åstadkommit detta med hjälp av sina hemmabyggda AR-brillor samt programvaran OpenCV. Glasögonen kan i dagsläget bara känna igen företagslogotyper som definierats sedan tidigare men när de gör det så suddas dessa ut. Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Sociala nätverket Ello lovar att aldrig ha annonser
Drog just in 5.5 miljoner dollar från investerare

Det sociala nätverket Ello fick mycket uppmärksamhet nyligen då man lovade att man skulle vara ett alternativ till Facebook fast helt annonsfritt. Annonsfritt är man, men något alternativ är man inte - i alla fall inte i dag. Än så länge är man rätt mycket eko och det som postas är hipster-content som tycker att man är lite för fint för Tumblr. Nu har man i alla fall tagit in 5.5 miljoner dollar från investerare för att fortsätta utveckla siten. Samtidigt har man bildat om bolaget till en lite udda form som tydligen finns i Delaware, typ som en stiftelse som får tjäna pengar. Samtidigt har grundarna skrivit under ett dokument där man lovar att aldrig ta in annonser. Ello är lite galet och det är lätt att skratta åt dem, men samtidigt vill jag att de ska lyckas. Tumnagel
63.4°
+
Roger Åberg
0

Ello - ny sociala medie-tjänst
Utan annonser

Ello är ny tjänst som aspirerar på att konkurrera med Facebook, Twitter och andra sociala medie-tjänster. Primärt har man tänkt att göra detta genom att erbjuda en helt annonsfri tjänst och man säger att man initialt var några kompisar som startade tjänsten för att kunna umgås med varandra. Efter ett tag så märkte man dock att andra blev intresserade och därför har man nu startat en publik version av sajten. Jag har kikat runt på Ello lite i helgen och det handlar om en tjänst med förhållandevis ren design och enkelt gränssnitt. Om jag sedan personligen kommer att fortsätta hänga på Ello återstår att se då jag redan hänger lite väl mycket på sociala medie-tjänster. För tillfället krävs det en inbjudan för att ansluta sig till Ello men de verkar vara hyfsat frikostiga med dessa så ni kan antagligen hjälpa varandra i kommentarerna om ni skulle vara intresserad av en inbjudan. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

Nytt reportagemagasin där bilder får plats
Gratis, därtill

UNFOLD kommer att möta sina första läsare i mitten av november på runt 125 utvalda caféer, barer, restauranger och butiker i Stockholm, Malmö och Göteborg. Tumnagel
36.9°
+
Jens Lennartsson
0