m

Kolla in de fällbara vingarna på Boeing 777X
När de användes första gången

En cool grej med Boeings nya 777X är att vingarna är för breda för att få plats i de flesta gater på världens flygplatser. Det har man löst genom att göra dem vikbara och detta var så klart något som testades på provflygningen igår. I videon ovan kan ni kolla in start och landning och hur de hanterar de fällbara vingarna. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Boeing kanske testflyger 777X senare i veckan
På torsdag eller fredag

Efter mängder av förseningar kan det bli så att Boeing senare den här veckan äntligen testflyger den nya modellen 777X. Rykten säger att det hela kommer att ske på torsdag eller fredag utanför Seattle i USA, men allt beror på hur vädret är då. 777X är ett långdistansplan med plats för omkring 400 stycken passagerare. Den initiala planen var att börja leverera modellen i mitten av det här året men detta är nu framflyttat till någon gång nästa år istället. Anledningen till förseningarna är bland annat strul med de nya GE9X-motorerna som är de största som någonsin har monterats på ett kommersiellt flygplan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2018

Boeings vikbara flygplansvingar godkända i USA
Gör att flygplanet får plats på fler flygplatser

Den amerikanska myndigheten Federal Aviation Administration (FAA) har godkänt Boeings vikbara flygplansvingar som är tänkta att sitta på företagets kommande jättemodell Boeing 777X. Tanken bakom de uppfällbara vingarna är att Boeing 777X ska kunna starta och landa på samma flygplatser som lillebror Boeing 777. När Boeing 777X vingar är utfällda kommer de att ha ett vingspann på 71,8 meter medan detta minskar till 64,8 meter när vingspetsarna fälls upp. Lillebror Boeing 777 har ett vingspann på 61 meter. Uppfällbara vingspetsar är inte helt nytt och återfinns bland annat på mindre flygplan och militärflygplan. Boeing 777X kommer dock att bli den enda flygplansmodellen avsedd för kommersiell passagerartrafik som än så länge utnyttjar den här tekniken. Boeing hoppas ha 777X i luften någon gång under första kvartalet 2019. De första kommersiella passagerarflygningarna kommer dock som tidigast att ske i december nästa år. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största flygplansmotor testad
Ska ta Boeing 777X till skyarna snart

GE Aviation har genomfört den första flygtestet av sin senaste flygplansmotor GE9X som kommer att monteras på Boeings 777X-modeller i framtiden. Ni ser GE9X-motorn närmast flygplanskroppen på bilden ovan och den har en diameter på 340 centimeter. Ted Ingling, com är chef för GE Aviations GE9X-program, säger: "The GE9X and Victorville teams have spent months preparing for flight testing of the engine, and their efforts paid off today with a picture-perfect first flight. Today’s flight starts the beginning of the GE9X flight test campaign that will last for several months, allowing us to accumulate data on how the engine performs at altitude and during various phases of flight." GE Aviation hoppas nu att motorn kan bli certifierad någon gång under nästa år. Som tidigast kan vi få se GE9X och Boeing 777X i passagerartrafik i slutet av 2019. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Världens största jetmotor provstartas
Såna här kommer Boeing 777X att få

GE Aviation har nu provstartat den nya motorn GE9X som ska vara den största jetmotorn i världen. Motorn kommer bland annat att finnas på Boeing 777X - ett nytt flygplan som väntas tas i drift 2020. Varje motor kostar omkring 253 miljoner kronor och GE har redan fått 700 stycken beställningar. Läs mer om den nya motorn på länken nedan. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0