LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Regeringen vill ha flexiblare skatteregler för husbilar
Vill att de ska gå snabbare att ställa av och ställa på dem

Den 1 september införde Sverige nya skatteregler för fordon och började beskatta fordon efter deras miljöpåverkan enligt en uträkningsmetod som kallas för WLPT (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Detta gjorde att skatten för bland annat nyregistrerade husbilar ibland fördubblades. Enligt skattesystemet som infördes 2018 beskattas en ny husbil med cirka 14.000 kronor om året. Med det nya systemet riskerar nya husbilar att beskattas med upp till 28.000 kronor om året under de första tre åren. Detta anser regeringen blir lite för dyrt då husbilar oftast körs betydligt mycket färre mil och används vid färre tillfällen än andra lätta fordon. Därför efterlyser regeringen nu flexiblare regler och tekniska lösningar för att göra det billigare att äga en husbil. Det går redan idag att ställa av en husbil via appen "Mina Fordon" eller Skatteverkets hemsida. Kruxet med det är att det tar 15 dagar att ställa av respektive ställa på ett fordon, något som minskar möjligheterna för husbilsägare att göra spontanresor. Finansminister Magdalena Andersson beskriver ett önskvärt scenario för Expressen: "Man kör ju oftast husbilen några få dagar om året. Tanken är att man ska kunna använda den under Kristi himmelsfärds helg, ställa av den direkt efteråt för att enkelt ställa på den vid midsommarhelgen. Sen ställer man av den igen för att ställa på den vid semestern." I Sverige finns det cirka 100.000 husbilsägare och de flesta av dem håller nog med Magnus Nordensved i videon här ovanför. Har du husbil? Svara gärna på vår enkät här nedanför. Om flera alternativ passar in så välj det du tycker känns bäst. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Så påverkas du av Bonus Malus
Snart är det nya bilskattesystemet här

Den 1 juli i år börjar det nya bilskattesystemet Bonus Malus att gälla och det kommer innebära bonus för elbilar och gasbilar men högre skatt för de bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Ju högre koldioxidutsläpp, desto högre skatt. Skatten är 82 kronor per gram över 95 gram upp till och med 140 gram. Utsläpp utöver 140 gram kostar istället 107 kronor per gram. För dieseldrivna bilar finns även ett bränsletillägg som är på 13,52 kronor per gram. Efter tre år sänks skatten till normal nivå igen. Notera att detta gäller vid köp av nya bilar, alla bilar som redan är registrerade får behålla sin nuvarande skatt. I dagsläget är supermiljöbilspremien för elbilar 40.000 kronor men denna kommer att höjas till 60.000 kronor. Laddhybrider kommer att få bonus beroende på koldioxidutsläppet, och den ligger mellan 20 000-30 000 kronor. Teknikens Värld går i länken nedan genom allt du behöver veta om de nya bestämmelserna och tar även upp en hel del exempel på hur mycket dyrare olika bilar kommer bli att äga. Hårdast drabbas inte helt oväntat sport- och lyxbilar som drar mycket soppa och släpper ut mycket skit. En Ford Mustang släpper ut 277 gram per kilometer. Den kostade om den registrerades före halvårsskiftet 4.012 kronor i skatt per år. Efter 1 juli kostar den istället 18.709 kronor om året i tre år. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2017

Avgift för att få köra på Autobahn 2019
Beslut taget i dag

Det har varit snack länge om att införa avgift på Autobahn och i dag beslutade det tyska förbundsrådet Bundesrat att det kommer att bli så. Avgiften kallas för Maut och från 2019 kommer den att tas ut för alla som kommer att köra på den världsberömda motorvägen. Avgiften gäller utlandsregistrerade bilar men även tyskar, dock kompenseras de genom en lägre bilskatt. Vad avgifterna kommer att ligga på är inte klart än men enligt tidningen Der Spiegel kan utländska bilister räkna med 2,5 till 25 euro för ett tiodagarspass, priset kommer att baseras på bilens utsläppsklass. Ett kort som gäller i två månader väntas kosta 7-15 euro. Pengarna kommer att gå till att rusta upp de tyska vägarna. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0
2012

Det här googlade vi 2012
Facebook fortfarande mest sökt på Google

30-35 miljoner sökningar görs på svenska Google varje dag, vilket är en kraftig ökning på 20% från förra året. När Google i dag presenterade listorna på de mest sökta orden för 2012 var topp-tio-listan inte så spännande, folk använder fortfarande Google istället för att skriva in www.domän.se. Listan toppas inte så oväntat av Facebook följt av Aftonbladet och Youtube. Tittar man däremot på trender hittar man lite roligare resultat, övergripande fångar Hanna Widerstedt förstaplatsen. Något som också är en väldigt stark trend är Netflix som kommer tvåa, men andra streamingtjänster trendar också. Trea på trendlistan hittar vi dock "swefilmer" så helt nöjda med streamingutbudet verkar svenskarna inte vara. Andra trender är Diablo 3, Loreen, EM och 9GAG. Förutom Hanna Widerstedt hittar vi Loreen och Whitney Houston på topplistan över människor och inte så oväntat Gangnam Style på topplistan över låtar. En "intressant" trend i dessa dåliga tider är att frågan "Hur länge i belastningsregistret" trendar. Den mest vanliga frågan är dock "Vad är klockan". Svaret på den frågan är just nu 09.57. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0
2009

Zenvo ST1
En lågt flygande missil som snart kommer i produktion

Danska Zenvo Automotive har man ju hört talas om. Men det har varit ganska tyst kring den danska supersportbilen på den senaste tiden, tills nu. Zenvo planerar att starta produktionen redan i slutet på detta året och har släppt lite fler uppgifter om superbilen, Zenvo ST1. S står för supercharger och T för Turbo, vilket betyder att bilen har turbo och kompressor, varför bara välja ett alternativ när man kan få det bästa av två världar? Bilen är bakhjulsdriven, baserad på Corvette Z06 och har samma 7-liters V8:a under huven kopplad till en sexväxlad manuell låda. Turbon och kompressorn gör ett bra jobb och skrämmer upp motorn till hisnande 1104 hästar och 1430 Newtonmeter! Med såna här resurser under skalet gäller det att hålla i sig när man drar på, för det går undan. 0-100 km/h på 3 sekunder blankt och bilen är elektroniskt spärrad till 375 km/h! Detta för att de specialdesignade däcken från Michelin inte ska explodera, vore dock kul att se hur fort bilen kan gå utan begränsning. ST1 väger 1376 kilo, mycket tack vare användandet av kolfiberarmerad plast, vilket betyder 802 hästar/ton. Trots den relativt låga vikten är bilen proppad med utrustning som klimatanläggning, navigator, head-up display och farthållare. Bilen är 4,66 meter lång, 2,04 meter bred och 1,19 meter hög. Endast 15 bilar kommer att byggas. Längre fram i tiden kommer tre modeller till, varav en budgetmodell med lite lägre effekt och som blir mindre exklusiv. Priset då? Runt 8,6 miljoner. Ska bli kul att se om någon dansk köper en Zenvo ST1, de danska bilskatterna är inte särskilt roliga. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0