m

Rosenbauer tar fram brandsläckare för elbilsbränder
Släcker bränder i batteriet underifrån

Rosenbauer, ett österrikiskt företag som tar fram brandbilar och utrustning till dessa, har utvecklat en brandsläckare som primärt är avsedd för att släcka bränder där elbilars batterier har börjat brinna. Då batterierna på elbilar oftast sitter i bilens bottenplatta kan det ta både lång tid och gå åt mycket vatten när brandkåren ska släcka dessa med sina traditionella slangar. Den nya brandsläckaren som Rosenbauer utvecklat är tänkt att rullas in under brinnande elbilar och släcka elden genom att spruta vatten upp mot bilens underrede. Rosenbauers nya brandsläckare har bland annat att testats av Porsche och deras brandsäkerhetschef Patrik Patrick Looß säger om den: "We were very pleased to be able to develop and test the extinguishing system together with Rosenbauer and to be involved in its improvement and further development. The extinguishing system is currently one of the best and most innovative of its kind to contain the spread of battery fires. Operation is very user-friendly and effective. From my point of view, the system is a must-have for every fire department." Rosenbauers brandsläckare för batteribränder i elbilar går att beställa nu och ska börja levereras i början av nästa år. Vad systemet kostar finns det inga uppgifter om. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rimac och Bugattis nya företag är igång
Detta kommer bli spännande!

I somras blev det klart att Rimac Automobili och Bugatti Automobiles slår sina påsar ihop. Tillsammans har de bildat det nya företaget Bugatti Rimac d.o.o och från och med igår är man igång med verksamheten i högkvarteret i Zagreb, Kroatien. Tillsammans ska de använda sig av Rimacs tekniska expertis och Bugattis 110 år gamla arv av ingenjörskap för att skapa magi - typ. Grundaren av Rimac - Mate Rimac, kommer att fungera som det nya företagets vd. Christophe Piochon kommer att bli ny COO för Bugatti Rimac. De båda företagen kommer för närvarande att fortsätta tillverka sina produkter på olika håll men ska på sikt växa ihop mer och mer. Porsche kommer att fungera som en strategisk partner och kommer bland annat att dela med sig av två stycken medlemmar från Board of Management och två från Supervisory Board. Den största aktieägaren i Bugatti Rimac kommer att vara Rimac Group med 55 procent. Mate Rimac kommer att behålla sin andel på 35 procent i Rimac Group. Porsche äger 22 procent och Hyundai Motor Group äger 11 procent, övriga investerare 32 procent. Utvecklingen, produktionen och försörjningen av batterisystem, drivlinor och andra elbilsdelar kommer att förläggas under den nyskapade avdelningen Rimac Technology som Rimac Group äger till 100 procent. 200 miljoner euro är investerat i vad som 2023 ska bli Rimac Campus där Rimac Technology kommer att ha sin nya bas. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

GoPro fixar överhettning i Hero 10 med uppdatering
Även nytt tåligare batteri är på ingång

GoPro släppte nya actionkameran Hero 10 förra månaden och vissa användare har rapporterat om att enheten överhettas och stängs av efter runt 20 minuters inspelning. Bekymren verkar inte påverka alla, men oavsett har GoPro tagit sitt ansvar och skickat ut en uppdatering för att lösa problemet. Med den nya uppdateringen får kameran nya tre nya inspelningslägen: Maximum Video Performance, Extended Battery och Tripod/Stationary. Första är det vanliga inspelningsläget som funnits tidigare, men Extended Battery fixar inställningar så att kameran håller sig vid liv så länge som möjligt. Tripod/Stationary stänger av GPS och HyperSmooth-stabilisering, vilket är onödigt på en stationär kamera, för att förlänga batteritiden. Enligt GoPro kommer 5.3K-inspelning i 60 fps kunna rulla 47 procent längre än tidigare, upp till 29 minuter per klipp, och 4K/60fps sker en ökning på 154 procent till 1 timmer och 3 minuter. Detta är inte allt GoPro gör för att förbättra upplevelsen. Gänget kommer även släppa ett nytt batteri vid namn Enduro som ska kunna hålla sig vid liv längre. Vid 5.3K/60fps i -10 grader ska du kunna få upp till 56 minuters inspelat material, medan inspelning i "vanliga" temperaturer ska en ökning på 28 procent i 5.3K/60fps-inspelning ske samt 40 procent förbättring i 4K/120fps. 25 dollar kommer det nya batteriet kosta och det kommer fungera med både nya Hero 10 Black och Hero 9 Black. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Anker släpper flera MagSafe-tillbehör
Egentligen inte då man kallar dem MagGo

Nu släpper Anker lite fler tillbehör för MagSafe på iPhone 12 och 13. Man kallar de sex stycken nya produkterna MagGo och de ska finnas produkter som både är riktade till hemmet och när användaren är på resande fot. Det kanske mest intressanta tillskottet är MagGo Battery Stand, som egentligen är samma trådlösa batteri som förut, med tricket att det även fungerar som ett stativ för iPhone. Batterikapaciteten ligger på 5 000 mAh. Anker MagGo Detachable Charger är ett trådlöst laddningsställ. MagGo Charging Station är en trådlös laddare med fler uttag på baksidan. Anker MagGo Charger är en trådlös laddare som det gömmer sig ännu en 5W trådlös laddare under, för exempelvis AirPods. Till sist kommer också en bilhållare (med laddning) och en sorts popsocket. Eftersom dessa produkter inte är "äkta" MagSafe laddar de dock endast upp till 7,5W. Alltså inte upp till 15W som riktiga MagSafe. Produkterna verkar inte släppas i Sverige riktigt än, men det är inte helt osannolikt att de dyker upp på exempelvis svenska Amazon så småningom. Tumnagel
34.1°
+
Hugo Engström
0

Batterier med återanvänt litium lika bra som nya
Enligt ny studie

Enligt en ny studie från Worcester Polytechnic Institute så är lithium-ion-batterier som använder återvunnet litium lika tillförlitliga som batterier som använder litium som utvinns för första gången. Elbilstillverkare stället sig dock än så länge tveksamma till att använda batteriet med återanvänt litium. Bland annat då konsumenters uppfattning är att batterier med återanvänt litium inte har samma prestanda som de med helt nytt litium. Det är även rätt komplicerat att återvinna litium från batterier. Det finns dock en del företag som har börjat återvinna litium och tillverkar nya batterier. IEEE Spectrum skriver bland annat lite om företaget Battery Resources som nästa år ska öppna en anläggning i USA som ska kunna återvinna 10.000 ton batterier om året. Företaget har även planer på att öppna två liknande anläggningar någonstans i Europa. Vi har tidigare även skrivit om det norsk-svenska företaget Hydro Volt som planerar att börja återvinna elbils-batterier, något som ni kan läsa mer om i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
65.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stellantis och LG ska bygga batterifabrik
Ska vara igång 2024

Biltillverkaren Stellantis och batteritillverkaren LG Energy Solution slår nu sina påsar ihop och ska tillsammans bygga en fet fabrik som ska leverera batterier till elbilar. Man drar igång ett nytt bolag som ska fokusera på att ta fram battericeller och moduler och det kommer att vara baserat i Nordamerika, men exakt var fabriken kommer att ligga är inte klart än. Fabriken kommer att skeppa sina batterier till Stellantis elbilsfabriker som finns i USA, Kanada och Mexiko. Målet är att vara igång 2024 och varje år kunna producera 40 gigawattimmar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen utvecklar BattMan
Batteridiagnostikmjukvara med fräsigt namn

Volkswagen har utvecklat "Battery Monitoring Analysis Necessity" som är en batteridiagnostikmjukvara som ska hjälpa tillverkaren att återvinna elbilsbatterier. Man kunde givetvis inte hålla sig så man kallar mjukvaran för BattMan. Ursprungligen utvecklades mjukvaran av Audi för modellen e-tron men har nu alltså återanvänts av Volkswagen. Med denna kan man på ett snabbt och enkelt vis kolla statusen på batteriet vilket ska göra det enklare när det kommer till återvinningen av dem. Den ska användas av experter från Volkswagen Group Components på deras första batteriåtervinningsfabrik som finns i Salzgitter. Om batteriet är i bra skick kan det användas till en annan bil, om det inte passerar testerna med fullgott resultat kan batteriet istället användas till något annat - exempelvis en gaffeltruck eller liknande. Är det för dåligt återvänder man bara materialen det är tillverkat av. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Nio-kunder har nu bytt batteri i bilen fyra miljoner gånger
Lanserar nu sina elbilar i Norge

Elbilstillverkaren Nio tänker lite annorlunda när det kommer till laddning av bilen och istället för att stoppa in en kabel åker man helt enkelt till en station och byter ut hela batteripacket mot ett fulladdat. Det här har man pysslat med ett par år och nu har kunderna tillsammans bytt batteri i sina bilar fyra miljoner gånger i hemlandet Kina. Totalt finns det 504 stycken stationer utplacerade och ett batteribyte tar dryga fem minuter. Nio har nu även officiellt lanserat modellen ES8 i Norge vilket ni kan se i klippet nedan. On September 29, 2021, our NIO users have completed over 4,000,000 battery swaps. As of today, we have 504 #NIOPower Swap stations up and running, a quarter ahead of schedule which expected 500 stations installed by the end of 2020. #AlwaysForward pic.twitter.com/oOCtBd4Kmp— NIO (@NIOGlobal) September 29, 2021 Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Tevva visar ny eldriven lastbil
Ska börja levereras nästa år

Tevva är ett brittiskt företag som bygger eldrivna lastbilar och nu visar de upp sin nya 7,5-tonnare. Man säger att den här är "designed for the real world" och målet är att börja leverera under tredje kvartalet nästa år. Förhandsbeställningar går bra att lägga nu. Tevva Truck tar sig 25 mil på bara el, men upp till 50 mil totalt tack vare en räckviddsförlängare som går på vätgas. Tillverkningen kommer att ske i en helt ny fabrik i London Thames Freeport-området. 2023 räknar man med att produktionen är uppe i 3000 stycken lastbilar om året. Läs mer om företaget i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Spotify slukar batteri på iOS
Även i bakgrunden

Använder du Spotify mycket på iPhone? Försvinner batteriet snabbare än snabbast? Det är inte så konstigt eftersom Spotify verkar ha en bugg som gör att appen drar massor av batteri, även när den ligger i bakgrunden och kör. We can confirm all the new info and feedback you shared has been passed on to the relevant teams and wex27re actively working on the matter. While this is ongoing, we recommend keeping your Spotify up-to-date to receive all fixes as soon as possible. Jag upptäckte det när jag testade nya iPhone 13 Pro och tyckte att batteritiden var kass. Det visade sig att boven i dramat var Spotify som dragit överlägset mest batteri och som sagt även när appen låg i bakgrunden. Enligt användare på deras community-forum ska det även ske när data är avstängt. Spotify säger som sagt att man tittar på saken men när en fix kan vara ute är inte klart. Tumnagel
24.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida