m

Ford lyfter Fiesta
Får bland annat digitala mätare

Det har blivit dags för Fords lilla Fiesta att få sig en uppfräschning. Förutom lite uppdaterat utseende, nya strålkastare och baklampor har modellen fått en ny insida med bland annat digitalt mätarhus. Du kan välja mellan tre eller fem dörrar, Trend, Titanium, ST-Line, Active med plast runt hjulhusen, sportiga ST och en transportversion med lastgaller där bak. LED-strålkastare är standard och man kan även få Matrix LED som tillval. Grillen och luftintagen har ökat i storlek och emblemet i fronten har flyttat ned från huven. Sju stycken nya fälgalternativ i storlekarna 17 och 18 tum finns att välja på och på utsidan erbjuds de nya lackalternativen Boundless Blue och Beautiful Berry. Det nya mätarhuset är en skärm på 12,3 tum som ändrar utseende beroende på vilket körläge man har valt. Skärmen på mittkonsolen mäter åtta tum och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Det finns trådlös laddplatta för mobilen i mittfacket och som tillval kan man få tio stycken högtalare med subwoofer från B&O. Motormässigt erbjuds bilen med en trecylindrig EcoBoost på 1,0 liter som ger 100 hästar eller en EcoBoost Hybrid med mildhybridteknik som går att få med antingen 125 eller 155 hästar. Till alternativen kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda, båda driver som väntat endast framhjulen. ST får EcoBoost-trea på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den ska göra 0-100 km/h på 6,5 sekunder. De första leveranserna av uppdaterade Fiesta ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala vet vi dock inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Microsoft Teams får stöd för Apple CarPlay
Äntligen.

Nu har Microsoft fixat stöd för Apple CarPlay i Teams. Användare kommer att kunna delta i möten hands-free medan de kör med hjälp av Siri. Det går endast att delat i möten med kameran av och utan video-feed medan du kör, så dina kollegor får du se när du stannar. Andra nyheter är bättre kamera-support och möjligheten att stanna i möten 24/7, om det skulle vara aktuellt. Teams på mobilen ska också få stöd för live-reaktioner, Microsoft-Whiteboard och snabbare tillgång till chatten. Nästa år kommer också "Speaker coach", en AI-driven funktion som ska hålla koll på hur fort du pratar. Tumnagel
41.5°
+
Hugo Engström
0

Nu har iOS 14.7 börjat rulla ut
Med stöd för MagSafe-batteri till iPhone 12

Nu har Apple släppt iOS 14.7 till iPhones vilken innehåller en uppdatering för att fixa stöd för Apples nyligen presenterade MagSafe-batteri. Förutom stöd för MagSafe-batteri innehåller även iOS 14.7 en möjlighet att slå ihop två Apple Card-användares konton till ett gemensamt konto samt möjligheten för iOS-användare i en del länder att även få information om luftkvaliteten i Apple Maps och iOS väderapp. Dessutom innehåller iOS 14.7 precis som vanligt lite olika buggfixar till iOS. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Renault fräschar till gamla Zoe
Uppdaterar bil från 2011

Renault verkar vilja att deras bilar ska rulla länge och har därför startat projektet Refactory. Kort handlar det om att istället för att skrota gamla bilar så fixar man till dem, uppdaterar dem och säljer dem igen. Två bilar har genomgått behandlingen, båda Zoe från första generationen där den ena gått över 21.000 mil och den andra över 31.000 mil. Målet är nu 100.000 mil. – Vårt mål med projektet 1 miljon kilometer är att visa hur en bils tredje liv kan se ut och hur den cirkulära ekonomin kan spela in", säger projektledaren Thierry Parot. Bilarna kontrolleras och fräschas upp. Man rengör, fixar ny färg där det behövs och byter ut vissa delar som strålkastare och stötfångare. Man uppdaterar även tekniken i bilen så att de numera stödjer Android Auto och Apple CarPlay. Bilen har också fått en virtuell nyckel. – Projektet har gjort det möjligt för oss att identifiera de områden där bilen kan optimeras när det gäller att vara hållbar. Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar , säger Thierry Parot. Batteriet har fått ny mjukvara, men det är samma batteri som satt i från start. De här två bilarna är bara början, man räknar med att fixa till mellan 100 och 150.000 begagnade bilar under projektet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida