m

OnePlus snackar laddning i 9-serien
Ska ladda riktigt snabbt med eller utan tråd

OnePlus kommer presentera 9-serien på tisdag, men det verkar som att telefonens olika funktioner och fördelar kommer vara presenterade innan dess. Nu har företaget berättat lite om den kommande telefonens laddning och det verkar som att 9-serien kommer gå att ladda rackarns snabbt oavsett om man kör med kabel eller laddar trådlöst. Mer specifikt skriver OnePlus att 9-serien kommer gå att ladda rackarns snabbt tack vare Warp Charge 65T-laddaren som ska göra att telefonerna kommer kunna laddas från 0 till 100 på 29 minuter, vilket kan jämföras med 8T som kunde laddas fullt på "bara" 39 minuter. Precis som med OnePlus 8T sker detta tack vare användandet av två battericeller i telefonen som kan laddas med hög effekt samtidigt. När det kommer till trådlös laddning pratas det om att Warp Charge 50 och som namnet avslöjar så handlar det om trådlös laddning med en effekt på 50W. OnePlus skriver att 9 Pro kommer kunna laddas fullt på 43 minuter, vilket är rätt imponerande för att vara trådlöst. Det verkar dock som att endast 9 Pro kommer kunna ta del av den snabba trådlösa laddningen på 50W, men även vanliga 9 lär gå att ladda trådlöst, dock med lite lägre effekt. Hur som helst. 23 mars klockan 15:00 kommer vi få mer information om 9-serien. Och om OnePlus fortsätter pytsa ut info om telefonerna som de gjort hittills så lär det väl bara vara pris och releasedatum som det pratas om. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0
2020

Det här är Teslas nya battericell 4680
Lättare och billigare än föregångaren

Den battericell som Tesla använder sig av för tillfället heter 2170. De kommande åren ska den ersättas av 4680 som är både lättare och billigare. Cellen tas fram i samarbete med Panasonic. Namnet 4680 står för måtten på cellen - 46 millimeter på bredden och 80 millimeter på längden. Dagens 2170 sitter i Model 3 och Model Y medan Model S och Model X har en som heter 1865. Batteripacket i Model 3 har idag en energitäthet på 247 wattimmar per kilo (Wh/kg), 4680-cellen ska istället bjuda på 330 Wh/kg. 4680 innehåller färre komponenter vilket är det som gör den lättare, och också billigare att tillverka. Den nya designen gör även att temperaturregleringen blir betydligt lättare. Som väntat innehåller den nya cellen mer energi - fem gånger mer än föregångaren. En enskild cell kan därför ge upp till 16 procent längre räckvidd. En Model 3 Standard Range har 2976 celler och det nya packet fast med bara 960 celler kommer ge samma räckvidd. 4680-cellen kommer att ha sin premiär i Cybertruck och Model S Plaid. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil kommer ha upp till 100 mils räckvidd
Elon bekräftar

I en ny intervju har Elon Musk återigen snackat lite om den kommande lastbilen Semi. Bland annat bekräftade han att lastbilen kommer att ha en räckvidd på upp till 100 mil. Redan i maj 2018 sa man att den skulle klara upp till 96 mil men nu verkar det alltså vara 100 mil som gäller. Räckvidden kommer vara möjlig tack vare Teslas egenutvecklade battericeller och batteripack. Den totala vikten för en fullastad Semi kommer att ligga omkring 40 ton. Intervjun med Elon kan ses här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ford funderar på att tillverka sina egna elbilsbatterier
Måste för att hinna med i utvecklingen

I juli sa den före detta Ford-vdn Jim Hackett att Ford inte såg några fördelar med att tillverka sina egna battericeller till elbilar. Nu verkar man dock ha vänt i frågan och den nuvarande vdn Jim Farley bekräftar att de funderar på att ta fram batterier själva. Det är nödvändigt eftersom elbilsförsäljningen har börjat ta fart och ser man då inte till att tillverka fler batterier kommer man inte hinna med utvecklingen. Tesla har som ni säkert alla redan vet egna batterifabriker och investerar mycket i detta. General Motors och Hyundai har också hoppat på det tåget. Båda sistnämnda planerar att sälja en miljon helt eldrivna bilar om året år 2025. Volkswagen räknar med tre miljoner om året samma tid. Så det kommer att behövas en hel del batterier för att täcka allas behov. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Elbilsbatteri utan kobolt på väg från Panasonic
Ska lanseras om två till tre år

Panasonic fortsätter att finslipa utvecklingen av elbilsbatterier och nästa mål är att inom två till tre år framställa ett batteri helt utan kobolt. Kobolt är en av de dyraste och mest svåråtkomliga komponenterna i batterierna så det skulle ju vara skönt att slippa denna. Tesla använder sig av Panasonic-batterier och i de första Model S som tillverkades gick det åt elva kilo kobolt per bil. Idag är siffran för Model 3 istället runt 4,5 kilo. Det nya batteriet är en vidareutveckling av NCA-batteriet 2170 som visades 2017. Tumnagel
64.5°
+
Bobby Green
0

BMW börjar samarbeta med Northvolt
Ska tillverka hållbara battericeller

BMW är nästa stora företag att börja samarbeta med den svenska batteritillverkaren Northvolt. Tillsammans ska man ta fram hållbara battericeller. Leverantörskontraktet är värt 20 miljarder kronor och planen är att battericellerna kommer att tillverkas i Europa från 2024 när Northvolts fabrik är färdig i Skellefteå. Oliver Zipse som är Styrelseordförande BMW AG säger följande: "I syfte att effektivisera klimatarbetet ämnar BMW Group förbättra sina produkters övergripande miljöpåverkan – från råvara till återvinning. Detta framförallt när det kommer till energikrävande produktioner så som högspänningsbatterier till elektrifierade bilar. Därför har vi nu ingått ett avtal med våra producenter som endast kommer att nyttja grön el vid produktionen av BMW:s femte generation battericeller." Läs mer i pressmeddelandet nedan eller här. Tumnagel
57.1°
+
Bobby Green
0

Teslas aktie rusade hårt igår
Upp nästan 20 procent!

Innan Tesla presenterade sitt resultat i onsdags förra veckan handlades aktien för 580 dollar. Resultatet var minst sagt bra och aktien ökade till 640 dollar (+ 10 procent) i efterhandeln och låg sedan still där torsdagen och fredagen. Men det verkar inte ha varit nog för i dag har aktien fortsatt att rusa iväg och när börsen stängde låg aktien på 780 dollar, vilket är en uppgång på 20 procent. På en dag. Sedan årsskiftet har aktien ökat över 80 procent. Anledningen till ökningen är främst för att Panasonic har fått ordning på sin battericellstillverkning i USA, något som Tesla är beroende av för att kunna tillverka sina batterier och sina bilar. Panasonic meddelade att man nu tillverkar fler och fler battericeller och börjar komma ikapp det behov som Tesla har. Man berättade även att man börjar gå plus vilket också är viktigt för Teslas framtid. Det är alltså så att Panasonic tillverkar de battericeller som Tesla sedan bygger batterier av och Analytikern Argus Research höjde även sin riktkurs från 556 till 808 dollar och investmentbolaget ARK ska även ha räknat ut att aktien kan ligga på 7000 dollar år 2024, något som knappast lugnade aktien. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Världens billigaste elbil kommer från Ryssland
Kommer att kosta runt 7000 dollar

Ryska Zetta kommer att bli världens billigaste elbil när, och om, den lanseras nästa år. Frånpriset kommer då att ligga på runt 7000 dollar och för den slanten får man en bil som tar sig 20 mil på en laddning och som har plats för fyra stycken personer (även om det ser trångt ut). Toppfarten ska ligga på 120 km/h och under skalet finns en elmotor som max ska kunna klämma ur sig 97 hästar. Zettan kommer även gå att få som pickup eller skåpbil. Det enda som inte kommer att vara ryskt på bilen är battericellerna som man importerar från Kina. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen startar utveckling och produktion av battericeller
I den tyska kommunen Salzgitter

I Salzgitter, Tyskland, ska över 1000 stycken nya jobb skapas till år 2023/24 för att testa och producera battericeller. 300 av dessa vid Volkswagens utvecklingscenter och resterande 700 i ett joint venture mellan Northvolt och Volkswagen i syfte att bygga och driva en battericellsfabrik. Under samma period kommer över en miljard euro att investeras i koncernens battericellsaktiviteter. En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har nu dragit igång. Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling säger följande: "Det är ännu en milstolpe i koncernens omfattande elektriska offensiv att vi nu sammanför utveckling, testning och pilotproduktion av battericeller i Salzgitter. Genom att samla kompetensen kan vi driva fram våra egna aktiviteter för att ytterligare främja utvecklingen av battericeller som en nyckelkomponent i elektrifiering, utveckla nya standarder och snabbt överföra dem till serieproduktion." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Teslas framtida batterier kan räcka mycket längre än dagens
Teslas batteripartner har utvecklat ny battericell

Tidigare i år uppgav Teslas vd Elon Musk att batterierna man tagit fram till Tesla Model 3 har en livslängd som ska räcka för att transportera bilen 500.000 - 800.000 km. Någon vecka efter det så uppgav Musk även att man siktade på att ta fram ett batteri som skulle fixa hela 1,6 miljoner kilometer under sin livslängd tills nästa år och detta verkar man nu vara på god väg att åstadkomma skriver Elektrek. Tesla har arbetat tillsammans med laboratorium som drivs av litiumjon-batteri-pionjären Jeff Dahn och utvecklat en ny battericell som man säger ska kunna driva en elbil över en miljon miles, motsvarande över 1,6 miljoner kilometer. Det skulle innebära att battericellerna skulle hålla två till tre gånger längre än de som sitter installerade i dagens Teslabilar. Batterier är ofta den svaga länken i de flesta av dagens moderna prylar och ju bättre dessa blir desto enklare blir antagligen vår ilands-vardag i de flesta fall. Huruvida de nya battericellerna som Tesla och Jeff Dahn har utvecklat håller vad de utlovar återstår att se. I dagsläget verkar batterierna bara ha testats i laboratorietester och det krävs antagligen en del praktiska tester där batterierna faktiskt installerat i bilar för att bedöma om de håller måttet. Men det verkar ju hur som helst rätt lovande. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen och Northvolt bygger batterifabrik tillsammans
Spaden sätts i jorden nästa år

Nu står det klart att svenska Northvolt och Volkswagen tillsammans bildar ett samriskbolag för att bygga en fabrik i Tyskland för litiumjonbatterier. Nästa år ska bygget dra igång i Salzgitter i delstaten Niedersachsen och målet är att börja bygga batterier i slutet av 2023 eller början av 2024. Inledningsvis ska den årliga produktionskapaciteten ligga på 16 GWh. Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling och ledamot i Northvolt AB:s styrelse säger följande: "Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland." Under de kommande tio åren planerar Volkswagen-koncernen att lansera nästan 70 stycken elbilsmodeller. Fram till 2023 kommer man att investera mer än 30 miljarder euro i elektrifiering. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Tesla ryktas utveckla egen battericeller
Säger hejdå till Panasonic framöver?

CNBC har varit i kontakt med källor som uppger att Teslas utvecklingsavdelning håller på att utveckla battericeller till de batterier som driver Teslas bilar. Stämmer dessa rykten så innebär det antagligen att Tesla på sikt planerar att lämna sina underleverantörer som idag tillverkar battericeller till deras bilar. Tesla har haft ett batterisamarbete med Panasonic sedan 2014 men man har även andra batterileverantörer som till exempel LG. Enligt en undersökning så är batterier och battericeller den dyraste komponenten i Teslas bilar och skulle Tesla även kunna tillverka dessa helt själva så skulle det antagligen innebära en kostnadsbesparing för företaget. Skulle Tesla börja tillverka sina batterier själva så skulle det även passa bättre med Elon Musks vision för företaget vars mål är att Tesla ska utveckla, tillverka och sälja allt gällande sina bilar själva. Oavsett hur det blir med egna batterier från Tesla så lär det antagligen dröja tills nästa årtionde innan dessa eventuellt dyker upp i nya Tesla-bilar. Varken Tesla eller Panasonic har velat kommentera CNBS:s uppgifter. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida