m

Teslas prestanda-versioner ställda mot varandra
Ganska välmatchade

Carwow tog en Tesla Model 3 Performance, en Tesla Model X P100D och en Tesla Model S Performance till ett flygfält för att se hur mycket det skiljer mellan bilarna i prestanda rakt fram och vid bromstest. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2016

Volvo V90 i polisuniform
Får högsta betyget hittills

Nya Volvo V90 har nu genomgått polisens hårda tester och snittbetyget för de fem olika testerna blev 9,2 av 10 möjliga - det innebär att bilen får det högsta betyget hittills av alla personbilar polisen testat. Volvos förra polisbil, XC70, hade snittbetyget 9. Det som bilen får genomgå i testerna är bromstest, konbana, undanmanöverprov, broms med undanmanöver och simulerad utryckningskörning. Det sista testet är det mest krävande och så här stod det i testprotokollet efteråt: "Den samlade bedömningen är att det är svårt att hitta brister överhuvudtaget. Chassi, styrning, fjädring, antisladdsystem och drivlina uppträder exemplariskt. Hastiga filbyten i mycket höga hastigheter känns nästan overkligt enkla, bilen gör som den blir tillsagd och bara "ruskar" av sig sidokrafterna utan att protestera det allra minsta. Provningen kan sammantaget inte annat än resultera i maximal utdelningspoäng." Testerna utfördes på Volvos egna testbana i Hällered utan Borås. Polisbilarna har förstärkt chassi, värre bromsar och all utrustning som polisen behöver. Det tar en vecka att bygga om en standard V90 till polisbil och detta görs i en separat fabrik i Torslanda. Första kvartalet nästa år kommer de första bilarna att rulla ut på våra vägar. Tumnagel
99.9°
+
Bobby Green
0

Jeep Renegade lyfter baken vid hård inbromsning
Så här ska det ju inte vara

I mars förra året testade motorjournalisten Pablo González en Jeep Renegade med 1,6-litersmotor och framhjulsdrift. Han upptäckte då att den vid mycket kraftig inbromsning reste sig upp där bak, så mycket att bilen lättade från marken flera centimeter. Jeep sa då att bilen var trasig och att problemet skulle vara åtgärdat. Samma sak skulle alltså inte kunna inträffa igen. Tekniker inspekterade bilen och hittade då att fel med bromshydrauliken skickade på tok för mycket kraft till frambromsarna. Pablo bestämde sig för att testa experimentet igen förra månaden, fast med en fyrhjulsdriven version utrustad med den större motorn på 2.0 liter. Beteendet kvarstår - bilen lyfter i baken. Inte lika mycket som tidigare, men ändå. Klippet nedan visar när bilen genomgick ett så kallat älgtest, något som inte heller såg ut att gå särskilt bra. Någon här som äger en Renegade eller har kört en och upptäckt samma problem? Tumnagel
21.6°
+
Bobby Green
0
2014

Vi har spanat in Jaguar F-Type Coupé
Och kört den på bana

Idag har jag och Roger varit och klämt på och provkört Jaguar F-Type Coupé. Bilen kommer i tre olika versioner och vi fick tillfälle att testa alla tre, på bana dessutom. Med coupétaket på plats blir bilen inte bara mycket läckrare i mina ögon, den blir dessutom ännu mera vridstyv. Och då ska jag nämna att roadsterversionen inte är ett dugg sladdrig. Coupén ska ändå vara 80 (!) procent mer vridstyv, vilket låter helt galet. Banan är stället där man verkligen kan känna om detta stämmer, och jag tror nog att Jaguar talar sanning för herregud vad man kan slänga omkring bilen utan bekymmer. Vi körde konbanor, älgtest, bromstest, höghastighetstest och ett par varv på en bana utan hinder. Det gick galant och man känner verkligen att bilen har så mycket mer att ge än vad man själv kan ge. Och då körde vi ändå bara i standardläget utan att koppla ur något antispinn eller koppla i något sportläge. Det man har att välja på i F-Type Coupé-paletten är den vanliga Coupén, S Coupé och värstingen R Coupé. De två första har V6:or medan R:en har den mustiga V8:an som vi är vana vid när det gäller Jaguar. Alla är såklart trevliga men oj vad det skottar på i den sistnämnda. Där S Coupé rappt och direkt smackar i nästa växel sömlöst kastar R Coupé verkligen dig framåt när nästa växel läggs i. Man känner tydligt den högre effekten här, och man hör det också eftersom V8:an verkligen vrålar medan sexorna mer ylar. Provturen var snabb och intensiv men man fick ändå en bra känsla för vad bilarna klarar av, och hur mycket man faktiskt kan pressa dem. I en lång kurva var det inga problem att justera om man kände att man låg fel - utan att släppa på gasen eller bromsa. Styr och bilen styr dit du vill utan att gnälla. Det enda som skedde var att jag snällt fick pausvila lite utanför bilen när jag inte körde på grund av åksjuka. En längre provkörningsrapport kommer i framtiden när jag har levt med bilen några dagar. F-Type Coupé 679 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 340 hästar, 450 Nm. 0-100 km/h på 5.3 sekunder. Toppfart 250 km/h. F-Type S Coupé 779 900 kronor. V6:a, kompressor, 3.0 liter. 380 hästar, 460 Nm. 0-100 km/h på 4.9 sekunder. Toppfart 275 km/h. F-Type R Coupé 997 900 kronor. V8:a, kompressor, 5.5 liter. 550 hästar, 680 Nm. 0-100 km/h på 4.2 sekunder. Toppfart 300 km/h. Jaguar räknar med att sälja 40 stycken F-Type Coupé i Sverige i år. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0
2013

Volvo visar upp avancerat nödbromssystem för lastbilar
Imponerande

Collision Warning with Emergency Brake heter ett nytt avancerat nödbromssystem från Volvo som sitter i de nya FH-lastbilarna. Systemet känner av om föraren är på väg att köra in i någon bakifrån och varnar då med hjälp av blinkande ljus och ljud. Om föraren trots detta inte agerar och situationen blir kritisk bromsar bilen helt automatiskt så mycket det bara går. Systemet kombinerar precis som i Volvos personbilar en radar med en kamera som håller koll framåt och upptäcker om något är i vägen. I det här klippet demonstrerar en lastbil med släp lastat med 40 ton hur det fungerar. Nödbromssystem som detta kommer från och med november 2015 att bli ett lagkrav på nya lastbilar. En animering över hur systemet är uppbyggt kan ni se under "Läs mer". Tumnagel
56.5°
+
Bobby Green
0
2011

Däcktester på Estoril-banan i Portugal
Jag var där

Michelin anordnade ett stort däcktestar-event på Estoril-banan i Portugal och frågade då om jag ville hänga med. Jag var inte sen med att svara ja på den frågan och satte mig förväntansfull på ett plan mot detta land. Det jag visste var att vi skulle testa olika däck på bana och få information om vilken skillnad det är på vissa däckstyper. Det jag inte visste var att det faktiskt skulle vara så stor skillnad som det faktiskt var. Och ja, jag vet att videokvaliteten är som den är, men det får ni leva med. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Boeing testar de keramiska bromsarna på 747-8
Måste fungera under den värsta tänkbara situationen

För att försäkra sig om att de keramiska bromsarna på nya Boeing 747-8 gör sitt jobb måste de testas under de mest extrema förhållandena. Planet tankas därför fullt, och sedan sliter man ut bromsarna maximalt varpå piloten ombeds att accelera till lyftfart (omkring 320 km/h) för att sedan avbryta och stå på hejdarna så mycket det går. Ingen dålig påfrestning alltså. Slutresultatet visar att bromsarna ändå håller måttet. Planet fick stopp hela 213 meter innan det var beräknat. Bromsarna var då 1 400 grader varma. Ouch! Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0