m

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2020

Smygtitt på BMW M5 CS
635 hästar och 70 kilo lättare

Nästa månad kommer BMW M5 CS att ha premiär och inför detta får vi denna lilla smygtitt på bilen av Markus Flasch som är chef för BMW:s M-avdelning. Bilen baseras på M5 Competition men får bland annat en annan grill, gula LED-slingor i strålkastarna, smidda fälgar och keramiska bromsar med röda bromsok. Vi ser det inte här men insidan får samma skalstolar i kolfiber som M3 och M4 har. Det ska finnas baksäte men bara plats för fyra stycken personer totalt så det kanske även finns separata sportstolar där bak. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter ger 635 hästar vilket är tio fler än Competition bjuder på. CS ska ha bantat 70 kilo men vilken version man jämför den siffran med är oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Lanzante visar specialversioner av McLaren-modeller
Inspirerade av Le Mans-vinnande F1 GTR

För att hylla att det nu är 25 år sedan som McLaren vann Le Mans med F1 GTR har Lanzante tagit fram ett gäng specialversioner som de kallar för LM 25 Edition. Detta unika paket erbjuds till modellerna 600LT Coupé och Spider, Senna, Senna GTR, 765LT Coupé och 765LT Spider som inte är presenterad ännu. Ytterligare en modell finns med i programmet men vilken det är vet vi inte för tillfället. Alla sju inspireras av F1 GTR och lackas i färgen Ueno Grey och får kontrasterande detaljer i ljusgrått. Fälgarna är femekrade och helt tillverkade i kolfiber och de är sju kilo lättare än standardfälgarna. Självklart är bromsoken lackade i guld med röd McLaren-text precis som F1 GTR. Insidan som vi inte har bilder på än får lätta skalstolar som sparar ytterligare 18 kilo, diverse kolfiberdetaljer, Alcantaraklädd ratt och några loggor som skvallrar om att detta är en specialversion. Motormässigt kommer det inte att ske någon förändring hos någon modell. Däremot kommer man att byta ut värmesköldarna till avgassystemet med diton som är guldpläterade. Bilen får du stå för själv och sedan kör du den till Lanzante som behöver tre månader för att förvandla ditt exemplar. Operationen kostar från 144.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo utan S
Coupé och Cabriolet presenterad

I mars dundrade Porsche ut nya Turbo S som hittills är det värsta du kan köpa av 992-generationen. Nu presenterar man 911 Turbo utan S som både Coupé och Cabriolet. Inte riktigt lika vassa som S men ändå inte blyga med sina 580 hästar. Motorn som är på 3,8 liter har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Det sitter även piezo-injektorer för ännu bättre gasrespons och laddluftsystemet har förbättrats ytterligare. Resultatet är alltså 580 hästar vilket är 40 fler än föregångaren. Vridet har även det ökat med 40 newtonmeter till 750. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går nu på snabba 2,8 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med förra 911 Turbo. Toppfarten anges till 320 km/h precis som tidigare. Saker som finns i tillvalslistan som i alla fall jag trodde hade funnits tidigare är Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem, men det här ska faktiskt vara första gången man kan få dessa grejer från fabrik. PASM-chassit är standard men det finns ytterligare ett som sänker bilen en centimeter till och gör den stabilare i högre hastigheter. Man kan även lägga till PDCC som är hydrauliskt aktiva krängningshämmare och keramiska bromsar med tiokolvs (!) fasta bromsok fram. Gjutjärnsskivor som mäter 408 millimeter fram och 380 bak är standard. Spårvidden har ökat 42 millimeter fram och bilen rullar på 20-tummare skodda med 255/35-däck fram, 21-tummare med 315/30-däck bak. För att få plats med de bredare doningarna har man även breddat karossen med 45 millimeter fram, 20 bak. Du kan beställa ditt exemplar från och med idag och för en 911 Turbo får du betala 2.020.000 kronor, 911 Turbo Cabriolet kostar från 2.170.000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 4-serie med M Performance-delar
Här blir mustaschen under näsborrarna extra tydlig

Nya BMW 4-serie presenterades igår och precis som hos tidigare modeller kan man smycka ut den med godis från M Performance om man vill. Här ser vi hur bilen ser ut med grejerna på och det handlar bland annat om extra kolfiberdetaljer i fronten, baken, på sidokjolarna, backspegelkåporna och på bakluckan. Man kan även få rödmålade bromsok och svarta flerekrade fälgar. På insidan sitter en annan sportigare ratt, växelpaddlar i kolfiber och givetvis ett gäng M Performance-emblem. Vad de extra delarna kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
25.4°
+
Bobby Green
0

Priserna för Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm är här
Nu kan du även bygga din bil online

I början av mars rullade Alfa Romeo ut två stycken nya prestandaversioner av modellen Giulia - Giulia GTA och Giulia GTAm. Nu har man öppnat upp konfiguratorn för den förstnämnda så att man online kan bygga bilen som man vill ha den. Men den som hoppades på att kunna dyka ner i 100 olika val och detaljer blir tyvärr besviken. Det enda man kan göra är att välja mellan tre olika lackalternativ, färg på bromsok, färg på interiörens sömmar och färg på säkerhetsbältena. Den som vill att sin bil ska sticka ut lite extra har även möjlighet att få den klädd i klassiska dekorer som ni kan se exempel på här nedan. I samma veva får vi nu även reda på vad bilarna kostar. En Giulia GTA kostar från 175.000 euro medan Giulia GTAm kostar från 180.000 euro. Båda får en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 540 hästar vilket är 30 fler än i Giulia Quadrifoglio. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Spyros Panopoulos Project Chaos - superbil med 3000 hästar
Har 3D-printade kolvar och stakar

Nämen sedär, en ny superbil från en uppstickare! Den här ligger en herre vid namn Spyros Panopoulos bakom och han kallar sin bil för Project Chaos. Skapelsen ska ha en dubbelturbomatad V10:a på 4,0 liter som levererar inte mindre än 2000 hästar. Motorn ska ha kamaxlar i titan och Inconel-behandlade ventiler men det mest uppseendeväckande måste ju ändå var att både kolvarna och vevstakarna är 3D-printade. Varvstoppet ska ligga på 11.000. Väljer man istället versionen med kolvar och stakar i kolfiber höjs effekten till 3000 hästar, och varvstoppet till 12.000. Motorn ska vara kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några fartresurser vet vi dock inte för tillfället. Project Chaos baseras kring en kolfiber-monocoque klädd med kevlarkaross. Avgassystemet är i titan och de ganska spektakulära bakljusen är också framtagna med hjälp av 3D-skrivare, precis som fälgarna som även de är i titan. Temat fortsätter med bromsoken i magnesium som även de är framtagna med tekniken. Bromsskivorna som är keramiska mäter 428 millimeter fram, 416 bak. Två stycken personer får plats på insidan och körupplevelsen ska vara förstärkt med hjälp av augmented reality. Målet är att visa upp bilen på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Skoda Octavia RS
Nu som laddhybrid

För 19 år sedan klev Skoda in i sitt nya RS-träsk med Octavia RS (vRS). I november visades den senaste generationen av Octavia upp och nu är det alltså dags att presentera den i RS-kostym. Nytt är, som vi tidigare har meddelat, att RS nu har gått och blivit laddhybrid. Under huven sitter en bensinfyra på 1,4 liter som tillsammans med en elmotor levererar 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 7,3 sekunder och toppfarten ligger på 225 km/h. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket som är på 13 kWh gör att man kan köra upp till sex mil på bara el. Utseendemässigt får sedanen och kombin lite fräsigare kjolpaket, större fälgar, rödmålade bromsok och liten vinge på bakluckan. Insidan går i svart och har en treekrad ratt, växelpaddlar bakom den, sportstolar och aluminiumpedaler. Vad de nya RS-versionerna kommer att kosta och när de lanseras är oklart just nu. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

McLaren har byggt ännu en Longtail
Det här är 765LT

McLaren fortsätter sitt jobb med att erbjuda specialversioner av befintliga modeller och nu presenteras Longtail-behandling till 720S. Den här heter 765LT och det är en lättare, mer kraftfull och ännu bättre presterande version av den redan mycket potenta bilen. Modellen får ett helt nytt aerodynamik-paket i kolfiber runt om, större diffusor bak och en aktiv stor vinge på bakluckan som även fungerar som en luftbroms. Vingen ser även till att släppa ut massa varm luft från motorrummet. I hjulhusen sitter titanbultade smidda fälgar klädda med Pirelli P Zero Trofeo R-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsar och dessa har samma bromsok som modellen Senna. Som väntat har även dämpare och fjädring uppdaterats. Kraften hämtas ur den beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den har fått smidda aluminiumkolvar, en annan soppapump, en omarbetad oljepump och modifierad ECU. Effekten ligger på 765 hästar och vridet på 799 newtonmeter. Drivningen sker endast på bakhjulen och den sjustegade dubbelkopplingslådan har optimerats ytterligare för att kunna växla snabbare. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,7 sekunder, 0-200 tar 7,2 och toppfarten anges till 330 km/h. Jämfört med 720S är 765LT 79 kilo lättare och vågen stannar därför på 1229 kilo. 18 kilo har sparats bara på att byta ut sportstolarna som finns i 720S till de kolfiberskal som sitter där nu. Bekvämligheter som AC och ljudsystem har också kastats ut. Sidoglasen och framrutan är tunnare medan bakrutan är tillverkad i polykarbonat. Interiören är fylld med Alcantara, kolfibergolv och en ny kul sak man kan välja till - en glaspanel bakom stolarna som gör att man kan få en liten glimt av motorn. Endast 765 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska ske i september. Vad bilen kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche uppdaterar Macan GTS
Mer kraft och förfinad växellåda

Förra året uppdaterade Porsche modellen Macan och nu kommer samma behandling till versionen man kallar för GTS. Den här placerar sig mellan Macan S och Macan Turbo och under huven sitter en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo. Den har fått 15 hästar och 19 newtonmeter i vrid extra och levererar nu 380 hästar och 519 newtonmeter. Förutom den lilla effektökningen har dubbelkopplingslådan PDK uppdaterats. Bilen ska klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder om man har lagt till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 261 km/h. Vidare får versionen adaptiv luftfjädring och 20-tumsfälgar i RS Spyder-design. Bromsarna är av stål och mäter 360 millimeter fram, 330 bak. Man kan även få en uppsättning skivor på 390 millimeter fram och 356 millimeter bak som ger mindre bromsdamm. Om du på riktigt ska pressa bilen finns det även keramiska skivor och de mäter 396 millimeter fram, 370 bak. GTS har Sport Design-paketet standard vilket innebär lite sportigare front och sidokjolar. Standard är även mörkare strålkastare och baklampor, röda bromsok och sportavgassystem. Bilen går att beställa nu och kostar från 800.000 kronor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida