m

Google lanserar Threadit
En samarbetstjänst

Googles startup-inkubator Area 120 lanserar nu tjänsten Threadit vilken primärt är tänkt att användas av företag för brainstormning, projektutveckling och annat. Threadit är en webbaserad tjänst där användarna kan spela in små korta videoklipp där de även kan dela sin skärm och visa grejer de arbetar med. Dessa skickas sedan ut till dem som bjudits in till gruppen så att dessa kan diskutera runt dessa eller kanske svara med egna inlägg där de visar hur de ser på projektet eller något annat som diskuteras. Det går även att starta threadits som inte riktar sig till arbete och kanske kan vara intressant om man till exempel vill ha någon slags gemensam plats där familj, vänner eller släkt kan dela sina olika tankar runt något. Threadit går att använda via webben eller ett tillägg till Googles webbläsare Chrome. Tjänsten är än så länge inte lanserad i Sverige. Här ovanför hittas ett videoklipp som visar hur tjänsten kan användas. I de inlänkade artiklarna här nedanför kan ni kolla in lite andra grejer som har släppts av Area 120 de senaste åren. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2020

Forskare säger sig ha hittat nya spår av flytande vatten på Mars
Kan finnas sjöar med saltvatten under planetens istäckta sydpol

För två år sedan upptäckte forskare vad man tror kan vara en underjordisk sjö under istäcket på Mars sydpol och nu har man hittat ytterligare tecken som pekar på att så kan vara fallet. ESA:s rymdfarkost Mars Express ligger i omloppsbana runt Mars och med hjälp av sitt instrument MARSIS (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding) har den samlat in data som pekar på att det kan finnas flera sjöar med saltvatten under ytan vid Mars sydpol. Man tror att trycket från istäcket samt saltet i vattnet gör att vattnet inte fryser till is i det extremt kalla klimatet. I en ny forskningsrapport baserad på data från MARSIS Elena Pettinelli, huvudförfattare till den senaste rapporten, säger: "Our results strengthen the claim of the detection of a liquid water body at Ultimi Scopuli and indicate the presence of other wet areas nearby. We suggest that the waters are hypersaline perchlorate brines, known to form at Martian polar regions and shown to survive for geologically significant periods of time at temperatures well below the freezing point." Forskarna bakom den senaste rapporten om eventuellt flytande vatten på Mars ska nu fortsätta studera områdena runt Mars poler i sin jakt efter vatten. Man planerar även att använda samma teknik som man nu använt för att undersöka andra områden på planeten för att förhoppningsvis hitta spår av flytande vatten även på andra platser på Mars. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Google släpper den pinterest-liknande appen Keen
Skapa samlingar av grejer runt din hobby

Googles experiment-avdelning Area 120 har släppt ännu en app och den här gången handlar det om en pinterest-liknande app som man döpt till Keen. Det handlar med andra ord om en app där det är tänkt att användare ska skapa en slags samlingar runt sin hobby eller något annat specifikt intresse, något som Google kallas för "keens". Det går att posta bilder, videoklipp, texter och länkar till varje "keens" vilka sedan andra användare av Keen kan ta del av. Det finns även möjlighet att bjuda in andra till en "keen" så att dessa kan samarbeta om att utöka samlingen med mer grejer. Keen finns till Android och går att ladda hem gratis från Google Play här. Ni hittar en introduktionsfilm till Keen här nedanför. I de inlänkade artiklarna här nedanför kan ni läsa mer om Googles inkubator och experiment-avdelning Area 120 samt ta del av lite grejer de släppt tidigare. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2019

Google har gjort ett spel där man ska bygga spel
Area 120 släpper Game Builder

Googles experimentdivision Area 120 har tagit fram ett spel som man kallar för Game Builder med vilket det är tänkt att spelaren ska bygga egna spel. Spelet har varit tillgängligt i en förhandsversion sedan i november förra året men släpps nu officiellt. Game Builder går ut på att spelaren ska bygga sina spel som den sedan kan spela själv eller tillsammans med vänner. Det finns möjlighet att att bygga ihop spel med andra spelare och man kan även ta del av spel som andra Game Builder-byggare gjort. Game Builder hittas gratis till Windows och macOS hos Steam på länken här nedanför. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Google CallJoy är en kundtjänst för mindre företag
Tar hand om kunder när du inte har tid att svara

Googles experiment-division Area 120 har utvecklat en automatiserad kundtjänst som man kallar för CallJoy vilken man börjar smyga ut till en del betatestare. Tanken bakom CallJoy är att mindre företag och enmansföretag skulle kunna använda den automatiserade kundtjänsten för att ta hand om de kunder som ringer till företaget. På det sättet skulle personen eller personerna som driver företaget kunna lägga sin tid på själva huvudverksamheten. CallJoy använder sig av Googles Duplex-funktion vilket var en AI-funktion som Google visade upp förra årets Google I/O. Googles årliga utvecklarkonferens Google I/O kickar igång nu på tisdag 7 maj och då kommer man antagligen att snacka lite mer CallJoy och andra nyheter vi har att se fram emot från Google under det kommande året. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida