m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Inga mikrotransaktioner i Star Wars: Squadrons
Låter vettigt

Under fredagens EA Play-tjohej visade EA upp sitt kommande Stjärnornas krig-spel Star Wars: Squadrons. I detta spel ska du flyga diverse små rymdskepp i lag med fem spelare. Lagen strider sedan ute i rymden i flera olika spellägen. Det finns ett flertal olika skepp att välja mellan och de fungerar lite som klasser då alla har olika förmågor. Dessa skepp kommer du kunna pimpa loss med en massa kosmetiska detaljer. Men lite halvt oväntat så kommer alla kosmetiska grejer fås genom att spela spelet och inte via diverse mikrotransaktioner. Som bekant fick EA massvis med kritik för mikrotransaktionerna i Star Wars: Battlefront II så det är väl kanske inte helt oväntat att de chillar lite med mikrotransaktionerna ett tag nu. Squadrons kommer också innehålla en ordentlig kampanj som ska förbereda en för flerspelarläget, typ som kampanjen i Star Wars: Battlefront II gjorde. Handlingen utspelar sig efter Jedins återkomst under kriget mellan New Republic och det som återstår av Rymdimperiet efter den andra dödsstjärnan sprängdes. Spelet är på gång för PlayStation 4, Windows och Xbox One med släpp den 2 oktober. PlayStation 4- och Windows-versionen kommer gå att spela i VR. Tumnagel
49.5°
+
Frode Wikesjö
0

Battlefront II-fans gör hyllningsfilm till utvecklarna
Fint ändå

Battlefront II hade onekligen en rätt knackig start med rätt aggressiva mikrotransaktioner och pay to win-element. Utvecklarna DICE, Criterion och Motive har dock lagt ner massvis med tid för att förbättra spelupplevelsen sedan dess och detta är något som verkligen uppskattats av fansen. Spelet fick nyligen sin sista stora uppdatering och för att hylla utvecklarna har ett gäng kända ansikten i Battlefront-communityt medverkat i en video där de pratar om vad de gillar med spelet. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Spela som Baby Yoda i Star Wars: Battlefront II
Med hjälp av ny mod

En ny mod för Star Wars: Battlefront II ger dig nu möjligheten att strida som Baby Yoda från The Mandalorian. Modden är mer eller mindre en skin för BB-8 så spelmässigt är det inte någon variation. Modden går endast att använda i PC-versionen av spelet och hur den ser ut kan du se i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0
2019

The Rise of Skywalker tittar in i Battlefront II
Star Wars-spel får nya grejer inför Star Wars-premiär

Imorgon är det svensk premiär för Star Wars: The rise of Skywalker och lagom till det släpper EA lite nya grejer till Battlefront II som relaterar till den nionde Star Wars-filmen. Det kommer nu bland annat att bli möjligt att ladda ner skins till Rey, Finn och Kylo Ren, hjältarna och skurken i de sista tre Star Wars-filmerna i den ursprungliga Star Wars-sagan. EA släppte även precis en ny trailer till Battlefront II vilken ni kan kolla in här ovanför. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EA får världsrekord i nedröstning
Grattis EA?

När EA, för några år sedan, släppte Star Wars Battlefront II hamnade de lite i blåsväder på grund av hur spelet hanterade det här med lootlådor. Kort sagt så hatade folk hur EA hade implementerat dem. EA försökte försvara lootlådorna via ett inlägg på Reddit, men det inlägget röstades ner till förbannelse. Det röstade faktiskt ner så pass mycket att just det inlägget, nu två år senare, hamnat i Guinness rekordbok för 2020. Rekordet är för det mest nedröstade inlägget på Reddit. Inlägget har fått 683 000 nedröstningar vilket är bra många fler än inlägget som ligger på andra plats eftersom det "endast" har 88 906 nedröstningar. För ett antal år sedan så "vann" EA omröstningen för USAs sämsta företag och antagligen kommer detta rekord firas precis lika lite som den äran. Tumnagel
56.3°
+
Frode Wikesjö
0

EA lägger till 12 Star Wars-spel i Origin Access
Jedi Academy, Republic Commando och lite annat smått och gott

I helgen var det den stora Star Wars-högtiden May the 4th, eller fjärde maj som vi säger på svenska. För att fira dagen passade EA på att lägga till lite fler Star Wars-spel i Origin Acces-valvet, som prenumeranter av Origin Access Basic och Premier har möjlighet att lägga vantarna på. Det handlar om 12 Star Wars-titlar som lagts till i valvet och hela listan hittar ni precis här: Jedi Knight: Jedi Academy Battlefront II (Classic, 2005) Republic Commando Rogue Squadron 3D Dark Forces Shadows of the Empire X-Wing Alliance Jedi Knight: Mysteries of the Sith Galactic Battlegrounds Saga Starfighter Episode 1 Racer Rebellion För att lira spelen behöver ni bara ha ett Origin-konto och prenumerera på Origin Access. Basic-versionen kostar 40,50 kronor i månaden eller 249 kronor för ett helt år. Premier-versionen som även ger dig tillgång till nya titlar, ofta innan spelen släppts, och det kostar 149 kronor i månaden eller 999 kronor för ett år. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar nästa månads Games With Gold
Den bästa varianten av Star Wars: Battlefront II!

Nästa vecka drar april igång och med ny månad kommer nya Games With Gold-spel bli tillgängliga för Xbox Live Gold-prenumeranter. Den här gången ser lineupen ut som sådan: The Technomancer och Outcast: Second Contact kommer bli tillgängliga för Xbox One-spelare och Xbox 360-spelare får lägga vantarna på Star Wars: Battlefront II och Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. De sistnämnda kommer även vara spelbara på Xbox One. Släppschemat ser ut som sådan: The Technomancer: 1 - 30 april Outcast: Second Contact: 16 april - 15 maj Star Wars Battlefront II: 1 - 15 april Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2: 16 - 31 april Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
2018

Jade Raymond lämnar EA
Ytterligare ett stort namn lämnar speljätten

Jade Raymond jobbade tidigare med spelserierna Assassinx27s Creed och Watch Dogs på Ubisoft, men hoppade över till EA 2015 för att starta en ny spelstudio vid namn Motive. Motive assisterade bland annat Visceral Games med deras Star Wars-lir innan spelet och spelstudio lades ner tidigare i år och gänget hjälpte även till med Star Wars: Battlefront II. Nu verkar Raymond vara färdig med företaget och har bestämt sig för att gå vidare. I ett uttalande skriver John Reseburg, kommunikationschef på EA, detta: “With this change, Jade Raymond has decided to leave Electronic Arts. In her time with us, Jade helped to build great teams, and our projects underway at Motive and other studios continue unchanged. We’re appreciative of all of her efforts, and we wish Jade all the best as she moves on to her next adventure. We are driving greater creativity into everything we do across EA Studios, and we’ll look forward to sharing more in the months to come.” Vad Raymond kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men det lär handla om något spelrelaterat. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Lootlådor blir olagligt i Belgien
Anses vara lotteri

I slutet av 2017 blev det känt att belgiska motsvarigheten till lotteriinspektionen skulle granska lootlådor i spel som Fifa 18, Overwatch, CS:GO och Star Wars: Battlefront II och nu har domen kommit. Och gänget anser att lootlådor i några av dessa spel är lotteri och är därför olagliga. Belgiens justitieminister Koen Geens skriver i ett pressmeddelande att Fifa 18, Overwatch och CS:GO är olagliga och måste plockas bort. Plockas lootlådorna inte bort riskerar distributörerna fängelse och en böter på upp mot 800.000 euro, vilket kan bli mer beroende på om minderåriga har tillgång till spelet. Battlefront II undantas detta då spelet under undersökningens gång inte hade lootlådor, vilket DICE och EA nyligen petade tillbaka in i spelet. I pressmeddelandet skriver Geens bland annat detta: "We have already taken numerous measures to protect both minors and adults against the influence of, among other things, gambling advertising. That is why we must also ensure that children and adults are not confronted with games of chance when they are looking for fun in a video game." Tumnagel
83.5°
+
André Stray
0

EA lovar ändring efter Battlefront-kontrovers
Har lärt sig efter lootbox-hetsen

The Verge tog nyligen ett snack med EA-chefen Patrick Söderlund för att prata om lite strul som skedde i samband med releasen av Battlefront II. Mer specifikt pratades det om pay-2-win-tänket och lootlådor i allmänhet. Patrick Söderlund, som nyligen befordrats till chief design officer, berättar för The Verge att systemet som implementerades i Battlefront II i slutändan skadade spelet och att EA lovar ändring i framtiden. Mer specifikt sade Söderlund detta: "Ix27d be lying to you if I said that whatx27s happened with Battlefront and whatx27s happened with everything surrounding loot boxes and these things havenx27t had an effect on EA as a company and an effect on us as management. We can shy away from it and pretend like it didnx27t happen, or we can act responsibly and realize that we made some mistakes, and try to rectify those mistakes and learn from them." Hur EA:s ändrade synsätt kommer påverka framtida spel är för tillfället oklart, men företagets förkärlek till lootlådor verkar tack och lov ändrats. Kommande Battlefield V och Anthem kommer inte ha några lootlådor som ger dig någon edge i spelet, utan kommer endast bestå av kosmetiska ting. Hela intervjun med Patrick Söderlund hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

Red Dead Redemption nu snyggare på Xbox One X
Uppdateringar på ingång till ett gäng spel

Microsoft höll låda under gårdagen och meddelade att flertalet Xbox 360-spel kommer få en Xbox One X-uppdatering. Bland dessa är Rockstars Red Dead Redemption som från och med nu kommer kunna liras med 4K-upplösning på One X. Utöver Red Dead Redemption har även Portal 2, Darksiders, Gears of War 2, Star Wars: The Force Unleashed och Sonic Generations fått Xbox One X-uppdateringar som höjer upplösningen en skvätt. Men det är inte allt Microsoft presenterade under gårdagen. Gänget meddelade även att 19 Xbox-titlar kommer bli spelbara på Xbox One med bakåtkompatibilitetsstöd. Från 17 april kommer vi kunna lira Blinx: The Time Sweeper, Breakdown, Conker: Live & Reloaded, The Elder Scrolls III: Morrowind, Hunter: The Reckoning, Jade Empire, Panzer Dragoon Orta och SSX 3. 26 april kommer en ny våg med Xbox-lir bli tillgängliga och dessa är Destroy All Humans!, Full Spectrum Warrior, Mercenaries: Playground of Destruction, MX Unleashed, Panzer Elite Action: Fields of Glory, Star Wars Battlefront, Star Wars Battlefront II, Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, Star Wars Jedi Starfighter, Star Wars Knights of the Old Republic II och Star Wars Republic Commando. Ovan kan ni se en jämförelsevideo mellan Xbox 360-versionen av Red Dead Redemption och Xbox One X-varianten. Tumnagel
44.8°
+
André Stray
0

EA låser upp samtliga hjältar i Star Wars: Battlefront II
Vad hände med "a sense of pride and accomplishment"?

EA och DICE har verkligen gjort en kovändning när det kommer till Star Wars: Battlefront II. Pay-2-win-systemet håller på att skrotas och nu har det blivit känt att samtliga hjältar och farkoster kommer bli tillgängliga för samtliga spelare utan att dessa behöver låsas upp. I ett inlägg på Battlefront-forumet skriver EA:s community manager Mat “Sledgehammer70” Everett detta: “Along with these changes, we’ve also unlocked all currently available Heroes and Hero Ships for everyone. With all characters now having a Unit Level, we don’t want to limit anyone’s chance to progress as we change the way you interact with these characters.” För att få tillgång till samtliga hjältar så behöver du bara ladda ner den senaste patchen och sedan får du tillgång till samtliga nyheter. Utöver hjältarna kommer det nya progressionsystemet läggas till samt Cloud City of Bespin som Blast Mode-bana. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Star Wars: Battlefront 2 skrotar uppgradering via lådor
Bra där!

Star Wars: Battlefront 2 hade en aningen stökig release på grund av ett uppgraderingssystem som baserades på lootlådor och mikrotransaktioner. EA och DICE lyssnade på kritiken och plockade bort möjligheten att köpa lootlådor för riktiga pengar i spelet och meddelade att uppgraderingssystemet kommer ses över. Nu har gänget levererat lite mer information om vilka ändringar som kommer att ske. I en uppdatering som ska släppas 21 mars kommer hela uppgraderingssystemet göras om så att du kommer kunna spendera erfarenhetspoäng för att köpa specifika Star Cards direkt, i stället för att få slumpmässiga kort i diverse lootlådor. Detta kommer göra uppgraderingssystemet betydligt mer linjärt och mindre fokus kommer läggas på slumpen. Lootlådorna kommer även att göras om helt och du kommer inte längre kunna köpa lådorna för in-game-valuta. I stället får du lådor som dagliga belöningar eller när du klarar utmaningar eller når milstolpar. Lådorna kommer endast innehålla krediter, emotes och andra kosmetiska prylar, det vill säga ingenting som kommer påverka gameplay direkt. Uppdateringen kommer släppas 21 mars på samtliga plattformar. EA meddelar även att fler ändringar är på ingång. Mer specifikt vad kommande uppdateringar kommer handla om är oklart, men EA skriver detta i ett pressmeddelande: "In addition to continued balance patches, we will also add a number of modes to Star Wars Battlefront II in the coming months, offering several standout, brand-new ways to play. Some of these, like the recently released limited-time Jetpack Cargo, are radically different than anything you’ve experienced in the game before, and we’re excited to surprise you with what we have planned." Tumnagel
57.2°
+
André Stray
0

Nvidia går som tåget
Tack vare gaming och kryptovalutor

Grafikkortsföretaget Nvidia presenterade sitt resultat i veckan som gick och det verkar som om det finns en enorm efterfrågan på företagets GPU:er. Omsättningen under 2017 steg kraftigt jämfört med det föregående året. Nvidias omsättning förra året landade på 9,71 miljarder dollar vilket är en ökning med 41 procent jämfört med omsättningen 2016. Vinsten landade på nästan 1,2 miljarder dollar vilket är en uppgång med 71 procent jämfört med 2016. Under ett konferenssamtal med investerare sa Nvidia att ökningen av omsättning och vinst berodde på gaming-sektorn och spel som Star Wars: Battlefront II and Playerunknown’s Battlegrounds samt Nintendo Switch. Den enorma efterfrågan på GPU:er som kan generera kryptovalutor bidrog även det till höga resultatet medgav företaget. Trots framgångarna på kryptovaluta-marknaden så försäkrade Nvidia att det man ser gamers som sin huvudmålgrupp och betraktar kryptovaluta-marknaden som en instabil inkomstkälla . Nvidias ekonomichef Colette Kress sa: "While the overall contribution of cryptocurrency to our business remains hard to quantify, we believe it was a higher percentage of revenue than the prior quarter. That said, our main focus remains on our core gaming market as cryptocurrency trends will likely remain volatile." Nvidia har som bekant börjat satsa allt mer på artificiell intelligens men hur den satsningen har gått nämndes det inget speciellt om. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Wars: Battlefront 2 sålde under förväntan
Mikrotransaktioner på väg tillbaka

Blake Jorgensen, ekonomichef på EA, tog nyligen ett snack med Wall Street Journal för att prata lite ekonomi. Jorgensen berättade att spelet har sålts i 9 miljoner exemplar, vilket är 1 miljon färre exemplar än vad EA hade förväntat sig att sälja. Utöver det har intäkterna från spelet varit lägre än väntat, vilket beror på att mikrotransaktionerna plockades bort illa kvickt från spelet i samband med release. För att hamna på rätt köl igen väntar EA att ytterligare 1-3 miljoner exemplar av spelet ska säljas innan slutet av mars. För att bumpa upp intäkterna från spelet kommer EA även att återimplementera mikrotransaktionerna igen i Battlefront 2 inom de kommande månaderna. Tumnagel
-12.0°
+
André Stray
0
2017

Mer singleplayermaterial kan komma till Battlefront 2
Criterion Games har ändrat sina DLC-planer

Star Wars: Battlefront 2 har fått en hel del skit sedan spelet släpptes i november. En hel del har handlat om lootlådor och pay-2-win-tänk, men även att singleplayer-delen var lite väl kort. EA och DICE har tidigare velat fokusera på DLC-till multiplayer-delen, men medutvecklarna Criterion Games verkar vara sugna på att gå en annan väg. I ett Twitter-inlägg skriver Criterion att de har ändrat sina framtida DLC-planer för att kunna tillfredsställa spelare som vill spela Battlefront 2 offline. Wex27ve already adjusted some of our plans for future DLC at Criterion because of the demand wex27ve been hearing for more offline content since the game shipped. Wex27re working on what that content might be, but wex27re certainly not deaf to what players are asking for more of. https://t.co/Ugib1hCvN3— Criterion Games (@CriterionGames) December 20, 2017 Hur dessa singleplayertillägg kommer se ut är för tillfället okänt, men vi gillar ändå tanken att mer singleplayermaterial är på ingång. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Vinterrea i PlayStation-affären
Skynda att fynda

Överallt finns det reor nu, så även i PlayStation-affären. Mer än 500 spel har man nu temporärt sänkt priset på så vill man hitta någon julklapp till sig själv så kanske man ska ta sig en titt där. Några av spelen som nu kan köpas till ett lägre pris är: Star Wars Battlefront II Call of Duty: WWII Assassin’s Creed Origins Wolfenstein II: The New Colossus Persona 5 Nioh Overwatch Uncharted: The Lost Legacy och Bloodborne En komplett lista på samtliga spel och tillägg som ingår i rean kan hittas via länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Video går igenom EA:s pay-2-win-historia
Var började lootlådorna och var ska det sluta?

Med Battlefront II har EA återigen visat att de ser spelare som dollar-tecken. Och gänget verkar inte ha några planer att ändra sin syn. Men när började EA:s förälskelse till pay-2-win? Det får vi reda på i en ny video från Skill Up som är rätt lång, men rätt värd. Tumnagel
44.7°
+
André Stray
0

VideoGameDunkey tycker till om Battlefront II
Listar ett par struliga punkter

VideoGameDunkey har släppt en ny video och den här gången handlar det om Battlefront II och vad Dunkey gillar med spelet. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Namninsamling startad för att avbryta EA:s Star Wars-kontrakt
Folk har ledsnat

6 maj 2013 var inte en toppendag för Star Wars-fans. Det var då det spikades att EA skulle få exklusiva rättigheter att göra Star Wars-spel och min reaktion var ganska exakt detta: Det här kan ju vara det absolut sämsta jag läst på länge. Och det verkar som att min magkänsla överensstämde med tankarna som går kring EA:s och LucasFilms Star Wars-samarbete idag. I samband med skitstormen kring Battlefront II och pay-to-win-lootlådorna verkar det som att spelare och Star Wars-fans har ledsnat ordentligt och har dragit igång en namninsamling på Change.org om att Disney ska avbryta samarbetet med EA på momangen. Insamlingen nådde rätt snabbt målet på 15 000 signaturer och i skrivande stund har över 22 000 personer skrivit på och siffran ökar varje sekund. Huruvida Disney och LucasFilms kommer ta namninsamlingen på allvar är för tillfället okänt, men med tanke på hur många som skrivit på så vore det lite konstigt om Disney och LucasFlims ignorerade folkets uppmaning helt. Tumnagel
70.6°
+
André Stray
0

Snubbe bygger farmingrobot till Battlefront II
Får sannerligen en känsla av "Pride and Accomplishment"

Att skrapa ihop krediter i Battlefront II för att ha råd med de flådiga hjältarna Darth Vader och Luke Skywalker tar rätt lång tid om man inte vill pröjsa för lootlådor. Runt 12-13 timmars aktiv matchtid, för att vara lite specifik. En Youtube-användare vid namn Garbtronix bestämde sig att detta var tok för mycket tid att lägga på spelet så han byggde en liten robothjälpare som hjälpte honom en bit på traven. Tumnagel
51.0°
+
André Stray
0

Uppgraderingssystemet i Need for Speed: Payback ska fixas
Får samma behandling som Battlefront II

Battlefront II är inte det enda EA-spelet som är pay-to-win. Även nya Need for Speed: Payback från svenska Ghost Games har ett rätt meckigt uppgraderingssystem som grundar sig i slumpmässigt genererade uppgraderingar. Ghost Games och EA har meddelat att detta ska fixas och mer specifikt handlar det om att du kommer behöva vänta lite kortare tid än tidigare för att kunna lägga vantarna på uppgraderingar till din bil. Tidigare har spelare varit tvungna att vänta i 30 minuter för att få nya uppgraderingar, men Ghost har nu sänkt tiden till 10 minuter. Spelet har också en hel del prestandaproblem, speciellt Xbox One-versionen, och även detta kommer fixas i framtiden. Ghost meddelar att en uppdatering som fixar detta kommer inom kort. Ovan ser ni en video där Youtubern AngryJoeShow pratar lugnt och avslappnat om uppgraderingssystemet i Payback. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0
Nästa sida