37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
0
Kolla in Boeings Loyal Wingmans första testflygning Autonomt flygplan som ska flyga tillsammans med bemannade flygplan Här kan ni kolla in den första testflygningen med Boeing Airpower Teaming System (ATS), en drönare som även går under smeknamnet "Loyal Wingman". Det är en drönare som är avsedd att fungera som ett slags obemannat partner-flygplan tillsammans med bemannade stridsflygplan. Loyal Wingman började utvecklas av Boeing Australia tillsammans med Australiens flygvapen Royal Australian Air Force (RAAF) för tre år sedan. Tanken är att drönaren, förutom att hänga med andra bemannade flygplan, även ska kunna utföra uppdrag på egen hand. Testflygningen av Loyal Wingman genomfördes södra Australiens Woomera Range Complex men det är oklart när exakt detta skedde. Boeing och RAAF planerar att testflyga Loyal Wingman tillsammans med bemannade stridsflygplan någon gång senare i år vilket känns som det riktiga eldprovet för "framtidens wingman". Här nedan kan ni kolla in ett klipp från förra året som visar upp lite av visionen med hur Loyal Wingman ska fungera. Tumnagel
38.2°
0
2020
Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
0
Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
0
2019
Garmin Autoland kan landa ditt flygplan Landar flygplan med hjälp av GPS Garmin har visat upp ett nytt GPS-system som man kallar för Autoland vilket kan användas för att helt autonomt landa mindre flygplan i händelse av att piloten inte kan eller känner för att göra detta själv. Landningen sker via GPS och förutsätter att flygplatsen där flygplanet ska landa har stöd för GPS-landningssystem. Skulle så vara fallet så tar systemet över kontrollen av flygplanet och upplyser passagerarna om detta varpå landningen inledes. Skulle piloten vara utslagen men passagerarna fortfarande vara medvetna så kan dessa kommunicera med flygplatsledningen medan systemet sköter själva landningen. Vad Garmin Autolanding kostar finns det för tillfället inga uppgifter om. För att överhuvudtaget få användas måste systemet först godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA. Skulle så bli fallet så är systemet i nuläget anpassat för att installeras i de båda flygplansmodellerna Cirrus Vision Jet samt Piper M600, flygplansmodeller som kostar runt 2 och 3 miljoner dollar styck skriver Gizmodo. Här nedanför hittas ett klipp på hur Garmin Autoland fungerar. Tumnagel
41.1°
0
Robot har fått flyglicens I framtiden kanske ROBOpilot tar dig fram i luften Det amerikanska företaget DZYNE Technologies har utvecklat en robot som på egen hand kan starta, flyga och landa flygplan av lite olika modeller. Man kallar roboten för ROBOpilot och den klarade nyligen av Federal Aviation Administration’s Practical Test, något som innebär att den i framtiden kanske kan få börja flyga helt på egen hand. ROBOpilot ska kunna utföra de moment som krävs av en mänsklig pilot men ser dock inte ut som en humanoid robot vilket ni kan se på bilden ovan. Tanken är att ROBOpilot i framtiden skulle kunna användas för att göra ett traditionellt flygplan autonomt så att det får möjlighet att flyga på egen hand. Att bygga om traditionella flygplan till autonoma drönarplan är något som redan görs idag men det ska vara dyrt. New Scientist uppger att det kan kosta upp till en miljon dollar per flygplan. Det framgår inte vad en ROBOpilot kostar men då den kan sättas in och tas ur vid behov i befintliga flygplan så antar jag att det handlar om en mer ekonomisk lösning än att bygga om hela flygplanet permanent. Initialt har man tänkt sig att system som ROBOpilot enbart ska flyga obemannade fraktflygplan men i framtiden det kanske även får förtroendet att flyga passagerare. Men det lär nog dröja ett tag. Tumnagel
39.4°
0
Flygplan landar autonomt Utan någon teknisk hjälp från marken Ett gäng tyska forskare har tagit fram ett automatiskt landningssystem för flygplan. Sättet som plan landar nu kräver ILS, vilket är ett system som består av ett gäng olika stationer som skickar radiosignaler till flygplan för att garantera en säker landning. Men detta nya system kräver inte någon speciell teknik eller hårdvara från marken utan allt sköts av planet. Med hjälp av diverse kameror samt samt mjukvara kan detta nya system lokalisera landningsbanan och utifrån det beräkna hur det ska landa planet på den på ett säkert sätt. Kan de få detta att funka ordentligt och bli säkert är det ett stort framsteg för flygindustrin då det ger möjlighet för mindre flygplatser att ta emot fler plan. Tumnagel
45.8°
0
En närmare titt på Ubers flygande taxis Så här vill man att interiören ska se ut Taxitjänsten Uber har precis dragit igång en helikopterservice i New York men i framtiden planerar företaget att expandera och då börja flyga sina kunder i så kallade VTOL-flygplan, flygplan som påminner om helikoptrar då de kan lyfta och landa vertikalt. Uber har sedan tidigare ingått samarbeten med ett antal företag som ska utveckla Ubers framtida flygande taxi-flotta. På flygmässan Elevate visade Uber även upp en referensdesign som ska visa hur företaget vill att deras "flygande bilar" ska se ut på insidan. Som synes på bilderna här så påminner inredningen om den i kommersiella helikoptrar vilket kanske inte är så underligt då även farkosternas dimensioner är förhållandevis lika dem som återfinns på en traditionell helikopter. Det handlar om fyra passagerarsäten samt en plats för en eventuellt pilot eller säkerhetspilot i de fallen där transporten kommer att ske autonomt. Interiören har Uber tagit fram tillsammans med företaget Safran Cabin och den ska kunna anpassas för att passa i de VTOL-flygplan som Ubers andra samarbetspartners håller på och utvecklar. Ubers plan är att ha sina VTOL-flygplan och den kommande Uber Air-tjänsten i luften i de amerikanska städerna Dallas och Los Angeles samt australiensiska Melbourne till 2020 då man planerar att börja testflyga dessa där. Kommersiella transporter med Uber Air siktar man på att lansera 2023. Tumnagel
37.6°
0
En närmare titt på framtidens leveransdrönare Jättedrönare kommer att sköta logistiken i framtiden I framtiden kommer mycket av våra prylar levereras till oss, affärer, lager och andra ställen med hjälp av autonoma fordon, både på marken och i luften. När det kommer till autonoma leveranser via luften har vi redan fått se exempel på från till exempel Amazon, Google och Zipline. I dessa fall har det hittills hamnat om mindre drönare som kan leverera paket på upp till några kilo men i framtiden siktar flera företag på att skala upp drönar-modellerna ordentligt. The Verge har tittat lite närmare på vad som kanske kan komma att bli autonoma leveransdrönare i framtiden. Dessa kan väl någorlunda liknas vid mindre flygplan eller de drönare som används av till exempel den amerikanska militären. Det handlar om jättedrönare från välkända Boeing och de kanske lite mindre kända företagen Natilus, Sabrewing och Elroy Air. Drönarna som dessa företag utvecklar inför framtidens autonoma flygvärld kommer att ha kapacitet att autonomt transportera grejer som väger över 200 kg. Drönarnas räckvidd uppges bli över 150 kilometer och det snackas om hastigheter på över 300 km/h. Att vi går mot en framtid där de flesta av våra fordon kommer att bli självkörande är nog de flesta bedömare överens om. Huruvida det blir något av de här företagen som kommer att dominera luften med sina självkörande maskiner återstår att se. Det lär nog dyka upp en del konkurrenter framöver då det bedöms att den autonoma flygindustrin kommer att omsätta runt 1,5 biljoner dollar 2040. Tumnagel
38.7°
0
Amerikanska flygvapnet visar upp drönaren XQ-58A Valkyrie Ska gå att använda till strid och övervakning US Air Force har visat upp sin senaste drönare XQ-58A Valkyrie i ett kort klipp som filmades under drönarens testflygning vid Yuma Proving Grounds i delstaten Arizona den 5 mars. Drönaren är utvecklad av Air Force Research Laboratory tillsammans med Kratos Unmanned Aerial Systems och ska ha en räckvidd på över 3000 kilometer. Drönaren går att förse med precisionsbomber såväl som olika typer av övervakningsutrustning. US Air Force säger att XQ-58A Valkyrie ska kunna ingå i deras program "Loyal Wingman" där flera obemannade flygplan och drönare ska kunna åtfölja ett bemannat flygplan. Vi skrev lite om Boeings version av Loyal Wingman i slutet av förra månaden. US Air Force har inte uppgett vad en XQ-58A Valkyrie kommer att kosta men det uppskattas att de kostar 2 - 3 miljoner dollar styck att bygga. Tumnagel
36.0°
0
Nästa sida