m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

OnePlus 8T: Mer ett alternativ än en regelrätt uppgradering
Vi har kikat på vad nya 8T har att erbjuda

Vill du hellre läsa nyheten om OnePlus 8T? Klicka här! OnePlus har sedan 3T-releasen lanserat två flaggskepp om året. En ny under våren och en under hösten. Sedan denna trend startade har OnePlus breddat utbudet av telefoner och i år har vi redan fått 8, 8 Pro samt Nord och med dessa telefoner i backspegeln känns 8T mer som ett alternativ till årets syskon än en uppgradering. Och helt ärligt är inte det helt fel. TL;DR: 8T är en klockren telefon med vass hårdvara, svinhärlig skärm och snabb laddning utan dess like, men om du nyligen köpt en enhet i 8-serien så kan det vara värt att vänta till nästa års modeller. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Är M5 E39 den bästa M5:an någonsin?
Det verkar många BMW-entusiaster tycka

Alla biltillverkare som har varit med i några år försöker hela tiden toppa sig själva men när man tittar i backspegeln är det många som redan haft sin topp. När det kommer till BMW:s modell M5 är det många som anser att den som tillverkades mellan 1998 och 2003 är den absolut bästa. En sådan har Doug DeMuro nu tagit sig en närmare kik på. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

LGR kollar in Microsoft Flight Simulator 4.0
Nostalgi!

Nya versionen av Flight Simulator ser verkligen fantastisk ut och släppet gör så klart att det passar bra att kolla lite i backspegeln. Här är det LGR som drar igång version 4.0 som släpptes för hela 31 år sedan. Jag spelade faktiskt den här versionen när det begav sig, men herre gud va dålig jag var. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Aston Martin Vantage och DBS Superleggera i Bond-utförande
Framtagna för att hylla nya filmen

I november har den nya Bond-rullen No Time To Die premiär. I den kommer det bland annat figurera en klassisk Aston Martin DB5. Aston är synonymt med Bond så självklart har tillverkaren kokat ihop ett gäng specialversioner inför nästa film. Det är modellerna Vantage och DBS Superleggera som båda fått sig en 007 Edition-spec. När det gäller Vantage har man hämtat inspiration från modellen V8 som hade premiär i filmen The Living Daylights (Iskallt uppdrag) som släpptes 1987. Den kommer även att dyka upp i den senaste filmen. Bilen har fått en kromlist runt grillen som har ett retro-mönster i sig. Det finns även gula detaljer som kontrast till den gråa Cumberland Grey-lacken. Insidan får svart läder, mörk krominlägg och 007-loggor här och var. En kul grej man kan lägga till är hållare för skidor. Vantage 007 Edition kommer att tillverkas i 100 stycken exemplar och prislappen börjar på 161.000 pund. DBS Superleggera 007 Edition tillverkas endast i 25 stycken exemplar och dessa kostar från 279.025 pund styck. För pengarna får man en bil lackad i Ceramic Grey och kolfibertak, backspegelkåpor, diffusor, vinge som alla går i svart. Den får även unika fälgar som mäter 21 tum. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Kia lyfter Stinger lite grann
Äntligen lysande led-list mellan bakljusen!

Kia rullar nu ut en facelift av modellen Stinger men det är en väldigt försiktig sådan. Bilen får ny design på strålkastarna och bakljusen, och där bak har listen mellan bakljusen fått ledljus i sig som är så populärt nu för tiden. Annat nytt är nya fälgar som finns som 18 och 19 tum, större avgaspipor och en vassare diffusor. Det finns även två nya exteriörpaket att beställa - Dark Package och Black Package. Det förstnämnda ger som väntat mörkare detaljer överallt medan det sistnämnda ger dig mattsvarta fälgar, en liten läpp på bakluckan och svarta backspegelkåpor. Nytt på insidan är en ny infotainmentskärm på 10,25 tum, nya aluminium- och kolfiberinlägg och ett nytt stämningsljus-system där du kan välja mellan 64 olika färger. Det finns även ett gäng nya färger och material att välja mellan på stolarna och panelerna. Försäljningen av uppdateringen drar igång i Sydkorea under årets tredje kvartal. Vad man får betala är oklart för tillfället. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 4-serie med M Performance-delar
Här blir mustaschen under näsborrarna extra tydlig

Nya BMW 4-serie presenterades igår och precis som hos tidigare modeller kan man smycka ut den med godis från M Performance om man vill. Här ser vi hur bilen ser ut med grejerna på och det handlar bland annat om extra kolfiberdetaljer i fronten, baken, på sidokjolarna, backspegelkåporna och på bakluckan. Man kan även få rödmålade bromsok och svarta flerekrade fälgar. På insidan sitter en annan sportigare ratt, växelpaddlar i kolfiber och givetvis ett gäng M Performance-emblem. Vad de extra delarna kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
25.4°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Valkyrie ute på allmänna vägar för första gången
Tänk att se den här i backspegeln!

Hittills har vi bara sett Aston Martins nya superbil Valkyrie på bana men eftersom alla tester där har gått bra har man nu även vågat sig ut på vägarna i närheten av Silverstone. Tyvärr är det bara bilder vi får för tillfället men det är ändå ganska mäktigt att se den ute och röra på sig. Bilen vi ser här är väldigt lik hur produktionsversionen kommer att se ut. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra går nu att få med fyra cylindrar
100 kilo lättare

Toyota presenterar nu nya GR Supra med ett nytt motoralternativ i Europa och det handlar om BMW:s turbomatade fyra på 2,0 liter. Den ger 258 hästar och 400 newtonmeter i vrid och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den nya motorn gör bilen 100 kilo lättare och eftersom man har kunnat placera den längre bak har man nu fått till en viktfördelning på 50:50 mellan fram och bak. Det nya motoralternativet firas med specialversionen Fuji Speedway som släpps i 200 stycken exemplar. Dessa har en unik vit metalliclack, röda backspegelkåpor, matta 19-tumsfälgar, extra kolfiber på insidan och svart Alcantara blandat med rött läder. Försäljningen drar igång i mars men tyvärr meddelar Toyota Sverige att bilen inte kommer att säljas här. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Aston Martin visar smart innerbackspegel på CES
Strömmar video från tre olika kameror samtidigt

Aston Martin har tillsammans med företaget Gentex tagit fram en innerbackspegel fylld med teknik som de kommer att visa upp på den stundande CES-mässan i Las Vegas. Den kan visa video från tre olika kameror samtidigt vilket kan ge lite bättre överblick över vad som händer bakom bilen på ett och samma ställe. En av kamerorna sitter på taket medan de två andra sitter i de vanliga yttre backspeglarna. De yttre är helt vanliga så man behåller alltså dessa och tar extra hjälp av kamerorna. Backspegeln är än så länge bara en prototyp och den kommer att visas upp på mässan i en DBS Superleggera. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2019

Audi hyllar RS2 som fyller 25 i år
Med specialversioner

Det är nu hela 25 år sedan Audi lanserade den uppskrämda kombin RS2 Avant som var utvecklad tillsammans med Porsche. Det var den bilen som la grunden till hela RS-linjen och för att hylla modellen presenterar nu Audi Sport 25 Years Of Audi RS. Det är en specialversion som du kan få om du har en TT RS Coupé, RS4 Avant, RS5 Coupe, RS5 Sportback, RS6 Avant eller RS7 Sportback. Paketet ger dig samma lack som originalet hade, Nogaro Blue, men du kan även få den i Mythos Black, Nardo Gray eller Glacier White. Till detta får man detaljer i matt aluminium och blanksvart. Backspegelkåporna och vingen på TT RS går också i svart medan fälgarna går i både svart och silver. Överallt hittar man även RS-loggor som har fått numret 25 i sig. Insidan går i svart med blåa sömmar och stolarna är klädda med Nappa-läder och Alcantara precis som originalet. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Exclusive gör Taycan lite mer exklusiv
Piffa loss!

Om man tycker att Porsches nya eldrivna modell Taycan inte är lyxig nog kan man alltid vända sig till Porsche Exclusive som kan piffa upp den ytterligare med diverse saker. Behandlingarna erbjuds initialt till Taycan Turbo och Taycan Turbo S och det man gjort på utsidan är att begåva bilarna med ännu mer kolfiber och detta blir extra synligt på 21-tumsfälgarna. Även backspegelkåporna är tillverkade i kolfiber. Sen har även strålkastarna och den bakre ljusrampen fått blåa inlägg i sig. Insidan får bland annat en Sport Chrono-klocka med vit bakgrund, upplysta instegslister, Porsche-vapnet på både nackstöd och mittarmstöd, säkerhetsbälten i beige och ett matt kolfiberpaket. Som väntat finns det fler saker som Porsche Exclusive kan fixa till din bil, det handlar bara om hur mycket du vill lätta på lädret. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Faraday Future visar den färdiga interiören i FF 91
Baksätet verkar trevligt

Faraday Future kämpar vidare. Nu visar man på Los Angeles Auto Show upp hur interiören i modellen FF 91 kommer att se ut. Man beskriver den med orden "mobile, connected and luxury third internet living space" och så här säger vdn Carsten Breitfeld om det hela: "Our goal is to make your daily commute the highlight of your day through a rich digital experience and give you back more time in your day." Baksätet ser luftigt ut och här finns två stycken NASA-inspirerade Zero-Gravity-fåtöljer som ska se till att kroppen får en naturlig hållning och att man inte krummas ihop. Det går bland annat att fälla stolen upp till 60 grader och det finns 14 stycken olika inställningar att göra. Både värme och ventilation finns, och även massage. Drar man igång "Spa Mode" justeras ljuset där bak samtidigt som både visuella och ljudliga effekter drar igång. Vidare finns det skärmar där bak för exempelvis videosamtal, tre stycken 4G LTE-modem, integrerad Alexa, Sharedrop, individuella ljudzoner fram och bak och möjligheten att koppla fyra stycken blåtandsenheter till infotainmentsystemet samtidigt. Tack vare artificiell intelligens kan infotainmentsystemet förutspå vad varje passagerare i bilen behöver med hjälp av sensorer, kameror och ansiktsigenkänning. Bilen ska till och med kunna känna av ditt humör och därefter justera temperatur, musik och doft. Man kan få upp till elva stycken olika skärmar och kryssar man i Rear Cinema Experience får man en 27 tum stor skärm som fälls ned från taket. Skärmen i mittkonsolen fram är på 15,4 tum, instrumentklustret är på 11,6. Som backspegel får man en skärm på 10,1 tum. Även i dörrarna sitter det skärmar och dessa pekar du på för att justera sätet, klimatanläggningen, ljudzonen, underhållningen och en del andra saker. Faraday Future har nu även delat med sig av produktionsversionens specifikationer när det kommer till drivlinan. Elmotorerna genererar tillsammans 1065 hästar vilket ska göra att man tar sig från 0-100 km/h på runt tre sekunder. Batteripacket är på 130 kWh och räckvidden ska ligga på över 60 mil. Laddar man hemma med 240 volt ska man kunna gå från 50 procent till fullt batteri på under 4,5 timmar och laddar man via snabbladdare ska man kunna få upp till 80 mil per timme. Planen är att produktionen ska dra igång nästa år, men när bilen ska lanseras och vad den då kommer att kosta återstår att se. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Audi RS Q8 bjuder på 600 hästar
Super-suven är nu officiell

Nu är Lamborghini Urus tvillingsyskon presenterat. Det här är Audi RS Q8 och det är en super-SUV som bjuder på 600 hästar, slanka coupé-liknande linjer och ett riktigt stöddigt ansikte som troligtvis kommer skrämma den som ser den i backspegeln. Kraften hämtas ur den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Vridet anges till 800 newtonmeter och från stillastående till 100 km/h ska man kunna ta sig på snabba 3,8 sekunder. 200 har man nått efter 13,7 sekunder och det roliga är slut först vid 250 km/h. Om man inte köper till Dynamic-paketet förstås som höjer toppfarten till 305 km/h. Till motorpaketet finns även ett mildhybrid-system som under inbromsning och gassläpp kan putta in upp till 12 kW kräm tillbaka till batteripacket. Om man tar foten av gasen i hastigheter från 55 upp till 160 km/h kommer bilen själv bestämma om den ska stänga av förbränningsmotorn och surfa avstängt eller se till att ta vara på energin när motorn bromsar. Sen finns det även cylinderdeaktivering som stänger av cylinder 2,3,5 och 8 när de inte behövs för att spara några droppar soppa. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en åttastegad Tiptronic-låda. I vanliga fall fördelar den 40 procent av kraften till framaxeln, 60 till bakaxeln. Men om det skulle behövas kan den skicka upp till 70 procent fram och 85 bak. På tillvalslistan finns bland annat en sportig diffspärr. Adaptiv luftfjädring är standard och med den kan man variera bilens höjd över nio centimeter. Bromsarna mäter 420 millimeter fram, 370 bak. Vill man finns även keramiska diton och då mäter de istället 440 respektive 370 millimeter. Bilen kommer till återförsäljare under första kvartalet nästa år. I Tyskland börjar priset på 127.000 euro. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback. Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare. Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW. Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nya Land Rover Defender kostar från 543.900 kronor
Svenska priser klara

I början av september rullade Land Rover ut helt nya Defender och nu får vi reda på vad kärran kommer att kosta här. Priset kommer att börja på 543.900 kronor och för den slanten får du den "långa" versionen som heter Defender 110 med en 200 hästar stark dieselmotor och Signature-paket. Den med kortare hjulbas som heter 90 lanseras senare. Vill man ha mer prylar heter nästa steg SE och då får man även Keyless Entry, 20 tum stora aluminiumfälgar, ClearSight-backspegel, skinnsäten, dödavinkel-varnare och ljudanläggning från Meridian med tio stycken högtalare och baslåda. 596.000 kronor betalar man då. Sen har vi HSE som även adderar panoramatak, LED-strålkastare med Matrix-teknik, 3D-surround-kamera och 360 graders parkeringsassistent. Din för 664.900 kronor. Land Rover räknar med att sälja 200 stycken Defender i Sverige nästa år. Läs mer i pressmeddelandet nedan och på länken där du även kan konfigurera ditt exemplar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Far och son håller på att skriva ut en Lamborghini Aventador
Ambitiöst projekt

Sterling Backus älskar verkligen Lamborghini Aventador. En sådan är dock ganska så dyr, så han bestämde sig istället för att tillsammans med sin son skriva ut en replika av bilen. Skapelsen kallar han för AXAS Interceptor och än så länge har han investerat 20.000 dollar i bygget. Hela karossen har skapats med hjälp av en 3D-skrivare och termoplast, så även strålkastarna, bakljusen, luftintagen och diverse delar till interiören. Det mesta har sedan klätts med kolfiber och kevlar. Istället för V12:an på 6,5 liter kommer man att använda sig av en LS1-V8:a från Corvette på 5,7 liter. Denna ska sedan få dubbla turbo. Transaxeln har man hämtat från en Porsche 996 och chassiet är helt byggt från grunden. Lite småprylar som sidorutorna, glaset i backspeglarna, torkararmarna och backspegeln är faktiskt från en riktig Lamborghini. Ratten kommer från Audi. Bygget har hållit på i runt ett och ett halvt år och det är en bra bit kvar, men far och son verkar fortfarande ha motivation för att färdigställa projektet. Se alla klipp på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har elkonverterat en gammal buss
Lite habegär faktiskt

Volkswagen har en ny "Folkabuss" på gång och den kommer att bli helt eldriven. Det vi ser här är dock ingen ny bil, utan en gammal Typ 2 som Volkswagen of America har elkonverterat. Anledningen är för att fira att man byter namn på Electronics Research Laboratory till Innovation and Engineering Center California. Det vi ser här kallar man för Type 20 Concept och i grunden är det en buss från 1962 som man har experimenterat med lite. Backspegelarmarna ser ut att vara 3D-printade och fälgarna och ratten går i samma design. Insidan har fått en digital skärm och även en Looking Glass II-skärm som ska kunna visa hologram utan att man behöver ha på sig glasögon. Baktill där man vanligtvis hittar en liten boxerfyra sitter nu istället en elmotor som ger 122 hästar och 235 newtonmeter. Den i sin tur får sin kraft från ett batteri på 10 kWh. ID. Buzz som den nya bilen kommer att heta lanseras 2022. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Hondas kommande elbil får backspegelkameror som standard
Tar bort mycket av döda vinkeln

Lexus var först ut med kameror som backspeglar på en produktionsbil när de i höstas lanseraden nya ES i Japan. Audi var tätt efter med detta som tillval till elbilen e-tron. Nu får vi reda på att den här typen av backspeglar blir standard på Hondas kommande elbil e. Bilderna här visar hur det kommer att se ut med dessa på. Insidan får en skärm på 6 tum på vardera sida som visar vad kamerorna ser. Det ska finnas två stycken lägen på skärmarna - normal och wide. I det första läget minskar de "döda vinkeln" med 10 procent, i wide-läget upp till 50 procent. Honda e presenteras senare i år. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Renault visar ny eldriven Kangoo som koncept
Produktionsmodell kommer nästa år

Renaults eldrivna Kangoo Z.E ska komma i en ny generation och nu får vi en förhandsvisning av bilen med detta koncept. Nästa år är tanken att produktionsmodellen ska rullas ut och då kommer antagligen vissa saker att tonas ned, men grunderna lär bli kvar. Troligtvis inte backspegelkamerorna dock. Räckvidden på konceptbilen ska enligt NEDC vara 27 mil men något mer kring drivlinan får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Om britter har massa skrot på innerbackspegeln kan de få böter
Fimpa klasen med doftgranar

Tärningar, religiösa prylar och doftgranar. Detta är saker som folk av någon outgrundlig anledning ofta vill pryda sin inre backspegel med. Problemet är att grejerna kan blockera din sikt, och det är inte direkt bra när du är ute och kör. Nu varnar myndigheterna i Storbritannien att om de anser att du har för mycket skrot på din spegel så kan du få en bot på upp till 1 000 pund. Skulle du inte bli stoppad kan du dock även råka illa ut för detta på annat håll - det kan nämligen bli så att bilen inte går igenom besiktningen om den är "utrustad" med för mycket som blockerar sikten utåt. Detta förefaller ju sig tillhöra kategorin sunt förnuft men tydligen kände myndigheterna i Storbritannien ändå att de var tvungna att gå ut och berätta hur det ligger till. Bonusklipp nedan. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai Tucson blir med N Line
Sportigt utan mer effekt

Hyundai presenterar ny suven Tucson med N Line-paket. Det innebär att den är lite sportigare än vanligt men att den inte är lika sportig som en renodlad N-version. Tillverkaren själv beskriver bilen som en sportigare och miljövänligare version av deras bästsäljande SUV. Modellen går att få med tre stycken olika motoralternativ och med drivningen på bara framhjulen eller alla fyra. Kraftigast i gänget är den som har en CRDi-fyra på 2,0 liter och 185 hästar. Den har även ett 48-volts mildhybridsystem kopplat till sig. N Line har lite styvare fjädrar och dämpare och en mer rappare styrning. Utseendemässigt får den svart grill med mörkt krom och 19-tumsfälgar samtidigt som både backspegelkåpor och takvinge är lackade i svart. Det svarta temat fortsätter inuti strålkastarna. Insidan bjuder på sportstolar i läder och mocka med röda sömmar. Det finns även aluminiumpedaler och ett rött sportigt streck på växelspaken. Bilen kommer till Sverige nu i vår och på prislappen står det 274.900 kronor. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida