m

Apple flyttar fram lansering av iOS integritetsskydd för reklam
Den där funktionen som Facebook hatar

Apple ser ut att flytta fram lanseringen av den omdebatterade funktionen i kommande iOS 14 som blockerar företag från att spåra användare i olika tredjepartsappar. Tanken var att funktionen skulle lanseras samtidigt som iOS 14 släpps lite senare i år men nu kommer funktionen istället att aktiveras någon gång i början av nästa år. Anledningen till att Apple flyttar fram lanseringen av funktionen uppges bero på att man vill ge utvecklare lite mer tid på att att anpassa sina appar till denna. I en uppdatering på sin utvecklar-webb skriver Apple bland annat om funktionen som låter användare blockera annonsörer från att ta del av iOS så kallade IDFA-nyckel (Identifier for Advertisers): "In addition, on iOS 14, iPadOS 14, and tvOS 14, apps will be required to receive user permission to track users across apps or websites owned by other companies, or to access the device’s advertising identifier. We are committed to ensuring users can choose whether or not they allow an app to track them. To give developers time to make necessary changes, apps will be required to obtain permission to track users starting early next year." IDFA-funktionen i iOS har fått skarp kritik från flera annons-företag, i synnerhet Facebook, som misstänker att de kommer att få svårare att följa användare och rikta annonser till dessa baserat på hur de använt sina mobiltelefoner. Apple har gjort sig kända för att måna om sina användares integritet i olika sammanhang. Igår släppte företaget även en ny reklamfilm där man påminner användare om detta vilken ni kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
30.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google släpper Chrome-tillägg för annonsspårning
Transparens ftw!

Google har släppt ett nytt tillägg till Chrome som ger användare bättre översikt över annonser och hur annonsörer följer dig när du surfar runt. Tillägget fungerar endast med annonser via Googles egna annonsnätverk, men ger dig ändå en någorlunda klar bild varför du får reklamen i fråga. The extension includes the criteria used to show these ads, the ad tech companies helping to display these ads, and the ad platform companies serving these ads on a web page. It also lists all companies and services with a presence on the page (for example, content delivery networks or analytics providers). We are currently exploring other controls for users. Länk till tillägget har ni här nere till vänster. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0
2019

Twitter släpper verktyg för att spåra politiska annonser
Inför det kommande EU-valet

Twitter skriver i ett blogginlägg att man vill underlätta för användare att undersöka vem eller vilka som betalar för politiska annonser på Twitter och släpper nu därför verktyget "Ads Transparency Center". Med det nya verktyget kan användarna se vem eller vilka som har betalat för annonsen, hur mycket de har betalat för annonsen samt hur många gånger annonsen har visats för användare på Twitter. Förutom det så måste alla annonsörer som vill annonsera om politiska budskap inför EU-valet efter 13 mars registrera sig och godkännas av Twitter. Verktyget som Twitter nu använder togs fram inför det amerikanska mellanårsvalet förra året efter det att Twitter, och andra sociala medie-tjänster, anklagats för att ha haft en allt för slapp hållning gällande politiska annonser. Detta är något som många bedömare anser ledde till att ryska intressen eventuellt kunde påverka utgången av det amerikanska presidentvalet 2016. Twitter meddelat att annonsspårnings-verktyget man nu lanserar i EU inför EU-valet, som sker 23 - 26 maj, även kommer att lanseras i Australien och Indien, två länder som kommer att hålla nationella val i år. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Google får böta för att man "spionerat" på Safari-användare
22,5 miljoner dollar kostade det

Amerikanska FTC (Federal Trade Commission) har bötfällt Google med 22,5 miljoner dollar för att man anser att Google har satt annonsspårnings-cookies på datorer tillhörande användare som använt Apples webbläsare Safari. Redan i oktober 2011 sa Google att man skulle sluta med detta men tydligen så fortsatte man att dela ut kakor till Safari-användare ända in på början av 2012. Google å sin sida hävdar att man inte hade vetskap om att cookies fortfarande delades ut till Safari-användare efter oktober 2011. Vidare säger Google: "We have now changed that page and taken steps to remove the ad cookies, which collected no personal information, from Applex27s browsers. We set the highest standards of privacy and security for our users." Google använder cookies för att spåra internet-användare så att man kan leverera riktade annonser som är specifikt utvalda för respektive användare. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0