m

Snart blir det svårare att annonspåra Android-användare med
Kommer med Android 12

Google verkar ha hämtat lite inspiration från Apple. Snart kommer Google att göra det svårare för annonsörer och app-utvecklare att spåra hur Android-användare surfar på webben och använder olika appar. I samband med att Apple släppte iOS 14.5 tidigare i år lanserade man även funktionen "App Tracking Transparency". Det är en funktion som ger användaren bättre kontroll över vilka appar som kan spåra användarens digitala rörelsemönster. Funktionen ger även användaren möjlighet att blockera sådan spårning helt. Google har nu meddelat app-utvecklare att de senare i år kommer att låta användare stänga av delningen av det som man kallar för "Advertising ID", något som skulle göra det svårare för appar att följa hur användare surfar och använder appar. Den nya funktionen i Android förväntas dyka upp på Android 12 i slutet av året och 2022 kommer funktionen att göras tillgänglig till alla Google Play-kompatibla Android-mobiler. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple illustrerar hur annonspårning ser ut
Ny reklamfilm för App Tracking Transparency

Här kommer en ny reklamfilm från Apple där de illustrerar hur webbsidor och appar kan spåra dig när du använder din telefon eller dator. I reklamfilmen handlar det dock om en lite mera fysisk variant av det hela. I filmen får vi se hur en användare förföljs av allt ifrån taxichaufförer till apoteksbiträden efter att han har använt deras tjänster eller besökt deras butiker. Reklamfilmen släpps lite efter det att Apple implementerade funktionen "App Tracking Transparency" i iOS, iPadOS och tvOS. Det är en funktion som tvingar apptillverkare att fråga användarna om de vill tillåta spårning, något som få verkar intresserade av. I en undersökning för några veckor sedan var det bara mellan 9 - 11 procent av iPhone-användarna som någon gång hade låtit en app spåra dem sedan iOS 14.5 släpptes i slutet av april. Apples initiativ med "App Tracking Transparency" verkar med andra ord vara uppskattat. Det ryktas att Google planerar att införa något liknande i Android men hur det blir med det återstår dock att se. Google, till skillnad från Apple, får ju som bekant i stort sett alla sina intäkter från annonsering. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inte så populärt att tillåta spårning i iOS
Lite över 10 procent tackar ibland ja till att spåras

I slutet av förra månaden släppte Apple iOS 14.5 vilket innehöll det så kallade "App Tracking Transparency", funktionen som låter iOS-användare själva bestämma om en specifik app ska kunna spåra hur de surfar och använder och andra appar. Nu har analysföretaget Flurry undersökt hur många som då och då tackar ja till att spåras av appar och det verkar inte vara särskilt många enligt deras statistik. I ett urval på 5,3 miljoner användare så visar Flurrys siffror att runt 11 - 13 procent dagligen tackar ja till att spåras av en app som efterfrågar det. På den amerikanska marknaden är siffrorna ännu lägre och där handlar det om 2 - 5 procent som tackat ja till appspårning sedan iOS 14.5 släpptes 26 april fram till 7 maj. Det går även att helt stänga av appars möjlighet att fråga om de får spåra användaren. Det hade enligt Flurrys statistik 4 - 6 procent gjort globalt under den tio långa dagar långa mätperioden medan samma siffror i USA landade på 2 - 4 procent. Här nedan hittas Flurrys diagram på de som tackat ja respektive helt stängt av möjligheten till appspårning globalt. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple släpper tvOS 14.5
Justera Apple TV:s färgbalans med din iPhone

Nu har Apple släppt tvOS 14.5 och till skillnad från några av de senaste uppdateringarna till tvOS så innehåller den senaste uppdateringen en hel del nyheter. Den kanske roligaste i den senaste versionen av tvOS är den nya funktionen "Adjust Color Balance" med vilken man kan ställa in färgbalansen på tv:n med hjälp av sin iPhone. Hur detta fungerar kan ni kolla in lite närmare i videoklippet här nedanför. Dessutom innehåller tvOS 14.5 stöd för den nya versionen av Siri Remote som Apple presenterade förra veckan. Fjärrkontrollen följer med om man köper en ny Apple TV 4K eller Apple TV HD men går även att köpa separat om man redan har någon av de modellerna hemma. Apples nya spårningskontroll "App Tracking Transparency" kommer även till tvOS vilket innebär att apputvecklare måste fråga Apple TV-användare om appar som installeras ska få möjlighet att spåra hur användaren använder andra appar på Apple TV. Den sista nyheten i tvOS 14.5 är att detta nu även stödjer PlayStation 5:s handkontroll DualSense och handkontrollen till Xbox Series X|S. tvOS har tidigare haft stöd för PlayStation 4- och Xbox One-kontroller men stödjer nu alltså även de båda konsolernas senaste handkontroller. Det kanske kan vara extra intressant då nya Siri Remote inte kommer gå att använda som spelkontroll i vissa spel då den saknar båda accelerometer och gyroskop. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple förklarar App Tracking Transparency
iOS nya spårningskontroll

Igår började Apple rulla ut iOS 14.5 och därmed också den omdiskuterade funktionen som Apple kallar för "App Tracking Transparency". Med App Tracking Transparency kommer iOS-användare få större kontroll över vilka appar som spårar hur de använder andra appar och webbplatser samt även få möjligheten att helt välja bort detta. Detta är något som reklamföretag som Facebook, Google och andra inte gillar då det blir svårare för dem att rikta annonser mot iOS-användarna om de väljer att stänga av spårningen mellan appar och webbplatser. I videoklippet ovan berättar Apple själva lite mer om App Tracking Transparency och hur detta fungerar. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du ladda ner iOS 14.5
Med bättre spårningskontroll

Nu går det att ladda ner den iOS 14.5 som förutom att ge användaren lite bättre kontroll på vilka appar som kan spåra användandet mellan olika appar och webbplatser även kommer med lite annat smått och gott. Med iOS 14.5 blir det bland annat möjligt att låsa upp iPhone med hjälp av en Apple Watch, något som framför allt kanske kan vara intressant för de som använder munskydd och därmed omöjliggör identifiering via iPhones FaceID. Förutom det så innehåller den senaste iOS-versionen även stöd för Apples spårbrickor AirTags samt en del nya emoji-varianter i olika hudfärger. Det intressantaste med iOS 14.5 är dock den nya kontrollen av hur appar på telefonen kan spåra användandet mellan olika appar och webbplatser, det som Apple kallar för "App Tracking Transparency". Det går, precis som tidigare, att stänga av appars möjlighet att helt spåra användandet mellan appar men det går nu nu även att bestämma detta på appnivå. Gör man det så måste nya appar fråga användare om de ska tillåtas spåra användandet mellan appar som synes på bilden nedan. Ger man den specifika appen tillåtelse till detta dyker denna sedan upp under "Spårning" under iPhones "Integritets"-inställningar. Skulle man senare vilja ta bort appens tillåtelse till spårning går även det att göra där. För att installera iOS 14.5 välj "Programuppdatering" under "Allmänt" i iOS inställningar. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tim Cook intervjuad i podcast
Om Facebook och hur länge han kommer att vara på Apple

NY Times Kara Swisher har intervjuat Apples VD Tim Cook och det blev ett intressant samtal. De börjar prata om attacken mot kongressen i Washington och det faktum att de tog bort Parler från App Store. Tim säger att det var helt rätt gjort eftersom de inte kunde (eller ville) sköta modereringen. Han säger samtidigt att han gärna vill ha tillbaka Parler, bara de kan följa reglerna som finns i App Store. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0
2020

Apple svarar på Facebooks kritik
Säger sig stå på användarnas sida

Facebook är lite på krigsstigen mot Apple och har kört stora annonser i ett flertal amerikanska tidningar. Anledningen är att Apple kommer att kräva att appar säger till och ber om tillåtelse om de ska spåra användarna, vilket de så klart lär säga nej till och då kommer Facebook tjäna mindre pengar. Nu har Apple kommit med ett svar som lyder... “We believe that this is a simple matter of standing up for our users. Users should know when their data is being collected and shared across other apps and websites — and they should have the choice to allow that or not. App Tracking Transparency in iOS 14 does not require Facebook to change its approach to tracking users and creating targeted advertising, it simply requires they give users a choice.” Apple är av åsikten att det är helt ok med annonsering som spårar en användare, men det ska vara transparent och godkänt av användaren. Företag har ju en vilja att följa pengarna och Apple tjänar inte några direkta pengar på att lämna ut sina användares data, så från deras håll är det enkelt att vara för detta. Det är dock indirekt viktigt för apputvecklare att tjäna pengar annonser i appar även på Apples plattform. Tumnagel
79.8°
+
Roger Åberg
0