m

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Acura TLX får världens första airbag som omsluter huvudet
Siktar på toppbetyg i krocktesterna

Acuras kommande modell TLX kommer fokusera mycket på säkerhet. Målet är att få toppbetyg hos NHTSA och IIHS och för att lyckas med detta har man bland annat utrustat bilen med världens första airbag som omsluter huvudet vid en krock. Den nya airbagen är ett samarbete mellan Honda R&D Americas och Autoliv och den är designad så att den "better manage lateral collision forces that can cause an occupant’s head to rotate severely at high velocity, or to slide off a conventional airbag, increasing the chance of serious injury." I det här klippet får vi lära oss mer om hur den fungerar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Autoliv utvecklar airbags till elsparkcyklar
Sparka säkrare

Autoliv håller på och utvecklar airbags till elsparkcyklar. Tanken är att airbagen ska sitta i sparkcykelns styre och skjutas uppåt när man krockar så att den som använder sparkcykeln landar på en kudde istället för till exempel en bil. Just nu håller man på med ett koncept men man kommer att börja arbeta tillsammans med partners för att få in detta i riktiga produkter framöver. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Autolivs nya krockkudde skyddar mot skallningar
Fixar en barriär mellan dig och den som sitter bredvid

Autoliv har presenterat en ny krockkudde som man kallar för "Front Center Airbag" vilken ska förhindra att chaufförer och passagerare skadar varandra vid en kollision. Som synes på bilden ovan så består Front Center Airbag av en krockkudde som blåses upp mellan chauffören och passageraren i händelse av en krock, något som minskar risken att man oavsiktligt skallar varandra när det börjar bli lite stökigt i kupén. Autolivs utvecklingschef Scott Dershem säger i ett pressmeddelande om Front Center Airbag: "Research indicates that the new Front Center Airbag can reduce injuries caused by passengers colliding with each other by up to 80%. If there is no one in the front passenger seat, the airbag will offer enhanced driver protection from a far-side collision. It is a technology innovation that underlines Autolivx27s commitment to saving lives and preventing injuries on the roads across the world." Autolivs Front Center Airbag lanseras på marknaden nästa år och än så länge är det klart att den kommer att dyka upp i minst 19 olika bilmodeller men vilka dessa blir är än så länge okänt. Mittmonterade krockkuddar är inget som är unikt för Autoliv och vi har tidigare skrivit om liknande lösningar från både GM och Hyundai. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda håller på med en ny typ av airbag
Fångar upp huvudet bättre

Honda håller tillsammans med svenska Autoliv på att utveckla en ny krockkudde för passagerare som ska skydda ännu bättre vid en frontalkrock. Den ska se till att omsluta huvudet mer och på så vis minimera risken att man skadar sig för att huvudet vrids eller glider av kudden. Istället för bara en uppblåsbar del har denna tre - en i mitten och två på sidorna. Om allt går som planerat kommer den nya kudden att introduceras i Honda-bilar nästa år, i alla fall i USA. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2018

CES 2018 Autoliv ska visa upp Liv 2.0
Bil och människa i samspel

Svenska Autoliv kommer till CES-mässan i Las Vegas nästa vecka och där kommer man att visa upp Liv 2.0 vilket är en plattform för att göra bilkörningen säkrare. Liv 2.0 är inte ett system för helt självkörande bilar utan istället kallar Autoliv det för den "femte passageraren". Denna femte passagerare beskrivs som ett system som känner av förarens och passagerarnas instruktioner och känslolägen genom sensorer som spårar ljud och handrörelser. Sensorerna kan bland annat känna av förarens blick, känsloläge, distraktion, trötthet, händernas position samt förarens hållning. Detta i kombination med data från bilens omgivning ska kunna ge en säkrare bilfärd. Ola Boström som är forskningschef på Autoliv säger i ett pressmeddelande: "Bilen är inte någon smartphone, utan du överlämnar faktiskt din fysiska säkerhet till bilen, vilket innebär att kontrollen bör delas och att ett ömsesidigt förtroende mellan människa och maskin är avgörande för utvecklingen och användningen av självkörande bilar. Konsumenternas reaktioner på den nya utvecklingen av hur de kör eller färdas i bilarna är en öppen fråga. LIV kommer att bidra till innovationer som gör bilarna lika medvetna om vad som pågår inne i kupén som vad som pågår på utsidan" Autoliv kommer att visa upp Liv 2.0 på CES-mässan i Las Vegas som drar igång på tisdag nästa vecka. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Ericsson, Volvo och Autoliv ska bygga teknik till självkörande bilar
Bygger upp molntjänsten Zenuity Connected Cloud

Ericsson skriver i ett pressmeddelande att man ska hjälpa Volvo och Autolivs samägda företag Zenuity med att ta fram en molnbaserad data-plattform för självkörande bilar. Det handlar om ett tekniskt samarbete där man ska bygga upp Zenuity Connected Cloud som är ett molnbaserat system för att hantera data och datasäkerhet runt självkörande bilar. Zenuity Connected Cloud kommer att baseras på Ericssons IoT-plattform IoT Accelerator. Zenuity VD Daniel Nobelius säger i ett uttalande: "Zenuity was formed to develop the software and solutions the industry requires to create a truly global connected automotive ecosystem. With a strong focus on increasing safety through ADAS [Advanced Driver Assistance Support] and AD [Autonomous Driving] software and functions, our unique expertise in ADAS and autonomous technologies combined with Ericsson’s technology leadership in complex connectivity solutions is a win-win for the entire automotive industry. Together, we will provide OEMs with unique, robust and scalable cloud-based solutions with much faster time to market, allowing them to capture the seemingly endless possibilities in the connected automotive ecosystem of the future." Zenuity Connected Cloud är inget som kommer att utvecklas exklusivt till självkörande bilar från Volvo utan ett system som Autoliv även kommer att försöka sälja till andra biltillverkare. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autoliv börjar samarbeta med Seeing Machines
Ska utveckla system för att hitta trötta och distraherade förare

Det svenska bilsäkerhetsföretaget Autoliv ska börja samarbeta med företaget Seeing Machines som är veteraner inom datorsyns-området. Tanken bakom samarbetet är att de båda företagen ska utveckla nästa generations "driver monitoring systems" (DMS) vilket ska kunna identifiera trafikfarliga chaufförer. Framför allt ska systemet, med hjälp av kameror, sensorer och annat, försöka se om en förare är distraherad eller trött. Förutom att bara identifiera trötta och distraherade förare så är tanken att systemet även ska kunna ta kontroll över bilen och göra en lämplig manöver om föraren anses vara olämplig att köra själv. Enligt American Automobile Association så var trötta förare inblandade i 21 procent av alla bilolyckor med dödlig utgång i USA under 2015. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars samarbetar med NVIDIA
För nästa generations självkörande bilar

Volvo Cars och Autolivs samägda bolag Zenuity meddelade i dag att man tillsammans med NVIDIA ska ta fram nästa generations självkörande bilsystem. Detta system kommer drivas av NVIDIA Drive PX AI-modul. Denna modul används redan av Tesla och andra bilmärken som Audi samt Toyota har börjat utveckla för den. Systemet använder data från bilens alla sensorer och jämför det med högdefinierade kartor för att då kunna erbjuda en säker autonom åktur. Med hjälp av denna teknik hoppas Zenuity kunna nå sitt mål att ha säkra självkörande bilar ute för försäljning vid 2021. Tumnagel
53.3°
+
Frode Wikesjö
0

MWC 2017 Ford visar koncept för framtidens leveranser
Använder sig av självkörande bilar och drönare

Här är ett koncept från Ford som man visade upp under årets Mobile World Congress och det visar hur Ford har tänkt sig att framtida hemleveranser skulle kunna se ut i så kallade mega-citys. Man kallar konceptet för Autolivery och primärt verkar det handla om utkörning av mat till dem som inte orkar eller har tid att gå att handla själva. Tanken är att man via en app ska beställa den eller de maträtterna man vill ha och sedan körs dessa ut i en självkörande bil som med hjälp av en drönare levererar maten till beställarens balkong. Autolivery är en del av Fords framtidsvision City of Tomorrow som ni kan kolla in lite mer om i klippet nedan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo återkallar 8 200 bilar
Fel i krockkuddarnas utlösare

Volvo tvingas nu återkalla hela 8 200 stycken bilar då det finns ett fel i krockkuddarnas utlösare. I Sverige är omkring 1 200 bilar drabbade. Felet finns över hela modellprogrammet, även i de nyaste 90-bilarna. Volvo Cars kommer att informera de berörda bilägarna via brev. Tumnagel
21.0°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars och Autoliv skapar Zenuity
Ett joint venture-partnerskap för självkörande bilar

Under hösten så meddelade Volvo Cars och Autoliv att de skulle bilda ett gemensamt bolag som skulle utveckla mjukvara samt förarassistanssystem till nästa generations självkörande bilar. Tanken är att denna mjukvara skulle användas i Volvos egna självkörande modeller och att Autoliv skulle sälja tekniken vidare till andra biltillverkare. Via ett pressmeddelande så meddelar man att man nu undertecknat ett slutligt avtal om bildandet av ett joint venture-bolag. Joint venture-bolaget som man bildat heter Zenuity. Det är första gången en ledande tillverkare av premiumbilar går samman med en huvudleverantör för att utveckla nya avancerade förarassistanssystem (ADAS) och teknologier till själv­körande bilar. Autoliv kommer göra en total investering i Zenuity på cirka 1,1 miljarder kronor och Volvo Cars kommer bidra med diverse tillgångar. Det är sedan tidigare känt att Autoliv och Volvo Cars kommer dela ägarskapet för joint venture-bolaget med 50 procent vardera. Dennis Nobelius kommer bli VD för Zenuity och huvudkontoret kommer ligga i Göteborg. Men verksamhet kommer även bedrivas i München, Tyskland samt i Detroit, USA. Initialt kommer cirka 200 stycken personer från Volvo och Autoliv arbeta där men på sikt räknar man med att anställa omkring 600 personer. Verksamheten planeras starta under första halvan av 2017 och de första förarassistansprodukterna förväntas finnas till försäljning från 2019. Teknologier för självkörande bilar kan erbjudas kort därefter. Både Autoliv och Volvo Cars licensierar och överför nu de immateriella rättigheterna kring ADAS-system till joint venture-bolaget. Zenuity säger att de har som mål att påverka branschen genom att leverera spjutspetslösningar som kontinuerligt flyttar fram gränserna för självkörande bilar. Tumnagel
45.1°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Första autonoma Volvon som ska köras av en helt vanlig familj
Nu startar en ny fas av Volvos Drive Me-projekt

Att Volvo är på hugget när det gäller autonom körning står klart sedan samarbeten med både Uber och Autoliv har tillkännagetts. Nu har man också kommit till en viktig milstolpe i sitt Drive Me-projekt där den första XC90-bilen anpassad för autonom körning har rullat av tillverkningsbandet och är på väg till en helt vanlig familj i Göteborg. Man har tidigare själva testat tekniken men nu ska den sättas i händerna på helt vanliga människor och det är ju trots allt då det riktiga testet börjar. Familjerna kommer att kunna njuta av full autonom körning men bara i vissa zoner i Göteborg. Sedan väntar samma sak fast i London och Volvo förhandlar med olika kinesiska städer om att börja tester där. Vill du köpa en helt autonom bil från Volvo får du dock vänta. Först 2021 räknar Volvo med att detta ska finnas som produkt att köpa. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Autoliv utvecklar mjukvara till självkörande bilar
Skapar ett joint venture-partnerskap

Volvo Cars och Autoliv meddelar i dag att de går ihop och bildar ett gemensamt bolag som ska utveckla mjukvara till nästa generation självkörande bilar. Mjukvaran kommer att användas i Volvos kommande självkörande modeller, men Autoliv ska även sälja tekniken vidare till andra biltillverkare runt om i världen. Planen är att det nya företaget ska dra igång i början av nästa år och huvudkontoret placerar man i Göteborg. Till en början kommer det att arbeta 200 stycken personer från Volvo och Autoliv där, på sikt räknar man med omkring 600 anställda. Vad företaget heter är inte offentliggjort ännu men rykten säger att namnet Samman kan vara aktuellt. Vd blir Dennis Nobelius som i dag är vd för Volvo i Schweiz. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0
2015

Bromsplatta under bilen kortar bromssträckan avsevärt
Nyhet från Autoliv sugs fast mot marken

Vad som först kanske verkar som något taget ur en tecknad film är faktiskt svenska Autolivs senaste uppfinning. The Torricelli Brake som den heter är en platta som sitter under bilen och som i kombination med bilens autobroms fälls ner och trycks mot marken för att korta bromssträckan. Enligt Autoliv kan den korta sträckan med upp till 40 procent. I morgon har tekniken premiär på testbanan AstaZero utanför Borås. Tumnagel
85.8°
+
Bobby Green
0
2013

Adaptivt säkerhetsbälte ska öka säkerheten
Lindrar kraften mekaniskt

När man rycker till i ett bälte tar det snabbt stopp. Och ni som har varit med om en krock vet att den upplevelsen inte är så trevlig, även om bältet gör sitt jobb. Nu har svenska Autoliv visat upp ett säkerhetsbälte där rullen innehåller ett kugghjul med en fjäder. Det här kugghjulet bromsar vid en krock upp bältet och fångar på ett bättre sätt upp kroppen. Den här lösningen skulle kunna göra att framförallt barn fick mindre påfrestningar på kroppen på grund av bältet vid en krock. Om biltillverkarna snappar upp idén återstår att se, men i mina öron låter den rätt så vettig. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0
2009
2008

Airbag för motorhuven från Autoliv
Till för att skydda fotgängare

Det verkar som om svenska Autoliv har tagit fram en sorts Airbag som blåses upp över motorhuven i händelse av en kollision. Airbagen är framför allt tänkt att skydda fotgängare, cyklister och motorcyklister så att dessa ej slår sig så mycket när de trillar ner över motorhuven. Enligt Autoliv själva så har man sänkt risken från i stort sett 100% till 15% för dödlig utgång vid en kollision där fordonet framförs i 40 kilometer i timmen. Om, när eller hur vi får se dessa "Active Hood"-airbags i våra bilar framgår inte. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0