m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Transportstyrelsen förlänger giltighetstiden för förarprov
Nu gäller sex månader

Transportstyrelsen slänger nu in en tillfällig regel gällande förarprov behörighet B. Under en period kommer man att minska antalet körkortsprov för att begränsa risken för smitta av coronaviruset, och därför förlänger man giltighetstiden för godkända förarprov till sex månader från och med den 30 mars. Detta för att de som ska ta körkort ska få större möjlighet att hinna göra provet innan giltighetstiden går ut. Läs mer om upplägget på länken nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Nya regler för uppkörning av B-körkort
För att korta köer och minska fusk

Transportstyrelsen ändrar nu reglerna för uppkörning för B-behörigheten. Detta för att korta köerna för och minska risken för fusk. Bland annat ställs nu kravet att blivande förare ska ha klarat teoriprovet innan de får göra körprovet och i samband med det förlängs giltighetstiden för ett godkänt teoriprov från två till fyra månader. I dag kan körprovet genomföras även om kunskapsprovet blir underkänt. Med detta nya kravet hoppas Transportstyrelsen på att de blivande förarna får bättre möjligheter att komma väl förberedda inför körprovet. Detta ska i sin tur förhoppningsvis leda till färre omprov något som då bör minska köerna till körprovet. Utöver det så kan också onödiga kostnader för dem som är alltför oförberedda inför körprovet därmed betala för ett prov som de kanske inte bör genomföra ännu men måste. De som tar kunskapsprovet ska nu också försäkra att de inte använder några otillåtna hjälpmedel för att klara provet. Detta för att förhindra fusk och ge möjligheten att straffa eller åtala de som fuskar. Straffet kan leda till böter eller fängelse. Transportstyrelsen hoppas detta ska ge en avskräckande effekt så att de slipper fuskare vid kunskapsproven Dessa nya regler träder i kraft den 1 mars 2020. Tumnagel
57.9°
+
Frode Wikesjö
0
2018

Förslag Nytt utbildningssystem för körkortstagare
Transportstyrelsen och Trafikverket vill göra förändringar

Igår presenterade Transportstyrelsen och Trafikverket ett förslag på ett nytt förarutbildningssystem för den som vill ta B-körkort. Tanken är att systemet ska vara mer tillgängligt, tydligare och inbjuda mer till att man ska vilja lära sig. Bland annat vill man att de blivande förarna ska få mer stöd så att man kan se vilka kunskaper de har och inom vilka områden de behöver utvecklas. En ny utbildning för den som handleder under privat övningskörning finns också med i förslaget. Kristina Hagberg som är chef för Trafikverket Förarprov säger följande: "Det förslag som nu presenteras omfattar flera förändringar. Framför allt handlar det om att öka förståelsen för vad som krävs av en blivande förare och säkerställa att alla utbildningsmoment kommer med i utbildningen. Det måste finnas ett större fokus på att lära för livet och bli en trafiksäker förare, snarare än att bara klara provet." Hela förslaget finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Fler underkända på teoriprovet än någonsin tidigare
Folk underskattar provet

Statistik från Trafikverket visar att årets siffror gällande antalet underkända på teoriprov för körkort verkar bli de sämsta någonsin. Fram till och med september har bara 43,8 procent av alla prov för B-körkort godkänts. Förra året låg den siffran på 45,2 procent. Årets siffra är den sämsta sedan Trafikverket 2004 började föra statistik över detta. Berit Johansson som är ordförande för Sveriges Trafikutbildares riksförbund menar att det övergripande skälet är att folk tror att de redan kan allt och sedan underskattar provet. Trafikverket och Transportstyrelsen har på grund av den negativa utvecklingen tvingats att se över hela förarutbildningssystemet för personbilskörkort. I december ska man presentera förändringarna. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

2000 personer har redan ansökt om körkortslån
Populärt att låna av CSN till körkort

I lördags, 1 september, blev det möjligt att börja ansöka om de så kallade körkortslånen där arbetslösa under vissa förutsättningar kan få låna pengar av CSN för att bekosta en körkortsutbildning. Det ser ut som om regeringens initiativ till körkortslån har varit populärt och redan nu har det kommit in 2000 ansökningar om CSN-lån för att ta körkort. Totalt har man avsatt 151 miljoner kronor i årets budget till körkortslånen och dessa tror man ska räcka till att cirka 10.000 personer får möjlighet att ta lån för att skaffa sig körkort. I regeringens budget för nästa år ska körkortslånet utökas och även kunna ges till unga personer. Det ska gälla personer i åldrarna 19-20 som avslutat en gymnasieutbildning skriver DN. Huruvida det här blir verklighet beror sannolikt på hur valet nu på söndag går. Allians-partierna har tidigare varit kritiska till körkortslånen och om dessa kommer att finnas kvar vid ett eventuellt regeringsbyte är mycket osäkert. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan du söka CSN-lån till körkort
Om du uppfyller vissa krav

Tidigare i år blev det klart att det skulle bli möjligt att låna pengar av CSN för att ta körkort och 1 september kan intresserade att börja ansöka om det. För att man ska beviljas CSN-lån till körkort krävs det dock att den sökande uppfyller vissa krav skriver Dina Pengar. Det generella kravet är att den som ansöker om CSN-lån till körkort måste vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och vara mellan 18 - 47 år gammal. För personer upp till 25 år tillkommer kraven att den sökande ska delta i Arbetsförmedlingens program i jobb- och utvecklingsgarantin, i jobbgarantin för ungdomar eller har deltagit i Arbetsförmedlingens etableringsprogram. För de som är 25 - 47 år gamla krävs att de varit inskrivna som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen i minst sex månader samt att de har varit arbetslösa under hela perioden, har deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller haft en etableringsplan under hela perioden. Körkorslånen är på 15.000 kronor som betalas ut i tre omgångar på 5000 kronor gången. Låntagaren kommer att få betala tillbaka lånen med 300 kronor varje månad så till skillnad från vanliga CSN-lån är inte amorteringarna baserade på låntagarens inkomst. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är förhandlingarna kring körkortslån klara
Upp till 15.000 kronor får man låna

I september förra året meddelade Regeringen och Vänsterpartiet att det skulle bli möjligt att ta ett CSN-lån till körkort för den som är arbetslös. Många lediga jobb kräver körkort och då blir det inte helt oväntat jobbigt att som arbetssökande inte kunna söka eftersom man inte har kortet. Förhandlingarna är nu klara och en person kan låna upp till 15.000 kronor. Från och med den 1 september i år går det att ansöka om lånet och den som söker måste då uppfylla vissa krav. Ungdomar mellan 18 och 24 år måste ha varit inskrivna på Arbetsförmedlingen och deltagit i någon åtgärd i minst tre månader. 25 upp till 48-åringar måste ha varit inskrivna i minst sex månader. Från och med nästa år kommer även ungdomar mellan 19 och 20 år att kunna ansöka om lånet, under förutsättning att de har en gymnasieutbildning. Lånet gäller endast B-körkort och bara vid godkända trafikskolor. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0
2017

Regeringen föreslår CSN-lån för körkort
Om man är arbetslös

Arbetsdepartementet har skickat ut ett förslag på remiss som innebär att arbetslösa ska kunna söka CSN-lån för att ta B-körkort, det vill säga körkort för vanlig bil. Anledningen till detta är att man hoppas få fler i arbete och att många arbetsgivare har som krav att den arbetssökande ska ha B-körkort. DN skriver att det i dagsläget finns 4150 lediga arbeten där B-körkort är ett krav. I genomsnitt kostar det cirka 15.000 kronor att ta B-körkort och tidigare har det snackats om att man ska kunna ansöka om CSN-lån på upp till 25.000 kronor för att ta körkort. Skulle regeringen godkänna förslaget om CSN-lån för B-körkort så kan det antagligen börja gälla 1 september 2018. Tumnagel
75.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Föräldrarnas körkort kan ryka om barnen buskör med A-traktor
Polisen i Ljusdal är inte nöjd

En del yngre förmågor buskör med sina A- och Epa-traktorer vilket polisen i Ljusdal nu verkligen har tröttnat på. Bilarna modifieras så att de går fortare än den tillåtna hastigheten 30 km/h och körs vårdslöst. Polisen beslagtog i november förra året en A-traktor som försökte köra ifrån dem, som mest var smitaren uppe i 130 km/h. I ett sånt här fall ryker självklart AM-körkortet och det blir böter, men det blir också svårare att få körkortstillstånd för övningskörning till B-körkort. Även föräldrar till barn som kör på detta viset kan få problem. Har man inte gjort tillräckliga åtgärder för att hindra sin son eller dotter att köra de olagliga bilarna kan man åka dit för "tillåtande av olovlig körning" - något som kan leda till indraget körkort. Regeringen har även beslutat om nya besiktningsregler för traktorerna och om dessa kan du läsa här. Tumnagel
81.4°
+
Bobby Green
0
2013

Ta Twizy istället för bussen

En av årets roligaste bil, förlåt fordonsnyheter är Twizy från Renault. För det är ingen bil, heller inte en motorcykel utan ett fordon med fyra hjul, tak och dörrar - om man betalar 5300 kronor extra. Vill du ha fönster också får du lägga ytterligare 3200 kronor. Vad är då Twizy? Jag hatar att använda ordet hybrid, speciellt när det rör sig om en ren elbil, så bastard eller mashup kanske är ord man skulle kunna använda. Den är liksom allt utan att vara någonting. Två versioner kommer att säljas, vanliga Twizy som går i 80 kilometer i timmen klassas på sätt och vis som en motorcykel men får köras på B-körkort och eftersom den har bälte och fyra hjul slipper man hjälm. Man slipper tullar, får köra i bussfil om MC får köra där men man får inte parkera på MC-parkering. Twizy 45 är för den lätt bortskämda tonåringen, klassas som EU-moppe och är i princip en vanlig Twizy som är strypt (och med lite längre räckvidd). Renault tror att man totalt kommer att sälja 300 stycken i år, 40 är redan sålda och av dem var 5 EU-moppe-versionen. Grundversionen kallas för Urban och för den får man betala 69 000 kr för Twizy och 62 500 kronor för Twizy 45. Till det kommer en batterihyra som är olika hög beroende på hur mycket man kör och hur långt kontrakt man skriver. Håller man sig under 750 mil per år och skriver på 36 månader kostar det 559 kronor, kör man 1500 mil per år blir kostnaden 739 kronor. Vill man bara ha 12 månaders avtal kan månadsavgiften sticka upp till 939 kronor. Den stora fördelen med att hyra batterierna är så klart att man slipper risken, dör batteriet efter ett år ringer man bara Renault och skriker lite i luren. En rolig sak är att 24/7 assistans ingår i köpet, så får du soppatorsk lite oväntat kan du glatt ringa bärgare. Inget man bör använda varje dag dock... Med fulladdat batteri (det tar 3.5 timmar med vanligt 220V) kommer man max 10 mil, i Sverige bör man räkna med mellan 5-8 mil beroende på hur man kör. I standardutrustningen är det mest saker som man förväntar sig av ett fordon, som plåtfälgar och sommardäck (det finns vinterdäck, men det är bisarrt nog inget krav att använda dem på vintern). Beställer man den lite dyrare versionen Technic får man aluminiumfälgar och lite bättre färger för 6500 kronor. Som jag skrev ovan kommer Twizy utan dörrar som standard. Vill man ha halvdörrar, och det vill man, kostar det 5300. För 3200 till får man två plastlappar att ha som fönster - de hade nog jag skippat. Panoramaglastak kostar 2300 kr, man kan få parkeringsradar för 2500 kr (totalt onödigt) och bluetoothkit med högtalare för 3500 kr. Slutnotan hamnar alltså på runt 86 600 kronor. Tricket med Twizy är så klart att slutnotan per månad ska bli låg. Ungefär 40% av försäljningen beräknas gå till privatpersoner, resten till företag. Max 2000 kronor per månad lär leasingavgiften bli - förmånsvärdet max 1000 kronor. Sen kostar varje laddning 8 spänn, skatten per år är 180 kronor, den årliga servicen ligger på runt 500-1000 kronor (man kollar bromsar etc), försäkring som en fyrhjuling. Men hur är den att köra då? I dag var verkligen en bra dag att hårdtesta Twizy - det småregnade och var rätt kyligt. Idiot som jag är kom jag i t-shirt och kavaj. Men har man dörrarna (utan fönster) är det vindstilla på förarsätet och lika varmt/kallt som om man står still. I teorin bör man alltså kunna brumma mitt i vintern om man sätter på sig vantar, mössa och dunjacka. Om jag hade en hade jag haft mössa och vantar liggandes i handsfacket året om. Detta gäller dock i framsätet. Baksätet är trångt - Renault räknar med att 95% av den kvinnliga och 75% av den manliga befolkningen ska få plats där. Nödsäte med andra ord, men det räcker gott att skjutsa polaren eller partnern till jobbet. I baksätet drar det även mer och regnar det är man inte torr när man kommer fram. Framkomligheten är inte riktigt lika bra som med en vespa så klart, men bättre än med en bil. Man kommer in i de där luckorna, byter fil 100 gånger utan problem och är tack vare elmotorn rätt snabb i starten - i alla fall till 30 km/h. Att köra är tokenkelt, bara att vrida om nyckeln, lägga i D och gasa. Det är roligt som tusan att "brumma" runt, även om det är rätt skumpigt, och inredningen är verkligen gjord för att kunna bli tokblöt - allt är i hinkplast. Är det inte idioti att köpa en bil utan hela dörrar och värme i Sverige? Nä, jag skulle faktiskt vilja vända på det - det är väldigt smart att köpa en fyrhjuling med tak i Sverige där det inte är soligt varje dag direkt. Behöver du inte hyra parkeringsplats, har ett eluttag där man parkerar och har mindre än 3 mil till jobbet känns det här som ett solklart alternativ till bussen. Längre fram i sommar kommer vi att låna en Twizy under en längre tid, vi återkommer då med fler reflektioner. Om man känner sig lite för tyst kan man sätta på ett fint litet ljud så att gående hör en. Det här är alltså rutorna. Baksäte. Eluppvärmd ruta! Lyx! Det hade gått att komma mellan, men frågan är vad polisen hade sagt. Tumnagel
214kg
+
Roger Åberg