m

Boeing rekommenderar att tillfälligt stoppa Boeing 777
USA och Japan har redan stoppat modellen från att flyga

Efter helgens motorbrand på ett Boeing 777 rekommenderar nu flygplanstillverkaren Boeing världens flygbolag att pausa sina flygningar med de Boeing 777 som har motorer av den typen som drabbades. Det var i lördags som en av motorerna på ett Boeing 777 tillhörande United Airlines började brinna kort efter start, något som fick delar av motorn att falla ner över ett bebyggt område utanför Denver. Flygplanet kunde återvända till flygplatsen det startade från för att sedan nödlanda. Ingen människa, varken på planet eller på marken, ska ha skadats vid händelsen. United Airlines är det enda flygbolaget som använder Boeing 777 med den aktuella motortypen i USA. De har nu pausat flygningarna av de 24 flygplan av modellen man har tills dessa har genomgått en extra inspektion. De enda andra flygbolag som använder modellen finns i Japan och Sydkorea skriver Reuters. Boeing uppger att det i dagsläget finns 59 stycken Boeing 777 med den aktuella motortypen som aktivt flyger medan ytterligare 69 står i förvaring. Här ovan kan ni kolla in ett nyhetsinslag från händelsen. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygmotor började brinna
Yikes!

Klipp från USA där den högra motorn på en Boeing 777-200 började brinna strax efter start. Planet klarade av att landa utan problem dock och alla ombord klarade sig utan några fysiska skador. Nedan kan man också lyssna på kommunikationen som skedde mellan flygplanet och kontrolltornet vilket ger en bra bild av hur sjukt imponerande lugna samt proffsiga piloterna var. Tumnagel
48.0°
+
Frode Wikesjö
0

2030 ska Boeings flygplan flygas med hållbart bränsle
Bränsle som tillverkas av växter, sopor eller annat

Boeing skriver i ett pressmeddelande att deras flygplan någon gång runt 2030 ska flygas på hållbart bränsle vilket ska leda till mindre koldioxidutsläpp från bränslet som används i flygplanen. Det ska handla om biobränsle som kan tillverkas av till exempel vegetabilisk olja, olika djurfetter, spillprodukter från jord- ochs skogbruk samt hushållssopor. Exakt vilken eller vilka typ av biobränslen Boeing har tänkt att använda i sina framtida flygplan framgår inte. 2018 testade Boeings att flyga en Boeing 777:a med 100 procent biobränsle. Detta var något man gjorde under sitt så kallade ecoDemonstrator-program och det ska ha varit första gången någonsin ett flygplan i kommersiell trafik flög med biobränsle utan något traditionellt bränsle i blandningen. ecoDemonstrator är Boeings testprogram för att skapa mer bränslesnåla och tystare flygplan. Ni hittar en introduktion till detta ovan och ett lite längre klipp om programmet här nedanför. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Se en Boeing 777 landa i Boston
Snyggt och intressant

Här får vi se när en Boeing 777 landar i Boston i klart väder. För mig som är intresserad men inte så kunnig är det intressant att se deras snack och rutiner. Sätt på textning om du inte förstår franska. Nedan kan ni se en landning på samma flygplats men inifrån cockpit. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Följ med i cockpit under fullmåne
Trevlig resa!

Här får vi följa med på en tur från Frankrike över Spanien vidare genom Marocko. Just den här dagen var det fullmåne och bra väder vilket gör att känns som fejk. Flygplanet vi åker med är en Boeing 777-200ER som körs av Air France. Pilot och filmare är Guillaume Laffon. Tumnagel
151kg
+
Roger Åberg

Kolla in de fällbara vingarna på Boeing 777X
När de användes första gången

En cool grej med Boeings nya 777X är att vingarna är för breda för att få plats i de flesta gater på världens flygplatser. Det har man löst genom att göra dem vikbara och detta var så klart något som testades på provflygningen igår. I videon ovan kan ni kolla in start och landning och hur de hanterar de fällbara vingarna. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Boeing kanske testflyger 777X senare i veckan
På torsdag eller fredag

Efter mängder av förseningar kan det bli så att Boeing senare den här veckan äntligen testflyger den nya modellen 777X. Rykten säger att det hela kommer att ske på torsdag eller fredag utanför Seattle i USA, men allt beror på hur vädret är då. 777X är ett långdistansplan med plats för omkring 400 stycken passagerare. Den initiala planen var att börja leverera modellen i mitten av det här året men detta är nu framflyttat till någon gång nästa år istället. Anledningen till förseningarna är bland annat strul med de nya GE9X-motorerna som är de största som någonsin har monterats på ett kommersiellt flygplan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2019

Eldrivna Mini Cooper är en muskelbil
Drar här en Boeing 777F

En muskelbil för mig (och många andra) är en amerikansk klassiker med busig V8:a under huven, ett ordentligt bröl och en kaross som vrider sig som en disktrasa när man trampar plattan i mattan. Mini tycker dock att den eldrivna versionen av Cooper också är en muskelbil, och detta är deras sätt att bevisa det på. Bilen har fångats omaskerad och bilder på det kan ni se här. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2018

Boeings vikbara flygplansvingar godkända i USA
Gör att flygplanet får plats på fler flygplatser

Den amerikanska myndigheten Federal Aviation Administration (FAA) har godkänt Boeings vikbara flygplansvingar som är tänkta att sitta på företagets kommande jättemodell Boeing 777X. Tanken bakom de uppfällbara vingarna är att Boeing 777X ska kunna starta och landa på samma flygplatser som lillebror Boeing 777. När Boeing 777X vingar är utfällda kommer de att ha ett vingspann på 71,8 meter medan detta minskar till 64,8 meter när vingspetsarna fälls upp. Lillebror Boeing 777 har ett vingspann på 61 meter. Uppfällbara vingspetsar är inte helt nytt och återfinns bland annat på mindre flygplan och militärflygplan. Boeing 777X kommer dock att bli den enda flygplansmodellen avsedd för kommersiell passagerartrafik som än så länge utnyttjar den här tekniken. Boeing hoppas ha 777X i luften någon gång under första kvartalet 2019. De första kommersiella passagerarflygningarna kommer dock som tidigast att ske i december nästa år. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största flygplansmotor testad
Ska ta Boeing 777X till skyarna snart

GE Aviation har genomfört den första flygtestet av sin senaste flygplansmotor GE9X som kommer att monteras på Boeings 777X-modeller i framtiden. Ni ser GE9X-motorn närmast flygplanskroppen på bilden ovan och den har en diameter på 340 centimeter. Ted Ingling, com är chef för GE Aviations GE9X-program, säger: "The GE9X and Victorville teams have spent months preparing for flight testing of the engine, and their efforts paid off today with a picture-perfect first flight. Today’s flight starts the beginning of the GE9X flight test campaign that will last for several months, allowing us to accumulate data on how the engine performs at altitude and during various phases of flight." GE Aviation hoppas nu att motorn kan bli certifierad någon gång under nästa år. Som tidigast kan vi få se GE9X och Boeing 777X i passagerartrafik i slutet av 2019. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Se när en Airbus A380 målas om
Tar femton dagar

Precis som allt annat här i världen måste flygplan då och då målas om. Här får vi följa med när Emirates målar upp en Airbus A380 på The Emirates Aircraft Appearance Centre, något som man brukar göra när planet har varit i tjänst sju-åtta år. Förra året så målade man om tre stycken A380, 22 stycken Boeing 777 och åtta plan som man skulle sälja. Ett A380 är inget litet plan. Det tar femton dagar, 34 man och 6000 mantimmar att måla om planet. Med sina 3,076 kvadratmeter yta och sju lager färg går det åt en del färg, 1,1 ton närmare bestämt. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Världens största jetmotor provstartas
Såna här kommer Boeing 777X att få

GE Aviation har nu provstartat den nya motorn GE9X som ska vara den största jetmotorn i världen. Motorn kommer bland annat att finnas på Boeing 777X - ett nytt flygplan som väntas tas i drift 2020. Varje motor kostar omkring 253 miljoner kronor och GE har redan fått 700 stycken beställningar. Läs mer om den nya motorn på länken nedan. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Blixt träffar flygplansvinge
Snyggt fångat!

Mitchell och Amie Stewart var ute och flög lite med en Etihad-plan av sorten Boeing 777 när de flög igenom ett oväder. Det var på väg ner mot Charles De Gaulle-flygplatsen utanför Paris på väg från Abu Dhabi som en blixt träffar planet och de lyckas fånga det hela med deras kamera. Som bonus får ni gårdagens blixtklipp översatt. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0
2015

Vindar försenar flygplan från Europa till USA
Jetströmmen orsakar förseningar

Vintertid blir den så kallade jetströmmen [wiki] över atlanten kraftigare än under sommaren vilket leder till längre restid för resenärer som reser mellan Europa och USA samt ökade bränslekostnader för flygbolagen. DI skriver att årets hårda vintervindar har lett till att en flygresa mellan London och New York nu tar 45 minuter längre än vad den gjorde i september förra året. Det här leder givetvis till en hel del praktiska problem för resenärer som ska byta flyg och för flygbolagen som måste justera sina tidtabeller. Det finns dock något positivt med det hela och det är att det nu går betydligt mycket snabbare att flyga från USA till Europa och den här veckan ska ett Boeing 777-200-plan lyckats avverka sträckan New York till London på lite över fem timmar. Det är en rutt som i normala fall sägs ta runt sju timmar. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Nyheter rapporterar om Asiana Airlines flight 214
Liten miss med namnen

I lördags kraschlandade Asiana Airlines flight 214 med 300 personer ombord. En amerikansk nyhetsstation rapporterar här om själva händelsen och lyckas med bedriften att visa de här namnen på planets piloter. UPPDATERING: Nyhetsstationen insåg snabbt sitt misstag och har nu bett om ursäkt för inslaget. Tumnagel
65.2°
+
Frode Wikesjö
0
2012