m
2020

Det här är nya Bentley Flying Spur V8
100 kilo lättare än W12

Förra sommaren rullade Bentley ut nya Flying Spur med W12 under huven. Nu kommer versionen med fyra burkar färre - Flying Spur V8. Den här beskrivs som en mer förarorienterad version än W12:an som är 100 kilo tyngre. Och även om det finns gott om effekt så förstår nog alla att det här inte är en racerbil utan ett lyxlok skapat för långturer. V8 har samma maskin som Continental GT vilket innebär en dubbelturbomatad vinkelåtta på 4,0 liter som ger 550 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker halva banken vid låg belastning för att spara några droppar. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och toppfarten anges till respektabla 318 km/h. Bilen erbjuds med fyra eller fem säten och tillvalslistan är som ni säkert kan gissa nästintill oändlig. De första leveranserna ska ske i slutet av året. Vad det står på prislappen vet vi inte just nu. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Mr JWW spanar in Bentley Mulliner Bacalar
Lyx och överflöd för två

Mulliners senaste skapelse är en helt ombyggd version av Bentley Continental GT och den har nu Mr JWW spanat in. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulliner rullar ut Bacalar
En Continental GT för två

Nu presenterar Mulliner den specialbyggda Bentleyn de har teasat om tidigare. Den heter som sagt Bacalar och den kan väl enklast beskrivas som en Continental GT som man har gjort lite mer opraktisk. Baksätena har nämligen försvunnit till förmån för ett utrymme att ställa resväskor på. Bra om man har mycket bagage, dåligt om man har vänner som vill åka med. I övrigt har bilen fått sig ett helt nytt utseende överallt även om man såklart ser vad som finns där under ändå. Inspirationen till designen ska komma från den eldrivna konceptbilen EXP 100 GT som visades förra året. Någon el är det dock inte tal om här. Under huven sitter nämligen en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 659 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas, och ni gissade rätt, alla är redan sålda. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Mulliners nya Bentley Continental GT cabriolet
Lyxar till lyxbilen ytterligare

Bentleys tillfixar-avdelning Mulliner har nu lagt sin hand på modellen Continental GT i cabriolet-utförande och så här ser den ut. Det här är inte Bentley Bacalar som vi skrivit om tidigare, den avtäcks först den 3 mars. Mulliners version får 22 tum stora polerade och lackade fälgar med kåpa som alltid håller sig i nivå precis som hos Rolls-Royce. Grillen är också ny och den har fått sig en diamant-design för att skilja sig mot vanliga pöbel-Continental. Diamant-temat fortsätter på insidan i bland annat hur stygnen på klädseln är lagda. För övrigt innehåller kupén 400.000 stycken stygn. I mittkonsolen sitter en speciellt framtagen Breitling-klocka och det finns ett ljudsystem från Naim med 18 stycken högtalare. Givetvis finns det mängder av olika färgval att göra och bara för utsidan har man 61 stycken speciellt framtagna lackalternativ. Hittar man inget man gillar där kan Mulliner givetvis ta fram en speciell färg just åt dig. Premiär blir det i Genève. Pris har inte annonserats för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Bentley kommer visa upp hård version av Continental GT
För dig som vill ha en åka-till-fjällen-bil

Bentley har alltid gillat att göra lite hårdare versioner av sin Continental GT-modell och på torsdag är det dags igen. Den här gången verkar man samarbeta med skidmärket Bomber som man har gjort ett par skidor med tidigare. En Bentley är ingen billig bil men jag gillar att de vågar göra sina bilar på ett sätt så att de faktiskt uppmuntras att användas. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0
2019

Tesla Cybertruck blir polisbil i Dubai
Varför använda traditionella bilar till sådant?

Det var inte många dagar sedan Tesla presenterade sin kantiga Cybertruck men redan nu verkar polisen i Dubai ha beslutat sig för att köpa in en sådan. Det är Arabian Business som rapporterar att Dubai planerar att börja använda Cybertrucks som polisbilar när dessa väl blir tillgängliga att köpa. Under gårdagen twittrade även polisen i Dubai ut en bild på hur en Tesla Cybertruck kommer att se ut som polisbil vilken ni kan se ovan. Det är inte första gången polisen i Dubai tar lite med udda bilar i bruk som polisbilar. Sedan tidigare ingår bland annat Aston Martin One-77, Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Ferrari FF, BMW i8, Lamborghini Aventador samt Mercedes-AMG GT 63 S i Dubais flotta av polisbilar. Förutom rätt så feta bilar så använder polisen i Dubai även Google Glass så väl som robotar i sitt arbete. Man har även börjat kolla på att använda självkörande bilar och svävare för att fånga buset på Dubais gator. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jay Leno klämmer på nya Bentley Continental GT V8
Snabb lyxkryssare

Den senaste bilen att hälsa på i Jay Lenos garage är nya Bentley Continental GT V8. Med bilen kommer Michael Heywood som är Western Regional Director för Bentley och efter lite snack tar de ut kärran på Los Angeles gator för att gasa lite. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Bentley slår nytt rekord på Pikes Peak
Körde 10:18 med en Continental GT

Bentley har nu slagit rekordet för produktionsbilar på Pikes Peak med en Continental GT. Med racerföraren Rhys Millen bakom ratten klockade man in tiden 10:18 vilket är åtta sekunder snabbare än det tidigare rekordet som Porsche 911 Turbo S satte 2015. Bentleyn var extrautrustad med bur, skalstol med sexpunktsbälte och brandsläckare. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB11 AMR eller Bentley Continental GT?
Autocar hjälper dig att välja

Om du har en slant över och är sugen på en brittisk sportvagn med klass, vilken ska du välja? I detta klipp ställer Autocar en Aston Martin DB11 AMR mot en Bentley Continental GT för att försöka komma fram till vilken av dem som är bäst. Vilken hade du valt? Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce har tagit fram en champagne-kista
Och Bentley en bok som kostar mer än en Continental GT

Förutom att tillverka flådiga bilar gör Rolls-Royce även andra saker som man kan behöva här i livet. Det senaste för den som har en slant över är denna champagne-kista. Det är en låda med ett chassi i kolfiber och aluminum klätt med ek och svart läder. Självklart pryder Spirit of Ecstasy även utsidan. Insidan döljer ett uppfällbart bord, fyra stycken handblåsta kristallglas och såklart även kylda behållare som du kan förvara champagnen i. Vill man krydda det hela lite extra väljer man till kaviar-kitet som ger dig plats för att kyla fin kaviar. Denna skopar du sedan in i ansiktet med hjälp av någon av de två Pärlemor-skedarna. Kistan blir din för strax under 50.000 dollar. Konkurrenten Bentley har också släppt något nytt, och det är en bok. Kanske inte riktigt lika spännande som kistan dock, men väldigt dyr i alla fall. Företaget firar 100 år och det vill man hylla lite extra med denna bok. Här finns bilder och berättelser från då, nu och framtiden. The Bentley Centenary Opus som boken kallas väger hela 30 kilo så det är en ordentlig pjäs att slänga upp i knät och bläddra i. Endast 500 stycken exemplar kommer att tas fram och priset börjar på 3800 dollar. Men det är för den billigaste som kallas för Centenary Edition. Den är klädd i samma läder som man använder i bilarna och är signerad av designchefen Stefan Sielaff. Vill man ha något ännu mer exklusivt köper man Mulliner Edition som det endast finns 100 stycken av. För den får man istället betala 16.000 dollar. Dessa får istället en signatur från vdn Adrian Hallmark, en bit gummi från den Bentley Speed 8 som vann 24-timmars på Le Mans 2003 och ett handgjort skal som omsluter allt. Men om inte heller detta är nog för dig är det Carat Edition du ska ha. Den kostar 250.000 dollar, mer än en flång ny Continental GT alltså. Endast sju stycken tas fram och som namnet avslöjar är dessa prydda med diamanter på framsidan, 100 karat. Tumnagel
23.2°
+
Bobby Green
0

En Bentley Continental GT med larvfötter
Larvigt?

Oväntade bilbyggen är alltid kul. Den ryska YouTube-kanalen AcademeG är inte rädda för att göra något annorlunda, och deras senaste är en Bentley Continental GT som fått larvfötter. Motorn, en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter, fungerade inte när man fick bilen så den är numera istället ersatt med en V8:a på 4,3 liter hämtad från en Toyota Crown. Åket ser ut att flytta på sig hyggligt ändå, och kan som väntat ta sig fram där bilen i originalutförande hade gått bet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Royal Enfields senaste hojar hälsar på hos Jay Leno
Nyheter med klassiskt utseende

Rod Copes som är President of Royal Enfield North America tog med sig tre av tillverkarens nya hojar till Jay Leno. Modellerna heter Himalayan, INT 650 Twin och Continental GT 650 Twin och som väntat har alla ett härligt klassiskt stuk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Ny turbomatad V8:a till Bentley Continental GT
Har cylinderdeaktivering

Bentley Continental GT är nu inne på sin tredje generation och nu presenterar tillverkaren modellen med en ny motor. Den går att få både till coupén och cabben och det handlar om en dubbelturbomatad 32-ventilers V8:a på 4,0 liter som ger 550 hästar och som har ett vrid på 770 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad automatlåda, drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska det ta omkring fyra sekunder. Toppfarten anges till 318 km/h. När man kör lite lugnare stängs halva cylinderbanken av och bilen går bara på fyra burkar för att spara bränsle. Det hela sker på 20 millisekunder åt båda hållen så det ska inte märkas när man kör. Bilen har även start/stopp-funktion. Skillnaderna mot W12-versionen är bland annat emblemen på framskärmarna och fyra avgaspipor istället för två stycken stora. 20-tumsfälgar är standard men mot extra slantar kan man få upp till 22 tum. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Bentley visar racing-inspirerad Continental GT i Genève
Hyllar tävlingsbil som körde Le Mans på 30-talet

Den 10 juli i år firar Bentley sitt hundraårsjubileum och man kommer bland annat göra det genom att lansera några specialversioner. Den vi ser här är en av dem. Continental GT Number 9 Edition by Mulliner kallas bygget och det är en version av modellen som ska vara extra mycket racing-inspirerad. Siffran nio i grillen refererar till en kompressormatad tävlingsbil som Bentley körde med i Le Mans 24-timmars 1930. Föraren var Sir Henry Ralph Stanley Birkin och bilen hade en grön vacker färg. Förutom detta får hyllningen ventilationsrattar i 18-karats guld, aluminium på mittkonsolen, en klocka från Jaeger inspirerad av de som fanns på 30-talet och en träbit hämtad från sätet på den gamla tävlingsbilen. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad man får betala framgår inte just nu. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2018

Det här är Bentley Continental GT utan tak
Ge mig!

Om jag skulle få frågan vilken bil jag skulle köpa först om jag vann hundra miljoner har svaret länge varit Maserati GranCabrio. Låter fantastisk, cab och så får man plats med både barn och packning. Nu kan kanske svaret ha ändrats med nya Bentley Continental GT för den här är riktigt härlig. Continental GT har alltid haft lite säregen form och den senaste generationen är inget undantag med sina annorlunda lyktor. Personligen tycker jag att man lyckats få till riktigt härliga linjer när man nu har kapat av taket. Precis som syskonet med tak har man en W12 på 6 liter som ger 626 hästar och 664 Nm och som tar den stora bilen till 100 km/h på 3,7 sekunder. 19 sekunder tar det för taket att fällas upp, inte supersnabbt men det kan man leva med. Bilen är fortfarande stor men ska jämfört med föregångaren ha tappat 20 procent av sin vikt och samtidigt blivit fem procent styvare. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Bentleys överraskning är Bentayga som hybrid
Visas i Genève

Snart kommer du att kunna vräka upp med din Bentley Bentayga och besvara miljökämpar som gastar "Flytta det där svulstiga monsteråbäket till avgasfordon härifrån!" med meningen "Det är okej, det är en hybrid". Bentley har nämligen en överraskning på gång till Genève och nu får vi reda på att det är hybrid-versionen av suven det handlar om. Tekniken består av en turbomatad V6:a som har parats ihop med en elmotor. Förmodligen rör det sig om samma plug in-uppsättning som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Effekten kommer troligtvis att bli omkring 460 hästar med ett vrid på 700 newtonmeter. Efter Bentayga står Continental GT näst på tur att hybridifieras. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida