m

Volta Trucks eldrivna lastbil är redo för produktion
Så här kommer den att se ut

För två år sedan visade företaget Volta Trucks upp den helt eldrivna lastbilen Zero. Nu är den redo för produktion och vi får därför bilder på hur den kommer att se ut, och det är inte mycket som skiljer sig från konceptet. Trots detta ska alla karossdelar vara annorlunda och uppdaterade. Den största förändringen utseendemässigt är att ljuslisten i fronten har fått säga hej då och att hytten fått en lite mer traditionell form. Enligt Volta är det här den första eldrivna 16-tonnaren byggd för ändamålet - att leverera varor i innerstan. De första 25 stycken prototyperna ska börja tillverkas nu och börja testas i början av nästa år. Först i slutet av nästa år kommer man att börja tillverka kundbilar. Tillverkningen kommer att ske i Österrike av Steyr Automotive. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Apple Maps nya 3D-kartor kommer till Europa
Nu går det att utforska London i Apple Maps nya 3D-vy

I samband med att Apple släppte iOS 15 introducerade man även sina nya 3D-kartor i ett antal amerikanska städer. Sedan igår ska det även vara vara möjligt att navigera sig fram på Londons gator med Apple Maps senaste 3D-uppdatering. I Apple Maps nya 3D-kartor kan man kolla närmare på en del utvalda byggnader och även se höjdskillnader i staden man befinner sig i. Det går även att navigera via ett augmented reality-läge vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Apple Maps nya 3D-kartor finns förutom i London även tillgängliga i San Francisco, New York och Los Angeles. Innan årets slut kommer funktionaliteten även att implementeras för Washington DC, San Diego och Philadelphia. Nästa år planerar Apple även att släppa nya 3D-kartor för de kanadensiska städerna Montreal, Toronto och Vancouver. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestar till börsen genom SPAC-bolag
Värderas till 175 miljarder kronor

Polestar har nu tagit en genväg till Nasdaqbörsen i New York via ett så kallat Special Purpose Acqusition Company (SPAC)-bolag. Det hela skedde genom en fusion med det börsnoterade förvärvsbolaget Gores Guggenheim och bakom detta står miljardären Alec Gores och investmentbanken Guggenheim Partners. Polestar värderas efter detta till motsvarande 175 miljarder kronor. I samband med börsnoteringen går Gores Guggenheim in med 800 miljoner dollar i kontanter, institutionella investerare går in med 250 miljoner dollar och Volvo Cars lägger in ytterligare 600 miljoner dollar. När affären är klar kommer Volvo Cars att äga runt hälften av aktierna i Polestar. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Forskare tar fram supersmå flygande chip
Skulle kunna hålla koll på luftföroreningar

Forskare på amerikanska Northwestern University har utvecklat väldigt små chip som likt ett frö har förmågan att sväva och spridas för vinden. De små enheterna har hämtat inspiration från hur träd och andra växter sprider sina fröer men säger att man till och med lyckats göra sina små svävarmaskiner mindre än vad fröer vanligtvis är. Professor John A. Rogers från Northwestern University säger i en kommentar om arbetet med de små chippen: "We think wex27ve beaten biology... wex27ve been able to build structures that fall in a more stable trajectory at slower terminal velocities than equivalent seeds. The other thing... was that we were able to make these helicopter flyer structures that are much smaller than seeds you would see in the natural world." Konstruktionen är tillverkad i nedbrytningbart material så att inte chippen orsakar föroreningar när de till slut faller ner på olika platser i naturen. Forskarna har även lyckats förse de små svävande strukturerna med sensorer som kan mäta luftföroreningar, vattenkvalitet och solstrålning samt antenner så att det går att kommunicera med antingen en mobiltelefon eller ett eller flera andra svävarchip. De så kallade "Three-dimensional electronic microfliers inspired by wind-dispersed seeds" befinner sig än så länge på konceptstadiet och än så länge inte redo att släppas ut för test i atmosfären. När så kan bli fallet återstår att se. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volta Trucks får in 37 miljoner euro till
Har nu över 2500 stycken förhandsbeställningar

Volta Trucks har precis avslutat ytterligare en investeringsrunda och där fick man in 37 miljoner euro. Den största delen stod amerikanska Luxor Capital och företagets första externa investerare, Byggmästare Anders J Ahlström, valde att öka sitt innehav. Volta ska ha fått in över 2500 stycken förhandsbeställningar (ordervärde på över 600 miljoner euro) på den helt eldrivna lastbilen Zero som är planerad att börja testas och utvärderas av kunder i mitten på nästa år. Fullskalig produktion väntas dra igång i slutet av 2022. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Polestar visar fungerande prototyp av Re:Move
Får lasta upp till 180 kilo

I mars visade Polestar upp Re:Move som är ett eldrivet transportfordon som de tagit fram tillsammans med Cake, Hydro och designern Konstantin Grcic. Nu har man byggt en fungerande prototyp med en något förändrad design och berättar i samband med detta vad den kommer att klara av. Bygget har ett batteripack på 2,2 kWh och ska toppa 25 km/h. På lastytan ska man kunna dunka upp 180 kilo. Initialt snackade Polestar om 270 kilo men den siffran har alltså justerats nedåt. Bredden på ekipaget anges till 75 centimeter och vändradien ska ligga på sju meter. I övrigt finns det framljus, bakljus och tuta. Blinkers är dock tillval. Om Polestar kommer att tillverka den här återstår att se. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Cykeltransporter snabbare än transporter med bil
60 procent inom stadskärnor

Elektriska-cykeltransporter ska enligt en studie leverera cirka 60 procent snabbare inom stadskärnor än transportbilar. Cyklarna kunde leverera tio paket i timmen, medan bilarna endast klarade sex. Cyklarna var inte bara snabbare, de minskade också inte helt oväntat även utsläppen med 90 procent jämfört med transportbilar som drivs med diesel. Till följd av det förbättrades även luftkvaliteten avsevärt. Hemleveranser har ökat mycket oerhört senaste åren på grund av ökningen av onlineshopping samt coronaviruspandemin. Den fördelen bilar förstås har är att de kan ta sig långa sträckor fortare än cyklar, men när de färdas inom stadskärnor saktas de ner av köer och behov av parkering. Ersilia Verlinghieri hos Active Travel Academy vid University of Westminster, som är en av författarna av studien säger: “Recent estimates from Europe suggest that up to 51% of all freight journeys in cities could be replaced by cargo bike...So it’s remarkable to see that, if even just a portion of this shift were to happen in London, it would be accompanied by not only dramatic reduction of CO2 emissions, but also contribute to a considerable reduction of risks from air pollution and road traffic collisions, whilst ensuring an efficient, fast and reliable urban freight system.” Tumnagel
49.6°
+
Hugo Engström
0

Bird ska börja hyra ut elcyklar
Nöjer sig inte bara med elsparkcyklar

Den amerikanska tjänsten Bird, som hyr ut elsparkcyklar i en mängd amerikanska och europeiska städer, kommer nu även att börja satsa på att hyra ut elcyklar. Bird har utvecklat en egen elcykel för ändamålet och den kan ni kolla in på bilderna här ovan och nedan. Birds "E-bike" har en topphastighet på 25 km/h om man bara använder elmotorn och en räckvidd på cirka 90 km på en laddnings batterier. Bird tänker sig att cyklarna framför allt ska användas på lite längre sträckor, siffrorna 5 - 8 kilometer nämns i ett blogginlägg, där Birds kunder kanske inte vill använda deras elsparkcyklar. Bird planerar att lansera sin elcykel i nordamerikanska och europeiska städer någon gång i år. Huruvida de kommer att dyka upp i Stockholm eller Göteborg, de två svenska städer där Bird finns idag, är oklart. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kelekona siktar på att bygga stora eVtol-farkoster
En flygande "buss" för 40 passagerare

Det amerikanska startup-företaget Kelekona har visat upp ett koncept på en elektrisk så kallad Vtol-farkost som man hoppas kunna använda till kollektivtrafik i framtiden. Det handlar om en stor "rymdskepps"-liknande farkost som ska kunna starta och landa vertikalt, något som gör att den till exempel skulle kunna flyga smidigt mellan två städer. Planen är att Kelekonas farkost ska kunna flyga 40 passagerare eller cirka 4,5 ton godstrafik. Det ska observeras att Kelekonas farkost fortfarande bara är på konceptstadiet. Trots det uppger företaget att man siktar på att börja flyga passagerare mellan till exempel New York och semesterorten The Hamptons redan 2024. Det låter i mina öron som en väldigt optimistisk tidsplan med tanke på att det handlar om en helt ny typ av luftfarkost. Om den någon gång faktiskt byggs och klarar av att lyfta från marken så måste den även godkännas i en lång rad tester innan den kan sättas i reguljär trafik. Här ovanför kan ni kolla den "flygande bussen" i en animerad konceptfilm. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vissa macOS Monterey-funktioner kräver M1
Bland annat nya text-till-tal-funktionen för svenska

MacRumours rapporterar att vissa av de nya funktioner som kommer i Apples kommande operativsystem macOS Monterey bara kommer att fungera på Mac-datorer som kör Apples egna Apple Silicon M1-chip. Det innebär med andra ord att dessa funktioner inte kommer att vara tillgängliga för macOS-användare som kör Intel-baserade Mac-datorer. Här nedan följer en lista på de funktioner i macOS Monterey som inte kommer att bli tillgängliga för Intel-baserade Mac-datorer: * Portrait Mode blurred backgrounds in FaceTime videos * Live Text for copying and pasting, looking up, or translating text within photos * An interactive 3D globe of Earth in the Maps app * More detailed maps in cities like San Francisco, Los Angeles, New York, and London in the Maps app * Text-to-speech in more languages, including Swedish, Danish, Norwegian, and Finnish * On-device keyboard dictation that performs all processing completely offline * Unlimited keyboard dictation (previously limited to 60 seconds per instance) Apple har själva inte uppgett varför en del av macOS Monterey funktioner bara kommer att fungera på Apple Silicon-baserade Mac-datorer. Det tros dock bero på att Intel-baserade ;ac-datorer saknar den så kallade "neural engine" som finns på Apples M1-chip, den del av hårdvaran som används för maskinlärning. Funktionerna som bara kommer till M1-datorer tros förlita sig på neural engine och då Intel-baserade datorerna saknar denna så kommer dessa funktioner inte att fungera där. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida