m

Här är vinnarna i SM i Fågelholk
Naturskyddsföreningens holktävling är nu avgjord

Nu har Naturskyddsföreningen utsett årets vinnare i SM i Fågelholk och de tre vinnarbidragen, "Mossis", "Tunnan" och "Hotell Mosse", syns på bilden här ovanför. Sammanlagt kom det in 289 bidrag till årets SM i Fågelholk. Bland dessa valde juryn ut 15 bidrag som sedan allmänheten kunde rösta på. När omröstningen stängde stod de tre bidragen ovan som vinnare i de tre tävlingskategorierna. Vinnarbidragen är tillverkade av: Förskola–årskurs 3: Klass 3a, Kullaviksskolan i Kungsbacka för bidraget "Mossis". Det vinnande bidraget fick 37 procent av rösterna i kategorin. Årskurs 4–6: Klass 5-6, Unsbyns skola i Boden för bidraget “Hotell Mosse” – 36 procent av rösterna i kategorin. Årskurs 7–9 & gymnasiet: Klass 8, Västra skolan i Falun för bidraget “Tunnan” – 30 procent av rösterna i kategorin. Vill ni kolla in några av de övriga finalbidragen så finns det lite sådana i Naturskyddsföreningens fotoalbum på flickr som hittas på länken här nere till höger. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Västtrafik börjar posta antal steg mellan stationer
Vill att fler ska gå

Sedan corona kom till Sverige har våra olika bolag som sköter kommunaltrafiken blivit de nya Systembolagen. Med det menar jag att de aktivt försöker få kunderna att inte använda deras tjänster, vilket ju är rätt unikt. Här i Stockholm uppmanar SL oss att inte använda bussar och tåg om vi inte behöver, vilket har fungerat fint tills värmen kom och alla ville åka och bada samtidigt. Västtrafik försöker i en ny kampanj att få folk att gå istället för att ta spårvagnen. Man har helt enkelt postat stortavlor med hur många steg det är mellan hållplatserna och då kanske folk tänker att det är bättre med 2000 steg i stegräknaren än att hångla med andra på spårvagnen. Kampanjen är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors. Tumnagel
62.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Dags för årets julgransflygning
Flygvapnet flyger i formation av en julgran

Snart är det dags igen för Försvarsmaktens julgransflygning där de med JAS-plan flyger i formation av en julgran. Planen var att Norrbottens flygflottilj F 21 skulle flyga idag men de fick ställa in på grund av dåligt väder, nytt försök imorgon. Skaraborgs flygflottilj F 7 flyger också imorgon och har onsdag som reservdag. Måndag nästa vecka lyfter Blekinge flygflottilj F 17 om vädret är okej, annars gäller den 17 december. Tider och städer ser ni under "Läs mer". Det skakiga klippet ovan är från 2017 när granen passerade över Stockholm. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Sveriges rättssystem förklarat med en IKEA-manual
Så att det blir lite enklare för Donald Trump

Sommarens ASAP Rocky-följetong verkar nu ha lugnat ner sig något i svenske medier men om någon liknande juridisk tvist skulle dyka upp igen har nu några reklamare spikat ihop en enkel manual till Sveriges rättssystem i form av en IKEA-manual. "Manualen" beskriver hur det juridiska systemet i Sverige fungerar i sex steg. Med dessa steg vill man få USA:s president Donald Trump att lära sig att Sverige inte har något borgenssystem, att politiker och andra utomstående är förbjudna att försöka påverka eventuella domslut samt att alla är lika inför rättvisan. Punkt fem och sex i listan handlar mest om att sparka lite på Trump och har mindre med det svenska rättssystemet att göra. Manualen är framtagen av de båda reklamarna Oscar Gierup och Hampus Elfström som till vardags arbetar på de båda reklambyråerna McCann New York och Forsman & Bodenfors i Göteborgs. Gierup säger om deras verk till branschtidningen AdWeek: "Vi ville göra något med det faktum att Trump specifikt började bråka med Sverige och vår premiärminister. Särskilt eftersom han har så god hand med diktatorer och ledare som är kända för att ha dödat journalister och oskyldiga människor.Ikea-manualerna är snabba, enkla och naturligtvis mycket associerade med Sverige, så vi ansåg att mediet passade perfekt för den här idén" Ni hittar hela IKEA-manualen till "THE $WEDISH JUSTICE SYSTEM" här nedanför. Tumnagel
86.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Spelveteraner drar igång ny spelstudio i Boden
Wanderword ska pyssla med interaktiva ljudböcker

De båda svenska spelveteranerna Peter Zetterberg och Thomas Lindgren etablerar nu spelstudion Wonderword i Boden skriver Boden Business Park i ett pressmeddelande. Wonderword kommer att pyssla med interaktiva ljudböcker som initialt kommer att dyka upp på smarta högtalare som kör Amazons smarta assistent Alexa. Det handlar om "välj ditt eget äventyr"-liknande ljudböcker vars handling förändras beroende på vad lyssnaren väljer för alternativ under historiens gång. Den första interaktiva ljudboken Wanderword planerar att släppa till Alexa är 63rd & Wallace som skrivits av Natalie French. Peter Zetterberg arbetar förutom på Wanderword även på Microsoft och han var en av personerna bakom att Microsoft köpte upp den svenska spelstudion Mojang och deras spel Minecraft 2014. Thomas Lindgren har arbetat inom den svenska spelindustrin i 20 år och är bland annat styrelseordförande i Fatshark och Glorious Games Group. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är vinnarna i Blizzcon 2018-tävlingen
Grattis!

I fredags drog vi igång en tävling som ni kunde delta i för att lägga vantarna på ett stycke Virtual Ticket till årets Blizzcon. Era inlägg har lästs och vi har utsett fem stycken vinnare som kommer få följa Blizzard-presentationen på distans samt få lägga vantarna på lite in-game-items i diverse Blizzard-spel. Vinnarna blev Mattias Nygren, Jocke, Erik Rönnqvist, jhnsi samt Eduardos vinnande inlägg kan ni läsa precis här nere. Vinnarna har kontaktats via kommentarerna i tävlingsartikeln. Det har för övrigt varit en sann fröjd att läsa era Blizzard-relaterade inlägg och jag uppmanar alla att hoppa över till tävlingsartikeln för lite finläsning. Länk till tävlingen har ni bland de inlänkade artiklarna. Grattis alla vinnare! Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Man ska inte behålla felswishade pengar
Det har en tonåring fått lära sig

Om man får pengar swischade till sig av misstag ska man betala tillbaka, det har en 15-årig tjej från Boden nu fått lära sig den dyra vägen. Det hela började förra sommaren när en kvinna från Hälsingland råkade swisha 908 kronor till fel nummer. Numret tillhörde 15-åringen från Boden som trots påtryckningar av kvinnan från Hälsingland vägrade betala tillbaka pengarna. 15-åringen hävdade i tingsrätten att hon trodde att hon blivit utsatt för en nätbluff och därför valde att inte betala tillbaka pengarna. Tingsrätten anser dock att tjejen borde ha förstått att det hela var på allvar efter det att den felswishande kvinnan skickade ett kontoutdrag till tjejen. Tingsrätten dömer nu 15-åringen att återbetala den felswishade summan. Hon kommer även att få betala 30 dagsböter à 50 kronor styck samt 800 kronor till Brottsofferfonden. Tumnagel
82.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Lidköping och Boden skippar nyårsfyrverkerier
Kör lasershow istället

SVT rapporterar att både Lidköping och Boden i år kommer att skippa de traditionella nyårsfyrverkerierna och istället ersätta dessa med en lasershow. Anledningen till detta är att bespara husdjur och andra från de besvär som fyrverkerier kan orsaka i form av höga knallar och annat. Förutom det så är antagligen laser miljövänligare än fyrverkerier även om lasershowen i Lidköping beräknas dra lika mycket elektricitet som en normalstor svensk villa gör under samma tid som lasershowen pågår. Lidköpings traditionella fyrverkeri brukar kosta cirka 150.000 kronor medan lasershowen kostar cirka 200.000 kronor. Då kommer i och för sig lasershowen även köras på nyårsdagen skriver SVT. Tumnagel
79.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sunderby folkhögskola startar spetsutbildning i indiespelutveckling
Heja Boden

Sunderby folkhögskola och Changemaker Education AB kommer köra igång en ny spetsutbildning för indiespelutveckling i Boden. Med denna utbildning vill man locka upp fler aspirerande spelutvecklare till Norrbotten och etablera Boden som ett centrum för spelutveckling Under hösten kommer de första 35 deltagarna till Sävast i Boden för bli den första kullen i den tvååriga yrkesinriktade utbildningen. Utbildningen riktas till de som vill lära sig att skapa spel och arbeta i mindre oberoende företag, eller starta egna. Mer information om utbildningen kan man hitta via länken nedan. Tumnagel
46.1°
+
Frode Wikesjö
0

Är Telia-reklamen rolig eller bara mobbning?
En fin linje

Telia har släppt en ny reklamfilm om Jonte, en kille med "fel" t-shirt och gles skepparkrans. I reklamfilmen säger speakerrösten att Jonte borde ringa Telia och boka en personlig tekniker för att slippa stå ut med sina kollegors antaganden. Telia försöker så klart vara roliga men lyckas de eller är de bara plumpa? Filmen är gjord av Forsman & Bodenfors. Tumnagel
13.1°
+
Roger Åberg
0

Sjön som inget land bryr sig om
Meh!

Länder brukar vara väldigt bra på att se till att delar av jordens yta tillhör just den. Bodensjön är ett undantag från detta, sjön ligger precis där Österrike, Schweiz och Tyskland möts men ingen av länderna vill egentligen att sjön ska vara deras. Eller vill och vill, det spelar inte så stor roll. En attityd som länder borde ha runt fler saker. Kan man tycka. Tumnagel
52.7°
+
Roger Åberg
0
2016

Jönköping får en smiley
Skulptur ska visa hur staden mår

Jönköping får i dagarna en ny skulptur som ser ut som en så kallade smiley och tanken är att den ska ta tempen på vilket humör Jönköpingsborna är på. Konstverket kallas för "Fühlometer" eller "Public Face" och genom ansiktsigenkänning ska sensorer bedöma huruvida de som passerar skulpturen är glada, ledsna eller upprörda. Resultatet visas sedan upp på Fühlometern. Likadana skulpturer finns sedan tidigare i en fyr vid Bodensjön i södra Tyskland, bilden ovan, samt i Berlin och Wien. Bakom det hela står den Berlinbaserade designbyrån FELD. Här nedan hittas en film på när man bygger upp en Fühlometer. DN skriver att Jönköpings Fühlometer kommer att startas upp första advent. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska byråer tog hem fem Webbys
Ingen jättebra utdelning för Sverige i webb-branschens "Oscarsgala"

Nu är årets Webby Award avgjord, det vill säga den globala tävlingen där webb- och reklambyråer belönas för webbsaker de gjort under året, och för Sveriges del blev det fem stycken Webbys. Det kanske får anses som lite skralt då svenska byråer 2014 tog hem tio stycken Webbys skriver Dagens Media. De svenska byråer och webbkampanjer som fick pris i året Webbys var M&C Saatchi Stockholm vann för sin kampanj "Earth 2045" i kategorin "Best Use of Video or Moving Image", Åkestam Holst för "Catch the Unseen" i kategorin "Best Use of Photography", Saatchi & Saatchis för "A Siri-Ous Safety Message" i kategorin "Online Guerilla & Innovation", Forsman & Bodenfors för "805 MILLION NAMES" i kategorin "Viral Marketing" samt Perfect Fools för "Magic Hour Pop-up Shops" i kategorin "Retail". Totalt delades det ut över 220 stycken Webbys i en mängd kategorier som bedömdes av en professionell jury samt ytterligare 226 stycken i "Peoples Choice", det vill säga kategorier där allmänheten fick tycka till. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elever i Norrbotten ska motiveras i skolan med hjälp av esport
Snart startar ligan Norrbotten Esport Arena

Under våren kommer ett nytt projekt att dra igång som fått namnet NESA vilket står för Norrbotten Esport Arena. Projektet handlar om en esportliga för ungdomar i Boden och Luleå med fokus på League of Legends och Counter-Strike: Global Offensive där tanken är att satsningen ska motivera ungdomar att prestera bättre i skolan. Det skriver i Aftonbladet Esport i dag som pratat med inblandade i projektet. Bland annat måste ungdomarna som vill delta i esportligan ha godkända betyg och dessutom kommer arrangörerna bakom satsningen att hålla i andra mer fysiska aktiviteter liksom bowling eller klättring. Deltar man i aktiviteterna tjänar man sedan poäng och medaljer. Syftet är också, enligt projektledaren Andreas Harnemo, att ligan ska locka båda tjejer och killar. – Vi vill inte komma in på samma spår som det varit tidigare, att det är enbart killar som tävlar och att det finns avskilda tjejligor i någon vrå på vissa evenemang. – Vi vill att tjejer och killar ska tävla tillsammans, så att det blir en naturlig del och så att killarna får med sig sina tjejkompisar, och peppar dem till att spela. Förutom Luleås och Bodens kommuner, som står bakom projektet och bidrar med 600 000 kronor i investeringar, är även företagen Creative Nodes Fusion och Snow Garden AB med och stöttar initiativet. Förhoppningen är från arrangörernas sida att fler intressenter ska hoppa på framöver. Tumnagel
47.6°
+
Emmy Zettergren
0
2014

KNC Miner bygger två serverhallar i Boden
Bitcoin-grävning är lönsamt för svenskt företag

Det svenska företaget KNC Miner, vars affärsidé är att sälja chip avsedda för att generera den digitala valutan BitCoin, säger att man nu kompletterar sin nuvarande serverhall i Boden med ytterligare två. Här kommer man själva att "gräva fram" BitCoins men man säger även att man planerar att starta en molntjänst så att deras kunder kan generera BitCoins med hjälp av BitCoins egen hårdvara så att man slipper köpa egen hårdvara. Exakt hur stora de nya serverhallarna kommer att bli är oklart men den som redan idag finns på plats har en yta på totalt 5.500 kvadratmeter. Sam Cole, en av grundarna till KNC Miner säger till Dagens Industri: "Norra Sverige är perfekt. Det är kallt och finns gott om plats men infrastrukturen är ändå bra. Räknat i yta blir vi inte lika stora Facebooks serverhall i Luleå. Men vi kommer att förbruka mer elektricitet än de gör." För att kunna färdigställa de nya serverhallarna har KNC Miner tagit in 60 miljoner kronor i riskkapital. Sedan KNC Miner sålde sin första bitcoin-grävare sommaren 2013 har man hittills sålt sådana för en halv miljard kronor samtidigt som man har grävt fram egna bitcoins värderade till runt 200 miljoner kronor. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Guldägget 2013
Här är några av vinnarna

Reklambranschens årliga "Oscars-gala" Guldägget gick av stapeln igår och bland vinnarna så hittar vi bland annat några kampanjer som vi har skrivit om under året. I den digitala kategorin tog PR-byrån Prime hem ett guldägg för sin CAPTCHA-kampanj "Civil Rights Captcha" för Civil Rights Defenders. Där skulle besökaren bevisa att den inte var en robot genom att istället för att fylla i slumpmässiga ord eller bokstäver skulle fylla i rätt känsla man känner inför ett påstående. I Alternativa media-kategorin vann HiFi-butiken Pause för sin CataCombo, en kista med ett inbyggt hifi-system, som tagits fram av reklambyrån Åktestam Holst. I mobil-kategorin plockade reklambyrån Forsman Bodenfors hem ett guldägg för sin app Promillekollen som man tagit fram till Systembolaget. Här nedan kan ni kolla in vad vi skrivit om de tre vinnarna tidigare samt vilka andra som var nominerade i respektive kategori. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Knivar som ser ut som alperna
Balla brödknivar om man gillar att joddla

Knivar skojar man inte om, men vill man köpa en kniv som är lite roligare är det brödkniven man ska offra. De här knivarna har istället för den vanliga eggen istället härliga alpsiluetter. Det är bergskedjorna vid Berner Oberland, Bodensee samt Zürich som fått stå modell för knivarna Vackra platser med andra ord och lagom stora höjdskillnader för att faktiskt fungera att skära bröd med. Kostar runt femhundringen exklusive frakt - kanske en present till den som gillar lederhosen? Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson Roger Åberg
0
2012

Faktum Hotels
Hjälp hemlösa i Göteborg

Faktum Hotels är en ny reklamkampanj för tidningen Faktum, tidningen som arbetar för att hjälpa hemlösa i Göteborg. På sajten kan besökaren välja mellan flera fiktiva "hotellrum" och välja att boka dessa till sig själv eller ge bort till någon i present eller julklapp. Det kostar 100 kronor "natten" att boka "hotellrummen". Kanske julklappsförslag till den som "har allt"? Faktum Hotels är framtagen av Forsman Bodenfors samt Thomson Interactive Media och fotograferad av Håkan Ludwigson. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bli programchef för ett program på UR
Reklamkampanj för UR i samband med att många program släpps fria

Den statliga Public Service-tvkanalen UR har fått loss rättigheterna till att streama lite över 7 300 av sina TV-program via UR.se. I samband med det har man tagit fram en reklamkampanj där Twitter- och Facebook-användare kan "adoptera" ett av de 7 369 programmen. På kampanjens webbplats kan man söka efter ett lämpligt program att bli "programchef" för eller låta tjänsten välja ut ett program baserat på informationen som hittas på din Facebook-profil. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Forsman & Bodenfors. Själv valde jag ett program som handlade om robotar då jag ej kunde hitta de klassiska Trum-programmen med Morgan Ågren. Ett av de programmen kan ni dock kolla in under "Läs mer" om ni känner för det. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Facebook bygger serverhall i Luleå
Kommer att dra lika mycket el som Boden

Facebook planerar att bygga en jätteanläggning för sitt datacenter i Luleå. Norrländska Socialdemokraten skriver att de flesta tillstånd som behövs redan är klara och man förväntar sig att klubba igenom beslutet i slutet av maj. Facebooks eventuella serverhall i Luleå kommer att dra lika mycket elektricitet som 16 000 normalvillor eller lika mycket el som krävs för att driva staden Boden. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spela spel på Bio
22 spelare på en duk

I dag, onsdagen den 5:e januari, kommer TV-spelsturneringen Big Screen Championship att komma till biografteatern RIO i Stockholm. Här kommer två hela fotbollslag ställas mot varandra i en FIFA 11 på en bioduk. Det krävs alltså 22 personer för att spela spelet. Runtom i landet sänder biografer redan opera, teater och rockkonserter men nu vill man även locka fler folk till biografen med fotboll på vita duken med 22 samtida spelare. - Det är roligt att vi är den aktör som nu erbjuder en helt ny arena där spel- och fotbollsvärlden kan mötas. För Big Screen Championship är varken klassisk fotboll på gräsplan eller tv-spel på en hemmafest, utan de bästa från båda världarna där vi tillsammans skapar någonting helt nytt, säger Lars Erlandsson, projektledare för Folkets Hus och Parkers satsning på TV-spel. Turneringen, som är ett samarbete med Big Screen Gaming, drog redan igång uppe i Boden för några dagar sedan och kommer avslutas nere i Malmö den 9:e januari. Enligt hemsidan så finns det fortfarande platser kvar för tävlingarna i Malmö och Göteborg, om man nu vill anmäla sig till dessa kan man göra det via länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0
2010

Skåla in nya året med IKEA
Visar sin glaskollektion med en iPhone-app

Snart är det nyår och då är det många som kommer att klirra sina glas samman. Sitter man av någon anledning utan riktiga glas och champagne kan man ju alltid ta till IKEA:s iPhone-app. Det är Forsman & Bodenfors som står bakom appen som gör det möjligt för den som vill att skåla virtuellt och dessutom kunna lägga upp vilka man har skålat med på Facebook och Twitter. Ett roligt och smart sätt för IKEA att marknadsföra sin glaskollektion. Tumnagel
36.2°
+
Lotta Madetoja
0

Är du värd den där bullen?
Ut och jogga med dig innan!

Gillar du bullar men har ångest över bilringarna? I ett försök att få oss smala och samtidigt tjäna lite stålar har reklambyrån Forsman & Bodenfors tagit fram en app åt IKEA. Kondis heter den och konceptet är enkelt - för att få snaska bulle måste du springa lite innan. Appen håller koll på hur långt du behöver gå, springa eller cykla innan du är värd godsakerna. Klar bonus för den über-ambitiösa demofilmen ovan. Just nu fixar inte appen multitasking men en ny version är inskickad så det kommer snart! Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida