m

Ny bantningsmetod låser fast käken
Verkar inte helt bekvämt

Att gå ner i vikt kräver oftast att man bara äter rätt och besöker gymmet några gånger i veckan. Men om det inte passar din livsstil så finns det nu en ny spännande bantningsmetod skapat av ett gäng forskare från University of Otago och Storbritannien. Metoden använder sig av en liten enhet som heter DentalSlim och det är mer eller mindre ett kyskhetslås för munnen. Denna enhet hindrar dig från att öppna munnen bredare än två millimeter genom att låsa käken via specialtillverkade låsbultar som hålles ihop md hjälp av magneter. Efter två eller tre veckor med stängd mun lossnar enhetens magnetiska gångjärn vilket gör att man då kan få en till en mer frikostig diet. Tanken med DentalSlim är man ska undvika kostnadskrävande operationer för att minska vikten och istället begränsa matintaget under en viss tid. Enligt forskarna kommer användaren fortfarande enkelt kunna konsumera vätskor och enheten ska inte begränsa andningen eller talförmågan. Tumnagel
0.5°
+
Frode Wikesjö
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2020

Logitech G presenterar Pro X Superlight
Lättviktare på 63 gram

Undertecknad har länge varit ett fan av Logitech gaming-segment, speciellt sedan Pro-satsningarna drog igång för några år sedan. I Pro-seriern har vi fått riktigt härliga möss, headset och tangentbord med relativt sparsmakad design och funktionalitet, men med riktigt vass hårdvara. Nu har företaget presenterat sin nya mus i G Pro-segmentet och enheten går under namnet Pro X Superlight. Pro X Superlight är praktiskt taget en nerbantad version av G Pro Wireless-mus som släpptes för två år sedan. G Pro Wireless vägde 80 gram, men med Superlight-versionen har Logitech lyckats banta ner musen till ynka 63 gram, vilket har gjorts utan att borra hål i chassit vilket andra lättviktsmöss kör med för att hålla vikten nere. Resultatet är en väldigt lätt mus utan onödiga krusiduller. Pro X Superlight har samma design som vanliga G Pro, men kommer med ett par justeringar som fått försvinna för att hålla vikten nere. Superlight har inga tumknappar på höger sida, så vänsterhänta får fortsätta använda vanliga Pro. Nya Superlight saknar även RGB-belysning på ovansidan. Tittar vi på undersidan har Superlight blivit av med sin DPI-skiftarknapp och utöver de vanliga knapparna på ovansidan finns det bara ett powerreglage på undersidan. Givetvis finns myntluckan för USB-mottagarnen och Powerplay-bricka kvar. Musen har även fått större PTFE-fötter som gör att musen ska vara lättare att svepa över musmattan vid behov. Utöver lite ny design och lättar vikt har musen mer eller mindre samma innanmäte som sitt äldre syskon. Enheten kör Logitechs strömsnåla och vassa Hero 25K-sensor och Lightspeed-mottagare med 1000Hz polling rate. Batteriet verkar vara lika stort som tidigare, men nedbantningen gör att musen kan användas i upp till 70 timmar mellan laddningar. Logitech G Pro X Superlight kommer släppas nu november med ett rekommenderat pris på 1599 kronor. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Fan Edition av Note 20 verkar vara på ingång
Samsung råkar avslöja i förtid

Samsung lanserade nyligen S20 Fan Edition som levererade en rätt högkvalitativ mobilupplevelse till ett lite lägre pris. Samsung har meddelat att Fan Edition är något de kommer fortsätta med och det verkar som att nästa FE-modell blir Note 20. Det är på Samsungs brasilianska hemsida som nämnt Note 20 FE och bekräftar att telefonen kommer med en skärm på 6,5, vilket är lite mindre än vanliga Note 20 som har en skärmstorlek på 6,7 tum. Vad för andra nedbantningar som kommer ske med Note 20 FE är för tillfället okänt, men troligtvis lär Samsung berätta mer om telefonen inom kort. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
2019

JRM presenterar gatlegal Nissan GT-R
400 kilo lättare, bakhjulsdriven och med 660 hästar

Det brittiska företaget JRM har byggt och kör med en Nissan GT-R GT3 i mästerskap världen över. Nu presenterar de GT23 som är en specialversion framtagen för gatan. Den är trimmad till 660 hästar, har sekventiell växellåda och så har man plockat bort framhjulsdriften vilket säkerligen ger en busigare bil och i samma veva en bantning med hela 400 kilo så att vågen numera stannar på 1375 kilo. Vidare får bilen fullt justerbar fjädring och ett komplett kjolpaket med jättevinge för bättre downforce. Prislappen ska ligga på saftiga 500.000 dollar men när man kan köpa bilen eller liknande framgår tyvärr inte. Endast 23 stycken exemplar kommer att tillverkas. Visa det här inlägget på Instagram **BREAKING NEWS** Introducing the new JRM GT23. We’ve taken our world-championship winning expertise and developed a race car…that is road legal. It’s a limited edition - only 23 will ever be made. Preorders are open now – link in bio. #newcar #car #carreveal #carlife #racecarfortheroad #gt23 #jrmgt23 #carwithoutlimits #gt3 #gt #racecar #motorsport #racetrack #track #roadlegal #Nurburgring #godzilla #instacar #carsofinstagram #carlaunch #firstlook #NISSANGTR #nismo #nissan #r35 #nissangtrnismogt3 #supercarkiller Ett inlägg delat av JRM group (@jrmgroupofficial) 11 Dec 2019 kl. 1:02 PST Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Evo kör Renault Mégane R.S. Trophy-R
Nästan lika snabb som BMW M4 Competition

Trophy-R-versionen av Renault Mégane R.S. innebär en bantning på hela 130 kilo jämfört med vanliga R.S. vilket inte helt oväntat visar sig när man utsätter bilen för lite bankörning. Det har Evo gjort och den här rackaren är lika snabb som en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och bara snäppet långsammare än en BMW M4 Competition. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Yngre slipper en del av Instagrams och Facebooks annonser
Slutar visa reklam för bantning och skönhetsoperationer

Instagram har uppdaterat riktlinjerna för vilken typ av annonser och relaterade inlägg man kommer att visa för användare som man vet är under 18 år gamla. Från och med nu kommer Instagram inte längre att visa reklam för viktminsknings-produkter, fettsugning och andra skönhetsoperationer om användaren i sina inställningar på tjänsten har angivit att de är under 18 år gamla. För att överhuvudtaget ha ett konto på Instagram är kravet att användaren är minst 13 år gammal, något som givetvis går att fejka och är svårt för Instagram och deras ägare att kontrollera. Instagrams nya riktlinjer för annonsering om bantnings-produkter och skönhetsoperationer kommer även att gälla användare på Facebook som har angett att de är under 18 år gamla. Tumnagel
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai släpper ännu vassare version av i30 N
Project C fokuserar på lägre vikt

Sommaren 2017 doppade Hyundai tårna i prestanda-för-folket-träsket första gången i och med lanseringen av i30 N. Nu skruvar man upp denna modell ytterligare med i30 N Project C och det är bantning som har stått på schemat. C:et i namnet kommer från Area C som är namnet på Hyundais testbana. Det står även för "carbon fiber" och "center of gravity". Under huven hittar vi samma maskin som i vanliga N med Performance Package vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Istället har man som sagt fokuserat på vikten här. Den främre splittern, diffusorn bak, motorhuven och kjolarna är nu alla i kolfiberarmerad plast. Nya skalstolar med kolfibrig bakdel finns också. Sen sitter det smidda 19-tummare från OZ Racing i hjulhusen och bara dessa sparar 22 kilo. Totalt har man fått ner vikten 50 kilo. Vidare är bilen sänkt sex millimeter. Sportlägena Sport och N ska också ge ännu mer styrkänsla genom ratten. Endast 600 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart just nu. De första leveranserna ska ske senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

DJI presenterar sin nya gimbal Ronin SC
Lättare och billigare än föregångaren

DJI har presenterat lite nyheter och den här gången handlar det inte om någon ny drönare, utan ett kameratillbehör. Ronin SC är en uppgraderad version av föregångaren Ronin S där C står för Compact och erbjuder en lite lättare upplevelse. Föregångaren vägde 1,8 kilo medan det nya tillskottet väger strax norr om 1 kilo. Med bantningen betyder det även att Ronin SC har en lägre maxvikt och kan endast hantera kameror som väger mindre än 2 kg, ner från 3,6 kg. Den nya versionen är alltså mer avsedd att användas med lättare spegellösa kameror. Ronin SC kommer med en joystick och ett gäng knappar som låter dig kontrollera diverse vridningar samt inspelning. Den här gången har DJI petat in låsmekanism på samtliga armar på enheten, vilket gör det lättare att förvara gimbalen och att hitta balansen vid inspelningar. Batteritiden ligger på 11 timmar. Ronin SC kommer även med lite trevliga mjukvarufunktioner. Bland annat möjligheten att följa dig vid inspelningar via en telefon kopplad till Ronin SC, ungefär som på DJI:s drönare och Osmo-kameror. Den andra funktionen är Force Mobile som gör att du kan kontrollera vad kameran pekar på via telefonen från ett avstånd på upp till 25 meter. DJI Ronin SC har blivit tillgänglig via DJI:s hemsida, länk här nere till vänster, och kostar 359 euro för standardversionen och 459 euro för Combo-versionen med mer användbara tillbehör till riggen. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
2018

Volkswagen presenterar nya Touareg
Kommer som laddhybrid

Som utlovat visar Volkswagen idag upp helt nya Touareg och man gör det på modellens största marknad - Kina. Suven har uppdaterats på samtliga punkter och ser i mina ögon kanon ut - så som Audi Q7 borde ha sett ut när den presenterades 2015. Det mest intressanta med den nya bilen lär ju dock ändå vara att den kommer som laddhybrid. Säkert efterlängtat av många. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0
2017

BMW ger även M3 CS-behandling
Lägre vikt och mer effekt

I våras drog BMW täcket av M4 CS - en uppdaterad version av M4 som bjöd på 460 hästar och en viktbantning på 32 kilo. Nu har samma behandling kommit till M3 men den har istället tappat 50 kilo. För att lyckas med detta har man här använt kolfiber istället för plåt för taket, huven och delar av karossen. Även här är effekten 460 hästar vilket är en ökning med 30 hästar jämfört med vanliga M3. Motorn är en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som gör det möjligt att ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 280 km/h. Bilen får Adaptive M Suspension, Active M Differential och ett sportavgassystem som standard. Den får även en ny stötfångare bak och samma diffusor som sitter på M4 GTS. En liten vinge har hittat till bakluckan också. I hjulhusen sitter det 19-tumsfälgar fram, 20-tumsfälgar bak och dessa är skodda med Michelin Pilot Super Sport-däck. Insidan går i två färger och man blandar läder med Alcantara hej vilt. 1 200 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen och när bilen dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

IO Interactive blir oberoende spelstudio
Får behålla Hitman-IP

För lite mer än en månad sedan blev det känt att Square Enix ville bli av med IO Interactive och strax därefter skedde en hel del personalbantning hos den danska spelutvecklaren. Det såg helt ärligt aningen brunt ut, men IO Interactive och Square Enix har kommit överens och IO har helt enkelt köpt ut sig själva. Och om inte det vore nog så får IO också behålla Hitman-IP:t, vilket betyder att de kommer kunna leverera så många Hitman-spel de vill. I ett uttalande skriver IO-chefen Hakan Abrak detta: Therefore I am proud to announce today that IOI is now officially an independent studio. We have successfully concluded our negotiations with Square Enix and have agreed to a management buyout. Crucially, we will keep all of the rights to the Hitman IP. This is a watershed moment for IOI. As of today, we have complete control over the direction for our studio and the Hitman IP - wex27re about to forge our own future and itx27s incredibly exciting. We are now open to opportunities with future collaborators and partners to help strengthen us as a studio and ensure that we can produce the best games possible for our community. Hela Hakans uttalande har ni här nere: Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0
2016

Porsche 911 R - racerbilen för gatan är pånyttfödd
Allt man vill ha?

Nu är Porsches senaste version av 911 officiell och frågan är om inte det här är den mest optimala. Den heter 911 R och här får man massvis med effekt ur en sugmotor tillsammans med en manuell växellåda - utan att sikten skyms av en enorm vinge och att fläsket måste tråcklas in likt en kassler i ett sexpunktsbälte. En racerbil för gatan helt enkelt - precis som föregångare från 1967 var. Motorn är samma boxersexa på 4,0 liter och 500 hästar som i GT3 RS. Växellådan har sex steg och det går inte att få den här med automat. 0-100 km/h ska gå på rappa 3,8 sekunder och toppfarten ligger på 323 km/h. Vikten är 1 370 kilo, vilket gör den till den lättaste versionen av dagens 911:or och hela 50 kilo lättare än GT3 RS. Huven och skärmarna är i kolfiber medan taket är i magnesium. Både bakrutan och sidorutorna bak är i plast. Andra bantningsmetoder är mindre isolering och att man kastat ut baksätet, AC:n och stereon. På godissidan hittar vi bakaxelstyrning, mekanisk diff där bak, keramiska bromsar på 410 millimeter fram och 390 millimeter bak, vassare däck och smidda lättviktsfälgar på 20 tum med centrumbult. Här finns även en dubbeltrampningsfunktion som man aktiverar med en knapp och som då hjälper dig med nedväxlingarna genom att dutta till lite på gasen. Bilen kommer till handlarna i maj och på prislappen står det 1 836 000 kronor. Endast 991 stycken exemplar kommer att byggas och enligt våra eminenta läsare ska alla redan vara bokade. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Lotus släpper ännu snabbare Elise
Cup 250 ersätter Cup 220

Lotus fortsätter att finslipa modellen Elise och i dag presenterades den snabbaste av dem alla. Bilen kallar man för Elise Cup 250 och precis som namnet avslöjar bjuder den på 250 hästar. Förutom mer effekt än i Elise Cup 220 som den ersätter har fokus även legat på lägre vikt, mer aerodynamik och ännu bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på snabba 3,9 sekunder, toppfarten anges till 247 km/h och tack vare bantningen på 21 kilo stannar vågen på 931 kilo. Viktbesparingarna har gjorts genom ett stoppa i ett lättare batteri, stolar i kolfiber och lättviktshjul. Vill man ha ner vikten ytterligare köper man till Carbon Aero Pack som kapar ytterligare tio kilo. För första gången är också bilen cab som standard, en hard top finns på tillvalslistan. 200 stycken exemplar kommer att tillverkas om året och på prislappen står det 45 600 pund. Försäljningen drar igång i april. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2015

Installationen av Windows 10 blir mindre än någonsin förr
Bra för budgetplattor

Med Windows 8.1 bantade Microsoft ner operativsystemets storlek så att det gick att installera på surfplattor med endast 16GB lagring. Nu verkar det som att Microsoft vill gå ett steg längre med installationen av Windows 10 som ska bantas ner med närmare 6,6GB. För att lyckas med detta kommer Microsoft att komprimera de installerade filerna, vilket inte har behövts göra på ett bra tag då hårddiskar har ökat i storlek rätt drastiskt de senaste åren. Men nu när mindre SSD-hårddiskar används mer frekvent är det alltså mer tydligt att mindre installationer behövs. Microsoft hoppas kunna lätta på hårddisktrycket med 1,5GB på 32-bitversionen av Windows 10 och upp till 2,6GB på 64-bitversionen. De resterande 4GB, av de 6,6GB som vi nämnde tidigare, som lättas upp kommer från recovery-partitionen som kommer att försvinna helt med Windows 10. Vi får se om Microsoft håller vad de lovar med denna bantning när Windows 10 släpps senare i höst. Mer information om bantandet hittar ni efter länken. Tumnagel
62.4°
+
André Stray
0

Pacemaker för magen
Säger till kroppen att du är mätt

Det amerikanska läkemedelsverket FDA har godkänt en liten manick som ska få människor att lättare gå ner i vikt. Det handlar om en apparat från företaget EnteroMedics som man kallar för "Maestro Rechargeable System" och tanken med denna är att den ska installeras under patientens mage och dels skicka elektriska impulser som ska häva hungekänslorna, dels skicka signaler som gör att patienten känner sig mätt. Exakt hur bra den fungerar är väl dock något oklart för tillfället och i tester har personer som använt "Maestro" förlorat 8,5% mer av sin kroppsvikt under ett år än de i testgruppen som enbart fick en ickefungerande attrapp inopererad. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Audi presenterar nya Q7
Bantar 325 kilo och kommer som supersnål plug in-hybrid

Efter morgonens läckta bilder på nya Q7 har Audi nu släppt på fördämningarna och gjort bilen officiell. Trist nog har inte jättemycket hänt på utsidan men det är inte heller där ingenjörerna har lagt mest krut - det är vad som finns under skalet som är helt omarbetat. Nya Q7 bygger på den nya MLB Evo-plattformen och den gör bland annat att man får en hela 325 kilo lättare bil. Vikten för hela ekipaget landar på strax under två ton så det är fortfarande en bjässe vi snackar om, men lite bantning är alltid uppskattat. Trots att yttermåtten har krympt (37 millimeter kortare på längden, 15 millimeter på bredden) ska det vara mer plats på insidan, och för den som vill går det att trycka in sju personer. Under huven har man lyckats förbättra bränsleförbrukningen hos bensinmotorerna med 28 procent och 23 procent för dieselspisarna. En rad olika alternativ kommer att erbjudas och vill man köra på bensin erbjuds en turbomatad instegsfyra på 2.0 liter som ger 252 hästar och 370 Nm. Det finns även en kraftfullare 3.0 TFSI på 333 hästar och 440 Nm. På dieselsidan hittar vi en 3.0 TDI som bjuder på antingen 218 eller 272 hästar. Den mest intressanta i gänget är nog ändå plug in-hybridversionen e-tron som kommer en stund efter lanseringen. Den kombinerar en 3-liters TDI-motor med en elmotor och har en sammanlagd effekt på 373 hästar och 700 Nm. Den ska dra så lite som 0.17 liter per mil och släppa ut 50 gram per kilometer - en hård konkurrent till både Porsche Cayenne S Hybrid och nya Volvo XC90 T8 alltså. På bara eldrift ska man kunna köra 5.5 mil innan det är dags att ladda igen. Bilen har som sagt premiär på Detroit Auto Show i januari och till Sverige kommer den nästa sommar. Allt om nya Q7 finns att läsa i det ofantligt långa pressmeddelandet nedan. Tumnagel
23.2°
+
Bobby Green
0

Bentley Continental GT3-R
Lättad, trimmad och med racearv

Bentley har låtit sig inspireras av racingbilen Continental GT3 och släpper nu en gatlegal version kallad Continental GT3-R. Här har man kastat ut baksätena, bytt ut saker mot kolfiber och trimmat motorn ännu mer. Bilen som endast byggs i 300 exemplar är 100 kilo lättare än Continental GT V8 S. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 4.0 liter ger nu 580 hästar och 700 Nm vilket i kombination med bantningen gör det här till den snabbast accelererande Bentleyn någonsin - från 0-100 km/h på bara 3.8 sekunder. Växellådan kommer från ZF och den har åtta steg. Fyrhjulsdriften har omarbetats och för första gången har bilen nu torque vectoring-teknik. Till det har man även moddat ESC:n och ställt in chassiet för att bilen ska bli så rapp som möjligt. Beställa går bra att göra nu och de första leveranserna drar igång i slutet på året. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Bantningsmetoder genom tiderna
Får det vara lite bomull?

Genom tiderna har vi utsatt oss för de mest bisarra bantningsmetoderna. Buzzfeed har sammanfattat några i videon ovanför. Vissa metoder är bortom mitt förstånd. Tumnagel
40.4°
+
Fenjima Manrique
0

Vi googlar ofta läkemedel
Allra oftast smärtstillande

I en undersökning som beställts av Läkemedelsverket har det visat sig att vi svenskar tillsammans googlar läkemedel runt 200.000 gånger i månaden. De läkemedel som googlas absolut mest, runt en fjärdedel av sökningarna, är de som klassas som smärtstillande men även läkemedel mot bantning och könssjukdomar finns med bland de mest eftersökta läkemedlen. Läkemedelsverket är något oroade av resultatet av den här undersökningen då man misstänker att många googlar läkemedel för att sedan beställa dessa online utan att ha varit i kontakt med vare sig läkare eller apotek. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Endast 25 exemplar av Wiesmanns lättviktare
Ingen billig bantning här inte

Tyska Wiesmann firar 25 år som biltillverkare med att visa upp en strippad version av modellen MF4. GT MF4-CS här är tänkt för banan och fokuserar på låg vikt, bra grepp och största möjliga förarglädje. Men den som trodde att Wiesmann hade bantat bilen med 150 kilo får tänka om. Den här är endast 20 kilo lättare än vanliga MF4. Vikten har sparats in genom att göra taket i kolfiber, ha rutor av polykarbonat och dörrar utan handtag. Detta gör att vågen stannar på 1 350 kilo och eftersom det under huven ruvar en V8:a på 420 hästar hämtad från BMW M3 tar sig bilen till 100 km/h på bara 4.4 sekunder. Toppfarten anges till 293 km/h. Endast 25 stycken kommer att byggas och priset börjar på 252 000 dollar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Ännu vassare RS6 på gång - över 600 hästar
Ytterligare en Plus-version

Audi släppte för ett tag sedan en vassare version av sin modell TT RS. Den fick tilläggsnamnet Plus och bjöd på 20 hästar extra. Sen presenterades nya R8 och även den fick en Plus-version i V10-utförandet. Nu sägs det att nyligen presenterade RS6 Avant också kommer att få en plusmeny och att effektsiffran då kommer att hamna över 600 hästar. Förutom mer effekt får man också lite bantning och mer direkt styrning. Den nya RS6:an har två föregångare som också de erbjöds som Plus-versioner men de såldes då endast i begränsad upplaga. Det kommer inte att gälla för den nya utan den kommer att säljas parallellt med vanliga RS6. När tillvalet dyker upp och hur mycket dyrare det kommer att bli är oklart för tillfället. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2012

Ännu vassare Veyron på väg?
1 600 hästar och 250 kilo lättare

Bugatti Veyron är en av de mest extrema bilarna i världen. Men det räcker tydligen inte. Nu går det nämligen rykten om att det kommer att komma en ännu vassare version. Den sägs få hela 1 600 hästar och genomgå en bantningskur på 250 kilo. Vad betyder det egentligen? Jo ett effekt/viktförhållande på 1/1. Med dessa sjuka siffror skulle bilen kunna ta sig till 100 km/h på löjliga 1.8 sekunder ochtoppa 463 km/h, vilket låter smått otroligt. Den nya superbilen väntas ha premiär i Frankfurt nästa höst. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Skräck tar död på kalorierna
"The Shining" och "Hajen" effektivaste smal-filmerna

Hör du till dem som gärna laddar upp med godis till filmkvällen, kan du nu äta dem med gott samvete. Iallafall om det är en rysare du tänkt att se - den höga pulsen och allt skrikande kan få dig att bränna upp till 200 kalorier. Forskare på University of Westminster har undersökt tittare av tio olika skräckfilmer. Mest förbrändes framför Kubricks "The Shining", upp till 184 kalorier. Det är lika mycket som du gör av med på en halvtimmes promenad. Men även "Hajen" och "Exorcisten" visade sig vara effektiva bantningsmedel: - Alla tio filmerna fick igång pulsen vilket i sin tur får blodet att pumpas runt snabbare. Skräcken släpper loss adrenalinet som är känt för att sänka aptiten, förklarar Dr. Richard Mackenzie för The Sunday Telegraph. Läs mer om filmerna som ingick i undersökningen, och hur många kalorier de förbränner. Tumnagel
37.7°
+
Alexander Dunerfors
0

MC Stradale pryder nu även Maserati GranCabrio
Lättat och luftigt

För den som inte nöjer sig med Maseratis GranTurismo S finns det även en version som kallas för MC Stradale där man har strippat bort en hel del vikt för att göra bilen ännu vassare. Nu kommer även denna version till GranCabrio, för självklart vill man ju som cabåkare också ha en vass bil. Än så länge är det bara bilderna som är officiella och ingen teknisk information har utannonserats. En GranTurismo MC Stradale är 110 kilo lättare än vanliga GranTurismo S så det borde ju röra sig om ungefär samma siffror även för denna bil. Förutom bantningen är växellägena tätare och fjädringen hårdare. Utseendemässigt handlar det om ett annat råare kjolpaket, lufthål i huven, annan diffusor bak med dubbla feta pipor, en vinge på bakluckan och andra fälgar. V8:an på 4.7 liter lämnar 460 hästar och har ett vrid på 510 Nm, vilket är tillräckligt för att ta GranTurismo MC Stradale till 100 km/h på 4.5 sekunder. Det borde betyda att GranCabrio MC Stradale gör det på omkring 4.7. Premiärvisning blir det på mässan i Paris som drar igång nästa vecka. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Nytt rekord på motorcykel runt Ringen
Satt med en gammal Yamaha R1

33-årige Andy Carlile gillar att köra sin hoj på den berömda Nordslingan. Han har kört stäckan ett par tusen gånger och kan den i sömnen. Nu har han satt ett nytt rekord för motorcyklar, som är hela sju sekunder bättre än det tidigare. Till sin hjälp hade han en Yamaha R1 från 2005 som han köpte skadad och som han sedan har lagat upp och fixat med. Motorn är original så när som på ett annat luftfilter utan det är bättre fjädrar och bantning som han har fokuserat på. Några gram här och där har resulterat i en elva kilo lättare båge. Det nya rekordet lyder sju minuter och tio sekunder. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Subaru kommer att bygga vassare version av BRZ
Välförtjänt

Subarus syskonbil till Toyota GT 86 och Scion FR-S säljer riktigt bra, faktiskt fyra gånger så bra som förväntat. Nu sägs det att en STI-version är på väg, en med mer pulver alltså. Det har klagats lite på effekten i bilarna som ligger på 200 hästar. Motorn behöver varvas ordentligt för att passa bäst och fler saknar lite mer klipp då vridet också bara ligger på 205 Nm. STI-versionen kommer att ha kvar samma boxerfyra men förses med ett annan insug, nytt sportavgassystem och en ECU-uppgradering. Det här skulle kunna resultera i en effekt på omkring 250 hästar, något som säkert passar den sportiga bilen ännu bättre än dagens effekt. En bantning väntas också stå på schemat. I Japan har över 3 500 bilar sålts och 60 % av köparna är under 40 år. En fjärdedel är under 30. Så den målgrupp Subaru, Toyota och Scion ville åt med den här sportkärran verkar ju nappa. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida