m

Två Koenigsegg Jeskos sladdar runt
Brum brum!

Koenigseggs Jesko är en helt sinnessjuk bil som så klart ska användas och användas hårt. Det verkar folket på Koenigsegg också tycka, för de tog ut två prototyper på deras bana och brummade loss och gjorde det ordentligt! Är du sugen? Synd, för alla är redan sålda, trots att de kostar över 30 miljoner kronor. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
54.9°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att köpa en Volvo online
XC40 P8 Recharge går att slanta av för 674.900 kronor

Volvo vill ju att alla deras bilar ska köpas online, helst på månadsprenumeration. Det går sakta framåt, för nu går det att beställa en XC40 P8 Recharge online även om man vill betala för bilen direkt. Prislappen blir då 674.900 kronor. Vi skrev för några dagar sedan att priset hade sänkts till 681.000 kronor, men det blev alltså några tusenlappar till. Det är inte helt lätt att hitta till stället där man kan bygga sin bil och se priset, men den här länken ska fungera. Vill man istället ha en XC40 som bara kostar 5500 i månaden så kan man kolla in Lynk & Co 01. Tumnagel
30.9°
+
Roger Åberg
0

Returnal får oss att vilja dö om och om igen
Vi har spelat Housemarques nya bullethell-roguelike

Finska Housemarque har gång på gång visat att de kan göra riktigt vassa bullethell-spel, men med Returnal kastar sig utvecklarna ut på djupt vatten och försöker leverera en ordentlig AAA-upplevelse. Men lyckas utvecklarna ta sin expertis till nästa nivå? Jajemensan. TL;DR: Returnal kombinerar bullethell-spelande med roguelikeelement och erbjuder en av de bästa upplevelserna på PS5 just nu. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

IKEA börjar sälja Åskväder igen
Har även lagt till tjofräsen med knapp i sortimentet

Ikea presenterade det modulära grenuttaget Åskväder i februari, men en månad senare försvann enheterna ur sortimentet. Varför säljstoppet skedde fick vi aldrig riktigt reda på, men nu verkar problemen vara lösta och produktserien går nu att köpa igen via Ikeas hemsida och i butik. Som en extra bonus har den knappförsedda modulen till Åskväder lanserats och går att köpa för en hundring. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0

Lär dig göra eget läderfodral till Apple AirTag
Om du inte pallar punga ut 5 lax för Hermès-flärp

Den svenske sakbyggaren och Youtubern Swedish Maker har släppt en video som visar hur man kan göra ett eget läderfodral till Apple AirTag, vilket inte bara hjälper dig att spara någon tusenlapp utan kan även vara ett trevligt tidsfördriv. Apple AirTags kommer för övrigt gå att förboka från 14:00 idag. Kolla in Apples varianter nedan! Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Exklusivt! Vi har klämt på Apple Airtag!
Små, söta och enkla

Så var de då äntligen här, Apples Airtag. Det är en liten knapp som i storlek och stil är väldigt lik de där knapparna man har på jeansjackan om man är punkare. Den lilla pucken består av två delar, en i metall och en i plast. Plastdelen agerar även som högtalare vilket är lite coolt och skruvar man på metalldelen så hittar man batteriet. Det är ett helt vanligt knapp-batteri som går att köpa överallt och batteritiden ska vara ett år. Att para den till sin telefon är superenkelt, man håller den bara vid telefonen som man gör med AirPods. Det krävs en iOS-pryl för att det ska fungera, men hittar man en så går det att läsa data från den med en Android. När Airtag är parad så finns den i Hitta-appen och därifrån är det superenkelt att hitta den och få den att låta. Man kan så klart lägga ner en Airtag i sin väska, jacka eller vad man nu vill, men med ett tillbehör så går det också att placera den på nyckelknippan eller väskan eller lite vad som helst faktiskt. Om man har tappat bort det som Airtagen är fäst på så kan man som sagt få den att låta, men den lilla pucken har också ett U1-chip, så har man en iPhone 11 eller bättre är det smidigt att med telefonen hitta prylen, för den vet exakt vart den är och visar riktning och avstånd ner på 0,1 meter. Är du synskadad berättar din telefon åt vilket håll och hur långt bort din pryl är, snyggt! Nu börjar vi förstå vad man ska med det där U1-chipet till. Om man däremot tappar något på bussen så används alla andras iPhones för att hjälpa dig hitta din pryl. Alla iOS-enheter med iOS 13 eller senare hjälper till med detta gigantiska nätverk och detta är riktigt coolt. Om det nu fungerar som det ska. Tile har länge sålt små enheter som hjälper dig att hitta dina nycklar och saker och de har också ett nätverk av andra Tile-användare som hjälper dig hitta din Tile när den är långt ifrån dig. Det finns en hel del Tile-användare, men antalet iOS-användare är många hundra gånger fler så detta lär fungera bättre. Det här är en produkt som man kan testa på riktigt först när man förlorar något, så jag får väl helt enkelt tappa bort något snart. Men själva hårdvaran är precis vad man kan förvänta sig från Apple, även om "materialet" som Apple-loggan är tryckt med och den där metallen ger oss flashbacks till första iPod som blev en väldigt repig historia. Vi fick de här under lunchen i dag och har av naturliga skäl inte hunnit djuptesta dem, så vi återkommer med ett närmare test! Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Celeste-utvecklarna presenterar Earthblade
Beskrivs som "2D explor-action game in a seamless pixel art world"

Celeste-utvecklarna Extremely OK Games har äntligen presenterat sitt nya spel och det kommer gå under namnet Earthblade. Spelet beskrivs av utvecklarna som ett 2D-actionspel med fokus på utforskning i en pixeltät värld, vilket låter lite Metroidvania-aktigt och intressant. Utöver spelets titel samt musikteaser som ni kan höra nedan vet vi inte så mycket om det kommande spelet, men om det håller samma höga nivå som Celeste så ser vi i alla fall fram emot att spela det när det väl släpps. Lena Raine · Earthblade - Music Teaser Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Epos H3 visar att basic kan vara riktigt bra
Vi har testat Epos nya allround headset

Sennheiser-avstickarna Epos har visat upp ett nytt headset vid namn H3 och den här gången handlar det om ett headset med relativt grundläggande funktioner till ett billigare pris. I Epos-mått mätt, alltså. Headsetet är ett kabelförsett allround-headset och Epos har behållit en del av designen från företagets tidigare headset i GSP-serien, men har använt en stabil båge klädd i fejkläder. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Nissan presenterar ny generation X-Trail
Qashqais storebror

Nissan passade på att visa nytt på Shanghai-mässan och det blev en ny generation av X-Trail. den nya modellen får ett nytt ansikte i stil med det vi har sett tidigare på Juke och Qashqai. Precis som med Qashqai så kommer den nya modellen också med den lite underliga lösningen som Nissan kallar för e-Power. Med den så drivs bilen helt av en elmotor, men det finns även en bensinare som ser till att batteriet har energi. Det går inte att ladda batteriet med sladd utan det gör bensinmotorn, men det är alltså elmotorn som driver. Mer traditionella drivningar kommer också. X-trail kommer också med ett gäng andra saker som vi såg på nya Qashqai, som bakdörrar som går att öppna 90-grader, bättre assisterad körning med ProPilot och intelligent 4WD-väljare. Kort och gott så är alltså den här generationen av X-trail ännu mer en större version av Qashqai. Förr fanns det ju en Qashqai+2 som hade lite mer plats, men den säljs inte längre utan nu för tiden är det X-trail som gäller för den med större behov. Nedan kan ni titta närmare på Nissan Qashqai som vi kollade in när den hade premiär här i Sverige. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Polestar släpper guldversion av Polestar 1
Bling bling!

Polestar 1 är en riktigt udda bil, dyr och med inte speciellt stor målgrupp. Endast 1500 kommer någonsin att byggas vilket också verkar ligga i linje med hur många som kommer att gå att säljas. Nu säljs de sista exemplen och är du sugen så kan du nu få en i matt guld. Polestar har ju sedan tidigare gula detaljer men nu blir det alltså även guldigt. Färgen på karossen matchar nu alltså bromsarna och så klart säkerhetsbältena som vi sett på andra bilar från Polestar. Även lite sömmar har fått färg. Det har tidigare gått att få Polestar 1 i matta färger och det har kostat 50.000 kronor extra, vilket den här färgen också kommer att kosta. Det gör att prislappen landar på 1.749.000 kronor. Hur Polestar 1 ser ut med vit matt färg kan ni ser nedan, från vår provkörning av bilen. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

I kväll är det premiär för Audi Q4 e-tron
Klockan 19.00 startar det!

I kväll klockan 19.00 är det premiär för det tredje syskonet till VW ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Än så länge vet vi en hel del om inredningen (jag går igenom den här nedan) och att det kommer en vanlig och en sportback-version av bilen. Och att grillen kommer att vara gigantisk. Det mest intressanta just nu, förutom utseendet, är priset. Om det blir rätt så kommer det här att vara en väldigt intressant bil för många! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Operan Play sänder dokumentären 50 personer
Om hur föreställning på Kungliga Operan påverkades av pandemin

Idag har dokumentären 50 Personer premiär på Kungliga Operans streamingtjänst, en dokumentär där tittarna får kolla närmare på vad som hände på operan när pandemin slog till med full kraft i Sverige. Kungliga Operan skriver själva om 50 Personer: "I denna unika inblick får tittaren uppleva arbetet med Alexander Ekmans dansverk SHIFT | CACTI och se produktionen hantera de nya riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten. Dokumentären är mitt i händelsernas epicentrum och belyser utmaningarna med planer som utvecklas för att sedan rivas och hoppet som ömsom tänds och släcks på Kungliga Operan under 2020." Sammanlagt har man dokumenterat 300 timmar från arbetet med SHIFT vilket sedan kokats ner till den en timma långa dokumentären som hittas på länken här nedanför. Här nedan hittas även en trailer för dokumentären. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Få din BMW 5-serie E60 att se ut som nya 3-serien
Krill är gott

Nya 3-serien från BMW har minst sagt fått kritik för sin nya grill med gigantiska njurar i fronten. Men det hindrar inte folk från att vilja göra om sin gamla E60 till samma look och därför har ett kinesiskt företag börjat sälja kit så att din gamla front kan få en ny look. Jag måste säga att BMW-folket verkligen har lyckats dölja de gigantiska njurarna väl eftersom det ser helt bananas ut på en gammal 5-serie. Här nedan kan ni se när vi kollade in senaste M3 och M4. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Sonos Roam är en krånglig liten sötnos
Passar bäst i duschen

Det är nog många som har önskat att Sonos ska släppa en lite mindre och portabel högtalare och nu är den här och dess namn är Roam. Men det tog väldigt lång tid innan vi kom på vilket sätt den ska användas på. Och Sonos har sin iver att göra en så avskalad produkt som möjligt fällt krokben på sig själva och sina användare. TL;DR Sonos Roam är en mindre högtalare än man kan tro och med liten förpackning kommer litet, om än bra, ljud. Roam levererar en Sonos-upplevelse på gott och ont, hårdvaran är finfin och när det fungerar så är det härligt med Spotify Connect, Airplay 2 och bluetooth i samma förpackning. Men installation kräver wifi och en knapp för fyra olika funktioner gör Roger gråhårigare och smått galen. Roam är Moves för tidigt födda lillasyskon Hösten 2019 släppte Sonos Move, en högtalare som hade två liv. Dels var den en stationär högtalare som fungerade fint i Sonos-hemmet, men den gick också alldeles utmärkt att flytta i på balkongen eller i trädgården eftersom den gick på batteri. Och flyttade man sig bort från wifi-nätverket var det bara att växla till bluetooth med en knapptryckning och poppa vidare. Prislappen på 4500 kronor gjorde den dock lite knepig, för den pengen kunde man köpa en Sonos One och en riktigt, riktigt bra högtalare till balkongen eller trädgården. Storleken gjorde också att man inte direkt slängde ner den i ryggsäcken om man säger så, en Move väger in på tre kilo. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Tim Cook intervjuad i podcast
Om Facebook och hur länge han kommer att vara på Apple

NY Times Kara Swisher har intervjuat Apples VD Tim Cook och det blev ett intressant samtal. De börjar prata om attacken mot kongressen i Washington och det faktum att de tog bort Parler från App Store. Tim säger att det var helt rätt gjort eftersom de inte kunde (eller ville) sköta modereringen. Han säger samtidigt att han gärna vill ha tillbaka Parler, bara de kan följa reglerna som finns i App Store. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche Taycan och Audi e-tron GT är lika som bär
Vilken är er favorit?

Jag har nöjet att köra Porsche Taycan Turbo den här veckan (video på förra veckans Taycan kommer snart!) och när jag var ute och körde lite i dag sprang jag på (körde jag på?) en Audi RS e-tron GT. Att de är byggda på samma plattform visste vi så klart och att de var många likheter visste vi också, men bilarna är verkligen samma bil i lite olika utförande. Video på Taycan kommer som sagt om någon dag, håll utkik på vår kanal eller här på Feber. Prenumerera enkelt genom att klicka här! Vår första provkörning av Audin kan ni ser här nedanför. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Londontaxin som är en Volvo under ytan!
Borde de komma hit?

En Londontaxi vet alla vad det är, det är en klassiker i klass med Big Ben och poliser med roliga hattar. Geely, som också äger Volvo, köpte bolaget som tillverkar bilarna 2013 och 2017 döpte man om företaget från LTC (London Taxi Company) till LEVC (London Electric Vehicle Company) och släppte modellen TX. Nu tycker man att modellen ska ut i världen och inte bara vara något för Londonborna så nu är den på väg hit. Jag älskar den, men frågan är om taxibolagen kommer att göra detsamma och beställa bilar. Vad tycker ni, borde den här rulla på svenska städers gator? Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

Så här låter det när Perseverance susar fram på Mars
NASA:s Mars-rover har börjat rulla runt i Jezero-kratern

NASA har släppt nya ljudklipp från Mars och den här gången kan vi lyssna in hur det låter när deras mars-rover Perseverance sakta men säkert rullar fram över planetens yta. Ljudklippet är 16 minuter långt och spelades in av Perseverances EDL-mikrofon (entry, descent, and landing) när rovern 7 mars förflyttade sig 27 meter i Jezero-kratern på Mars. NASA:s Dave Gruel som lett arbetet med utvecklingen av Perseverance EDL-mikrofon och kamera säger om ljudinspelningen: "If I heard these sounds driving my car, I’d pull over and call for a tow. But if you take a minute to consider what you’re hearing and where it was recorded, it makes perfect sense." Ni hittar 90 sekunder highlights från ljudinspelningen nedan och vill ni lyssna på hela den 16 minuter långa inspelningen hittas den på SoundCloud här. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lyssna på hur laserstrålar låter på Mars
Perseverance har börjat testa ett av sina instrument

Nu har NASA släppt det första ljudklippet som deras Mars-farkost Perseverance spelat in från planeten. I klippet här nedanför kan ni lyssna på hur det låter när Perseverance testar sitt instrument SuperCam. SuperCam använder sig av laser för att kunna identifiera olika saker i sin närhet och har utvecklats i ett samarbete mellan amerikanska. spanska och franska forskare. SuperCam har även en mikrofon som spelar in ljudet från detta och det är det som hörs i ljudklippet. Med hjälp av ljudet kan NASA:s forskare även få reda på om ytterligare information om Perseverance omgivning, detta då ljudet blir olika beroende på om lasern studsar mot något hårt eller något som är lite mjukare. Naomi Murdoch, från National Higher French Institute of Aeronautics and Space, i Toulouse säger om ljudet som spelas in av SuperCams mikrofon: "If we tap on a surface that is hard, we will not hear the same sound as when we fire on a surface that is soft. Take for example chalk and marble. These two materials have an identical chemical composition (calcium carbonate), but very different physical properties." NASA har haft mikrofoner på två av sina tidigare Mars-farkoster men detta är första gången någon spelar in ljud med en mikrofon från Mars yta. NASA:s Mars Polar Lander som kom till Mars 1999 hade en mikrofon men den fungerade inte. Även NASA:s Phoenix Lander som landade på Mars 2008 hade en mikrofon men denna aktiverades aldrig. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Sonos Roam
Deras lilla högtalare är här på riktigt

Det har läckt en hel del om Sonos lilla högtalare Roam, men nu är den officiellt här. Det har länge gått rykten om att Sonos jobbat på en portabel högtalare men att det skulle bli en vanlig blåtandshögtalare har inte känts aktuellt, vad är Sonos med den då liksom? Roam verkar ha löst just den biten och högtalaren fungerar både på wifi och över blåtand. När vi pratat med Sonos om detta så säger de att enheten kör wifi och blåtand samtidigt och på så sätt behöver man inte växla mellan lägena som man behöver göra på Move, som bara kan köra antingen wifi eller blåtand. Låter ju smidigt, men jag anar ändå att det inte kommer att vara helt sömlöst. Det möjliggör hur som helst att man kan skicka något med blåtand till Roam och att man sedan kan skicka det ljudet vidare till andra enheter i ditt Sonos-hem. Exakt vad man skulle vilja skicka vidare på det sättet är dock lite oklart, kanske musiken från en asgrym låt man har hittat på Youtube? Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Här är allt Nintendo visade upp igår
Mario-golf, No More Heroes 3 och Splatoon 3!

I natt körde Nintendo en ordentlig presentation av sina kommande spel och även om det inte blev några nyheter gällande Zelda: Breath of the Wild 2 eller Metroid 4 fick vi ändå ta del av en hel del trevliga spelnyheter. Vi har redan skrivit om den remastrade versionen av Zelda: Skyward Sword som släpps 16 juli till Nintendo Switch, men klickar ni på läs mer får ni ta del av samtliga nyheter som presenterades under spelfesten. Ovan har ni för övrigt hela showen på 50 minuter om ni vill beta av allt själva. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Arla stängde ner Semmeltävling
Efter det att vegansemla var på väg att vinna

De senaste nio åren har Arla anordnat semmeltävlingen "Stans bästa semla" men när det började bli dags att utse årets vinnare så stängdes tävlingen helt plötsligt ner. Anledningen till det tros bero på att cafeet Open New Doors Bahnhof i Mjölby låg etta i tävlingen med sin vegansemla. På hemsidan för "Stans bästa semla" är nu både topplistan och röstningsalternativet borttaget. Istället är detta ersatt med en text där Arla skriver att man i år inte komme att utse "ett fåtal vinnare". Istället kommer Arla att "erbjuda de 100 bagerier och caféer som ligger i topp på Stans Bästa Semla 2021 att ta emot en beställning från oss på 100 klassiska gräddsemlor som går till det lokala sjukhuset alternativt äldreboendet". Arla kommer dock inte att köpa några semlor av Open New Doors Bahnhof skriver caféet på sin Facebooksida då Arla har som krav att semlorna ska använda djurgrädde. Tumnagel
-9.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida