m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Facebook ska släppa AR-brillor med Ray-Ban nästa år
Visade även upp AR-plattformen Project Aria på Facebook Connect

Facebook har länge experimenterat med augmented reality och under gårdagens Facebook Connect-konferens visade Facebook upp en första version av ett par AR-glasögon. Facebooks experimentella AR-glasögon är del av en utvecklingsplattform för AR som Facebook kallar för Project Aria. Glasögonen som visades upp är inte tänkta att säljas till konsument utan är istället framtagna för att Facebooks utvecklare ska kunna testa hur ett par AR-glasögon skulle kunna fungera ute i verkliga livet. Facebook säger om Project Aria: "Project Aria was designed as a way to help us innovate safely and responsibly. To help us develop the safeguards, policies, and even social norms necessary to govern the use of AR glasses and future wearable devices, we’re gathering feedback both from people wearing the device and from people who encounter other people wearing the device in public." Under Facebook Connect meddelades det även att glasögonföretaget EssilorLuxottica kommer att släppa Ray-Ban-brandade AR-glasögon tillsammans med Facebook någon gång under 2021. Det finns inte så mycket mer uppgifter om dessa ännu men i ett pressmeddelande skriver EssilorLuxottica: "The partnership will combine Facebook apps and technologies, Luxottica’s category leadership and iconic brands, and Essilor’s advanced lens technology to help people stay better connected to their friends and family. The first product will be branded Ray-Ban, the world’s most popular eyewear brand, and is scheduled to launch in 2021. It will combine the best of both worlds – innovative technology and fashion-forward style – to create smart glasses that consumers will truly love wearing." I klippet nedan kan ni höra Andrew Bosworth från Facebook snacka lite mer ingående om Facebooks Project Aria samt kolla in en tweet från Facebook Reality Labs-chefen Hugo Barra med en teaser för "ARay-Bans". Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Niantic köper kartföretaget 6D.ai
Ska Niantic göra om hela världen till en AR-plattform?

Spelstudion Niantic har lagt lite av sin kassakista på att köpa upp startup-företaget 6D.ai, ett företag som till vardags pysslar med att kartlägga olika delar av vår värld. Niantic planerar att använda sitt nyförvärvade företag och dess personal för att bygga upp en ny slags AR-upplevelser i "planet-skala" skriver Ninantic i ett pressmeddelande. Niantic tänker sig bland annat att dessa AR-upplevelser skulle kunna leta sig in i företagets populäraste spel Pokémon Go och skriver bland annat om detta: "Wex27ve just scratched the surface of the impact that AR can have on our connection to the people and places around us. Imagine everyone, at the same time, being able to experience Pokémon habitats in the real world or watch dragons fly through the sky and land on buildings in real-time. Imagine our favorite characters taking us on a walking tour of hidden city gems, or friends leaving personal notes for others to find later." Niantic anses vara världsledande på AR-baserade mobilspel och ligger förutom Pokémon Go även bakom de två AR-spelen Ingress och Harry Potter: Wizards Unite. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp lite av de grejerna som 6D.ai har pysslat med fram tills nu. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny version av IKEA Place kommer till iPad Pro
Bättre möblering i augmented reality med Apples senaste iPad

Igår presenterade Apple sin nya iPad Pro och den har bland annat försetts med lidar-teknik som tillsammans med Apples AR-plattform ARKit sägs kunna göra augmented reality-upplevelser lite ballare på nya iPad Pro. Några som har tänkt att utnyttja iPad Pros nya funktionalitet är IKEA som idag meddelade att de uppdaterar sin AR-app IKEA Place för iPad Pros nya AR-funktionalitet. I en kommande version av IKEA Place kommer man att introducera något som man kallar för "Studio Mode" vilket ska ge användare möjlighet att möblera rum digitalt lite mera exakt. Med hjälp av iPad Pros lidar-sensor så kan appen läsa av mer precis 3D-information gällande olika avstånd i rummen. Detta ska göra att det blir möjligt att möblera digitalt på platser som det tidigare kanske inte gått. I exemplet ovan så syns till exempel hur användaren testar olika tavlor tillsammans med olika belysning med hjälp av IKEA Place. IKEA skriver: "Studio Mode also uses detailed 3D depth information to digitally furnish walls, ceilings, seats, table tops and other previously hard-to-reach places for AR applications. The quality and fidelity of the 3D models are more realistic than before. Even dynamic lighting fixtures can be turned on or off to light up the virtual scene." Apples nya iPad Pro släpps nästa vecka och Studio Mode till IKEA Place kommer att finnas i en uppdaterad version av appen som släpps någon gång senare i år. Här nedan hittas ett äldre introduktionsklipp för IKEA Place. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Niantic startar Beyond Reality Fund
Stiftelse som ska finansiera utveckling av AR-spel

När det kommer till augmented reality-spel kan nog knappast någon kalla spelutvecklaren Niantic annat än för världsledande, detta efter att ha utvecklat AR-spel som Ingress, Pokémon Go och Harry Potter: Wizards Unite. Nu har företaget meddelat att man kommer att dra igång stiftelsen "Beyond Reality Fund" som ska hjälpa andra AR-utvecklare med finansiering för att utveckla andra AR-spel och AR-appar. Initialt kommer Niantic att investera 10 miljoner dollar i Beyond Reality Fund som tredjepartsutvecklar kan ansöka om att ta del av om de har några roliga idéer till AR-appar som de behöver pengar för att utveckla. Skulle utvecklarna beviljas bidrag från Niantics utvecklarfond så kommer de förutom ekonomisk hjälp även att förses med Niantics egna utvecklingsverktyg för att enklare kunna utveckla AR-appar. Niantic öppnade förra året upp sin AR-plattform Real World för tredjepartsutvecklare och jag antar att Niantic helst ser att de som ansöker om bidrag från Beyond Reality Fund även använder Real World för att utveckla sina AR-appar. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mixa verklighet och fantasi med Adobe Aero
Adobe släpper app för att göra augmented reality-grejer

Adobe har presenterat en ny app i deras programvarusvit Creative Cloud som har fått namnet Adobe Aero. Med den kan man ta fram presentationer, spel, upplevelser och annat i augmented reality. Appen bygger på Apples AR-plattform ARKit 2 och fungerar med andra ord bara på iOS. Med Aero kan man skapa olika AR-upplevelser, upplevelser vars grundmaterial kan vara påbörjade i några av Adobes andra program, till exempel Photoshop och Dimension. Man kommer även kunna skapa 3D-animationer som kan dyka upp i AR-upplevelsen och det går även att forma om digitala objekt samt bestämma hur dessa ska röra sig direkt i appen. Ni hittar Adobe Aero till iOS gratis i App Store här. Här nedan hittas en introduktionsfilm till appen. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tilt Five fixar augmented reality till brädspel
Det här kan nog bli rätt ballt

Här kan ni kolla in en kommande AR-plattform där man introducerar augmented reality-moment i traditionella brädspel. Tanken är att spelarna med hjälp av de tillhörande AR-brillorna och en handkontroll som man kallar för "trollspö" ska kunna uppleva ytterligare en dimension av spelen där man lagt till diverse digtiala effekter. Spelan kommer att gå att spela både "lokalt", det vill säga att alla spelare fysiskt befinner sig runt samma bord, eller online om brädspels-polarna inte orkar förflytta sig. Företaget bakom det hela heter Tilt Five och tekniken bakom har man utvecklat under flera år. Nu är det dock snart dags för lansering och inför det har företaget dragit igång en Kickstarter-kampanj där man kan få ett startpaket för Tilt Five för cirka 300 dollar. I skrivande stund har man fått in lite över hälften av den summan som man hoppas kunna få in via förbeställningar av Tilt Five på Kickstarter. Tycker ni idén känns igen så kan det bero på att vi tidigare skrivit om företaget Technical Illusions och deras AR-brädspelslösning CastAR, en produkt som presenterades 2013 men lades ner 2017. Technical Illusions startades av den före detta Valve-utvecklaren Jeri Ellsworth 2013 och det är hon och ett litet gäng utvecklare som ser ut att ha fortsatt med att utveckla sin pryl efter det att Technical Illusions och CastAR fick kasta in handduken 2017. Ni kan kolla in en presentationsfilm av Tilt Five här nedanför där Ellsworth snackar lite mer AR-brädspel i slutet av videon. Personligen blev jag rätt sugen på att testa det och hoppas att det går bättre för Tilt Five än vad det gjorde för CastAR och Technical Illusions. I det andra videoklippet nedan hittar ni ett lite längre test där Tested kollar om Tilt Five är något att ha. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Google Maps AR-läge till fler telefoner
Fungerar nu i både Android och iOS

Förra året presenterade Google ett AR-läge där man kunde använda augmented reality för att navigera sig fram med hjälp av Google Maps och tidigare i år började funktionen rullas ut till ett mindre antal Google Maps-användare. Nu släpper dock Google det hela till de flesta som har någorlunda moderna mobiltelefoner. Google meddelar att AR-läget nu kommer att bli tillgängligt på alla Android-mobiler som har stöd för Googles AR-plattform ARCore och alla iPhones som har stöd för Apples motsvarande AR-plattform ARKit. I AR-läget använder sig Google Maps av mobilens kamera för att hitta byggnader, vägskyltar, landmärken och annat för att leda användaren åt rätt håll. För att aktivera Google Maps AR-läge så får man först söka upp den önskade destinationen och vägbeskrivningen till denna i Google Maps. Därefter väljer man "Starta AR" istället för den traditionella "Starta"-knappen. Jag har inte hunnit testa funktionen själv då det tydligen är för mycket träd i vägen där jag befinner mig. Om ni har testat så lämna gärna en kommentar om hur ni tycker att det fungerar. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS 13 simulerar ögonkontakt i FaceTime
Även om du själv kanske inte är så närvarande

Apple har släppt den tredje utvecklarversionen iOS 13 och där har man implementerat en ny funktion i FaceTime som kanske kan göra att videosamtal blir lite mera "närvarande" i framtiden. Med funktionen "FaceTime Attention Correction" så ser FaceTime till att det alltid ser ut som om man har ögonkontakt med den man videosamtalar med. Oavsett om den man faktiskt pratar med tittar in i kameran. "FaceTime Attention Correction" fungerar genom att Apples AR-plattform ARKit mappar upp användarens ansikte och sedan placerar och simulerar ögonen baserat på det. Den senaste utvecklarversionen av iOS 13 förväntas släppas som publik beta nästa vecka om ni vill testa funktionen innan den, antagligen, släpps med iOS 13 när detta släpps publikt någon gång i höst. I de inlänkade artiklarna här nedanför kan ni läsa om fler nya grejer som kommer till iOS 13. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 Id Software presenterar molnplattformen Orion
Ska fixa spel för molnspelande

Igår höll Bethesda sin presskonferens på E3 och då passade man bland annat på att visa upp molnplattformen Orion som deras dotterföretag id software utvecklat. Enligt Bethesda och id software kommer Orion kunna se till att alla spel på alla plattformar rullar bättre på framtidens molnspelar-plattformar. Vi pratar med andra ord om tjänster som till exempel Googles Stadia och Microsofts xCloud, plattformar som kommer att lanseras i år. Robert Duffy, CTO på id software, säger om Orion: "We leveraged our extensive experience in game engine technology to tackle streaming from a different angle – the game engine itself. We wanted a faster, better streaming experience for players, at the level of performance intended by the gamex27s developers, and at reduced cost and expanded reach for streaming providers. Orion delivers on those goals and will vastly improve streaming video games." Exakt hur det hela är tänkt att fungera rent tekniskt snackade man inte så mycket men man utlovade att fördröjningen kommer att minska med 20 procent och bandbreddsåtgången med 40 procent för spel som använder sig av Orion. Om Orion även fixar id softwares signaturspel Doom? Ja, det ska inte vara några problem enligt James Altman från Bethesda: "With Orion, players can live far from data centers and still be able to stream Doom at 60fps, with 4K resolution and without perceptible latency." Här nedanför kan ni kolla in när Bethesda och Id Software presenterade Orion igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

WWDC En snabb titt på Minecraft Earth
Mojang visade upp AR-versionen av Minecraft på WWDC

För en månad sedan visade Microsoft upp lite av den kommande AR-versionen av Minecraft på sin utvecklarkonferens Build 2091. Igår visade Mojang upp lite mera av Minecraft Earth på Apples utvecklarkonferens WWDC 2019 som drog igång igår. Det var i samband med att Apple presenterade uppdateringarna till sin AR-plattform ARKit som Mojang intog scenen och visade lite mer om hur Minecraft kommer att se ut i den förstärkta verkligheten. Det finns än så länge inga uppgifter om när Minecraft Earth släpps till iOS men ett lite större betatest av det hela ska dra igång nu i sommar. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lenovo presenterar AR-headsetet ThinkReality
En konkurrent till Microsofts HoloLens

Häromdagen arrangerade Lenovo sin Accelerate-konferens och då visade man bland annat upp en augmented reality-plattform som man kallar för ThinkReality och ett tillhörande AR-headset till den. ThinkReality är en AR-plattform som primärt riktar sig till företag som vill använda augmented reality i sin verksamhet. Det kan handla om saker som till exempel AR:s motsvarighet till videokonferenser, samarbeten från olika platser i världen och få tillgång till manualer och annat direkt framför ögonen. AR-headsetet kallar man för ThinkReality A6 AR. Det kör 1080p-upplösning för varje öga och har ett FoV (Field of View) på 40 grader. Förutom det finns en kamera på 13 megapixel, dubbla fisheye-kameror samt avståndssensor inbyggt i headsetet. Med en vikt på 380 gram uppger Lenovo att det är ett av de lättaste AR-headseten på marknaden. När ThinkReality A6 AR släpps och vad det kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har anställt VR-veteranen Arthur van Hoff
Grundaren av VR-företaget Jaunt

Variety rapporterar att grundaren av VR-företaget Jaunt, Arthur van Hoff, nu för tiden verkar arbeta för Apple enligt hans profilsida på LinkedIn. Det framgår inte vad van Hoff pysslar med på Apple men med tanke på vad han gjort tidigare så utgår de flesta från att han arbetar med något VR- och/eller AR-relaterat på Apple. Enligt uppgifter så ska von Hoffs företag Jaunt VR gått lite ekonomiskt knackigt och lämnat sina VR-projekt för att istället ta fram en AR-plattform. I samband med detta meddelade van Hoff att han skulle lämna företaget vid årsskiftet. Ovan hittas en två år gammal intervju med Arthur van Hoff då han fortfarande var vd på Jaunt. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS Trailer för Angry Birds AR: Isle of Pigs
Skjut ner grisar i vardagsrummet

Förra året släppte den finska spelstudion Rovio tillsammans med svenska Resolution Games en augmented reality-demo av sitt populära spel Angry Birds till AR-plattformen Magic Leap och detta har man nu tagit ett steg vidare. Nu har Rovio och Resoluton Games tagit fram en AR-version av Angry Birds som går att spela på iPhones och iPads som har stöd för Apples AR-plattform ARKit. Det innebär att man kan spela igenom spelets 40 banor med sitt kök, vardagsrum eller annat som bakgrundsmiljö vilket ni kan kolla in lite närmare i trailern ovan. För att kunna lira Angry Birds AR: Isle of Pigs behöver man en iPhones 6S eller senare, en iPad Pro eller en iPad från 5:e och 6:e generationen. Spelet släpps 11 april och kommer då gå att ladda hem gratis på länken nedan. Rovio och Resolution Games släppte tidigare i år en VR-version av det här spelet och det säljs som Angry Birds VR: Isle of Pigs till Oculus Rift och HTC Vive. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Litho är en handkontroll för augmented reality
Går även att använda som ett litet, litet knogjärn

Litho är den första produkten från ett nystartat brittisk företag med samma namn och det handlar om en handkontroll som är tänkt att användas för att navigera i augmented reality-appar. Handkontrollen använder sig av motion tracking och andra sensorer för att navigera och det finns även en trackpad inbyggd på undersidan av Lithos. Sammantaget gör det att användare kan peka, svepa och klicka för att navigera runt i olika appar. I dagsläget har företaget främst fokuserat på att ta fram appar till Googles AR-plattform ARKit men det ska finnas stöd för iOS ARKit och Microsofts HoloLens också. I klippet nedan kan man bland annat se när man använder Litho för att placera ut olika digitala objekt i en AR-miljö Det visas även exempel på hur man kan styra belysning och annat i det smarta hemmet med hjälp av Litho, utan att man ens behöver ta upp sin mobiltelefon. För att Litho ska fungera måste dock Apple, Google och/eller utvecklare bygga in stöd för detta i sina appar vilket antagligen blir den faktorn som avgör huruvida Litho kommer att bli en hit eller förpassas till historien. Litho har precis börjat sälja en utvecklarversion av handkontrollen nu för 200 dollar. Litho hoppas kunna börja sälja konsumentmodeller av handkontrollen i slutet av året och siktar då på att ha få ned priset till 100 dollar. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Bose släpper solglasögon med augmented reality-ljud
Lyssna dig fram

Hifi-företaget Bose har tagit fram två par solglasögons-modeller som man kallar för Frames. Dessa har inbyggd funktionalitet för ljudbaserade augmented reality-upplevelser. Till skillnad från andra AR-brillor, till exempel Google Glass, så saknar Frames en skärm. Istället använder sig glasögonen av sina inbyggda högtalare, sensorer och mikrofoner för att förstärka olika ljud i användarens närhet. Det kan även handla om olika ljudeffekter från till exempel positionsbaserade spel som användaren spelar på sin mobil. Exakt vad som kommer att gör att göra med Bose AR-brillor finns det inte så mycket uppgifter om för tillfället. Bose har meddelat att man kommer att presentera mer om sin AR-plattform, vilken Frames är en del av, under SXSW-mässan i Austin i mars nästa år. Frames släpps i januari och kommer då att kosta 200 dollar. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android får stöd för Pokémon Go AR+
Se Pokémons i sin naturliga storlek i din omgivning

I slutet av förra året lanserades en lite bättre augmented reality-funktion för Pokémon Go till iOS och nu kommer även samma funktion till Android. Det handlar om det som spelutvecklaren Niantic har valt att kalla för Pokémon Go AR+ vilket ger spelaren möjlighet att se Pokémons lite mer realistiskt i sin omgivning. I den tidigare versionen av spelet uppfattades AR-pokémons mest som statiska figurer som ibland till och med kunde hänga i luften. Med AR+-pokémons visas de mer realistiskt och skalas även upp och blir större om spelaren går emot dem. För att kunna använda Pokémon Go AR+ på Android krävs att telefonen har Googles AR-plattform ARCore installerad. Den hittas gratis här på Google Play. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har köpt ett företag som gör linser till AR-headset
Dags för Apple att ge sig in i AR-världen på riktigt?

Nyhetsbyrån Reuters uppger att Apple har köpt upp det lilla företaget Akonia Holographics som bland annat utvecklar linser till AR-headset och AR-glasögon. Apple har bekräftat att man köpt företaget men som vanligt har man inte så mycket mer kommentarer runt det. En talesperson för Apple säger i ett uttalande: "Apple buys smaller companies from time to time, and we generally don’t discuss our purpose or plans." Apple har med sin AR-plattform ARKit länge varit rätt långt fram inom augmented reality men man har än så länge inte utvecklat någon specifik hårdvara som ska hantera augmented reality. Apples VD Tim Cook har tidigare sagt att man avvaktar lite med det då man anser att dagens AR-teknik inte riktigt räcker till för det som Apple ser som augmented realitys framtid. Akonia Holographics startade 2012 och ska ha över 200 patent gällande olika holografiska lösningar. De sägs bland annat utveckla tunna och genomskinliga linser (skärmar) som ska kunna visa upp AR-upplevelser. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android Mät prylar i augmented reality
Google släpper Measure 2.0

Google har släppt en ny version av sin AR-app Measure till Android med vilken Android-användare kan mäta längden på grejer i sin omgivning med hjälp av augmented reality. När Google släppte första versionen av Measure fungerade denna bara på Googles numera nedlagda AR-plattform Tango. Med Measure 2.0 blir det möjligt för alla mobiler som kör Android 7.0 och har stöd för Googles andra AR-plattform ARCore att använda Measure. Mät-appar är antagligen bland de mer populära AR-apparna på till mobilen. Det finns en uppsjö av sådana till både iOS och Android. Apple har även presenterat en egen Measure-app som kommer i deras kommande mobila operativsystem iOS 12. Ni hittar Measure 2.0 på länken nedan. Ni kan eventuellt behöva installera ARCore till Android innan ni kan använda appen. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

WWDC Apple presenterar iOS 12
Fokus på snabbhet och AR

En av de första grejerna som Apple presenterade under årets WWDC-konferens var den kommande uppdatering av iOS, iOS 12. Apple uppger att iOS 12 kommer att fungera på samtliga iOS-apparater som idag har stöd för iOS 11. Man har bland annat jobbat mycket för att iOS 12 ska fungera på äldre iOS-modeller som till exempel iPhone 6 Plus. iOS-chefen Craig Federighi sa bland annat att appar kommer att starta 40% snabbare, tangentbordet ska bli 50% snabbare och att öppna kameran kommer att gå 70% snabbare med iOS 12. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google I/O Snart kan ARCore-appar upplevas tillsammans
Google visar upp Cloud Anchors

I samband med Google I/O har mjukvarujätten presenterat lite nymodigheter på AR-plattformen ARCore. Mer specifikt handlar det om en ny funktion vid namn Cloud Anchors som låter två, eller flera, användare dela en AR-upplevelse via varsin enhet. Detta nya system kan vara rätt användbart för folk som vill möblera sina hem, men inte orkar dela skärm, och givetvis kan funktionen göra spelupplevelser betydligt roligare. Delad glädje är dubbel glädje, liksom. När Cloud Anchors-funktionen börjar dyka upp i diverse ARCore-appar är för tillfället okänt. Utvecklare har fått tillgång till funktionen nu, så det borde inte dröja allt för lång tid innan Cloud Anchors implementeras i diverse appar. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Firefox släpper webbläsare för VR
Surfa på webben i den virtuella verkligheten

Mozilla har presenterat en specialversion av sin webbläsare Firefox som är tänkt att betraktas i virtual eller augmented reality, Man kallar webbläsaren för "Firefox Reality" och när den släpps är den tänkt att kunna fungera på flera olika VR/AR-plattformar. Som synes i demonstrationen i klippet nedan ser Firefox Reality med HTC Vive Focus någorlunda ut som den traditionella versionen av Firefox bortsett från att den ny svävar runt i VR. Mozilla har inte uppgett när Firefox Reality kommer att släppas publikt. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Pac in Town är Pac-man som AR-upplevelse
Ny flyttar Pac-Man in i den förstärkta verkligheten

Pac in Town är en ny augmented reality-upplevelse från Bandai Namco som går att spela på Namcos nöjesfält Namja Town i Japan. Under den pågående Games Deveoper Conference berättade Bandai Namco lite mer om vad som antagligen är en av världens fysiskt största AR-upplevelser. Upplevelsen baseras på det klassiska arkadspelet Pac-Man och spelas av upp till tre spelare på Microsofts AR-plattform HoloLens. Man spelar i lag och ska precis som i Pac-Man äta upp godiset som finns i labyrinten utan att bli fångad av något av de virtuella spökena. Om två spelare stöter på varandra i Pac in Town så kan de high-fivea varandra och då aktiveras funktionen som gör att man kan äta upp spökena i spelen. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Street Fighter II i augmented reality
Arkadspel ute i det fria

Här är ett kort klipp som visar hur Capcoms klassiska arkadspel Street Fighter II skulle kunna se ut i en augmented reality-version. Det är tyvärr inget som utvecklats officiellt utan det hela är ett hobbyprojekt där en kille använt sig av Apples AR-plattform ARKit för att göra en AR-version av Street Fighter II. AR-versionen av Street Fighter II är utvecklad av samma kille som gjorde en AR-version av filmen The Ring förra månaden. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS PGA-touren lanserar AR-app
Håll koll på golfare i augmented reality

Har du en iPhone och gillar golf så kanske det kan vara roligt att PGA-touren nu släpper appen "PGA TOUR AR" som kan visualisera golfandet i augmented reality. Appen använder sig av Apples AR-plattform ARKit för att bland annat ge användaren en möjlighet att utforska banorna där det spelas på lite närmare. Det ska även gå att välja ut upp till fyra stycken golfspelare från PGA-touren och kolla in hur de har golfat vid de aktuella hålen i tidigare turneringar. I framtiden planerar PGA att implementera funktionalitet så att åskådare på golfturneringar ska kunna rikta sin telefon mot en utslagsplats och sedan kunna få se en spelares bollbana i AR på telefonens skärm. När detta kan vara aktuellt nämns det dock inget om. Här nedan kan ni kolla in hur det såg när jag la in sjunde hålet på golfbanan Pebble Beach på vårt kontorsgolv. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazons AR-funktion kommer till Android
Kolla hur grejerna passar hemma innan du köper

Förra veckan släppte Google sin augmented reality-plattform ARCore 1.0 officiellt och några som varit snabba på att utnyttja det är Amazon. Amazon har redan implementerat AR-funktionalitet för Android i sin app. Det innebär att man kan se hur en del av Amazons sortiment ser ut i det egna hemmet innan man köper något. Amazon implementerade samma funktion i sin iOS-app förra året i samband med Apple släppte sin AR-plattform ARKit. Amazons AR-funktion för Android fungerar på alla Android-telefoner som har stöd för ARCore. Bland dessa hittas bland andra Googles egna Pixel-telefoner, OnePlus 5 samt Samsung Galaxy S7, S8, S9 och Note8. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Ring goes augmented reality
Det här kan nog vara lite otäckt

En utvecklare som heter Abhishek Singh har tagit fram en rätt ball AR-upplevelse där man får återuppleva den rätt så otäcka scenen från filmen The Ring där det onda spöket Samara tar sig in i tv-tittarens vardagsrum. Upplevelsen är utvecklad med Apples AR-plattform ARKit men går i dagsläget inte att ladda hem och testa. Singh verkar mest ha tagit fram det här exemplet för att visa hur en AR-version av The Ring skulle kunna se ut. Att döma av exemplet som ni hittar nedan så skulle det nog kunna bli en rätt så obehaglig upplevelse. Ni hittar trailern för den amerikanska originalversionen av The Ring ovan och AR-experimentet nedan. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Pokémon Go till iOS får bättre AR-funktionalitet
ARKit gör Pokémonsen mer verklighetstrogna

Niantics mobilspel Pokémon Go har alltid presenterats som ett augmented reality-spel men frågan är om särskilt många spelare faktiskt använder spelets AR-funktioner. Mig veterligen brukar de flesta stänga av detta rätt så snabbt efter de installerat spelet då det är enklare att fånga Pokémonsen om man struntar i AR-läget. Nu kanske det blir ändring på det då Niantic idag meddelade att iOS-versionen av Pokémon Go nu har fått stöd för Apples AR-plattform ARKit. Niantic kallar detta läge i spelet för "AR+" och det gör det bland annat möjligt att se hur Pokémonsen ser ut på en skala. Det vill säga att den Pokémon som syns på skärmen blir större eller mindre beroende på om man närmar sig den eller avlägsnar sig därifrån. En annan förändring i iOS-versionen är att man nu har implementerat något som kallas för "Awareness" (medvetenhet) vilket innebär att en Pokémon kan känna av om en spelare kommer för nära och om så skulle vara fallet flyr den (se bild nedan). Niantic introducerar även något som man kallar för "Expert Handler Bonus" vilket är en ny typ av bonus spelaren får om den lyckas smyga nära en Pokémon och sedan fånga denna. Pokémon Go med AR+ till iOS väntar nu på Apples godkännande och därefter kommer uppdateringen att rulla ut. I klippet nedan kan ni se hur det kommer att se ut. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Google Tango!
Google skrotar en av sina AR-plattformar

Google har meddelat att man kommer att lägga ner utvecklingen av augmented reality-plattformen Tango som man presenterade 2014. Anledningen till detta verkar vara att Google nu helt kommer att fokusera på sin andra augmented reality-plattform ARCore som man presenterade i somras. Tango var en lovande AR-plattform för mobiltelefoner men tyvärr krävde telefoner som skulle köra Tango extra sensorer som givetvis gjorde utvecklingen av dessa dyrare. Med ARCore går det att utveckla och ta del av AR-upplevelser med hårdvara som redan finns inkluderad i de flesta moderna mobiltelefoner. ARCore kan antagligen enklast beskrivas som Googles motsvarighet till Apples AR-plattform ARKit. Googles beslut att dumpa Tango kommer inte som någon direkt överraskning och de flesta bedömare ansåg att så skulle bli fallet när Google presenterade ARCore. Hur kompatibiliteten ser ut mellan ARCore och Tango, det vill säga om det går att använda grejer utvecklade i Tango till ARCore, har jag tyvärr ingen koll på. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Köpte Apple Shazam för deras AR-grejer?
Något som vi får se i iOS kamera i framtiden?

Igår stod det klart att Apple köper upp musikidentifierings-tjänsten Shazam för, antagligen, 400 miljoner dollar och nu spekuleras det en del om varför Apple gjorde det. Apple har själva inte kommenterat uppköpet med mer än att de har "exciting plans in store" för sitt senaste dotterbolag. Shazams musikidentifierings-tjänst har givetvis en självklart plats i Apples streamingtjänst Apple Music. Vad en del verkar ha missat är att Shazam tidigare i år drog igång en rätt så stor satsning på augmented reality, ett område som Apple har satsat på mycket det senaste året. Shazam kallar sin AR-funktion i Shazam-appen för "Shazam Codes" och det handlar om att användaren ska scanna QR-kod-liknande koder från reklamtavlor, visitkort, webbsidor och annat för att därefter få ta del av, oftast, någon slags reklamkampanj. Det kan handla om reklamkampanjer som inkluderar mer interaktiva element som till exempel minispel, tävlingar, 360-videos, animationer och annat. Givet att Apple antagligen förhållandevis enkelt skulle kunna inkludera Shazam Codes iOS kamera så är det väl inte helt omöjligt att Apple kommer att använda Shazam Codes för att göra sina användare lite mera bekanta med augmented reality och Apples AR-plattform ARKit. Att Apple tror en hel del på AR ingen nyhet och tidigare i år sa Apples VD Tim Cook angående AR i en intervju med oss: "Jag tror inte att de behöver förstå, inte direkt. Jag skulle vilja jämföra det med när vi öppnade App Store 2008. När de första apparna kom ut var folk inte så imponerade. Jag kommer ihåg att folk skrev saker som att "det här är inte så fantastiskt" och "det här kommer inte att bli så viktigt". I dag kan vi inte tänka oss ett liv utan mobilappar och vi använder dem till allt." Ni kan kolla in demofilmen för Shazam Codes ovan och nedan hittas tre olika exempel där man använder sig av Shazams AR-funktion. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida