m

Magnesium kan bli nästa bristvara i bilindustrin
Lagren börjar ta slut

Efter bristen på halvledare kan det istället bli magnesium som sätter käppar i hjulet för bilindustrin. Lagren håller nämligen på att ta slut och det kan leda till stora stopp i fabrikerna. Man kan inte ha för stora lager av detta eftersom det börjar oxidera efter tre månader. Magnesium använder tillverkarna bland annat till karosser, växellådor, fälgar, bromsok och krockbalkar. Magnesium tillsätts i legeringarna för att öka deras materialstyrka. Och det finns inget substitut till materialet. Kina står för 85 procent av magnesiumproduktionen globalt och där har produktionen minskats ordentligt. Anledningarna är många - dels skärpta utsläppsmål och att torrtiden gör att vattenkraftens elproduktion minskas så fabrikerna inte får tillräckligt med ström. I staden Yulin tillverkas mycket av det magnesium som skeppas ut till världen och där stängdes nyligen 35 av 50 stycken fabriker. De kvarvarande fick även order om att halvera verksamheten. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

GCK Exclusiv-e erbjuder eldriven Lancia Delta
Kanske går att få innan den officiella är här

För några veckor sedan skrev vi att Lancia Delta kommer att göra comeback, fast då med eldrift. Ett företag som redan gör detta är GCK Exclusiv-e och det vi ser här är deras eldrivna Lancia Delta Evo-e. Ambassadör för bilen är den före detta rallyföraren Didier Auriol som vi kan se ratta kärran i klippet här nedan. Den här versionen baseras på ett original som sedan renoveras och får mängder med kolfiber i karossen. Man har styvat upp chassit, breddat spårvidden, sänkt fjädringen och monterat större bromsar. Bensinmotorn har bytts ut mot en elmotor som ger 200 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Denna är kopplad till ett batteripack på 29 kWh som ska ge en räckvidd på 20 mil. Vikten på bilen landar på 1440 kilo vilket gör den 100 kilo tyngre än originalet. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder. Den manuella fempetade växellådan lämnas kvar. Ett nytt fyrhjulsdriftssystem finns dock och det skickar 47 procent av kraften till framhjulen och 53 procent till bakhjulen. Företaget kommer att bygga 47 stycken exemplar men vad dessa kommer att kosta är oklart, förmodligen blir det en rejäl slant. En Martini-version med aluminium-chassi, ännu mer kolfiber, vassare inställningar och lättviktsstolar finns också, men denna kommer det bara byggas elva stycken av. När de första leveranserna ska ske är oklart just nu. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Rainbow Six Extraction kanske släpps 20 januari
Ubisoft kan ha läckt släppdatumet

Tidigare i år drog Ubisoft i nödbromsen och meddelade att de skjutit upp releasen av Rainbow Six Extraction till någon gång i januari 2022. Nu verkar det som att släppfönstret minskat en aning då Ubisoft verkar ha spikat släppdatumet till 20 januari. Något underligt hittar vi endast detta släppdatum i en uppdaterad version av ett blogginlägg om spelet som initialt publicerades 12 juni, och i andra kanaler kommuniceras endast att release kommer ske någon gång i januari. Hur som helst. Ubisoft lär kommunicera det officiella släppdatumet inom kort. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Paradox var nära att lägga ner Bloodlines 2
Utvecklarna lyckades övertala ledningen att gå vidare

Utvecklingen av Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 har kort sagt varit lite strulig. Stora namn lämnade projektet förra året i samband med anklagelser om sexuella övergrepp och andra orsaker. Struligheterna ledde till att Paradox i februari drog i nödbromsen och tog bort utvecklarna Hardsuit Labs från projektet. Arbetet har dock gått framåt sedan dess och läget verkar vara förhållandevis under kontroll. Det var dock väldigt nära att hela projektet skrotades helt i samband med att utvecklarna togs bort från spelet. I en intervju med Nyhetsbyrån direkt säger Paradox-VD:n Fredrik Wester bland annat detta om läget: "När vi lyfte spelet från originalutvecklaren hade vi en lång genomgång ifall vi skulle avsluta spelt eller driva det vidare. Då var vi faktiskt beredda att stänga produktionen helt och hållet. Men vi fick en x27pitchx27 som vi tyckte var tillräckligt övertygande för att driva spelt vidare och vi har väldigt goda förhoppningar om att det ska bli ett bra spel som möter spelarnas förväntningar." Paradox har fortfarande inte berättat när spelet kommer släppas skarpt och vi vet heller inte vilken studio som för tillfället jobbar på spelet. Men det är på gång i alla fall. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Tesla-förare med toppbetyg får testa senaste FSD-betan
Kommer rulla ut till fler allt eftersom

Tesla rankar sina förare beroende på hur de kör. 100 är bästa betyg och det kan man uppnå om man kör på ett säkert vis, undviker hårda inbromsningar/svängar och liknande. Reglerna är hårda och enligt Elon Musk finns det bara runt 1000 stycken förare där ute som har 100 av 100 i betyg. Dessa får nu som belöning ta del av den senaste självkörande beta-versionen. Du som använder det måste ändå vara uppmärksam och vara beredd på att ta över körningen om det skulle behövas. Så här säger Tesla i ett mail: "Full Self-Driving is in early limited access Beta and must be used with additional caution. It may do the wrong thing at the worst time, so you must always keep your hands on the wheel and pay extra attention on the road. Do not become complacent. When Full Self-Driving is enabled your vehicle will make lane changes off highway, select forks to follow your navigation route, navigate around other vehicles and objects, and make left and right turns. Use Full Self-Driving in limited Beta only if you will pay constant attention to the road, and be prepared to act immediately, especially around blind corners, crossing intersections, and in narrow driving situations." Beta 10.2 now rolling out to cars with 100/100 safety score over 100 miles— Elon Musk (@elonmusk) October 11, 2021 Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Ubisoft skjuter upp nya Ghost Recon-test på obestämd tid
Fansen verkade inte vilja ha det alls

Förra veckan skulle Ubisoft fira Ghost Recon-seriens 20-årsdag och passade då att visa upp nästa stora Ghost Recon-titel. Och av någon anledning var det battle royale-tolkningen Frontline som absolut ingen verkade vara sugen på. Ett tekniskt test av spelet skulle dra igång idag, men nu har Ubisoft valt att dra i nödbromsen. Varför Ubisoft valt att göra detta är lite oklart och nämner själva ingen anledning, men på Ghost Recon-subredditen och i kommentarsfältet på trailern har det varit rätt tydligt att Fronline verkligen inte var vad fansen väntade på och har visat massvis med besvikelse och missnöje mot Ubisoft. Vad Ubisoft kommer göra med Ghost Recon: Frontline återstår att se. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Honda visar upp självkörande bilar i Tyskland
Nivå 3 och 4

På ITS World Congress 2021 i Tyskland har Honda nu visat upp fyra stycken självkörande bilar i nivå 3 och 4. Nivå 3 innebär att fordonet automatiskt kan ta över och göra en undanmanöver, och gasa och bromsa medan nivå 4 är en bil som klarar av alla situationer och inte behöver någon input från föraren alls. Tekniken sitter i modellen Legend och dessa bilar ska fungera som testbänk. Man kommer köra något som heter "Traffic Jam Chauffeur" och "Motorway Chauffeur" runt om i Europa och bara på tyska vägar har man redan kört över 2500 mil med systemen. Dr. Robert Kastner som är projektledare för L3Pilot Project and Honda R&D Europe säger följande: "We view automated driving technology as a vital part of our advanced safety technologies. Following on from our years of research in this field, we are delighted to be an active part of this EU innovation initiative, and to support advanced research activity for automated driving that is aiming to further increase safety and further reduce accidents on European roads." Mer information om projektet finns på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Hembyggd elcykel med stora AMG-fälgar
Kul projekt!

Henny Butabi är ett stort Mercedes- och AMG-fan så när han fick för sig att bygga en elcykel från grunden var det givet att den skulle rulla på feta AMG-fälgar. Bygget är inte snabbt, det är tungt, svårt att svänga med och har för klena bromsar. Men Henny verkar nöjd ändå vilket ändå är det viktigaste. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB6 med eldrift? Lunaz fixar
James Volt approves

Vi har tidigare skrivit om Lunaz och deras elkonverteringar av klassiska bilar. Nu presenterar de att de erbjuder ytterligare en modell för den som vill blanda dåtid med nutid. Det senaste tillskottet är Aston Martin DB6 och som vi kan se ser den precis ut som den ska, och den enda skillnaden är att man pluggar in en kabel där man tidigare tankade soppa. Endast ett fåtal exemplar kommer att tas fram, men vad man får betala framgår inte just nu. Säkert över en miljon dollar. De första leveranserna ska ske i början av 2023 och bilen erbjuds som vänster- eller högerstyrd om man hellre föredrar det. Lunaz tar fram både elmotor och batteripack själva och den här får ett på mellan 80-120 kWh vilket ska ge en räckvidd på runt 41 mil. Förutom den nya drivlinan får bilen även uppdaterade bromsar, fjädring, AC och ett modernt infotainmentsystem. Lunaz kan även konvertera din DB4 eller DB5 om du skulle ha en sådan som står och dammar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Teaserbilder på nya Honda Civic Type R
Sista med förbränningsmotor som kommer säljas i Europa

2022 kommer Honda att lansera nya Civic Type R och nu får vi de första officiella teaserbilderna på åket. Det ryktas att det här kommer att bli den sista modellen med förbränningsmotor som Honda kommer att sälja i Europa och att alla efter denna får någon form av elektrifiering. Det vi kan se på bilderna är att modellen förses med ett lite fräsigare kjolpaket och en rejäl vinge på bakluckan. Skärmarna har även breddats en hel del och i hjulhusen sitter större fälgar och innanför dessa större bromsar. En sak som inte heller går att missa är de tre avgaspiporna i mitten bak. Troligtvis får bilen en uppgraderad version av den turbomatade fyran på 2,0 liter som idag ger 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I vanlig ordning är det endast drivning på framhjulen som gäller. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta? Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Motorcykelspelet Ride 4 är hyfsat verklighetstroget
60 fps - dé é najs!

Spelen och maskinerna blir bara bättre och bättre och det börjar faktiskt att bli lite svårt att se skillnad på vad som är spel och vad som är verklighet. Titta bara på det här klippet som visar förstapersonsvyn från spelet Ride 4 till Playstation 5. Utvecklarna har verkligen varit noggranna med detaljerna och till och med bromsvätskan i behållaren på styret skvalpar runt när föraren svänger. Det enda jag tycker ser lite fult ut är hastighetsmätaren, men annars trodde jag ärligt talat vid en första titt att detta var på riktigt. Tumnagel
58.3°
+
Bobby Green
0

Lite mer om kommande BMW M3 Touring Competition
Går endast att få med fyrhjulsdrift och automatlåda

2023 ska BMW börja sälja M3 Touring, en kombiversion av M3 alltså. Nu får vi reda på att den i Competition-utförande endast kommer att erbjudas med automatlåda och fyrhjulsdrift. Under motorhuven kommer samma S58-maskin att sitta vilket innebär en rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar och 650 newtonmeter i vrid. Competition tros även bli det enda alternativ man kan få modellen i. På vanligt M-manér får bilen även bredare skärmar, fläskigare utseende överlag, större bromsar och fyra stycken avgaspipor där bak. Tillverkningen väntas dra igång i november 2022. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av BMW M GmbH (@bmwm) Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 2-serien full med M Performance-delar
Still ugly

I somras rullade BMW ut nya 2-serien och den är som mycket annat från BMW på den senaste tiden ett avsteg från vad vi är vana att se, i alla fall designmässigt. Säga vad man vill om bilen men ful är den. Och inte blir det bättre efter att man har smackat på massa M Performance-delar, eller vad tycker ni? Det man kan klistra dit är diverse olika kolfiberdetaljer här och där, svarta klistermärken på dörrarna och huven, andra fälgar, röda bromsok, Alcantara-detaljer på insidan, kolfiberstolar, andra golvmattor och ny växelspak. Vad de olika prylarna kostar är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna
Ska nu klara upp till 9 mil på el

Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin vardagskörning på el. En undersökning från konsultbolaget Sigma visar att genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör under fem mil på en vardag. Förutom det större batteripacket ska det nu även vara möjligt att utnyttja så kallad enpedalskörning i XC60, S90 och V90 Recharge. Släpper du gasen bromsar bilen automatiskt och du slipper därför flytta foten från gaspedalen. Den bakre elmotorn är numera på 145 hästar istället för tidigare 87 och totalt bjuder Recharge T6 nu på 350 hästar och Recharge T8 på 455 hästar. Den uppgraderade motorn ska bland annat ge bättre fyrhjulsdrift. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira i racingkostym
Ska börja köras med nästa säsong

I början av juli presenterade Lotus den nya modellen Emira som blir deras sista bil med förbränningsmotor innan elen tar över. Nu visas bilen i GT4-utförande anpassad för racing. En ordentlig premiär ska ske senare i år på racerbanan i Hethel. Som väntat är raceversionen något lättare och målvikten (torr) ska ligga på 1260 kilo. Man har strippat bort alla bekvämligheter och på insidan hittar man nu en bur, sexpunktsbälte och instrumentpanel från Motec. Vidare har en stor vinge monterats på bakluckan, tåligare 18-tummare skodda med Pirelli GT4-däck sitter i hjulhusen och både bromsar och fjädring har uppgraderats ytterligare. Man har även ersatt den vanliga bensintanken med en fuel cell. Någon förändring effektmässigt ska inte ha skett vilket innebär att det även i denna sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter från Toyota som ger 400 hästar. Till den kopplas dock en annan växellåda och det är en sexstegad paddelhistoria från xTrac. Lotus kommer att bygga ett gäng Emira GT4 för säsongen 2022 och fler när det är dags för 2023. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Många som köper ny bil får just nu vänta länge
Bristen på halvledare ställer till det

Många gör inte som jag gör, letar bil i rännstenen när jag ska köpa utan de beställer nytt. Om nu inte pengarna är problemet för att göra det har det nu istället blivit så att det helt enkelt inte finns några bilar att leverera, och att den som har beställt kan få vänta länge. Orsaken är inte helt oväntat pandemin och det som den har dragit med sig i form av produktionsstörningar och framförallt brist på halvledare som är en viktig komponent i bilar. Bland annat har Toyota meddelat att de drar ner produktionen med 40 procent i september som en konsekvens av bristen. Smittspridningen har också ökat vilket gör att man bromsar lite. Volvo Cars förlänger även sitt produktionsstopp. Problemet med halvledarbristen kan fortgå under hela 2022 om det vill sig illa. I augusti registrerades 19.808 nya personbilar vilket är en minskning med 22 procent jämfört med samma månad förra året. Jämfört med 2020 har dock bilförsäljningen ökat med cirka 21 procent, men 2019 var samma siffra 26 procent. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Centern föreslår att all plast ska göras av återvunnen plast
Låter vettigt, dock oklart om görbart

Annie Lööf (C) och Centerns klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin skrev ett debattinlägg på Aftonbladets debattsida i dag där de skriver att partistyrelsen vill införa ett krav att alla plastprodukter i framtiden ska innehålla en viss nivå av återvunnen eller biobaserad plast. Via en så kallad skulle det ger företag en skyldighet att uppnå en viss nivå av återvunnet eller biobaserat material i den produkt som ett de sätter på marknaden. Utöver förslaget vill de också införa ett nytt certifikatsystem för plastproducenter som skulle fungera så att ett plastcertifikat tilldelas de plastproducenter som producerar återvunnen eller biobaserad råvara i Sverige. De som producerar komponenter och enklare produkter av plast får en kvotplikt som de ska leverera på. Certifikaten kan sedan köpas och säljas på en fri marknad, likt det elcertifikatsystem som styr mot ökad produktion av förnybar el i Sverige. Företag som inte når sin kvot får betala en kvotpliktsavgift till staten. Enligt debattörerna måste användningen av plast måste förändras om klimatförändringarna ska bromsas. Enligt dem kommer dessa förslag göra att Sverige kan ta ett rejält kliv mot en bättre miljö och minskad klimatpåverkan. Tumnagel
47.1°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kanske vi kan säga hejdå till cykelkedjor på elcyklar
Schaeffler visar upp nytt drivsystem för elcyklar

Det tyska företaget Schaeffler har visat upp ett nytt drivsystem för elcyklar vilket gör att elcyklar inte skulle behöva drivas av en kedja när cykelpedalerna används. Systemet kallas för "Free Drive" och använder sig av en generator som genererar energi till en motor som sitter monterad på cykelns bakhjul. Överskottsenergi från generatorn lagras i cykelns batteri och kan användas när cyklisten inte känner för att trampa längre. Motorn kan även själv generera energi via en så kallad regenerativ bromsfunktion, vilket även den lagrar den genererade energin i cykelns batteri. Schaeffler Free Drive-system är dock inte lika effektivt som kedjedrift när cyklisten använder pedalerna. Enligt Schaeffler så krävs det cirka fem procent fler tramptag för att driva en cykel framåt med Free Drive-systemet än om man skulle haft en kedja kopplad direkt till bakhjulet. Schaeffler har redan byggt in sitt Free Drive-system i en fraktcykel, se bild nedan, som man kommer att visa upp på den tyska cykelmässan Eurobike 2021. När vi skulle kunna få se Free Drive-system på andra elcyklar nämns inte. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Land Rover Defender V8 i Bond-utförande
Inspirerad av No Time To Die

Den kommande James Bond-rullen No Time To Die innehåller inte bara välsminkade skådespelare utan även många produktplaceringar. Land Rover är med på ett ordentligt hörn och för att uppmärksamma detta ytterligare presenterar de nu en 007-version av nya Defender V8. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas och du kan få den som "lång" 110 eller "kort" 90. Inspirationen kommer såklart från filmen och alla bilar är ordentligt svarta överallt förutom bromsoken som är blåa. Man får ett Defender 007-emblem på bakluckan, en 007-logga som lyser upp marken och en annan startskärm på infotainmentsystemet. Under huven är det oförändrat vilket innebär en V8:a på 5,0 liter som levererar 525 hästar och 625 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Förutom nya Defender kommer vi även att få se Range Rover Sport SVR, Range Rover Classic och Land Rover Series III i filmen som har biopremiär den 30 september. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Emilia Auto visar restomoddad Alfa Romeo Giulia GT
Har samma motor som nya Giulia QV under huven

Det tyska företaget Emilia Auto presenterar nu tillsammans med VELA Performance en riktig mumsbit i form av en restomoddad klassisk Alfa Romeo Giulia GT som under huven ska husera samma drivlina som sitter i nya Alfa Romeo Giulia QV. Det innebär en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Förutom krallig maskin har man även sett till att matcha chassi och kaross med det nya hjärtat. Det sitter ställbara KW-coilovers i alla fyra hörnen, multilänk-bakaxel, adaptiv servostyrning och Brembo-bromsar med ABS och antispinn. Utseendemässigt handlar det om breddade skärmar, slimmade dörrhandtag, ny huv, modernare fram- och bakljus och dubbla centralt monterade avgaspipor där bak. Insidan är ganska clean och inte så förändrad jämfört med originalet men nyare instrument och en automatisk klimatanläggning har hittat dit i alla fall. Sitter gör man i sportstolar från Recaro. Det vi får se nu är endast renderingar men planen är att lansera bilen under nästa års andra kvartal. Endast 22 stycken exemplar kommer att bli till och varje kommer att ha en prislapp på runt 400.000 euro. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG presenterar första laddhybriden
Här är GT 63 S E PERFORMANCE

Vi har snackat om den tidigare och nu drar Mercedes-AMG av täcket. Det här är deras allra första elektrifierade modell och man kallar den för GT 63 S E PERFORMANCE. Det handlar alltså om modellen GT i absolut toppversion som fått ett egenutvecklat batteripack och en elmotor för att sammanlagt kunna bjuda på 843 hästar och hela 1400 newtonmeter i vrid. Förbrukningen ska trots detta bara ligga på 0,86 liter per mil. Under huven sitter den beprövade V8:an på 4,0 liter med dubbla turbo. Elmotorn sitter på bakaxeln och den har en 2-stegad växellåda och diffbroms inbyggd i sig. Elmotorn är egentligen enbart till för att kunna skjuta till extra kraft men det ska gå att köra bilen på bara el, dock bara 1,2 mil. 400-voltbatteriet är på 6,1 kWh och väger 89 kilo. Prestandamässigt ska modellen kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa hela 316 km/h. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida