m

Hjärnimplantat för att skriva text uppvisat
Försöksperson kunde "tänka fram" 90 tecken i minuten

Ett forskarlag primärt bestående av forskare från det amerikanska universitetet Stanford har utvecklat ett hjärnimplantat med vilket användarna kan skriva text bara genom att tänka på bokstäverna som ska skrivas. Genom att kunna avkoda hjärnas signaler för att skriva bokstäver för hand har en försöksperson kunnat skriva upp till 90 tecken i minuten med en felprocent på fem procent i förvalda meningar. Med hjälp av autocorrect sjönk felprocenten till en procent. När man lät försökspersonen skriva meningar helt på egen hand sjönk hastigheten till 75 tecken per minut med två procents felprocent efter att ha gått igenom en autocorrect-funktion. Resultatet kan jämföras med att den genomsnittlige användaren kan skriva 38 - 40 ord per minut på ett traditionellt tangentbord vilket motsvarar 190 - 200 tecken i minuten. Vid tidigare försöka med hjärnimplantat för "brain-to-text" har rekordet legat på runt 25 tecken per minut. När implantat som dessa skulle kunna gå att kommersialisera och kanske i framtiden kunna underlätta för vissa funktionshindrade att kommunicera finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mattekluringbanan kommer till Spånga by
Kan vara kul om man tvingas rasta kidsen

Under nästa vecka kommer Mattekluringbanan öppnas upp i Spånga by utanför Stockholm. Denna bana består av en utomhuspromenad med olika stationer där man ska lösa klurigheter som kubpussel, kodplankor och chiffer. Banan består av sex olika kluringstationer: ett pussel, en 3D-kub, ett chiffer, en grafoptimering, ett 3D-pussel och kodplankor. Med hjälp av en karta får man orientera sig mellan stationerna i grönområdet och vid varje station får man en bokstav när man löst den. I slutet har man sex bokstäver som man då ska sätta ihop till ett lösenord. Folket bakom Mattekluringbanan hoppas att den på ett roligt och utmanande sätt ska öka intresset för matematik samt teknik bland unga. Banan räknas ta omkring 60 minuter att genomföra. Mattekluringbanans invigning i Spånga by drar igång måndagen den 3 maj klockan 15:00. Banan kommer sedan vara öppen för Spånga bys övriga besökare samtliga dagar i veckan mellan 08:30 och 16:00. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Apple presenterar Airtags
Men det var väl ändå på tiden!

Airtags har det gått rykten om i år nu och nu är de äntligen här. Det handlar helt enkelt om en liten puck som man kan lägga ner i saker för att hitta dem med Hitta-appen. Man kan även fästa puckarna på nyckelringen eller andra saker. Man kan även märka dem med ord, bokstäver eller emoji så att man vet vems Airtag som är vems. Prislappen ligger på 350 kronor för en och 1195 kronor för fyra. För att fästa dem på nyckelringen så kan man lyxa till det med tillbehör från Hermes. Tumnagel
51.1°
+
Roger Åberg
0

PostNord lanserar portokoder
Ersätt frimärket med en kod

PostNord lanserar idag ett nytt sätt att köpa porto för när man ska skicka iväg ett brev eller paket. Det handlar om portokoder som man köper online och sedan för hand plitar ner på det som ska skickas, istället för att klistra på ett frimärke. Du slipper alltså beställa frimärken som du måste vänta på att få hem och kan istället snabbt och lätt köpa koder som fungerar på samma vis. Koden består av både siffror och bokstäver och du skriver den där du brukar sätta ett frimärke. Elisabeth Hansson från PostNord säger följande: "Den här tjänsten är helt ny i Sverige för både konsumenter och för vår svenska verksamhet, men vi har såklart sneglat en hel del på den danska marknaden vid utvecklingen av Portokoder, där en liknande tjänst funnits i 10 år. Vi startar upp nu och ser fram emot att få feedback på den nya tjänsten så att vi kan utveckla och förfina den till våra kunder som ett alternativt och smidigt sätt att frankera sina brev på." Koderna köper man via verktyget Skicka Direkt på postnord.se, senare i år även via PostNords app. Priset kommer att vara 13 kronor för 50 gram. Tumnagel
68.6°
+
Bobby Green
0

The Oatmeal släpper mobilspelet Kitty Letter
Givetvis med exploderande katter

Brukar du fnissa åt Matthew Inmans humoristiska visuella berättelser och annat trams på The Oatmeal och är ute efter ett nytt spel att lira på mobilen? Då har vi goda nyheter få The Oatmeal har släppt ett sprillans nytt mobilspel vid namn Kitty Letter. Spelet beskrivs som "words with enemies" där du får tillgång till en rad bokstäver du måste sammanställa för att skapa ord. Beroende på ordets längd skickar du en mängd exploderande katter för att spränga motståndarens bas samtidigt som du försvarar din egen bas mot motståndarens exploderande katter. Kitty Letter är primärt ett multiplayerspel du kan spela med nära och kära, men även ovänner, men spelare kan även lira spelet själva och då ta del av ett story-läge med en underhållande serie samt ett arkadläge för snabba matcher. Spelet finns tillgängligt gratis till iOS och Android och ni hittar det i respektive appbutik: Kitty Letter på App Store och Kitty Letter på Play Store. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har långtestat MacBook Pro 13 tum
Sista versionen av den här generationen?

Biltillverkarna släpper sina modeller i generationer och när det börjar bli dags för en ny generation efter en fem-sex år så släpper man ofta en special edition. Det brukar vara en välutrustad sak som många älskar att köpa eftersom den verkligen är beprövad och risken för barnsjukdomar är noll. Visst finns det en ny generation runt hörnet, men en bra deal och noll bekymmer är lockande. Nuvarande MacBook Pro 13 tum är lite av sista sucken för den nuvarande generationen och med en helt ny runt hörnet som dessutom kommer att ha en ny teknisk plattform kan man kanske tycka att man verkligen borde vänta med ett köp. Eller så är det kanske dags för ett köp. Vi har långtestat en MacBook Pro 13 tum med 2 GHz Intel Core i5 och 16 GB för att kolla om du ska köpa nu eller sen. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Snart börjar CES 2020!
Vinterns prylfest är här!

Nästa vecka är det dags för vinterns prylfest i Las Vegas, CES. De tre bokstäverna står för Consumer Electronics Show och det är en mässa som har hållits sedan 1967, då i New York. Mellan 1978 och 1994 höll man två mässor om året, en på vintern i Las Vegas och en på sommaren i Chicago. Nu är det alltså bara en kvar, den i Vegas. Sommarens prylmässa har istället blivit IFA-mässan i Berlin som dock var före CES, första IFA-mässan ägde rum 1924. På tiden då papper regerade släppte i princip alla bolag sina stora nyheter på de två mässorna och tidningarna skickade dit sina reportrar som kom hem med material för hela våren och hela hösten. Nu är tiderna annorlunda och mässorna har på ett sätt tappat i värde för bolagen som ställer ut. I och med att alla nyheter rapporteras direkt är det lätt för en liten nyhet att drunkna i mängden och många väljer att presentera produkter och nyheter på andra tider på året. Förr tyckte man att Apple var lite korkade som inte presenterade nyheter på CES utan på sina egna event, i dag är det standard. Men CES och IFA är fortfarande väldigt viktiga på andra sätt. Det är ett tillfälle där branschen möts men framförallt är det ett tillfälle där säljare och inköpare kan mötas. Vad som händer i mötesrummen är alltså minst lika viktigt som det som händer i den öppna delen av båsen. CES är alltså konsumentelektronik och något som tagit mer och mer plats på mässan de senaste åren är biltillverkarna. En bil i dag är ju väldigt mycket elektronik på olika sätt och tillverkarna verkar tycka att det är en härligare plats att visa den sidan av deras utveckling på CES istället för på de vanliga bilmässorna. Officiellt pågår mässan mellan 7 och 10 januari, men som ni har märkt har det redan börjat bli lite fart på nyheterna och ryktena. André kommer att fara iväg till Vegas om några dagar och vara vår man på plats och vi andra kommer att mata ut nyheter här från Sverige. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Nu kan du få nya Audi R8 med bara bakhjulsdrift
Donut-alert!

Hösten 2017 presenterade Audi R8 V10 RWS och de där tre sista bokstäverna innebar att den endast drev på bakhjulen. Det var en specialversion som endast tillverkades i 999 exemplar. För ett år sedan rullade man ut faceliften av R8 men initialt var det då bara fyrhjulsdrift som gällde. Nu kommer en version som kallas för V10 RWD och den har som namnet avslöjar bara drivningen på bakhjulen. Till skillnad från föregångaren blir den här dock en permanent medlem i utbudet och alltså inget som bara finns i några få exemplar. Den skarpsynte kan urskilja versionen på frontsplittern, luftintagen fram och att luftutsläppen bak har blivit bredare. Motorn är samma beprövade V10:a på 5,2 liter som tidigare. Den ger här 540 hästar och 540 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en sjustegad S Tronic-automatlåda och 0-100 km/h ska för Coupé ta 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 320. Vågen säger 1595 kilo vilket gör denna version 65 kilo lättare än den fyrhjulsdrivna. Bakhjulsdriften erbjuds till både coupé- och cab-versionen och priset börjar på 144.000 euro respektive 157.000 euro. Lanseringen i Europa kommer att ske i början av nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Car.info släpper app
Skanna regnummer direkt

Vi har tidigare skrivit om tjänsten Car.info där du kan hitta massa uppgifter om olika bilar, ännu fler om du har ett regnummer. Då kan du exempelvis se om bilen är importerad, hur långt den har gått, om det förekommer något mätarfiffel, när den besiktigades, vad den kostade senast den annonserades (ibland), värdering, och annonser på motsvarande bil. Du kan även se om en bil tidigare varit skrotad i USA. Nu släpper man en app som ska göra det enklare att kolla upp bilar och med den kan man bland annat skanna ett regnummer och direkt få upp informationen. Det är inte jättejobbigt att manuellt knappa in några bokstäver och siffror men att bara kunna skanna med kameran underlättar ju helt klart. Appen är gratis och du hittar den till iOS här och till Android här. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Twitch får nya funktioner och nytt utseende
Bland annat en ny logotyp

I helgen arrangerade Amazons spelstreamingtjänst Twitch den stora spelstreaming-festen TwitchCon San Diego och i samband med det så passade man på att presentera lite nyheter om tjänsten. Redan i förra veckan så bytte Twitch ut sin gamla logotyp mot den som syns här ovan. Logotypens bokstäver är fortsatt lite fyrkantiga. precis som föregångaren, och enligt Twitch är detta något som men velat behålla för att visa att tjänsten har sina rötter i retrospelande. Förutom det nya typsnittet så har även bakgrundsfärgen blivit lite mer klarlila än vad den var tidigare. Twitch meddelade även att deras tjänst Twitch Studio kommer att släppas till alla Twitch-användare i november efter att ha rullat i en sluten betaversion sedan i våras. Annat nytt som Twitch presenterade i helgen var bland annat en uppdaterad Creators Dashboard, en ny kanal/profilsida för streamers samt lite nya funktioner för streamers att bygga communitys runt sina sändningar. Twitch introducerar nu även bild-i-bild-annonser vilket gör att även om man hoppa in i en livestream under reklam så kommer fortsatt det som spelas visas i bild-i-bildfunktionen. Gillar man inte det så kan man stänga av det och istället ta del av traditionella reklamavbrott och inte se något av själva spelsändningen under reklamavbrottet. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklarna borde få var tionde parkeringsplats
Lösningen på problemet?

Bilen har varit en självklarhet för vårt samhälle och våra städer länge nu och det är trevligt med bil. Jag har en som jag älskar och jag har förmånen att köra många roliga bilar varje år. Men bilen står främst still, i snitt rör sig en bil en timme av dygnets 24. Det är 23 timmar som den bara står och tar plats på våra städers gator. Mellan 12,5 och 15 kvadrat stora är rutorna och har man boendeparkering betalar man 1100 kronor i månaden för dessa kvadratmetrar. Det senaste året har vi fått ett antal företag som ställer ut elsparkcyklar i våra städer, i Stockholm är vi uppe i åtta företag. Circ, Bird, Lime, Voi, Aimo och de andra delar inte bara att de har få bokstäver i sina startupnamn, de betalar ingenting för att ställa ut sina fordon på gatorna. Samtidigt är folk mer eller mindre usla på att parkera fordonen efter att man använt dem, men med tanke på hur många de är så är situationen ändå rätt ok. Hade någon ställt ut tusentals bilar i Stockholm hade vi haft en betydligt jobbigare situation. Eller tusentals cyklar. Så vad behöver vi? Fler parkeringsplatser så klart! För elsparkcyklarna alltså. Bilden ovan är från den plats där geostaketet runt Gröna Lund börjar. Några saker är intressanta. Dels att så många fordon får plats på så liten yta. Fordon som dessutom kommer att användas igen inom relativt kort tid. Dels att de faktiskt är rätt prydligt uppställda och (nästan) inte är i vägen för gående och cyklister. Men där ska de så klart inte stå, den platsen är knappast gjord som parkering. Runt hörnet finns en stor grusplan reserverad för bilar. På den får det plats ungefär 150 bilar som i bästa fall har fyra personer per bil, men troligen är det färre resande än så per bil som står på stadens gator. På bilden ovan finns det över 70 elsparkcyklar, fler utanför bild. För enkelhetens skull säger vi att det borde finnas parkering för 100 elsparkcyklar, minst, för att möta behovet. På bilden nedan kan ni se hur stor yta de respektive parkeringarna tar. Ja, bilarna fraktar (kanske) 150 x 4 personer, det vill säga 600 personer. Elsparkcyklarna bara 100. Men behovet för vettiga parkeringar för elsparkcyklar finns och vi borde tillfredsställa detta, inte bara vid Gröna Lund utan i hela staden, i alla våra städer. Och trottoarerna är redan fulla som det är med människor, cykelparkeringar, uteserveringar och annat. Så vad finns det kvar? Parkeringsplatser för bilar så klart. Vore det inte rimligt att var tionde parkeringsplats för bilar blev parkeringsplats för elsparkcyklar? Istället för en bil som används 1/24 av dygnets timmar skulle det få plats i alla fall 20, kanske 30 elsparkcyklar som används av nya personer hela tiden. Självklart skulle antalet reserverade platser vara olika i olika delar av staden, där behovet av elsparkcyklar är störst har man helt enkelt fler rutor reserverade. Staden skulle dessutom kunna be de där åtta företagen om betalt för att de nyttjar platsen. För elsparkcyklarna lär inte försvinna, folk älskar dem ju. I alla fall om man ser till hur snabbt de har blivit populära, hur snabbt de hyrs ut igen och hur många som åker runt på dem. Så då får vi väl lösa problemet, och mindre trottoar är inte lösningen. Färre stillastående bilar kommer däremot ingen att dö av. Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Så skriver du in adresser snabbare i Google Maps
Funkar även i Waze och Apples Kartor

Fick ett gott tips i helgen som gjorde mitt liv 1,5 procent bättre, så det måste ju så klart delas vidare till er! När man skriver in adresser i Google Maps och Apples Kartor fyller den snabbt i resten av gatunamnet, skriver jag till exempel "ku" så är Kungsgatan ett snabbt klick bort. Men om jag vill till ett speciellt nummer, vilket man oftast vill, så får man antingen skriva hela gatunamnet eller välja gatunamnet, genomföra sökningen, klicka i adressfältet igen och sedan skriva in numret. Inte så smidigt. Detta beror på att både Google och Apple är amerikanska och där skriver man numret först när man skriver adresser. Så gör man det i kartapparna blir resultatet som ovan, få bokstäver skrivna och livet en gnutta bättre. Tumnagel
90.7°
+
Roger Åberg
0

Forskare hittar region i hjärnan som reagerar på Pokémons
Om de spelade spelet som barn

Forskare på amerikanska Stanford University har genomfört en studie där man studerat hur hjärnor reagerar på bilder av pokémons Man upptäckte då att personer som spelade detta som barn har en region i hjärnan som reagerar mycket kraftigare på bilder av pokémons än de personer i kontrollgruppen som inte hade spelat Pokémon-spelen som barn. Det ska handla om en region i hjärnan som sitter placerad bakom människans ena öra och på bilden nedan syns hur denna region aktiveras hos personer som inte spelat Pokémon som barn jämfört med personer som gjorde det. Forskare visste redan sedan tidigare att människor har områden i hjärnan som används för att känna igen grejer som till exempel ansikten, bokstäver och siffror. I en annan studie har man kunnat se att apor har liknande områden i sina hjärnor som aktiveras av saker som aporna varit tvungna att lära sig vid en mycket tidig ålder. För att kunna se om detta samma gällde människor så valde man att undersöka hur pokémon-spelande utvecklade en människas hjärna då många som spelade detta började göra detta i väldigt ung ålder. Studien stödjer teorierna om att människan måste utsättas för vissa intryck i tidig ålder för att skapa speciella regioner i hjärnan som senare i livet reagerar på olika sätt när personen exponeras för dessa bilder, intryck, känslor eller annat. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

LEGO visar upp braille-byggsats
Ska lära ut punktskrift till synskadade

LEGO har utvecklat en ny byggsats vilken är tänkt att lära synskadade barn punktskriftsspråket braille som används av många synskadade. LEGO:s Stina Storm ledde arbetet med LEGO Braille Bricks och synskadade Morten Bonde hjälpte till att utveckla det hela. Han säger bland annat om LEGO Braille Bricks: "When I was contacted by the LEGO Foundation to function as internal consultant on the LEGO Braille Bricks project, and first met with Stine Storm, where she showed me the Braille bricks for the first time, I had a very emotional experience. While Stine talked about the project and the blind children she had visited and introduced to the LEGO Braille Bricks I got goose bumps all over the body. I just knew that I had to work on this project." Byggsatsen består av cirka 250 bitar som representerar bokstäver, siffror och andra tecken på braille. Byggsatsen testas just nu på engelska, danska, norska och portugisiska. Längre fram planerar LEGO även att börja testa franska, spanska och tyska versioner av LEGO Braille Bricks. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag är det premiär för de nya registreringsskyltarna
Tut i luren?

Det har varit snack länge men idag är det äntligen (?) premiär för de nya registreringsskyltarna som får en bokstav i slutet istället för en siffra. De vanliga kombinationerna håller på att ta slut och detta är alltså lösningen på det kommande problemet med att ha tre stycken bokstäver följt av tre stycken siffror. Alla befintliga registreringsnummer kommer att behållas och du som äger ett fordon behöver inte göra något. Jag är nästan stensäker på att jag såg en bil med den nya typen av skyltar för några månader sedan, men det kan också ha varit en synvilla. Från och med idag kommer det dock bli en allt mer vanlig syn på vägarna. Har ni hunnit se någon än? Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0
2018

IDAG ÄR DET CAPS LOCK-DAGEN!
VI HYLLAR VERSALERNA

IDAG ÄR DET DEN INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN OCH DÅ ÄR TANKEN ATT VI SKA HYLLA VERSALER ELLER DISSA FOLK SOM ANVÄNDER DEM ALLT FÖR FREKVENT. HISTORIEN BAKOM CAPS LOCK-DAY HÄRSTAMMAR FRÅN I BÖRJAN AV 2000-TALET DÅ DEREK ARNOLD TRÖTTNADE PÅ ALLA SOM ANVÄNDE VERSALER ALLT FÖR FLITIGT. DÄRFÖR INRÄTTADE HAN "CAPS LOCK-DAGEN" FÖR ATT KUNNA DRIVA MED ALLA CAPS LOCK-ANVÄNDARE OCH PÅPEKAR ATT DE BÖR SKRIVA VERSAL-GEMENT ISTÄLLET FÖR MED ENBART VERSALER. PÅ DAGENS OFFICIELLA HEMSIDA FÖRESLÅR MAN ATT MAN ANTINGEN KAN FIRA DAGEN MED ATT INTE ANVÄNDA CAPS LOCK ALLS ELLER GÅ ALL IN PÅ CAPS LOCK FÖR ATT DRIVA MED DE SOM FAKTISKT ANVÄNDER TANGENTEN PÅ RIKTIGT. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Times Newer Roman får dina texter att se längre ut
Nytt typsnitt för de som inte orkar skriva så långt

Times Newer Roman är ett "nytt" typsnitt som verkar framtaget för dem som vill få se sina texter att verka längre och mer omfattande än vad de faktiskt kanske är. Times Newer Roman bygger på det klassiska typsnittet Times New Roman men bokstäverna i Times Newer Roman har blivit 10 - 15 procent bredare än vad de är i ursprungstypsnittet. Detta gör att texterna ser mer omfattande ut om de skrivs i Times Newer Roman istället för Times New Roman vilket ni kan se exempel på ovan och nedan. Huruvida det faktiskt rent praktiskt skulle gå att använda typsnittet när man till exempel lämnar in uppsatser är jag osäker på då man nu för tiden oftast pratar om antal ord eller tecken i en uppsats, inte hur många sidor den eventuellt skulle uppta om man skrev ut den i en skrivare. Skulle ni vilja testa Times Newer Roman så hittas det gratis på länken nedan. Då ursprungstypsnittet Times New Roman är upphovsrättsskyddat så bygger Times Newer Roman på en förändrad version av open source-gränssnittet Nimbus Roman No.9 L (1). Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt system för registreringsskyltar lanseras nästa år
De nuvarande kombinationerna håller på att ta slut

Nu finns det bara cirka en halv miljon olika kombinationer till framtida registreringsskyltar kvar och därför kommer Transportstyrelsen nästa år lansera det nya system för kombinationer till registreringsskyltar som vi skrev om i våras. I dag så består svenska registreringsskylts-kombinationer av tre bokstäver och tre siffror men nästa år kan det sista tecknet i registreringsnumret vara antingen en siffra eller en bokstav. Det gör att systemet går från att klara av lite drygt 12 miljoner kombinationer till 39 miljoner olika kombinationer. Enligt Christofer Kärrdahl, verksamhetsledare på Transportstyrelsen, så går det åt cirka 500.000 - 600.000 registreringsnummer varje år. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia släpper fjärrkontrollsapp för Shield TV
Kontrollera TV-enheten med telefonen

Nvidia Shield TV är en rätt kompetent TV-kompanjon, men att logga in i diverse appar och tjänster är en rätt meckig process med fjärrkontroll eller handkontroll. Nu har Nvidia gjort livet lite lättare för Shield TV-ägare genom att släppa appen Nvidia Shield TV till iOS och Android som låter dig fjärrstyra din Shield TV. Med appen kan du navigera i gränssnittet, skriva bokstäver som formar ord, frammana en muspekare och förstås logga in i appar av olika slag. Fjärrkontrollsappen finns som sagt tillgänglig till iOS och Android. För att kunna använda appen med din Nvidia Shield TV behöver TV-enheten vara uppdaterad till version 7.1. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0
Nästa sida